PDA

Bekijk Volledige Versie : Iedereen moet belasting betalen, behalve de KPN



lennart
18-02-04, 19:53
Tot 2006...

http://www.nrc.nl/economie/artikel/1077087144897.html

Mooi zeg... ik zal me ook es enorm in de schulden steken door nutteloze dingen te kopen en dan bij de belastingdienst gaan klagen dat het niets meer waard is. Hopen dat ik dan ook geen belasting meer hoef te betalen.

~Panthera~
18-02-04, 19:58
Moet jij proberen. als burger; beginnen ze hard te lachen.

Daar gaat mijn belastinggeld weer; we worden in de zijk genomen waar we bij staan, en iedereen vind het blijkbaar wel best. :terrorist:

Tomas
18-02-04, 20:01
Als nou die aandelen 's gaan stijgen vind ik het inderdaad een goeie zet.

Maar ik heb zo mijn twijfels.

~Panthera~
18-02-04, 20:04
Geplaatst door Tomas
Als nou die aandelen 's gaan stijgen vind ik het inderdaad een goeie zet.

Maar ik heb zo mijn twijfels.
-----------


Belastinggeld jatten om de aandelen te laten stijgen vind jij wel "een goede zet" dus ?

Ik vind het wel een goede zet om helemaal GEEN belastinggeld meer te betalen eigenlijk. :fuckit:

Tomas
18-02-04, 20:08
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


Belastinggeld jatten om de aandelen te laten stijgen vind jij wel "een goede zet" dus ?

Ik vind het wel een goede zet om helemaal GEEN belastinggeld meer te betalen eigenlijk. :fuckit:

Zolang ik die aandelen heb wel ja.

Aan de andere kant is het ook weer zo dat je als burger enige rechten hebt als je bent opgelicht en met hele dure gebakkenlucht in je maag zit. Dus waarom zou kpn dan geen rechten hebben? Omdat de gebakkenlucht leverancier de overheid is, of omat het per opbod is gedaan om zo'n hog mogelijke prijs te behalen? Ik vond kpn toen knap stom om zoveel te betalen, maar het leek niet anders te kunnen om te overleven. Maar in ieder geval was het rij duidelijk dat de overheid een inhalige geldwolf was en is.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:09
Geplaatst door lennart
Tot 2006...

http://www.nrc.nl/economie/artikel/1077087144897.html

Mooi zeg... ik zal me ook es enorm in de schulden steken door nutteloze dingen te kopen en dan bij de belastingdienst gaan klagen dat het niets meer waard is. Hopen dat ik dan ook geen belasting meer hoef te betalen.



Na deal met fiscus

KPN betaalt tot 2006 geen belastingen

Door onze financiële redactie

ROTTERDAM 18 FEBR. De winst van KPN over 2003 valt als gevolg van een overeenkomst met de belastingdienst ruim 1 miljard euro hoger uit. Het telecomconcern hoeft naar verwachting tot 2006 geen belasting te betalen.

Dit heeft KPN vanochtend bekendgemaakt. In een reactie op de belastingmeevaller opende het aandeel KPN ruim 7 procent hoger op 7,10 euro. Een paar maanden geleden verklaarde KPN nog dat het concern wellicht 3 miljard euro aan belasting moest betalen wanneer de besprekingen met de belastingdienst nadelig zouden uitvallen.

Financieel bestuurder M. Henderson toonde zich vanochtend in een toelichting positief over overeenstemming met de fiscus. ,,Het waren uitermate lange besprekingen die over een uiterst complexe materie gingen. Het voordeel van deze overeenkomst is in elk geval dat we zekerheid hebben. Was het tot een rechtszaak gekomen, dan hadden we nog wel vijf jaar op een uitkomst kunnen wachten.''

Centraal in de gesprekken stonden de fiscale gevolgen van de herstructurering die KPN eerder heeft ingezet. Onduidelijk was wat uiteindelijk de fiscale waarde van de KPN-dochters KPN Mobile en E-Plus was geworden. Een van de uitkomsten van de gesprekken is dat het Duitse E-Plus (in 2001 overgenomen) een verlies van 11,5 miljard euro - onder meer als gevolg van boekhoudkundige afwaarderingen - mag aftrekken van de resultaten in Nederland. Dat verlies wordt echter beperkt door de waardering die KPN Mobile heeft meegekregen: de fiscus en KPN zijn uiteindelijk op 6 miljard euro uitgekomen. Dit bedrag, feitelijk een winst waar belasting over betaald moet worden, wordt in mindering gebracht op het verlies van E-Plus, waarna een zogeheten compensabel verlies van 5,5 miljard euro resteert.

Financieel analisten reageerden vanochtend positief op de deal. In het algemeen was verwacht dat KPN tot en met dit jaar geen belasting zou hoeven te betalen. De meevaller van 1,08 miljard euro over de resultaten van 2003 wordt aan het vermogen van KPN toegevoegd. Henderson wilde vanochtend niet zeggen of de deal met de belastingdienst tot een hoger dividend zal leiden. ,,We zijn gisteravond laat pas tot overeenstemming gekomen, dus daar kan ik nog niets over meedelen''. KPN maakt maandag de resultaten over 2003 bekend.

Bron: NRC-Handelsblad 18/02/04


Alweer ongeloofelijk ! Zijn ze nou wel of niet een private onderneming? Als ze winst hebben gaat het naar de aandeelhouders en als ze verlies hebben dan is dat voor rekening van de belastingbetaler.

Die rijke stinkerds hebben hun zaken mooi voor elkaar. Hoeveel uitkeringen zou dat nou schelen?

gemiddeld krijgt een uitkeringsontvanger 10.000 euro per jaar. Als we 1 miljard te besteden hebben kunnen we daar 100.000 uiterkingen een jaar lang mee betalen.

~Panthera~
18-02-04, 20:12
Geplaatst door Tomas
Zolang ik die aandelen heb wel ja.

------------

Vandaar. t is net hoe de wind waait dus.

Tomas
18-02-04, 20:13
Geplaatst door Zwarte Schaap


Alweer ongeloofelijk ! Zijn ze nou wel of niet een private onderneming? Als ze winst hebben gaat het naar de aandeelhouders en als ze verlies hebben dan is dat voor rekening van de belastingbetaler.

Die rijke stinkerds hebben hun zaken mooi voor elkaar. Hoeveel uitkeringen zou dat nou schelen?

gemiddeld krijgt een uitkeringsontvanger 10.000 euro per jaar. Als we 1 miljard te besteden hebben kunnen we daar 100.000 uiterkingen een jaar lang mee betalen.

Wat een onzin zeg. Het grote verlies van kpn door de umts veiling is volledig door de aandeelhouders betaald en ten gunste van de overheid, cq alle belastingbetalers geweest.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:13
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


Belastinggeld jatten om de aandelen te laten stijgen vind jij wel "een goede zet" dus ?

Ik vind het wel een goede zet om helemaal GEEN belastinggeld meer te betalen eigenlijk. :fuckit:

Zalm kan al weer nieuwe bezuinigingen gaan aankondigen, ik verwacht binnenkort weer een aanval op de marokkanen/moslim/allochtonen van de VVD.

Tomas
18-02-04, 20:14
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Vandaar. t is net hoe de wind waait dus.

Ik heb tenminste argumenten, iets waar jij alleen maar van gehoord hebt. Die heb je ook niet nodig als je slechts meewaait.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:17
Geplaatst door Tomas
Wat een onzin zeg. Het grote verlies van kpn door de umts veiling is volledig door de aandeelhouders betaald en ten gunste van de overheid, cq alle belastingbetalers geweest. Is de kpn nu een private of een publieke onderneming? Niet alleen de kpn heeft daar aan betaald, het zijn ook de andere bedrijven, krijgen zij ook een belastingvoordeel? Moeten wij burgers betalen voor misstappen van de kpn? De winst die ze met de umts zouden gaan behalen zou dat ook naar de schatkist stromen?

~Panthera~
18-02-04, 20:17
Geplaatst door Tomas
Ik heb tenminste argumenten, iets waar jij alleen maar van gehoord hebt. Die heb je ook niet nodig als je slechts meewaait.
---------------------

Tja...das wat anders dan principes, iets waar jij blijkbaar alleen maar van gehoord hebt.
Maar die heb je dan ook niet nodig als je weer eens meewaait. :fpetaf:

~Panthera~
18-02-04, 20:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zalm kan al weer nieuwe bezuinigingen gaan aankondigen, ik verwacht binnenkort weer een aanval op de marokkanen/moslim/allochtonen van de VVD.
-----------

Wordt de knuffelallochtoon weer voor uit de kast gerukt.
Kan ze weer even gal spugen.

Tomas
18-02-04, 20:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is de kpn nu een private of een publieke onderneming? Niet alleen de kpn heeft daar aan betaald, het zijn ook de andere bedrijven, krijgen zij ook een belastingvoordeel? Moeten wij burgers betalen voor misstappen van de kpn? De winst die ze met de umts zouden gaan behalen zou dat ook naar de schatkist stromen?

KPN is niet volledig privaat, de overheid heeft een gouden-aandeel ofzoiets. Dus ja, het overgrote deel van de eventuele winst zou ook voor de overheid zijn geweest.

Maar dat maakt mij niet uit, wij burgers hebben tot nu toe alleen maar heel veel verdiend aan kpn dankzij de umts-veiling. Dus de rest is hypothetisch.

Tomas
18-02-04, 20:22
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------

Tja...das wat anders dan principes, iets waar jij blijkbaar alleen maar van gehoord hebt.
Maar die heb je dan ook niet nodig als je weer eens meewaait. :fpetaf:

Jij en principes?

Wat moet ik me daar nou bij voorstellen?

~Panthera~
18-02-04, 20:23
Geplaatst door Tomas
Jij en principes?

Wat moet ik me daar nou bij voorstellen?
--------------

Zal jij als meewaaier ook niet snappen nee.
Het principe dat jatten jatten blijft, ook al zet je er een leuk argumentje voor bv.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:25
Geplaatst door Tomas
KPN is niet volledig privaat, de overheid heeft een gouden-aandeel ofzoiets. Dus ja, het overgrote deel van de eventuele winst zou ook voor de overheid zijn geweest.

Maar dat maakt mij niet uit, wij burgers hebben tot nu toe alleen maar heel veel verdiend aan kpn dankzij de umts-veiling. Dus de rest is hypothetisch.

Nee tomas dat gaat zomaar niet, umts is een diepteinvestering dat zijn geld wel zal terugverdienen. Verder is het helemaal niet hypothetisch dat de andere bedrijven hun geld niet hebben terug gekregen.

Tomas
18-02-04, 20:26
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Zal jij als meewaaier ook niet snappen nee.

Ik dacht heel even: misschien heeft ze het lef om haar principes te verduidelijken.

Geen verrassende reactie dus. Net zo makkelijk en ééndimensionaal als de rest.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:28
Geplaatst door Tomas
Ik heb tenminste argumenten, iets waar jij alleen maar van gehoord hebt. Die heb je ook niet nodig als je slechts meewaait.

Ik heb juist de indruk dat Panthera juist consequent is in haar opvattingen.

~Panthera~
18-02-04, 20:29
Geplaatst door Tomas
Ik dacht heel even: misschien heeft ze het lef om haar principes te verduidelijken.

Geen verrassende reactie dus. Net zo makkelijk en ééndimensionaal als de rest.
------------------

2e regel niet gelezen zeker?

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:29
Geplaatst door Tomas
Ik dacht heel even: misschien heeft ze het lef om haar principes te verduidelijken.

Geen verrassende reactie dus. Net zo makkelijk en ééndimensionaal als de rest.

Panthera mag ik even aub?

Panthera's centrale thema is absolute vrijheid en bescherming van de zwakkeren tegen de brute onrechtvaardige sterke.

Tomas
18-02-04, 20:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee tomas dat gaat zomaar niet, umts is een diepteinvestering dat zijn geld wel zal terugverdienen. Verder is het helemaal niet hypothetisch dat de andere bedrijven hun geld niet hebben terug gekregen.

Je opmerking dat de burgers moet betalen voor de kpn slaat nergens op. Wij hebben zonder dat te beseffen blijkbaar genoeg verdiend aan de kpn.

En of umts ooit het geld oplevert dat er toen voor is betaald gelooft echt niemand meer. Die kosten waren toen te hoog zo vlak voor een economische crisis. Die crisis kon niemand zien aankomen, maar dat maakte de aankoop niet minder riskant en de overheid niet minder inhalig.

Maar welke andere bedrijven bedoel je nou?

~Panthera~
18-02-04, 20:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Panthera mag ik even aub?

Panthera's centrale thema is absolute vrijheid en bescherming van de zwakkeren tegen de brute onrechtvaardige sterke.
---------------------------


Bingo ! :duim:
EN je er niet in laten luizen door mensen met "zogenaamde" ijzersterke argumenten; die zijn er meestal om je in de zijk te nemen en er zelf beter van te worden.

Tomas
18-02-04, 20:32
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

2e regel niet gelezen zeker?

Ah dat zijn je principes. geschiedvervalsing.

Maargoed, jatten jatten noemen zonder verdere verduidelijking, alleen maar om een beetje populair over te komen is net zoiets als een rechtse bal die een uitkeringtrekken jatten noemt. Dat zijn voor mij geen principes en geen argumenten. Gewoon gelul.

Tomas
18-02-04, 20:33
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------


Bingo ! :duim:

Voelde je weer een windje in de rug?

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:33
Geplaatst door Tomas
Je opmerking dat de burgers moet betalen voor de kpn slaat nergens op. Wij hebben zonder dat te beseffen blijkbaar genoeg verdiend aan de kpn.

En of umts ooit het geld oplevert dat er toen voor is betaald gelooft echt niemand meer. Die kosten waren toen te hoog zo vlak voor een economische crisis. Die crisis kon niemand zien aankomen, maar dat maakte de aankoop niet minder riskant en de overheid niet minder inhalig.

Maar welke andere bedrijven bedoel je nou? Volgens mij waren er nog minstens 3 andere bedrijven die ook die umts licenties hebben gekocht. Ik weet het niet meer maar waarschijnlijk de moederbedrijven van libertel, ben, dutchtone etc.

Inhalig zegt meer over hun inhalige gedachtengang omdat ze weten hoeveel winsten ermee te behalen valt.

Tomas
18-02-04, 20:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij waren er nog minstens 3 andere bedrijven die ook die umts licenties hebben gekocht. Ik weet het niet meer maar waarschijnlijk de moederbedrijven van libertel, ben, dutchtone etc.

Inhalig zegt meer over hun inhalige gedachtengang omdat ze weten hoeveel winsten ermee te behalen valt.

Er zal geen uitzonderingspositie voor kpn zijn, dat pikken die bedrijven nooit. En je moet onderhand weten hoe de scheiding der machten werkt in nl. Dus...

Die laatste zin is voor mij te cryptisch.

~Panthera~
18-02-04, 20:40
Geplaatst door Tomas
Ah dat zijn je principes. geschiedvervalsing.

Maargoed, jatten jatten noemen zonder verdere verduidelijking, alleen maar om een beetje populair over te komen is net zoiets als een rechtse bal die een uitkeringtrekken jatten noemt. Dat zijn voor mij geen principes en geen argumenten. Gewoon gelul.
----------------------

geschiedvervalsing ?
O nou, in my book is fraude gewoon jatten.
bouwfraude = jatten
verduistering=jatten
oplichting= jatten.
Dat is gewoon wat het is. meer niet. niks populairs aan.
En een rechtse bal die uitkeringtrekken jatten noemt, heb ik geen boodschap aan, want die domme nitwit is blijkbaar vergeten dat daar door iedereen voor betaald is.
Onze ruif, waar iedereen geld instort en uit krijgt als ie het nodig heeft, ook die rechtse bal.
Maar dan hoor ik hem nooit, die rechtse bal, als HIJ het nodig heeft.

lennart
18-02-04, 20:43
Geplaatst door Tomas
Maar dat maakt mij niet uit, wij burgers hebben tot nu toe alleen maar heel veel verdiend aan kpn dankzij de umts-veiling. Dus de rest is hypothetisch.

Mag ik je er even op wijzen dat in Nederland de UMTS opbrengsten nogal tegenvielen. De grote UMTS bedragen werden betaald in Duitsland en Engeland.

De KPN heeft miljarden van de aandeelhouders gekregen en miljarden geleend waarmee ze buitenlandse overnemingen en kapitaal heeft gekocht tegen veelste hoge prijzen.

Tomas
18-02-04, 20:44
Geplaatst door ~Panthera~
[B]----------------------

geschiedvervalsing ?


Ja, schinjheilige muts, alsof je niet weet dat je die zin er later bij hebt gezet. Dat je dat tegenwoordig neit meer kunt zien, betekent niet dat we dat niet allebei weten. Het corrigeren van je reply is niks mis mee, zolang je er maara geen misbruik van maakt doro te doen alsof het er al stond.


O nou, in my book is fraude gewoon jatten.
bouwfraude = jatten
verduistering=jatten
oplichting= jatten.
Dat is gewoon wat het is. meer niet. niks populairs aan.
En een rechtse bal die uitkeringtrekken jatten noemt, heb ik geen boodschap aan, want die domme nitwit is blijkbaar vergeten dat daar door iedereen voor betaald is.
Onze ruif, waar iedereen geld instort en uit krijgt als ie het nodig heeft, ook die rechtse bal.
Maar dan hoor ik hem nooit, die rechtse bal, als HIJ het nodig heeft.

Verder ga je maar in discussie met je rechtse bal. Daar voel je je qua diepgang denk ik meer thuis.

Tomas
18-02-04, 20:48
Geplaatst door lennart
Mag ik je er even op wijzen dat in Nederland de UMTS opbrengsten nogal tegenvielen. De grote UMTS bedragen werden betaald in Duitsland en Engeland.

Ze vielen niet tegen achteraf. Wij hebben relatief gezien niet s;lecht gescoord en zeker niet gezien het tijdstip, want daarna is het snel minder geworden.

Die veilig was toen een smerig zaakje. De telecom bedrijven hadden geen andere keus dan te bieden, want het zag er toen echt uit, dat als je niet mee deed geen toekomst had. En het bod werd zo hoog mogelijk opgedreven door de overheid. Zo hoog dat al de umts bedrijven van toen of failliet zijn of nu nog steeds zwaar in de problemen zitten.

~Panthera~
18-02-04, 20:49
Geplaatst door Tomas
Ja, schinjheilige muts, alsof je niet weet dat je die zin er later bij hebt gezet. Dat je dat tegenwoordig neit meer kunt zien, betekent niet dat we dat niet allebei weten. Het corrigeren van je reply is niks mis mee, zolang je er maara geen misbruik van maakt doro te doen alsof het er al stond.



Verder ga je maar in discussie met je rechtse bal. Daar voel je je qua diepgang denk ik meer thuis.
-------------------------

Dacht dat ik snel genoeg was met mijn tweede zin, zo te zien dus niet.
Mijn excuus dus.

Wel weer veelzeggend dat je het alleen daar op gooit, ik had nog meer neergezet.
Jammer.
En met rechtse ballen heb ik helemaal niks.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:49
Geplaatst door Tomas
Er zal geen uitzonderingspositie voor kpn zijn, dat pikken die bedrijven nooit. En je moet onderhand weten hoe de scheiding der machten werkt in nl. Dus...

Die laatste zin is voor mij te cryptisch.

Zalm wil "noodrem" bij UMTS-veiling
Het kabinet had de mogelijkheid moeten hebben om de veiling van frequenties voor mobiele telefonie, de zogeheten UMTS-veiling, op het laatste moment af te gelasten, toen bleek dat de markt wezenlijk veranderde.

Minister Zalm van Financiën zei maandag dat in de toekomst zo'n "noodrem" gebruikt zou kunnen worden, als blijkt dat de markt van de mobiele telefonie verandert. En dat was volgens staatssecretaris De Vries (Verkeer) het geval. Aanvankelijk zag het er naar uit dat er tien tot vijftien gegadigden waren voor de te verdelen frequenties voor de nieuwste vorm van mobiele telefonie. Er bleven vervolgens tien echte gegadigden over. Een aantal van hen trok zich terug of ging combinaties aan met andere gegadigden. Het gevolg: Zes partijen die boden op vijf pakketten.

De UMTS-veiling leverde in ons land bijna 6 miljard gulden op, maar gerekend was op 20 miljard. Dat viel fors tegen bij de bedragen die de overheid in Groot-Brittannië eerder binnen haalde uit de verkoop van frequenties, en ook bij de opbrengst die later werd gehaald in Duitsland. (Telegraaf)


05-09-2000 07:00:45

Bron: http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2000/09/72146.html

Er is nog veel meer te vinden op het internet waaruit blijkt dat de kpn de spelregels bepaald heeft.

Verder kun je hier ongeveer zien wat de bedrijven hebben betaald.

http://www.zeeburgnieuws.nl/rubriek/internet/umtsveiling.gif

Tomas
18-02-04, 20:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Er is nog veel meer te vinden op het internet waaruit blijkt dat de kpn de spelregels bepaald heeft.


Waar slaat dit nou weer op? Een bedrijf kiest er zelf voor om naar de afgrond te gaan door absurde investeringen te plegen?

Tomas
18-02-04, 20:54
Geplaatst door ~Panthera~
Dacht dat ik snel genoeg was met mijn tweede zin, zo te zien dus niet.
Mijn excuus dus.


OK. Aanvaard.



Wel weer veelzeggend dat je het alleen daar op gooit, ik had nog meer neergezet.
Jammer.
En met rechtse ballen heb ik helemaal niks.

Toch zal je er een moeten zoeken om op dat niveau te kunnen discusseren.

Zwarte Schaap
18-02-04, 20:57
Geplaatst door Tomas
Waar slaat dit nou weer op? Een bedrijf kiest er zelf voor om naar de afgrond te gaan door absurde investeringen te plegen?



Spelers UMTS-veiling dicteerden de regels


De deelnemers aan de UMTS-veiling deze zomer hebben zelf de randvoorwaarden ervoor kunnen dicteren. Dit blijkt uit notulen van de consultatierondes tussen overheid en bedrijfsleven die vorige zomer werden gehouden.

Door STÉPHANE ALONSO en MICHEL KERRES

DEN HAAG, 30 AUG. Welbeschouwd is de Nederlandse UMTS-veiling niet deze zomer beslist, maar vorige zomer. Toen werden in een viertal vergaderingen de basisregels voor de veiling bepaald tijdens consultaties tussen marktpartijen en overheid. Toen werd het aantal kavels besproken, toen werd de omvang van de kavels bekeken. Toen werd ook gesteld dat er geen vergunning apart zou worden gehouden voor een nieuwe toetreder tot de Nederlandse markt voor mobiele telefonie.
Voormalig monopolist KPN speelt in de consultaties een rol van doorslaggevende betekenis. De adviezen van twee onafhankelijke toezichthouders, NMa en Opta, worden vrijwel niet gevolgd. Hun adviezen verouderen bovendien snel omdat het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan het eind van 1999 een aantal essentiële randvoorwaarden wijzigt na overleg met de Nederlandse industrie. Het ministerie vraagt vervolgens niet opnieuw om advies.

Het ministerie en de bestaande aanbieders van mobiele telefonie ontmoeten elkaar in het OPT, het Overlegorgaan Post en Telecommunicatie, dat secretariaat houdt aan de Kneuterdijk in Den Haag. Het OPT, onder leiding van oud PvdA-Kamerlid J.C.Th. van der Doef, vergadert in de zomer van 1999 vier keer over de veiling van frequenties voor de nieuwe generatie mobiele telefonie die de ontvangst van video en internet op de mobiele telefoonmogelijk maakt. In november stuurt Van der Doef een door de aanwezigen geaccordeerd verslag van deze vergaderingen rond: Rapport van Bevindingen inzake Beleidsvoornemen vergunningverlening UMTS (OPT 99/66). Het verslag laat zien welke partij op welk moment en met welke argumenten de opzet van de veiling probeerde te beïnvloeden.

Het ministerie wil aanvankelijk vier gelijke vergunningen veilen. Ze legt dit in maart 1999 vast in een beleidsvoornemen. Hiermee volgt ze de aanbevelingen van het UMTS-forum, een in Dublin gevestigde overkoepelende telecom-organisatie. Voor meer vergunningen zou de beschikbare frequentieruimte uit technisch oogpunt geen plaats bieden, stelt het ministerie (zie graphic).

De bedrijven verzetten zich. Ze dringen aan op méér vergunningen. Nederland kent vijf aanbieders van mobiele telefonie die voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van een vergunning. De industrie wil daarom minimaal vijf vergunningen.

Even staat een zesde vergunning, speciaal gereserveerd voor een nieuwkomer, ter discussie. Alle partijen die bij het OPT aanzitten zijn vóór, behalve KPN. "KPN heeft in het overleg aangegeven apert tegen het verstrekken van een zesde vergunning te zijn", constateert de notulist van het beraad. KPN wil geen nieuwe speler dulden op zijn thuismarkt. De overige partijen menen dat een nieuwkomer een "interessante" kans geboden kan worden met een vergunning.

Het ministerie komt met een nieuw voorstel: vijf identieke, maar iets kleinere, vergunningen. KPN ziet niets in de veiling van vijf identieke kleine kavels, "omdat er dan frequentieruimte onbenut blijft". KPN heeft haar zinnen gezet op een grote kavel, zal een deelnemer aan het overleg later stellen. De grote aanbieders, KPN en Libertel, hebben daar het meeste baat bij. KPN stelt tijdens het OPT-overleg voor dat er twee grote kavels komen en drie kleine. Andere partijen pleiten voor gelijke kavels, omdat hiermee de transparantie van de veiling wordt gewaarborgd. Eventueel resterende frequentieruimte kan op een later tijdstip worden verdeeld. Uiteindelijk wordt het KPN-voorstel door de overheid overgenomen.

De overheid wint intussen advies in bij Opta de NMa. Opta adviseert op 7 mei om meer dan vier vergunningen te veilen, maar dringt vooral aan op betere waarborgen voor nieuwkomers. Nieuwe toetreders moeten zogenoemde roaming-rechten krijgen: ze moeten gebruik kunnen maken van bestaande GSM-netwerken totdat ze hun eigen UMTS-netwerk hebben gebouwd. De nieuwkomers Versatel uit Amsterdam en Worldcom uit de VS dringen hier ook op aan in het OPT-overleg. Worldcom laat in de notulen opnemen: "Het besluit van MCI Worldcom om al dan niet mee te doen aan de vergunningverlening in Nederland zal voornamelijk afhankelijk zijn van de mate waarin in Nederland mogelijkheden worden gerealiseerd voor een daadwerkelijke en effectieve toetreding van nieuwe marktpartijen." Roaming is, zo zegt Worldcom, van essentieel belang voor de levensvatbaarheid van nieuwkomers.

Staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) vindt roaming-rechten niet nodig. Uit consultatie van de markt blijkt volgens haar dat geen van de partijen hiertoe de noodzaak ziet. Opta wijst er fijntjes op dat zich onder de door de overheid geconsulteerde partijen geen nieuwkomers bevonden. De bestaande mobiele operators - die wel zijn geraadpleegd - zullen niet bij voorbaat enthousiast zijn anderen op hun netwerk toe te laten. Opta vindt het niet verstandig om het regelen van roaming over te laten aan de marktpartijen. Uit ervaring met GSM blijkt dat dit niet werkt. Ook de NMa adviseert, op 3 september, dat de roaming-rechten voor de nieuwkomers moeten worden vastgelegd. Vlak voor de kerst, op 22 december 1999, geeft het ministerie een officiële reactie op het Opta-advies. Het ministerie blijft bij het oude standpunt: dat er geen algemene verplichting tot roaming hoeft te worden komen. Dit standpunt legt De Vries op 26 januari 2000 voor aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat: de marktpartijen willen zélf geen nationale roaming en kunnen het onderling wel eens worden.

De overheid besluit uiteindelijk om vijf, ongelijke vergunningen te veilen zonder roaming-rechten voor nieuwkomers. De toezichthouders wordt niet opnieuw om advies gevraagd, terwijl het aantal vergunningen inmiddels wel is verhoogd van vier naar vijf. Met het verhogen van het aantal vergunningen is een heel ander spel ontstaan met hele andere randvoorwaarden. Randvoorwaarden, gedicteerd door de ondernemingen, met KPN voorop.

Bron: Nrc-Handelsblad 30/08/00

Over inhaligheid gesproken !

lennart
18-02-04, 20:57
Ik ga ook geen belastingen meer betalen :mad:

Mijn computer die ik 3 jaar geleden heb gekocht, kan ik nu voor nauwelijks 1/3 doorverkopen. Terwijl ik erop had gerekend dat die juist geld zou opleveren!


Wat de overheid zou moeten doen, is in ruil voor die belastingaanslag, het vaste netwerk van de kpn onteigenen en het te upgraden met behulp van opbrengsten uit de vaste telefoniemarkt.

~Panthera~
18-02-04, 20:59
Geplaatst door Tomas

Toch zal je er een moeten zoeken om op dat niveau te kunnen discusseren.
--------------------

Die hoef ik hier niet te zoeken, die zijn er genoeg. :fpetaf:
Als ik op niveau wil praten, ach..... :hihi:

Tomas
18-02-04, 21:02
Geplaatst door lennart
Ik ga ook geen belastingen meer betalen :mad:

Mijn computer die ik 3 jaar geleden heb gekocht, kan ik nu voor nauwelijks 1/3 doorverkopen. Terwijl ik erop had gerekend dat die juist geld zou opleveren!


Wat de overheid zou moeten doen, is in ruil voor die belastingaanslag, het vaste netwerk van de kpn onteigenen en het te upgraden met behulp van opbrengsten uit de vaste telefoniemarkt.

Goed plan, en tegen de oorspronkelijke prijs.

Tomas
18-02-04, 21:03
Geplaatst door Zwarte Schaap


Over inhaligheid gesproken ! [/QUOTE]

Nou leg maar eens uit wat jij hier nou weer in leest....

Zwarte Schaap
18-02-04, 21:09
Geplaatst door Tomas
Nou leg maar eens uit wat jij hier nou weer in leest....

Ik heb al genoeg uitgelegd.

Bertrand
19-02-04, 09:00
Verliezen met de fiscus verrekenen is elk Nederlands bedrijf toegestaan, dus waarom zijn jullie zo verbolgen dat KPN daar geen uitzondering op vormt?

Bart
19-02-04, 13:39
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


Belastinggeld jatten om de aandelen te laten stijgen vind jij wel "een goede zet" dus ?

Ik vind het wel een goede zet om helemaal GEEN belastinggeld meer te betalen eigenlijk. :fuckit:

Zucht. Een lesje belastingrecht dan maar voor mevrouw Panthera die daar duidelijk geen kaas van heeft gegeten. Ondernemingen worden op een andere manier belast dan werknemers. De eersten vallen onder het winstregime, de tweede worden belast naar het loon dat ontvangen wordt. Privé-uitgaven (zoals jouw computer) kunnen niet worden afgetrokken. Ondernemingen die in de vorm van NV's of BV's worden gedreven (zoals KPN) hebben per definitie geen privé-uitgaven (hoewel daar enkele uitzonderingen voor bestaan, zoals de tandarts die zijn vliegtuig als ondernemingskosten in aftrek wilde brengen of de eigenaar van het reisbureau dat reisjes naar de Antillen onder het mom van "werkbezoek" als ondernemingskosten wilde opvoeren). Winst bestaat uit opbrengsten minus kosten.

Als KPN winst maakt betalen ze belasting, als ze verlies maken krijgen ze belasting die ze in andere jaren betaald hebben terug. Dit geldt voor iedere onderneming, ook Libertel en al die anderen mogen de kosten voor de umts-licenties in mindering brengen op hun winst. Waar het bij KPN nu om ging was de kwalificatie van haar Duitse dochteronderneming E-Plus. Als deze onderneming in de vorm van een vaste inrichting (dit betekent direct onderdeel van het Nederlandse KPN) wordt gedreven worden de winsten die daar behaald worden in principe in Nederland belast, hoewel daar op grond van het belastingverdrag met Duitsland een vrijstelling voor komt. Verliezen daarentegen komen direct in mindering op de belastbare winst in Nederland, maar dat verlies wordt later (bij winst in Duitsland) weer teruggedraaid en moet KPN "extra" belasting betalen. Het is dus alleen maar uitstel van belastingheffing. Als de Duitse onderneming echter in de vorm van een vennootschap wordt gedreven (bijvoorbeeld een GmbH) werkt het anders: alles wat dan in Duitsland gebeurt speelt zich buiten het blikveld van de Nederlandse fiscus af: winst is niet belast maar verliezen zijn ook niet aftrekbaar.

In dit geval was er blijkbaar een geschil tussen KPN en de fiscus. KPN beweerde dat E-Plus een vaste inrichting was, terwijl de fiscus zei dat het een vennootschap was. Gevolg: KPN wilde het Duitse verlies in mindering brengen op haar Nederlandse resultaat terwijl de fiscus dit niet wilde. Als er zo'n geschil bestaat (en dat kan bij iedereen, ook jij als privé-persoon kan dat) zijn er 2 mogelijkheden, 1) je gaat naar de rechter waarbij de uitslag voor beide partijen onzeker is, of 2) je sluit een compromis waarbij beide partijen een beetje toegeven en je ergens in het midden uitkomt. KPN en de fiscus hebben blijkbaar besloten een compromis te sluiten waarbij er zekerheid komt over hoeveel belasting betaald wordt. KPN heeft hierbij vrijwel zeker water in de wijn moeten doen, als ze naar de rechter waren gegaan en hadden gewonnen had de Nederlandse Staat nog meer belasting moeten teruggeven. Conclusie: het is voor Nederland nog helemaal zo slecht nog niet dat dit compromis gesloten is en er is ZEKER geen sprake van jatten!

Bovendien, maar dat is door anderen ook al gezegd, heeft de Nederlandse Staat goed verdiend aan de verkoop van licenties, en het is niet meer dan logisch (want zo werkt de belastingwet nu eenmaal) dat kosten in aftrek kunnen worden gebracht.

Al met al: je zeurt dus weer ontzettend kortzichtig over dingen waar je helemaal geen verstand van hebt. Komt waarschijnlijk door jouw adagium dat alles wat met "bedrijven" te maken heeft slecht is in jouw ogen. Je vergeet echter even dat die bedrijven er wel voor zorgen dat jij überhaupt een inkomen hebt. Waren die er niet dan zat jij nu in een berevel een konijn achterna om die te kunnen opeten.

PS: als jij helemaal geen belastinggeld wil betalen moet je maar niet gaan werken en ook geen uitkering aanvragen. Als je geen inkomen hebt kun je ook geen belasting betalen. Je computer kun je dan echter helemaal vergeten!

~Panthera~
19-02-04, 15:49
Geplaatst door Bart
Zucht. Een lesje belastingrecht dan maar voor mevrouw Panthera die daar duidelijk geen kaas van heeft gegeten. Ondernemingen worden op een andere manier belast dan werknemers. De eersten vallen onder het winstregime, de tweede worden belast naar het loon dat ontvangen wordt. Privé-uitgaven (zoals jouw computer) kunnen niet worden afgetrokken. Ondernemingen die in de vorm van NV's of BV's worden gedreven (zoals KPN) hebben per definitie geen privé-uitgaven (hoewel daar enkele uitzonderingen voor bestaan, zoals de tandarts die zijn vliegtuig als ondernemingskosten in aftrek wilde brengen of de eigenaar van het reisbureau dat reisjes naar de Antillen onder het mom van "werkbezoek" als ondernemingskosten wilde opvoeren). Winst bestaat uit opbrengsten minus kosten.

Als KPN winst maakt betalen ze belasting, als ze verlies maken krijgen ze belasting die ze in andere jaren betaald hebben terug. Dit geldt voor iedere onderneming, ook Libertel en al die anderen mogen de kosten voor de umts-licenties in mindering brengen op hun winst. Waar het bij KPN nu om ging was de kwalificatie van haar Duitse dochteronderneming E-Plus. Als deze onderneming in de vorm van een vaste inrichting (dit betekent direct onderdeel van het Nederlandse KPN) wordt gedreven worden de winsten die daar behaald worden in principe in Nederland belast, hoewel daar op grond van het belastingverdrag met Duitsland een vrijstelling voor komt. Verliezen daarentegen komen direct in mindering op de belastbare winst in Nederland, maar dat verlies wordt later (bij winst in Duitsland) weer teruggedraaid en moet KPN "extra" belasting betalen. Het is dus alleen maar uitstel van belastingheffing. Als de Duitse onderneming echter in de vorm van een vennootschap wordt gedreven (bijvoorbeeld een GmbH) werkt het anders: alles wat dan in Duitsland gebeurt speelt zich buiten het blikveld van de Nederlandse fiscus af: winst is niet belast maar verliezen zijn ook niet aftrekbaar.

In dit geval was er blijkbaar een geschil tussen KPN en de fiscus. KPN beweerde dat E-Plus een vaste inrichting was, terwijl de fiscus zei dat het een vennootschap was. Gevolg: KPN wilde het Duitse verlies in mindering brengen op haar Nederlandse resultaat terwijl de fiscus dit niet wilde. Als er zo'n geschil bestaat (en dat kan bij iedereen, ook jij als privé-persoon kan dat) zijn er 2 mogelijkheden, 1) je gaat naar de rechter waarbij de uitslag voor beide partijen onzeker is, of 2) je sluit een compromis waarbij beide partijen een beetje toegeven en je ergens in het midden uitkomt. KPN en de fiscus hebben blijkbaar besloten een compromis te sluiten waarbij er zekerheid komt over hoeveel belasting betaald wordt. KPN heeft hierbij vrijwel zeker water in de wijn moeten doen, als ze naar de rechter waren gegaan en hadden gewonnen had de Nederlandse Staat nog meer belasting moeten teruggeven. Conclusie: het is voor Nederland nog helemaal zo slecht nog niet dat dit compromis gesloten is en er is ZEKER geen sprake van jatten!

Bovendien, maar dat is door anderen ook al gezegd, heeft de Nederlandse Staat goed verdiend aan de verkoop van licenties, en het is niet meer dan logisch (want zo werkt de belastingwet nu eenmaal) dat kosten in aftrek kunnen worden gebracht.

Al met al: je zeurt dus weer ontzettend kortzichtig over dingen waar je helemaal geen verstand van hebt. Komt waarschijnlijk door jouw adagium dat alles wat met "bedrijven" te maken heeft slecht is in jouw ogen. Je vergeet echter even dat die bedrijven er wel voor zorgen dat jij überhaupt een inkomen hebt. Waren die er niet dan zat jij nu in een berevel een konijn achterna om die te kunnen opeten .

PS: als jij helemaal geen belastinggeld wil betalen moet je maar niet gaan werken en ook geen uitkering aanvragen. Als je geen inkomen hebt kun je ook geen belasting betalen. Je computer kun je dan echter helemaal vergeten!
---------------------------

EN bedrijven vergeten dat als er geen WERKNEMERS waren, er ook GEEN BEDRIJF IS.
De werknemers zorgen er nl voor dat er winst gedraait wordt. :fpuh:
Zie ik de directeur in zijn eentje nl niet zo gauw doen.

Bart
19-02-04, 15:59
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------

EN bedrijven vergeten dat als er geen WERKNEMERS waren, er ook GEEN BEDRIJF IS.
De werknemers zorgen er nl voor dat er winst gedraait wordt. :fpuh:
Zie ik de directeur in zijn eentje nl niet zo gauw doen.

In de jaren '70 is al uit onderzoek gebleken (promotie professor Keus) dat een bedrijf alleen werknemers aanneemt als de winst gemiddeld genomen minimaal 2% boven het rendement op staatsobligaties ligt. Dat kun jij heel graag willen veranderen, maar dat is nou eenmaal de menselijke natuur.

Bovendien, als er alleen maar mensen in een bedrijf rondlopen die machines kunnen bedienen wordt er ook geen winst gemaakt en zal het bedrijf snel over de kop gaan. Je hebt een goede mix van hersens en handen nodig.

Probeer nou eens je ideologische oogkleppen af te werpen en naar de praktijk te kijken.

~Panthera~
19-02-04, 16:04
Geplaatst door Bart
In de jaren '70 is al uit onderzoek gebleken (promotie professor Keus) dat een bedrijf alleen werknemers aanneemt als de winst gemiddeld genomen minimaal 2% boven het rendement op staatsobligaties ligt. Dat kun jij heel graag willen veranderen, maar dat is nou eenmaal de menselijke natuur.

Bovendien, als er alleen maar mensen in een bedrijf rondlopen die machines kunnen bedienen wordt er ook geen winst gemaakt en zal het bedrijf snel over de kop gaan. Je hebt een goede mix van hersens en handen nodig.

Probeer nou eens je ideologische oogkleppen af te werpen en naar de praktijk te kijken.
---------------------

Dat bedoelde ik ook, in een bedrijf is iedereen nodig, van schoonmaker tot directeur.
Ik WIL helemaal niets veranderen, alleen lijkt het soms dat de nadruk gelegd wordt op de mensen die "het" helemaal gemaakt hebben, en de tweede helft van de "mix" even behoorlijk vergeten wordt, nl de "handen".
Thats all.
En een "ideologie" is mij volkomen vreemd. Hou wel van eerlijkheid.

Bart
19-02-04, 16:12
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------

Dat bedoelde ik ook, in een bedrijf is iedereen nodig, van schoonmaker tot directeur.
Ik WIL helemaal niets veranderen, alleen lijkt het soms dat de nadruk gelegd wordt op de mensen die "het" helemaal gemaakt hebben, en de tweede helft van de "mix" even behoorlijk vergeten wordt, nl de "handen".
Thats all.
En een "ideologie" is mij volkomen vreemd. Hou wel van eerlijkheid.

Eerlijkheid is prima. Maar dan ook écht eerlijk en niet onterecht in een eerdere post dingen roepen over het compromis van KPN met de fiscus die onwaar zijn.

En dat van die hersens en handen, het is nu eenmaal zo dat er van de eerste minder zijn dan van de tweede, en die dus beter betaald worden. Kwestie van vraag en aanbod.

Arvid
19-02-04, 16:40
Ergo, ga studeren. Kennis is macht.
Overigens blijkt uit onderzoeken dat mensen salaris niet zo belangrijk vinden als sfeer, collega's, en andere factoren op het werk.