PDA

Bekijk Volledige Versie : Van onze zuiderburen: "Onderwijs heeft te vaak Europese kijk op de wereld''



Rabi'ah.
19-02-04, 18:14
MECHELEN -- De allochtone studentenbeweging Attasfier uit Mechelen is een unicum in Vlaanderen. Sinds 2001 proberen zij iets te doen aan de dramatisch lage aanwezigheid van allochtonen in het hoger onderwijs. Laila Ekchouchou die zelf sinds enige tijd een diploma communicatie management op zak heeft, is één van de woordvoerders van de beweging.

Is er echt nood aan een aparte allochtone studentenbeweging?

Er is zeker een probleem. Dat kan niemand nog ontkennen. Studies wijzen uit dat slechts 2 % van de allochtonen doorstroomt naar het hoger onderwijs.

Hoe komt dat?

Er zijn vier knelpunten. Ten eerste hebben allochtone jongeren een heel laag zelfbeeld. Ten tweede zijn de scholen zelf niet aangepast aan de aanwezigheid van allochtonen. De de monoculturele currucila vormen ook een probleem en ten slotte zijn er ook de remmingen bij allochtone ouders.”

Een laag zelfbeeld, zeg je. Wat betekent dat concreet?

“Allochtone jongeren denken heel vaak: “Ik kan geen hoger onderwijs aan en als het wonder boven wonder toch zou lukken ga ik geen job vinden met mijn diploma. Het vergt dus enorm veel overtuigingskracht om die jongeren toch die stap te doen zetten.”

Attasfier kan die jongeren daar bij helpen?

“Absoluut, vanuit onze eigen ervaring helpen wij jongeren hun keuze te maken. We organiseren info-dagen voor afgestudeerden van het middelbaar onderwijs. Tijdens die dagen krikken we het vertrouwen van de jongeren op.”

Volgens jou loopt er ook iets mank bij het onderwijs zelf?

“Het is een feit dat lerarenopleidingen veel te weinig aandacht schenken aan deze problematiek. Leerkrachten zijn totaal niet voorbereid op de aanwezigheid van allochtone leerlingen en zitten met de handen in het haar als ze voor het eerst voor een gemengde klas staan. Tijdens onze studiedagen bereiken wij altijd veel leerkrachten waardoor we ook iets aan dat knelpunt doen.”

Heb je zelf ooit ervaren dat leerkrachten niet altijd weten om te gaan met allochtone leerlingen?

“Ik moest altijd vanalles uitleggen in de klas: de ramadan, Palestina, ... Vaak kom je dan in het vuur van een heftig debat te staan. Voor mondige leerlingen is dat geen probleem, maar jongeren die minder sterk in hun schoenen staan, knappen daarop af. Vandaar ook dat wij binnen Attasfier heel veel aandacht besteden aan politieke vorming. We sporen onze leden aan deel te nemen aan debatten en zich te scholen in die thema's.”

De curriculi dan. Er is ook een probleem met de inhoud van de lessen?

“Het onderwijs staat nog veel te weinig open voor andere culturen. Hoeveel mensen kennen het verhaal van de Marokkaanse soldaten die in WO II meegevochten hebben nabij Gembloux. Wie kent er het verhaal van de migratie in België? Alles wordt nog veel te vaak vanuit het perspectief van de Europese cultuur bekeken.”

Wat doen de ouders verkeerd?

“Veel ouders kennen het schoolsysteem niet. Attasfier organiseert daarom ook vormingsavonden voor ouders. Vaak ligt de fout ook bij de scholen zelf. Zo kan het niet om tijdens de ramadan een ouderavond te organiseren om vijf uur als alle moslimouders thuis aan tafel zitten voor het verbreken van de vasten.”

Tijdens deze studiedag namen enkele sprekers het woord segregtatie in de mond. Bestaat er geen gevaar dat allochtone studenten zich zo gaan afzonderen van hun studiegenoten?

“Wij weten waar de problemen zitten en wij zijn dan ook best geplaatst om iets te doen aan het negatieve zelfbeeld. Binnen Attasfier spelen wij een voorbeeldfunctie voor de jongeren. Ik heb ook nooit de behoefte gehad om lid te worden van de studentenorganisaties op mijn school. Zij waren enkel bezig met fuiven en ontspanning en organiseerden zelden of nooit debatten. Als die studentenorganisaties toch allochtonen willen aantrekken zullen ze moeten vertrekken vanuit die knelpunten.”

Denk je dat Attasfier als iets heeft teweeg gebracht?

“Kijk maar eens naar de toeloop voor deze studiedag. In die drie jaar hebben wij best wel vooruitgang geboekt. Maar spijtig genoeg blijven de problemen bestaan. Nu is er weer die hele discussie over de hoofddoek die bepaalde meisjes wellicht zal ontmoedigen om verder te studeren. Er is ook nog altijd het probleem dat veel werkgevers sollicitatiebrieven van jongeren die een vreemde naam dragen gewoon naast zich neer leggen. Ik heb zelf werk gezocht in de moeilijke periode vlak na 11 september. Uiteindelijk heb ik een job gevonden in een tof bedrijf waar ze duidelijk open staan voor andere culturen. Ik wil enkel bij een bedrijf werken waar ik me goed voel. Daarom heb ik liever dat ze niet rond de pot draaien. Als ze er een probleem mee hebben dat ik een hoofddoek draag moeten ze dat maar zeggen.”


bron: http://www.indymedia.be

Tomas
19-02-04, 18:22
Ik zeg het nog maar eens: betrek de ouders bij de school. Sleur ze er desnoods bij de haren bij.

Groep 5 op onze school is een probleem klas en daar gaat de schoolbegeildingsdienst met video opnames, groepstherapie en weet ik veel wat aan proberen te doen. op de voorlichtingsavond van deze hele santemekraan zijn alle ouders aanwezig, behalve... En zo is dat ook met 10-minutengesprekken.

Maar ik mag eigenlijk niet zo zeuren, want laats zag ik dan op de middelbare school eindelijk wel een Marokkaanse vader. Alleen vond ie het nodig ter bevordering van het positieve beeld dat men heeft van Marokkanen keihard in het openbaar zijn zoontje af te zeiken. Toen dacht ik wel even: Ik kan me wel voorstellen dat die kindertjes hun ouders een beetje buiten alles proberen te houden.

Anwaro
19-02-04, 18:31
Geplaatst door Tomas
Ik zeg het nog maar eens: betrek de ouders bij de school. Sleur ze er desnoods bij de haren bij.

Groep 5 op onze school is een probleem klas en daar gaat de schoolbegeildingsdienst met video opnames, groepstherapie en weet ik veel wat aan proberen te doen. op de voorlichtingsavond van deze hele santemekraan zijn alle ouders aanwezig, behalve... En zo is dat ook met 10-minutengesprekken.



Helaas moet ik je gelijk geven :(
Al lijkt het wel wat te verbeteren. Hoe denk jij over thuisbezoekjes? Doen jullie daaraan?

Tomas
19-02-04, 18:34
Geplaatst door Anwaro
Helaas moet ik je gelijk geven :(
Al lijkt het wel wat te verbeteren. Hoe denk jij over thuisbezoekjes? Doen jullie daaraan?

Ik doe wel aan huisbezoekjes, maar ben geen leraar. ;)

Vertel jij nou maar wat je er aan kunt doen, want de autochtonen hebben geen idee blijkbaar.

Rabi'ah.
19-02-04, 18:43
Ik zeg het nog maar eens: betrek de ouders bij de school. Sleur ze er desnoods bij de haren bij.

Groep 5 op onze school is een probleem klas en daar gaat de schoolbegeildingsdienst met video opnames, groepstherapie en weet ik veel wat aan proberen te doen. op de voorlichtingsavond van deze hele santemekraan zijn alle ouders aanwezig, behalve... En zo is dat ook met 10-minutengesprekken.

Maar ik mag eigenlijk niet zo zeuren, want laats zag ik dan op de middelbare school eindelijk wel een Marokkaanse vader. Alleen vond ie het nodig ter bevordering van het positieve beeld dat men heeft van Marokkanen keihard in het openbaar zijn zoontje af te zeiken. Toen dacht ik wel even: Ik kan me wel voorstellen dat die kindertjes hun ouders een beetje buiten alles proberen te houden.

Hmz, ik herken het beeld dat je schetst eerlijk gezegd helemaal niet. Ik heb zelf 8 jaar lang op een zogenaamde "zwarte" school, maar alle ouders waren juist zeer betrokkken bij de school. Verder kan ik je generalisatie in de laatste zin niet echt waarderen :moe:. Alsof alle Marokkaanse vaders hun kinderen afzeiken en de Marokkanen verantwoordelijk zijn voor het beeld wat men van hen heeft...... Vind jij het zelf niet bijzonder eigenaardig, Tomas, dat men bij een Marokkaanse vader ineens gaat generaliseren en bij bv een Friese of Limburgse vader niet? Verder vind ik betrokkenheid van de ouders zelf ook héél belangrijk; alles staat of valt daarmee. En tsja, probeer je ook eens in die Marokkaanse ouders in te leven. Alhoewel het voor veel autochtone Nederlanders moeilijk zichtbaar is, heeft de eerste generatie zich al enorm aangepast. Dit is echter niet zichtbaar voor de autochtonen, omdat ze het "Nederlandse" deel van haar als vanzelfsprekend zien. Ze realiseren zich het simpelweg niet, totdat zij ook eens in een Imazigh-dorp in de Riffijnse bergen terechtkomen, wat een paar jaar geleden ook is gebeurd met enkele politieagenten die in het kader van een project, dat o.m. door mijn vader in samenwerking met het ADB georganiseerd werd. Men ging op zoek naar de "wortels" van de problemen van tweede-generatie met Marokkanen. Eenmaal terug in Nederland, bekenden vrijwel alle betrokken agenten dat het een echte "eye-opener" voor hen was geweest; iets wat er zeker voor gezorgd zal hebben dat zij later met andere ogen keken (en vooral ook: kónden kijken) naar hun rondhangende Maghrebijnse lastbezorgers. De tweede generatie heeft het, hoe je het ook wendt of keert, vrijwel alleen moeten doen, haar eigen weg moeten vinden. En niet iedereen staat even sterk in zijn schoenen omdat te kunnen. En ja, bepaalde Marokkanen zijn, net als bepaalde Nederlanders, Chinezen, Turken, joden en Belgen, nou eenmaal geen lieverdjes, en ontlopen liever hun eigen verantwoordelijkheid en verdienen snel geld in de criminaliteit, dan dat ze gaan werken voor een baas. Zo "simpel" is het........ Maargoed, over twee, drie generaties hebben we dit gezeur niet. Dan is Nederland inmiddels zo "verkleurd" en veranderd, dat het geen probleem is, en is de generatie die Nederland nog als sneeuwwit calvinistisch bolwerk kende, én de generatie die vanuit de Riffijnse bergen naar het Verre Noorden emigreerde en zich aldaar doodwerkte, onder de groene zoden. Binnenkort zullen hoofddoekjes even normaal zijn als jurkjes mat spaghettibandjes en zullen de verschillende "allochtone" culturen hun plek vinden in een nieuwe Nederlandse samenleving (met een herdefinitie van wat "Nederlands" is), en eenheid in verscheidenheid. Voor die tijd zal er evenwel veel strijd gevoerd moeten worden en zal men zich veel moeite moeten troosten. Maargoed, de tijd heelt alle wonden he :wink: :) :p.

Groetjes,

Rabiah.

Tomas
19-02-04, 18:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz, ik herken het beeld dat je schetst eerlijk gezegd helemaal niet. Ik heb zelf 8 jaar lang op een zogenaamde "zwarte" school, maar alle ouders waren juist zeer betrokkken bij de school.


Ik ken geen zwarte scholen, heb alleen een beeld van een witte lager school en een redelijk witte middelbare school. Maaar ook de leraren die ik spreek van redelijk zwarte scholen, schetsen het beeld van ogenschijnlijk ongeinteresserde ouders. Erg vreemd dat dit haaks op jouw beeld staat. Misschien is het op een echte zwarte school anders. Dan zouden echt zwarte scholen wel beter moeten scoren wat dit betreft denk ik.


Verder kan ik je generalisatie in de laatste zin niet echt waarderen :moe:. Alsof alle Marokkaanse vaders hun kinderen afzeiken en de Marokkanen verantwoordelijk zijn voor het beeld wat men van hen heeft...... Vind jij het zelf niet bijzonder eigenaardig, Tomas, dat men bij een Marokkaanse vader ineens gaat generaliseren en bij bv een Friese of Limburgse vader niet?

Ach, gosj... :moe:


Verder vind ik betrokkenheid van de ouders zelf ook héél belangrijk; alles staat of valt daarmee. En tsja, probeer je ook eens in die Marokkaanse ouders in te leven.

Ik probeer dat wel eens, maar dat heeft verders weinig zin. Het is beter dat marokkanen eens nadenken over hoe je die ouders erbij kunt betrekken.

Verders kan ik me best wel wat bij je verhaal voorstellen, alleen lost het weinig problemen op. Tijd heelt wel eens wat, maar doet daar gewoonlijk erg lang over. Langer dan nodig, als het niet een handje geholpen wordt.

Anwaro
19-02-04, 18:59
Helaas herken ik het wel Rabiáh, wees blij dat je het zelf goed getroffen hebt.
Wel hoorde ik het verhaal van een klasgenote die stage liep in een dure witte wijk, daar kenden ze dit probleem ook omdat paps en mams allebei full time werken om de hypotheek af te betalen.

field_nigga
19-02-04, 19:11
Het ging er toch om dat het onderwijs vanuit een te europees oogpunt gegeven wordt?

Puk
19-02-04, 19:13
Geplaatst door field_nigga
Het ging er toch om dat het onderwijs vanuit een te europees oogpunt gegeven wordt?

Ja, belachelijk. En dat in Europa! Het is verschrikkelijk...

:lachu:

Anwaro
19-02-04, 19:17
Geplaatst door Puk
Ja, belachelijk. En dat in Europa! Het is verschrikkelijk...

:lachu:

Zeker. We zijn wereldburgers...

Puk
19-02-04, 19:27
Geplaatst door Anwaro
Zeker. We zijn wereldburgers...

Jij dan. Ik niet. Voel me zelfs geen Europeaan.

Leve ons Goede Vaderland!
Leve het Huis van Oranje!

:lachu:

Anwaro
19-02-04, 19:40
Geplaatst door Puk
Jij dan. Ik niet. Voel me zelfs geen Europeaan.

Leve ons Goede Vaderland!
Leve het Huis van Oranje!

:lachu:

Leef je uit met koninginnedag...

Marsipulami
19-02-04, 22:19
Geplaatst door Tomas
op de voorlichtingsavond van deze hele santemekraan zijn alle ouders aanwezig, behalve... En zo is dat ook met 10-minutengesprekken.

Mijn vader ging alleen naar ouderavonden als ik hem kon garanderen dat hij daar alleen maar complimentjes zou krijgen. Anders ging hij niet. Omdat ik -behoudens uitzonderingen- een modelleerling was (een "communieprentje" -maar die uitdrukking verstaan protestantse Hollanders niet) wilde dat wel eens lukken. Maar al die complimentjes gingen hem op den duur ook maar vervelen. De laatste 10 jaar van mijn studiecarrierre is hij niet meer naar ouderavonden of dergelijke geweest. Het zal er misschien ook wel mee te maken gehad hebben dat het betalen van schoolrekeningen ook niet zijn voornaamste prioriteit was. :D

field_nigga
20-02-04, 15:23
Geplaatst door Puk
Ja, belachelijk. En dat in Europa! Het is verschrikkelijk...

:lachu: Het lijkt mij in ieder geval wel handig als je ook correcte informatie krijgt over andere culturen/zienswijzen. Daarbij maakt het niets uit of jij je europeaan voelt of niet.