PDA

Bekijk Volledige Versie : Regering-Bush muilkorft kennis door manipulatie voor politike doeleinden.



Zwarte Schaap
19-02-04, 22:27
'Regering-Bush muilkorft kennis'

WASHINGTON, 19 FEBR. De regering van president Bush verdraait wetenschappelijke bevindingen en knoeit met adviezen van deskundigen die strijdig zijn met haar politieke overtuigingen. Dat zegt de gezaghebbende Amerikaanse Unie van Bezorgde Wetenschappers in een rapport. Volgens het rapport is ,,de reikwijdte en schaal van de manipulatie, onderdrukking en vervorming van wetenschap door de regering-Bush ongekend''.

,,We bemoeien ons niet met het beleid van de regering'', zei gisteren de directeur van de organisatie, Kurt Gottfried. ,,Het gaat ons om de manier waarop de wetenschap verdraaid wordt.''

Een woordvoerder van het Witte Huis zei dat hij het rapport niet had gelezen. Maar hij onderstreepte dat de regering alleen maar ,,besluiten neemt op basis van de beste beschikbare kennis''.

Het rapport wordt onderschreven door een groot aantal prominente wetenschappers, onder wie enkele Nobelprijswinnaars. Een van die winnaars - voor zijn studies naar de ozonlaag in de dampkring - hekelde vooral de manier waarop de regering-Bush het probleem van de klimaatverandering behandelt. Volgens F. Sherwood Rowland bestaat er in de wetenschappelijke wereld een duidelijke consensus over de opwarming van de aarde en mogelijk catastrofale gevolgen. De wetenschapper zegt dat de regering die kennis negeerten dat regeringsrapporten worden gecensureerd, zodat ze geen passages meer bevatten die strijdig zijn met het regeringsbeleid.

Het rapport van de Unie van Bezorgde Wetenschappers geeft een groot aantal voorbeelden van regeringspogingen om wetenschappelijke verslaggeving te beïnvloeden. Daarbij gaat het ondermeer om een klimaatonderzoek van de Environmental Protection Agency waarin alle verwijzingen naar menselijke activiteiten die zouden bijdragen aan opwarming van de aarde moesten worden geschrapt. De publicatie van een ander onderzoek naar kwikvergiftiging door energiecentrales werd geruime tijd vertraagd. Verder zouden Centers for Disease Control zijn gedwongen om een studie te staken waaruit de effectiviteit bleek van seksonderwijs dat niet uitsluitend gebaseerd is op algehele onthouding. (AP)


Bron: NRC-Handelsblad 19/02/04

lennart
19-02-04, 22:30
Gelukkig maar... teveel vrijheid is ook niet goed voor een mens.

~Panthera~
19-02-04, 22:31
Tja........stel je voor dat je oa geen 8-cilinder meer kan rijden om daarmee 1/4 van de wereldvervuiling op je naam te kunnen houden. :moe:

Maslov
19-02-04, 23:10
Deze hooggeleerde heren zullen weten waar ze over praten. Echter naast hun hoge kennisniveau zullen ze ook een politieke visie hebben.

Als dit waar zou zijn dan is het te hopen dat er snel iets boven water komt dat Bush niet nog vier jaar aan de macht is.
Verder is de hele politieke situatie van de US zo ingewikkeld dat ik van een afstand niet meer het idee heb dat ik er kundig over kan oordelen. Wel kun je er een mening over hebben, maar die is ook niet altijd wetenschappelijk onderbouwd :knipoog:

Anwaro
19-02-04, 23:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
'Regering-Bush muilkorft kennis'

Verder zouden Centers for Disease Control zijn gedwongen om een studie te staken waaruit de effectiviteit bleek van seksonderwijs dat niet uitsluitend gebaseerd is op algehele onthouding. (AP)


Bron: NRC-Handelsblad 19/02/04

Mm, wat zou Freud hier van zeggen? Zijn hele regeringsbeleid verklaart op de divan.

barfly
19-02-04, 23:16
Dat is nou zo fascinerend aan de VS, de prijzen voor auto brandstof zijn ontzettend laag zodat het niks uitmaakt of je met een 4 wheel drive lekker van de oost naar west kust tuft :duim:

Fijn dat de wetenschappers van Bush hebben "ontdekt" dat de milieu problemen daar niets mee te maken hebben :blij:

~Panthera~
19-02-04, 23:26
Geplaatst door barfly
Dat is nou zo fascinerend aan de VS, de prijzen voor auto brandstof zijn ontzettend laag zodat het niks uitmaakt of je met een 4 wheel drive lekker van de oost naar west kust tuft :duim:

------------------

Ja fijn joh ! Dat komt omdat de Amerikanen afspraken hebben gemaakt, waardoor hun de olie goedkoper krijgen dan wij hier.
MAW wij betalen hun 1 dollar a gallon goedkope zooi, door hier er dus teveel voor te betalen. :duim:
Ja...ze rijden lekker daar! :duim:

Dragon_Khan
20-02-04, 15:54
Ze geven er ook subsidie op geloof ik.

http://www.icta.org/projects/trans/rlprexsm.htm

850
20-02-04, 16:07
Geplaatst door Dragon_Khan
Ze geven er ook subsidie op geloof ik.

http://www.icta.org/projects/trans/rlprexsm.htm

:maf2: ppppfffffff al die dollar getalletjes tureluren voor mn oogies....

:hihi: Kun je ff n samenvatting geven van 1 zin van dat artikel?

~Panthera~
20-02-04, 16:10
Geplaatst door 850
:hihi: Kun je ff n samenvatting geven van 1 zin van dat artikel?
----------------------

:hihi: ja. jij betaald en hun rijden goedkoop.

850
20-02-04, 16:37
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

:hihi: ja. jij betaald en hun rijden goedkoop.

:hihi: Ach, ik ben n gul mens. Ik gun die mensen hun autoritje van harte.

~Panthera~
20-02-04, 20:44
Geplaatst door 850
:hihi: Ach, ik ben n gul mens. Ik gun die mensen hun autoritje van harte.
------------------

Ook nog als ze 1/4 van de wereldvervuiling produceren en het verdrag van Kyoto niet willen ondertekenen en jij dus 1.21 Euro per LITER betaald terwijl hun 1 Gallon ( is 3.78 liter) voor $1.19 kunnen kopen ? :moe:
Je bent wel erg gul. :fplet:

~Panthera~
20-02-04, 21:08
Geplaatst door Alcibiades
Volgens mij ben jij alleen maar jaloers op die goedkope benzine.
----------------------

Nee, ik vind dat ze een teringmentaliteit hebben.
Een grote bek over andere landen, terwijl ze zelf de grote vervuilers en opvreters zijn.
Maar wel pretenderen het "grote voorbeeld" te zijn.
Nou, dank je. laat maar, denk ik dan.
Ga eerst maar eens in je eigen voortuin kijken, voor je in een ander zijn achtertuin een bom gooit. :moe:

~Panthera~
20-02-04, 21:58
Geplaatst door Alcibiades
Volgens mij moet jij maar eerst eens in je eigen tuin kijken voordat je het onkruid bij de Amerikanen te lijf gaat.
---------------

Mijn tuin ligt er puik bij. :D

850
20-02-04, 23:16
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Ook nog als ze 1/4 van de wereldvervuiling produceren en het verdrag van Kyoto niet willen ondertekenen en jij dus 1.21 Euro per LITER betaald terwijl hun 1 Gallon ( is 3.78 liter) voor $1.19 kunnen kopen ? :moe:
Je bent wel erg gul. :fplet:

:rolleyes: Kun je het ietwat simpeler samenvatten want die getalletjes beginnen weer voor mn oogies te tureluren.....

:roker: Overigens ben ik al sinds jaar en dag anti-auto.........
Mijn motto: Stik In Je Blik! :fpetaf:

~Panthera~
20-02-04, 23:38
Geplaatst door 850
:rolleyes: Kun je het ietwat simpeler samenvatten want die getalletjes beginnen weer voor mn oogies te tureluren.....

:roker: Overigens ben ik al sinds jaar en dag anti-auto.........
Mijn motto: Stik In Je Blik! :fpetaf:
--------------

Samengevat: je wordt ge....... waar je bij staat.
En je motto komt nog wel eens uit ook. :hihi:

850
20-02-04, 23:48
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Samengevat: je wordt ge....... waar je bij staat.


:duim: zo blijven mijn vooroordelen tegen Amerika strak in t zadel zitten.

~Panthera~
20-02-04, 23:59
Geplaatst door 850
:duim: zo blijven mijn vooroordelen tegen Amerika strak in t zadel zitten.
-------------------

http://www.my-smileys.de/smileys_1/frech1.gif right on !

850
21-02-04, 00:11
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

http://www.my-smileys.de/smileys_1/frech1.gif right on !

:loens: Waszdah voor n breedbek-kikker?

~Panthera~
21-02-04, 00:17
Geplaatst door 850
:loens: Waszdah voor n breedbek-kikker?
-----------------


Een dooie.
Onder zo'n blik gelopen. :hihi:

850
21-02-04, 00:32
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------


Een dooie.
Onder zo'n blik gelopen. :hihi:

:brozac: T ziet r erg plat gereden uit ja.

:fuckit: Als r maar geen blikschade is......