PDA

Bekijk Volledige Versie : Geboren rokers



Orakel
21-02-04, 01:39
Geboren rokers

Irvine, California (USA) - Agressieve mensen zijn gevoeliger voor nicotine, wat kan verklaren waarom het veel moeilijker voor ze is om te stoppen met roken.

"Als je agressieve of vijandige karaktereigenschappen hebt, ben je vatbaarder voor een sigarettenverslaving, ook al heb je nooit een sigaret aangeraakt." Volgens Steven Potkin, Psychiater van de University of California, zijn sommige mensen "geboren om te roken."

In Potkins onderzoek kregen mensen een standaard psychiatrisch persoonlijkheidsonderzoek, waarmee ze werden ingedeeld in twee groepen. Eén groep scoorde hoger op vragen naar angst, agressie en boosheid, en de andere groep had juist een lage 'vijandigheids-score'. In beide groepen zaten zowel rokers als niet-rokers. Nicotine veroorzaakt verhoogde activiteit in de delen van de hersenen die zorgen voor het beheersen van een sociale respons, planning en nadenken. De proefpersonen kregen een nicotinepleister - of een placebo - en ondergingen daarna een hersenscan.

De groep mensen die hoog scoorde op vijandigheid, bleek gevoeliger voor het middel. Het feit dat niet-rokers in de 'agressie-groep' een sterkere respons gaven, is volgens Potkin de eerste biologische aanwijzing dat mensen met bepaalde karaktereigenschappen gevoeliger zijn voor sigarettenverslaving. "Het zou ook kunnen verklaren waarom sommige mensen een enorme drang hebben om te gaan roken en waarom andere mensen gemakkelijk kunnen stoppen," aldus de onderzoeker.

Bart Braun

http://www.headliner.nl/index.php?c=nl&s=7

Wat een klojo, dat ie dat durft te beweren. Vieze hufter. :roker:

Marsipulami
21-02-04, 11:10
HONDERD PROCENT HALAL. Sponsored by Philip Morris

Yusef el Halal


IN Nederland is sinds 1 januari 2004 de nieuwe tabakswet van kracht. Het komt erop neer dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek. Gelukkig werk ik thuis, en daar mag wel gerookt worden. Deze column werd mede mogelijk gemaakt door 11 Marlboro Lights.


Ik rook graag tijdens het schrijven. Andere schrijvers zitten aan hun pik, drinken whisky of buigen paperclips. Ik hul me het liefst in rook. Ik rookte mijn eerste sigaret toen ik zes was. We waren op vakantie in Marokko. Mijn ouders waren de stad in en ik had mijn oom Oulilidad de hele morgen aan zijn hoofd gezeurd. ,,Mag ik een sigaret? Mag ik een sigaret?'' Uiteindelijk stak hij er een op en gaf die aan mij. ,,Je moet eraan zuigen, als aan een rietje.'' Ik stak 'm tussen mijn lippen en zoog, alsof ik een glas cola in één keer leeg moest drinken. Vrijwel direct liet ik de sigaret vallen. Die dag heb ik het wereldrecord hoesten verbeterd. En mijn oom het wereldrecord lachen. Ik nam me voor om nooit meer te roken.

Mijn tweede sigaret volgde ruim een maand later. Ik stond met Mehmed op de hoek van de straat, toen er een man passeerde die een sigaret weggooide. Mehmed raapte de peuk op. Die was nog niet half opgerookt en Mehmed gaf 'm aan mij. ,,Jij rookt toch?'' Ik had tegen al mijn vriendjes opgeschept dat ik in Marokko had leren roken. Gladstone Menthol, las ik in kleine lettertjes boven de filter. ,,Sorry'', zei ik tegen Mehmed, ,,maar dit soort sigaretten is voor vrouwen en homo's''. Mehmed keek me glazig aan. Hij wist nog niet wat homo's waren. Ik nam een kort trekje - direct gevolgd door uitblazen - en liet de sigaret op de grond vallen. Voor Mehmed was ik een held, voor mij begon het routine te worden.


Wat moet je in de trein anders doen dan roken? Jezelf aftrekken in het toilet, maar daar ben je na vijf minuten ook wel klaar mee

Nu rook ik ieder uur van de dag - behalve tijdens de ramadan - en ik voel me er prima onder. Ik begrijp niet waarom het roken door de overheid verboden moet worden. Roken vermindert stress. En stress is een groot gevaar voor de volksgezondheid.

Bij stress komen allerlei schadelijke stoffen vrij in de hersenen. Daardoor ontstaan hartkloppingen, slapeloosheid, depressiviteit, drankzucht en andere vervelende aandoeningen. Ik heb ooit de behoefte gehad om een vrouw te slaan toen mijn sigaretten op waren en ik nergens nieuwe kon kopen. Gelukkig was er toen geen vrouw in de buurt, dus schreef ik een verhaal over een Moroccan psycho die vrouwen verkracht omdat hij niet kan roken.

Mijn werk zou eronder lijden als ik niet mocht roken. Volgens mij zijn de gevolgen voor de maatschappij alleen maar groter door de nieuwe tabakswet. Hoeveel mensen zouden er arbeidsongeschikt van raken - en dan verwaarloos ik even de vrouwen die bont en blauw in ziekenhuizen terechtkomen? Ik heb het over de mensen die totaal gestrest of enorm depressief de hele dag achter hun computer zitten en het liefst hun hoofd tegen het bureaublad zouden willen rammen, omdat ze geen nicotine meer binnenkrijgen. Hoofdpijn, zwarte vlekken, lamme armen, droge mond...

Het ergste vind ik nog wel dat in de trein niet meer gerookt mag worden. Ik treed veelvuldig op in Nederland. Bijna altijd ga ik dan met de trein. Naar Leiden. Naar Arnhem. Naar Hengelo. Wat moet je in de trein anders doen dan roken? Jezelf aftrekken in het toilet, maar daar ben je na vijf minuten ook wel klaar mee. Jezelf laten aftrekken is er niet bij. Daar zijn de treintoiletten te klein voor. Of je moet het invalidentoilet nemen.

Ik heb één keer seks gehad in het invalidentoilet van een trein. Het was net aan met Hasna, en we zaten nog in de fase van meerdere malen seks per dag. We werden betrapt door de conducteur. Hij was aan het controleren. Er is niets verdachter dan een Marokkaan in het invalidentoilet van een trein. De conducteur was zo verbijsterd dat ik een geldig kaartje had dat hij mijn ontblote onderlichaam niet eens zag, laat staan dat hij het vreemd vond dat er twee validen op het toilet zaten. Hij knipte de kaartjes en duwde de deur dicht.

Het probleem van de wereld is dat er ook verkeerde mensen rondlopen. De rokerscoupés in de treinen zijn geschrapt, omdat er anders conducteurs zijn die geen rookvrije werkplek hebben.

En dan is men in Nederland verbaasd dat er zoveel agressie jegens conducteurs is! De treinen rijden niet op tijd, de prijzen stijgen elk jaar, de toiletten zijn aan de kleine kant en vanaf 1 januari zijn er dus geen rokerscoupés meer.

Hoofdpijn, zwarte vlekken, lamme armen, droge mond. Ik steek er nog een op.

Yusef el Halal is schrijver. Honderd procent Halal verschijnt tweewekelijks op woensdag.



©Copyright De Standaard