PDA

Bekijk Volledige Versie : Deetman enthousiast na debat met hoofdoek dragende moslimmeiden



Joesoef
22-02-04, 10:25
Den Haag


'De hoofddoek waait zoals de wind waait'
door Maaike Oppier

DEN HAAG | Burgemeester Deetman is aan het einde van het door moslimmeiden georganiseerde debat, gisteravond op het Terra College aan de Beresteinlaan, over 'de beeldvorming over moslimmeiden', enthousiast.


"Het is fantástisch. Dat moeten jullie meer doen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn in dit land, als we maar met elkaar blijven praten. En over het hoofddoekje: zo'n tien tot vijftien jaar geleden, toen ik in de CDA-fractie van de Tweede Kamer zat, ging het er al over. Een collega van mij zei toen: 'Waar hebben we het over?! Onze grootmoeders droegen toch ook al hoofddoekjes'."
Dat de tolerante opstelling van Deetman tegenover het islamitische hoofddoekje nog niet algemeen wordt gedeeld, wordt duidelijk uit het zeer levendige debat tussen meer dan honderd moslimmeiden, met of zonder hoofddoek, moslimmannen, jongerenwerkers, een handjevol autochtone Hagenaars, lokale politici, onderzoekster Ans Merens van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), Groen Links-politica Naima Azough en columniste Ebru Umer.

Vooral de laatste maakt veel emoties los als ze zegt dat vrouwen die een hoofddoek dragen zich diskwalificeren op de arbeidsmarkt, dat religie haar 'geen zak' kan schelen en dat het iets is dat je voor jezelf moet houden. Protesten uit de zaal. "Als een werkgever mij weigert om mijn hoofddoek, jammer van mijn opleiding, maar dan zal ik vrijwilligerswerk blijven doen, waarbij het geen probleem is", zegt Jamila. Een andere jonge vrouw, zonder hoofddoek, noemt de hoofddoekdiscussie 'zorgelijk'. "Ik ben nu volop bezig me te ontwikkelen, maar als ik over een paar jaar zou besluiten een hoofddoek te gaan dragen en ik daardoor straks geen baan kan vinden, dan vind ik dat heel demotiverend."

Traditie

Het debat waaiert hier en daar uit naar een discussie over de islam. Iets wat de meiden van het organiserende 'Meidenwereld', van jongerenwerk Bouwlust, nu juist níet willen. "We willen juist voorkomen dat er altijd de link wordt gelegd met de islam", vinden ze. "We willen worden aangesproken op wie we zijn en niet op ons geloof. Bovendien wordt er zo geen onderscheid gemaakt tussen religie en traditie."
Een jonge vrouw in de zaal merkt op dat 'we op 4 en 5 mei herdenken dat we trots zijn op mensen die hebben gestreden voor onze vrijheid en dan hoor ik hier mensen pleiten tegen de hoofddoek'. "Dát is pas achteruitgang." Een ander vindt dat moslimvrouwen die voor hun mening uitkomen geen uitzondering zijn, 'maar juist het begin'.
Gelachen wordt er ook over de hoofddoek. Als stand-up comedian Ammar L'Ajjouri uitlegt dat hij moe wordt van de vraag of hij zich Marokkaan of Hollander voelt. "Ik roddel graag, dat is Marokkaans, maar ik spaar ook zegeltjes. Ik zeg altijd: de hoofddoek waait zoals de wind waait."



Copyright © 2004 Haagsche Courant - alle rechten voorbehouden

Maslov
22-02-04, 10:37
"Het is fantástisch. Dat moeten jullie meer doen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn in dit land, als we maar met elkaar blijven praten.

Doe ik al jaren. En ik blijf het ook oneens met alle mensen die zeggen dat hoofddoekjes overal en altijd moeten kunnen, zoals bijv. voor de klas in het openbaar onderwijs.

taouanza
23-02-04, 12:12
Geplaatst door Maslov
Doe ik al jaren. En ik blijf het ook oneens met alle mensen die zeggen dat hoofddoekjes overal en altijd moeten kunnen, zoals bijv. voor de klas in het openbaar onderwijs.

Weetje het zou helpen als je mensen zag ipv hoofddoekjes.:moe:
Maar dat is het ook juist he?
Stel je voor dat je een allochtoon als mens ziet.
Anders had je het niet logisch gevonden dat een allochtone arts wordt geweigerd.Die droeg geen hoofddoek maar toch!
En daar gaat het om de meeste moslima's zijn allochtoon.

Zeepaardje
23-02-04, 17:01
Geplaatst door taouanza
Weetje het zou helpen als je mensen zag ipv hoofddoekjes.:moe:
Maar dat is het ook juist he?
Stel je voor dat je een allochtoon als mens ziet.
Anders had je het niet logisch gevonden dat een allochtone arts wordt geweigerd.Die droeg geen hoofddoek maar toch!
En daar gaat het om de meeste moslima's zijn allochtoon.

Een brandweervrouw (uitrukploeg) met een hoofddoek kan en mag niet. Hetzelfde geldt voor een agente, soldate, cipier of rechter.
Op het moment dat de vrouwelijke chirurg weigert haar niet-steriele hoofddoek af te doen in de kleedkamers op weg naar de steriele operatiekamer, is zij absoluut fout bezig.

Soms moet de hoofddoek (en alle andere symbolen ook trouwens) gewoonweg wijken voor de geldende regels. Die regels bestaan niet voor niets.

Ik persoonlijk heb niets tegen een arts met hoofddoekje op, MITS niet in de operatiekamer of op een andere plaats waar dat risico's geeft (afgesloten laboratoria bijv).

Laten we daar nou eens eindelijk ook eerlijk in zijn. Een hoofddoekje hoeft helemaal geen issue te zijn, maar zoals aan alle vrijheden, zitten ook hier grenzen aan vast. Accepteer dat nou eens.

Maslov
23-02-04, 17:12
Weetje het zou helpen als je mensen zag ipv hoofddoekjes.
Maar dat is het ook juist he?
Stel je voor dat je een allochtoon als mens ziet.

Taouanza, wat doet jou denken dat ik geen mens zie onder die hoofddoek?

nl-x
23-02-04, 17:19
Geplaatst door Zeepaardje
Een brandweervrouw (uitrukploeg) met een hoofddoek kan en mag niet. Hetzelfde geldt voor een agente, soldate, cipier of rechter.
Op het moment dat de vrouwelijke chirurg weigert haar niet-steriele hoofddoek af te doen in de kleedkamers op weg naar de steriele operatiekamer, is zij absoluut fout bezig.

Soms moet de hoofddoek (en alle andere symbolen ook trouwens) gewoonweg wijken voor de geldende regels. Die regels bestaan niet voor niets.

Ik persoonlijk heb niets tegen een arts met hoofddoekje op, MITS niet in de operatiekamer of op een andere plaats waar dat risico's geeft (afgesloten laboratoria bijv).

Laten we daar nou eens eindelijk ook eerlijk in zijn. Een hoofddoekje hoeft helemaal geen issue te zijn, maar zoals aan alle vrijheden, zitten ook hier grenzen aan vast. Accepteer dat nou eens.

Rot toch eens op met die dezelfde voorbeelden altijd. Het gaat daar niet over.

Roep dat maar als het daarover gaat...

Maslov
23-02-04, 17:26
Rot toch eens op met die dezelfde voorbeelden altijd. Het gaat daar niet over.

Nou nou nl-x wat een reactie. Spreek je nu als moderator?

Het gaat hier over de hoofddoeken, en daar vrouwen met ambitie die dragen gaat het automatisch over bepaalde beroepen!

Joesoef
23-02-04, 17:46
Geplaatst door Zeepaardje
Een brandweervrouw (uitrukploeg) met een hoofddoek kan en mag niet. Hetzelfde geldt voor een agente, soldate, cipier of rechter.



Wat fijn toch dat je die domme Moslima's nog even uitlegd wanneer ze wel en wanneer ze geen hoofddoek mogen dragen. Wat jij nu aangeeft zouden ze echt niet zelf kunnen bedenken.Je bent een aanwinst voor de samenleving.

Jouw uitzonderingen zijn op zich weer zeer uitzonderlijk dus bijna uitgesloten dat ze voorkomen. Je hoeft je er hier dus niet druk om te maken.
Vrouwelijke chirugen of ok assistenten met hoofddoekje weten allang voor dat ze hun opleiding beginnen dat ze een steriel hoofddoekje moeten gaan dragen.

Dit denigrerende en belerende toontje komt steeds weer naar voren. Alsof hoofddoek draagsters zich niet bewust zijn van het een en ander en dat iemand ze dat moet vertellen. En vervolgens ook nog verwachten dat iemand anders denkt op het moment dat zo een hoofddoekje af is.

nl-x
23-02-04, 17:57
Geplaatst door Maslov
Nou nou nl-x wat een reactie. Spreek je nu als moderator?

Het gaat hier over de hoofddoeken, en daar vrouwen met ambitie die dragen gaat het automatisch over bepaalde beroepen!

1) Wanneer een moderater 'Rot toch eens op' zegt, klinkt dat heen anders. (En meestal gebeurt het daarna ook nog.)

2) Ik heb al eens eerder deze discussie met haar gehad, en we waren toen overeenstemmend tot een conclusie gekomen dat de ambten in kwestie vanuit het uniform al een haarbedekkend stuk kregen waaronder op een nette manier de haren onder gehouden kan worden. Dit is gewoon met de vingers in de oren hetzelfde in herhaling zeggen om maar niet te willen luisteren.

taouanza
23-02-04, 18:03
Geplaatst door Joesoef
Wat fijn toch dat je die domme Moslima's nog even uitlegd wanneer ze wel en wanneer ze geen hoofddoek mogen dragen. Wat jij nu aangeeft zouden ze echt niet zelf kunnen bedenken.Je bent een aanwinst voor de samenleving.

Jouw uitzonderingen zijn op zich weer zeer uitzonderlijk dus bijna uitgesloten dat ze voorkomen. Je hoeft je er hier dus niet druk om te maken.
Vrouwelijke chirugen of ok assistenten met hoofddoekje weten allang voor dat ze hun opleiding beginnen dat ze een steriel hoofddoekje moeten gaan dragen.

Dit denigrerende en belerende toontje komt steeds weer naar voren. Alsof hoofddoek draagsters zich niet bewust zijn van het een en ander en dat iemand ze dat moet vertellen. En vervolgens ook nog verwachten dat iemand anders denkt op het moment dat zo een hoofddoekje af is.


Dankje wel Joesoef ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Had ook geen zin om het te verwoorden.:moe:
Hetzelfde denigrerende toontje altijd.

taouanza
23-02-04, 18:05
Geplaatst door Maslov
Taouanza, wat doet jou denken dat ik geen mens zie onder die hoofddoek?

Weet ik veel omdat je het alleen over de hoofddoek hebt.
En omdat je het ook logisch vindt dat een arts op zijn afkomst wordt afgewezen.Het gaat je dus niet om de hoofddoek maar de afkomst.
Maar waarom moet ik je gedachten kronkels uitleggen?
Das jouw probleem.

Joesoef
23-02-04, 18:09
Ik bemoei mij meestal niet meer met dit soort priksels, iets te vaak vele uren aan dovemans oren besteed. maar ik wordt nog steeds ziedend bij zoveel onbegrip jegens hoofddoekdragende moslim vrouwen en meisjes. Zeker als dit belerend, denigrerend of over de derde persoon is.

Lugh
23-02-04, 18:37
En omdat je het ook logisch vindt dat een arts op zijn afkomst wordt afgewezen. Het gaat je dus niet om de hoofddoek maar de afkomst .

waar staat dat? ik moet erover hebben gelezen.


Weetje het zou helpen als je mensen zag ipv hoofddoekjes.
Deze begrijp ik ook al niet. Die hoofddoeken/niqaab en andere sluierdingen DIENEN toch net om NIET naar de MENS te kijken?

Joesoef
23-02-04, 18:42
Geplaatst door Lugh
Deze begrijp ik ook al niet. Die hoofddoeken/niqaab en andere sluierdingen DIENEN toch net om NIET naar de MENS te kijken?

Dit is nu de schijnheilige en hypocriete houding waar ik nu zo niet goed van wordt.

Draaien, draaien, kronkelen, zuigen....

taouanza
23-02-04, 18:42
Geplaatst door Lugh
waar staat dat? ik moet erover hebben gelezen.


Deze begrijp ik ook al niet. Die hoofddoeken/niqaab en andere sluierdingen DIENEN toch net om NIET naar de MENS te kijken?



:moe:

Donna
23-02-04, 18:50
Ik heb met die hele hoofddoekdiscussie maar 1 probleem, en dat is dat nog helemaal niemand me ook maar 1 goede reden heeft kunnen geven waarom die hoofddoek een probleem zou moeten zijn. Het mode argument van tegenwoordig is "neutraliteit". Een moslima met een hoofddoek zou geen neutraliteit uitstralen. Vanwege haar geloof. Als je dat argument logisch doortrekt zou je moeten zeggen dat moslima's gewoon niet mogen werken op plekken waar neutraliteit nodig is, want waarom zou een moslima er neutraler van worden als ze haar hoofddoek afzet??

Ik kan maar tot 1 conclusie komen, en dat is dat de "neutraliteit"-debaters niet zozeer een probleem hebben met hoofddoeken, maar met moslima's. Maar dat durven ze nog steeds niet hardop te zeggen en dus ******t iedereen maar op de hoofddoek.

Ik draag zelf een hugenotenkruis, ben christen, heb tijdenlang voor de overheid gewerkt en ik heb nog nooit opmerkingen gekregen over mijn "neutraliteit". Dus de roep om neutraliteit is erg selectief.
Maar ik heb hetzelfde als jij Taouanza, ik heb gewoon geen zin meer in deze oeverloze discussie. :moe:

Royce
23-02-04, 18:52
Geplaatst door Donna
Ik heb met die hele hoofddoekdiscussie maar 1 probleem, en dat is dat nog helemaal niemand me ook maar 1 goede reden heeft kunnen geven waarom die hoofddoek een probleem zou moeten zijn. Het mode argument van tegenwoordig is "neutraliteit". Een moslima met een hoofddoek zou geen neutraliteit uitstralen. Vanwege haar geloof. Als je dat argument logisch doortrekt zou je moeten zeggen dat moslima's gewoon niet mogen werken op plekken waar neutraliteit nodig is, want waarom zou een moslima er neutraler van worden als ze haar hoofddoek afzet??

Ik kan maar tot 1 conclusie komen, en dat is dat de "neutraliteit"-debaters niet zozeer een probleem hebben met hoofddoeken, maar met moslima's. Maar dat durven ze nog steeds niet hardop te zeggen en dus ******t iedereen maar op de hoofddoek.

Ik draag zelf een hugenotenkruis, ben christen, heb tijdenlang voor de overheid gewerkt en ik heb nog nooit opmerkingen gekregen over mijn "neutraliteit". Dus de roep om neutraliteit is erg selectief.
Maar ik heb hetzelfde als jij Taouanza, ik heb gewoon geen zin meer in deze oeverloze discussie. :moe:


Hoi Donna. Hoi Sheikh!

:zwaai:

Donna
23-02-04, 18:55
Geplaatst door Royce
Hoi Donna. Hoi Sheikh!

:zwaai:


Ey! Mijn favoriete hangjongere... :D

Alles goed??

Mijn sheikh groet je.......

Royce
23-02-04, 18:57
Geplaatst door Donna
Ey! Mijn favoriete hangjongere... :D

Alles goed??

Mijn sheikh groet je.......

Chillin`, miet joelie auch? waar blijft mn invite om de boel in de studio op stelten te zetten...:p

~Panthera~
23-02-04, 19:00
Geplaatst door Donna
Ik heb met die hele hoofddoekdiscussie maar 1 probleem, en dat is dat nog helemaal niemand me ook maar 1 goede reden heeft kunnen geven waarom die hoofddoek een probleem zou moeten zijn. Het mode argument van tegenwoordig is "neutraliteit". Een moslima met een hoofddoek zou geen neutraliteit uitstralen. Vanwege haar geloof. Als je dat argument logisch doortrekt zou je moeten zeggen dat moslima's gewoon niet mogen werken op plekken waar neutraliteit nodig is, want waarom zou een moslima er neutraler van worden als ze haar hoofddoek afzet??

Ik kan maar tot 1 conclusie komen, en dat is dat de "neutraliteit"-debaters niet zozeer een probleem hebben met hoofddoeken, maar met moslima's. Maar dat durven ze nog steeds niet hardop te zeggen en dus ******t iedereen maar op de hoofddoek.

Ik draag zelf een hugenotenkruis, ben christen, heb tijdenlang voor de overheid gewerkt en ik heb nog nooit opmerkingen gekregen over mijn "neutraliteit". Dus de roep om neutraliteit is erg selectief.
Maar ik heb hetzelfde als jij Taouanza, ik heb gewoon geen zin meer in deze oeverloze discussie. :moe:
----------------------------

Helemaal mee eens ! DUssss:


http://www.my-smileys.de/generator/signs/5371d495c4144d846a10c1288b2bd6aa.png

Donna
23-02-04, 19:01
Geplaatst door Royce
Chillin`, miet joelie auch? waar blijft mn invite om de boel in de studio op stelten te zetten...:p


Hier alle sanie lebes. Geen probleem.

Uitnodiging komt nadat ik ben gestopt met werken. Ik kan niet wachten...... ;) :aftel:

Royce
23-02-04, 19:03
Geplaatst door Donna
Hier alle sanie lebes. Geen probleem.

Uitnodiging komt nadat ik ben gestopt met werken. Ik kan niet wachten...... ;) :aftel:


Dan groot feessie. Cool. Wat betekent sanie :S dat zegt me weer niets.

Goodnight
23-02-04, 19:04
Geplaatst door Donna
Als je dat argument logisch doortrekt zou je moeten zeggen dat moslima's gewoon niet mogen werken op plekken waar neutraliteit nodig is, want waarom zou een moslima er neutraler van worden als ze haar hoofddoek afzet??



Dat probeer ik nu ook de hele godganse tijd duidelijk te maken.

Wordt een hoofddoekmeisje opeens neutraal als ze dat ding afdoet?

NEE, ze blijft diezelfde persoon met diezelfde gedachten....

En ook ik heb genoeg van die oeverloze discussie :moe:

Donna
23-02-04, 19:09
Geplaatst door Royce
Dan groot feessie. Cool. Wat betekent sanie :S dat zegt me weer niets.

Sranang voor zaak.

:moe:

Valt me weer een beetje tegen......

Sjeekers groote feest. Khalid en Abdelhafid (de eeuwige uitvretende uitkeringstrekkersstudenten) komen ook voor de maaltijdsoep ;)

Tomas
23-02-04, 19:11
Geplaatst door Goodnight
Dat probeer ik nu ook de hele godganse tijd duidelijk te maken.

Wordt een hoofddoekmeisje opeens neutraal als ze dat ding afdoet?

NEE, ze blijft diezelfde persoon met diezelfde gedachten....

En ook ik heb genoeg van die oeverloze discussie :moe:

Ik krijg er opeens weer zin in!

Want het is volgens mij zo: Ben je bereidt om je religie even terzijde te leggen, omdat de functie dit van je verlangt, dan ben je ook in staat om "neutraal", of beter gesteld; in het belang van de functie te handelen. Kan je je religieuze overtuiging niet ondergeschikt maken, dan ben je ook niet geschikt voor de functie.

Donna
23-02-04, 19:15
Geplaatst door Tomas
Ik krijg er opeens weer zin in!

Want het is volgens mij zo: Ben je bereidt om je religie even terzijde te leggen, omdat de functie dit van je verlangt, dan ben je ook in staat om "neutraal", of beter gesteld; in het belang van de functie te handelen. Kan je je religieuze overtuiging niet ondergeschikt maken, dan ben je ook niet geschikt voor de functie.


Ik zou niet weten waarom niet. Ik doe mijn kruisje ook niet af. Ben ik nu ongeschikt voor mijn functie?

Bestaat er een islamitische manier op een uitkering toe te wijzen? Als de regels voor het toewijzen van een uitkering vast staan en bekend zijn? En hoe doen christenen dat?

Mijn idee is: als een moslima solliciteert op een functie waar neutraliteit nodig is, dan is ze kennelijk bereid neutraal te zijn. En als blijkt dat dat niet zo is, dan is het aan haar manager om haar daarop aan te spreken. En als dat niet helpt, dan moet ontslag volgen. Dat is overigens ook zo bij niet hoofddoekfragende moslima's. En bij niet hoofddoekdragende mensen in het algemeen.

Bij voorbaat tot de conclusie komen dat iemand niet neutraal is op basis van een uiterlijk kenmerk zegt meer over degene die de aanname doet, dan over degene die solliciteert.

Joesoef
23-02-04, 19:26
Geplaatst door Tomas
Ben je bereidt om je religie even terzijde te leggen, omdat de functie dit van je verlangt, dan ben je ook in staat om "neutraal", of beter gesteld; in het belang van de functie te handelen. Kan je je religieuze overtuiging niet ondergeschikt maken, dan ben je ook niet geschikt voor de functie.

Wie beslist dat alleen Tomas. De hoofdredactie van Opzij, de gemeente raad van Rotterdam, de vaste prikkers van maroc.nl of de deciebelen van ElMummie?

En wat doen we met die enge kerels die net zo een kaal hoofd hebben als Fortuin, de types die zichin de darkroom zich laten doorsmeren. Daar wil ik nu niets mee te maken hebben. Alle kale kerels moeten een toupetje! Want het zal wel eens kunnen zijn dat.......


Of bijvoorbeeld vrouwen met van die rood gestifte lippen. Zo een blondje die achter de balie zit en jou wel even zal "helpen"..... :stout:

Maslov
23-02-04, 19:34
Ik kan maar tot 1 conclusie komen, en dat is dat de "neutraliteit"-debaters niet zozeer een probleem hebben met hoofddoeken, maar met moslima's. Maar dat durven ze nog steeds niet hardop te zeggen en dus ******t iedereen maar op de hoofddoek.

Ik draag zelf een hugenotenkruis, ben christen, heb tijdenlang voor de overheid gewerkt en ik heb nog nooit opmerkingen gekregen over mijn "neutraliteit". Dus de roep om neutraliteit is erg selectief.

Donna, waarom werd er 25 jaar niet gesproken over de neutraliteit in bepaalde functies?
Heb jij nooit gehoord dat bepaalde kleding een "uitstraling" heeft? Waarom trek jij als je ergens solliciteert bepaalde nette kleding aan? De nieuwe baas moet je toch maar nemen zoals je bent? Uiterlijk, dus kleding heeft uitstraling. Een klein kruisje onder je trui/blouse/jurk straalt niets uit, omdat het totaal niet opvalt. Een hoofd dat totaal verpakt zit in textiel valt wel op, en heeft op niet moslims een zeer vreemde uitstraling/invloed.
Het confronteert je met een uiting van een godsdienst die je tegenstaat. Die doek staat ergens voor, is symbool ergens van. Dat kun je wel proberen weg te poetsen, maar dat kan niet, omdat het gewoon erg opvalt.

En als jij dan neuzelt over "iemand wordt niet een anders persoon" dan is dat ook net alsof je tegen een klein kind spreekt, want ik weet ook wel dat ze geen ander mens wordt. Wat ik echter ook weet is dat ik op bepaalde plekken, niet door vrouwen wil "behandeld worden" door een mens met een opzichtige uiting van een religie.

Rob1954
23-02-04, 19:35
Geplaatst door Joesoef
Ik bemoei mij meestal niet meer met dit soort priksels, iets te vaak vele uren aan dovemans oren besteed. maar ik wordt nog steeds ziedend bij zoveel onbegrip jegens hoofddoekdragende moslim vrouwen en meisjes. Zeker als dit belerend, denigrerend of over de derde persoon is.

Beste Joesoef,

Na zondagmiddag jl. prik ikzelf evenmin meer in dat onderwerp hoofddoekje.
Kan jou ziedendheid dus wel enigzinds begrijpen.

Om mezelf niet al te ziedend voort te bewegen langs dit electronische snelwegje, maak ik mezelf dus online uit de voeten. Zal m'n eigen persoonlijke vrije tijd liever willen besteden aan het mezelf eigen maken van een bepaalde taal.

Zal hierdoor binnen de realiteit een beter begrepen taalgebruik kunnen neerzetten, dan via m'n eigen laag opgestelde online hart.

Door mezelf is er toch een online-pompje ontdekt. Zal hier geen gebruik van willen maken. Zal dus alle valse online-lucht weer laten ontsnappen.

Wie zich online wil laten oppompen, zal de waarde binnen de realiteit mogelijk kunnen verliezen.

Zal die fout dus niet willen begaan, en als deze al te constateren is geweest, zal deze vervolgens rap willen herstellen.

Jouw kloppend hart is op een herkenbaar ritme bij mezelf overgekomen.

een waarderend groetende en online vertrekkende,
Rob

Tomas
23-02-04, 19:45
Geplaatst door Joesoef
Wie beslist dat alleen Tomas. De hoofdredactie van Opzij, de gemeente raad van Rotterdam, de vaste prikkers van maroc.nl of de deciebelen van ElMummie?

En wat doen we met die enge kerels die net zo een kaal hoofd hebben als Fortuin, de types die zichin de darkroom zich laten doorsmeren. Daar wil ik nu niets mee te maken hebben. Alle kale kerels moeten een toupetje! Want het zal wel eens kunnen zijn dat.......


Of bijvoorbeeld vrouwen met van die rood gestifte lippen. Zo een blondje die achter de balie zit en jou wel even zal "helpen"..... :stout:

Voor het aanstellen van een rechter b.v. bestaat er zoiets als een commissie die zijn kwaliteiten beoordeeld. 1 daarvan is dat hij in staat moet zijn, lijkt mij, om zijn eigen voorkeuren en geweten ondergeschikt te maken aan de wet. Dat hij/zij volledig zal handelen in de geest van de wet. En ook aan de goegemeente in de rechtzaal de indruk zal geven dat hij dit naar eer en geweten doet.

Voor die commissie moet hij/zij denk ik wel zijn pro-life button af doen, om te tonen dat hij daar niet al te veel waarde aan hecht.

Joesoef
23-02-04, 20:05
Geplaatst door Tomas
Voor het aanstellen van een rechter b.v. bestaat er zoiets als een commissie die zijn kwaliteiten beoordeeld. 1 daarvan is dat hij in staat moet zijn, lijkt mij, om zijn eigen voorkeuren en geweten ondergeschikt te maken aan de wet. Dat hij/zij volledig zal handelen in de geest van de wet. En ook aan de goegemeente in de rechtzaal de indruk zal geven dat hij dit naar eer en geweten doet.

Voor die commissie moet hij/zij denk ik wel zijn pro-life button af doen, om te tonen dat hij daar niet al te veel waarde aan hecht.


Over de functie van rechter kunnen we het wel eens worden. Maar de rest?

Tomas
23-02-04, 20:11
Geplaatst door Joesoef
Over de functie van rechter kunnen we het wel eens worden. Maar de rest?

Het ging volgens mij om functies waarin de neutraliteit erg belangrijk is. En dat neutraliteit niet afhangt van een religieus ornament omdat dit tussen de oren zit. Nou daar was ik het dus niet helemaal mee eens.

Nou weet ik niet zoveel andere functies waarin dit zo belangrijk is... Officier van justitie... Pfff.... Ik geef het op. Oh ja en vakkenvuller natuurlijk!

Lugh
24-02-04, 00:46
Geplaatst door theo1610
Een hele eer zijn om als jonge moslimmeiden met onze grootmoeders vergeleken te worden. :maf:

Voor zover ik weet werden de hoofddoeken van onze grootmoeders enkel buiten op straat gedragen en gingen die gewoon uit samen met de jas als je binnen kwam.

Joesoef
24-02-04, 06:04
Theo en Lugh,

Welke ziekelijke nieuwschierigheid is het toch tot jullie onder dat doekje willen kijken.


Theo,

Jij kan het je misschiem niet voorstellen maar ook jouw grootmoeder was eens jong.


Lugh,

Bij deze vrouwen gaat hij ook af. Alleen niet waar jij bij bent. Jammer he.

Lugh
24-02-04, 07:54
Bij mijn oma ging hij wèl af als ze ging werken. Dat bedoel ik gewoon.

Bovendien wil ik helemaal niet ONDER het doekje kijken! Dat bedoel ik nou net.
Als iemand zich graag wil inpakken dan doet ze dat maar, ikzelf zie dan enkel de inpakstof en niét de persoon meer.
Beide dingen willen (én inpakken én van de andere mensen vragen om door die stof te kijken en de persoon eronder te "zien") lijken me een volledige contradictie.

Ik heb ook nooit de neiging gehad om met mijn lakens een gesprek te voeren.

Rabi'ah.
24-02-04, 08:26
Ik heb met die hele hoofddoekdiscussie maar 1 probleem, en dat is dat nog helemaal niemand me ook maar 1 goede reden heeft kunnen geven waarom die hoofddoek een probleem zou moeten zijn. Het mode argument van tegenwoordig is "neutraliteit". Een moslima met een hoofddoek zou geen neutraliteit uitstralen. Vanwege haar geloof. Als je dat argument logisch doortrekt zou je moeten zeggen dat moslima's gewoon niet mogen werken op plekken waar neutraliteit nodig is, want waarom zou een moslima er neutraler van worden als ze haar hoofddoek afzet??

Ik kan maar tot 1 conclusie komen, en dat is dat de "neutraliteit"-debaters niet zozeer een probleem hebben met hoofddoeken, maar met moslima's. Maar dat durven ze nog steeds niet hardop te zeggen en dus ******t iedereen maar op de hoofddoek.

Ik draag zelf een hugenotenkruis, ben christen, heb tijdenlang voor de overheid gewerkt en ik heb nog nooit opmerkingen gekregen over mijn "neutraliteit". Dus de roep om neutraliteit is erg selectief.
Maar ik heb hetzelfde als jij Taouanza, ik heb gewoon geen zin meer in deze oeverloze discussie. :moe:

Assalaam Donna! Leuk dat je terug bent, ben het met je bijdrage helemaal eens :fpetaf: :duim: :). Check ook eens mijn topic over die AEL-hoofddoekdemo........

Wa salam en groetjes :zwaai: ,

Rabiah.

Donna
24-02-04, 13:17
Geplaatst door Maslov
Een hoofd dat totaal verpakt zit in textiel valt wel op, en heeft op niet moslims een zeer vreemde uitstraling/invloed.
Het confronteert je met een uiting van een godsdienst die je tegenstaat.

Dit is het enige dat ik uit je stukje haal dat beredeneert waarom je de hoofddoek zou willen verbieden.

Maar dat het vreemd op je overkomt en jou tegenstaat is toch nog geen reden om het dan maar te verbieden?

taouanza
24-02-04, 13:21
Geplaatst door Donna
Dit is het enige dat ik uit je stukje haal dat beredeneert waarom je de hoofddoek zou willen verbieden.

Maar dat het vreemd op je overkomt en jou tegenstaat is toch nog geen reden om het dan maar te verbieden?

Het leuke is dat hij niks tegen moslims heeft.:moe:

Volgens mij is het probleem zijn eigen gebrek aan neutraliteit.

Donna
24-02-04, 13:23
Geplaatst door Tomas
Het ging volgens mij om functies waarin de neutraliteit erg belangrijk is. En dat neutraliteit niet afhangt van een religieus ornament omdat dit tussen de oren zit. Nou daar was ik het dus niet helemaal mee eens.

Nou weet ik niet zoveel andere functies waarin dit zo belangrijk is... Officier van justitie... Pfff.... Ik geef het op. Oh ja en vakkenvuller natuurlijk!

In functies waar neutraliteit belangrijk is heb je in de meeste gevallen ook een verplicht uniform. Rechters, politiemensen, etc. die dragen allemaal een uniform als ze in functie zijn. Als je dus een grens zou moeten trekken dan lijkt me de 'uniformgrens' een heldere.

In verschillende topics hier wordt echter gesproken over sociale dienstmedewerkers, loketbeambten op het stadhuis, docenten, etc. Dat deze mensen zich allemaal netjes dienen te kleden en niet in hun badpak naar het werk kunnen komen lijkt me helder. Nu blijft alleen de vraag over waarom zo veel mensen lijken te vinden dat een hoofddoek niet netjes is en vergelijkbaar met een badpak of een shirt vol scheuren.

Als we het antwoord op die vraag hebben, hebben we misschien ook zicht de oplossing van het probleem. :moe:

Maslov
24-02-04, 14:42
Dit is het enige dat ik uit je stukje haal dat beredeneert waarom je de hoofddoek zou willen verbieden.

Maar dat het vreemd op je overkomt en jou tegenstaat is toch nog geen reden om het dan maar te verbieden?

Jammer al het andere is ook overdacht hoor:-), ik ben blijkbaar niet zo intelligent als jou.

Aan alle geluiden in west Europa te horen ben ik niet de enige die weet dat kleding een uitstraling heeft, en dat vooral religieuse kleding dat extra heeft. Mensen die een oranje jurk dragen is voor mij even 'erg'.

Zeepaardje
25-02-04, 16:56
Geplaatst door Joesoef
Wat fijn toch dat je die domme Moslima's nog even uitlegd wanneer ze wel en wanneer ze geen hoofddoek mogen dragen. Wat jij nu aangeeft zouden ze echt niet zelf kunnen bedenken.Je bent een aanwinst voor de samenleving.

Jouw uitzonderingen zijn op zich weer zeer uitzonderlijk dus bijna uitgesloten dat ze voorkomen. Je hoeft je er hier dus niet druk om te maken.
Vrouwelijke chirugen of ok assistenten met hoofddoekje weten allang voor dat ze hun opleiding beginnen dat ze een steriel hoofddoekje moeten gaan dragen.

Dit denigrerende en belerende toontje komt steeds weer naar voren. Alsof hoofddoek draagsters zich niet bewust zijn van het een en ander en dat iemand ze dat moet vertellen. En vervolgens ook nog verwachten dat iemand anders denkt op het moment dat zo een hoofddoekje af is.

Blijkbaar is de uitleg wel degelijk nodig. Ayse Kebabse wist ook wat de kleedcode tov griffiers was en liet zich daar toch ook niet door weerhouden.

Die meiden in hijaab op het ROC wisten ook heel goed dat wat zij wilden geen haalbare kaart was. Ook zij lieten zich nergens door weerhouden.

Het gaat er dus blijkbaar niet om wat de dames zélf kunnen bedenken, maar om hetgeen zij denken te kunnen doordrukken. Zoals ik het zie, zijn er een aantal mensen doelbewust op uit om grenzen op te zoeken en indien mogelijk, te doorbreken. Ongeacht de consequenties voor anderen, zolang zij maar hun zin krijgen.

Als je mijn discussietoon belerend of denigrerend vindt, so be it.
Ik vind dat ik serieus en oprecht discussieer, dat jij dat niet waarderen kunt/wilt is jouw probleem.

Zeepaardje
25-02-04, 17:05
Geplaatst door nl-x
Rot toch eens op met die dezelfde voorbeelden altijd. Het gaat daar niet over.

Roep dat maar als het daarover gaat...

En waar gaat het dan wél over? Waarom zijn mijn voorbeelden opeens "niet ter zake"?

Leg mij dan eens uit, waarom ik wél geconfronteerd wordt met dames die een hoofddoek willen dragen in de rechtzaal en voor de klas, en níet met dames die dat willen als zij voor de overheid werken?
Wat is het verschil? Ook ambtenaren kunnen toch vrouwelijk zijn?
Of is in dat geval de hoofddoek opeens NIET verplicht?

Bovendien even dit: in de eerdere discussie ging het op dat moment alleen over de functie griffier nav Ayse's stunt. Jij kwam toen met de pruik als oplossing. Die oplossing is niet altijd mogelijk.

De reden waarom ik steeds met deze voorbeelden kom is simpel.
In mijn voorbeelden kan niemand volhouden dat een hoofddoekje moet kunnen. Er zijn gewoonweg teveel goede argumenten tegen.
Waarom dan die dubbele moraal? In de ene functie moet het wél kunnen en in de andere niet. Wie bepaald dat en waar leg je dan de grens? Leg me dat nou eens uit.

Enne, rot op vin ik geen gepast taalgebruik. Doe ik ook niet naar jou toe, dus doe dat ook niet naar mij. Ik neem jou serieus, doe dat ook omgekeerd.

Zeepaardje
25-02-04, 17:27
Geplaatst door Donna
In functies waar neutraliteit belangrijk is heb je in de meeste gevallen ook een verplicht uniform. Rechters, politiemensen, etc. die dragen allemaal een uniform als ze in functie zijn. Als je dus een grens zou moeten trekken dan lijkt me de 'uniformgrens' een heldere.

In verschillende topics hier wordt echter gesproken over sociale dienstmedewerkers, loketbeambten op het stadhuis, docenten, etc. Dat deze mensen zich allemaal netjes dienen te kleden en niet in hun badpak naar het werk kunnen komen lijkt me helder. Nu blijft alleen de vraag over waarom zo veel mensen lijken te vinden dat een hoofddoek niet netjes is en vergelijkbaar met een badpak of een shirt vol scheuren.

Als we het antwoord op die vraag hebben, hebben we misschien ook zicht de oplossing van het probleem. :moe:

Kijk Donna, zo komen we er wel. Nee, een algeheel verbod is flauwekul. Maar daarom kwam ik ook steeds met "uniform-functies" aanzetten.
En ik vind nog steeds (zal ik ook altijd blijven doen) dat overheidsfuncties met een verplichte kleedcode (= uniform) ZONDER hoofddoekjes moeten blijven.

In alle andere omstandigheden heb ik geen enkel probleem met het hoofddoekje als zodanig. Hoewel het mij wel zo beleefd lijkt om met kleur, vorm en stofsoort rekening te houden met de bedijfscultuur. Omgekeerd, bedrijven kunnen ook de hoofddoek (in een of andere vorm, bijv. met logo of in bedrijfskleuren) opnemen in de bedrijfskleding. Je mag dan wel verplichten dat de betreffende moslima deze draagt ipv een eigen exemplaar.

Joesoef
25-02-04, 18:10
Geplaatst door Zeepaardje
Het gaat er dus blijkbaar niet om wat de dames zélf kunnen bedenken, maar om hetgeen zij denken te kunnen doordrukken. Zoals ik het zie, zijn er een aantal mensen doelbewust op uit om grenzen op te zoeken en indien mogelijk, te doorbreken. Ongeacht de consequenties voor anderen, zolang zij maar hun zin krijgen.


Holland op zijn smalst. Als een paar islamitische meiden ondanks de tegenwerking en verwerping van hun 1e generatie vader toch doorzetten en gaan studeren dan staan we te klappen. Maar op het moment dat ze daarbij hun eigen identiteit willen behouden schreeuwen we moord en brand.

Wanneer kregen vrouwen in Nederland kiesrecht en wat hebben ze er voor moeten doen?

Zeepaardje
25-02-04, 20:48
Geplaatst door Joesoef
Holland op zijn smalst. Als een paar islamitische meiden ondanks de tegenwerking en verwerping van hun 1e generatie vader toch doorzetten en gaan studeren dan staan we te klappen. Maar op het moment dat ze daarbij hun eigen identiteit willen behouden schreeuwen we moord en brand.

Wanneer kregen vrouwen in Nederland kiesrecht en wat hebben ze er voor moeten doen?

Onterechte vergelijking: de vrouwen die opkwamen voor kiesrecht in europa waren de zgn. "suffragettes". Deze vrouwen ondergingen o.a. gevangenisstraffen, hongerstraffen, mishandelingen, opsluiting in psychiatirische inrichtingen en verkrachting in hun queeste naar vrouwenstemrecht.

Die paar (!) meiden waar jij het over hebt, zijn blijkbaar niet eens bereidt om tijdelijk hun hoofddoekje af te doen.....wie is er nou eigenlijk het smalst bezig?

Bovendien is dit een volslagen onterechte beschuldiging, aangezien er nog geen 1 studente is geweigerd vanwege een hoofddoek. Die meiden in A'dam wensten een niqaab te dragen.....dat heeft niets meer te maken met het "behouden van de eigen identiteit" of "goed kunnen functioneren in deze samenleving". Dat was een politieke stunt en niets anders.

Joesoef
25-02-04, 21:17
Geplaatst door Zeepaardje
Onterechte vergelijking: de vrouwen die opkwamen voor kiesrecht in europa waren de zgn. "suffragettes". Deze vrouwen ondergingen o.a. gevangenisstraffen, hongerstraffen, mishandelingen, opsluiting in psychiatirische inrichtingen en verkrachting in hun queeste naar vrouwenstemrecht.

Het ging om rechten krijgen. Meiden die thuis moeten strijden en vechten om te kunnen studeren. In Frankrijk worden ze zometeen van schoolgestuurd, wat voor type hoofddoek ze ook dragen.



Die paar (!) meiden waar jij het over hebt, zijn blijkbaar niet eens bereidt om tijdelijk hun hoofddoekje af te doen.....wie is er nou eigenlijk het smalst bezig?.

Niet lullen, ik heb het over hoofddoekjes. Niet over tenten. Probeer je eigen kronkels niet recht te praten...



Bovendien is dit een volslagen onterechte beschuldiging, aangezien er nog geen 1 studente is geweigerd vanwege een hoofddoek.


Komt nog wel men is er druk mee bezig.



Die meiden in A'dam wensten een niqaab te dragen.....dat heeft niets meer te maken met het "behouden van de eigen identiteit" of "goed kunnen functioneren in deze samenleving". Dat was een politieke stunt en niets anders.


Hoe weet jij dat?

Zeepaardje
26-02-04, 15:53
Geplaatst door Joesoef
Het ging om rechten krijgen. Meiden die thuis moeten strijden en vechten om te kunnen studeren. In Frankrijk worden ze zometeen van schoolgestuurd, wat voor type hoofddoek ze ook dragen.

Aha, dus het gaat om FRANKRIJK en niet om Nederland! Klein maar toch belangrijk detail lijkt mij. Mag ik vragen waarom Nederlanders iets verweten wordt wat in Frankrijk gebeurd? Slaat helemaal nergens op!


Niet lullen, ik heb het over hoofddoekjes. Niet over tenten. Probeer je eigen kronkels niet recht te praten...

Ho ho, ik lul niet, ik praat. En ik probeer geen kronkels recht te praten, maar duidelijk aan te geven waar voor mij de grenzen liggen. Daar is niets mis mee, zou ik zo zeggen. Is overigens ook niet denigrerend (zit me wel een beetje dwars dat jij mijn posten zo betiteld).


Komt nog wel men is er druk mee bezig.

Hoe kom jij dáár nu weer op. Generaliseren is zo verdraaid makkelijk he? Houd daar nou eens mee op en maak je niet zo druk over elk proefballonnetje dat losgelaten wordt. Lighten up, zou ik zo zeggen.



Hoe weet jij dat?

Omdat dat nogal duidelijk was (althans voor mij en vele andere nederlanders wel). Als jij wilt blijven geloven in de goede wil van deze dames, staat dat jou helemaal vrij. Maar helaas kan ik daar niet in geloven. Deze meiden waren duidelijk op effect uit, gezien alle media-aandacht die zij zélf genereerden. Een echte oprechte moslima had het probleem discreet proberen op te lossen. Deze dames waren ronduit camerageil.