PDA

Bekijk Volledige Versie : Mislukte samenleving?



Orakel
22-02-04, 20:33
De integratie is mislukt, zo luidt het huidige politieke dogma.
Dat willen wij niet zeggen de politici en daarom moeten niet-westerse migranten gedwongen integreren, daarbij met “niet-westerse migranten” voornamelijk doelend op Marokkanen en Turken. Ik heb zo’n groen vermoeden dat ze eigenlijk doelen op Moslims, maar als het goed is dan is het in het debat in Nederland vereist om met verifieerbare uitspraken te komen, en omdat ik zo goed en kwaad als het kan wil integreren zal ik er m’n best er voor doen om er niet vanuit te gaan dat ze op Moslims doelen.

Opvallend in het integratiedebat is het ontbreken van de stem van de wel geïntegreerde “niet westerse migranten”, die na een verblijf van decennia in Nederland, of hier zelfs geboren en getogen zijn, nog steeds als zodanig geclassificeerd worden.
In het huidige debat wordt geëist, gedreigd en gedwongen, maar niet gevraagd. Want hoe zien de betrokkenen zelf het verhaal van de integratie?

Zou deze groep nu daadwerkelijk in juli al toeterend en gelukzalig zuidwaarts rijden om daar een importbruid te verschalken en hier qua integratie weer een stap terug te moeten doen?
Volgens mij niet, want de niet westerse migranten die ik spreek, beseffen zich terdege welke nadelen er aan een ‘importbruid” kleven. Van taal tot werk tot inkomen tot opvoeding.

Dat de overheid eisen stelt aan de huwelijksmigratie wordt ook niet als ramp ervaren, want het besef dat ieder land eisen stelt aan nieuwe bewoners is de niet westerse migrant wel bekend.
Maar stel die eisen dan ook aan iedereen. Hoe kun je als politicus nu verbaasd zijn dat niet westerse migranten niet gewoon zeggen “ik ben gewoon Nederlander, ik voel me gewoon Nederlander', als je ze tegelijkertijd op allerlei mogelijke manieren als niet westerse migrant behandelt.

Van de Turken weet ik dat ze er over het algemeen niet zo heel veel moeite mee hebben om bij naturalisatie afstand te doen van hun Turkse paspoort. Temeer daar het mannelijke deel van de Turken op die manier een stuk van de Turkse dienstplicht ontloopt, maar bovenal omdat zij zich zonder dat paspoort geen gram minder Turk voelen.
Van de Marokkanen die ik ken, weet ik dat ze er hetzelfde over denken, al was het maar alleen om van dat dure en bureaucratische gelazer bij het consulaat af te zijn.
Daarbij staat Marokko het haar onderdanen in het buitenland niet toe om afstand te doen van het paspoort. Daarom zou het politiek Nederland sieren om haar pijlen op de Marokkaanse overheid te richten en te stoppen met haar pogingen om goede sier te maken met electorale en holle retoriek. Met voornoemde kennis als politicus toch dreigen niet westerse migranten uit te zetten als zij niet accoord gaan met de Nederlands nationaliteit, kan ik namelijk met de beste wil van de wereld niet zien als een doorwrochten beleidsinitiatief.

Zo vallen er nog veel meer problemen onder het dogma van de mislukte integratie, zoals de veiligheid en positie van vrouwen, de taalbeheersing, de criminaliteit, gebruik en misbruik van sociale voorzieningen en ga zo maar door.
Nou, bij mijn weten hebben al die problemen geen etniciteit. Deze problemen vallen niet onder het octrooirecht van de niet westerse migrant.

"Wij zijn een Nederlandse samenleving. Wij willen 16 miljoen Nederlanders.", zei Van Aertsen.
Volgens mij zijn we dat al, ook al wil niet iedereen dat zien.

Misschien zijn we als samenleving wel mislukt?

Simon
22-02-04, 22:51
Geplaatst door Orakel
De integratie is mislukt, zo luidt het huidige politieke dogma.

ik dacht dat de commissie Blok toch wat andere conclusies trok:

De integratie van veel allochtonen in Nederland is geheel of gedeeltelijk geslaagd maar dat komt niet door het integratiebeleid van de overheid. Dat concludeert de commissie-Blok die maandag zijn eindrapport presenteerde.

bron: volkskrant

Blade20
22-02-04, 23:06
Goed, als je het zo stelt wil ik mij wel even spreekwoordelijk voor het vuurpeleton zetten.

De samenleving werkte schijnbaar wel voor de import van allochtonen sinds de jaren zestig. (ik praat dus niet over de import van allochtonen voor de jaren zestig)

~Panthera~
22-02-04, 23:14
Geplaatst door Blade20
Goed, als je het zo stelt wil ik mij wel even spreekwoordelijk voor het vuurpeleton zetten.

De samenleving werkte schijnbaar wel voor de import van allochtonen sinds de jaren zestig. (ik praat dus niet over de import van allochtonen voor de jaren zestig)
----------------------

Hoe bedoeloe ?? :wat?!:

Marsipulami
22-02-04, 23:19
Ik wil het woord integratie niet meer horen. :maf2:

Gewoon een boksmatch organiseren tussen een allochtone fundamentalist en een autochtone fascist. Om ter eerst de tegenstander KO slaan. Nadiien onderwerpt de rest zich kritiekloos aan de cultuur van de overwinnaar van die boksmatch. Gedaan met integratie.

Klaar. :lachu:

Mark
22-02-04, 23:37
Geplaatst door Marsipulami
Ik wil het woord integratie niet meer horen. :maf2:

Gewoon een boksmatch organiseren tussen een allochtone fundamentalist en een autochtone fascist. Om ter eerst de tegenstander KO slaan. Nadiien onderwerpt de rest zich kritiekloos aan de cultuur van de overwinnaar van die boksmatch. Gedaan met integratie.

Klaar. :lachu:

Een fundamentalist en een facist, dat zijn jouw opties? :duizelig:

Marsipulami
22-02-04, 23:39
Geplaatst door Mark
Een fundamentalist en een facist, dat zijn jouw opties? :duizelig:

Nou eh, jij mag je ook wel in elkaar laten meppen hoor als je je buitengesloten voelt. :motorzaag :D

Mark
22-02-04, 23:41
Geplaatst door Marsipulami
Nou eh, jij mag je ook wel in elkaar laten meppen hoor als je je buitengesloten voelt. :motorzaag :D

Dan sla ik een gereformeerde kleuter in elkaar in naam van het atheisme :)

Of Balkenende, die kan ik ook wel hebben.

Marsipulami
22-02-04, 23:58
Geplaatst door Mark
Dan sla ik een gereformeerde kleuter in elkaar in naam van het atheisme :)

Of Balkenende, die kan ik ook wel hebben.

Ja maar ik had het over jezelf in elkaar laten meppen.

Mark
23-02-04, 00:00
Geplaatst door Marsipulami
Ja maar ik had het over jezelf in elkaar laten meppen.

zoals ik al zei, ik kan die gast hebben! I am ready :)