PDA

Bekijk Volledige Versie : Publieke rouw uiting van egocentrisme



Mark
23-02-04, 10:47
Publieke rouw uiting van egocentrisme

Uitgegeven: 23 februari 2004 10:36

LONDEN - Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet of met veel vertoon hun steun betuigen aan goede doelen, willen daar zelf een goed gevoel aan overhouden en zijn uit op amusement. Dat is de conclusie van een studie van het onafhankelijk Brits onderzoeksinstituut Civitas.

Massale uitingen van rouw, zoals bijvoorbeeld bij de dood van prinses Diana of in Nederland na de moord op van Pim Fortuyn, zijn volgens het onderzoek geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme.

"Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent", aldus een van de auteurs van de studie in de krant The Guardian op maandag.

Pixelshade
23-02-04, 10:48
owwkeee :moeilijk:

barfly
23-02-04, 10:50
Zooo dan kunnen we ook meteen ophouden met die stille tochten als er weer eens iemand in mekaar geschopt is.

Mark
23-02-04, 10:54
Geplaatst door barfly
Zooo dan kunnen we ook meteen ophouden met die stille tochten als er weer eens iemand in mekaar geschopt is.

die zijn sowieso onzin

Maslov
23-02-04, 11:04
Überhaubt alle massabijeenkomsten waarbij emotionele uitingen centraal staan. Waaronder religieuse.

~Panthera~
23-02-04, 11:31
Net als die hysterie rond Fortuyn. :moe:

Blade20
23-02-04, 11:33
Oké, laten we dan in het vervolg allemaal massal thuisblijven! :(

Wat een idioot, een deel zal het vast wel om die reden doen, maar het merendeel doet het uit saamhorigheid.

Tomas
23-02-04, 11:36
Ik heb ook zo mijn ideen over 'het waarom' iemand hier iets op dit prikbord zet.

Marsipulami
23-02-04, 12:26
Geplaatst door Tomas
Ik heb ook zo mijn ideen over 'het waarom' iemand hier iets op dit prikbord zet.

Leg eens uit

Tomas
23-02-04, 12:29
Geplaatst door Marsipulami
Leg eens uit

Ik denk dan bijvoorbeeld: is dit een oprechte vraag ter verduidelijking of is dit de eerste zet in een discussie waarin mogelijk winst valt te behalen. Winst in de zin dat de ego gestreeld wordt of het zelfbeeld van de eigen status op het pb. Kortom: egocentrisme. Ik weet het van mezelf in ieder geval wel vrij zeker.

Marsipulami
23-02-04, 12:33
Geplaatst door Tomas
Ik denk dan bijvoorbeeld: is dit een oprechte vraag ter verduidelijking of is dit de eerste zet in een discussie waarin mogelijk winst valt te behalen. Winst in de zin dat de ego gestreeld wordt of het zelfbeeld van de eigen status op het pb. Kortom: egocentrisme. Ik weet het van mezelf in ieder geval wel vrij zeker.

Ik vroeg niet om de vraag en de motieven voor het stellen van die vraag te analyseren, maar wel om een antwoord te geven.

Tomas
23-02-04, 12:36
Geplaatst door Marsipulami
Ik vroeg niet om de vraag en de motieven voor het stellen van die vraag te analyseren, maar wel om een antwoord te geven op een vraag.

Dan had je de vraag maar niet op het pb moeten schrijven, want daar gaat het nu juist over...

Marsipulami
23-02-04, 12:39
Geplaatst door Tomas
Dan had je de vraag maar niet op het pb moeten schrijven, want daar gaat het nu juist over...

Er gaat niks boven wat gezond egocentrisme.

nl-x
23-02-04, 18:22
En men vond me zo kil reageren toen dat GTST mens overleed :student:

Mark
23-02-04, 18:25
Geplaatst door nl-x
En men vond me zo kil reageren toen dat GTST mens overleed :student:

Ik werd door mijn omgeving gecorrigeerd toen ik er grappen over maakte. :(

Dragon_Khan
23-02-04, 18:42
Nou dan kun je ze nu keihard op hun egocentrisme wijzen! :D

nl-x
23-02-04, 18:58
Geplaatst door Mark
Ik werd door mijn omgeving gecorrigeerd toen ik er grappen over maakte. :(

En toch hebben WIJ het bij het rechte eind, en zijn ZIJ de egotrippers :schrik:

Mark
23-02-04, 19:04
Geplaatst door nl-x
En toch hebben WIJ het bij het rechte eind, en zijn ZIJ de egotrippers :schrik:

Mijn uitgangspunt is altijd dat ik gelijk heb :)

papol
23-02-04, 20:59
Rouw is ten alle tijde een persoonlijk proces, zelfs voor een familielid of dierbare, zelfs indien beleeft met meerdere gelijkgestemden, blijft het een vorm van egocentrisme. Kortom, een onnodig onderzoek.

Is er ooit iemand komen klagen dat er te weinig of te veel gerouwd werd??

Een stille tocht, een demonstratie of een petitie met duizenden handtekeningen, is slechts een gebaar dat niet één doch meerdere personen verontwaardigt zijn over een bepaald gebeuren, de daad dus. Doden worden echt niet levend, de deelnemers krijgen overigens ook niet het eeuwige leven.

Gr.P