PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Beestachtig verhoor' heeft mogelijk geleidt tot zelfmoord Turkse vrouw.



Zwarte Schaap
23-02-04, 14:35
'Beestachtig verhoor' leidt mogelijk tot zelfmoord


Door Robbert Salome


Den Haag - De 48-jarige vrouw die in september in een Haagse politiecel zelfmoord pleegde, is twee dagen voor haar dood tijdens een verhoor urenlang uitgescholden door rechercheurs van de politie. Zij werd onder meer uitgemaakt voor 'ordinaire stinkhoer', 'vieze, vuile leugenaar', 'het laagste van het laagste' en 'monster'. Dit blijkt uit een verslag dat haar advocaat, mr. A.H. Westendorp, maakte toen hij onlangs de beelden van het op video opgenomen verhoor zag. De stukken zijn in het bezit van de Haagsche Courant.

De vrouw werd medio september aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de in juni 1995 gepleegde moord op het 7-jarige meisje Kumral Bagci. Haar zoon was enkele dagen daarvoor opgepakt. De vrouw, een tante van Kumral die bij een psychiater onder behandeling was, wurgde zichzelf in de nacht van 24 op 25 september met haar hoofddoek. De bekende strafpleiter Th. Hiddema noemt het verhoor desgevraagd 'weerzinwekkend' en beestachtig'.

Tijdens de ondervraging verklaarde de vrouw keer op keer dat ze niets met de moord te maken had. De rechercheurs suggereerden dat de kinderen van de vrouw gevaar liepen als zij niet zou bekennen. Bovendien verweten ze haar voor geld seks te hebben gehad met de vader van Kumral. Strafpleiter Hiddema spreekt van ,,een zeldzame botheid waar je gevoelige types de dood mee indrijft. Die vrouw wordt beledigd en dat is strafbaar. Iedere rechercheur zal zich kapot schamen voor deze collega's.''

Gekozen
Het Openbaar Ministerie erkent dat het verhoor op de door Westendorp beschreven wijze is verlopen. ,,We hebben voor deze methode gekozen vanwege de ernst van het feit, de houding van de verdachte en de persoon van de verdachte,'' zegt persofficier mr. A. Rijsdorp. ,,We vinden deze methode nog steeds te billijken.'' De rijksrecherche concludeerde onlangs na een onderzoek dat er geen verband bestond tussen het verhoor en de zelfmoord. Advocaat Westendorp en strafpleiter P. J. Hoogendam, de advocaat van de zoon van de vrouw, zien wel een duidelijk verband tussen de ondervraging en de zelfdoding. ,,Dit tart elke vorm van een gezond en zuiver verhoor,'' aldus Hoogendam.

Misdaadverslaggever Peter R. de Vries vindt het taalgebruik tijdens het verhoor 'heel erg schokkend'. ,,Dit kan echt niet. Het is stuitend dat ze telkens weer haar kinderen erbij halen. Als ik hier als rechercheur bij was betrokken, zou ik niet meer slapen.'' De voormalig Rotterdamse politiecommissaris H. Jansen, ooit betrokken bij het ontwikkelen van videoverhoren, noemt het 'ongebruikelijk een verdachte te vernederen'. ,,Bovendien wordt een verdachte aangesproken op zijn of haar daad en niet op het daderschap.''

De volledige versie van het verhoor is te lezen op de website van de Haagsche Courant.

Bron: Rotterdams Dagblad 23/02/04

lennart
23-02-04, 14:47
Peter R. voor premier!

Alien1375
23-02-04, 15:04
Not for the faint-hearted.... :wat?!:

http://www.geenstijl.nl/paginas/dodelijkverhoor.html

plexus
23-02-04, 15:06
wordt tijd dat de min. van justitie met de bouw begint van ondergrondse (geheime) gevang. ..of hebbenwe deze in NL al...

lennart
23-02-04, 15:09
Geplaatst door plexus
wordt tijd dat de min. van justitie met de bouw begint van ondergrondse (geheime) gevang. ..of hebbenwe deze in NL al...

Misschien kunnen we Westerbork er voor inrichten. :rolleyes:

Maslov
23-02-04, 15:20
Peter R. voor premier!

Dit zou je echt tegenvallen, en binnen de kortste keren zou je ook hem kwijtwillen, hij is niet echt islam vriendelijk weet je!

eva2
24-02-04, 09:35
WAT WALGELIJK IS DIT! :duizelig:

Orakel
07-10-04, 20:49
UP! en let vooral ff op de verklaring van de persofficier in het openingsartikel. Tfoe!

Tekst van het verhoorinzake de moord op het zevenjarige meisje Kumral Bagci. De verdachtedie verhoord werd is de 48-jarige vrouw die in september zelfmoordpleegde in haar cel.


De rechercheur die het verhoor afneemt wordt verder aangeduid alsR en de verdachte wordt aangeduid als V.:


11.21 uur


R (op luide toon) "Geef antwoord. Wij vragen je wat. Geefantwoord. Geef eens antwoord! Ben je echt niet goed bij je hoofd?!Kreeg je van F. geld? Zeker een leuke aanvulling op je uitkering.Weet je hoe je een vrouw noemt die zich voor geld laat neuken;een ordinaire hoer. Triest voor je kinderen om dit te weten. Jekrijgt je zin niet dus ontvoer je het kind. Kind weg .... Je bentgeen mens maar een beest. Je bent niet goed bij je hoofd. Je offertje bloedeigen zoon op. Je bent geen beest maar een monster. Jehebt het kind ritueel afgeslacht omdat hij (Kumrals vader, red.)niet wilde trouwen niet zijn neukertje. Je bent een ordinaire hoer,monster, een beest. Je offert je eigen zoon op.
V: "Ik weet van deze zaak niets".
R: "Je weet niet veel . . . Oog om oog", tand om tand,kind om kind." Op luide toon: "Kijk ons aan! Zit niette liegen, je vingerafdrukken staan erop. Monster, dat je je eigenkinderen kapot laat gaan. Door jou, door een ordinaire stinkhoer.Weet je wat er met je zoon gaat gebeuren in de PI (penitentiaireinrichting, red.) als ze horen dat hij een moordenaar is dan spugenze hem uit. Wat voor moeder ben je dat je je eigen zoon kapot maakt.." Opluide toon: "Kijk ons aan. Geef antwoord. Kijk ons aan. Geefantwoord."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R (op luide toon): "Je liegt. Kijk ons aan. Leugenaar. Geefthet veel bloed een klein kind? E. (zoon verdachte, red.) heefthet gezien.
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Zeg het eens: ik ontken. betrokken te zijn."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Je liegt. Ze maken je zoon af als hij als moordenaar wordtaangewezen. Je hebt dan zijn dood op je eigen geweten; van je eigenkind. Monster. Oh wat ben je een monster. Dat zulke mensen bestaan.Je bent echt gek. Je bent gek. Je liegt dat je barst. Je spoortniet. Gruwelijke leugenaarster. . Je eigen kind laat je barsten.De rechter gaat zich rot lachen om jouw verklaringen.
V: "Maar ik weet van deze zaak echt niets af."
R: "Heb je een relatie gehad, heb je seks gehad?"

11.47 uur
R: "Je bent een leugenaar. Heb je het alleen gedaan? Was heteen ongelukje? Een ongelukje moetje wegwerken. In zakken en ineen tas proppen." (op luide toon): "Geef antwoord. Geefantwoord, geef antwoord. Je hebt een probleem. E. heeft een groterprobleem. We gaan E. vertellen, je eigen moeder helpt je naar dekloten. Kijken of hij dan nog respect heeft. Zou je willen datB. (dochter van V., red.) en de andere kinderen ook hier zaten?"

11.52 uur
R: "Hoe ziet dat er uit een kind van 7 spartelend in doodsstrijd.Zie je het dode hoofd van Kumral voor je? Heeft zij staan kotsenof hebben jouw kinderen hier niets mee te maken.

11.58 uur
(over relatie met F.) R: "Hij nam je dan op je eigen bed.Hij trok dan fl. 100,-- uit zijn kontzak en zei dan tot volgendeweek. Jij fl. 100,--; je bent een hoer, je bent een monster, jebent een vieze egoïst, dat je ontkent. Je bent laf. Je hebteen kind van 7 vermoord."

De verdachte geeft telkens te kennen dat zij van deze zaak echtniets af weet. Ze begint vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.

12.02 uur
De rechercheurs slaan op de tafel.
"Toon's wat fatsoen. Geef antwoord. Heb je wel eens een beest geslacht.

12.13 uur
R: "Hoe werkt dat een kind afslachten. Heb je het de keelafgesneden? Vies hè, het bloed spuit alle kanten op terwijlhet hartje nog doorklopt;
> heb je toen als een varken opgehangen om uit te laten bloeden;wie heeft de rotzooi opgeruimd? Mochten jouw kinderen helpen metopruimen.
> Vijf liter bloed van een kind van 7 jaar; dat is een halve emmer.Dat bloed gaat klonteren; dat bloed ruikt."

V. zegt telkens niets van deze zaak af te weten. Kijkt timide.
R: "Je bent te schijterig om ons aan te kijken. Hoe zou jehet vinden als een van jouw kinderen gruwelijk vermoord zou worden.Jij houdt je mond. E. draait ervoor op. Over en weer zal er gemoordgaan worden. Goede kans dat S. (jongste kind van V., red.) de eersteis Je laat je kinderen altijd alleen naar school gaan. Zelfs inde periode toen Kumral vermist werd liet je je eigen kinderen alleennaar school gaan. Wat ben jij nu voor een moeder?"

12.24 uur
R: "Gelukkig lijkt E. op zijn vader. Als hij op zijn moederlijkt moet hij zich schamen. Een moeder die zijn kind opoffert."

12.2 5 uur
R: "Je bent geen moeder maar een monster. Zorg dat je geenmonster bent, beken je eigen aandeel. Voorkom dat E. een pesthekelaan je krijgt door hier niet mee door te gaan."

12.27 uur
R: "Chanteerde hij jou, neuken of werk. Waarom moest jij sekshebben met F.?"

Verdachte geeft telkens te kennen dat zij geen seks met F. heeftgehad en van deze zaak niets afweet.

12.30 uur
Een spervuur van vragen waarop verdachte telkens het antwoord geeftdat zij het niet weet waarop telkens direct wordt geroepen leugenaar''.
Dit alles op luide toon.

12.47 uur
R: "Je hebt je laten naaien voor een paar centen. Moeten weje hoer noemen. Heb je een verhouding gehad met F.? Er gaan geruchtenzowel in de Turkse als in de Marokkaanse gemeenschap dat jij eenrelatie met F. hebt gehad."
Verdachte ontkent dit.
R: "Je bent slim maar oh zo dom."

12.53 uur
R: "Vieze vuile leugenaar. Vuile vieze hoer. Leugenachtigmonster. Je bent het laagste van het laagste. Je offert je eigenkind op. Wat voor moeder ben je. Je bent een monster.

13.02 uur
R: "Heb je slaap. Word je moe van hè, liegen? Je geeuwt.Dat is een teken van liegen. We weten exact wanneer je liegt."
Dit alles op luide toon. Weer een spervuur van vragen waarop ertelkens bij het antwoord van verdachte direct wordt gezegd: 'jeliegt.'
Tot circa 5 tot 6 keer toe. Naar aanleiding hiervan zegt R:
"Ja, daar gaan we weer. Stomme trut, ordinaire hoer, monster, stommetrut. Wat ben jij, ik vraag niet wie ben jij. Als ik zo'n wijfals jij thuis had, was ik al lang dood. Heeft de vader van jouwkinderen jou daarom laten zitten? Als je nu alles zou vertellenkan je alle leugens rechttrekken."
Verdachte zegt telkens dat zij van deze zaak niets afweet.

13.07 uur
R: "Je bent geen moeder als je ervoor zorgt dat je eigen kindnaar de kloten gaat."

13.08 uur
R: "Je bent verantwoordelijk dat E.'s vingerafdrukken eropstaan. Egoïstische trut. Rot wijf."

13.09 uur
Op luide toon: "Kijk me aan. Stomme trut, stom wijf dat jebent." Er wordt hard op de tafel geslagen. "Je bent nietgoed bij je hoofd. Wat voor moeder ben je? Je bent een monster."

13.10 uur
"Haat je jezelf niet? Wij kunnen je helpen."

13.11 uur
R: "C. dit houd je ook niet vol. Hier ga je helemaal aan kapot.Laat de rechter merken dat je er mee komt. Zeg dat je wilt helpen.Weet je wat er gebeurt als je vrij komt: een tweede dode. Dat erdingen zoals jij op deze aarde rondlopen. Zijn ze allemaal zo inde familie of ben jij de enige die niet spoort of zijn de anderennog gekker. Ik heb ook kinderen en moet er niet aan denken datmijn kinderen zo'n moeder zouden hebben.
> V zegt telkens met zachte stem dat ze van deze hele zaak nietsafweet. Je hebt vier kinderen Hoeveel vertrouwen zullen de kinderenin een moeder hebben die haar kind laat vallen?"

13.24 uur
R: "Ik ben net opa geworden. Dit komt er voor jou ook aan.Je wilt toch geen kleinkind dat van zijn vader hoort, oma was erniet voor mij? Mogelijk kun je ervoor zorgen dat je kind vrij komt."

13.27 uur
R: "Kies voor je kinderen dan zullen ze trots op je zijn."

13.29 uur
R: "Niemand zal E. nakijken als kindermoordenaar. Jij moethem die kans gunnen. Laat zien dat je van je kinderen houdt endat ze kunnen zeggen 'mamma heeft voor ons gekozen'."

13.34 uur
R: "Als jij ons helpt dan zal E. dit morgen horen. Dan zalhij uit zijn dak gaan. Dan zal hij blij zijn dat zijn moeder voorhem heeft gekozen. E. zou je graag willen omhelzen. Die moederzou hij moeten hebben. Vind jij het niet fijn als hij om je nekhangt?

13.36 uur
R: "Wij denken dat E. onschuldig is. Waarschijnlijk."
Verhoor wordt gestopt rond 13.50 uur.

14.15 uur 23 september 2003
Vanaf 14.16 uur: twee andere rechercheurs zetten het verhoor voort.

14.16 uur
R: "C., je oog is dik. Wat is ermee aan de hand? Heb je gehuild?Nee? Het is helemaal opgezet."
V: "Ik weet het niet. Ik heb geen gevoel daar."
R: "Het kan toch niet zo maar ontstaan?"
R. toont aan V. plastic tas en vraagt: herken je deze tas (hetis een tas van Leen Bakker).

14.36 uur
Er wordt aan V. gevraagd om van een rol plastic vuilniszakken eenvuilniszak af te scheuren en aan R. te overhandigen. Ook wordtzij gedwongen een plastic Leen Bakker tas vast te pakken. Oppraktisch hetzelfde moment dat verdachte met de Leen Bakker tasin haar hand zit wordt een kindersporttasje op haar schoot gepropten valt van haar schoot af.

14.37 uur
Er is sprake van fysiek contact tussen een van de rechercheursdie met zijn hand op haar schouder zit. Hij vraagt aan haar opzachte toon:
"Kan jij laten zien dat je een goede moeder bent. Ik kan jehelpen. Ik ga met F. voor je praten; dit doe ik voor jou. Ik ga jehelpen.Je moet ons wel wat geven om je te kunnen helpen. Zal ik je helpen?Geef me dan een hand?"
V. geeft R. een hand.
R. blijft deze hand van V. vasthouden en zit zo naast haar handin hand (als een stelletje)
"Vertel ons alles."
V zegt: "Ik weet niets, dus ik kan helemaal niets vertellen."
R: "Daar red je het niet mee."
V: "Ik weet van deze zaak echt niets."
R: "E. rekent op je. Je moet de waarheid vertellen. Doe hetvoor E. Laat ze trots op je zijn." (inmiddels houdt de rechercheurde hand van V. met twee handen vast en van tijd tot tijd gaat hijmet een hand naar haar schouder en masseert haar schouder).
V. zegt dat ze helemaal niets weet van deze zaak.
R. zegt: "wij weten wel beter. Die vingerafdrukken staan opde tas.""

14.50 uur
R: "laat je kind nou niet in de steek. Jehelp E. ermee. vertel wat je weet. E. rekent op je. hij zit inde cel, hij kaner niet tegen. Hij vertrouwt op zijn moeder.

15.07 uur
Na een hoop 'geslijm' van de rechercheur zegt hij tegen V. "Hijkan er niet tegen."

15.08 uur
R: "E. wordt gek in zijn cel. Hij zegt: je moet het aan mijnmoeder vragen."
V: "Ik weet het niet."
R: "Je kind zit bij de politie in een cel. Ik zou gek worden.Hij rekent op jou. Hij vertrouwt jou."
V. begint te huilen.
R.: "Je mag van mij huilen. Hij zit in een cel. Hij wil metniemand praten. Hij zegt: 'vraag hei: aan mijn moeder.' Hij isniet trots op jou als jij niets zegt. Hij vertrouwt en rekent opjou."

15.11 uur
R: "Als je E. helpt, kan hij straks misschien naar huis."

15.15 uur
R: gaat B. trouwen. Als ze gaat trouwen ben je er niet bij. Hoeleg je dat uit. Wil je weten hoe het meet B. gaat dan moet jepraten. Zolang je het niet doet, hijg je geen contact met haar."

15.23 uur
V. zit er verslagen bij.
V. moet harder huilen.
R: "Dit is het einde voor je kind."

15.35 uur
R: "Laat E. maar barsten. Help hem maar niet. Laat hem maarnaar de donder gaan. Hij wordt dan aangezien als kindmoordenaar.Zou ik me maar niet druk om maken."


Verhoor wordt vervolgd tot circa 17.00 uur.

(via: mr. Ad Westendorp / HaagseCourant)

Joesoef
07-10-04, 21:20
Dit lijkt heel erg sterk op de hoeheetieookalweer verhoor methode. Ik dacht dat deze verboden was?

~Panthera~
07-10-04, 21:57
:kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:


Vuile smeerlappen. :fuckit2:


Hoe lullen ze zich hier nu weer uit ?? :aftel:

barfly
07-10-04, 22:45
Geplaatst door Joesoef
Dit lijkt heel erg sterk op de hoeheetieookalweer verhoor methode. Ik dacht dat deze verboden was?

De Zaanse verhoor methode.

Een afsplitsing waarschijnlijk van de Gestapo technieken...

Joesoef
07-10-04, 22:54
Geplaatst door barfly
De Zaanse verhoor methode.

Een afsplitsing waarschijnlijk van de Gestapo technieken...


Die bedoel ik ja. Maar deze methode was toch verboden? Vreemd....

Marsipulami
07-10-04, 23:08
Geplaatst door Orakel
UP! en let vooral ff op de verklaring van de persofficier in het openingsartikel. Tfoe!

Tekst van het verhoorinzake de moord op het zevenjarige meisje Kumral Bagci. De verdachtedie verhoord werd is de 48-jarige vrouw die in september zelfmoordpleegde in haar cel.


De rechercheur die het verhoor afneemt wordt verder aangeduid alsR en de verdachte wordt aangeduid als V.:


11.21 uur


R (op luide toon) "Geef antwoord. Wij vragen je wat. Geefantwoord. Geef eens antwoord! Ben je echt niet goed bij je hoofd?!Kreeg je van F. geld? Zeker een leuke aanvulling op je uitkering.Weet je hoe je een vrouw noemt die zich voor geld laat neuken;een ordinaire hoer. Triest voor je kinderen om dit te weten. Jekrijgt je zin niet dus ontvoer je het kind. Kind weg .... Je bentgeen mens maar een beest. Je bent niet goed bij je hoofd. Je offertje bloedeigen zoon op. Je bent geen beest maar een monster. Jehebt het kind ritueel afgeslacht omdat hij (Kumrals vader, red.)niet wilde trouwen niet zijn neukertje. Je bent een ordinaire hoer,monster, een beest. Je offert je eigen zoon op.
V: "Ik weet van deze zaak niets".
R: "Je weet niet veel . . . Oog om oog", tand om tand,kind om kind." Op luide toon: "Kijk ons aan! Zit niette liegen, je vingerafdrukken staan erop. Monster, dat je je eigenkinderen kapot laat gaan. Door jou, door een ordinaire stinkhoer.Weet je wat er met je zoon gaat gebeuren in de PI (penitentiaireinrichting, red.) als ze horen dat hij een moordenaar is dan spugenze hem uit. Wat voor moeder ben je dat je je eigen zoon kapot maakt.." Opluide toon: "Kijk ons aan. Geef antwoord. Kijk ons aan. Geefantwoord."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R (op luide toon): "Je liegt. Kijk ons aan. Leugenaar. Geefthet veel bloed een klein kind? E. (zoon verdachte, red.) heefthet gezien.
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Zeg het eens: ik ontken. betrokken te zijn."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Je liegt. Ze maken je zoon af als hij als moordenaar wordtaangewezen. Je hebt dan zijn dood op je eigen geweten; van je eigenkind. Monster. Oh wat ben je een monster. Dat zulke mensen bestaan.Je bent echt gek. Je bent gek. Je liegt dat je barst. Je spoortniet. Gruwelijke leugenaarster. . Je eigen kind laat je barsten.De rechter gaat zich rot lachen om jouw verklaringen.
V: "Maar ik weet van deze zaak echt niets af."
R: "Heb je een relatie gehad, heb je seks gehad?"

11.47 uur
R: "Je bent een leugenaar. Heb je het alleen gedaan? Was heteen ongelukje? Een ongelukje moetje wegwerken. In zakken en ineen tas proppen." (op luide toon): "Geef antwoord. Geefantwoord, geef antwoord. Je hebt een probleem. E. heeft een groterprobleem. We gaan E. vertellen, je eigen moeder helpt je naar dekloten. Kijken of hij dan nog respect heeft. Zou je willen datB. (dochter van V., red.) en de andere kinderen ook hier zaten?"

11.52 uur
R: "Hoe ziet dat er uit een kind van 7 spartelend in doodsstrijd.Zie je het dode hoofd van Kumral voor je? Heeft zij staan kotsenof hebben jouw kinderen hier niets mee te maken.

11.58 uur
(over relatie met F.) R: "Hij nam je dan op je eigen bed.Hij trok dan fl. 100,-- uit zijn kontzak en zei dan tot volgendeweek. Jij fl. 100,--; je bent een hoer, je bent een monster, jebent een vieze egoïst, dat je ontkent. Je bent laf. Je hebteen kind van 7 vermoord."

De verdachte geeft telkens te kennen dat zij van deze zaak echtniets af weet. Ze begint vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.

12.02 uur
De rechercheurs slaan op de tafel.
"Toon's wat fatsoen. Geef antwoord. Heb je wel eens een beest geslacht.

12.13 uur
R: "Hoe werkt dat een kind afslachten. Heb je het de keelafgesneden? Vies hè, het bloed spuit alle kanten op terwijlhet hartje nog doorklopt;
> heb je toen als een varken opgehangen om uit te laten bloeden;wie heeft de rotzooi opgeruimd? Mochten jouw kinderen helpen metopruimen.
> Vijf liter bloed van een kind van 7 jaar; dat is een halve emmer.Dat bloed gaat klonteren; dat bloed ruikt."

V. zegt telkens niets van deze zaak af te weten. Kijkt timide.
R: "Je bent te schijterig om ons aan te kijken. Hoe zou jehet vinden als een van jouw kinderen gruwelijk vermoord zou worden.Jij houdt je mond. E. draait ervoor op. Over en weer zal er gemoordgaan worden. Goede kans dat S. (jongste kind van V., red.) de eersteis Je laat je kinderen altijd alleen naar school gaan. Zelfs inde periode toen Kumral vermist werd liet je je eigen kinderen alleennaar school gaan. Wat ben jij nu voor een moeder?"

12.24 uur
R: "Gelukkig lijkt E. op zijn vader. Als hij op zijn moederlijkt moet hij zich schamen. Een moeder die zijn kind opoffert."

12.2 5 uur
R: "Je bent geen moeder maar een monster. Zorg dat je geenmonster bent, beken je eigen aandeel. Voorkom dat E. een pesthekelaan je krijgt door hier niet mee door te gaan."

12.27 uur
R: "Chanteerde hij jou, neuken of werk. Waarom moest jij sekshebben met F.?"

Verdachte geeft telkens te kennen dat zij geen seks met F. heeftgehad en van deze zaak niets afweet.

12.30 uur
Een spervuur van vragen waarop verdachte telkens het antwoord geeftdat zij het niet weet waarop telkens direct wordt geroepen leugenaar''.
Dit alles op luide toon.

12.47 uur
R: "Je hebt je laten naaien voor een paar centen. Moeten weje hoer noemen. Heb je een verhouding gehad met F.? Er gaan geruchtenzowel in de Turkse als in de Marokkaanse gemeenschap dat jij eenrelatie met F. hebt gehad."
Verdachte ontkent dit.
R: "Je bent slim maar oh zo dom."

12.53 uur
R: "Vieze vuile leugenaar. Vuile vieze hoer. Leugenachtigmonster. Je bent het laagste van het laagste. Je offert je eigenkind op. Wat voor moeder ben je. Je bent een monster.

13.02 uur
R: "Heb je slaap. Word je moe van hè, liegen? Je geeuwt.Dat is een teken van liegen. We weten exact wanneer je liegt."
Dit alles op luide toon. Weer een spervuur van vragen waarop ertelkens bij het antwoord van verdachte direct wordt gezegd: 'jeliegt.'
Tot circa 5 tot 6 keer toe. Naar aanleiding hiervan zegt R:
"Ja, daar gaan we weer. Stomme trut, ordinaire hoer, monster, stommetrut. Wat ben jij, ik vraag niet wie ben jij. Als ik zo'n wijfals jij thuis had, was ik al lang dood. Heeft de vader van jouwkinderen jou daarom laten zitten? Als je nu alles zou vertellenkan je alle leugens rechttrekken."
Verdachte zegt telkens dat zij van deze zaak niets afweet.

13.07 uur
R: "Je bent geen moeder als je ervoor zorgt dat je eigen kindnaar de kloten gaat."

13.08 uur
R: "Je bent verantwoordelijk dat E.'s vingerafdrukken eropstaan. Egoïstische trut. Rot wijf."

13.09 uur
Op luide toon: "Kijk me aan. Stomme trut, stom wijf dat jebent." Er wordt hard op de tafel geslagen. "Je bent nietgoed bij je hoofd. Wat voor moeder ben je? Je bent een monster."

13.10 uur
"Haat je jezelf niet? Wij kunnen je helpen."

13.11 uur
R: "C. dit houd je ook niet vol. Hier ga je helemaal aan kapot.Laat de rechter merken dat je er mee komt. Zeg dat je wilt helpen.Weet je wat er gebeurt als je vrij komt: een tweede dode. Dat erdingen zoals jij op deze aarde rondlopen. Zijn ze allemaal zo inde familie of ben jij de enige die niet spoort of zijn de anderennog gekker. Ik heb ook kinderen en moet er niet aan denken datmijn kinderen zo'n moeder zouden hebben.
> V zegt telkens met zachte stem dat ze van deze hele zaak nietsafweet. Je hebt vier kinderen Hoeveel vertrouwen zullen de kinderenin een moeder hebben die haar kind laat vallen?"

13.24 uur
R: "Ik ben net opa geworden. Dit komt er voor jou ook aan.Je wilt toch geen kleinkind dat van zijn vader hoort, oma was erniet voor mij? Mogelijk kun je ervoor zorgen dat je kind vrij komt."

13.27 uur
R: "Kies voor je kinderen dan zullen ze trots op je zijn."

13.29 uur
R: "Niemand zal E. nakijken als kindermoordenaar. Jij moethem die kans gunnen. Laat zien dat je van je kinderen houdt endat ze kunnen zeggen 'mamma heeft voor ons gekozen'."

13.34 uur
R: "Als jij ons helpt dan zal E. dit morgen horen. Dan zalhij uit zijn dak gaan. Dan zal hij blij zijn dat zijn moeder voorhem heeft gekozen. E. zou je graag willen omhelzen. Die moederzou hij moeten hebben. Vind jij het niet fijn als hij om je nekhangt?

13.36 uur
R: "Wij denken dat E. onschuldig is. Waarschijnlijk."
Verhoor wordt gestopt rond 13.50 uur.

14.15 uur 23 september 2003
Vanaf 14.16 uur: twee andere rechercheurs zetten het verhoor voort.

14.16 uur
R: "C., je oog is dik. Wat is ermee aan de hand? Heb je gehuild?Nee? Het is helemaal opgezet."
V: "Ik weet het niet. Ik heb geen gevoel daar."
R: "Het kan toch niet zo maar ontstaan?"
R. toont aan V. plastic tas en vraagt: herken je deze tas (hetis een tas van Leen Bakker).

14.36 uur
Er wordt aan V. gevraagd om van een rol plastic vuilniszakken eenvuilniszak af te scheuren en aan R. te overhandigen. Ook wordtzij gedwongen een plastic Leen Bakker tas vast te pakken. Oppraktisch hetzelfde moment dat verdachte met de Leen Bakker tasin haar hand zit wordt een kindersporttasje op haar schoot gepropten valt van haar schoot af.

14.37 uur
Er is sprake van fysiek contact tussen een van de rechercheursdie met zijn hand op haar schouder zit. Hij vraagt aan haar opzachte toon:
"Kan jij laten zien dat je een goede moeder bent. Ik kan jehelpen. Ik ga met F. voor je praten; dit doe ik voor jou. Ik ga jehelpen.Je moet ons wel wat geven om je te kunnen helpen. Zal ik je helpen?Geef me dan een hand?"
V. geeft R. een hand.
R. blijft deze hand van V. vasthouden en zit zo naast haar handin hand (als een stelletje)
"Vertel ons alles."
V zegt: "Ik weet niets, dus ik kan helemaal niets vertellen."
R: "Daar red je het niet mee."
V: "Ik weet van deze zaak echt niets."
R: "E. rekent op je. Je moet de waarheid vertellen. Doe hetvoor E. Laat ze trots op je zijn." (inmiddels houdt de rechercheurde hand van V. met twee handen vast en van tijd tot tijd gaat hijmet een hand naar haar schouder en masseert haar schouder).
V. zegt dat ze helemaal niets weet van deze zaak.
R. zegt: "wij weten wel beter. Die vingerafdrukken staan opde tas.""

14.50 uur
R: "laat je kind nou niet in de steek. Jehelp E. ermee. vertel wat je weet. E. rekent op je. hij zit inde cel, hij kaner niet tegen. Hij vertrouwt op zijn moeder.

15.07 uur
Na een hoop 'geslijm' van de rechercheur zegt hij tegen V. "Hijkan er niet tegen."

15.08 uur
R: "E. wordt gek in zijn cel. Hij zegt: je moet het aan mijnmoeder vragen."
V: "Ik weet het niet."
R: "Je kind zit bij de politie in een cel. Ik zou gek worden.Hij rekent op jou. Hij vertrouwt jou."
V. begint te huilen.
R.: "Je mag van mij huilen. Hij zit in een cel. Hij wil metniemand praten. Hij zegt: 'vraag hei: aan mijn moeder.' Hij isniet trots op jou als jij niets zegt. Hij vertrouwt en rekent opjou."

15.11 uur
R: "Als je E. helpt, kan hij straks misschien naar huis."

15.15 uur
R: gaat B. trouwen. Als ze gaat trouwen ben je er niet bij. Hoeleg je dat uit. Wil je weten hoe het meet B. gaat dan moet jepraten. Zolang je het niet doet, hijg je geen contact met haar."

15.23 uur
V. zit er verslagen bij.
V. moet harder huilen.
R: "Dit is het einde voor je kind."

15.35 uur
R: "Laat E. maar barsten. Help hem maar niet. Laat hem maarnaar de donder gaan. Hij wordt dan aangezien als kindmoordenaar.Zou ik me maar niet druk om maken."


Verhoor wordt vervolgd tot circa 17.00 uur.

(via: mr. Ad Westendorp / HaagseCourant)

Die Hollandse verhoren zijn supersoft in vergelijking met de Belgische geplogenheden. Alleen is een letterlijke weergave van verhoren bij ons niet mogelijk en al zeker niet dat het in de pers verschijnt. Behalver leugens, intimidatie, bedrog vanwege de kant van de verhoorders is geweld ook best wel gewoon binnnen de muren van het politiekantoor.

Orakel
07-10-04, 23:20
Geplaatst door Marsipulami
Die Hollandse verhoren zijn supersoft in vergelijking met de Belgische geplogenheden. Alleen is een letterlijke weergave van verhoren bij ons niet mogelijk en al zeker niet dat het in de pers verschijnt. Behalver leugens, intimidatie, bedrog vanwege de kant van de verhoorders is geweld ook best wel gewoon binnnen de muren van het politiekantoor.

Nou, ik ben anti-geweld maar ik denk dat ik het wel had geweten als het mijn moeder was geweest die zo behandeld was en zich vervolgens verhangt in d'r cel.
Vieze hoerenzonen bij mekaar. En dan zo'n persofficier die het dan ook nog rechtvaardigt.

Maar goed, geeft jouw schets van de verhoren in Belgie dan niet te denken over de kwaliteit van de verkregen bekentenissen?
Hier is een keer aan het licht gekomen dat de politie soms/vaak alleen belastend materiaal gebruikt en ontlasten materiaal bewust buiten het dossier houdt.

mark61
07-10-04, 23:20
Geplaatst door Marsipulami
Die Hollandse verhoren zijn supersoft in vergelijking met de Belgische geplogenheden. Alleen is een letterlijke weergave van verhoren bij ons niet mogelijk en al zeker niet dat het in de pers verschijnt. Behalver leugens, intimidatie, bedrog vanwege de kant van de verhoorders is geweld ook best wel gewoon binnnen de muren van het politiekantoor.

Hé betrap ik jou daar op een positieve opmerking over NL? Na, ik zal het wel verkeerd begrepen hebben.

Overigens, als was gebleken dat de vrouw wel schuldig was had je ws. niemand meer gehoord over de precieze ondervragingstechniek. Dan was ze weer een smerige kindermoordenares geweest voor wie de hoogste boom niet hoog genoeg is. Althans, zulke geluiden lees ik hier vaak op het forum als het over misdrijven tegen kinderen gaat. Over hoe diezelfde mensen dan denken over ondervraging en onderzoeksmethoden om de schuld van dergelijke mensen vast te stellen durf ik niet eens na te denken.

Dit is trouwens nog niks vergeleken bij de 'ondervragingstechnieken' die de Turkse politie er (in het verleden?) op nahield/houdt en sommigen menen dat je mensen moet aanpakken zoals ze in hun cultuur/land van herkomst/omgeving gewend zijn. Ikzelf heb maar even geen commentaar deze keer. Brrrr.

Intussen is de moord bij mijn weten niet opgelost en moet de dader naar het schijnt toch echt in de familiekring worden gezocht.

TonH
07-10-04, 23:58
Dit is volgens mij een illustratie bij mijn opmerking in het Turkije-topic:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=1559048#post1559048

"Ik denk dat de vraag eens serieus gesteld moet worden of Nederland nog wel voldoet aan de eisen die nu aan Turkije gesteld worden."

Zwarte Schaap
08-10-04, 00:28
Moet je dadelijk naar de herhaling van Nova gaan kijken naar de uitleg van de leider van de inval bij het Marokkaanse gezin in Utrecht.

Marsipulami
08-10-04, 00:33
Een verhaaltje van een autochtoon over de Belgische Politie

http://www.spaink.net/varia/Rijkswacht.html

Marsipulami
08-10-04, 00:38
Centrum Leman eist voorbeeldstraf voor Antwerpse politie
Klacht met burgerlijke partijstelling tegen foltering
Van onze redacteur
Guy Fransen 01/08/2003

BRUSSEL -- Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding heeft bij het Antwerpse gerecht klacht ingediend met burgerlijke partijstelling tegen alle agenten die betrokken waren in de foltering van de vijf geboeide Turken. Het Centrum Leman noemt de overtreding flagrant en verwacht van het gerecht een voorbeeldstraf.


Het Antwerpse gerecht stelde gisteren commisssaris Bart D.B. en inspecteur Allan M. van de politiezone West in verdenking, ondermeer wegens mishandeling van vijf leden van een Turkse familie. Die familie zou op het politiecommissariaat West zijn geslagen door D.B en een aantal van zijn mensen nadat ze eerst onterecht gearresteerd zouden zijn.

Het Centrum dient naar aanleiding van die feiten klacht in met burgerlijke partijstelling tegen de Antwerpse politie. Dat is uitzonderlijk. In het verleden trok het Centrum Leman ook al wel diverse keren met klachten tegen de politie naar het gerecht, maar burgerlijke partijstelling werd steeds achterwege gelaten omdat het dossier niet zwaar genoeg woog.

In dit dossier ligt dat anders. Volgens stafmedewerker Marco Van Haeghenborgh zijn de bewijzen nu duidelijk genoeg om een stap verder te gaan.

Het Centrum vindt het naar eigen zeggen meer dan merkwaardig dat de top van de Antwerpse politie de voorbije maanden de affaire probeerde toe te dekken en zelfs klinkklare nonsens noemde, toen de betrokkenen zelf en journalisten hen vragen stelden over de feiten in het politiecommissariaat van de zone West. ,,We hebben daardoor niet de indruk dat zulke zaken serieus worden genomen. Dit is duidelijk een mentaliteit in Antwerpen.''

Het Centrum werd al enkele maanden geleden door één van de slachtoffers op de hoogte gebracht. Van Haegenborgh bestempelt de feiten als vreselijk. ,,Die mensen werden echt mishandeld.''

Het Centrum noemt het ook tekenend voor de groepscultuur binnen de Antwerpse politie dat blijkbaar niemand tijdens het mishandelen van de Turken ingreep om de zaak te doen stoppen.

,,Onze raad van bestuur vindt daarom een klacht met burgerlijke partijstelling meer dan op zijn plaats. De overtredingen zijn flagrant en we vinden ook dat het gerecht een voorbeeld moet stellen.'' Vorig jaar diende het centrum 26 keren klacht in tegen agenten waarvan slechts één keer met burgerlijke partijstelling.

Het Centrum baseert zich voor de klacht op artikel 4 van de antiracismewet van maart jongstleden ,,Artikel 4 verdubbelt de straf voor ieder openbaar officier of ambtenaar, die in de uitoefening van zijn ambt discriminatie bedrijft. De gevangenisstraf kan dan gaan van twee maanden tot twee jaar, in plaats van een maand tot een jaar.''

Waarnemend burgemeester Erwin Pairon (Agalev) heeft gisteren vier agenten die de voorbije dagen in opspraak kwamen, geschorst voor vier maanden. Naast de twee die betrokken zouden zijn bij de mishandeling van de Turkse familie, werden ook twee agenten geschorst die vorige week beschuldigd werden van mishandeling van twee Algerijen.

Intussen raakte ook bekend dat commissaris Bart D.B. huiszoekingen zou hebben verricht waarbij hij zelf bewijsmateriaal in het huis achterliet Over dat soort huiszoekingen hadden zeven medewerkers van de commissaris al klacht ingediend bij het comité P.



©Copyright De Standaard

Marsipulami
08-10-04, 00:45
Antwerpse agent foltert gearresteerden
Onderzoeksrechter formuleert zware betichting

Guy Fransen 26/07/2003

BRUSSEL -- Met de zware betichting ,,foltering'' heeft de onderzoeksrechter vrijdagmiddag een Antwerpse politieagent aangehouden. Samen met een jonge collega in het korps takelde die begin deze week twee Algerijnen toe, waarbij één van de slachtoffers gebroken ribben opliep. De afrekening vond plaats op een verlaten spoorterrein.


Toen de twee politie-inspecteurs vrijdag in het Antwerpse gerechtsgebouw werden verhoord, disten ze een tegengesteld verhaal op als hun slachtoffers.

Volgens de agenten hielden ze dinsdag een identiteitscontrole nadat ze op een verlaten terrein twee mannen met drugs hadden betrapt. Bij die actie kwam het tot een handgemeen, omdat de gecontroleerden zich verzetten. De onderzoeksrechter vond het vreemd dat de agenten van het voorval geen proces-verbaal hadden opgemaakt, en kwalificeerde dat later als schriftvervalsing. Hij besliste de oudste van de twee inspecteurs aan te houden.

Rond deze 33-jarige inspecteur zou het incident draaien. Hij heeft een cowboy-reputatieen zou eerder een conflict hebben gehad met één van de twee slachtoffers, een Algerijn die in het milieu bekendstaat als drugsdealer. De 45-jarige man werd samen met een andere Algerijn van 36 gearresteerd door de twee agenten. De slachtoffers beweren nadien naar een verlaten spoorterrein te zijn gebracht, plaats waarvan de agenten zeggen dat ze precies daar de verdachten met drugs aantroffen.

De buurt kwam vorig jaar bij herhaling in het nieuws door politierazzia's, waarbij drugshuizen werden gesloten. De panden werden vooral bezocht door Franse koeriers.

Of de twee slachtoffers na hun arrestatie ook geboeid werden, is niet bekend, maar wordt niet uitgesloten, vooral omdat de twee politie-inspecteurs in een man-tegen-man situatie kwamen te staan. Volgens de slachtoffers had op het terrein de afrekening plaats, en werden ze er gewond achtergelaten.

De twee Algerijnen hebben inmiddels het ziekenhuis verlaten, maar zijn volgens het doktersrapport tot half augustus werkonbekwaam. Ze hebben ernstige verwondingen aan rug, armen, benen en ribben, met zelfs één of meerdere breuken.

Het Stuivenbergziekenhuis alarmeerde de politietop, die onmiddellijk opdracht gaf tot een onderzoek door de dienst Interne Zaken. De onderzoeksrechter hechtte vrijdag blijkbaar weinig geloof aan het agentenverhaal, hij arresteerde de 33-jarige agent. De 22-jarige agent werd vrijgelaten, onder voorwaarden. Hij mag geen contact hebben met de klagers of medeverdachte en evenmin naar het buitenland trekken.

Naast foltering en schriftvervalsing worden de agenten beschuldigd van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Het gerecht voerde op het terrein onderzoek naar sporen en onderwierp de gummiknuppels van de agenten aan een DNA-onderzoek, omdat zij volgens de slachtoffers hun wapenstok gebruikten.

De betichting ,,foltering'' is niet min. Het gaat volgens het strafwetboek om een opzettelijk onmenselijke behandeling die hevige pijn of ernstig en vreselijk lichamelijk of geestelijk lijden veroorzaakt.

Volgens de woordvoerster van het Antwerpse parket, Leen Nuyts, riskeren de twee politie-inspecteurs vijf tot tien jaar cel.

Voor de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) was het vrijdag -- aan de vooravond van zijn vakantie -- zwaar slikken toen hij voor de eerste keer geconfronteerd werd met een nieuwe ,affaire' in zijn korps. Verwacht wordt dat de burgemeester de twee agenten preventief schorst.

De twee agenten behoren tot de zone City -- Borgerhout en Antwerpen-Noord -- ook bekend via de televisieserie ,Het Leven zoals het is'.



©Copyright De Standaard

Marsipulami
08-10-04, 00:52
http://www.ptb.be/scripts/print.phtml?object_id=14909

TonH
08-10-04, 01:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moet je dadelijk naar de herhaling van Nova gaan kijken naar de uitleg van de leider van de inval bij het Marokkaanse gezin in Utrecht.

Hoe zei die advocate het:

"... een algehele gijzeling van de maatschappij door de overheid."

Rabi'ah.
08-10-04, 12:02
Geplaatst door mark61
Hé betrap ik jou daar op een positieve opmerking over NL? Na, ik zal het wel verkeerd begrepen hebben.

Overigens, als was gebleken dat de vrouw wel schuldig was had je ws. niemand meer gehoord over de precieze ondervragingstechniek. Dan was ze weer een smerige kindermoordenares geweest voor wie de hoogste boom niet hoog genoeg is. Althans, zulke geluiden lees ik hier vaak op het forum als het over misdrijven tegen kinderen gaat. Over hoe diezelfde mensen dan denken over ondervraging en onderzoeksmethoden om de schuld van dergelijke mensen vast te stellen durf ik niet eens na te denken.


Wat mij betreft heeft iedereen recht op een behandeling conform de officiële mensenrechtenbepalingen, moordenaar of niet.

Siah
08-10-04, 12:22
Geplaatst door Orakel
UP! en let vooral ff op de verklaring van de persofficier in het openingsartikel. Tfoe!

Tekst van het verhoorinzake de moord op het zevenjarige meisje Kumral Bagci. De verdachtedie verhoord werd is de 48-jarige vrouw die in september zelfmoordpleegde in haar cel.


De rechercheur die het verhoor afneemt wordt verder aangeduid alsR en de verdachte wordt aangeduid als V.:


11.21 uur


R (op luide toon) "Geef antwoord. Wij vragen je wat. Geefantwoord. Geef eens antwoord! Ben je echt niet goed bij je hoofd?!Kreeg je van F. geld? Zeker een leuke aanvulling op je uitkering.Weet je hoe je een vrouw noemt die zich voor geld laat neuken;een ordinaire hoer. Triest voor je kinderen om dit te weten. Jekrijgt je zin niet dus ontvoer je het kind. Kind weg .... Je bentgeen mens maar een beest. Je bent niet goed bij je hoofd. Je offertje bloedeigen zoon op. Je bent geen beest maar een monster. Jehebt het kind ritueel afgeslacht omdat hij (Kumrals vader, red.)niet wilde trouwen niet zijn neukertje. Je bent een ordinaire hoer,monster, een beest. Je offert je eigen zoon op.
V: "Ik weet van deze zaak niets".
R: "Je weet niet veel . . . Oog om oog", tand om tand,kind om kind." Op luide toon: "Kijk ons aan! Zit niette liegen, je vingerafdrukken staan erop. Monster, dat je je eigenkinderen kapot laat gaan. Door jou, door een ordinaire stinkhoer.Weet je wat er met je zoon gaat gebeuren in de PI (penitentiaireinrichting, red.) als ze horen dat hij een moordenaar is dan spugenze hem uit. Wat voor moeder ben je dat je je eigen zoon kapot maakt.." Opluide toon: "Kijk ons aan. Geef antwoord. Kijk ons aan. Geefantwoord."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R (op luide toon): "Je liegt. Kijk ons aan. Leugenaar. Geefthet veel bloed een klein kind? E. (zoon verdachte, red.) heefthet gezien.
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Zeg het eens: ik ontken. betrokken te zijn."
V: "Ik weet van deze zaak niets."
R: "Je liegt. Ze maken je zoon af als hij als moordenaar wordtaangewezen. Je hebt dan zijn dood op je eigen geweten; van je eigenkind. Monster. Oh wat ben je een monster. Dat zulke mensen bestaan.Je bent echt gek. Je bent gek. Je liegt dat je barst. Je spoortniet. Gruwelijke leugenaarster. . Je eigen kind laat je barsten.De rechter gaat zich rot lachen om jouw verklaringen.
V: "Maar ik weet van deze zaak echt niets af."
R: "Heb je een relatie gehad, heb je seks gehad?"

11.47 uur
R: "Je bent een leugenaar. Heb je het alleen gedaan? Was heteen ongelukje? Een ongelukje moetje wegwerken. In zakken en ineen tas proppen." (op luide toon): "Geef antwoord. Geefantwoord, geef antwoord. Je hebt een probleem. E. heeft een groterprobleem. We gaan E. vertellen, je eigen moeder helpt je naar dekloten. Kijken of hij dan nog respect heeft. Zou je willen datB. (dochter van V., red.) en de andere kinderen ook hier zaten?"

11.52 uur
R: "Hoe ziet dat er uit een kind van 7 spartelend in doodsstrijd.Zie je het dode hoofd van Kumral voor je? Heeft zij staan kotsenof hebben jouw kinderen hier niets mee te maken.

11.58 uur
(over relatie met F.) R: "Hij nam je dan op je eigen bed.Hij trok dan fl. 100,-- uit zijn kontzak en zei dan tot volgendeweek. Jij fl. 100,--; je bent een hoer, je bent een monster, jebent een vieze egoïst, dat je ontkent. Je bent laf. Je hebteen kind van 7 vermoord."

De verdachte geeft telkens te kennen dat zij van deze zaak echtniets af weet. Ze begint vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.

12.02 uur
De rechercheurs slaan op de tafel.
"Toon's wat fatsoen. Geef antwoord. Heb je wel eens een beest geslacht.

12.13 uur
R: "Hoe werkt dat een kind afslachten. Heb je het de keelafgesneden? Vies hè, het bloed spuit alle kanten op terwijlhet hartje nog doorklopt;
> heb je toen als een varken opgehangen om uit te laten bloeden;wie heeft de rotzooi opgeruimd? Mochten jouw kinderen helpen metopruimen.
> Vijf liter bloed van een kind van 7 jaar; dat is een halve emmer.Dat bloed gaat klonteren; dat bloed ruikt."

V. zegt telkens niets van deze zaak af te weten. Kijkt timide.
R: "Je bent te schijterig om ons aan te kijken. Hoe zou jehet vinden als een van jouw kinderen gruwelijk vermoord zou worden.Jij houdt je mond. E. draait ervoor op. Over en weer zal er gemoordgaan worden. Goede kans dat S. (jongste kind van V., red.) de eersteis Je laat je kinderen altijd alleen naar school gaan. Zelfs inde periode toen Kumral vermist werd liet je je eigen kinderen alleennaar school gaan. Wat ben jij nu voor een moeder?"

12.24 uur
R: "Gelukkig lijkt E. op zijn vader. Als hij op zijn moederlijkt moet hij zich schamen. Een moeder die zijn kind opoffert."

12.2 5 uur
R: "Je bent geen moeder maar een monster. Zorg dat je geenmonster bent, beken je eigen aandeel. Voorkom dat E. een pesthekelaan je krijgt door hier niet mee door te gaan."

12.27 uur
R: "Chanteerde hij jou, neuken of werk. Waarom moest jij sekshebben met F.?"

Verdachte geeft telkens te kennen dat zij geen seks met F. heeftgehad en van deze zaak niets afweet.

12.30 uur
Een spervuur van vragen waarop verdachte telkens het antwoord geeftdat zij het niet weet waarop telkens direct wordt geroepen leugenaar''.
Dit alles op luide toon.

12.47 uur
R: "Je hebt je laten naaien voor een paar centen. Moeten weje hoer noemen. Heb je een verhouding gehad met F.? Er gaan geruchtenzowel in de Turkse als in de Marokkaanse gemeenschap dat jij eenrelatie met F. hebt gehad."
Verdachte ontkent dit.
R: "Je bent slim maar oh zo dom."

12.53 uur
R: "Vieze vuile leugenaar. Vuile vieze hoer. Leugenachtigmonster. Je bent het laagste van het laagste. Je offert je eigenkind op. Wat voor moeder ben je. Je bent een monster.

13.02 uur
R: "Heb je slaap. Word je moe van hè, liegen? Je geeuwt.Dat is een teken van liegen. We weten exact wanneer je liegt."
Dit alles op luide toon. Weer een spervuur van vragen waarop ertelkens bij het antwoord van verdachte direct wordt gezegd: 'jeliegt.'
Tot circa 5 tot 6 keer toe. Naar aanleiding hiervan zegt R:
"Ja, daar gaan we weer. Stomme trut, ordinaire hoer, monster, stommetrut. Wat ben jij, ik vraag niet wie ben jij. Als ik zo'n wijfals jij thuis had, was ik al lang dood. Heeft de vader van jouwkinderen jou daarom laten zitten? Als je nu alles zou vertellenkan je alle leugens rechttrekken."
Verdachte zegt telkens dat zij van deze zaak niets afweet.

13.07 uur
R: "Je bent geen moeder als je ervoor zorgt dat je eigen kindnaar de kloten gaat."

13.08 uur
R: "Je bent verantwoordelijk dat E.'s vingerafdrukken eropstaan. Egoïstische trut. Rot wijf."

13.09 uur
Op luide toon: "Kijk me aan. Stomme trut, stom wijf dat jebent." Er wordt hard op de tafel geslagen. "Je bent nietgoed bij je hoofd. Wat voor moeder ben je? Je bent een monster."

13.10 uur
"Haat je jezelf niet? Wij kunnen je helpen."

13.11 uur
R: "C. dit houd je ook niet vol. Hier ga je helemaal aan kapot.Laat de rechter merken dat je er mee komt. Zeg dat je wilt helpen.Weet je wat er gebeurt als je vrij komt: een tweede dode. Dat erdingen zoals jij op deze aarde rondlopen. Zijn ze allemaal zo inde familie of ben jij de enige die niet spoort of zijn de anderennog gekker. Ik heb ook kinderen en moet er niet aan denken datmijn kinderen zo'n moeder zouden hebben.
> V zegt telkens met zachte stem dat ze van deze hele zaak nietsafweet. Je hebt vier kinderen Hoeveel vertrouwen zullen de kinderenin een moeder hebben die haar kind laat vallen?"

13.24 uur
R: "Ik ben net opa geworden. Dit komt er voor jou ook aan.Je wilt toch geen kleinkind dat van zijn vader hoort, oma was erniet voor mij? Mogelijk kun je ervoor zorgen dat je kind vrij komt."

13.27 uur
R: "Kies voor je kinderen dan zullen ze trots op je zijn."

13.29 uur
R: "Niemand zal E. nakijken als kindermoordenaar. Jij moethem die kans gunnen. Laat zien dat je van je kinderen houdt endat ze kunnen zeggen 'mamma heeft voor ons gekozen'."

13.34 uur
R: "Als jij ons helpt dan zal E. dit morgen horen. Dan zalhij uit zijn dak gaan. Dan zal hij blij zijn dat zijn moeder voorhem heeft gekozen. E. zou je graag willen omhelzen. Die moederzou hij moeten hebben. Vind jij het niet fijn als hij om je nekhangt?

13.36 uur
R: "Wij denken dat E. onschuldig is. Waarschijnlijk."
Verhoor wordt gestopt rond 13.50 uur.

14.15 uur 23 september 2003
Vanaf 14.16 uur: twee andere rechercheurs zetten het verhoor voort.

14.16 uur
R: "C., je oog is dik. Wat is ermee aan de hand? Heb je gehuild?Nee? Het is helemaal opgezet."
V: "Ik weet het niet. Ik heb geen gevoel daar."
R: "Het kan toch niet zo maar ontstaan?"
R. toont aan V. plastic tas en vraagt: herken je deze tas (hetis een tas van Leen Bakker).

14.36 uur
Er wordt aan V. gevraagd om van een rol plastic vuilniszakken eenvuilniszak af te scheuren en aan R. te overhandigen. Ook wordtzij gedwongen een plastic Leen Bakker tas vast te pakken. Oppraktisch hetzelfde moment dat verdachte met de Leen Bakker tasin haar hand zit wordt een kindersporttasje op haar schoot gepropten valt van haar schoot af.

14.37 uur
Er is sprake van fysiek contact tussen een van de rechercheursdie met zijn hand op haar schouder zit. Hij vraagt aan haar opzachte toon:
"Kan jij laten zien dat je een goede moeder bent. Ik kan jehelpen. Ik ga met F. voor je praten; dit doe ik voor jou. Ik ga jehelpen.Je moet ons wel wat geven om je te kunnen helpen. Zal ik je helpen?Geef me dan een hand?"
V. geeft R. een hand.
R. blijft deze hand van V. vasthouden en zit zo naast haar handin hand (als een stelletje)
"Vertel ons alles."
V zegt: "Ik weet niets, dus ik kan helemaal niets vertellen."
R: "Daar red je het niet mee."
V: "Ik weet van deze zaak echt niets."
R: "E. rekent op je. Je moet de waarheid vertellen. Doe hetvoor E. Laat ze trots op je zijn." (inmiddels houdt de rechercheurde hand van V. met twee handen vast en van tijd tot tijd gaat hijmet een hand naar haar schouder en masseert haar schouder).
V. zegt dat ze helemaal niets weet van deze zaak.
R. zegt: "wij weten wel beter. Die vingerafdrukken staan opde tas.""

14.50 uur
R: "laat je kind nou niet in de steek. Jehelp E. ermee. vertel wat je weet. E. rekent op je. hij zit inde cel, hij kaner niet tegen. Hij vertrouwt op zijn moeder.

15.07 uur
Na een hoop 'geslijm' van de rechercheur zegt hij tegen V. "Hijkan er niet tegen."

15.08 uur
R: "E. wordt gek in zijn cel. Hij zegt: je moet het aan mijnmoeder vragen."
V: "Ik weet het niet."
R: "Je kind zit bij de politie in een cel. Ik zou gek worden.Hij rekent op jou. Hij vertrouwt jou."
V. begint te huilen.
R.: "Je mag van mij huilen. Hij zit in een cel. Hij wil metniemand praten. Hij zegt: 'vraag hei: aan mijn moeder.' Hij isniet trots op jou als jij niets zegt. Hij vertrouwt en rekent opjou."

15.11 uur
R: "Als je E. helpt, kan hij straks misschien naar huis."

15.15 uur
R: gaat B. trouwen. Als ze gaat trouwen ben je er niet bij. Hoeleg je dat uit. Wil je weten hoe het meet B. gaat dan moet jepraten. Zolang je het niet doet, hijg je geen contact met haar."

15.23 uur
V. zit er verslagen bij.
V. moet harder huilen.
R: "Dit is het einde voor je kind."

15.35 uur
R: "Laat E. maar barsten. Help hem maar niet. Laat hem maarnaar de donder gaan. Hij wordt dan aangezien als kindmoordenaar.Zou ik me maar niet druk om maken."


Verhoor wordt vervolgd tot circa 17.00 uur.

(via: mr. Ad Westendorp / HaagseCourant)
:roker:

Siah
08-10-04, 12:27
12.02 uur
De rechercheurs slaan op de tafel.
"Toon's wat fatsoen. Geef antwoord. Heb je wel eens een beest geslacht.


O ja, fat/soen :roken:

mark61
08-10-04, 13:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat mij betreft heeft iedereen recht op een behandeling conform de officiële mensenrechtenbepalingen, moordenaar of niet.

Wat mij betreft ook. Maar de Turkse traditie leert dat alle betrokkenen altijd zwijgen als het graf. Dan los je dus geen misdaad op. Dus is het een keuze, wilde ik alleen maar zeggen.

Ik ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

Goodnight
08-10-04, 14:04
Geplaatst door mark61
Wat mij betreft ook. Maar de Turkse traditie leert dat alle betrokkenen altijd zwijgen als het graf. Dan los je dus geen misdaad op. Dus is het een keuze, wilde ik alleen maar zeggen.

Ik ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

En in Amerika hebben ze de doodstraf, maar daar zitten circa 2 miljoen mensen in de gevangenis.......dus die hardere methodes werken blijkbaar toch niet.

Ik vind dit verhaal van die Turkse mevrouw in een woord WALGELIJK.......

Ik vraag me serieus af hoe dit mogelijk is in een 'beschaafd'land als Nederland.
Ik vraag me af wat er nu verder gebeurt met die gasten die zich rechercheurs noemen.Die gaan gewoon lekker door met hun beproefde methode?

gatverdamme zeg!

mark61
08-10-04, 14:09
Geplaatst door Goodnight
En in Amerika hebben ze de doodstraf,...gatverdamme zeg!

Ja het is walgelijk. De moord op Kumral is ook walgelijk. Ik weet het niet.

Aan de antwoorden van de 'verdachte' te zien was ze een keiharde.

Doodstraf is een (niet-werkende) straf. Dit gaat over een methode om de schuldige te vinden.

Rabi'ah.
08-10-04, 15:57
Geplaatst door mark61
Wat mij betreft ook. Maar de Turkse traditie leert dat alle betrokkenen altijd zwijgen als het graf. Dan los je dus geen misdaad op. Dus is het een keuze, wilde ik alleen maar zeggen.

Ik ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

Ach, heb je het bij Turken ook al, die traditie. :moe:

Bij ons in Suriname noemen ze het Tapu sjén , Bedek je schande -geldt natuurlijk overigens vaak in de eerste en de laatste plaats voor het slachtoffer, maar dat terzijde. (ik heb het nu dus over incest, maar het principe is hetzelfde: iedereen weet dat het gebeurt/d is, maar niemand trekt er zijn mond over)

Maar, anyhoes, ik denk niet dat je het ene onrecht met het andere ongedaan kunt maken.


Maar hoe dan ook blijft het idd al met al een vreselijk verhaal. :cheefbek:

mark61
08-10-04, 15:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Bij ons in Suriname noemen ze het Tapu sjén , Bedek je schande -geldt natuurlijk overigens vaak in de eerste en de laatste plaats voor het slachtoffer, maar dat terzijde....

Jah ik heb het boek gelezen en ken haar.


Maar, anyhoes, ik denk niet dat je het ene onrecht met het andere ongedaan kunt maken.

Nee. Maar wat dan? Lamaarzitten?

Rabi'ah.
08-10-04, 16:01
Geplaatst door mark61
Jah ik heb het boek gelezen en ken haar.

Rare bakra ben jij. Jou kan ik nooit iets vertellen wat je niet al wist. :boos:

:p



Geplaatst door mark61

Nee. Maar wat dan? Lamaarzitten?

Uh....nee, maar gebruik maken van gelegitimeerde methodes.

mark61
08-10-04, 16:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Uh....nee, maar gebruik maken van gelegitimeerde methodes.

Dan komt er dus niets uit. Zelfs met deze methode is er niets uitgekomen. Dan moet je dus accepteren dat een hoop moordenaars vrij rond blijven lopen. Ik weet niet waar de grens ligt. Of wat je er aan doet.

Rabi'ah.
08-10-04, 16:11
Geplaatst door mark61
Dan komt er dus niets uit. Zelfs met deze methode is er niets uitgekomen. Dan moet je dus accepteren dat een hoop moordenaars vrij rond blijven lopen.

Dat is dan de consequentie, ja.

Had overigens ook gekund dat ze doorsloeg en iets bekende wat ze niet gedaan had.

Da's dan weer de andere kant van het verhaal en ook niet de bedoeling, naar ik aanneem.

mark61
08-10-04, 16:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is dan de consequentie, ja.

Had overigens ook gekund dat ze doorsloeg en iets bekende wat ze niet gedaan had.

Da's dan weer de andere kant van het verhaal en ook niet de bedoeling, naar ik aanneem.

Maakt niet uit. De plisie is tevree met elke bekentenis. Opgelost is prima.

Me gwe, moshi, met excuus voor de spelling. :fpetaf: