PDA

Bekijk Volledige Versie : IBM-supercomputer als sterrenkijker



Maslov
23-02-04, 17:23
IBM-supercomputer als sterrenkijker
door onze redactie
AMSTERDAM - Het Nederlandse Astron gaat een beroep doen op IBM bij de ontwikkeling van een nieuwe supercomputer. Het apparaat moet in combinatie met 10.000 aan elkaar gekoppelde radioantennes in staat zijn om miljarden jaren terug te blikken in het heelal.

Astron, een astronomisch onderzoekscentrum in het Drentse Dwingeloo, zal gebruik maken van IBM's vermaarde Blue Gene/L technologie. De geclusterde computers, met in totaal 12.000 processors aan boord, gaan draaien onder het operating systeem Linux. De supercomputer is waarschijnlijk volgend jaar zomer operationeel.

De nieuwe Blue Gene/L zal in staat zijn om maximaal 34 biljoen (een miljoen maal een miljoen) rekenkundige bewerkingen per seconde uit te voeren. Dat is maar nauwelijks minder dan de rekenkracht van 's werelds snelste computer van dit moment, de Earth Simulator van NEC. Deze Japanse krachtpatser is in staat tot een duizelingwekkende 35,6 biljoen calculaties per seconde.

In tegenstelling tot het gangbare onderzoek naar verre melkwegstelsels, waarbij gebruik wordt gemaakt van optische kijkers of radiotelescopen, maakt Astron gebruik van meer dan 10.000 aan elkaar gekoppelde radioantennes. Deze ontvangers staan verdeeld over plaatsen in Nederland en Duitsland. De nieuwe supercomputer zal de verzamelde gegevens verwerken en analyseren.

Volgens de techneuten zullen de antennes en de supercomputer tezamen in staat zijn om radiogolven op te vangen die inzicht geven hoe het heelal er zo'n 13 miljard jaar geleden uitzag.

Het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap draagt financieel bij aan het project.

plexus
23-02-04, 18:41
De geclusterde computers, met in totaal 12.000 processors aan boord, gaan draaien onder het operating systeem Linux .


dit doet mij deugd!

ik wil ook zo'n machine hebben..

~Panthera~
23-02-04, 18:42
Geplaatst door plexus
dit doet mij deugd!

ik wil ook zo'n machine hebben..
---------------------

http://www.my-smileys.de/generator/signs/87f5f5912277b7ec048f97c81603f100.png

Bofko
23-02-04, 19:05
1. Met een super-telescoop kunnen we miljarden jaren terugkijken.
2. De ruimte is gekromd volgens Einstein.

Over een bepaalde tijd kunnen we misschien dan ook minder lang geleden terugkijken (bijv 1400 of 2000 jaar) maar wel veel meer gedetailleerd, en wel naar onze eigen aarde (via de gekromde ruimte). Kunnen we eindelijk de waarheid achterhalen.
Moet het die dag natuurlijk niet te bewolkt zijn . :cool: