PDA

Bekijk Volledige Versie : Adamse gem raadslid wurgt hoertje



sadeeQQ
23-02-04, 19:55
Henk Bakker vervolgd voor ernstige geweldsdelicten
BART MIDDELBURG

AMSTERDAM - Het openbaar ministerie zal het Amsterdamse gemeenteraadslid Henk Bakker senior, fractievoorzitter van het door hemzelf opgerichte Leefbaar Amsterdam, strafrechtelijk vervolgen wegens 'ernstige geweldsdelicten'. Dit heeft justitie in Amsterdam vanmorgen bekendgemaakt na een vooronderzoek van ruim een half jaar.

Bakker senior (63) wordt ervan verdacht eind juni vorig jaar te hebben geprobeerd de 28-jarige Leilah Miller, een voormalige raamprostituee, te wurgen. Een forensisch arts van de GG & GD constateerde dagen na de wurgpoging dat er nog steeds 'restanten van vingerafdrukken, met name rechts naast het strottenhoofd' zaten. Miller deed daarop aangifte tegen Bakker wegens poging tot doodslag en/of zware mishandeling. Haar vriend Chris de Vries (51), een Amsterdamse crimineel, deed ook aangifte tegen Bakker, omdat die hem met de dood zou hebben bedreigd.

In reactie op die aangiften deed Bakker senior een tegenaangifte wegens smaad en laster tegen de twee: zij zouden het hele verhaal maar hebben verzonnen in een poging het raadslid te chanteren. Dat het OM nu heeft besloten Bakker te vervolgen, wijst erop dat justitie de overtuiging heeft dat de aangiften van Miller en De Vries niet zijn verzonnen.

Over de tegenaangifte van Bakker tegen Miller en De Vries heeft justitie nog geen beslissing genomen. ''Maar de officier acht het bewijs in de zaak tegen Bakker zodanig dat hij nu heeft besloten strafvervolging tegen hem in te stellen,'' aldus een woordvoerder van het Amsterdamse parket. Welke strafbare feiten Bakker precies ten laste zullen worden gelegd (poging tot doodslag, zware mishandeling dan wel andere delicten) moet justitie nog bepalen.

Justitie heeft het afgelopen halfjaar tal van getuigen gehoord. ''Die zullen de komende tijd ook door de rechter-commissaris worden gehoord,'' aldus de woordvoerder. Zodra die verhoren klaar zijn, kan het gerechtelijk vooronderzoek worden gesloten.

Chris de Vries, die kan bogen op een lange criminele staat van dienst, was in de jaren tachtig naar eigen zeggen 'in dienst' van Bakker senior als bodyguard. Bakker runde toen al meubelhandel 'Henk en Bep' in de Ten Katestraat, maar vergokte ook grote bedragen. De Vries fungeerde als lijfwacht en als 'gelddrager'.

Vijf jaar geleden trouwde De Vries met Miller; ze kregen een dochtertje. Eind 2000 moest De Vries voor lange tijd de gevangenis in wegens zware mishandeling. Bakker senior nam Leilah Miller en haar dochtertje daarop onder zijn hoede.

Miller en Bakker kregen vervolgens ook een (seksuele) relatie. ''Ik was op dat moment heel onstabiel, want ik ben verslaafd aan de cocaïne,'' aldus de inmiddels afgekickte Miller vorig jaar in haar aangifte bij de politie.

Miller had, toen zij die relatie met Bakker kreeg, 'veel schulden', was 'overspannen' en had ook tal van andere 'problemen'. Bakker zou haar wel 'onderhouden', en ook haar problemen oplossen. ''Henk vertelde mij dat hij mensen kende bij justitie en de rechtbank.'' Bakker voorzag Miller daarnaast, aldus de aangifte, dagelijks van cocaïne.

Na een tijd ontdekte Miller, aldus haar aangifte, dat Bakker haar 'als een soort bezit' ging zien, zozeer zelfs, dat het raadslid dreigde haar te 'vermoorden' als zij hem zou verlaten. ''Als ik terug zou gaan naar mijn ex-man Chris, zou hij die ook vermoorden.''

Eind juni vorig jaar escaleerde de zaak voor de deur van een woning in de Delistraat, waarover Bakker beschikt. Bakker en Miller zaten in de rode Mercedes-cabrio van het raadslid, Bakker greep haar bij de keel 'en kneep heel hard', aldus Millers aangifte. ''Ik kon geen adem meer halen en dacht dat hij mij zou vermoorden. Ik stikte bijna, en spartelde met mijn armen.''

Miller wist zich uit de auto te worstelen, vluchtte naar haar net vrijgelaten ex Chris de Vries, en deed aangifte. Ook De Vries werd daarop door Bakker bedreigd, aldus De Vries' aangifte. Zo liepen De Vries en Miller kort na de wurgpoging in de De Clercqstraat, toen Bakker voorbijreed. ''Met zijn rechterhand wees hij eerst naar mij en vervolgens naar Leilah. Toen haalde hij zijn rechterhand over zijn eigen keel.''

Henk Bakker junior, ook gemeenteraadslid voor Leefbaar Amsterdam, noemde de beschuldigingen van Miller en De Vries destijds 'volkomen uit de lucht gegrepen'. Justitie hoorde na de aangiftes echter tal van getuigen, en heeft nu besloten dat Bakker sr. moet worden vervolgd.

Ex-wethouder Geert Dales noemde het begin dit jaar onverteerbaar dat justitie zo lang over het gerechtelijk vooronderzoek deed.

''Er is inderdaad iets vertraging ontstaan,'' aldus de justitiewoordvoerder, ''doordat het originele dossier enige tijd zoek is geweest. Of zoek, de betrokkenen wisten niet dat het op een bepaalde plek lag.''

---------------------------------------------------------------------

:student: Rechts-Nederland is een bij elkaar geharkte nazi-facistische criminele moordenaars , verkrachters en fraudeurs :chinees:


:fucyc:
van de week in zaandam ook al een Gem raadslid opgepakt voor 3 verkrachtingen :eek:

Blade20
23-02-04, 19:59
En natuurlijk heb je jouw mannetjes al klaarstaan die de post met plezier willen overnemen van ze, he?

Anyway, de andere kant (de extreem rechtse fundi's bij de Moslims) zullen ook wel geen echt schone lei hebben.

sadeeQQ
23-02-04, 20:14
Geplaatst door Blade20
En natuurlijk heb je jouw mannetjes al klaarstaan die de post met plezier willen overnemen van ze, he?

Anyway, de andere kant (de extreem rechtse fundi's bij de Moslims) zullen ook wel geen echt schone lei hebben.

:bril:

praat

engels
frans
berbers
marokkaans
arabische
of desnoods nederlands

:cheefbek:
want ik snap geen reet van wat je allemaal weer loopt te schreeuwen :huil2:

Mark
23-02-04, 20:21
Echt al die Amsterdammers zijn smerige, verkrachtende criminelen!!

Kunnen we niet zo'n Israelisch hek kopen om er omheen te zetten??

:knife_hea

850
23-02-04, 20:24
Geplaatst door Mark
Echt al die Amsterdammers zijn smerige, verkrachtende criminelen!!

Kunnen we niet zo'n Israelisch hek kopen om er omheen te zetten??

:knife_hea

:aftel: Je bedoelt t precies andersom. Wij Amsterdammers moeten n hoge hek bouwen rondom de stad zodat we verlost zijn van de rest van Nederland.

Mark
23-02-04, 20:30
Geplaatst door 850
:aftel: Je bedoelt t precies andersom. Wij Amsterdammers moeten n hoge hek bouwen rondom de stad zodat we verlost zijn van de rest van Nederland.

Ehhhh ja natuurlijk dat bedoelde ik ook ;)


Als die muur er maar komt :moe: