PDA

Bekijk Volledige Versie : Vinkenoog dichter van Paravion - nu gekozen tot Dichter des Vaderlands



Ron Haleber
23-02-04, 22:28
Vinkenoog dichter van Paravion - nu gekozen tot Dichter des Vaderlands

Vinkenoog is een typische Amsterdammer zonder kapsones. Kwam hem vaak in de boekhandel op het Singel tegen waar goede boeken over Oosterse religies staan. Interesseerde zich altijd ook voor het soefisme - islamitische mystiek als onderdeel van de niet-westerse denkwijzen.

Reve typeerde hem wel als "ongebakken deegsliert" maar ja die twee waren elkaars uiterste.

http://www.epibreren.com/rs/foto/vinkenoog.jpg


Ik noemde hem toevallig toen ik op een andere site Bouazza verdedigde toen men die weer eens probeerde af te seiken omdat hij drugs gebruikt. Ik stelde:

Neem Vinkenoog Die was al in de jaren zestig te zien in Tanger waar hij menige joint gerookt heeft op de terrasjes in de oude medina waar je prachtig over zee uitkijkt. Die heeft net als Hafid ook van alles geslikt.

Ik wou er ff op wijzen dat Artisten dus Kunstenaars op Marokkaanse fora een soort Marsmannetjes zijn - mensen die neerdalen uit een totaal andere onvoorstelbaarbare wereld waar men hier dus maar beter niet over kan praten...

Houden jullie je nou maar bij de sjeiks van de Azhar en van de Hizb ut Tahrir en bij politici als Balkenende, Wilders en Bush. Dat is voor jullie de bekende bewoonde wereld.

Praat niet over zaken die je helemaal niet kent want dan ga je onzin uitkramen.

Ik ken Hafid al voor dat hij publiceerde, ben vaak met hem doorgezakt. Hij is een zeer onderlegd wetenschappelijk artist, een taalkunstenaar, kent bovendien arabisch als geen ander...

Hafid is dus met niemand uit het Rifgebergte te vergelijken noch met onze beschimmelde kaas-dichters, kortom een echt allochtoon genie.

En ook nog voor 100% een Marokkaan al ontkent hij dat zelf...

Hupsakee, nu effe de Dichter des Vaderlands afseiken, cultuurbarbaren! maar je moet hem wel eerst lezen!
_________________


De Volkskrant:

Vinkenoog tijdelijk Dichter des Vaderlands
ANP

AMSTERDAM - Simon Vinkenoog is tijdens een internetverkiezing verkozen tot ad-interim Dichter des Vaderlands. Hij is de opvolger van Gerrit Komrij, die onlangs bekend maakte dat hij geen gelegenheidsgedicht meer zal maken.

Dat maakten de organisatoren van de verkiezing bekend in de nacht van zondag op maandag.

Vinkenoog kreeg 21 procent van de stemmen in een door het poëziedagblad Rottend Staal Online (www.epibreren.com/rs) georganiseerde verkiezing. In totaal werden er 1051 stemmen uitgebracht tijdens de drie weken durende verkiezingen.


Vinkenoog kreeg 31 stemmen meer dan het duo Ingmar Heytze en Hanz Mirck, dat op de tweede plaats eindigde. Jules Deelder eindigde met 50 stemmen op gepaste afstand als derde.

Simon Vinkenoog is waarnemend Dichter des Vaderlands tot 27 januari 2005. Op die dag wordt tijdens de Landelijke Gedichtendag de definitieve opvolger van Komrij bekendgemaakt.

De 75-jarige Vinkenoog is trots op zijn nieuwe functie. 'Ik heb er een mooie naam bijgekregen', zei hij kort na middernacht. De verkiezing brengt met zich mee dat Vinkenoog bij nationale rampen en andere bijzondere gebeurtenissen gedichten gaat schrijven.

Die gaan verschijnen op de website van Rottend Staal Online. Ook wordt van Vinkenoog verwacht dat hij tenminste één nieuw woord en één gevleugde uitdrukking aan de Nederlandse taal toevoegt.

'Vanaf nu verschijnen mijn gedichten op internet. Ik wacht op een aardig financieel aanbod van bijvoorbeeld een krant als het NRC', aldus Vinkenoog met een verwijzing naar het dagblad dat de pennenvruchten van Komrij publiceerde. 'Het schrijven van een gedicht kost tijd, en tijd kost geld...'

Simon Vinkenoog (Amsterdam, 18-7-1928) publiceert al meer dan 50 jaar poëzie, proza, beschouwingen en recensies. In 1951 was hij de samensteller van de geruchtmakende bloemlezing Atonaal, waarmee de zogeheten 'Beweging van Vijftig' (later verbasterd tot de 'Vijftigers') van start ging.

In 1966 was hij de drijvende kracht achter Poëzie in Carré, het eerste grote poëziefestival van Nederland. Gedichten van hem zijn aan te treffen in tientallen bundels, en in vele honderden bloemlezingen en tijdschriften.

Ron Haleber
23-02-04, 22:53
http://www.epibreren.com/rs/foto/vinkenoog.jpg

DICHTER ONDERWEG

Herneem, o woord, uw hoge vlucht
de tijd wacht al een eeuwigheid.
Auto's roesten, stormen razen
en de huiselijke haard wordt bedreigd.

Hoor toe, o klank, onder uw voeten
het ritme van wielen op de rails,
met in uw geheugen de eigen stappen
op duizenden kilometers aardoppervlak.

O kom, geduld, laat uw ogen genieten
van het landschap dat zich uitspreidt
tussen stations en oases; enkele reis
hemel-op-aarde mensenrijk.

Behoud, o woord, uw kracht
als het water om uw voeten wast -
het werk is aan de werkelijkheid,
het leven neemt zichzelf ter harte.

(voor Guillaume van der Graft)

© Simon Vinkenoog, 2000

uit: De ware Adam - gedichten rond de eeuwwisseling, Passage, Groningen, 2000

Simon Vinkenoog werd op een zonnige 18de juli in het jaar 1928 te Amsterdam geboren en publiceert al meer dan 50 jaar poëzie, proza, beschouwingen en recensies. In 1951 was hij de samensteller van de geruchtmakende bloemlezing Atonaal (A.A.M. Stols, 's-Gravenhage), waarmee de zogeheten 'Beweging van Vijftig' (later verbasterd tot de 'Vijftigers') van start ging.

Hij staat ook wel bekend als de enige Nederlandse beat poet, en heeft veel van de beats gekend en werk van deze dichters naar het Nederlands vertaald.
In 1966 was hij de drijvende kracht achter Poëzie in Carré, het eerste grote poëziefestival van Nederland, bijgewoond door ongeveer 2000 mensen.