PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwara aardbeving in Rif-Marokko-ait Kamra Provencie Alhoceima met MEER DAN 500doden!!



Asma2
24-02-04, 06:26
HE allen,

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/39896000/gif/_39896369_morocco_fes_map203.gif

Vannacht...25 februari hebben de meeste mensen in rif buiten in hun huizen moeten doorbrnegen door verschillende aardbveingen van verschillende krachten!!! Deze informatie hebben wij van onze familie die ons de hele nacht op de hoogte hebben gestelt. De meeste doden zijn gevallen in de buurt tussen Alhoceima en Imzouren genaamd Ait Kamra. Volgend nieuws....horen jullie zo spoedig mogelijk!!

http://www.elmundo.es/elmundo/2004/graficos/feb/s3/terremoto_marruecos.gif

Teletekst bericht (http://www.members.lycos.nl/zoro1900/rif_aardbeving/1.gif)

Ps: doe allen een gebed/dua voor jullie moslim zusters, broeders, kinderen in Rif-Marokko!!

Mark
24-02-04, 06:39
Doden bij aardbeving in Marokko

Uitgegeven: 24 februari 2004 07:26

MADRID - Door een aardbeving dinsdag in het noorden van Marokko zijn zeker negen mensen om het leven gekomen. Dat heeft het staatspersbureau MAP gemeld.

Volgens het Amerikaans waarnemingssstation Geological Survey had de beving een kracht van 6,5 op de schaal van Richter.

sienia
24-02-04, 07:54
M´n zus belde me en ik hoorde het net in de auto, men verwacht dat het aantal doden nog oploopt.

:(

Timaatjuh
24-02-04, 08:18
Geplaatst door sienia
M´n zus belde me en ik hoorde het net in de auto, men verwacht dat het aantal doden nog oploopt.

:(

Er zijn al meer dan 20 doden gevallen...
Het is allemaal rond 2.00 uur gebeurd marokkaanse tijd
Heb ook familie in Alhoceima wonen, maar gelukkig is er niets met hun aan de hand,huizen zijn verwoest mensen staan al buiten vanaf 2.00 s`nacht buiten ,voor de mensen die familie in die steden hebben wonen veel sterkte .....

Marsipulami
24-02-04, 08:23
Minstens twintig doden na aardbeving in noorden Marokko


07:54:56

MADRID - Een aardbeving in Marokko heeft vannacht aan zeker twintig mensen het leven gekost . Er vielen minstens veertig gewonden. Dat meldt het officiele Marokkaanse agentschap Map.

De schok had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de aardbeving lag net voor de Noord-Afrikaanse kust in de Middellandse Zee. Ze was het hevigst in de noord-oostelijke provincie al-Hoceima, aan de Middellandse kust en was voelbaar tot in het Spaanse Andalusië en Murcia.

Verschillende steden zijn zwaar getroffen en minstens een dorp werd zo goed als volledig verwoest.
24/02/2004 -
Overzicht snelnieuws

jaja
24-02-04, 08:31
Morocco hit by strong earthquake

An earthquake centred in the western Mediterranean Sea has killed at least 20 people in Morocco, reports say. The port city of Al Hoceima and its surroundings were the worst affected, a spokesman told the Reuters news agency.
The unnamed spokesman said at least 15 bodies had been recovered from the nearby town of Ait Kamara, which he said was "completely destroyed". The US Geological Survey measured the quake as having a magnitude of 6.5. It struck at 0227GMT, the USGS said. The official Moroccan news agency MAP said 20 had been killed and 40 injured. Rescuers have been sent to help survivors and to search for victims.
Al Hoceima was near the epicentre of Morocco's last big earthquake, in 1990, which measured 6.0 on the Richter scale. Tuesday's tremor comes nine months after a huge earthquake killed more than 2,000 people in neighbouring Algeria. Morocco's most deadly earthquake killed about 12,000 people in 1960.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3515803.stm

---

iedereen sterkte!

Marsipulami
24-02-04, 08:32
Zeker twintig doden bij aardbeving in Marokko (update)

MADRID 24/02 (BELGA/AG) = Een aardbeving in Marokko heeft dinsdagochtend het leven gekost aan zeker twintig mensen. Minstens veertig anderen raakten gewond. De schok had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter, zo meldden Marokkaanse media.De aardbeving vond plaats om 02.27 uur GMT en was het hevigst in de noord-oostelijke provincie al-Hoceima, aan de Middellandse kust. Verschillende steden zijn zwaar getroffen en minstens een stad werd zo goed als volledig verwoest. De aardbeving verraste de mensen in hun slaap en was ook te voelen in de Spaanse enclave Melilla, waar velen in paniek de straat opliepen. De schade in Melilla was volgens de Spaanse radio echter miniem. Het epicentrum van de aardbeving lag net voor de Noord-Afrikaanse kust in de Middellandse Zee en was te voelen tot in het Spaanse Andalusië en Murcia. (LAN).

youssef_007
24-02-04, 09:33
Geplaatst door Bertrand
Moslims zien een aardbeving toch als straf van Allah?

als je geen respect kan opbrengen voor de slachtoffers hou dan je mond dicht.[R]

Maslov
24-02-04, 09:48
Veel sterkte voor iedereen die familie heeft in die streek.

MokroMike
24-02-04, 09:49
Hoop dat het aantal slachtoffers niet verder zal stijgen en dat de overheid daar fatsoenlijke hulp zal verlenen.

Fillastiene
24-02-04, 09:52
Geplaatst door Bertrand
Het staat in de koran hoor, maar aan jouw taalgebruik te zien ben je blijkbaar zelf geen moslim.

Met welke intentie stelde je de vraag? Want als het de bedoeling was mensen op te fokken is het je behoorlijk gelukt.

Klootzak.

TonH
24-02-04, 09:57
Het dodental loopt op. Teletext meldt nu al 40 doden.

Zijn er prikkers met familie daar? Dan heel veel sterkte toegewenst.

taouanza
24-02-04, 09:58
Geplaatst door Bertrand
Vanwege de tegenstrijdigheid die ik opmerk. Ik merk nogal eens dat moslims ongevoelig blijven voor menselijk leed, met als excuus dat het de wil van Allah is.
En nu bij deze aardbeving geldt dat principe opeens niet meer of in veel mindere mate. Terwijl een aardbeving volgens de islam toch expliciet een straf, of in elk geval het werk, van Allah is.

En jij komt nu hetzelfde doen, dus waar heb je het over?
Ik zeg toch jouw onderschrift slaat op jezelf.

sienia
24-02-04, 10:02
Geplaatst door TonH
Het dodental loopt op. Teletext meldt nu al 40 doden.

Zijn er prikkers met familie daar? Dan heel veel sterkte toegewenst.

Marokkaans Nederland heeft veelal zijn roots ergens in de Rif-streek.
Ik ook, maar we hebben nog geen nieuws.

TonH
24-02-04, 10:09
Geplaatst door sienia
Marokkaans Nederland heeft veelal zijn roots ergens in de Rif-streek.
Ik ook, maar we hebben nog geen nieuws.

Geen nieuws is goed nieuws, zullen we maar hopen.

En dat van die roots is me bekend hoor... Het ging me erom of er hier prikkers zijn die familie in de genoemde plaatsen (Ait Kamara, Im-Zouren en toch ook Al-Hoceima) hebben.

TonH
24-02-04, 10:28
Mogelijk 300 doden beving Marokko

***************************************
RABAT Bij een aardbeving in Marokko
zijn vannacht zeker 69 doden gevallen.
De autoriteiten vrezen dat het dodental
kan oplopen tot 300.


The tourist resort of Al Hoceima was left a scene of rubble and confusion, the BBC's Pascale Harter in the Moroccan capital Rabat says.

Rescue services have scrambled to reach the region, with the army joining in to help on the orders of King Mohammed VI.

BBC-World

Rachid56
24-02-04, 10:32
ik hoor het net een uurtje geleden. Niets op de TV...schotel of what ever.
alleen de telefoon die roodgloejend staat.
heb veel fam. in dat district wonen van ait kamra(die kampo schijnt verwoest te zijn) hoop dat allah bij die mensen daar is en alle famillie leden.

allah oe akbar.

beslama,
wens iedereen veel sterkte.

TonH
24-02-04, 10:36
http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/84F45CE7-6A5D-4232-B157-C83F0C3044DE/29386/BD3853A05A94401984F62850D9453BE8.jpg

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/84F45CE7-6A5D-4232-B157-C83F0C3044DE/29384/180B3740E565498B9EA85E47F5EA9FD6.jpg

Bron: http://english.aljazeera.net/

MokroMike
24-02-04, 10:36
***************************************
Mogelijk 300 doden beving Marokko

***************************************
RABAT Bij een aardbeving in Marokko
zijn vannacht zeker 69 doden gevallen.
De autoriteiten vrezen dat het dodental
kan oplopen tot 300.

De aardbeving vond plaats bij de stad
Al-Hoceima,aan de Middellandse Zee.Een
dorp is geheel verwoest,een ander dorp
is zwaar beschadigd.In Al-Hoceima zelf
richtte de beving weinig schade aan.

Het epicentrum van de beving lag in de
Straat van Gibraltar.De aardbeving had
een kracht van 6,5 op de schaal van
Richter.Het was de zwaarste beving in
Marokko in tien jaar.In 1960 kwamen in
Marokko 15.000 mensen om bij een beving
bij Agadir in het zuiden.
***************************************

TonH
24-02-04, 10:56
.

sparky
24-02-04, 10:56
Hoorde net op de radio dat het dodental al is opgelopen tot 150 doden. Heb zelf ook famillieleden in Al Hoceima wonen, maar zij zijn gelukkig allemaal ongedeerd gebleven.
Voor alle die daar ook famillie hebben wonen wens ik jullie sterkte.

allah oe akbar

Sparky

Lugh
24-02-04, 11:15
moslim-online schrijft het volgende over aardbevingen:

Als we het moment van een aardbeving analyseren, dan kunnen we enigszins een vergelijking trekken met de Dag des Oordeels (al is het maar om het geringste idee hiervan te hebben): tijdens een aardbeving storten gebouwen en huizen in, worden duizenden mensen verdelgd, en redde wie zich redden kan zonder zich in de eerste instantie om wie dan ook te bekommeren. Zo zal de situatie ook zijn op de Dag des Oordeels:


“De Dag waarop een man van zijn broeder vlucht, en van zijn moeder en zijn vader, en van zijn vrouw en zijn kinderen, op die Dag zal een ieder een aangelegenheid hebben die hem bezig zal houden.”

(Koran 80: 34-37)


“Wanneer de aarde hevig zal worden geschud, en zij haar binnenste naar buiten zal keren.”

(Koran 99: 1-2)


Als je de situatie van moslims hedendaags bekijkt en wat hen aan ellende overkomt, kan het niet anders zijn dan dat Allah hen straft voor hun wangedrag. Wij zien dat zij de gebeden veronachtzamen, het verbodene consumeren, woekerrente accepteren, hun beloften niet vervullen, tot het kwade opdracht geven, het goede verbieden enz..


Voelt u zich veilig voor Hem Die in de Hemel is, dat Hij u niet zal doen verzwelgen als de aarde plotseling begint te schudden? Voelt u zich veilig voor Hem Die in de Hemel is, dat Hij niet tegen u een orkaan zal zenden? Dan zult u weten, hoe (mijn) waarschuwing was.

(Koran 67:16-17)

love_angel
24-02-04, 11:16
Geplaatst door TonH
http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/84F45CE7-6A5D-4232-B157-C83F0C3044DE/29386/BD3853A05A94401984F62850D9453BE8.jpg

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/84F45CE7-6A5D-4232-B157-C83F0C3044DE/29384/180B3740E565498B9EA85E47F5EA9FD6.jpg

Bron: http://english.aljazeera.net/
ik heb het net op het nieuws gezien wens jullie alen veel sterkte en jullie families ook ik hoop dat de slachtofers net zo goed geholpen woorden als de slachtofers in iran

Maslov
24-02-04, 11:18
Een Marokkaans Nederlandse ooggetuige gaf aan dat de beving erger was dan die in 1994 en zei dat het een grote ramp was.

Maslov
24-02-04, 11:25
Er was ook een rekening geopend om geld te storten, maar ik weet niet meer welk.

De ziekenhuizen kunnen de stroom gewonden niet meer aan, dus er zullen snel tenten moeten komen.

nl-x
24-02-04, 11:25
Ik krijg net door dat de beving zo zwaar was dat er in Fés dingen omvielen (spullen van tafels, trillende kasten, etc.)

Dit moet wel een hele zware beving zijn dat je het van El Houseima tot Fés voelt... Volgens mij gaat die 300 nog wel omhoog.

nlx

Shaheed
24-02-04, 11:32
Ina lilahie wa ina ilaihie razh3ioen.


:(

Cohen
24-02-04, 11:37
Heb net gebeld, Imzouren is ook grotedeels plat, shit man, heb familie wonen daar all over. Bni Bouayach zijn huizen 'slechts' gescheurd, Al hoceima-stad is wonder boven wonder bijna niet geschaad, maar Ait kmara en imzouren en de omliggende campo-dorpjes zijn zwaar toegetakeld, doden, mensen onder het pijn, almoehim 1 grote rwina.
Allah arham igwetana fie shemli almaghrib, amin ya arhama rahimien.

lala_zwina
24-02-04, 11:51
ik heb famlie in imzouren wonen en alhoceima inshallah is er niks met hun gebeurd! me ouders zitten nu te bellen !

lala_zwina
24-02-04, 11:51
ik heb famlie in imzouren wonen en alhoceima inshallah is er niks met hun gebeurd! me ouders zitten nu te bellen !

moi´85
24-02-04, 12:44
ina lillahi wa ina ilaihi radjioen. moge allah alle slachtoffers met het paradijs verrukken. AMIEN

verder heb ik er geen woorden voor.

missmocro13
24-02-04, 12:48
salaam allemaal, mijn familie s helemaal aan het flippen.........
:tranen: :tranen: dus zouden jullie wat meer nieuws willen plaatsen.
:confused:. ( of een paar site willen plaatsen)
alvast bedankt


xxx
missmocro13

Webdisaster
24-02-04, 13:20
Geplaatst door Kaasje
Geloven de marokkanen nu dat dit de toorn van Allah is? Of geloven ze dat dit wordt veroorzaakt door plaattektoniek?

God wat kunnen mensen toch irritant zijn. Doet dat ertoe op dit moment? Er zijn mensen aan het doodgaan daar, waarom kom je dan met zo'n onbenullige vraag aanzetten? :jammer:


Heel veel sterkte mensen die daar familie hebben :(


Inna lilah wa inna ilayhi rayi3oen. Allah ir7emhoem. En Bi idni Allah loopt het dodental niet nog meer op....

Kaasje
24-02-04, 13:38
Geplaatst door Webdisaster
God wat kunnen mensen toch irritant zijn. Doet dat ertoe op dit moment? Er zijn mensen aan het doodgaan daar, waarom kom je dan met zo'n onbenullige vraag aanzetten? :jammer:


Studeer ze verder intensief. Pak eens een boek over respect erbij. Stomkop ! angkor

Goodnight
24-02-04, 13:43
Geplaatst door Kaasje
Alleen voor de oppervlakkige waarnemer is dit een onbenullige vraag. Het zijn juist momenten als dit waarop je kan zien hoe ver de secularisering is voortgeschreden. En voor mij is die vraag verre van onbenullig, maar een onderwerp van intense studie.

het is de WIL van Allah, dit was voorbestemd en niet te voorkomen.

Verder is het niet zo dat wij net als de Christenen dit soort rampen als de toorn van Allah zien.

is dit een antwoord op je vraag?

TonH
24-02-04, 13:59
Hundreds feared dead as earthquake hits northern Morocco
24 February 2004

More than 200 relief workers from the Moroccan Red Crescent are at the scene of a powerful earthquake (6.3 on the Richter scale) that struck the Mediterranean coast of Morocco at 02:30 in the morning of Tuesday 24 February.

Hundreds are feared dead as initial reports say that several villages south of the resort town of Al Hoceima were badly damaged, with mud brick houses having collapsed on their sleeping inhabitants. According to the Moroccan civil defence, the village of Ait Kamara, about 14 kilometres south of Al Hoceima was completely destroyed.

The Red Crescent, which is closely coordinating relief efforts with the authorities, has despatched 1,500 blankets, 100 tents, 150 mattresses, 200 jerry cans and tarpaulins to the area. It is also participating in assessing damages and immediate needs. A medical team of four doctors and 20 nurses has also been sent to the site.

The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies has released 75,000 Swiss francs from its Disaster Relief Emergency Fund. A Federation Field Assessment and Coordination team is also on standby, ready to leave today to support the Moroccan Red Crescent relief operation. The Melilla branch of the Spanish Red Cross has despatched first aid kits.

“The most urgent priority is to search for survivors and give them proper medical attention,” says Baddredine Bensaoud, secretary general of the Moroccan Red Crescent. “This mountainous area is difficult to reach. So far, we believe some 150 people are dead, but the numbers may rise as we reach these remote villages.”

This is the most powerful earthquake to have affected the region since 1964.

http://www.ifrc.org

TonH
24-02-04, 14:02
Source: IFRC
Date: 24 Feb 2004
http://www.reliefweb.int/

--------------------------------------------------------------------------------

Morocco: Earthquake Information Bulletin No. 1

The Federation's mission is to improve the lives of vulnerable people by mobilizing the power of humanity. It is the world's largest humanitarian organization and its millions of volunteers are active in over 181 countries.

In Brief

This Information Bulletin (no. 01/2004) is being issued based on the needs described below reflecting theinformation available at this time. CHF 75,000 has been allocated from the Federation's Disaster ReliefEmergency Fund (DREF). Based on further updates and details from assessment reports, or should thesituation deteriorate, the Federation will consider international support through an Emergency Appeal.

All International Federation assistance seeks to adhere to the Code of Conduct and is committed to the Humanitarian Charter and Minimum Standards in Disaster Response in delivering assistance to the mostvulnerable. For support to or for further information concerning Federation programmes or operations in this orother countries, or for a full description of the national society profile, please access the Federation's website athttp://www.ifrc.org

The Situation

At approximately 02:30 on Tuesday, 24 February 2004 an earthquake measuring 6.3 on the Richter scale hit northeastern Morocco. The epicentre was reportedly located in the Strait of Gibraltar, approximately 15 kilometres southwest of the Mediterranean port city of Al Hoceima (185 miles or 295 km east-northeast of the capital Rabat).

Initial reports indicate that:

six villages are severely affected, including Ait Kamara, which was completely destroyed (most houses in this area are built with mud bricks): more than 300 persons are feared dead, and over 200 injured.
the population in the area is 300,000-400,000.

The area affected is mountainous, and access is limited in places. This is the most powerful earthquake to have affected this area since 1964 when a similar quake registering 6.0 occurred near Al Hoceima.
Red Cross and Red Crescent action

The Moroccan Red Crescent (MRC) has mounted an immediate relief assistance and assessment operation, working in close coordination with the Protection Civile and the Moroccan royal army (for logistics support). The MRC has mobilized staff and volunteers; despatched relief items (2,000 blankets and 100 tents) from central and regional warehouses, has deployed ambulances to the disaster site, and has requested international assistance to respond to the needs. Preliminary indications are that the following basic relief items are urgently needed: blankets, tents, clothing, and jerry cans.

CHF 75,000 has been allocated from the Federation's DREF to start the relief and assessment operation. In coordination with the national society, a Field Assessment and Coordination Team (FACT) is being deployed, and Emergency Response Units (ERUs) for health and water/sanitation are under consideration pending further technical information and assessments from the affected area.

Pending the launch of an Emergency Appeal (preliminary), the Federation encourages donors to clearly mark items contributed (in-kind) to support the Moroccan Red Crescent in this operation

For further information specifically related to this operation please contact:

Moroccan Red Crescent; email: [email protected]

Regional Office (Tunis): Ms. Anne Leclerc, Head of Regional Office for North Africa; e-mail:[email protected] ; phone: + 216 71 86 24 85; fax: + 216 71 86 29 71

Josephine Shields; Regional Disaster Preparedness Delegate; email: ifrctu04.org

In Geneva: Pieter De Rijke, Regional Officer, MENA Department, email: [email protected]; phone: +41 22 7304 204; fax: + 41 22 7330 395

TonH
24-02-04, 14:03
Source: Agence France-Presse (AFP)
Date: 24 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

France offers rescue teams to quake-hit Morocco

PARIS, Feb 24 (AFP) - France offered Tuesday to send rescue teams to Morocco to help authorities there deal with a devastating earthquake in the north of the country that killed at least 226 people.
A foreign ministry spokesman, Herve Ladsous, said Paris was prepared to "provide any aid neccessary, particularly in terms of emergency personnel and according to the needs expressed by the Moroccans."

Ladsous added that the French embassy in Morocco was trying to establish whether any French citizens were among the casualties.

The quake, which hit the northeastern province of Al Hoceima on the Mediterranean coast at 2:27 am (0227 GMT), measured 6.3 points on the Richter scale, according to the French earth sciences laboratory in Strasbourg.

pmr/rmb/sjw

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse




Source: Agence France-Presse (AFP)
Date: 24 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

Belgium offers aid to Morocco after deadly quake

BRUSSELS, Feb 24 (AFP) - Belgium offered aid to Morocco Tuesday after an earthquake killed at least 226 people in the north African country.
Foreign Minister Louis Michel sent a letter of condolence to the Moroccan government after the quake, measuring 6.3 on the Richter scale, struck the northeastern province of Al Hoceima on the Mediterranean coast.

"The minister proposed to send Belgian aid to the area if that is required by the local authorities," a foreign ministry statement said.

At least 226 people were killed and 120 injured in the powerful tremor, which struck in the early hours, the official Moroccan news agency MAP reported.

siu-jit/sjw

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse




Source: Télécoms Sans Frontières
Date: 24 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

Intervention de Télécoms sans Frontières au Maroc

Suite au violent séisme ayant frappé la province d'Al Hoceima au Maroc dans la nuit du 23 au 24 février 2004, une équipe de Télécoms sans Frontières s'est mobilisée afin d'intervenir sur les lieux du sinistre auprès des organismes de secours et de la sécurité civile.
La secousse a atteint une magnitude de 6.3 sur l'échelle de Richter et près d'une centaine de victimes ont déjà été dénombrées, notamment dans les deux villes de Imzouren et de Aït Kamara, toutes deux situées à une dizaine de kilomètres au sud et au sud-ouest d'Al Hoceima.

Equipés de lignes de téléphone par satellite, de transmetteurs de données haut débit et d'un système de visio conférence/ visio emergency, les techniciens de TSF vont mettre leur moyens et leurs compétences au service de la coordination des secours et de la population.

20 avenue Garcia Lorca, 64 000 Pau, France
[email protected]; www.tsfi.org

Dutchguy
24-02-04, 14:07
Ik wens iedereen sterkte en hoop dat de hulpverlening snel en efficient op gang komt. Ik hoop dat er geen familieleden of vrienden getroffen zijn.

En verder distantieer ik me hierbij van prikkers met een plaat voor hun kop die dit topic gebruiken om heel andere dingen aan de orde te stellen.

taouanza
24-02-04, 14:19
Geplaatst door Kaasje
Alleen voor de oppervlakkige waarnemer is dit een onbenullige vraag. Het zijn juist momenten als dit waarop je kan zien hoe ver de secularisering is voortgeschreden. En voor mij is die vraag verre van onbenullig, maar een onderwerp van intense studie.

Gelukkig dat nietmoslims wel medelevend zijn he?:moe:

TonH
24-02-04, 14:29
Source: Agence France-Presse (AFP)
Date: 24 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

At least 226 dead, hundreds injured as earthquake rocks Morocco

RABAT, Feb 24 (AFP) - A powerful earthquake rocked northeastern Morocco in the dead of night early Tuesday killing at least 226 people and leaving hospitals struggling to cope with hundreds of injured.
Rescue teams rushed to the mountainous Mediterranean region to search for survivors after the quake, estimated at 6.1 on the Richter scale, left a trail of damage in the small towns of Imzouren and Ait Kamara in northeastern Al Hoceima Province.

The official Moroccan news agency MAP, citing a "new provisional toll," said at least 226 people were killed and 120 injured.

Many shocked and injured people had flooded into the port of Al Hoceima in a state of "total panic", doctor Mohammed Lacghar told AFP by telephone, saying he had "never seen anything like it" in the clinic he ran in the town.

Local officials said hundreds of injured were flooding into the port of 100,000 residents, which seemed to have escaped damage from the quake felt as far away as parts of southern Spain.

The quake, which was followed by hundreds of aftershocks, struck at 2:27 am (0227 GMT) as people slept. Many houses in Imzouren and Ait Kamara simply collapsed, local civil protection authorities said.

"We recorded hundreds of aftershocks of this earthquake, a lot weaker than the initial tremor," Jabbour Nasser of the Moroccan Geophysical Laboratory said on television.

Many more were feared dead as rescue workers scrambled to reach some of the more inaccessible villages in the region.

The Mohammed V Hospital in Al Hoceima was overflowing and the injured were being evacuated to a local army barracks and to a charity home, Mohamed Boudra, head of the local council, told AFP by telephone.

Armed forces joined the royal gendarmerie, or paramilitary police, as well as local rescue services in the search, MAP said.

Helicopters were also flying in large supplies of search and rescue equipment, MAP said.

The Mohammed V Foundation provided two planes and a medical team as well as ambulances, medicines and equipment including blankets and 20 tonnes of food, officials said.

France meanwhile sent three civil security experts to assess needs, while a team of 60 other rescue workers including doctors, firemen and dog handlers were put on standby, the French air force said.

From an airbase at Marignane in southern France, a doctor, a military officer specialised in salvage work and engineering in disaster zones, and a military communications specialist flew to Morocco.

"We expect their report early in the afternoon," local commander Lieutenant-Colonel Francois Leandre said.

Belgium said it was prepared to send aid if requested, and a communique by Foreign Minister Louis Michel voiced his "deep sympathy to the affected families and the Moroccan government."

The shock was felt in several parts of Morocco, including the regions of Fez and Taza further to the south as well as the Spanish enclave of Melilla on the Mediterranean coast.

The National Geographical Institute in Spain said the quake also shook the southern Spanish regions of Andalusia and Murcia, although no damage was reported from any of those regions.

The Spanish institute estimated the intensity at 6.1 points on the Richter scale, and said the quake was centred 15 kilometres (nine miles) southeast of Al Hoceima port, about 50 kilometres west of Melilla.

In France, the earth sciences laboratory in Strasbourg measured the quake at 6.3 points on the Richter scale. Tremors of this magnitude can cause severe damage over areas covering around 100 square kilometres (38 square miles).

The Europa Press agency said the situation appeared to be normal in Melilla, although rescue services received a large number of calls from panicked residents.

Morocco's worst earthquake in modern times occurred in February 1960. At least 12,000 people were killed when an earthquake measuring 6.7 percent on the Richter scale wrecked the port city of Agadir on the Atlantic coast.

In neighbouring Algeria to the east, a massive quake struck the densely populated coastal region with its epicentre near the capital Algiers in May 2003, killing more than 2,300 people and injuring about 10,000.

aff-dp/gd/nb

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse

Coupe
24-02-04, 15:49
De aardbeving in het noorden van Marokko.

Bij deze toon ik mijn medeleven aan alle families ,waarvan er leden zich bevinden onder de slachtoffers.

Wel moet mij van het hart,dat er nu al tekenen zijn ,van doden ,vermengen met het (ons) geloof. Het gaat toch nu in de eerste plaats om de mensen die nog leven onder het puin vandaan te krijgen en de mensen die nu in angst zitten van informatie te voorzien, laten we het houden bij de hoofdzaak, er liggen naar alle waarschkjnlijkheid een paar honderd mensen dood te gaan of zijn dat al. Dat is momenteel de realiteit.

De mensen op de chat, die familie verloren hebben wil ik mede namens mijn vrouw condoleren met het verlies van familie leden.

Coupe/OmarAart van de klok

Maslov
24-02-04, 16:14
Het worden veel meer dan 500 doden, vreselijk hoor. Jammer dat daar nog zo'n slechte infrastructuur is. De hulp komt wel erg langzaam op gang.

Asma2
24-02-04, 16:23
Hi allen,

Ik heb de hele dag contact gehad met familieleden in Alhoceima en imzouren! Mensen word afgeraden hun huizen te betreden. De meeste getroffen gebieden zijn Ait Kamra en Imzouren. In imzouren waar mijn familie vandaan komt zijn vele bekenden gezinnen bedorven onder het puin, er is totaal geen hulp, materiaal om de mensen uit de puin te halen! Tijdens meerdere gesprekken met familieleden hoorde ik sirenes, helicopters en soldaten schreeuwen. Volgens mijn familie zal het dodental snel oplopen omdat er vele honderden, oudere mensen, kinderen en ouders vermist worden.

Ik hou jullie op de hoogte!

freya
24-02-04, 17:05
Ik wens iedereen met familie en vrienden daar heel veel sterkte!

sadeeQQ
24-02-04, 17:38
http://www.aljazeera.net/mritems/images/2004/2/24/1_208052_1_6.jpg

http://www.aljazeera.net/mritems/images/2004/2/24/1_208021_1_17.jpg


http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/buhezzaz2.jpg


http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/buhezzaz.jpg

http://aardbeving.marokko.nl/images/BD3853A05A94401984F62850D9453BE8.jpg

Ruim 300 doden bij aardbeving in Marokko

359 bevestigde doden, mogelijk 500 doden en 3000 gewonden.

Dit bericht wordt minstens 1 keer per uur ververst.

Bij een aardbeving in Marokko zijn volgens de autoriteiten vannacht minimaal 359 doden gevallen.
Vanmiddag stond het officiële dodental op 226, maar dit aantal zal nog verder oplopen.
(bron Marokkaans persburo MAP)

De aardbeving vond plaats bij de stad Al Hoceima, aan de Middellandse Zee.

Het dorp Ait Kamara is volgens getuigen compleet vernietigd. Daarbij zouden veel doden zijn gevallen.
Ook Imzouren is volgens getuigen zwaar beschadigd door de beving.

In Al Hoceima zelf richtte de beving weing schade aan.

Het epicentrum van de beving lag in de Straat van Gribaltar.
De aardbeving had een kracht van 6,5 op de schaal van Richter.
In de ochtend werd nog een beving met een kracht van 4,1 op de schaal van Richter geregistreerd.


Het was de zwaarste beving in Marokko in tien jaar.
In 1960 kostte een beving bij Agadir 15.000 mensenlevens deze had een kracht van 6.0 op de schaal van Richter.

Voor het condoleance kunt u hier op klikken


Officieel Informatie nummer van Marokkaanse overheid:
00-212-39841610 svp houd het kort, want anderen willen graag ook informatie.


:droef:

Tomas
24-02-04, 18:35
Tja.. 'tis een clichee, maar ik weet ook niks anders te zeggen dan sterkte...

Tharifi
24-02-04, 18:54
Een ding, we kennen allemaal de schotel en de bijbehorende zenders?!.. Nu weten we dat er een aardbeving is geweest in de provincie Al-houceima waarbij mijn familie ook betrokken is net zoals vele anderen. Vele doden en gewonden. Maar wat vind die Marokkaanse zender ervan?? Blijkbaar oninteressant!! Want op het moment dat zelfs de Nederlandse zenders er uitgebreid aandacht aan besteedden was het rotzendertje bezig met reclames en tekenfilms... dat krijg je ervan als de zender in handen is van arabieren :fuckit2: :boos:

sadeeQQ
24-02-04, 18:55
Geplaatst door Tharifi
Een ding, we kennen allemaal de schotel en de bijbehorende zenders?!.. Nu weten we dat er een aardbeving is geweest in de provincie Al-houceima waarbij mijn familie ook betrokken is net zoals vele anderen. Vele doden en gewonden. Maar wat vind die Marokkaanse zender ervan?? Blijkbaar oninteressant!! Want op het moment dat zelfs de Nederlandse zenders er uitgebreid aandacht aan besteedden was het rotzendertje bezig met reclames en tekenfilms... dat krijg je ervan als de zender in handen is van arabieren :fuckit2: :boos:

:argwaan: zit je weer te zappen op de egyptische zenders?

Tharifi
24-02-04, 18:58
nee vriend, het is duidelijk.... al vanaf de ochtend bijna geen aandacht... later op de middag pas.... maar wat heb je daaraan... die zender hoort er met zijn neus bovenop te zitten... geen tijd voor reclames en tekenfilms en al dat andere commerciele gedoe...

sadeeQQ
24-02-04, 19:15
Geplaatst door Tharifi
nee vriend, het is duidelijk.... al vanaf de ochtend bijna geen aandacht... later op de middag pas.... maar wat heb je daaraan... die zender hoort er met zijn bovenop te zitten... geen tijd voor reclames en tekenfilms en al dat andere commerciele shit

:verward: heb ik toch de hele dag naar de verkeerde zenders staan kijken dus :brozac:

ik meende toch dat er continu wat te zien was, was het niet op MA1 dan wel op MA2 of MA3


maar wat wil je dan zien?
verminkte lijken en afgerukte lichaamse delen?
ingestorte gebouwtjes?
en dan?

FucK off met je arabieren gekut,debiel, de hoogste bobo bij RTM is een riffie uit al hoeceima :moe:

Tharifi
24-02-04, 19:22
Geplaatst door sadeeQQ
:verward: heb ik toch de hele dag naar de verkeerde zenders staan kijken dus :brozac:

ik meende toch dat er continu wat te zien was, was het niet op MA1 dan wel op MA2 of MA3


maar wat wil je dan zien?
verminkte lijken en afgerukte lichaamse delen?
ingestorte gebouwtjes?
en dan?

FucK off met je arabieren gekut,debiel, de hoogste bobo bij RTM is een riffie uit al hoeceima :moe:

jonge luister... zie de feiten onder ogen... het is gewoon zielig dat ze bezig waren met tekenfilms uitzenden.. onrespectvol die viezerikken..

trouwens voel je, je eigen aangesproken of zo??...

sadeeQQ
24-02-04, 19:30
Geplaatst door Tharifi
trouwens voel je, je eigen aangesproken of zo??...

:gek:

yep

heb ik gat-ver-doema 8 uur voor die kut televisie gezeten, kom jij me vertellen dat ik naar verkeerde zenders stond te kijken :droef:

sadeeQQ
24-02-04, 19:54
Nederlandse Marokkanen organiseren hulp
AMSTERDAM - Diverse organisaties openen een dezer dagen een girorekening waarop Marokkanen in Nederland giften kunnen storten voor de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. Dat zei S. Boudouft, voorzitter van het Samenwerkingsverband Marokkanen en Tunesiërs (SMT), dinsdag.

Verder zal het SMT initiatieven nemen om hulpgoederen zoals medicijnen en kleding naar het rampgebied te vervoeren. "Daartoe hebben we contact gezocht met het Rode Kruis, zodat de goederenstroom professioneel tot stand kan komen," zegt Boudouft.

Het SMT heeft contact gezocht met Marokkaanse moskeeën en organisaties om de hulp gezamenlijk op te zetten. "Overal in het land worden inzamelingsacties gehouden en goederen verzameld. Door alle hulp te coördineren, komt het waarschijnlijk eerder bij de slachtoffers," verwacht de voorzitter.

Boudouft is niet van plan een hulplijn voor Marokkanen in Nederland te openen. "De meeste mensen leggen het contact zelf met hun familie in Marokko. Zo kunnen ze zich op de hoogte stellen van de situatie en mogelijke verlies van familieleden. Als SMT hoeven we daar niet tussen te gaan zitten," vindt Boudouft.

De koepelorganisatie voor Marokkaanse moskeeën UMMON beraadt zich op hulpinitiatieven aan de slachtoffers van de aardbeving. Woensdagavond gaan de bestuursleden van de moskeeën om de tafel zitten. "We zullen dan bespreken hoe we de inzamelingsacties en aanvoer van goederen gaan inrichten," stelt D. El Boujouffi, voorzitter van de UMMON.

El Boujouffi verwacht dat de meeste moskeegangers een bijdrage zullen leveren. "Ik verwacht geen opbrengst van miljoenen maar wel honderdduizenden euro." Volgens de voorzitter zijn veel moskeebezoekers bereid te helpen omdat de meesten uit het noorden van Marokko komen, waar de aardbeving plaatsvond. "Dat vergroot de betrokkenheid nog meer," aldus El Boujouffi.

Het aanstaande vrijdaggebed in de Marokkaanse moskeeën zal in het teken staan van rouw. Er zal onder andere voor de slachtoffers gebeden worden.

Maslov
24-02-04, 20:52
Is dat giro/banknummer al bekend?

Tharifi
24-02-04, 22:00
Geplaatst door Maslov
Is dat giro/banknummer al bekend?


http://81.173.12.15/~marokko/ads/inter.jpg

Het gevraagde gironummer alsteblieft!!

Tharifi
24-02-04, 22:00
Geplaatst door Maslov
Is dat giro/banknummer al bekend?


http://81.173.12.15/~marokko/ads/inter.jpg

Het gevraagde gironummer alsteblieft!!

Tharifi
24-02-04, 22:06
Geplaatst door Maslov
Is dat giro/banknummer al bekend?


http://81.173.12.15/~marokko/ads/inter.jpg

theemuts
25-02-04, 07:35
Ik wil alle medeprikkers die familie en vrienden hebben wonen in het zwaar getroffen gebied veel sterkte toewensen, en ook hen condoleren die uit hun kring mensen zullen moeten missen vanwege evt. sterfgevallen.

Julien
25-02-04, 09:47
Geplaatst door Webdisaster
God wat kunnen mensen toch irritant zijn. Doet dat ertoe op dit moment? Er zijn mensen aan het doodgaan daar, waarom kom je dan met zo'n onbenullige vraag aanzetten? :jammer:


Heel veel sterkte mensen die daar familie hebben :(


Inna lilah wa inna ilayhi rayi3oen. Allah ir7emhoem. En Bi idni Allah loopt het dodental niet nog meer op....

ik weet wél waarom sommigen dit beweren, namelijk omdat sommige prikkers hier wel staan te juigen als er een aardbeving is in Israel en er slachtoffers vallen en nu opeens gepiqueerd raken omdat de aardbeving hun eigen familie raakt.

Julien
25-02-04, 09:48
Maar iedereen die familiedleden verloren heeft, wil ik condoleren.. ik ken iemand wiens halve familie nu dood is.. echt een drama.

taouanza
25-02-04, 09:51
Geplaatst door Julien
ik weet wél waarom sommigen dit beweren, namelijk omdat sommige prikkers hier wel staan te juigen als er een aardbeving is in Israel en er slachtoffers vallen en nu opeens gepiqueerd raken omdat de aardbeving hun eigen familie raakt.

Het was een idioot en daar moet je dan maar gelijk iedereen op rekenen.Typisch!

TonH
25-02-04, 10:21
En het slachtoffertal groeit maar :droef:

Hoewel het verslag van gisteren is en het aantal doden nu al 600 is vond ik volgend verslag erg sprekend:


Moroccan quake-hit town left reeling amid death, devastation

by Mohamed Chakir
IMZOUREN, Morocco, Feb 24 (AFP) - Cries of "Allah Akbar" (God is Greatest) greet each new discovery by search and rescue teams of a victim buried under the debris after a powerful earthquake in northeastern Morocco Tuesday reduced part of this small town to rubble.

Cupboards, matresses and other pieces of furniture lay strewn, covered in dust on the sides of a road in Imzouren, in Al Hoceima Province.

At least 300 people are feared to have lost their lives in the pre-dawn quake that struck as residents were asleep. More than 200 others were injured.

"It's God's will," Fatima, a young veiled girl living in the worst affected part of the town, told AFP.

Residents able to lay their hands on spades, pickaxes or other basic tools help in the search for survivors. Five bodies were found at the start of the evening, an AFP journalist at the site said.

But for others, the scale and slowness of the rescue operation amid the brutal destruction of homes is too much to bear.

"At four o'clock in the morning I saw four buildings destroyed and the first help only arrived four hours later," businessman Abdelmalek Azerkane complained to AFP.

Anxiously waiting for news of loved ones, Ahmed Khattabi is angry. "Two members of my family are still buried under the debris," he said.

While Hassan Arinqi directs his anger at what he sees as the inadequacy of medical facilities in the region.

"One hospital for a province of two million inhabitants was a disgrace," he stormed.

But a doctor who has rushed to the scene from the capital Rabat as soon as news of the earthquake broke is ensuring that surgery is available.

"In addition, we have modern equipment, generators and infra-red devices to be able to work during the night," Mohamed Allam said.

A local official in Imzouren, who estimated that at least 300 people were killed, said that about 40 houses were "entirely destroyed".

Those homes still standing in the worst hit region have walls that have been ripped open.

The quake claimed 229 lives across the region and injured 150 people, according to the latest official but still provisional figures.

And as the day drew to a close, light rain began to come down on Imzouren, raising fears that it could hamper rescuers' efforts.

With so many dead and injured for the Mohammed V hospital of Al Hoceima to handle, bodies and those needing treatment are being taken to other towns in the kingdom.

Morocco's King Mohammed VI who is heading for the site of the earthquake instructed early in the day that "all human means and equipment" should be mobilised to come to the victims' aid, the official Moroccan news agency MAP reported.

mc/aff/kjm/wdb Morocco-quake-scene

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse

Ihsanetje
25-02-04, 11:47
Ya rabbie help de mensen in alhoceima en omgeving :huil:

De aantal doden blijft maar stijgen het zijn er nu 560...:(

Inna illahi wa inna lillahi razji3oen.....:huil:


De oom van mijn moeder is in imzouren geraakt...:(


Moge Allah (swt) Al onze moslim broeders en zusters bijstaan! Ya rabbie...


ALLAH OE AKBAR
ALLAH OE AKBAR
ALLAH OE AKBAR



Liefs ihsanetje...

sadeeQQ
25-02-04, 17:14
Gepubliceerd | woensdag 25 februari 2004. Gewijzigd | woensdag 25 februari 13:45 uur.


Reportage
Lemen huizen zijn verkruimeld - heel Ait Kamara rouwt
Reuters, AFP


AIT KAMARA/IMZOUREN - Bouwvakker Abdelkarim ploetert door de puinhopen van het Marokkaanse dorp Ait Kamara waar een aardbeving talloze huizen ineen deed storten. Hij is dakloos en wat moet hij nu? In het dorp zijn geen tenten meer beschikbaar als beschutting tegen de nachtelijke kou.

http://www.volkskrant.nl/images/marokbidt.jpg



EPA
Bewoners van het Marokkaanse dorpje Ait Kamra bidden tijdens de begrafenis van slachtoffers van de aardbeving.




Langzaam dringt in Marokko het drama van de in hun slaap overvallen Berbers door
Achttien kilometer naar het noorden moet hij gaan, zeiden ambtenaren hem, naar de havenstad Al Hoceima. Makkelijker gezegd dan gedaan. 'Ik heb geen auto, er zijn geen taxi's en de weg is in de regen grotendeels weggespoeld.'

Naarmate de dinsdag vordert ontstaat een beeld van het drama dat zich 's nachts in de afgelegen bergdorpen in Noord-Marokko heeft afgespeeld. Ait Kamara, maar ook Im Zourem en Tamassint zijn nauwelijks bereikbaar, maar er wonen bijna veertigduizend mensen in vooral lemen hutten en gammele stenen huizen. De aarbeving overviel de bewoners in hun slaap.

'Het hele dorp rouwt, omdat we allemaal tot dezelfde Berber-stam behoren', zegt Mohamed Ghabzouri, die zijn vader, drie zussen en een broer heeft verloren. Milouda Nbihi slaat zichzelf in het gezicht en schreeuwt: 'Ik ben verloren!' Haar echtgenoot en twee zonen zijn omgekomen.

'Pas om tien uur kwamen de eerste reddingsploegen hier', zegt Abdelkhalek - de aarbeving was om half drie 's nachts. 'Ze hadden geen materiaal bij zich, geen snuffelhonden, ze moesten zelfs een schop van ons lenen.'

Al bij het binnengaan van het dorp Im Zourem is de verwoesting te zien. Talloze huizen, van een of twee etages zijn ingestort. 'De menselijke verliezen en materiële schade is enorm', zegt voorzitter van de gemeenschap, Hocine Hamidouche.

Koning Mohammed VI heeft zijn medeleven betuigd met de nabestaanden en zei dat alle 'menselijke en materiële hulpmiddelen' worden ingezet om de getroffenen te helpen. Hij reisde naar Tanger, 'om dicht bij de slachtoffers te zijn'. Frankrijk heeft twee hulpteams van elk zestig mannen en vrouwen gestuurd.

In Al Hoceima veranderen bewoners dinsdagavond de straten in geïmproviseerde campings om de nacht door te brengen. 'Ik kan niet slapen', zegt Fatima Ajjiou, die in de auto zit met haar man en tweelingdochters. Uit angst voor naschokken overnachten velen in de openlucht. Sommige hotels laten geen gasten meer toe, omdat 'de autoriteiten alle kamers hebben geboekt'.

Hoewel het kustgebied een populaire toeristenbestemming is, is het arm. Na een opstand van Berbers in 1960 werd het gebied aan haar lot overgelaten. De economie drijft op visvangst.

Asma2
25-02-04, 17:53
Hi allen,

Ik heb gedurende de hele dag tijdens mijn college en werkuren contact gehad met mijn familie in Alhoceima-Imzouren.

Het dodental is snel gestijgt en men verwacht nog meer doden te vinden. De lokale hulp komt langzaam op gang. Er zijn verschillende vliegtuigen geland op Airport Imzouren uit verschillende landen met honden, hulpverleners, medicijnen en materiaal.

Om 12 uur lokale tijd is er nogmaals een zware aardbeving geweest waardoor er tientallen huizen zijn ingezakt.

de mensne uit Imzouren zijn allemaal bij een gebracht bij Soek An shebt (zaterdagmarkt plein) en langs de weg van Ait Bouyach. De Spaanse hulpverleners hebben op 25 februari tenten opezet voor mensen die op straat sliepen!!

Op 26 februari vandaag 4 uur lokale tijd is er opstand/demonstraties gekomen van de mensen in imzouren en ALhociema omdat, zij de houding van de overheid te laks vind. De overheid is volgens de beowners te traag in actie gekomen om hulpverleners te sturen!!

Ik ga om 8 uur nogmaals bellen....zal jullie op d ehoogte houden!!

Allaah yergamhoe diegene die deze verwoestende aardbveing niet hebben overleefd... Inna Lillaahie wa innia Lillahie Razie3oen

allaahoe akbar
Allahoe akabr
Allahoe akbar

Asma2/Imzouren

Pytaghoras
25-02-04, 19:02
Geplaatst door sadeeQQ

...

Koning Mohammed VI heeft zijn medeleven betuigd met de nabestaanden en zei dat alle 'menselijke en materiële hulpmiddelen' worden ingezet om de getroffenen te helpen. Hij reisde naar Tanger, 'om dicht bij de slachtoffers te zijn'...........

Wat een goede koning zeg. De afstand tussen Tanger en Alhoceima is meer dan 200 km. Lekker dicht bij is hij. Of hij is bang van de aardbeving of heeft hij net als zijn vader een hekel aan rifberbers.

Een van die 2 moet het zijn (of beide).

Zwarte Schaap
25-02-04, 19:09
Geplaatst door sadeeQQ
Na een opstand van Berbers in 1960 werd het gebied aan haar lot overgelaten. De economie drijft op visvangst.

Het gebied is altijd aan zijn lot overgelaten. Voor 1960 was het een kolonie van spanje die daar alleen maar grondstoffen hebben geroofd. Kortom nog nooit is er door een centrale overheid wat van betekenis in het gebied geinvesteerd.



......Een ogenschijnelijk onbeduidend incident was in 1958 de aanleiding voor een grootscheepse actie van het leger. Het lichaam van een commandant van het bevrijdingsleger die door mensen van de Istiqlal in Fes was vermoord en aldaar begraven, werd in het geheim door enkele Riffijnen in Ajdir in de Rif herbegraven.

Bij hun arrestatie door de politie onstonden er rellen die snel ontaarden in een complete rebellie waarin de Beni Ouriaghal het voortouw namen. De regering in rabat nam dat niet licht op. De kroonprins, opperbevelhebber van het leger, nam zelf de leiding van de operaties opzich en bracht 20.000 van het slechts 28.000 man tellende Marokkaanse leger naar het Noorden over.

Met harde hand werden de opstandelingen in het achterland van El Hoceima in het gareel gedwongen. Tot september 1962 zou de Rif onder militaire bestuur blijven. Hoeveel doden er bij de acties gevallen zijn is nooit officieel bekend gemaakt, maar het waren er eerder duizenden dan honderden....

Bron: Blz. 158 uit De geschiedenis van Marokko, uitgeverij Bulaaq

Andere opstanden elders in het land werden niet zo bloedig aangepakt.

Ergens heb ik gelezen, ik dacht het boek Notre Ami le Roi van Gilles Perrault (Onze vriend de koning), dat de gevangen leiders van de opstanden speciaal gereed werden gemaakt voor de kroonprins die dan aankwam met de helicopter en dan persoonlijk de gevangen dorpshoofden/lokale leiders executeerde door ze met een mes de keel door te snijden.

Al Sawt
25-02-04, 19:33
Geplaatst door Julien
ik weet wél waarom sommigen dit beweren, namelijk omdat sommige prikkers hier wel staan te juigen als er een aardbeving is in Israel en er slachtoffers vallen en nu opeens gepiqueerd raken omdat de aardbeving hun eigen familie raakt. Omdat de Israeliers een partij zijn in een conflict. Omdat de Israeliers agressors zijn en de hoofdschuldigen zijn van de leed die de Palestijnen ondergaan.

lemiaatje
25-02-04, 20:44
Zelf sta je er nooit bij stil maar het kan zo te zien overal gebeuren.
Eerst in turkije en dan in iran je zapt gelijk door naar een ander kanaal maar nu je op tv ziet en hoort dat het je geboorteplaats is blijf je maar kijken alles is verwoest ongelofelijkl zag mijn eigen huis op tv en dat van mn ooms hamdoelillah staan ze nog overeind veel van mijn buren hebben hun huizen verloren en familieleden god sta ze bij.
Sprak net mijn familieleden via de telefoon alle mensen hebben het koud en hebben honger zeggen ze ik hoop zo dat alles goed komt. De overheid doet maar niks uren heeft mn oom in de rij gestaan voor een deken of wat dan ook, voor mn opa die al over de honderd is en mijn oma die erg ziek is, hij werd gewoon weggestuurd. En de overheid maar zeggen dat ze alles onder controle hebben nou hierbij ZE HEBBEN HELEMAAL NIKS ONDER CONTROLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


ASH-HADDOE ENNAH ILLEHE ILLAH ASH-HADOE ENNAH MOHAMMED RASOELALLAH

sterkte allemaal

farao
25-02-04, 21:46
allah is groot

weet iemand iets over beni abdelah

Maslov
25-02-04, 21:48
Omdat de Israeliers een partij zijn in een conflict. Omdat de Israeliers agressors zijn en de hoofdschuldigen zijn van de leed die de Palestijnen ondergaan.

Al Sawt, hoe zou je het vinden als een Mauretaniër zou zeggen wat er over Israel gezegd werd?

Verder wil ik op deze thread niet ingaan met een disc. dat lijkt me niet kies.

sadeeQQ
25-02-04, 22:05
Meer dan 800 doden bij aardbeving in Marokko

Volgens de informatielijn van de Marokkaanse overheid zijn er momenteel meer dan 800 doden alleen al in de ziekenhuizen vastgesteld.

Tevens zijn er vanuit de kleinere dorpen meldingen binnen gekomen dat er geen enkele hulp is aangekomen.
Mensen zijn daar maar mensen gaan begraven.
Dus het daadwerkelijke aantal doden zal mogelijk veel hoger liggen dan de 800 die door informatielijn aan ons is gemeld.

Momenteel heeft Marokkaans persburo 564 als officieel doden aantal gepubliceerd, mogelijk zijn er meer dan 1000 doden en 3000 gewonden.

Dit bericht wordt ververst zodra er weer nieuws is.


Door de aardbeving in Marokko is er veel moed en wilskracht nodig, er is momenteel veel behoefte aan kleding, dekens, dekbedden, tenten etc.

Met u en talloze organisaties kunnen wij deze mensen voorzien van deze eerste levensbehoeften, daarbij is jullie steun hard nodig.

Stichting Marokko Media aan de vlaardigenlaan 9 te Amsterdam zal dienen als verzamelpunt.
U kunt elke dag van 10.00 tot 22.00 hier de nodige spullen afgeven die naar het rampgebied zullen gaan.

Voor meer informatie kunt u bellen naar het volgende nummer:
Marokko Media 020- 617 23 74

=============================================

Nieuwe beving

Er heeft zich woensdag ochtend om 6:21 (Nederlandse tijd) een nabeving
voor gedaan die de kracht had van 4,3 op de schaal van Richter.

=============================================

:droef: :droef:

Al Sawt
26-02-04, 00:24
Geplaatst door Maslov
Al Sawt, hoe zou je het vinden als een Mauretaniër zou zeggen wat er over Israel gezegd werd?
En uit welke gronden zal die Mauretanier gaan redeneren?

Probeer je een demogoog uit te hangen?

TonH
26-02-04, 00:54
Islamic Relief Response

Islamic Relief personnel are currently in the earthquake-affected area, monitoring events and communicating with other agencies and local authorities on the ground.

Islamic Relief has allocated an initial €200,000 to help the survivors and has launched an Emergency Appeal to raise €1 million. Current needs include blankets, food, water, warm clothing and a field hospital to alleviate the strain on local hospitals.

bron: Islamic Relief

TonH
26-02-04, 00:56
Source: UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA)
Date: 25 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

Morocco - Earthquake OCHA Situation Report No. 2

Ref: OCHA/GVA - 2004/0028
OCHA Situation Report No. 2
Morocco - Earthquake near city of Al-Hoceima
OCHA has dispatched an UNDAC team to the affected area.
Situation

1. An earthquake of magnitude 6.5 occurred in the Mediterranean sea, close to the Moroccan port city Al Hoceima at 0227 hrs on Tuesday 24 February. The earthquake was centred in an area 185 miles (295 km) east-northeast of Rabat. Sizeable aftershocks continued to occur in the early hours of Wednesday 25 February.

2. According to the Moroccan Health Minister, the death toll has risen sharply to nearly 564 people dead. Another 300 people were reported injured, 80 of them seriously. Estimates indicate that there could be 1000 injured. Some of the injured were airlifted to Rabat.

3. Many of the deaths are reported to be around Al Hoceima rather than in the city itself which was built to withstand earthquakes. Preliminary reports indicate that six remote villages in the Rif Mountains are severely affected. There is particular concern over three villages -- Ait Kamara, Tamassint and Imzouren -- where 30,000 people live mainly in mud houses unable to withstand a major earthquake. According to the Moroccan civil defence, the village of Ait Kamara, about 14 kilometres south of Al- Hoceima, was completely destroyed and 18 homes were destroyed in the nearby village of Imzouren.

4. According to media reports, hundreds of people were camped outside not daring to return to their homes for fear of aftershocks. The greatest needs at the moment are to provide shelter to those who have been left homeless -in particular tents and blankets are urgently needed- and to enhance medical assistance to the injured as local medial facilities are saturated.

National Response

5. King Mohamed VI, due to visit the affected area today, ordered all available resources to be mobilized to help with the rescue effort, including armed forces, military helicopters, police and fire-fighters.

6. Armed forces joined the royal gendarmerie and local rescue services in search and rescue operations. Helicopters were also flying in large supplies of search and rescue equipment. Rescuers are reporting difficulties in reaching the affected areas, situated in the foothills of the Rif Mountains and served by narrow and poor roads.

7. The Moroccan Red Crescent (MRC), which is closely coordinating relief efforts with the authorities, has despatched relief items (blankets, tents, mattresses, jerry cans and tarpaulins) and over 200 relief personnel to the area. It is also participating in assessing damages and immediate needs. The MRC also sent a medical team of 4 doctors and 20 nurses to the site.

8. The Mohammed V Foundation provided two planes and a medical team as well as ambulances, medicines and equipment including blankets and 20 tonnes of food.

International Response

9. The Government of Morocco has requested international assistance.

10. Following consultations with officials from the Government of Morocco and the UN Resident Coordinator, OCHA has dispatched an UNDAC team. The UNDAC team will support the efforts of the Government, UN Country Team and local authorities in coordinating the response to the needs of people affected by the earthquake.

11. The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) launched an appeal for 2.8 million Swiss francs (US$ 2.3 million) to provide assistance to those left injured and homeless by the earthquake. The IFRC appeal is based on a preliminary assessment of the needs and aims to provide 1,500 tents, 30,000 blankets, 15,000 mattresses, 6,000 kitchen sets, heaters and food items to the earthquake survivors.

12. A seven-member Field Assessment and Co-ordination Team (FACT) from the IFRC is on its way to the earthquake zone to provide support to the Moroccan Red Crescent and includes specialists in emergency response, logistics and health. Emergency Response Units (ERUs) for health and water/sanitation are under consideration pending the assessment of the situation. The Melilla branch of the Spanish Red Cross has despatched first aid kits.

13. WHO is on stand-by to help the Ministry of Health upon request. Supplies and technical assistance has been identified for possible support.

14. The UNDAC team reported that so far search and rescue teams from Spain, Holland, Portugal, Iceland, Luxembourg and Italy are in the area. Japan sent a 23-member rescue team and two sniffer dogs due to arrive on the 26 or 27 of February. Small assessment teams from THW Germany, Switzerland and Greece and GEA Turkey have also been deployed to the area.

15. Planes from Spain, Algeria and France carrying emergency workers, relief items and medicines arrived in Al Hoceima airport. Three trucks from the Spanish enclave of Melilla transporting relief items have arrived in the early morning. A French Hercules C130 with urban search and rescue teams and sniffer-dogs has also arrived to the port city town. Two Italians and one Portuguese planes carrying relief items are due to arrive later today.

16. A Spanish plane, a French reconnaissance team and a cargo plane from Belgium are further expected to arrive to the affected area. Germany and the United States offered assistance and mobilised teams of experts including doctors, dog handlers and fire-fighters.

17. OCHA is in close contact with the Office of the United Nations Resident Coordinator in Morocco and will revert with further information as it becomes available.

18. This situation report, together with further information on ongoing emergencies, is also available on the OCHA Internet Website at http://www.reliefweb.int.

TonH
26-02-04, 00:57
Source: Agence France-Presse (AFP)
Date: 25 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

Hundreds protest lack of food and aid in Moroccan quake villages

by Chris Wright
AIT KAMARA, Morocco, Feb 25 (AFP) - Hundreds of angry villagers staged a roadside protest on Wednesday outside this northern Moroccan hamlet as they accused the government of reacting slowly to Tuesday's earthquake which left almost 600 people dead.
Aid was pouring in from around the globe from the early hours but many of the victims of the quake, measuring 6.5 on the Richter scale, lived in isolated villages where rescue teams have yet to launch a full scale salvage operation.

With food shortages starting to affect the northernmost Rif Mountain villages surviving residents descended into lower-lying areas to castigate the government for their loss.

"It's nearly two days since the quake and yet we have only spotted one ambulance up where we live. But I have seen government officials on television saying everything is under control, everything's fine," raged Abderrachid, the most vociferous of the throng of male protesters, most in their 20s.

"We have no food, we have nothing. It is a problem exacerbated by the state and officialdom," he told AFP on the road leading from Ait Kamara down to the small town of Imzouren.

"We have lost everything, including many of our womenfolk. What do you expect us to do? We are making our voice heard," said Abdelhamid Amrani.

"There are many more of us up in the villages, up in the mountains. But someone has to shout, someone has to do something for us."

Mohamed Amazian strongly backed his friend.

"Only now when we come down here can we see some evidence that aid is coming in. But try telling that to those miles away and isolated in the villages.

"We have suffered hundreds of losses where we live. These are villages of only 40-50 people. But in several cases a single village has suffered more than 30 fatalities. We are desperate."

Similar outbursts of anger could be witnessed in the Imzouren neighborhood of Thanaoui, built in the 1980s, where no one was sure of the exact number of casualties --- dozens, 60, 100?

"Help was far too slow," said Mina Ben Massout, a civil servant and one of the few women to speak out.

Moroccan King Mohammed VI had been due to arrive in the area on Wednesday to survey the damage.

However, with at least four aftershocks hitting the region across the morning and early afternoon the visit did not materialise.

Government officials in Imzouren said his visit had been postponed until Thursday, but Mohammed's office in Rabat would not confirm that claim.

Those aftershocks led to around a dozen injured people being brought to a makeshift field hospital at Imzouren just south of Ait Kamara for treatment.

Red Crescent aid officials struggled to hold back one man as a woman believed to be his wife was stretchered screaming uncontrollably from an ambulance to a medical tent amid fears that further seismic activity was in the offing.

cw/gk Morocco-quake-protest

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse
Received by NewsEdge Insight: 02/25/2004 11:30:42

jada
26-02-04, 10:20
Geplaatst door Maslov
Al Sawt, hoe zou je het vinden als een Mauretaniër zou zeggen wat er over Israel gezegd werd?

Verder wil ik op deze thread niet ingaan met een disc. dat lijkt me niet kies.

Waarom blijf je dan doormekkeren, vindt ik onbeschoft in deze situatie.

L-HOCMA-KID
26-02-04, 10:49
Wajjoow al mijn familie zit nu buitenin de regen, insjallah komt alles goed met ze. Wat een ramp! :huil2:

Julien
26-02-04, 12:45
Geplaatst door Maslov
Al Sawt, hoe zou je het vinden als een Mauretaniër zou zeggen wat er over Israel gezegd werd?

Verder wil ik op deze thread niet ingaan met een disc. dat lijkt me niet kies.

elke aardbeving waar dan ook is even erg. een menselijk slachtoffer van natuurgeweld is even erg in marokko, israel, mauretanie wherever :(

TonH
26-02-04, 14:48
Rampenfonds Amsterdam open voor hulp Marokko
Donderdag, 26 Februari 2004

De gemeente spreekt het gemeentelijk rampenfonds aan om hulp te bieden aan Marokko. Dat land waar veel Amsterdammers hun roots hebben werd maandag getroffen door een aardbeving.

Het college van B en W onderzoekt nog in welke vorm de hulp zal worden aangeboden. Het zal niet gaan om eerste noodopvang maar om vervolghulp op gemeentelijk niveau. Dat kan bv zijn het ter plaatse trainen van bouwtoezichtambtenaren en brandweerlieden.

Het Ned. Rode Kruis stuurt donderdag, met grote vertraging dankzij het weer, een vliegtuig met 6-8 persoons tenten, zeil en keukensets naar El Hoceima.

© 2004 AT5

TonH
26-02-04, 16:12
Source: Agence France-Presse (AFP)
Date: 26 Feb 2004

--------------------------------------------------------------------------------

European rescuers wrap up search for survivors of Moroccan quake

AL HOCEIMA, Morocco, Feb 26 (AFP) - European rescue workers on Thursday wrapped up the search for survivors of the quake that rocked northeast Morocco, with the death toll likely to remain around 570, the head of the rescue teams said Thursday.
"The rescue phase is over," said French Colonel Henri Benedetti at European rescue headquarters here. "I think the toll is definitive."

"We are now in the phase where we will provide humanitarian aid to people," he said, adding the European rescuers will distribute tents and food to victims of the quake, many of whom have spent the two nights since the temblor sleeping in the open air.

The latest toll given by the Moroccan authorities following the 6.3 magnitude quake, which occurred early Tuesday, put the number of dead at 571 dead and 405 injured.

The quake hit the Mediterranean coastal province of Al Hoceima, miraculously sparing the port city of the same name but flattening many villages in the outlying Rif Mountains, where many traditionally built mud-brick homes collapsed.

"We are now faced with a classic situation where people ask for tents until such time as their confidence in the stability of their homes is restored," said Benedetti.

"We no longer have any doubt about people. We know which people are safe and sound, who is dead and who is injured. There are no more missing people," said Benedetti.

"In urban areas, where Moroccan civil protection rescue services have intervened, we have eye-witness reports from inhabitants. We know who was on site and who wasn't" at the time of the quake, said Benedetti.

In rural areas, "the inhabitants themselves carried out search operations and pulled victims out of the rubble."

A French reconnaissance team that reached some of the remote villages in the Rif Mountains early Thursday said it had found no further destroyed hamlets there.

Some 180 European rescue workers have been in northeast Morocco since Wednesday to help with post-quake search and aid efforts.

ng/dp/kdz/jkb

Copyright (c) 2004 Agence France-Presse

Maslov
26-02-04, 18:02
Waarom blijf je dan doormekkeren, vindt ik onbeschoft in deze situatie.

Jaja, je hebt gelijk. Alleen die opmerking van Al Sawt kon ik even niet hebben.

Al Sawt
26-02-04, 18:21
.

Al Sawt
26-02-04, 18:21
Geplaatst door Maslov
Jaja, je hebt gelijk. Alleen die opmerking van Al Sawt kon ik even niet hebben. Wat was er mis met mijn opmerking?
Het was een reactie op Julien.

Maarten
26-02-04, 19:48
Geplaatst door Goodnight
Christenen dit soort rampen als de toorn van Allah zien.


Bij grote rampen komen altijd de vragen over de religie weer boven. Natuurrampen, epidemieën, oorlogen.. altijd weer de vraag of dit Gods wil is. Die vraag komt uit de kern van de leer van álle drie de godsdiensten, volgens welke God/Allah almachtig is, en een plan met de mensheid heeft, en ook straffen uitdeelt.
Al die gelovigen hebben misschien wel een idee over wat Gods wil is, maar erkennen tevens dat Allah’s daden en motieven voor de gewone mens niet te doorzien zijn.
Toch hebben mensen bij rampen altijd druk gespeculeerd over Gods wil. En met name de slachtoffers hebben zich altijd afgevraagd, waar ze dit in godsnaam aan verdiend hadden.

Punt is, dat de religies uit gaan van een persoonlijke band met God, en een straf dus ook proberen te verklaren vanuit iets persoonlijks. En met name bij natuurrampen e.a. die velen treffen, komen ze daar natuurlijk niet uit. Op zich kennen de religies het fenomeen Groepsstraffen wel. De Tora (Oude Testament) heeft er veel. Het Nieuwe Testament noemt er maar weinig, en de Koran/Hadith? Sja.. ik ken het niet goed, maar de verwensingen naar groepen komen toch veel voor, meen ik.

Maar wat moslims, christenen en joden in feite geloven, dat is een heel ander verhaal. Overal waar mensen weinig ontwikkeld zijn, daar geloven ze soms de meest fantastische dingen.
Maar de wetenschap heeft een forse streep gehaald door veel van die flauwe kul. Aardbevingen vinden plaats waar tektonische aardplaten tegen elkaar schuiven. Vulkaanuitbarstingen ook. Ze kunnen zelfs berekenen wanneer die ongeveer gaan plaats vinden, en hoe vaak. Vaak zijn er zelfs al voortekenen, die gemeten kunnen worden.
Kun je Gods wil soms meten?? Straft God iedereen die in zo’n gebied woont dan elke 50 jaar doelbewust? Flauwe kul. Geldt ook voor mensen die aan zee wonen, en eens in de 50 jaar een vloedgolf krijgen. De pest vermoordt half Europa, en AIDS half Afrika.

Gods wil, hoor je vaak zeggen, maar alleen omdat dat met de theorie klopt, want niemand snapt hoe het in elkaar zit, en de zin ervan zelfs na hard nadenken niet begrepen wordt.
Een soldaat kan echt jarenlang bezig zijn met de vraag, waarom zijn kameraad 40 cm verder wél door zijn kop geschoten werd, en hij niet. Het leven lijkt dan volslagen willekeurig te zijn, zonder enige zin of verklaring.

Schoolvoorbeeld van groeps-slachtofferschap van menselijke daden is natuurlijk de Holocaust. Veel van de overlevende religieuze joden raakten levenslang in een geloofs-crisis, omdat ze niet snappen dat God dit heeft kunnen toestaan. Lange tijd was ik daar een beetje denigrerend over, want volgens de leer is God/Allah gewoon níet verantwoordelijk voor de daden van ménsen! Die kregen namelijk de vrije wil om al dan niet te handelen naar God’s wetten. Maar daar kom ik een beetje van terug, want intussen schiep God dus wel een wereld waar al die ellende in kan voor komen! Ik hoorde een Amerikaan een keer zeggen: Als God bestaat, dan is ie een sadist! Noem dat gerust harde kritiek over hoe de schepping in elkaar gestoken werd, en kun je je meteen gaan afvragen, of God wel bestaat, met zijn mooie verhalen.

Maar volgens de leer leven we allemaal in de shit van het aardse bestaan. Noem dat Gods wil. Daarin kan je dus van alles overkomen. Dat geheel is de straf, niet de specifieke ramp die net jou persoonlijk treft. In die zin is een aardbeving Gods straf, omdat het hele aardse bestaan dat is.
Onder christenen zijn er geloof ik niet veel meer, die een aardbeving als persoonlijke straf zien. Die hebben natuurlijk gewoon common sense en kennis. Maar religieuze idioten zijn er natuurlijk altijd. En ook fundi-moslims zitten natuurlijk te wachten op een ramp die de vuile westerse economie treft, om daar dan meteen een teken van God in aan te wijzen..

Wat overblijft is natuurlijk te vraag, of je kunt voorkomen slachtoffer te worden, of gestraft te worden, door je te houden aan de wetten van God, en te leven in harmonie met je omgeving, en met waarheid. De vraag is wat dat inhoudt. Wie weet is gezond verstand wel een eerste vereiste, en gaan een hoop religieuze idioten alleen al het schip in, omdat ze dat niet hebben!
Wie weet overleef je een ramp, doordat je precies de juiste dingen doet. Wie weet is het dan God, die je die dingen ingeeft, als je de juiste innerlijke (geloofs-) instelling hebt. Helemaal uitsluiten kun je dat niet.
Maar omgekeerd? In een aardbeving? Is de goede gelovige dan soms degene, die “gods toorn” al voelde aankomen, en buiten is gaan slapen? Flauwe kul natuurlijk.

Wie weet zijn er nog holen met christenen er in die zeggen: zie je wel? Eerst Turkije, toen Iran, en nou Marokko. Kortom foute moslims.
En over 10 jaar is Californie misschien van de kaart - met Schwartzenegger en al – en staan er weer ayatolla’s naar de hemel te dansen over Allah’s wil..
De realiteit is intussen gewoon, dat er mensen lijden, en hulp en medeleven verdienen.
De grootste boodschap van de godsdiensten is toch de verbondenheid der mensheid.
Maakt het wat uit of het joden, christenen of moslims zijn?

Waar iedereen op wacht, dat zijn die clubs met die snuffelhonden, die overlevenden opsporen.
Dat zijn christenen, en met honden ook nog! Hihi.. iemand een probleem? Daggut niet. En zo hoort dat. Hulpverleningscenten zullen veelal westers zijn, en de slachtoffers moslim. Ineens is er een echt probleem, en zijn die verschillen ineens een rotzorg. Dat is mooi.

Tharifi
27-02-04, 00:07
En ja hoor... mo'tje nummer 6 zou vandaag eens ons geliefde Arif bezoeken... de slachtoffers steun betuigen... de schade opmeten... een teken geven van moed... de hulpverlening controleren... duidelijk maken dat het te langzaam op gang komt... maar waar is meneer gebleven... ??... En al die hulpverlening die te langzaam gaat...
Wat is dit voor onzin man... Nederlandse hulptroepen mogen pas ingrijpen na toestemming van de Marokkaanse autoriteiten... hoogstwaarschijnlijk Arabieren... die het niet op de imazighen gezien hebben...
Het is gewoon duidelijk dat "marokko" onderscheid maakt tussen Arabieren en Imazigen...
Ooit zal het Rifidealisme overheersen...
Dit is bullshit... gewoon fucking :fuckit2: bullshit... zo zielig... dat onze broerders... DE EERSTE BEWONERS van het nu zogeheten Marokko.. verdrongen worden.. en geen hulp ontvangen... nu ze die zo hard nodig hebben.


Aqeshgoem dien.. ciao

Maarten
27-02-04, 11:50
Geplaatst door lemiaatje
....dat het je geboorteplaats is blijf je maar kijken alles is verwoest ongelofelijkl zag mijn eigen huis op tv en dat van mn ooms hamdoelillah staan ze nog overeind veel van mijn buren hebben hun huizen verloren en familieleden god sta ze bij.

Sprak net mijn familieleden via de telefoon alle mensen hebben het koud en hebben honger zeggen ze ik hoop zo dat alles goed komt.

ZE HEBBEN HELEMAAL NIKS ONDER CONTROLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Verbijstering, machteloosheid, kou en honger, en maar wachten.. En intussen alle kwijt zijn, om maar te zwijgen van de doden en de gewonden.
Maar de verwoesting van je geboorteplaats alleen al, dat lijkt me ook niet te vatten.

Maarten
27-02-04, 11:57
Er is wel eens een complete stad ontsnapt aan een ramp, als door een wonder.
In Kalamata, Griekenland, was de voltallige bevolking een keer uitgelopen, om een enorm schip uit te zwaaien, aan de kade. Juist toen kwam de aardbeving, die werkelijk de halve stad in puin legde. Ik heb het gezien. Er waren meen ik helemaal geen doden..
Dat schip is helemaal nooit meer uitgevaren, en dient sindsdien als opvang voor de daklozen..
Het is niet eerlijk, ik weet het. Maar ik wilde het toch even vertellen.

Maarten
27-02-04, 12:25
Geplaatst door Tharifi
En ja hoor... mo'tje nummer 6 zou vandaag eens ons geliefde Arif bezoeken... de slachtoffers steun betuigen... de schade opmeten... een teken geven van moed... de hulpverlening controleren... duidelijk maken dat het te langzaam op gang komt... maar waar is meneer gebleven... ??... En al die hulpverlening die te langzaam gaat...
Wat is dit voor onzin man... Nederlandse hulptroepen mogen pas ingrijpen na toestemming van de Marokkaanse autoriteiten... hoogstwaarschijnlijk Arabieren... die het niet op de imazighen gezien hebben...
Het is gewoon duidelijk dat "marokko" onderscheid maakt tussen Arabieren en Imazigen...
Ooit zal het Rifidealisme overheersen...
Dit is bullshit... gewoon fucking :fuckit2: bullshit... zo zielig... dat onze broerders... DE EERSTE BEWONERS van het nu zogeheten Marokko.. verdrongen worden.. en geen hulp ontvangen... nu ze die zo hard nodig hebben.


Aqeshgoem dien.. ciao

Ik vrees net, dat het gebruikelijke falen van de hulpverlening zich (onterecht) gaat koppelen aan een etnische strijd..

Hulpverlening faalt namelijk altijd! Ik hoor niet anders, dan dat het weer eens fout gegaan is, om wat voor stomme redenen dan ook. En zeker Marokko, waar de levensstandaard laag is, en het normaal is dat allerlei levenden al onder erbarmelijke omstandigheden leven, daar hebben ze heel wat andere prioriteiten, dan het ontwikkelen van rampenplannen.

Hoofdklachten zijn altijd de gebrekkige communiatie, plus onduidelijkheid over wie het nou voor het zeggen heeft in dit soort gevallen. Ineens moeten allerlei lui gaan samenwerken, die dat nog nooit eerder deden, of nooit op die manier. Ze weten niet wie ze moeten hebben, en wie over wat gaat. Ze weten niet wat elkaars bedoeling is, enz enz..

In Nederland gaat het zelfs fout, wanneer die rampenplannen er wél zijn! Enschede, Volendam, de dijkdoorbraken, altijd hoor je weer klachten over wat er deze keer weer fout ging. En dan krijg je formeel gelul, en verbeteringen, maar de volgende keer is jaren later, en dan blijven de plannen in de la liggen, of blijken ze verouderd..

En deugen de plannen wel? Ik kreeg wel eens inside-info over rampenplannen bij kerncentrales. Dan waren er heel direct-betrokkenen, die medeverantwoordelijk waren voor de uitvoering, als er een ramp zou zijn. En die vertellen dan ronduit, dat ze niet geloven dat de plannen werken. Die vinden, dat de plannen er alleen zijn, om de verantwoordelijkheid achteraf te kunnen afwentelen. Een excuus-plan dus.

Maar Marokko? Die hulpverlening gaat dus sowieso fout. En als daarbij ook maar éen arabier de schijn heeft gewekt, dat ie heeft liggen kloten, dan krijg je dus meteen die etnische rancune. Ik hoop mar, dat mensen het hoofd een beetje koel houden..

Ik las al, dat mensen vrachtwagens beginnen te overvallen.
Ik hoop niet dat het zo gaat als in Afghanistan, waar dit soort overvallen de planning van de hulpverlening totaal onmogelijk maakten.
Godzijdank is het probleem hier beperkter, maar die maffia-toestanden blijven een grote bedreiging voor de eenheid, die nu heel dringend gewenst is.

Hawa
27-02-04, 14:17
aleyikoum salaam iedereen, de omvang van de aardbeving in marokko is in geen woorden te beschrijven,ik wens iedereen die hier woont heel veel sterkte en dat de nederlandse regering er alles aan zal doen om de marokkaanse bevolking te steunen, ipv over inburgeringscurcussen en criminele aktiviteiten,marokkaanse huwelijken en wat voor onzin nog meer een keer te verplaatsen in het diepere zijn over deze bevolkingsgroep...Elke keer als ik naar discussie kijk op de tv-gaan mijn haren recht overeind staan, er wordt inderdaad helemaal niets begrepen over deze bevolking,maar het klinkt misschien bizar en raar, er moet eerst iets vreselijks gebeuren,dat iedereen eens wakker geschut gaat worden,hoe het eigenlijk is om je als een vreemdeling als nederlander te voelen in een land waar waarden en normen in het vaandel hangen, met zijn allen werken aan een betere toekomst voor iedereen, en laat mensen in hun waarde, Inscha Allah! Hawa..

Asma2
27-02-04, 20:48
Hi allen....azul amazighen...

De toestand in Rif word met de dag slechter!! d ehulpverleners uit Spanje zijn terug gekeerd naar spanje en waarschijnlijk komen de Nederlandse hulpverleners binnen nu en 2 dagen terug!!!

Ik heb mijn familie dagelijks min 5 keer per dag gesproken. Ze hebben het koud, geen eten en gene onderdak!!

Mijn oom is vannacht aangekomen in Marokko om tenten en dekens aan familie uit te delen.....hij zei.....het is veschrikkelijk om hier te zijn en hoe mee te moeten maken hoe mensen smeken ze te helpen!!!!

Fuckkkk de machtige leiders.........fuckkkkkk mohamed 6!!!

Tharifi
27-02-04, 23:33
Azul fellawen,

Nederlandse hulptroepen keren ook nu al terug naar Nederland, omdat ze "op een stoepje uit hun neus zaten te eten"... wachtend op toestemming van de marokkaanse autoriteiten...

Weet je zoals Asma hier boven gewoon zegt....

Fuck die Mo ... viezerik... koning en "zogenaamd" toen hij net koning was Arif bezoeken... laten zien dat hij bereid is de berbers van hun minderwaardigheidsgevoel te helpen... Laten zien dat hij geen onderscheid wil maken..... Fuckk al die onzin... heel die shit van machtig gedoe ... fuck hun!!!!!!!!!!!!

Ciao

Tharifi
27-02-04, 23:53
Geplaatst door Hawa
aleyikoum salaam iedereen, de omvang van de aardbeving in marokko is in geen woorden te beschrijven,ik wens iedereen die hier woont heel veel sterkte en dat de nederlandse regering er alles aan zal doen om de marokkaanse bevolking te steunen, ipv over inburgeringscurcussen en criminele aktiviteiten,marokkaanse huwelijken en wat voor onzin nog meer een keer te verplaatsen in het diepere zijn over deze bevolkingsgroep...Elke keer als ik naar discussie kijk op de tv-gaan mijn haren recht overeind staan, er wordt inderdaad helemaal niets begrepen over deze bevolking,maar het klinkt misschien bizar en raar, er moet eerst iets vreselijks gebeuren,dat iedereen eens wakker geschut gaat worden,hoe het eigenlijk is om je als een vreemdeling als nederlander te voelen in een land waar waarden en normen in het vaandel hangen, met zijn allen werken aan een betere toekomst voor iedereen, en laat mensen in hun waarde, Inscha Allah! Hawa..



Dus jij wil mij vertellen dat Nederland de mensen in Marokko moeten gaan steunen, terwijl er een aantal van onze landgenoten onze positie in de samenleving verzieken zonder er wat van te gaan zeggen?? Klopt niet eh?
Marokko steunen in situatie's als deze is mooi en we horen ze daar dankbaar voor te zijn. Dat er momenteel niets gebeurt is te wijten aan de Marokkaanse autoriteiten die nog altijd het laatste woord hebben. Maar om de Nederlanders het recht af te nemen niet meer te discussieren over fouten die een aantal van ons begaan kunnen we niet maken. Zeg op zijn minst wat van de manier waarop ze die discussies houden. Die staan mij ook niet aan.

Maar als ik zo denk... wat heeft dit te maken met de rampzalige aardbeving in Arif..? Niet echt een relevant onderwerp eh..

Volgende keer beter!!

Ciao

eva2
28-02-04, 12:38
ASALAM ALEIKOEM

inna illahi wa inna illahi radjoen

MOGE ALLAH ALLE BROEDERS EN ZUSTERS BIJ STAAN IN DE GETROFFEN GEBIEDEN EN DE OVERLEDENEN EEN PLAATS IN DJENNAH GEVEN!

Ook heel veel sterkte aan alle familieleden hier in Nederland die familie in het getroffen gebied hebben ,en mogelijk ook familieleden hebben verloren!
Moge allah jullie de kracht geven in deze moeilijke periode van jullie leven!

mijn zoon heeft ook kinderen op school zitten die familie leden hebben verloren :traan1: :traan1: :traan1:


wa salaam

farao
29-02-04, 21:50
asalaam

ik snap niets er van,
de mensen hebben nu hulp nodig met spoed wat zitten jullie hier te doen.
elkaaar de schuld geven van jij bent arabier en de ander rifie.
wat kan mootje 6 aan doen, zijn jullie vergeten dat wij nog steeds een 3de werldland zijn.
ga de menden onder de puin halen inplaats van te demonstereren op straat. dat is de fout die de berbers maken wachten op marokkaans overheid, de marokaans overheid is zo goed als fait.

er is een tijdje terug een overstroming in het zuiden geweest. ga vragen of ze iets gezien hebben van de overheid.

trotse rifie
houdo

midari
29-02-04, 23:37
salam o3aleikum .

awlayallah jullie hebben snel kritiek op arbieren en beschuldigen van kijk heoveel hulp goederen gebracht en nog steeds komen wracht wagens vol laten eerst naar ons irifian waar zijn de eerste hulp goederen die uit europa aangekomen met vliegtuigen die zijn verdwijnen behalf alleen tenten uitgedeeld . laten weten ons broedres van nador en omgeving met zijn eigen vervoer voedsel gebracht en werden met brood gegoeid in imzouren . alatief allah yahfad ik ben ook een berebr laten we de waarheid spreken men moet eerste wachten op feit de waarheid . wat er daar gebeurt is , komt nog wel later . ik geef niemand schuld ik zie op tv hulp van hele maroko die rechting stroomt zelfs vrijweligers zijn ook uit verschillende plaatsen van maroko . asqath asqath nofath ...........

taouanza
01-03-04, 08:53
Geplaatst door farao
asalaam

ik snap niets er van,
de mensen hebben nu hulp nodig met spoed wat zitten jullie hier te doen.
elkaaar de schuld geven van jij bent arabier en de ander rifie.
wat kan mootje 6 aan doen, zijn jullie vergeten dat wij nog steeds een 3de werldland zijn.
ga de menden onder de puin halen inplaats van te demonstereren op straat. dat is de fout die de berbers maken wachten op marokkaans overheid, de marokaans overheid is zo goed als fait.

er is een tijdje terug een overstroming in het zuiden geweest. ga vragen of ze iets gezien hebben van de overheid.

trotse rifie
houdo


Wauw eindelijk een riffie die verder kijkt dan de rif!
Want dat vraag ik me ook af:In Marokko komen vaker overstromingen voor daar hoor ik hier niemand over omdat het niet in de rif gebeurd.
Met andere woorden het kan ze zelf ook niks schelen als het om andere mensen gaat.
Of denken ze dat buiten de rif mensen gelijk nieuwe huizen krijgen als er een natuurramp is geweest???
Dus wat is het onwetendheid of onverschilligheid?
Vind het echt smerig dat mensen een natuurramp gebruiken voor hun politieke agenda.

Eerst roepen dat marokko niks doen en dan laten ze foto's zien waar militairen doden begraven en reddingswerkers mensen onder de puin vandaan halen.
Er zullen over ter wereld mensen zijn die misbruik maken van natuurrampen en noodsituatie's maar om daar nou een rifkwestie van te maken is echt kinderachtig.

Syphax
01-03-04, 22:49
Natuurlijk is het zo dat het meer geladen is omdat het Arif betreft.
In steden waar Arabieren wonen denk ik niet dat er zoveel leger /politie op de been zou zijn om er alleen maar op toe te zien dat men niet in opstand komt. Men zou zelfs hulp kunnen bieden i.p.v. politieagentje te gaan spelen.
Dat verschil is zelfs opmerkbaar zonder aardbeving.
In omgeving El houceima is standaard meer politie dan overige steden.
Zal wel met geschiedenis te maken hebben. Lees Arabische (laffe) regering v.s Arif.
Het geld wat Arif opbrengt wordt inderdaad niet gebruikt voor verbetering van diezelfde regio.
Ik claim ook niet dat racisme vreemd is in Marokko. Zelfs Michiel en wijlen Jan Maat zouden nog iets kunnen leren van bepaalde types in Marokko.
Maar ik vrees toch ook dat zelfs (arme) Arabische steden in de steek zouden worden gelaten. Dat is nou eenmaal de aard van de Arabisch Marokkaanse regering...ons kent ons. Mededogen is iets waar ze nog nooit van hebben gehoord.
Kortom..Marokko is fucked up, en dat komt echt niet alleen door de armoede.

Oemma bestaat niet, en zal ook nooit bestaan.

Pytaghoras
02-03-04, 01:20
Azul/ Salaam Alaikoum,

Dat er misbruik wordt gemaakt van de situatie is bekend. Iedereen die een beetje macht heeft in Marokko gaat proberen min of meer wat van die hulp te stelen. Ik denk niet dat het alleen het geval is in Arif. En een riffie met een beetje macht doet ook dezelfde als zijn arabische collega. De corruptie heb je overal in Marokko.

De corrupte regering in Marokko is niet alleen een vijand van mensen in arif. Net als in Arif hebben wij andere broeders in de rest van het land die het ook erg slecht hebben.
Wij irriffien kunnen natuurlijk ook hulp bieden in plaats dat wij maar blijven klagen.


Groet

taouanza
02-03-04, 09:03
Ik claim ook niet dat racisme vreemd is in Marokko. Zelfs Michiel en wijlen Jan Maat zouden nog iets kunnen leren van bepaalde types in Marokko.
Maar ik vrees toch ook dat zelfs (arme) Arabische steden in de steek zouden worden gelaten. Dat is nou eenmaal de aard van de Arabisch Marokkaanse regering...ons kent ons. Mededogen is iets waar ze nog nooit van hebben gehoord.
Kortom..Marokko is fucked up, en dat komt echt niet alleen door de armoede.

Oemma bestaat niet, en zal ook nooit bestaan.


Percies het heeft te maken of je centjes hebt of niet,niet je afkomst daar zijn ze gelukkig consequent mee.:moe:


Het laatste is sarcastisch bedoelt mocht het niet duidelijk zijn .

jaja
04-03-04, 14:18
Definitief dodental aardbeving Marokko vastgesteld


AL-HOCEIMA (ANP) - De Marokkaanse autoriteiten hebben donderdag het officiële dodental van de aardbeving van 24 februari definitief vastgesteld op 628. Volgens het Marokkaanse persbureau MAP raakten 926 mensen gewond. Het regionaal steuncomité voor al-Hoceima voerde de telling uit.
--------------

:droef:

Zwarte Schaap
05-03-04, 10:48
Geplaatst door Syphax
Natuurlijk is het zo dat het meer geladen is omdat het Arif betreft.
In steden waar Arabieren wonen denk ik niet dat er zoveel leger /politie op de been zou zijn om er alleen maar op toe te zien dat men niet in opstand komt. Men zou zelfs hulp kunnen bieden i.p.v. politieagentje te gaan spelen.
Dat verschil is zelfs opmerkbaar zonder aardbeving.
In omgeving El houceima is standaard meer politie dan overige steden.
Zal wel met geschiedenis te maken hebben. Lees Arabische (laffe) regering v.s Arif.
Het geld wat Arif opbrengt wordt inderdaad niet gebruikt voor verbetering van diezelfde regio.
Ik claim ook niet dat racisme vreemd is in Marokko. Zelfs Michiel en wijlen Jan Maat zouden nog iets kunnen leren van bepaalde types in Marokko.
Maar ik vrees toch ook dat zelfs (arme) Arabische steden in de steek zouden worden gelaten. Dat is nou eenmaal de aard van de Arabisch Marokkaanse regering...ons kent ons. Mededogen is iets waar ze nog nooit van hebben gehoord.
Kortom..Marokko is fucked up, en dat komt echt niet alleen door de armoede.

Oemma bestaat niet, en zal ook nooit bestaan.

Marokko is een Amazighland waar je arabischsprekende imazighen hebt en tamazightsprekende imazghen hebt.

Ik snap nog steeds niet dat jij dat jij dat onderscheid niet door hebt. Onderdrukking in Marokko gebeurt door imazighen zelf die denken dat ze arabier zijn.

Marokko is fucked op omdat mensen nog steeds mythes klakkeloos aannemen (zelfs de gestudeerden) en niet zelfstandig op onderzoek gaan.

Je oemmaverhaal bestaat mischien niet in jouw hoofd maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat. Het zegt meer iets over je zelfvertrouwen en je teleurstellingen.

Maarten
05-03-04, 12:44
Geplaatst door Zwarte Schaap

Je oemmaverhaal bestaat mischien niet in jouw hoofd maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat. Het zegt meer iets over je zelfvertrouwen en je teleurstellingen.

De Oemma bestaat uit alle goede mensen ter wereld, die vanuit wat ze werkelijk geloven, de door God/Allah in elk mens ingebakken wetten volgen, en keer op keer proberen de goede beslissingen te nemen.

Dat kunnen ook christenen zijn, waarvan de Koran zelfs zegt, dat zij naar het Laatste Oordeel de hemel kunnen betreden.

Het kunnen ook joden zijn, want de Koran eert alle joodse profeten. Een jood, die dus echt lering trekt uit zijn profeten, moet dus een heel eind kunnen komen niet? De belangrijkste leerstukken uit de Koran vindt je ook gewoon in de Torah terug.

Hundu’s? Officieel is het een meergoden-godsdienst, maar bepaald niet van het soort, dat de Profeet destijds aantrof. En vele Hindu’s ervaren die diversiteit wel degelijk als eenheid, en spreken af en toe zelfs van God, zonder dat te ervaren als strijdig met hun godsdienst. Noem het misschien en vorm van respect, om geen naam te hebben voor datgene wat te groot is om te kennen. De Koran noemt ze niet eens: destijds waren ze nauwelijks bekend.

Boeddhisten en zen-boeddisten, en vele anderen? Weet jij wat ze precies doen? Weet jij wat ze innerlijk volgen? En al die miljarden (doden) , die nog nooit van Islam gehoord hebben, maar een respectabel leven gehad hebben? Allemaal naar de Hel bij het Laatste oordeel? Enkel een debiel gelooft dat.

De Umma of geloofsgemeenschap, zoals de Koran zelf dat bedoelt: het is nog maar helemaal de vraag wie daar precies onder valt, en wie het maakt bij het Laatste Oordeel. (als er zoiets zal bestaan). Jij misschien wel, maar je buurman misschien niet, en de humanist aan de overkant misschien wel, maar de jood links ervan niet, en Hayo Meijer wel.. Zo zie ik dat.

En wie was intussen de “Umma”, zoals de Koran dat bedoelt??
Ik denk dat het leven nog wel een paar grapjes in petto heeft voor degenen die zich “Gelovigen” noemen, en in elk geval een streep haalt door idiote opvattingen, zoals dat je door geboorte al “moslim” bent, of dat het gaat om de moslimwereld tegen de rest. Dat is een karikatuur van wat de Koran ooit bedoeld heeft. Ik schat dat het nog minstens 500 jaar duurt, eer we van die flauwe kul af zijn.

Moslim-solidariteit.. Wie zijn de goede moslims hier, gezien die hulpverlening? Wie weet die christelijk-humanistische hulporganisaties wel, die stonden te trappelen om wat te doen. Zeg jij al Nee?.. Weet jij die dingen? Knap hoor..
Sorry hoor, godsdienst gaat niet over de plakplaatjes, die de mensen zichzelf opplakken. Godsdienst gaat over inhoud en over innerlijkheid.

De kruik gaat te water, totdat ie barst. En daargelaten de goede moslims, zullen de separatistische moslims gewoon moeilijkheden blijven houden, zolang ze een wereldgodsdienst proberen in te zetten voor hun eigen persoonlijke zaakjes en opvattingen. De grenzen tussen de gelovigen en ongelovigen liggen duidelijk ergens anders. Vandaar het gekrakeel over de Umma hier boven weer. Die Umma die IS er. Maar iedereen zal persoonlijk moeten uitmaken uit wie of wat die bestaat.

Maar intussen kan het uithangbord “Umma” net zo goed de prullenbak in. Dat is al net zoveel waard als een Amerikaanse commercial..
De Koran zelf wenst de helft van degenen die zich moslim noemen al naar de hel. Ga jij dan zeggen, wie er in echt religieuze zin tot de Umma behoort en wie niet?..

Maarten
05-03-04, 12:46
Weet iemand hoe het nou precies zit met die hulpverlening daar?
Of hoe de situatie op dit moment is daar?
Gebeurt er nou nog iets, of ligt echt alles plat?..

Syphax
05-03-04, 13:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko is een Amazighland waar je arabischsprekende imazighen hebt en tamazightsprekende imazghen hebt.

Ik snap nog steeds niet dat jij dat jij dat onderscheid niet door hebt. Onderdrukking in Marokko gebeurt door imazighen zelf die denken dat ze arabier zijn.

Marokko is fucked op omdat mensen nog steeds mythes klakkeloos aannemen (zelfs de gestudeerden) en niet zelfstandig op onderzoek gaan.

Je oemmaverhaal bestaat mischien niet in jouw hoofd maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat. Het zegt meer iets over je zelfvertrouwen en je teleurstellingen.

Dat verhaal ken ik onderhand wel schaap, maar hoe dan ook gaan ze door het leven als Arabier, en wordt dat onderscheid alsnog gemaakt.
En volgens mij zijn de autoriteiten in Marokko wel overwegend Arabisch, en dat is ook de groep die aan het onderdrukken is geweest, de rest loopt er klakkeloos achteraan.
Ik doel echt niet op de arabische/verarabiseerde Marokkanen.
Marokko is fucked up omdat het door een repressieve en vooral corrupte regering wordt gerund.
Marokko is fucked up omdat het de mensen die verandering in Marokko kunnen brengen met harde hand de mond snoert.

Mijn Oemmaverhaal bestaat niet omdat een oemma uiteindelijk bestaat uit een grote verscheidenheid aan rassen en culturen, en volgens mij hebben die nog altijd veel meer invloed dan het geloof.
Arabische Moslims leggen heel graag de nadruk op het arabisch, en Turken zijn over het algemeen heel nationalistisch ingesteld (het bestuur van SPIOR is een paar jaar terug ook om die reden naar huis gestuurd)......enz.
Ik ben daar niet echt in teleurgesteld omdat ik er geen verwachtingen van heb.

Zwarte Schaap
05-03-04, 21:44
Geplaatst door Syphax
Dat verhaal ken ik onderhand wel schaap, maar hoe dan ook gaan ze door het leven als Arabier, en wordt dat onderscheid alsnog gemaakt.
En volgens mij zijn de autoriteiten in Marokko wel overwegend Arabisch, en dat is ook de groep die aan het onderdrukken is geweest, de rest loopt er klakkeloos achteraan.
Ik doel echt niet op de arabische/verarabiseerde Marokkanen.
Marokko is fucked up omdat het door een repressieve en vooral corrupte regering wordt gerund.
Marokko is fucked up omdat het de mensen die verandering in Marokko kunnen brengen met harde hand de mond snoert.

De autoriteiten zijn net zo zoveel arabier als dat jij en ik zijn. Believe me. Maar je zegt het goed het is de corruptie en de vooroordelen die aan beide kanten gelden die veel vooruitgang en begrip in de weg staan. Het doet me wel verdriet om te zien hoe een volk door onwetendheid en geloof in mythes in tween gesplitst is.

Bijvoorbeeld diegene die de rif het meest dom gehouden heeft is de gouverneur die zelf een riffie is. Hij heeft zich systematisch verijkt door zijn medeberbers van hun land te ontdoen en zich alles toe te eigenen.


Mijn Oemmaverhaal bestaat niet omdat een oemma uiteindelijk bestaat uit een grote verscheidenheid aan rassen en culturen, en volgens mij hebben die nog altijd veel meer invloed dan het geloof.
Arabische Moslims leggen heel graag de nadruk op het arabisch, en Turken zijn over het algemeen heel nationalistisch ingesteld (het bestuur van SPIOR is een paar jaar terug ook om die reden naar huis gestuurd)......enz.
Ik ben daar niet echt in teleurgesteld omdat ik er geen verwachtingen van heb.

De Oemma bestaat uit alle goede moslims ter wereld, die vanuit wat ze werkelijk geloven, de door Allah in elk mens ingebakken wetten volgen, en keer op keer proberen de goede beslissingen te nemen. (Bovenstaande is van Maarten gepikt)

Zwarte Schaap
05-03-04, 21:51
Geplaatst door Maarten
De Oemma bestaat uit alle goede mensen ter wereld, die vanuit wat ze werkelijk geloven, de door God/Allah in elk mens ingebakken wetten volgen, en keer op keer proberen de goede beslissingen te nemen.

Dat kunnen ook christenen zijn, waarvan de Koran zelfs zegt, dat zij naar het Laatste Oordeel de hemel kunnen betreden.

Het kunnen ook joden zijn, want de Koran eert alle joodse profeten. Een jood, die dus echt lering trekt uit zijn profeten, moet dus een heel eind kunnen komen niet? De belangrijkste leerstukken uit de Koran vindt je ook gewoon in de Torah terug.

Hundu’s? Officieel is het een meergoden-godsdienst, maar bepaald niet van het soort, dat de Profeet destijds aantrof. En vele Hindu’s ervaren die diversiteit wel degelijk als eenheid, en spreken af en toe zelfs van God, zonder dat te ervaren als strijdig met hun godsdienst. Noem het misschien en vorm van respect, om geen naam te hebben voor datgene wat te groot is om te kennen. De Koran noemt ze niet eens: destijds waren ze nauwelijks bekend.

Boeddhisten en zen-boeddisten, en vele anderen? Weet jij wat ze precies doen? Weet jij wat ze innerlijk volgen? En al die miljarden (doden) , die nog nooit van Islam gehoord hebben, maar een respectabel leven gehad hebben? Allemaal naar de Hel bij het Laatste oordeel? Enkel een debiel gelooft dat.

De ummah slaat voor mij alleen op moslims. Wat je voor de anderen schrijft onderschrijf ik ook maar ik ga ze geen ummah noemen. Verder is mijn stuk niet geschreven om de andere goede mensen die geen moslim zijn buiten te sluiten, nee ik reageer gewoon op syphax zijn stuk en daar heeft hij het specifiek over de ummah.


De Umma of geloofsgemeenschap, zoals de Koran zelf dat bedoelt: het is nog maar helemaal de vraag wie daar precies onder valt, en wie het maakt bij het Laatste Oordeel. (als er zoiets zal bestaan). Jij misschien wel, maar je buurman misschien niet, en de humanist aan de overkant misschien wel, maar de jood links ervan niet, en Hayo Meijer wel.. Zo zie ik dat.

En wie was intussen de “Umma”, zoals de Koran dat bedoelt??
Ik denk dat het leven nog wel een paar grapjes in petto heeft voor degenen die zich “Gelovigen” noemen, en in elk geval een streep haalt door idiote opvattingen, zoals dat je door geboorte al “moslim” bent, of dat het gaat om de moslimwereld tegen de rest. Dat is een karikatuur van wat de Koran ooit bedoeld heeft. Ik schat dat het nog minstens 500 jaar duurt, eer we van die flauwe kul af zijn.

Moslim-solidariteit.. Wie zijn de goede moslims hier, gezien die hulpverlening? Wie weet die christelijk-humanistische hulporganisaties wel, die stonden te trappelen om wat te doen. Zeg jij al Nee?.. Weet jij die dingen? Knap hoor..
Sorry hoor, godsdienst gaat niet over de plakplaatjes, die de mensen zichzelf opplakken. Godsdienst gaat over inhoud en over innerlijkheid.

De kruik gaat te water, totdat ie barst. En daargelaten de goede moslims, zullen de separatistische moslims gewoon moeilijkheden blijven houden, zolang ze een wereldgodsdienst proberen in te zetten voor hun eigen persoonlijke zaakjes en opvattingen. De grenzen tussen de gelovigen en ongelovigen liggen duidelijk ergens anders. Vandaar het gekrakeel over de Umma hier boven weer. Die Umma die IS er. Maar iedereen zal persoonlijk moeten uitmaken uit wie of wat die bestaat.

Maar intussen kan het uithangbord “Umma” net zo goed de prullenbak in. Dat is al net zoveel waard als een Amerikaanse commercial..
De Koran zelf wenst de helft van degenen die zich moslim noemen al naar de hel. Ga jij dan zeggen, wie er in echt religieuze zin tot de Umma behoort en wie niet?.. Je draaft gewoon door. Je vecht tegen windmolens mijn beste maarten. Wat een domheid van jou om zo te keer gaan tegen mij terwijl ik helemaal niets over de anderen zeg. Ik ga mijn tijd niet verspillen om voor jou een windmolen te zijn en ga dus ook niet verder in op je bla..bla bla

Maarten
06-03-04, 17:19
Geplaatst door Zwarte Schaap

Je draaft gewoon door. Je vecht tegen windmolens mijn beste maarten. Wat een domheid van jou om zo te keer gaan tegen mij terwijl ik helemaal niets over de anderen zeg. Ik ga mijn tijd niet verspillen om voor jou een windmolen te zijn en ga dus ook niet verder in op je bla..bla bla

Het was niet zo persoonlijk tegen jou bedoeld hoor. En zelfs niet tégen moslims.
Maar af en toe zit ik gewoon ff heel precies te wezen over de godsdienst.
En die godsdienst, zeker de Islam, die schrijft dat nota bene nog voor ook.
En als ik jullie dus zie krakelen over wel- of geen Umma, dan voel ik me gewoon geroepen, om daar eens iets indringends over te schrijven.
En het zijn geen windmolens, maar behoort gewoon tot de kern van de leer zelf.

Verder vind ik het heel normaal, dat je het woord Umma gewoon gebruikt, zoals de hele moslimgemeenschap dat doet.

Maar je moet wel weten, dat er af en toe smalend over moslims gedaan wordt.. En dat is niet vanwege Islam, maar vanwege de manier waarop moslims omgaan met hun eigen leerstukken. Het zijn toch echt hele grote vragen hoos: wie is nou eigenlijk echt moslim volgens de leer? Wat is nou eigenlijk echt de Umma, zoals de leer dat bedoeld?

Dezelfde vragen spelen in christendom net zo goed een rol. En sinds er in de afgelopen 50 jaar ontzettend veel bekend werd over allerlei leren, beschavingen, culturen, nieuwe zienswijzen enz enz, zijn die vragen actueler dan ooit! (als je je godsdienst tenminste serieus neemt)

Maar we hebben dus net 50 jaar gehad, waarin christenen gedwongen werden om eens heel goed na te denken over waar ze nou eigenlijk mee bezig dachten te zijn. Er is kritiek zat geweest, en terecht. Maar die kritiek treft de traditionele Islam nog meer. Ze noemen het een "Hoofddoekjes-godsdienst. Niet zuipen, geen varkensvlees, ouders eren, bidden, en nog een paar dingen, dan het je het wel zo'n beetje gehad. Over iets anders hoor je moslims niet. Velen vinden dat echt ontzettend mager. En ook op dit prikbord vind je nauwelijks iets inhoudelijks over Islam terug.
Maar O Wee, als er iets slechts van Islam gezegd wordt..

Nou heb ik m'n eigen redenen om Islam te respecteren, namelijk omdat de leer zelf sterk lijkt op de oude tradities hier (De Koran is voor mij qua leer niet veel meer dat een variant op het Oude Testament.), en omdat ik de moslims wel aanvoel in hoe ze het positieve van de godsdienst zien. Maar de moslims zelf - zeker op de site hier - doen maar bar weinig om respect voor Islam te kwéken.

Kijk, en als ik jou dan weer over windmolens bezig hoor, dan ben je gewoon voorbeeld nummer tíg van mensen die belangrijk over de godsdienst doen, maar absoluut nooit wat over de inhoud ervan melden. Zoiets is dus echt een belédiging voor de leer he? Hihi.. kan zijn dat ik nog méer moslim ben dan jij hoor, ook al is het kaas-Islam. Maar dit soort dingen moet je gewoon niet doen. Dat is nou precies waar Islam een slechte naam van krijgt.. Snap je dat?
Snap je dat mensen denken: Islam, ach.. die is er eigenlijk alleen maar voor de interne eenheid, maar waar het precies over gaat, dat interesseert ze eigenlijk geen zier?
Of ga je nou vertellen: Inderdaad, en wat anderen daar over denken interesseert ons óok geen zier?..
Stond er in de Koran niet nog iets over het uitdragen van de boodschap??.. :)

taouanza
08-03-04, 08:43
Geplaatst door Syphax
Marokko is fucked up omdat het de mensen die verandering in Marokko kunnen brengen met harde hand de mond snoert.



Hun monden worden gesnoerd met tajines met vlees.
Die zelfde parasieten die HUN geld uitgeven aan mooie woningen en auto's terwijl zij creperen nodigen de onderdrukten een dag voor de verkiezingen uit om bij hun te eten.En dan krijgen ze wat ze mischien het hele jaar door kunnen krijgen, ze krijgen eten.Ze verkopen hun ziel en hun rechten voor een tajine.

Het geld voor de reparatie van de brug wordt een mercedes.
Het geld voor waterpomp wordt een tractor.Iedereen weet het en iedereen is boos en vertontwaardigd.Soms regent het jaren niet en moeten mensen water kopen.Dat weten ze allemaal maar een dag voor de verkiezingen krijgen ze uitnodiging.Tja dan is het heel onbeleefd om niet op de gastheer te stemmen.:moe:

Syphax
08-03-04, 18:53
Geplaatst door taouanza
Hun monden worden gesnoerd met tajines met vlees.
Die zelfde parasieten die HUN geld uitgeven aan mooie woningen en auto's terwijl zij creperen nodigen de onderdrukten een dag voor de verkiezingen uit om bij hun te eten.En dan krijgen ze wat ze mischien het hele jaar door kunnen krijgen, ze krijgen eten.Ze verkopen hun ziel en hun rechten voor een tajine.

Het geld voor de reparatie van de brug wordt een mercedes.
Het geld voor waterpomp wordt een tractor.Iedereen weet het en iedereen is boos en vertontwaardigd.Soms regent het jaren niet en moeten mensen water kopen.Dat weten ze allemaal maar een dag voor de verkiezingen krijgen ze uitnodiging.Tja dan is het heel onbeleefd om niet op de gastheer te stemmen.:moe:

:gniffel:

Ik doelde eigenlijk op een andere groep, de groep die jij hier beschrijft zie ik niet echt verandering brengen ook al krijgen ze geen tajines met vlees.....zwakkelingen :laser: .
Maar ik geef toe dat een lekkere tajine met vlees moeilijk te weigeren is. :corcky:

Syphax
08-03-04, 19:26
De autoriteiten zijn net zo zoveel arabier als dat jij en ik zijn. Believe me. Maar je zegt het goed het is de corruptie en de vooroordelen die aan beide kanten gelden die veel vooruitgang en begrip in de weg staan. Het doet me wel verdriet om te zien hoe een volk door onwetendheid en geloof in mythes in tween gesplitst is.
Ik ben benieuwd hoe jij daarbij komt, maar een mens is nooit te laat om te leren toch?.
Marokko en tweesplitsing ZS? Marokko is eerder een vaas die in duizend stukjes is gevallen. In Marokko zijn de ogen nog maar gericht op 1 ding .... Europa...visa. :nerveus:

Bijvoorbeeld diegene die de rif het meest dom gehouden heeft is de gouverneur die zelf een riffie is. Hij heeft zich systematisch verijkt door zijn medeberbers van hun land te ontdoen en zich alles toe te eigenen.
Dit geloof ik zeker wel, dat zijn die typetjes waar Touanza het over had (tajines met vlees).
Zulke toffe Rifijnen kennen we zelfs hier in Hollanda.
Het interesseert me echt niet welke komaf het schorem heeft, maar als zij zich willen profileren als de Arabier en de corrupte Riffijn (die veel van tajines houden), dan zij het zo.

De Oemma bestaat uit alle goede moslims ter wereld, die vanuit wat ze werkelijk geloven, de door Allah in elk mens ingebakken wetten volgen, en keer op keer proberen de goede beslissingen te nemen. (Bovenstaande is van Maarten gepikt)
Die Oemmas heb je ook wel. Een oemma hier, en een oemma daar.
Die eenheid waar jij op doelt zie ik niet, en zie ik ook niet snel tot stand komen.
Moslims onderling verschillen nou eenmaal teveel.