PDA

Bekijk Volledige Versie : Massief verzet tegen eenzijdig en ondemocratisch optreden van enkele moslims



Marsipulami
24-02-04, 09:42
Massief verzet tegen eenzijdig en ondemocratisch optreden van enkele moslims

Geplaatst door: yousra op zaterdag, februari 21, 2004 - 12:19 PM CET

Alle stromingen in de islam in Nederland hebben zich verenigd in hun bezwaar tegen een stichting die zich uitgeeft voor het orgaan dat alle contacten met de overheid zal onderhouden.

De overheid heeft in haar beleidsvoornemens kenbaar gemaakt dat zij behoefte heeft aan een overlegorgaan dat representatief is voor de islam, met al haar stromingen, in Nederland.
Een dergelijk orgaan bestaat op dit moment nog niet, in tegenstelling tot wat het huidige CMO meent te zijn.

De Ahmadiyya koepel (ULAMON), de Alevietische koepel (HAK.DER), de Sjiietische koepel, (Sjiietische Raad) en de soennitische koepel (NMR) hebben zich verenigd in hun verzet tegen het eenzijdig en ondemocratisch optreden van enkele personen met een uitsluitend soennitisch signatuur.

Genoemde koepels hebben inmiddels minister Verdonk in kennis gesteld van hun bezwaren door middel van een rapport en de uitzending van het programma In Focus van de NMO op zondag 25 januari jl. en hebben aangedrongen op een spoedoverleg met haar.

Het nieuw opgericht orgaan onder begeleiding van de heer M. Sini en Y. Hartog van Islam en Burgerschap is niets anders dan een stichting met zes moslims, die op persoonlijke titel gezamenlijk het bestuur vormen. De overheid kan en mag niet met die organisatie op basis van exclusiviteit overleg voeren.

Genoemde koepels zullen overgaan tot de oprichting van een representatief orgaan dat wel als een legitieme organisatie het overleg met de overheid zal voeren indien de overheid de nieuw opgerichte organisatie als contact orgaan zal beschouwen.

Namens Ahmadiyya
Hikmat Mahawat Khan, voorzitter ULAMON
Telefoon : 06-24695924/015-3105365

Namens Alevieten
Nurettin Altundal, voorzitter HAK.DER
Telefoon: 06-42125418

Namens Sjiieten
Mehmet Kaplan, ondervoorzitter Sjiietische Raad
Telefoon: 06-15007674

Namens Soennieten
Derwisj Maddoe, voorzitter NMR
Telefoon : 06-22034846

bron : nmo oproep

Vriend
24-02-04, 12:58
probeer jij maar de katholieken de protestanten de evangelisten de nieuw hervormden en de amish te verenigen als je dat lukt geef ik je een kus en noem ik je koning richard leeuwenhart

Marsipulami
24-02-04, 13:18
Geplaatst door Vriend
probeer jij maar de katholieken de protestanten de evangelisten de nieuw hervormden en de amish te verenigen als je dat lukt geef ik je een kus en noem ik je koning richard leeuwenhart


Er bestaan zo wel organisaties als de Wereldraad van Kerken en dergelijke. In België heb je de verenigde protestantse kerk die de belangen van een heleboel kleine kerkjes gezamelijk verdedigd.

Om zich te verenigen hoeft men het op godsdienstig vlak nhoudelijk niet eens te zijn met elkaar. Het moet ook niet de doelstelling zijn om het met elkaar eens te worden. Er zijn nu eenmaal een aantal gezamelijke belangen die moslims samen zou kunnen verdedigen ongeacht onderlinge verschillen. Denk je dat LPF in Nederland een onderscheid maakt tussen sunni- of sjia-moskeeën ?

jaja
24-02-04, 13:29
Geplaatst door Vriend
probeer jij maar de katholieken de protestanten de evangelisten de nieuw hervormden en de amish te verenigen als je dat lukt geef ik je een kus en noem ik je koning richard leeuwenhart Nou, dan mag je Mars een dikke zoen geven ... Christenen EN joden hebben in Nederland één contactorgaan, die als aanspreekpunt voor de regering dienst doet: Contact inzake Overheidszaken.
Voor maatschappelijke discussies is daarnaast ook nog eens de iets kleinere verzameling genaamd : Raad van Kerken.

De regering vroeg de moslims in Nederland om een aanspreekpunt a la CIO. Hier zouden geen "theologische zaken" besproken worden, maar zou wel snel contact tussen de moslims in Nederland en de regering mogelijk moeten zijn ... (Ik weet niet of je die beelden gezien hebt toen van Boxtel nav de el-Moundi uitspraken de moslims voor een gesprekuitnodigde .. Hij stond bij de deur om de mensen een hand te geven ... en het werd bijna slapstick hoe er steeds nieuwe mensen voor zijn neus verschenen ... Met zo'n grote groep mensen kun je niet discussieren en gedachten uitwisselen.)

Vriend
24-02-04, 13:35
waarom bestaat er dan een cda en een christenunie?

jaja
24-02-04, 13:38
Geplaatst door Vriend
waarom bestaat er dan een cda en een christenunie? omdat dat politieke partijen zijn. Die hebben een heel andere functie in de maatschappij. De regering heeft nooit gezegd dat er geen verschillende stromingen binnen de islam mogen zijn, geen aparte "religieuse genootschappen". Waar de regering om vroeg was dat alle verschillende islamitische organisaties samen een orgaan zouden inrichten, dat als vertegenwoordiger van al die organisaties het contact met de regering zou onderhouden. Verder niets ... Er mogen 30 islamitische politieke partijen opgericht worden. Dat moeten de moslims zelf weten.

Vriend
24-02-04, 13:47
dat is dan behoorlijk dom omdat de islam een politieke lijn aan al haar volgelingen voorschrijft.En een poldermodel komt niet in de vocabulaire van de gemiddelde moslim voor.De regering zou er denk ik beter aan doen door de stromingen binnen de islam als individuele religies te benaderen en voor allen een verschillende aanspreekpunt aanstelt.Ik bedoel, neem de Alevieten die mogen niet in een moskee bidden.Ik bedoel dat is net zoiets als een seculiere christen die lid wordt van een missionaris clubje en verwacht dat zijn sociaal liberale belangen behartigd worden.Het werkt gewoon niet en dat weten ze wel in Den Haaag maar ze moeten zich weer superieur en betwetend opstellen.

jaja
24-02-04, 13:56
Geplaatst door Vriend
dat is dan behoorlijk dom omdat de islam een politieke lijn aan al haar volgelingen voorschrijft.En een poldermodel komt niet in de vocabulaire van de gemiddelde moslim voor.De regering zou er denk ik beter aan doen door de stromingen binnen de islam als individuele religies te benaderen en voor allen een verschillende aanspreekpunt aanstelt.Ik bedoel, neem de Alevieten die mogen niet in een moskee bidden.Ik bedoel dat is net zoiets als een seculiere christen die lid wordt van een missionaris clubje en verwacht dat zijn sociaal liberale belangen behartigd worden.Het werkt gewoon niet en dat weten ze wel in Den Haaag maar ze moeten zich weer superieur en betwetend opstellen. Als je hier gehoord wilt worden zul je je toch aan de Nederlandse manier van overlegcultuur moeten meedoen. De rest doet het zo ... eigenlijk is het al interessant dat men niet gezegd heeft dat de mmoslim organisaties niet aan bestaande orgaan moeten meedoen. Zoals gezegd, dat is zelfs niet aan één religie gebonden.

Nogmaals, die grap dat er elke keer meer dan 40 groeperingen op bezoek moeten als men iets met de moslims wil bespreken werkt niet.
Om met jouw voorbeeld verder te gaan, ja in het Cio werken missionaris en seculier christen samen. Men bespreekt in het orgaan met de regerring de zaken en vervolgens wordt dat door gegeven aan alle verschillende "aanhangende" organisaties. De reactie daarop wordt weer doorgegeven via het overlegorgaan. Het werkt voor joden en Christenen uitstekend, al jarenlang, zonder problemen.

Het is tekenend voor de eenheid van de Islam, dat men zelfs over niet religieuze zaken niet in staat is tenminste een vertegenwoordigend orgaan samen te stellen. Men "haat" elkaar blijkbaar zo zeer dat men niet eens wil samenwerken. Als nog iemand de moslims in Nederland als één blok voorstelt, dan begin ik geloof ik te lachen. Als het een blok was, dan zou dit orgaan een peuleschil moeten zijn.

Marsipulami
24-02-04, 14:12
De moslims zijn hopeloos verdeeld. Hier in Europa en ook elders in de wereld. Ik denk dat het de verwesterde moslims met een meer democratische ingesteldheid van de komende generatie zullen zijn die op termijn toch wat éénheid zullen kunnen smeden onder moslims. De eerste generatie moslims werd geboren met een blok beton in hun kop. Dat blok is onmogelijk chirurgisch te verwijderen. Die worden het nooit eens met elkaar.