PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeansbroek en T-shirt in Tanger, boerka in Brussel



Marsipulami
24-02-04, 10:55
Jeansbroek en T-shirt in Tanger, boerka in Brussel

Anne de Graaf


Een Marokkaans meisje belandde via de man van haar dromen op een zoldertje in Sint-Joost-ten-Node. Zes jaar lang zat ze er opgesloten. Ze baarde een zoon die in Mekka door een andere vrouw werd gezoogd. Het lot van Dileila, door Anne de Graaf.


De ontmoeting tussen Dileila en Abdel in de zomer van 1997 in de Marokkaanse havenstad Tanger kondigde zich aan als een sprookje. Hij is een goed boerende handelaar uit Sint-Joost-ten-Node. Zij zit in het laatste jaar van de middelbare school. Ze heeft veel vriendinnen, ze draagt jeans, T-shirts en leest tijdschriften. Ze is slim en mooi. 'La Gazelle' noemen ze haar in de medina vanwege haar reebruine ogen.

Naar Marokkaanse traditie wordt de Brusselaar op het binnenplein van de ryad (traditioneel herenhuis) als een koning ontvangen. Thee met oranjebloesem, amandelkoekjes. Kosten noch moeite worden gespaard om de huwelijkskandidaat in de watten te leggen. Dileila wordt twintig. Ze is de zesde dochter in het gezin van dertien. Hoog tijd dat ze aan trouwen denkt. Abdel is voorkomend, behandelt zijn schoonmoeder met egards en geeft geschenken weg.


Wat niemand weet, is dat Abdel al getrouwd is met een Marokkaanse in Brussel, maar dat kan hij prima verbergen. In het hartje van de medina gelooft iedereen dat Dileila zijn enige, grote liefde is. Abdel wil met haar trouwen, het liefst dezelfde week nog. "Alleen zijn er wat paperassen te regelen, om Dileila in België te krijgen", liegt hij het gezin voor. "Zo gaat dat daar nu eenmaal."

De schoonouders knikken. Abdel vertrekt naar de Belgische ambassade van Rabat, waar hij doet geloven dat hij gescheiden is van zijn eerste vrouw in Brussel: een Marokkaanse die eveneens in Sint-Joost woont. De Belgische ambtenaar gelooft Abdel aanvankelijk niet, maar een maand later staat hij er weer, deze keer met een vervalste scheidingsakte. Nu lukt het wel: Abdel en Dileila mogen trouwen voor de Belgische wet. Polygamie, maar daar merkt niemand iets van in het feestgedruis rond de bruiloft. Dileila's droom gaat in vervulling: ze mag naar Europa, naar Brussel, naar het mooie huis van Abdel.

Het sprookje blijft prachtig, tot het meisje in het najaar van 1997 de gordel aansnoert in de zetel Boeing van Royal Air Maroc. Het stel is onderweg naar België. Nog voor het vliegtuig het tarmac van Tanger is af getaxied, verandert de sfeer. Geen kusjes meer, nu. Abdels ogen spuwen vuur. "Zwijg. Zit. Eet." De Marokkaan uit Sint-Joost spreekt alleen nog met imperatieven.

Dileila heeft zich op zijn vraag van kop tot teen in djellabah (Marokkaans kleed) uitgedost. Haar gezicht heeft ze verborgen achter een zwarte sluier. Van spijkerbroek in Tanger naar de boerka in Brussel: het meisje begrijpt er niks van, maar zwijgt wijselijk. Hij heeft misschien zijn dag niet. "Misschien wil hij me voor de koude in België behoeden", sust ze zichzelf. "Misschien is dit wel een aankomstritueel in Europa." Op Zaventem komt de koude douche pas echt: Abdel stompt haar in een auto en zet koers richting Sint-Joost-ten-Node. Het voertuig houdt halt voor een rijtjeshuis in de Moestuinlaan. Geen bruidegom die de bruid over de deurdrempel draagt: Dileila moet haar koffers zelf binnen dragen.

Ze struikelt over de zoom van haar djellabah, en wacht op de eerste verdieping, in de veronderstelling dat ze hier gaat wonen. "Hoger", gebiedt Jamel drie keer, tot de vrouw niet verder kan. Dan trekt hij het valluik open. De trap ratelt naar beneden uit een zwart gat. Jamel wijst met de ogen de weg. Dileila klimt de trap op en ontdekt dan het paleis waarover haar man had opgeschept in de medina: een matras, twee ramen met zicht op andere daken, één gaspit, één toilet en in de hoek: het zoldergat.

"Dit is de plek waar je me een zoon gaat schenken", zegt Abdel. "Maar...", wil de jonge vrouw tegensputteren en dan volgt de eerste klap. Het is raak. Dileila zakt in elkaar, ze is buiten westen. Als ze bijkomt op het matras, herinnert ze zich niks meer. Abdel is weg. Het gat naar de roltrap dicht. Als ze het luik toch open krijgt, is er alleen de gapende trapzaal. Ze wordt er duizelig van. Morrelt aan de houten trap, maar die blijkt enkel van onderen bediend te kunnen worden. Langzaam dringt het tot haar door: ze zit gevangen op een zolder in Brussel. Moederziel alleen. Zonder tv, zonder verwarming, met een paar blikken couscous, haar grote reiskoffer en het ongedierte in de goot.


Koude en honger knagen. Dileila vermagert zienderogen. De weinige conserven in het kastje onder het aanrecht raken op. Ze is aangewezen op de verwarming van de onderburen. Als die niet thuis zijn, vernikkelt ze van de kou en rolt ze zich in een deken.

Met de souvenirs uit Tanger heeft ze niettemin een 'thuis' trachten te maken van haar zolder. Er staan enkele portretten van de kinderjaren, een handje van Fatima, een talisman. Op de foto's: een lachend kind, in spijkerbroek en T-shirt. Een tiener met een jurk met korte mouwen en een boekentas. Dileila. Diezelfde vrouw schrobt nu wekelijks de zoldervloer met koud water en een blokje Sunlight-zeep. Diezelfde vrouw communiceert via een zoldervenster met een overbuurvrouw, bij gebrek aan tv.

De dagen kruipen voorbij. Dan hoort ze gerommel op de gang. Die kuch, die manier van stappen... dat kan alleen hij zijn, denkt ze. Het is Ahmed, haar oudere broer die ook in Brussel woont. Verontrust heeft die haar man opgezocht. Hij heeft zijn zuster niet gezien sinds die in Brussel is aangekomen. Gaat het goed met haar? Abdel geeft toelating boodschappen te doen voor haar. Hij beaamt dat ze geïsoleerd leeft, "maar dat is voor haar bestwil". De broer zoekt zijn zuster tevergeefs in het huis in de Moestuinlaan, tot hij het luik vindt. Hij schrikt zich een ongeluk. Dileila blijkt zwanger. En er is erger: ze is bont en blauw geslagen. Ze heeft de plekken proberen te camoufleren met make-up. "Ook in de buik", wijst ze. Ze smeekt echter niet naar de politie te gaan. Ze is bang dat Abdel haar zal vermoorden. De broer vertrekt, maar verwittigt wel Dileila's moeder in Tanger. Enkele dagen later krijgt ze een miskraam. Ze vergaat van de pijn. Abdel, die een schoonmaakbedrijfje runt, is sinds weken niet meer geweest. Als hij terugkomt, geeft hij geen krimp en dwingt hij haar tot seks. "Dit keer maak je me een gezonde zoon, anders maak ik je kapot."


Een maand later is het zover: de vrouw is weer in verwachting. Abdel eist dat ze het deze keer tot het einde volhoudt. Hij wil helpen: hij komt nu vaker langs, zij het tot onder aan de zoldertrap. Hij smijt pakketten voorgesneden brood door het valluik. In de Lidl-zakken steken nu ook rijst en jam. Dileila mag niet op doktersbezoek gaan. Abdel weet intuïtief dat het een zoon is. In de achtste maand van de zwangerschap gaat het masker helemaal af. "'Mijn' zoon zal Mohammed heten en opgroeien in Mekka om er de sharia te leren", sneert hij. "Pak je koffer, trek de djellabah aan. Je zwijgt over je zwangerschap. We gaan naar Zaventem. Ik wil dat Mohammed op heilige bodem het levenslicht ziet."

Dileila volgt. Ze is nu acht maanden en drie weken zwanger, maar niemand ziet de dikke buik onder haar veel te grote kleed. Ze passeert ongemerkt de controles. Hoogzwanger vliegt ze naar Saoedi-Arabië. Daar volgt, voor haar, de echte gruwel. Na een week bevalt ze in een hotelkamer op 3 kilometer van de heilige steen. Ze mag de baby, een jongetje, niet aan de borst drukken. Abdel neemt het kind af en brengt het naar een andere moeder om het daar te laten zogen.

De 'melkmoedertraditie' is in Mekka niet ongewoon: als een vreemde moeder de baby zoogt, kan een buitenlands kind vanaf zijn zes jaar mee in dat gezin opgroeien om de sharia te studeren, zonder dat het een bedreiging vormt voor de meisjes in die familie, omdat het zijn 'melkzusters' zijn. Na de zoogperiode wordt afgesproken Mohammed tot zijn zes jaar in Brussel op te voeden.

Maar dat betekent voor Dileila geen verbetering, integendeel. Abdel sluit moeder en kind op in dezelfde zolderkamer, erop hamerend dat ze het kind niet mag houden aangezien het op zijn zesde toch naar Mekka vertrekt. Via het gat keilt hij nu luiers naar binnen, potjes babyvoeding en broodpakketten. Soms zit de vrouw dagen zonder brood of rijst. Soms maakt ze luiers met flarden schotelvod, of met oude T-shirts die ze toch niet meer mag dragen.


Abdel functioneert buiten intussen als een schizofrene fundamentalist. Terwijl Dileila en baby wegkwijnen, maakt hij grote sier in de straten van Sint-Joost. Hij bezit drie luxeauto's en handelt in drugs en elektronica. Hij blijkt ook vrienden te hebben bij de politie. "Hij vertelde me dat je een identiteitskaart niet op het gemeentehuis moest gaan afhalen, de politie zou die op zijn wenken thuis komen brengen", zegt Ahmed. "Terwijl mijn zus als een rat zat opgesloten op die zolderkamer."

Naarmate de zwangerschap vordert, blijft Abdel vaker weg. En daar heeft hij blijkbaar goede redenen voor. Hij is elders bezig hetzelfde te doen. "Hij liet haar blanco stencils tekenen", vertelt Mohammed Azaïtrou, aalmoezenier in de jongereninstelling van 's Gravenbrakel. "Dat meisje deed dat natuurlijk, wat moest ze anders? Ze zat vast. Met die documenten is hij een twee keer gaan scheiden en met een derde Marokkaanse getrouwd. Wie weet om nog meer melkzonen te laten kweken voor Mekka."

Vorige maand kwam voor Dileila de verlossing. De Marokkaanse, 26 jaar oud, kreeg weer een miskraam nadat Abdel met brood was langsgekomen en haar in de buik had gestampt. Dileila verloor zoveel bloed dat ze door de parlofoon om hulp schreeuwde. Voorbijgangers op het voetpad belden de hulpdiensten.

"Toen ze haar in het zoldervertrek aantroffen, zat ze in een hoek, versteend van angst", legt een politieman uit. "Hij plukte haar als een roos, en liet haar achter als een ordinaire aap in een hok."

_______

Op vraag van betrokkenen werden zowel de naam van het slachtoffer als van de verdachte veranderd. Dileila zit met haar zoontje ondergedoken in een vluchthuis. De federale politie heeft een onderzoek geopend tegen Abdel, maar hij is nog altijd op vrije voeten.

Zes jaar lang zat Dileila opgesloten op een zoldertje in Sint-Joost-ten-Node. Haar enige reden van bestaan was het ter wereld brengen van een jongen die volgens de 'melkmoedertraditie' door andere vrouw zou worden gezoogd in Mekka

De Moestuinstraat in het Brusselse Sint-Joost-ten-Node. Hier werd Dileila in september door de politie bevrijd. (Foto Jimmy Kets)

Mark
24-02-04, 11:03
Mooi dat dit meisje niet meer onderdrukt wordt door de westerse "vrijheid" die haar dwingt er naakt bij te lopen maar nu echte vrijheid heeft ontdekt in het dragen van meer passende kleding voor dames :duim: girlpower!!!!

tanzawia84
24-02-04, 11:04
is dit echt gebeurd??

Mark
24-02-04, 11:05
Geplaatst door tanzawia84
is dit echt gebeurd??

nee, en als het al gebeurd was dan heeft de mossad het gedaan.

Marsipulami
24-02-04, 11:05
Geplaatst door tanzawia84
is dit echt gebeurd??


Ik kwam het net tegen in het archief van De Morgen. Het verhaal is van eind vorig jaar. Meer weet ik er ook niet van. Had dit verhaal nog niet gehoord.

http://www.demorgen.be/archief/index.html

taouanza
24-02-04, 11:07
Fijn te horen dat die vent nog steeds vrij rondloopt. :kotsen2:

Goodnight
24-02-04, 11:15
''Zes jaar lang zat Dileila opgesloten op een zoldertje in Sint-Joost-ten-Node. Haar enige reden van bestaan was het ter wereld brengen van een jongen die volgens de 'melkmoedertraditie' door andere vrouw zou worden gezoogd in Mekka''

Volgens welke traditie?Waarom helemaal in mekka zogen?


Ik vindt het maar een heeeel vreemd onwaarschijnlijk verhaal.Maar goed er bestaan wel vreemdere dingen.

taouanza
24-02-04, 11:19
Geplaatst door Goodnight
''Zes jaar lang zat Dileila opgesloten op een zoldertje in Sint-Joost-ten-Node. Haar enige reden van bestaan was het ter wereld brengen van een jongen die volgens de 'melkmoedertraditie' door andere vrouw zou worden gezoogd in Mekka''

Volgens welke traditie?Waarom helemaal in mekka zogen?


Ik vindt het maar een heeeel vreemd onwaarschijnlijk verhaal.Maar goed er bestaan wel vreemdere dingen.


Geloof mij maar helaas bestaan zulke verhalen.

Royce
24-02-04, 11:29
Meskeena. Zieke shit. I wonder wat zo`n belgische regering hiertegen kan doen?Tfoe. Allah igliha Sel3a,

barfly
24-02-04, 11:30
Geplaatst door Goodnight
Volgens welke traditie?Waarom helemaal in mekka zogen?


Dat lijkt me duidelijk! Om een goede mosilm van die jongen te maken net als zijn vader!

samira21__
24-02-04, 11:32
*&&*&*^ geest, vraag mij af wat een passende straf is.......

taouanza
24-02-04, 11:35
Geplaatst door samira21__
*&&*&*^ geest, vraag mij af wat een passende straf is.......

Nou voorlopig vrij rond laten lopen.:mad:

taouanza
24-02-04, 11:37
Geplaatst door barfly
Dat lijkt me duidelijk! Om een goede mosilm van die jongen te maken net als zijn vader!

Zieker dan ziek die gasten en ze bestaan echt!

RinC
24-02-04, 11:38
Ik geloof tegenwoordig alleen de ANP

-Y-

Bertrand
24-02-04, 11:43
Geplaatst door Royce
Meskeena. Zieke shit. I wonder wat zo`n belgische regering hiertegen kan doen?Tfoe. Allah igliha Sel3a,
Importhuwelijken bemoeilijken.

Daviddavid
24-02-04, 11:58
Geplaatst door Bertrand
Importhuwelijken bemoeilijken.



:moe:

Royce
24-02-04, 12:11
Geplaatst door Bertrand
Importhuwelijken bemoeilijken.

Goh. Arm meisje is verminkt voor het leven, laten we alle huwelijken stopzetten.

taouanza
24-02-04, 12:21
Geplaatst door Royce
Goh. Arm meisje is verminkt voor het leven, laten we alle huwelijken stopzetten.


Nee alleen de importhuwelijken.

Goodnight
24-02-04, 12:26
Geplaatst door barfly
Dat lijkt me duidelijk! Om een goede mosilm van die jongen te maken net als zijn vader!


Natuurlijk barvlieg....
Dit is typsiche bullshit wat niet moslims nog geloven ook.

Wij brengen dus massaal onze zoons naar Mekka om ze daar te laten zogen?

hahaha...sorry het is gewoon lachwekkend.

verder als het verhaal waar is heb ik diep medelijden met die vrouw, maar ja Alghariez is niet het beloofde paradijs wat velen geloven.

taouanza
24-02-04, 12:43
Geplaatst door Goodnight
Natuurlijk barvlieg....
Dit is typsiche bullshit wat niet moslims nog geloven ook.

Wij brengen dus massaal onze zoons naar Mekka om ze daar te laten zogen?

hahaha...sorry het is gewoon lachwekkend.

verder als het verhaal waar is heb ik diep medelijden met die vrouw, maar ja Alghariez is niet het beloofde paradijs wat velen geloven.


Barvlieg bedoelt het niet zo.
Het is de overtuiging van die man.Zulke zieken mensen heb je echt.
Ik heb nog schreinderen geval van dichtbij meegemaakt.
In IminTanout was een man met zes kinderen die hij hoog in de heuvel liet creperen.Iedereen had water en licht behalve zijn gezin.
De man had twee winkels waar hij huisraad en doe-het-zelfmatriaal verkocht.Een soort Kwantum zegmaar.
De hele dag had hij Koran aanstaan en de hele straat kon meegenieten terwijl zijn vrouw en zes kinderen in armoe en ellende leefden.Als het regende was hun huis een modderpoel.Terwijl hun vader matrassen en beddengoed verkocht sliepen de kinderen op de koude vloer.
Zijn kinderen moesten helemaal naar beneden naar de stad om water te halen.In 1 liter bussen omdat ze te jong zijn om te tillen.
Hij sloeg zijn vrouw meermalen de intensief care in en dan liep ze weg.
En dan kwam de imam die zijn goede daad wil doen haar overtuigen dat ze een slechte vrouw is en dat ze Satan moet vervloeken en terug moet gaan naar haar man.:moe:
Tot hij haar hoofd kapot sloeg met koperen theepot terwijl ze haar baby van 6 maanden aan het zogen was.

Dat hoorde ik van een vrouw die haar kende.De verhalen gingen gewoon rond dat haar man een gelovige man was en dat ze geen hoofddoek wil dragen.Alsof dat een reden is om iemand te vermoorden.:moe:

Die zelfde vrouw had nog meer van die verhalen van baardmannen die denken dat de islam een baard is en collectie Koranbandjes.
Haar man was ook een baardman dus zij kon het weten.

Goodnight
24-02-04, 12:51
Geplaatst door taouanza
Barvlieg bedoelt het niet zo.
Het is de overtuiging van die man.Zulke zieken mensen heb je echt.
Ik heb nog schreinderen geval van dichtbij meegemaakt.
In IminTanout was een man met zes kinderen die hij hoog in de heuvel liet creperen.Iedereen had water en licht behalve zijn gezin.
De man had twee winkels waar hij huisraad en doe-het-zelfmatriaal verkocht.Een soort Kwantum zegmaar.
De hele dag had hij Koran aanstaan en de hele straat kon meegenieten terwijl zijn vrouw en zes kinderen in armoe en ellende leefden.Als het regende was hun huis een modderpoel.Terwijl hun vader matrassen en beddengoed verkocht sliepen de kinderen op de koude vloer.
Zijn kinderen moesten helemaal naar beneden naar de stad om water te halen.In 1 liter bussen omdat ze te jong zijn om te tillen.
Hij sloeg zijn vrouw meermalen de intensief care in en dan liep ze weg.
En dan kwam de imam die zijn goede daad wil doen haar overtuigen dat ze een slechte vrouw is en dat ze Satan moet vervloeken en terug moet gaan naar haar man.:moe:
Tot hij haar hoofd kapot sloeg met koperen theepot terwijl ze haar baby van 6 maanden aan het zogen was.

Dat hoorde ik van een vrouw die haar kende.De verhalen gingen gewoon rond dat haar man een gelovige man was en dat ze geen hoofddoek wil dragen.Alsof dat een reden is om iemand te vermoorden.:moe:

Die zelfde vrouw had nog meer van die verhalen van baardmannen die denken dat de islam een baard is en collectie Koranbandjes.
Haar man was ook een baardman dus zij kon het weten.

dat is idd heel triest...maar het vreemde vind ik gewoon dat in het hele verhaal van hierboven: die man zijn zoon laten zogen in Mekka...ik zie die link niet snap je.

Natuurlijk weet ik ook wel dat er debielen zijn die denken dat ze met een hele verzameling hadiths en koran's en een gerespecteerde baard de ideale moslim zijn.

Maar ik vind bovenstaand verhaal gewoon bizar........

taouanza
24-02-04, 12:58
Geplaatst door Goodnight
dat is idd heel triest...maar het vreemde vind ik gewoon dat in het hele verhaal van hierboven: die man zijn zoon laten zogen in Mekka...ik zie die link niet snap je.

Natuurlijk weet ik ook wel dat er debielen zijn die denken dat ze met een hele verzameling hadiths en koran's en een gerespecteerde baard de ideale moslim zijn.

Maar ik vind bovenstaand verhaal gewoon bizar........


Schone schijn het gaat om de schijn.
Dan kunnen de mensen zeggen foelan heeft zijn zoon in Mekka laten studeren dat is pas een goeie moslim.
Net als die mensen die elke jaar naar Mekka gaan.Dat is toch ook puur schijn?Een keer is genoeg en als je geld overhebt dan zijn er zat goede doelen.

En wat ik ook niet begrijp is die mensen die vrouwen zien als as van het kwaad als Satan in levende lijve.Waar halen ze dat vandaan.Het paradijs ligt onder de voeten van de moeders.
Hoe kan dat als vrouwen bron van kwaad zijn.
Mannen die hun vrouwen opsluiten en hun niks gunnen, ze denken echt dat de islam het voorschrijft.Ze zijn er heilig van overtuigd en ik vraag me af waarop ze dat baseren.

Zo vanaf vandaag ben ik een goeie moslim:stap 1 ik sluit mijn vrouw op.

:verward:

000NobelPrizes
24-02-04, 13:18
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.

taouanza
24-02-04, 13:23
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Wauw dus je kan ook normaal reageren?:argwaan:

Royce
24-02-04, 13:25
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Slecht weekend gehad?! (Iemand heeft Reset knop ingedrukt.)

000NobelPrizes
24-02-04, 13:29
Geplaatst door Royce
Slecht weekend gehad?! (Iemand heeft Reset knop ingedrukt.)

Ik weet niet waar die vraag op slaat. Als beheer zich het recht toe-eigent om zich met iemands nick te bemoeien en naar eigen inzicht te wijzigen, kun je deze normale vraag verwachten.

En nu weer ontopic svp.

Marsipulami
24-02-04, 13:36
Het is gewoon een misselijkmakend verhaal. Mensen die met koranteksten staan te zwaaien om crimineel gedrag goed te praten zou men allemaal moeten opsluiten voor de rest van hun leven.

Mark
24-02-04, 13:39
Geplaatst door Marsipulami
Het is gewoon een misselijkmakend verhaal. Mensen die met koranteksten staan te zwaaien om crimineel gedrag goed te praten zou men allemaal moeten opsluiten voor de rest van hun leven.

Zoveel cellen zijn er niet :)

Royce
24-02-04, 13:40
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik weet niet waar die vraag op slaat. Als beheer zich het recht toe-eigent om zich met iemands nick te bemoeien en naar eigen inzicht te wijzigen, kun je deze normale vraag verwachten.

En nu weer ontopic svp.


Op je enigzins humane post. Ik weet niet wie met je Nick aan het kloten is, ik kan zulksoort zaken niet doen. Ik zou er anders MiljoenNobelPrizes van maken...:)

000NobelPrizes
24-02-04, 13:53
Geplaatst door Marsipulami
Het is gewoon een misselijkmakend verhaal. Mensen die met koranteksten staan te zwaaien om crimineel gedrag goed te praten zou men allemaal moeten opsluiten voor de rest van hun leven.
Ik denk dat de wet voor gelijkwaardigheid hier al veel heeft opgelost, waardoor de mannen uiteindelijk hun macht moesten inleveren. Dat ging in het begin uiteraard gepaard met protesten, want de machtspositie opgeven doen mannen niet zonder slag of stoot.
Het is nu nog steeds niet ideaal, maar ik durf toch wel te constateren dat die wettelijke stok achter de deur langzaam maar zeker tot hervormingen heeft geleid op dit gebied, waardoor gelijkwaardigheid tot norm is verheven. En dan niet alleen wettelijk, maar ook vanuit mannen zelf.

Goodnight
24-02-04, 14:30
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Hebben ze je nobel prijzen afgepakt?

Heb niet beweerd dat het een anti-moslim stuk is, vond het alleen merkwaardig dat werd gezegd dat haar zoon in Mekka werd gezoogd......
Zoals ik het lees wordt de indruk gewekt dat dit scheer en inslag is bij moslims, om hun (met name ) zoons op te voeden als ware moslims....

Wat ik verder ook storend vind is het feit dat veel meiden uit Marokko trouwen met een 'rijke'vent uit Nederland trouwen en daarbij soms doen alsof ze geen weet hebben van eventueel een andere vrouw waar die man getrouwd of wat dan ook.

Het verhaal is verder heel triest en die man moet dan ook zijn verdiende loon krijgen,maar dat weegt absoluut niet op tegen de schade die hij haar heeft toegebracht.

Goodnight
24-02-04, 14:30
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Hebben ze je nobel prijzen afgepakt?

Heb niet beweerd dat het een anti-moslim stuk is, vond het alleen merkwaardig dat werd gezegd dat haar zoon in Mekka werd gezoogd......
Zoals ik het lees wordt de indruk gewekt dat dit scheer en inslag is bij moslims, om hun (met name ) zoons op te voeden als ware moslims....

Wat ik verder ook storend vind is het feit dat veel meiden uit Marokko trouwen met een 'rijke'vent uit Nederland trouwen en daarbij soms doen alsof ze geen weet hebben van eventueel een andere vrouw waar die man getrouwd of wat dan ook.

Het verhaal is verder heel triest en die man moet dan ook zijn verdiende loon krijgen,maar dat weegt absoluut niet op tegen de schade die hij haar heeft toegebracht.

Goodnight
24-02-04, 14:30
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Hebben ze je nobel prijzen afgepakt?

Heb niet beweerd dat het een anti-moslim stuk is, vond het alleen merkwaardig dat werd gezegd dat haar zoon in Mekka werd gezoogd......
Zoals ik het lees wordt de indruk gewekt dat dit scheer en inslag is bij moslims, om hun (met name ) zoons op te voeden als ware moslims....

Wat ik verder ook storend vind is het feit dat veel meiden uit Marokko trouwen met een 'rijke'vent uit Nederland trouwen en daarbij soms doen alsof ze geen weet hebben van eventueel een andere vrouw waar die man getrouwd of wat dan ook.

Het verhaal is verder heel triest en die man moet dan ook zijn verdiende loon krijgen,maar dat weegt absoluut niet op tegen de schade die hij haar heeft toegebracht.

Goodnight
24-02-04, 14:30
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.


Hebben ze je nobel prijzen afgepakt?

Heb niet beweerd dat het een anti-moslim stuk is, vond het alleen merkwaardig dat werd gezegd dat haar zoon in Mekka werd gezoogd......
Zoals ik het lees wordt de indruk gewekt dat dit scheer en inslag is bij moslims, om hun (met name ) zoons op te voeden als ware moslims....

Wat ik verder ook storend vind is het feit dat veel meiden uit Marokko trouwen met een 'rijke'vent uit Nederland trouwen en daarbij soms doen alsof ze geen weet hebben van eventueel een andere vrouw waar die man getrouwd of wat dan ook.

Het verhaal is verder heel triest en die man moet dan ook zijn verdiende loon krijgen,maar dat weegt absoluut niet op tegen de schade die hij haar heeft toegebracht.

Goodnight
24-02-04, 14:31
Oops..........

Mark
24-02-04, 14:32
4 keer :ego:

Goodnight
24-02-04, 14:33
Geplaatst door Mark
4 keer :ego:

hehehehe...heb een vinger met epilepsie.....

Mark
24-02-04, 14:36
Geplaatst door Goodnight
hehehehe...heb een vinger met epilepsie.....

en daardoor heeft mijn oog nu kramp!

Goodnight
24-02-04, 14:40
Geplaatst door Mark
en daardoor heeft mijn oog nu kramp!

moet je een massage nemen!

Webdisaster
24-02-04, 15:18
Geplaatst door 000NobelPrizes
Merkwaardig dat beheer/mod naar eigen believen mijn nick steeds verandert. Is dat niet een beetje raar?

Enfin, Goodnight, ik kan het verhaal van deze vrouw niet zien als een anti-moslim-stuk.
In de eerste plaats is het een relaas van een dieptriest geval; dat meisje moet door een hel zijn gegaan.

Secundo. Die man is gewoon een misdadiger, die het geloof misbruikt voor zijn eigen gruwelijke doeleinden. Dat komt in elk geloof voor, want het was geen uitzondering dat hufters op zondag in de kerk zaten en hun biecht deden. Klaar is Kees, zieltje schoon, en zo verschaffen ze zichzelf het excuus om als klerelijer door het leven te gaan. Het is psychopatisch gedrag van mensen die niet in staat zijn om naar de stem van hun geweten te luisteren, voor zover ze al een geweten hebben.
Mensen die geen geloof hebben, kunnen soortgelijke rotstreken uithalen zoals hun vrouw slaan, en zichzelf daarbij wijsmaken dat die trut erom gevraagd heeft. Sterker nog, ze verwijten die 'trut' ook nog 's dat goeie kerels als zijzelf geen andere optie wordt gegund dan erop los te rammen. Snappie? En dit soort wandaden dat wordt rechtgeluld met zulke zelf-smoesjes, komen overal voor. Deze kerel ziet toevallig de islam als een boterbriefje voor zijn gedrag.

Heeft de persoon die je nick heeft veranderd niet toevallig deze reactie geschreven. Kan moeilijk geloven dat jij dat zegt :zegniets:

000NobelPrizes
24-02-04, 15:29
Geplaatst door Goodnight
Hebben ze je nobel prijzen afgepakt?

Ik denk dat men er niet graag aan herinnerd wordt dat he oude volk zoveel bijdraagt aan de wetenschap, literatuur en cultuur ;)


Heb niet beweerd dat het een anti-moslim stuk is, vond het alleen merkwaardig dat werd gezegd dat haar zoon in Mekka werd gezoogd......
Zoals ik het lees wordt de indruk gewekt dat dit scheer en inslag is bij moslims, om hun (met name ) zoons op te voeden als ware moslims....

Wat ik verder ook storend vind is het feit dat veel meiden uit Marokko trouwen met een 'rijke'vent uit Nederland trouwen en daarbij soms doen alsof ze geen weet hebben van eventueel een andere vrouw waar die man getrouwd of wat dan ook.
Er zullen meiden zijn die hun echtgenoot als een ticket naar het westen zien. Er zullen mannen zijn die zich poeslief opstellen totdat de 3 jaar zijn verstreken. Er wordt ook door ouders geld geboden aan potentiele huwelijkskandidaten uit het westen. Er wordt ook listig gespeeld met de machtspositie van partners uit het westen. Enfin, er is een welig tierende huwelijksmarkt ontstaan. En oh ja, er zal ook best wel 's uit liefde worden getrouwd.



Het verhaal is verder heel triest en die man moet dan ook zijn verdiende loon krijgen,maar dat weegt absoluut niet op tegen de schade die hij haar heeft toegebracht.
Open deur.

jaja
24-02-04, 15:44
Geplaatst door Royce
Op je enigzins humane post. Ik weet niet wie met je Nick aan het kloten is, ik kan zulksoort zaken niet doen. Ik zou er anders MiljoenNobelPrizes van maken...:) Als het niet een beheerder is, dan hebben jullie een joekel van een beveiligingsprobleem (of gebrek aan ...). Daar zou ik maar eens iets aan gaan doen!

Als het wel een beheerder is dan wordt het tijd dat ie een cursus "beheer" krijgt ... dit soort ongein is misbruik maken van je positie en ondermijnt de positie van het beheer op dit forum. "Beheer" dien je te scheiden van je eigen mening. Als je dat niet kunt, moet je zo'n functie niet op je nemen.

Mark
24-02-04, 15:46
Geplaatst door jaja
Als het niet een beheerder is, dan hebben jullie een joekel van een beveiligingsprobleem (of gebrek aan ...). Daar zou ik maar eens iets aan gaan doen!

Als het wel een beheerder is dan wordt het tijd dat ie een cursus "beheer" krijgt ... dit soort ongein is misbruik maken van je positie en ondermijnt de positie van het beheer op dit forum. "Beheer" dien je te scheiden van je eigen mening. Als je dat niet kunt, moet je zo'n functie niet op je nemen.

Voor mijn gevoel zijn er maar 4 mensen die die naam kunnen veranderen ;)

Royce
24-02-04, 15:49
Geplaatst door jaja
Als het niet een beheerder is, dan hebben jullie een joekel van een beveiligingsprobleem (of gebrek aan ...). Daar zou ik maar eens iets aan gaan doen!


Neuh, ik vind ut wel leuk dat gekloot met dr nick. Ga zo door (whoever u may B)


:moe:

Goodnight
24-02-04, 15:57
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik denk dat men er niet graag aan herinnerd wordt dat he oude volk zoveel bijdraagt aan de wetenschap, literatuur en cultuur ;)

Er zullen meiden zijn die hun echtgenoot als een ticket naar het westen zien. Er zullen mannen zijn die zich poeslief opstellen totdat de 3 jaar zijn verstreken. Er wordt ook door ouders geld geboden aan potentiele huwelijkskandidaten uit het westen. Er wordt ook listig gespeeld met de machtspositie van partners uit het westen. Enfin, er is een welig tierende huwelijksmarkt ontstaan. En oh ja, er zal ook best wel 's uit liefde worden getrouwd.


Serieus, ff onder ons....wat hebben ze met je gedaan?Waar is de echte Nobel prizes???

Goodnight
24-02-04, 15:58
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik denk dat men er niet graag aan herinnerd wordt dat he oude volk zoveel bijdraagt aan de wetenschap, literatuur en cultuur ;)

Er zullen meiden zijn die hun echtgenoot als een ticket naar het westen zien. Er zullen mannen zijn die zich poeslief opstellen totdat de 3 jaar zijn verstreken. Er wordt ook door ouders geld geboden aan potentiele huwelijkskandidaten uit het westen. Er wordt ook listig gespeeld met de machtspositie van partners uit het westen. Enfin, er is een welig tierende huwelijksmarkt ontstaan. En oh ja, er zal ook best wel 's uit liefde worden getrouwd.


Serieus, ff onder ons....wat hebben ze met je gedaan?Waar is de echte Nobel prizes???

jaja
24-02-04, 16:33
Goodnight ... ieder z'n recht om z'n mening te uiten hoor, maar ... ehhhh .... herhaal jij jezelf niet wat veel ...:):)

taouanza
24-02-04, 18:36
Geplaatst door Goodnight
Serieus, ff onder ons....wat hebben ze met je gedaan?Waar is de echte Nobel prizes???

Na 24uur gaan we naar de politie. :verrassin

Goodnight
24-02-04, 19:19
Geplaatst door jaja
Goodnight ... ieder z'n recht om z'n mening te uiten hoor, maar ... ehhhh .... herhaal jij jezelf niet wat veel ...:):)

Ik wil overtuigend overkomen :ego:

Goodnight
24-02-04, 19:20
Geplaatst door taouanza
Na 24uur gaan we naar de politie. :verrassin

Misschien is ze wel verliefd...doen mensen zowieso altijd zo gek van.

Lugh
25-02-04, 17:05
Weer een artikel uit DE MORGEN:


Alleenstaande moeder fatima steekt hand in eigen boezem


Fatima dwaalt af om telkens terug te komen op die ene vraag: 'Waarom heeft Allah me gestraft?' De boete die Fatima betaalt, is een leven zonder geluk, vol hard labeur, met mannen die van haar profiteerden. 'Mijn jeugd werd afgepakt door mijn echtgenoten en mijn leven wordt in beslag genomen door mijn kinderen, voor wie ik me blijf inzetten. Als onze opvoeding niet baat, dan treft de Belgen geen schuld. Wij, Marokkanen hebben gefaald. Het Vlaams Blok heeft gelijk.'


In 1968 kwam Fatima naar België, enkele jaren later leerde ze hier haar eerste man kennen. Samen kregen ze twee zonen. Fatima werkte in een textielfabriek in het Waasland, manlief was werkloos. "Hij paste thuis op de kinderen maar dat gebeurde met de harde hand, letterlijk. Ook ik kreeg slagen, tot blauwe ogen en een gebroken been toe. Ik scheidde na vier jaar en werd een hardwerkende, alleenstaande moeder. Ik voelde me gelukkig en de kinderen waren tevreden. Met ons drieën hadden we het paradijs op aarde gevonden."

Vijf jaar op vrije voeten was welletjes, meenden Fatima's ouders. "Mijn neef F. in Marokko werd mijn tweede man. "'Jouw kinderen zijn mijn kinderen', schreef hij in mooie brieven vanuit het thuisland. Toen F. in 1981 naar België kwam, werkte ik buitenshuis terwijl hij zat te luieren. Zijn stiefkinderen waren voor hem een last. Hij negeerde ze, sprak hen onheus aan en stuurde ze naar hun kamer, waar ze zich snel verveelden. De broers gingen dan maar de straat op. Ik achtervolgde vaak mijn zonen, want ik wilde weten wat ze met wie uitspookten. Maar de twee ontglipten me en ontspoorden. De oudste waagde zich aan drugshandel, de ander werd een dief. Op achttien- en twintigjarige leeftijd werden mijn zonen aangehouden. Dat gebeurde, kun je je inbeelden, in eenzelfde week. Ze moesten beiden anderhalf jaar brommen. De een zat in Gent, de ander in Brugge. Ik maakte iedere zaterdag treinreizen naar mijn twee zonen in twee gevangenissen. Aan mijn zijde waren er geen vader of stiefvader, wel kleine kinderen."

frustratie

Ondertussen zijn de twee broers 29 en 31 jaar en staan ze op eigen benen. Met F. kreeg Fatima twee zonen van 19 en 15 jaar en een dochter van 9. Zelfs zijn bloedeigen kinderen laten F. koud, zegt Fatima. "De onverschilligheid is onbeschrijfelijk. Of misschien toch niet. Op een avond werd ik gebeld met het nieuws dat onze drie kinderen betrokken waren bij een verkeersongeval. Ik wilde er snel naartoe. F. kroop in zijn bed."

Fatima is weer een alleenstaande moeder. "Mijn man heeft me verlaten voor een ander. Had ik dat geweten, dan had ik geen kinderen met hem gemaakt. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn kinderen maar het moederschap begint me zwaar te vallen. Mijn zonen uit mijn eerste huwelijk heb ik achtervolgd en geslagen. Ja, ik pakte hen soms hard aan, puur uit frustratie. Ik voelde dat ik vruchteloos mijn best deed. Niettemin bleef ik mijn kinderen steunen en verdedigen, ook toen ze in de gevangenis zaten. En dat is nu net mijn grootste vrees: dat mijn drie tieners ooit achter de tralies belanden. Hoewel ik de kracht voor een goede opvoeding niet meer vind, blijf ik me inzetten. Op school vraag ik regelmatig naar de houding van mijn kinderen en ga ik alleen naar oudercontacten. Ik sta erop dat mijn kinderen beleefd zijn en tolereer geen machogedrag op straat. Als het moet, bestook ik ze met vragen, want ik wil hun handel en wandel kennen. Ik koester geen grote ambities voor ze maar ze moeten studeren en iemand worden. Hun leven mag geen herhaling worden van het mijne."

verpest

De politieke stemmen die opkomen voor een grotere verantwoordelijkheid van migrantenouders ten aanzien van hun kinderen, vindt Fatima terecht, en ze stelt prompt dat de ouders zelf moeten worden opgevoed. "De meeste Marokkanen leefden vroeger in de Marokkaanse boerenbuiten. Ze zijn niet geschoold en hebben geen verantwoordelijkheidszin. Vooruitgang willen ze niet. Terwijl het Westen een nieuw leven op een andere planeet zoekt, doen vele Marokkanen uitermate hun best om de klok op alle vlakken terug te zetten. Ik ben het vaak eens met het Vlaams Blok, want Vlamingen hebben ons goed onthaald maar wij, Marokkanen, hebben het verpest. We hebben onze kinderen verwaarloosd en slecht opgevoed. We kweken en laten los. Bij rellen heb ik veel zin om mijn jas aan te trekken en die jongeren een lesje te leren en hun grote mond te snoeren. Ik weiger te geloven dat Belgen discrimineren en racistisch zijn en verzet me tegen Marokkanen die Belgen beledigen, in hun eigen land nog wel."

Fatima: 'Wij hebben onze kinderen verwaarloosd.'


De Morgen -

taouanza
25-02-04, 17:28
Geplaatst door Lugh
Weer een artikel uit DE MORGEN:


Alleenstaande moeder fatima steekt hand in eigen boezem


Fatima dwaalt af om telkens terug te komen op die ene vraag: 'Waarom heeft Allah me gestraft?' De boete die Fatima betaalt, is een leven zonder geluk, vol hard labeur, met mannen die van haar profiteerden. 'Mijn jeugd werd afgepakt door mijn echtgenoten en mijn leven wordt in beslag genomen door mijn kinderen, voor wie ik me blijf inzetten. Als onze opvoeding niet baat, dan treft de Belgen geen schuld. Wij, Marokkanen hebben gefaald. Het Vlaams Blok heeft gelijk.'


In 1968 kwam Fatima naar België, enkele jaren later leerde ze hier haar eerste man kennen. Samen kregen ze twee zonen. Fatima werkte in een textielfabriek in het Waasland, manlief was werkloos. "Hij paste thuis op de kinderen maar dat gebeurde met de harde hand, letterlijk. Ook ik kreeg slagen, tot blauwe ogen en een gebroken been toe. Ik scheidde na vier jaar en werd een hardwerkende, alleenstaande moeder. Ik voelde me gelukkig en de kinderen waren tevreden. Met ons drieën hadden we het paradijs op aarde gevonden."

Vijf jaar op vrije voeten was welletjes, meenden Fatima's ouders. "Mijn neef F. in Marokko werd mijn tweede man. "'Jouw kinderen zijn mijn kinderen', schreef hij in mooie brieven vanuit het thuisland. Toen F. in 1981 naar België kwam, werkte ik buitenshuis terwijl hij zat te luieren. Zijn stiefkinderen waren voor hem een last. Hij negeerde ze, sprak hen onheus aan en stuurde ze naar hun kamer, waar ze zich snel verveelden. De broers gingen dan maar de straat op. Ik achtervolgde vaak mijn zonen, want ik wilde weten wat ze met wie uitspookten. Maar de twee ontglipten me en ontspoorden. De oudste waagde zich aan drugshandel, de ander werd een dief. Op achttien- en twintigjarige leeftijd werden mijn zonen aangehouden. Dat gebeurde, kun je je inbeelden, in eenzelfde week. Ze moesten beiden anderhalf jaar brommen. De een zat in Gent, de ander in Brugge. Ik maakte iedere zaterdag treinreizen naar mijn twee zonen in twee gevangenissen. Aan mijn zijde waren er geen vader of stiefvader, wel kleine kinderen."

frustratie

Ondertussen zijn de twee broers 29 en 31 jaar en staan ze op eigen benen. Met F. kreeg Fatima twee zonen van 19 en 15 jaar en een dochter van 9. Zelfs zijn bloedeigen kinderen laten F. koud, zegt Fatima. "De onverschilligheid is onbeschrijfelijk. Of misschien toch niet. Op een avond werd ik gebeld met het nieuws dat onze drie kinderen betrokken waren bij een verkeersongeval. Ik wilde er snel naartoe. F. kroop in zijn bed."

Fatima is weer een alleenstaande moeder. "Mijn man heeft me verlaten voor een ander. Had ik dat geweten, dan had ik geen kinderen met hem gemaakt. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn kinderen maar het moederschap begint me zwaar te vallen. Mijn zonen uit mijn eerste huwelijk heb ik achtervolgd en geslagen. Ja, ik pakte hen soms hard aan, puur uit frustratie. Ik voelde dat ik vruchteloos mijn best deed. Niettemin bleef ik mijn kinderen steunen en verdedigen, ook toen ze in de gevangenis zaten. En dat is nu net mijn grootste vrees: dat mijn drie tieners ooit achter de tralies belanden. Hoewel ik de kracht voor een goede opvoeding niet meer vind, blijf ik me inzetten. Op school vraag ik regelmatig naar de houding van mijn kinderen en ga ik alleen naar oudercontacten. Ik sta erop dat mijn kinderen beleefd zijn en tolereer geen machogedrag op straat. Als het moet, bestook ik ze met vragen, want ik wil hun handel en wandel kennen. Ik koester geen grote ambities voor ze maar ze moeten studeren en iemand worden. Hun leven mag geen herhaling worden van het mijne."

verpest

De politieke stemmen die opkomen voor een grotere verantwoordelijkheid van migrantenouders ten aanzien van hun kinderen, vindt Fatima terecht, en ze stelt prompt dat de ouders zelf moeten worden opgevoed. "De meeste Marokkanen leefden vroeger in de Marokkaanse boerenbuiten. Ze zijn niet geschoold en hebben geen verantwoordelijkheidszin. Vooruitgang willen ze niet. Terwijl het Westen een nieuw leven op een andere planeet zoekt, doen vele Marokkanen uitermate hun best om de klok op alle vlakken terug te zetten. Ik ben het vaak eens met het Vlaams Blok, want Vlamingen hebben ons goed onthaald maar wij, Marokkanen, hebben het verpest. We hebben onze kinderen verwaarloosd en slecht opgevoed. We kweken en laten los. Bij rellen heb ik veel zin om mijn jas aan te trekken en die jongeren een lesje te leren en hun grote mond te snoeren. Ik weiger te geloven dat Belgen discrimineren en racistisch zijn en verzet me tegen Marokkanen die Belgen beledigen, in hun eigen land nog wel."

Fatima: 'Wij hebben onze kinderen verwaarloosd.'


De Morgen -


Werken voor een man die ligt te luieren,never!
Daar heb je geen Vlaams Blok voor nodig.

Orakel
25-02-04, 18:45
Het is Ahmed, haar oudere broer die ook in Brussel woont. Verontrust heeft die haar man opgezocht. Hij heeft zijn zuster niet gezien sinds die in Brussel is aangekomen. Gaat het goed met haar? Abdel geeft toelating boodschappen te doen voor haar. Hij beaamt dat ze geïsoleerd leeft, "maar dat is voor haar bestwil". De broer zoekt zijn zuster tevergeefs in het huis in de Moestuinlaan, tot hij het luik vindt. Hij schrikt zich een ongeluk. Dileila blijkt zwanger. En er is erger: ze is bont en blauw geslagen. Ze heeft de plekken proberen te camoufleren met make-up. "Ook in de buik", wijst ze. Ze smeekt echter niet naar de politie te gaan. Ze is bang dat Abdel haar zal vermoorden. De broer vertrekt, maar verwittigt wel Dileila's moeder in Tanger.

Tazzzz 3la rzjel. Je eigen zus zo achterlaten.

Tip voor de politici: als 'wij' dit soort "culturele" uitwassen gaan aanpakken, passen jullie dan consequent de wet toe?
Wederrechtelijke vrijheidsberoving, mishandeling, polygamie, oplichting....
TOch wel goed voor een jaar of 2 dacht ik zo.