PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL-leider is jongen van de straat



ZbaqZbaq
25-02-04, 13:51
Interview / AEL-leider is jongen van de straat
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2004-02-25

Eindelijk heeft de AEL Nederland een voorman. Volgens Nabil Marmouch worden moslims gezien als minderwaardige mensen.



UTRECHT - Op de toonbank van het internetcafé ligt een stapel exemplaren van Dyab Abou Jahjah's boek 'Tussen twee werelden'. Uit een breedbeeld-tv knalt het geluid van MTV. Jongetjes chatten en mailen. De trap af, in een kale kelder houdt de Arabisch-Europese Liga (AEL) Nederland kantoor. Het bedrijf is van de nieuwe voorzitter Nabil Marmouch. Met een knipoog naar de reputatie van de AEL: ,,Hier smeden wij onze snode plannetjes.''

Nabil Marmouch (29) is juist deze ochtend vrijgesproken van heling en een gewelddadige overval. Hij kreeg wel twee weken voorwaardelijk en een boete voor verzet bij zijn aanhouding, vorig jaar. Hij zat een maand in voorarrest. ,,Ik hoorde het vanmorgen over de radio. Ik maakte me geen zorgen.'' Hij weet zeker dat zijn broer, die wel werd veroordeeld, in hoger beroep ook vrijkomt. ,,Ik vertrouw op deze democratische rechtsstaat, al had ik soms het gevoel dat ik een neger was voor een rechtbank in een zuidelijke staat van Amerika.''

Hij had vaker vastgezeten. ,,Ik heb dingen gedaan. Toen ik minderjarig was, toen ik meerderjarig was. Ik ben geen engeltje geweest. Ik gebruik al mijn ervaringen, zowel nare als leuke, om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Bij de AEL geldt: wat je hebt gedaan vóór je lid was, is niet relevant. Als je daarna de ideologie maar onderschrijft en je gedrag aanpast.''

Hij groeide op in de Haagse Schilderswijk en weet wat leeft op straat. ,,Daar is de groep waar ik me persoonlijk veel dichterbij voel staan dan bij de intellectuele elite. Al heb ik zelf uiteindelijk wel gestudeerd, informatica.''

Een jaar terug was hij mede-oprichter van AEL Nederland (nu 1000 leden). ,,Wij komen op voor de Arabisch-islamitische gemeenschap. Anders dan gevestigde allochtone clubs hebben wij het over dingen die ertoe doen, zoals de weerstand tegen moskeebouw, achterstanden in werk en scholing, het sluierverbod en belemmeringen van huwelijksmigratie. Dat gaat niet over jullie autochtonen, maar over óns, de tweede en derde generatie allochtonen.''

,,Neem de VVD, die de dubbele nationaliteit wil verbieden. Het enige argument daarvoor is dat het de band met die landen helemaal verbreekt. Maar wij snijden de band met de Arabische natie nooit door. VVD-leider Van Aartsen wil gezinscoaches laten bepalen waar allochtone kinderen op school komen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand mij zegt waar mijn zoon van vier op school moet. Bizar. En wat hoorde ik nou weer? GroenLinks wil gearrangeerde huwelijken strafbaar stellen. Die partij kiest ook ineens voor de populistische weg.''

,,Dit gaat over mensenrechten. Blijkbaar worden wij gezien als minderwaardig mens.'' Berustend: ,,Ik kan niet op elke uitspraak reageren. Gooi de radio open en je hoort de Wildersjes en Hirsi Ali'tjes roepen. Maar langzamerhand weet iedereen die toch wel te plaatsen?''

Angst voor de islam is het, vermoedt Marmouch. ,,Moslima's die doordringen tot universiteiten en goede maatschappelijke posities, maken het zichtbaar dat de samenleving verandert. Maar het is ook mondiaal. Luister maar naar Bush en Blair. Van die neoconservatieve retoriek word je vanzelf bang. Totale onzin. Als iemand bang moet zijn, zijn het de minderheden, mensen die geen macht hebben. Daarom moeten we op plekken komen waar we mogen meebeslissen.''

Daarvoor is een zelfbewuste gemeenschap nodig. ,,We gaan lezingen geven over de rol van Marokkanen en Algerijnen in de Tweede Wereldoorlog. Nog steeds weten veel mensen niet dat er duizenden zijn gesneuveld in de strijd tegen het fascisme. Als je het hebt over de Nederlandse verworvenheden, mag wel eens duidelijk zijn dat Arabieren daar een bijdrage aan hebben geleverd.''

De grote leider Jahjah in België, die Marmouch naar voren schoof, laat de Nederlandse tak vrij. ,,Zolang we niets doen dat pro-assimilatie is.'' De AEL voelt zich hier in elk geval gesteund door het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie integratiebeleid, onder leiding van VVD'er Blok. ,,Blok heeft volmondig erkend dat er discriminatie en uitsluiting is op de arbeidsmarkt. En dat scholen de vrijheid van onderwijs misbruiken om allochtone leerlingen te weren. Het was ook bijzonder dat Blok concludeerde dat de overheid weinig of geen invloed heeft gehad op de integratie, maar dat er toch succes is, te danken aan de mensen zelf. De AEL ziet dat ook zo. We moeten assertief zijn, geen slachtoffers.''

bron: trouw

taouanza
25-02-04, 13:55
:rolleyes:

ZbaqZbaq
25-02-04, 14:07
"Now what is your problem, lady? You gotta problem? You're good looking, you gotta beautiful body, beautiful legs, beautiful face; wit all dese guys in love witch you, man; only you gotta look in your eye like you haven't been fucked in a year"

Tony Montana talking to Elvira Hancock "scarface 1979"

Daviddavid
25-02-04, 14:08
Geplaatst door ZbaqZbaq




:jammer:

taouanza
25-02-04, 14:14
Geplaatst door ZbaqZbaq


As an unmarried muslimwoman am not suposed to.:)







Maar vond het wel grappig.:haha:

Blade20
25-02-04, 15:11
Geplaatst door ZbaqZbaq


Het zal wel aan mij liggen, maar er zit een typvout in. Wit=with? en dese = These? en witch = with? En nog veel meer futen.

Kijk, als ik typvouten maak is dat natuurlijk een andere zaak. ;)

Mark
25-02-04, 15:13
Geplaatst door Blade20
Het zal wel aan mij liggen, maar er zit een typvout in. Wit=with? en dese = These? en witch = with? En nog veel meer futen.

Kijk, als ik typvouten maak is dat natuurlijk een andere zaak. ;)

Dat is straattaal, van de amerikaanse versie van de schilderswijk :)

Mark
25-02-04, 15:14
Trouwens Blade, je maakt de meeste taalfouten sinds JoopR hier zat.

:roker:

taouanza
25-02-04, 15:14
Geplaatst door Blade20
Het zal wel aan mij liggen, maar er zit een typvout in. Wit=with? en dese = These? en witch = with? En nog veel meer futen.

Kijk, als ik typvouten maak is dat natuurlijk een andere zaak. ;)

Straks ga ik nog mensen aanspreken op hun taalfouten.:hihi:

Royce
25-02-04, 15:15
Geplaatst door ZbaqZbaq



Zomaar ga je bot doen tegen Taouhannes. :boos:

Blade20
25-02-04, 15:19
Overigens, een zekere Adolf H. en een zekere Napoleon B. waren ook van de straat.
En als dat nog niet genoeg zegt over wat er van de straat komt, ik kom er ook vandaan.

Zo, nu moet ik voldoende mensen hebben overtuigd dat niet iedereen die van de straat af komt goede bedoelingen heeft. :cool:

barfly
25-02-04, 15:24
Geplaatst door Blade20
Het zal wel aan mij liggen, maar er zit een typvout in. Wit=with? en dese = These? en witch = with? En nog veel meer futen.

Kijk, als ik typvouten maak is dat natuurlijk een andere zaak. ;)

Scarface was een Cubaan dus gewoon weer zo'n allochtoon die de taal niet goed sprak...

000NobelPrizes
25-02-04, 15:24
En Saddam Hussein kwam ook van de straat.
Er ontspruiten toch wel aparte leiders aan het mos tussen de tegels.

000NobelPrizes
25-02-04, 15:25
Geplaatst door barfly
Scarface was een Cubaan dus gewoon weer zo'n allochtoon die de taal niet goed sprak...

En die dacht ook dat z'n snikkel the next best thing was.

Blade20
25-02-04, 15:25
Geplaatst door barfly
Scarface was een Cubaan dus gewoon weer zo'n allochtoon die de taal niet goed sprak...

Ja, maar slecht Engels \ Amerikaans spreken is geen reden om het slecht over te typen. :)

barfly
25-02-04, 15:27
Geplaatst door 000NobelPrizes
En die dacht ook dat z'n snikkel the next best thing was.

Dat is mannen eigen! :)

Royce
25-02-04, 15:28
Ik ben nog steeds Street. Keep it gangsta.

taouanza
25-02-04, 15:28
Geplaatst door Royce
Zomaar ga je bot doen tegen Taouhannes. :boos:

Ach Taouhannes doet ook niet bepaald aardig tegen zbaqderbaq :jeweetog:

000NobelPrizes
25-02-04, 15:33
Geplaatst door barfly
Dat is mannen eigen! :)

Alsof ik dat niet weet :loens:
Er zijn hele culturen omheen verzonnen om dat apparaat aller apparaten op een sokkel te krijgen.
Blijkbaar zijn al deze toeters en bellen toch nodig om er nog wat van te maken.

barfly
25-02-04, 15:36
Geplaatst door 000NobelPrizes
Alsof ik dat niet weet :loens:
Er zijn hele culturen omheen verzonnen om dat apparaat aller apparaten op een sokkel te krijgen.
Blijkbaar zijn al deze toeters en bellen toch nodig om er nog wat van te maken.

Ik zie het meer als een ode aan- is het je wel eens opgevallen hoeveel dingen er sprekend op lijken? :p

taouanza
25-02-04, 15:38
Geplaatst door barfly
Ik zie het meer als een ode aan- is het je wel eens opgevallen hoeveel dingen er sprekend op lijken? :p

Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:

Royce
25-02-04, 15:40
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:


En komkommers.... :p

Mark
25-02-04, 15:41
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:

Je zal maar als groentevrouw werken, dat wordt me een partijtje reinigen met die aubergines, komkommers, penen enz

Daviddavid
25-02-04, 15:41
Geplaatst door 000NobelPrizes
Alsof ik dat niet weet :loens:
Er zijn hele culturen omheen verzonnen om dat apparaat aller apparaten op een sokkel te krijgen.
Blijkbaar zijn al deze toeters en bellen toch nodig om er nog wat van te maken.



:D

barfly
25-02-04, 15:41
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:

Terecht je weet nooit waar die dingen gezeten hebben :melig:

Dutchguy
25-02-04, 15:41
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:

Vraag het een eskimo maar. Of ergens anders waar het erg koud is. Toveren ze zo een aubergine tevoorschijn.

Mark
25-02-04, 15:41
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:

schillen ze in Iran niet met hun handen?

barfly
25-02-04, 15:43
Geplaatst door Mark
schillen ze in Iran niet met hun handen?

Hoe moet je die dingen anders vast houden?

000NobelPrizes
25-02-04, 15:43
Geplaatst door barfly
Ik zie het meer als een ode aan- is het je wel eens opgevallen hoeveel dingen er sprekend op lijken? :p

Ben jij pindarotsje of augurk?

Donna
25-02-04, 15:44
"Now what is your problem, lady? You gotta problem? You're good looking, you gotta beautiful body, beautiful legs, beautiful face; wit all dese guys in love witch you, man; only you gotta look in your eye like you haven't been fucked in a year"


:moe:


In this country, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the women.

Luister naar je grote voorbeeld. Nog even doorsparen dus Zbaq. Probeer het dan maar weer eens bij Taouanza, want van je egotripperij is ze niet erg onder de indruk zoals je ziet.

000NobelPrizes
25-02-04, 15:46
Geplaatst door taouanza
Nou aubergines in ieder geval niet en toch moet je volgens Komeini als vrouw je ritueel reinigen als je er meer dan 3 hebt geschild.:verward:
Komeini begrijpt de concurrerende positie van de aubergine.

barfly
25-02-04, 15:47
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ben jij pindarotsje of augurk?

Meer een zure bom ;)

000NobelPrizes
25-02-04, 15:49
Geplaatst door barfly
Meer een zure bom ;)

Oh jee. Heb je 'n Amerikaanse verschalkt?

taouanza
25-02-04, 16:01
Geplaatst door 000NobelPrizes
Komeini begrijpt de concurrerende positie van de aubergine.


Hoezo kan je met een aubergine een goed gesprek voeren?:rolleyes:

Dutchguy
25-02-04, 16:06
Geplaatst door taouanza
Hoezo kan je met een aubergine een goed gesprek voeren?:rolleyes:

Tegen mij zeggen ze altijd 'Bring me to your leader, bring me to your leader'. Heb jij dat niet dan?

taouanza
25-02-04, 16:12
Geplaatst door Dutchguy
Tegen mij zeggen ze altijd 'Bring me to your leader, bring me to your leader'. Heb jij dat niet dan?

Begrijpt er geen bal van maar vindt het toch wel grappig.:haha:

ZbaqZbaq
25-02-04, 16:13
Geplaatst door Donna
:moe:



Luister naar je grote voorbeeld. Nog even doorsparen dus Zbaq. Probeer het dan maar weer eens bij Taouanza, want van je egotripperij is ze niet erg onder de indruk zoals je ziet.

Tony een voorbeeld ? Hij eindigde dood in zijn gang...

Sosa..das pas een goeie ;)

taouanza
25-02-04, 16:24
Geplaatst door Dutchguy
Vraag het een eskimo maar. Of ergens anders waar het erg koud is. Toveren ze zo een aubergine tevoorschijn.

:verward:


Waar ben ik aan begonnen.

Volgens mij ben ik de enige die geen associaties heeft bij aubergine. :nerveus:

Donna
25-02-04, 16:38
Geplaatst door ZbaqZbaq
Tony een voorbeeld ? Hij eindigde dood in zijn gang...

Sosa..das pas een goeie ;)

Die junglebewoner ging kapot nadat de film afgelopen was. Gestikt in een liaan.

Nee, Dyab! Das pas een voorbeeld. Koop maar een fijn shirtje met V hals... :stout:

Donna
25-02-04, 16:40
Geplaatst door taouanza
:verward:


Waar ben ik aan begonnen.

Volgens mij ben ik de enige die geen associaties heeft bij aubergine. :nerveus:

Qua smaak is het in ieder geval een verbetering :hihi:

Royce
25-02-04, 16:40
Tony had toh a lil` friend??

000NobelPrizes
25-02-04, 16:40
Geplaatst door taouanza


Volgens mij ben ik de enige die geen associaties heeft bij aubergine. :nerveus:
Dan heb je niet goed naar Khomeini geluisterd. Foei.

000NobelPrizes
25-02-04, 16:41
Geplaatst door Donna
Qua smaak is het in ieder geval een verbetering :hihi:

:haha: :haha: :haha:

Royce
25-02-04, 16:42
Geplaatst door Donna
Qua smaak is het in ieder geval een verbetering :hihi:


:lol: