PDA

Bekijk Volledige Versie : Shi'iten nemen de macht over in Bagdad, weerzin tegen Amerikanen groeit



lennart
25-02-04, 16:10
In Baghdad Shi'ite slum, anger at occupation mounts

BAGHDAD, Iraq – Sewage floods the alleys of Baghdad's largest slum, power cuts are frequent and jobless youths loiter in the streets – all signs, say Sadr City's Shi'ite residents, that the U.S. occupation has failed them.

"What have the Americans done for me? People now say the Americans are people who give false promises," said plumber Saleh Shweiki, 28, in the bustling slum district where almost half of the capital's five million population live.

Sewage ducts from Shweiki's home flow into the street outside, where barefoot children play among piles of garbage.

Municipality workers say U.S. civil administrators and aid officials came months ago to inspect the district's decrepit Habibiya sewage treatment plant, but never returned. They say U.S. soldiers offer little help rebuilding the district.

(...)

But for many, the welcome given to American troops has turned to distrust. Most residents say they have now put their faith in clerics and religious groups to keep the peace and serve the community.

They talk of mosque volunteers handling chaotic traffic, schools run by clerics and street cleaning campaigns organized by religious groups, all taking the place of official public services.

"The best people are the religious ones who serve the community. They are the only ones who are doing anything," said Haider Hassan, a shopkeeper.

http://www.signonsandiego.com/news/world/iraq/20040224-0803-iraq-shiites.html

Blade20
25-02-04, 16:17
Tja, dat geld wellicht voor de Amerikanen, maar voor de rest hoor je van de anderen die er zitten bijna niets. (ja, soms van de Britten uit)

Dus als de Amerikanen het nu naar de VN overdragen, dan houdt het geklaag op. Maar dat doen die hardhoofden natuurlijk niet....

Maar ik zie het alweer gebeuren hoor. De mensen die het nu doen hebben het beste voor, dat begrijp ik wel, maar binnen no-time wordt het een Shariah staat zoals Iran en zitten ze over een jaar of 10 - 20 weer met de gebakken peren.

Ach, wat zou het mij ook allemaal uitmaken, het is hun keuze.

lennart
25-02-04, 16:22
Helicopter Crash, twee doden.
http://www.timesunion.com/AspStories/story.asp?storyID=222457&category=&BCCode=&newsdate=2/25/2004

Amerikaan gewond in kuweit door bom?
http://www.rapidcityjournal.com/articles/2004/02/25/news/state/state04.txt

Olieverbinding in Karbala opgeblazen:
http://www.hipakistan.com/en/detail.php?newsId=en55146&F_catID=&f_type=source

3 leden van de KDP omgelegd in Mosul
http://www.iribnews.com/Full_en.asp?news_id=199209

2 Iraakse politieagenten gedood in Mosul:
http://www.arabtimesonline.com/arabtimes/breakingnews/view.asp?msgID=4901

3 Iraqis die werkten voor de Amerikanen gedood in Mosul:
http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_page/0,5744,8782357%255E1702,00.html

Amerikaan burger in dienst van de overheid gedood nabij Bagdad
http://www.wtov9.com/news/2869678/detail.html

Politie Chef van Mosul gedood,
Raket in Shi'itische moskee geschoten in Bagdad
Mujahedeen Brigades dreigen met aanvallen in Kirkuk
Saoedi convooi met brandstof aangevallen in Latafiyah
Voormalig militaire official van de Ba'ath partij vermoord in Mosul
Koerdse groep claimt 1.7 miljoen handtekening om referendum over Koerdistan te eisen
4000 Turkmenen demonstreren in Bagdad
http://www.miami.com/mld/miamiherald/news/world/8031439.htm

Shi'itische demonstratie tegen Amerikaans aangestelde besturen in Hillah en Karbala
http://www.wlox.com/Global/story.asp?S=1667530

Sistani dreigt met Intifadah als de Amerikanen na 30 juni niet beginnen met aftocht?
http://www.informationclearinghouse.info/article5757.htm

observer
26-02-04, 15:02
Dus als de Amerikanen het nu naar de VN overdragen, dan houdt het geklaag op. Maar dat doen die hardhoofden natuurlijk niet.... en dat geloof je

welnee dan is gewwoon de VN de zondebok

en daarna de soeni
en de koerden
en en

Ron Haleber
26-02-04, 16:21
Het is duidelijk dat de USA-propaganda over democratie nergens op slaat.

Gelukkig ziet het er naar uit dat hun doel - de controle over de olieprijs - ook gaat mislukken.

Hopelijk worden ze snel gedwongen daar op te stappen! En ook de Nederlanders met de staart tussen de benen...

Jammer dat er ipv de Amerikanen zoveel Irakezen sneuvelen, anders was het allang afgelopen!





http://www.grenzeloos.org/images/20maart.gif

Blade20
26-02-04, 17:32
Geplaatst door Ron Haleber
Het is duidelijk dat de USA-propaganda over democratie nergens op slaat.

Gelukkig ziet het er naar uit dat hun doel - de controle over de olieprijs - ook gaat mislukken.

Hopelijk worden ze snel gedwongen daar op te stappen! En ook de Nederlanders met de staart tussen de benen...

Jammer dat er ipv de Amerikanen zoveel Irakezen sneuvelen, anders was het allang afgelopen!


En wat voor regering denk jij dat er dan voor in de plaats komt, iig niet zoveel beter dan als de VS er aan de macht is.

Simon
26-02-04, 21:25
Volgens mij wordt het een staat naar Iraans model. Dus inderdaad is de VS dan weinig opgeschoten met hun actie. De martelkamers krijgen dan alleen maar andere functionarissen. Aan de andere kant denk ik dat de VS wel allerlei waarborgen gaat eisen zodat die onzin als de Raad van de Hoeders die zo maar duizenden kandidaten voor de verkiezingen buiten het kiesstelsel kan houden niet mogelijk is. Mogelijk wordt het dan wel een islamitische staat die echt democratisch gerund wordt.

Ron Haleber
26-02-04, 23:38
Geplaatst door Blade20
En wat voor regering denk jij dat er dan voor in de plaats komt, iig niet zoveel beter dan als de VS er aan de macht is.

Ik stelde dat die "democratie" van de USA nergens op slaat. Het feit dat mensen zelf over hun regering kunnen beslissen is altijd beter dan een regiem van bezetters...

Het is niet aan ons en ook niet aan Blade of Simon om daarover te beslissen. Die Irakezen zullen zelfs een democratie als die van ons niet eens willen.

Als die democratie met een seculiere basis al mogelijk was - en onder Sadam was er een seculiere basis - dan hebben de Amerikanen dat met hun Mongolen-invasie voor de eerste decennia onmogelijk gemaakt. Dat stelde ik hier al in maart 2003...

Simon spreekt wartaal: "een democratisch gerunde staat met martelkamers"...? Of doelt Simon op de USA met Guantanamo Bay...?

theemuts
27-02-04, 00:02
Hopelijk worden ze snel gedwongen daar op te stappen! En ook de Nederlanders met de staart tussen de benen...

Jezus Ron Haleber wat een gemakkelijk en goedkoop statement. Heb je daar nog meer van in voorraad?

Als het zou gebeuren zoals jij wilt dat het gebeurt, ga je dan over een paar jaar ook de straat op als het tweede Iran misdaden tegen de menselijkheid begaat?

Ron Haleber
27-02-04, 01:25
Geplaatst door theemuts
Jezus Ron Haleber [...] Als het zou gebeuren zoals jij wilt dat het gebeurt, ga je dan over een paar jaar ook de straat op als het tweede Iran misdaden tegen de menselijkheid begaat?

Als Nederlander voel ik me in eerste instantie verantwoordelijk voor de politiek die Nederland voert. Ik vind dat ik daar tegen moet demonstreren. Vaak valt Nederland daarbij samen met de USA...

Wij stemmen er namelijk in principe over of Nederlandse jongens naar Irak gaan! En ik weet niet of Wouter even positief daar over denkt als Wilders...

Over Iran heb ik - evenmin als jij - politiek etc. ook maar in de verste verte iets te zeggen!

Wel heb ik mij met Marokko bemoeid o.a. via het Marokko-Comitée omdat ik zowel hier als daar met veel Marokkanen optrok... Vandaag de dag spreekt men zelfs over het Nederlandse Rifgebergte.

jaja
27-02-04, 11:54
Geplaatst door Ron Haleber
Het is duidelijk dat de USA-propaganda over democratie nergens op slaat.

Gelukkig ziet het er naar uit dat hun doel - de controle over de olieprijs - ook gaat mislukken.

Hopelijk worden ze snel gedwongen daar op te stappen! En ook de Nederlanders met de staart tussen de benen...

Jammer dat er ipv de Amerikanen zoveel Irakezen sneuvelen, anders was het allang afgelopen!





http://www.grenzeloos.org/images/20maart.gif wat een onzin. Als er geen amerikanen waren zouden de moslims elkaar onderling niet bestrijden ...??!! In welke droomwereld leef je?

Bij het bestrijden van Amerikanen probeert men zoveel mogelijk moslims te doden - zie de slachtofferlijsten. (Bij sommige aanslagen heeft men er zelfs voor gekozen om niet naar de poort te rijden waar de amerikanen stonden, maar eerder zodat er meer (moslim) slachtoffers vielen ...)

De Shi'ieten en Sunni vechten al .. maar doen dat 's nachts en in het geniep. Shi'ieten hebben onderling al aanslagen gepleegd. Koerden verdrijven Sunni en Turkmenen. etc. etc. Zonder amerikanen zou dat niet gebeuren, denk je?? Ttv. Sadam niet nee. Maar ook toen sneefden er met een zekere regelmaat mensen ... voor het geval het je niet was opgevallen.

jaja
27-02-04, 11:57
Geplaatst door Ron Haleber
Als Nederlander voel ik me in eerste instantie verantwoordelijk voor de politiek die Nederland voert. Ik vind dat ik daar tegen moet demonstreren. Vaak valt Nederland daarbij samen met de USA...

Wij stemmen er namelijk in principe over of Nederlandse jongens naar Irak gaan! En ik weet niet of Wouter even positief daar over denkt als Wilders...

Over Iran heb ik - evenmin als jij - politiek etc. ook maar in de verste verte iets te zeggen!

Wel heb ik mij met Marokko bemoeid o.a. via het Marokko-Comitée omdat ik zowel hier als daar met veel Marokkanen optrok... Vandaag de dag spreekt men zelfs over het Nederlandse Rifgebergte. wacht even ... jij mag je wel met Marokko bemoeien ..?? Maar dat is niet consequent!! Je bent isolationist of je bent het niet. Als er elders in de wereld iets fout gaat .. pech gehad . Moeten die lui zelf maar uitzoeken. Als wij iets doen, weet je zeker dat er fouten zullen gebeuren .. en dan krijgen we vuile handen, dus dat mag niet.

Als je mag niet kiezen uit twee of meer kwaden .. dan neem altijd degene waar je zelf niet direct vuile handen maakt ... dat daarmee het grotere kwaad wint .. who cares .. mijn straatje is schoon ...


sorry hoor, maar hier word ik niet helemaal goed van.

Ron Haleber
27-02-04, 12:16
Geplaatst door jaja
wat een onzin. Als er geen amerikanen waren zouden de moslims elkaar onderling niet bestrijden ...??!! In welke droomwereld leef je?

Bij het bestrijden van Amerikanen probeert men zoveel mogelijk moslims te doden - zie de slachtofferlijsten. (Bij sommige aanslagen heeft men er zelfs voor gekozen om niet naar de poort te rijden waar de amerikanen stonden, maar eerder zodat er meer (moslim) slachtoffers vielen ...)

De Shi'ieten en Sunni vechten al .. maar doen dat 's nachts en in het geniep. Shi'ieten hebben onderling al aanslagen gepleegd. Koerden verdrijven Sunni en Turkmenen. etc. etc. Zonder amerikanen zou dat niet gebeuren, denk je?? Ttv. Sadam niet nee. Maar ook toen sneefden er met een zekere regelmaat mensen ... voor het geval het je niet was opgevallen.

Over de invasie van de Mongolen in Irak hebben we al in maart 2003 gepraat. Jij keurde die inclusief de museumroof goed!


Jij schijnt maar niet te willen begrijpen dat niet-westerse staten porseleinkasten zijn. Als jij daar met je USA als olifant doorheen rent voor een regiem-change, dan maak je altijd meer kapot dan goed en is vooral het eind van de ellende voor de bewoners zoek.

Vraag eens aan een christen in Irak of hij de tijd van Sadam of de tijd van de Amerikanen nu verkiest!

Jouw zogenaamd "goedbedoelde" invasies met name in moslimstaten zullen altijd rampzalig zijn. Jammer dat historici als jij nooit van de geschiedenis iets bijleren.


Voor leugens schamen jullie je ook niet. Zo hield de Leidse Wesselingh tegenover mij vast aan het 'feit' dat de Marokkanen bij de koloniale invasie van hun land, de Franse militairen stonden toe te juichen!

Ron Haleber
27-02-04, 12:40
Geplaatst door jaja
wacht even ... jij mag je wel met Marokko bemoeien ..?? Maar dat is niet consequent!! Je bent isolationist of je bent het niet. Als er elders in de wereld iets fout gaat .. pech gehad . Moeten die lui zelf maar uitzoeken. Als wij iets doen, weet je zeker dat er fouten zullen gebeuren .. en dan krijgen we vuile handen, dus dat mag niet.

Als je mag niet kiezen uit twee of meer kwaden .. dan neem altijd degene waar je zelf niet direct vuile handen maakt ... dat daarmee het grotere kwaad wint .. who cares .. mijn straatje is schoon ...


sorry hoor, maar hier word ik niet helemaal goed van.

Ga liever op mijn tekst in dan die oude stoplap wel of niet "isolationisme" op te halen.

Denk je nou echt dat jij vanuit hier met jouw politici iets in Iran kan bijsturen? Duw dan eerst de Palestijnen onder hun neus en zeg dat ze dus met Bush moeten kappen! :schrik:



Met Marokko lag en ligt dat heel anders. De Marokkanen hier zijn/waren de grootste bijdragers aan de deviezen van dat land!

En Nederland (Pronk) heeft terecht uitgeprobeerd of er projecten in dat land mogelijk waren. Ook hebben we Marokko gedwongen te accepteren dat Marokkanen hun stem kunnen uitbrengen...

Ik heb er zelf via consultents aan bijgedragen dat Marokko de Amicales op een zijspoor zette en dat Hassan II voortaan met de echte leiders van de Marokkanen hier contact aanknoopte...

Marokko weet dat de diaspora voor de interne politiek erg belangrijk is. Marokko controleert daarom nog steeds leiders als van de Franse ATMF als ze Marokko willen bezoeken. Ik was daar laatst zelf getuige van. :tranen:

Op Marokko kun je dus - als je je erin verdiept - invloed uitoefenen!



De zaak van jaja is voor mij al sinds maart 2003 erg duidelijk. Jij hebt een koloniaal-imperialistische visie die mooi aansluit bij die van Bush en zijn schoothondje Balkenende.

Vandaaruit hoef je geen enkele rekening te houden met de soevereiniteit van landen, noch met zelfbeschikking van hun bewoners.

Je hoeft je niet in hun geschiedenis, politiek en religies te verdiepen, want die spelen voor jou toch geen enkele wezenlijke rol als ze niet doen wat jij wil. :fpotver:

Om dezefde reden verklaar ik me met de AEL tegen assimilatie - lees het boek van Jahjah of vraag het Nabil... :handbang:



Kom daarom maar met je grote vriend en voorbeeld van jouw Utrechtse universteit Boekestein op 20 maart meedemonstreren! :student:



http://www.grenzeloos.org/images/20maart.gif

Simon
27-02-04, 12:56
Geplaatst door Ron Haleber
Simon spreekt wartaal: "een democratisch gerunde staat met martelkamers"...?

Dat staat nergens in mijn schrijven warhoofd !

Overigens, is dit een nieuwe vorm van politieke correctheid ? :

"Over Iran heb ik - evenmin als jij - politiek etc. ook maar in de verste verte iets te zeggen!"

Ron Haleber
27-02-04, 13:36
Simon, je moet je eigen schrijfsel toch eerst lezen voor je mij verwijt dat ik je woorden verdraai:


Geplaatst door Simon
Volgens mij wordt het een staat naar Iraans model . Dus inderdaad is de VS dan weinig opgeschoten met hun actie. De martelkamers krijgen dan alleen maar andere functionarissen . Aan de andere kant denk ik dat de VS wel allerlei waarborgen gaat eisen zodat die onzin als de Raad van de Hoeders die zo maar duizenden kandidaten voor de verkiezingen buiten het kiesstelsel kan houden niet mogelijk is. Mogelijk wordt het dan wel een islamitische staat die echt democratisch gerund wordt .

De enige veiligheidsklep die jij aanbrengt, is het zogenaamde 'waarborg' van de Amerikanen.

Maar denk je nu heus dat Ayatollah Sistani de USA waarborgen gaat geven als het tot vrije verkiezingen komt - en voor minder doen de shi'ieten het niet..!

Eerst eigen tekst lezen!

Ron Haleber
28-02-04, 08:18
Simon, bij nader inzien klopt je redenering echt niet. Ayatollah Sistani heeft bij democratische verkiezingen in Irak geen beschikking over een Raad van Hoeders... :rolleyes:

Je verwart Sistani met Khamenei in Iran en legt Sistani onbewezen intenties in de mond. Wanneer heeft Sistani gezegd dat hij naar een kopie van Iran streeft? :fucyc:

In Irak is het omgekeerde het geval. De door de Amerikanen ondemocratisch aangestelde Raad van Bestuur heeft daar de macht. En de hoogste Hoeder - de koloniale Gouverneur-generaal Bremer heeft laaatst al bij voorbaat beslist dat de uitkomst van verkiezingen niet in het voordeel van de Shie'ieten mag zijn...

Kortom je gaf wartaal.. :fpimp:

Simon
28-02-04, 09:38
Geplaatst door Ron Haleber
Simon, je moet je eigen schrijfsel toch eerst lezen voor je mij verwijt dat ik je woorden verdraai:

De enige veiligheidsklep die jij aanbrengt, is het zogenaamde 'waarborg' van de Amerikanen.

Maar denk je nu heus dat Ayatollah Sistani de USA waarborgen gaat geven als het tot vrije verkiezingen komt - en voor minder doen de shi'ieten het niet..!

Eerst eigen tekst lezen!

Nou ik gaf verschillende opties weer en je moet wel juist citeren. En ja ik denk dat hij best waarborgen wil geven aan de VS of de VN als dat helpt hen het land uit te krijgen. Ik denk dat alle partijen van elkaar af willen zonder al te veel gezichtsverlies en dat is ook goed mogelijk. Ayatollah Sistani zit straks op het pluche dankzij de VS dus diep in zijn hart is hij hen ook wel wat verschuldigd. Hij zal rust in het land willen en de mogelijkheid het land op te bouwen. En de VS wil er weg zonder dat het land in een chaos verandert of dat de oliebelangen te zeer geschaad worden. Er zijn genoeg wederzijdse belangen in dit proces.

Simon
28-02-04, 09:43
Geplaatst door Ron Haleber
In Irak is het omgekeerde het geval. De door de Amerikanen ondemocratisch aangestelde Raad van Bestuur heeft daar de macht. En de hoogste Hoeder - de koloniale Gouverneur-generaal Bremer heeft laaatst al bij voorbaat beslist dat de uitkomst van verkiezingen niet in het voordeel van de Shie'ieten mag zijn...

Kortom je gaf wartaal.. :fpimp:

Die raad heeft maar tijdelijk de macht want anders breekt de pleuris uit. Bremer kan nu nog doen alsof hij de baas is maar dat duurt nog maar tot juni. De VS heeft er minder te zeggen dan ze suggereren.

Ik hoop ook niet dat Sistani naar een kopie van Iran streeft maar ik verwacht het wel. En achter de schermen denk ik dat Iran zich er ook wel mee bemoeit.

Ron Haleber
28-02-04, 11:05
Geplaatst door Simon
Die raad heeft maar tijdelijk de macht want anders breekt de pleuris uit. Bremer kan nu nog doen alsof hij de baas is maar dat duurt nog maar tot juni. De VS heeft er minder te zeggen dan ze suggereren.

Ik hoop ook niet dat Sistani naar een kopie van Iran streeft maar ik verwacht het wel. En achter de schermen denk ik dat Iran zich er ook wel mee bemoeit.

Ik hoop met Simon dat er ondanks de Mongolen-invasie toch nog iets goeds uitkomt. Maar met velen hier betwijfel ik het zeer. :alien:


En een correctie van de ditmaal - voor onze Simon erg ongewone - demonisering van de Iraanse Islam vond ik toch wel nodig. :vlammen:


Laat dat demoniseren van Sistani nu maar aan Bremer & Co over!



P.S. Voor wat er zich achter de schermen afspeelt kun je bij de geheime diensten van Blair (of hier bij Lennart) terecht! :romance:

:zwaai:

Simon
28-02-04, 11:36
Geplaatst door Ron Haleber
En een correctie van de ditmaal - voor onze Simon erg ongewone - demonisering van de Iraanse Islam vond ik toch wel nodig. :vlammen:



Hmmm nou ga maar eens op een plein in Teheran roepen dat Khamenei een leugenaar is en het land naar de ondergang leidt.

Dan mag je blij zijn als je een week later nog leeft. Maar dat wat ledematen van je gebroken zijn en wat nagels van je uitgerukt is welhaast zeker.

Of ben je de honderden studenten die daar verdwenen zijn ook maar voor het gemak vergeten?

Need I say more ?