PDA

Bekijk Volledige Versie : 53 Jaar geleden....



TonH
25-02-04, 16:47
http://www.februaristaking.nl/img/dokwerker_kaart.jpg

barfly
25-02-04, 16:49
Geplaatst door TonH
http://www.februaristaking.nl/img/dokwerker_kaart.jpg

Ziet eruit als een communist :rolleyes:

000NobelPrizes
25-02-04, 16:51
Dat is De Dokwerker, aardappel.

Het is 25 februari, herinnering aan de staking tegen joodse onderdrukking.
Om 5 uur op het J.D. Meijerplein in Mokum.

000NobelPrizes
25-02-04, 16:54
het is trouwens 63 jaar geleden.

TonH
25-02-04, 16:55
Geplaatst door 000NobelPrizes
het is trouwens 63 jaar geleden.

[rood-hoofd]hoofdrekenen: 6-[/rood-hoofd]

TonH
25-02-04, 16:57
HERDENK DE FEBRUARISTAKING 1941
Op woensdag 25 februari aanstaande wordt in Amsterdam wederom de Februaristaking 1941 herdacht.

Met de Februaristaking gaf de bevolking van Amsterdam en wijde omgeving uiting aan haar verontwaardiging over het brute optreden van de Duitse bezetters.

In talrijke grote en kleine bedrijven werd het werk neergelegd uit protest tegen de vervolging van joodse burgers. De solidariteit die toen door de stakers werd betoond stond haaks op het wangedrag van de bezettende macht en haar Nederlandse handlangers.

De jaarlijkse herdenkingen bij de Dokwerker laten zien dat deze solidariteitsgedachte nog steeds niet aan betekenis heeft ingeboet. Immers, zeer velen beseffen dat discriminatie en stigmatisering van minderheden en bevolkingsgroepen tot ontwrichting van de samenleving leidt. Als verschijnselen van antisemitisme, racisme en onverdraagzaamheid de kop opsteken is waakzaamheid geboden. Juist in de huidige tijd is daarom de houding van overheden en burgers van groot belang.

De verzetsdaad, zoals die in februari 1941 gestalte kreeg, heeft in velerlei opzicht een sterke uitstraling naar het heden waar het gaat om bescherming en verdediging van democratische verworvenheden en mensenrechten.

Het is tegen deze achtergrond dat wij u oproepen om op 25 februari 2004 deel te nemen aan de herdenking van de Februaristaking bij de Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein. De aanvang van de herdenking is om 16.45 uur. Het defilé begint om 17.00 uur.

Comité Herdenking
Februaristaking 1941
Gemeentebestuur
van Amsterdam

Daviddavid
25-02-04, 17:01
Geplaatst door 000NobelPrizes
Dat is De Dokwerker, aardappel.

Het is 25 februari, herinnering aan de staking tegen joodse onderdrukking.
Om 5 uur op het J.D. Meijerplein in Mokum.


Het was tegen de joden vervolging. De joden onderdrukten niemand, ze werden opgepakt en afgevoerd.

~Panthera~
25-02-04, 17:20
Goeie aktie. :duim:

Vraag me alleen af, of de Nederlanders het NU weer zouden doen.....

ZbaqZbaq
25-02-04, 17:27
Geplaatst door ~Panthera~
Goeie aktie. :duim:

Vraag me alleen af, of de Nederlanders het NU weer zouden doen.....

[Wilders mode = on] Als het nu weer zou gebeuren hoeft er niet perse een negatieve werking vanuit te gaan...dus we moeten als het zover is gewoon passief afwachten. [Wilders mode = off]

000NobelPrizes
25-02-04, 17:31
Geplaatst door ~Panthera~
Goeie aktie. :duim:

Vraag me alleen af, of de Nederlanders het NU weer zouden doen.....

Wel dus. Een paar maanden geleden was er een bijeenkomst bij het Gedenkmonument op het Waterlooplein, omdat er in Nederland wederom joden worden gemolesteerd.

~Panthera~
25-02-04, 17:34
Geplaatst door 000NobelPrizes
Wel dus. Een paar maanden geleden was er een bijeenkomst bij het Gedenkmonument op het Waterlooplein, omdat er in Nederland wederom joden worden gemolesteerd.
-------------------

Wil je dat vergelijken met de FebruariSTAKING ? belachelijk!
Anno 2004 een bijeenkomst houden is wel wat anders dan MASSAAL het werk neerleggen, terwijl de mensen wisten dat ze afgeschoten konden worden.

000NobelPrizes
25-02-04, 17:38
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Wil je dat vergelijken met de FebruariSTAKING ? belachelijk!
Anno 2004 een bijeenkomst houden is wel wat anders dan MASSAAL het werk neerleggen, terwijl de mensen wisten dat ze afgeschoten konden worden.
Ik zeg niet dat de beide demo's identiek zijn.
Jij vroeg je af of de Hollanders dat weer zouden doen. Het antwoord is dus ja, want naar aanleiding van dat geweld tegen joden is er al direct respons gekomen. Als de anti-joodse agressie nog erger wordt, zal het niet bij zo'n simpele bijeenkomst blijven. En dat is maar goed ook.

~Panthera~
25-02-04, 17:43
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik zeg niet dat de beide demo's identiek zijn.
Jij vroeg je af of de Hollanders dat weer zouden doen. Het antwoord is dus ja, want naar aanleiding van dat geweld tegen joden is er al direct respons gekomen. Als de anti-joodse agressie nog erger wordt, zal het niet bij zo'n simpele bijeenkomst blijven. En dat is maar goed ook.
-----------------

Ja hoor, en alle Nederlanders waren helden, 98% had in het "verzet" gezeten.
Geloof je het zelf ?
De gemiddelde Nederlander komt anno 2004 alleen nog overeind voor een eenvoudig demo'tje, meer niet.
Keep on dreaming. :moe:

TonH
25-02-04, 17:45
Dat doe je expres hè? Dat claimen van zo'n herdenking.

Het gaat om de herdenking van verzet tegen onderdrukking. En om het eren van de mensen die daar tegen optraden. Toen waren het de Joden, maar dat is in deze van ondergeschikt belang.
Daarom staat er ook: "...waar het gaat om bescherming en verdediging van democratische verworvenheden en mensenrechten."

Daviddavid
25-02-04, 17:48
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Ja hoor, en alle Nederlanders waren helden, 98% had in het "verzet" gezeten.
Geloof je het zelf ?
De gemiddelde Nederlander komt anno 2004 alleen nog overeind voor een eenvoudig demo'tje, meer niet.
Keep on dreaming. :moe:


Tuurlijk was dat zo. De ene helft van Nederland heette destijds Miep, de andere helft Gies.

~Panthera~
25-02-04, 17:51
Geplaatst door Daviddavid
Tuurlijk was dat zo. De ene helft van Nederland heette destijds Miep, de andere helft Gies.
-----------------

:lol: Zo ongeveer ja. :hihi:

000NobelPrizes
25-02-04, 17:51
Geplaatst door TonH
Dat doe je expres hè? Dat claimen van zo'n herdenking.


Ik claim niets. Ik reageerde op de stelling dat Hollanders dat tegenwoordig niet meer zouden doen. En dat is dus niet waar.

TonH
25-02-04, 18:00
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik claim niets. Ik reageerde op de stelling dat Hollanders dat tegenwoordig niet meer zouden doen. En dat is dus niet waar.

Prima. Mij excuses dan.

En ik denk ook dat er toch altijd wel een paar zullen blijven die helpen wanneer discriminatie en stigmatisering van minderheden en bevolkingsgroepen tot ontwrichting van de samenleving leidt.

TonH
25-02-04, 19:07
Duizenden herdenken Februaristaking


Ongeveer 2000 mensen hebben woensdag op het Jonas Daniël Meijerplein de Februaristaking van 1941 herdacht.
Zij legden kransen en hielden een defilé bij het standbeeld van de Dokwerker, dat is opgericht ter nagedachtenis aan de staking. In 1941 legden duizenden werknemers uit Amsterdam en omgeving het werk neer uit protest tegen het optreden van de Duitse bezetters.
Ook theoloog en dichter Huub Oosterhuis hield een korte toespraak, waarin hij een parallel trok tussen de Februaristaking en het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers: "Hoeveel ellende staat deze mensen te wachten?"

AT5-text