PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek Naar Aivd



sadeeQQ
25-02-04, 23:06
Affaire-Mabel en dood Pim Fortuyn vormen aanleiding
ONDERZOEK NAAR AIVD

DEN HAAG - Een speciale commissie gaat in opdracht van minister Remkes (Binnenlandse Zaken) het werk van de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) onderzoeken. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken gisteren bekendgemaakt.

In de commissie komen een aantal bestuurlijke zwaargewichten als de commissaris van de koningin in Noord-Holland en oud-topambtenaar van Justitie Borghouts, de Amsterdamse burgemeester Cohen, voormalig VVD-leider en oud-minister van Binnenlandse Zaken Dijkstal, oud-burgemeester Havermans van Den Haag en prof. Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen.

Met de instelling van de commissie komt Remkes tegemoet aan een toezegging aan de Tweede Kamer, die hij deed naar aanleiding van de affaire rond Mabel Wisse Smit. Ook de rol van de AIVD in de periode voor de moord op Pim Fortuyn leidde eerder al tot de roep om een onderzoek naar de AIVD.

De precieze opdracht en werkwijze van de commissie moet volgende week nog worden vastgesteld. Ook moeten de leden uit hun midden nog een voorzitter kiezen.

Het onderzoek zal zich naar verwachting richten op de concrete resultaten van de AIVD in de afgelopen jaren, ook toen de dienst nog BVD (Binnenlandse Veiligheidsdienst) heette. De commissie onderzoekt niet of de AIVD zich bij zijn werk altijd aan de wet heeft gehouden. Dat is voorbehouden aan de permanente Commissie van Toezicht of de Kamercommissie voor de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Commissie 'Stiekem', waar alle fractievoorzitters in zitten, behalve SP-leider Marijnissen).

De bevindingen van de commissie zullen door Remkes naar verwachting rond deze zomer naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Vertrouwelijke zaken zullen aan de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten worden gerapporteerd.

(ANP)


Frits Spits: AIVD tegen commissie: 'Wat biedt u voor tips?' :haha:

sadeeQQ
25-02-04, 23:08
"Al is de leugen nog zo snel,
de parlementaire onderzoekscommissie achterhaalt hem wel!"




:gniffel: :gniffel: leugenaars die leugenaars moeten controleren op leugens :jumping:

mrz
25-02-04, 23:27
Hmmm Sadeeq jij bent i.i.g. ok if you would ask me tenzij je naar tips aan het vissen bent misschien... Maargoed, dat was al duidelijk, ik zeg nu niets nieuws geloof ik. :p

Bofko
26-02-04, 00:13
Geplaatst door mrz
Hmmm Sadeeq jij bent i.i.g. ok if you would ask me tenzij je naar tips aan het vissen bent misschien... Maargoed, dat was al duidelijk, ik zeg nu niets nieuws geloof ik. :p

Jouw wereld is heel erg ver voor anderen , Meesterzet.

mrz
26-02-04, 00:34
Hmm, volgens mij loop ik eerder zwaaaar achter, maargoed. :cheefbek: