PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorzitter "Integratie Commissie" teleurgesteld over houding politieke partijen



Zwarte Schaap
27-02-04, 14:18
'Fout Balkenende bij rapport Integratiecommissie'


DEN HAAG (ANP) - Premier Balkenende heeft bij de presentatie van het rapport van de Integratiecommissie Blok bijgedragen aan een verkeerde beeldvorming. Dit zegt voorzitter Blok (VVD) van de parlementaire Integratiecommissie donderdag in een interview in dagblad Trouw.

Balkenende reageerde op een voortijdig uitgelekte conclusie uit het rapport. Deze conclusie bleek later niet te kloppen.

De Tijdelijke Commissie Onderzoek Integratie presenteerde haar rapport eind januari. Enkele dagen voor de presentatie lekte in de pers uit dat de commissie de vrijheid van onderwijs, vastgelegd in artikel 23 van de grondwet, ter discussie zou willen stellen.

Volgens voorzitter Blok hoort een minister-president niet te reageren op uitgelekte informatie. ,,Balkenende verstrekte met zijn reactie het verkeerde beeld. Het zette de toon voor een behoorlijk rampzalige maandag.''

De maandag dat het rapport van de commissie officieel werd gepresenteerd, buitelden politieke partijen en maatschappelijke organisaties over elkaar in hun haast de vloer aan te vegen met de conclusies van de commissie. De analyse over het slagen van de integratie van minderheden van de afgelopen dertig jaar zou veel te slap zijn. Met name de VVD, de partij van Blok, liep voorop in het spuien van kritiek.

Blok zegt teleurgesteld te zijn over de houding van de politieke partijen. Hij vindt dat de ze te weinig ,,parlementair fatsoen'' hebben laten zien. Hij noemt dit schadelijk voor het aanzien van de Tweede Kamer.

Bron: ANP

plexus
27-02-04, 14:37
dat hele rapport Integratiecommissie heb ik eerlijk gezegd niet zo goed begrepen...na de presentatie ervan flipte een paar politici er werden een paar vragen gesteld...en nu? verveeld

Zwarte Schaap
27-02-04, 14:53
Geplaatst door plexus
dat hele rapport Integratiecommissie heb ik eerlijk gezegd niet zo goed begrepen...na de presentatie ervan flipte een paar politici er werden een paar vragen gesteld...en nu? verveeld

Ik heb het zelf ook niet gelezen maar wat ik ervan heb over gehouden is dat Allochtonen voldoende zijn geintegreerd maar niet dankzij het regeringsbeleid maar ondanks het regerings beleid. Dat komt bij mij kortweg over als dat men het de overheid kan aanwrijven dat zij gewoon plannentjes maken en veel geld over de balk gooien maar dat daar niets van terecht komt, mensen integreren toch wel.

Het lijkt er vooralsnog op dat men de integratie en allochtonen gebruikt voor allerlei afleidingen van de werkelijke problemen en dat ze worden ingezet voor schijnheilige politieke spelletjes en om stemmen te winnen.

Naar aanleiding van de resultaten van het rapport zou de politiek dus een debat moeten houden over hun eigen functioneren en de plannen die ze elke keer weer bedenken voor het integratieproces. Ik denk niet dat ze die beerput van hun eigen functioneren willen opentrekken. En buiten dat ze willen natuurlijk hun favouriete thema en de mythes die daarbij horen niet snel om zeep helpen, wie anders kunnen ze snel de zwarte piet toe wijzen als het nodig is?