PDA

Bekijk Volledige Versie : Achterlijke Marokko



Afrux
27-02-04, 16:49
BRT Nieuws:
-De hulp- konvooien worden door de militairen tegen gehouden


B & W:
-DE douane ambten eisen 20% invoer belasting over de hulp goederen

Met het oog op morgen (Radio Programma):
Een ooggetuige:
- yenni yetrayen kessin rehwayj trahen znuzan ten
De lokale bestuurders verkopen de hulp goederen i.p.v. ze uit te delen...
- Hoe erg kan een achterlijk land zakken??? I.p.v. hulp te sturen, sturen ze militairen die de hulp uit de hele wereld tegen houden...

Verschillende ooggetuigen die ik persoonlijk gesproken heb bevestigen het boven genoemde.. OOk mijn tante die 3 kinderen verloren heeft en op straat slaapt. Er gaan kinderen dood vanwege de honger en de kou.

Achterlijke land

Goodnight
27-02-04, 17:02
Geplaatst door Afrux
BRT Nieuws:
-De hulp- konvooien worden door de militairen tegen gehouden


B & W:
-DE douane ambten eisen 20% invoer belasting over de hulp goederen

Met het oog op morgen (Radio Programma):
Een ooggetuige:
- yenni yetrayen kessin rehwayj trahen znuzan ten
De lokale bestuurders verkopen de hulp goederen i.p.v. ze uit te delen...
- Hoe erg kan een achterlijk land zakken??? I.p.v. hulp te sturen, sturen ze militairen die de hulp uit de hele wereld tegen houden...

Verschillende ooggetuigen die ik persoonlijk gesproken heb bevestigen het boven genoemde.. OOk mijn tante die 3 kinderen verloren heeft en op straat slaapt. Er gaan kinderen dood vanwege de honger en de kou.

Achterlijke land

The King zou het toch 'coordineren'?
Zou hij nu ook medeplichtig zijn?

Lugh
27-02-04, 17:02
Achterlijk is inderdaad het enige juiste woord dat op de door jou beschreven zaken van toepassing is.... :(

lennart
27-02-04, 17:06
Ik hoop dat de koning snel tot verantwoording wordt geroepen.

Blade20
27-02-04, 17:10
Het wordt tijd dat er daar een fatsoenlijke democratisch gekozen regering komt.

Si_Y
27-02-04, 17:23
Eigen zakken eerst vullen, en dan de slachtoffers helpen. :tranen:

plexus
27-02-04, 17:33
-DE douane ambten eisen 20% invoer belasting over de hulp goederen


is dit echt?

000NobelPrizes
27-02-04, 17:39
:duivel:

Ik vind dit dus echt niet kunnen. Ik zal hier geen open deur intrappen over dat broederschap waar zo vaak over wordt geroepen, want dat blijkt dus voor de zoveelste keer een smerige leugen.

Als deze mensen niet bij machte zijn om hun fatsoen te bewaren in deze uiterst trieste omstandigheden, moeten ze deze taak maar overlaten aan medewerkers van het Rode Kruis of welke hulporganisatie dan ook.
Er zijn er voldoende die dit aankunnen. Weg met die harteloze zakkenvullers daar! Er zijn mensen in nood. Het is schandalig, wreed en ongelooflijk laag. Hoe laag kan je gaan :duivel:

sadeeQQ
27-02-04, 17:52
Geplaatst door plexus
is dit echt?



:D Als marokko dat zou invoeren, zouden ze meer inkomsten hebben dan de EU als je ziet wat de marokkanen allemaal voor goederen invoeren :hihi: :hihi:

sadeeQQ
27-02-04, 17:56
Kereltje, je bent hard op weg naar een ECHTE ban. Nog een zo'n denigrerende opmerking en je kan vertrekken. [Marruecos/Berbertje]

janson
27-02-04, 17:58
Geplaatst door plexus
is dit echt?


Spaanse regering is in beraad over de hoogte van de som dat waarschijnlijk ongeveer 20 mil. euro zal zijn voor hulp aan de slachtoffers van de beving.Hopelijk zullen ze dan ook beslissen om het zelf te coordineren zodat dit keer wel de hulp komt daar waar nodig is.

Afrux
27-02-04, 18:06
Geplaatst door janson
Spaanse regering is in beraad over de hoogte van de som dat waarschijnlijk ongeveer 20 mil. euro zal zijn voor hulp aan de slachtoffers van de beving.Hopelijk zullen ze dan ook beslissen om het zelf te coordineren zodat dit keer wel de hulp komt daar waar nodig is.

De spaanse telecisie doet uitgebreid verslag van de aardbeving

terwijl op de Marokkaanse televisie enkel dans en muziek te zien is en veel leugens over hulp die ze zogenaamd hebben geboden, terwijl de mensne daar niets van gezien hebben..

De Marokkaanse regering heeft 50.000 dollar aan de halve maan gegeven (rode kruis).

De spaanse 20 miljoen:
10 miljoen voor de bouw van huizen
10 miljoen aflossing van de Marokkaanse schuld

000NobelPrizes
27-02-04, 18:10
Geplaatst door sadeeQQ
:maf2: blablabla als reactie op blablabla


volgens mij is onze berbertje nog nooit in die streek geweest. er zitten dorpen daar waar je 5 tot 6 uur over doet om ze te bereiken en dat ook nog in hartje zomer met een normale auto en goed berijdbare wegen.

Dan zetten ze helikopters in. Whatever it takes.

En laten we deze ongein niet laten verzanden in kritiek op Marokko . Wat deze mensen doen, deugt natuurlijk voor geen meter. Maar in ramptijd komen wel vaker dit soort dingen voor. Hulpvoedseltransporten naar Chili werden indertijd ook onderschept, en de blikkies tonijn, balen rijst en suiker waren een jaar later voor veel geld op de zwarte markt te koop. Je weet ook wat de rebellen in allerlei Afrikaanse landen doen met hulpgoederen. Klauwen, inpikken en doorverkopen of zelf opvreten.
Dat laat niet onverlet dat het een gebied is in Marokko dat nu acute hulp nodig heeft, en niet een heel land waar chaos/anarchie is uitgebroken; het is geenszins te rechtvaardigen dat er een paar zakkenvullers een slaatje uit proberen te slaan.

sadeeQQ
27-02-04, 19:23
Banned! [Marruecos]

sadeeQQ
27-02-04, 19:38
Geplaatst door 000NobelPrizes
Dan zetten ze helikopters in. Whatever it takes.

En laten we deze ongein niet laten verzanden in kritiek op Marokko . Wat deze mensen doen, deugt natuurlijk voor geen meter. Maar in ramptijd komen wel vaker dit soort dingen voor. Hulpvoedseltransporten naar Chili werden indertijd ook onderschept, en de blikkies tonijn, balen rijst en suiker waren een jaar later voor veel geld op de zwarte markt te koop. Je weet ook wat de rebellen in allerlei Afrikaanse landen doen met hulpgoederen. Klauwen, inpikken en doorverkopen of zelf opvreten.
Dat laat niet onverlet dat het een gebied is in Marokko dat nu acute hulp nodig heeft, en niet een heel land waar chaos/anarchie is uitgebroken; het is geenszins te rechtvaardigen dat er een paar zakkenvullers een slaatje uit proberen te slaan.

voorzover ik het heb kunnen volgen zijn de mensen boos omdat er onvoldoende tenten zouden zijn. de marokkaanse regering verstrekt alleen tenten aan degene wiens huis is ingestort. maar er zijn nog tienduizenden mensen die niet meer durven te slapen in hun huizen en ook tenten eisen.

Wat ik wel walgelijk vind is dat sommige berberse extrimistische groepen er alles aan doen om de mensen aldaar op te stoken, lekker veilig vanachter hun pctje :moe:
waarschijnlijk vinden ze het aantal gewonden en doden nog te laag denk ik :loens:

MizZzli
27-02-04, 22:02
Geplaatst door 000NobelPrizes
:duivel:

Ik vind dit dus echt niet kunnen. Ik zal hier geen open deur intrappen over dat broederschap waar zo vaak over wordt geroepen, want dat blijkt dus voor de zoveelste keer een smerige leugen.

Als deze mensen niet bij machte zijn om hun fatsoen te bewaren in deze uiterst trieste omstandigheden, moeten ze deze taak maar overlaten aan medewerkers van het Rode Kruis of welke hulporganisatie dan ook.
Er zijn er voldoende die dit aankunnen. Weg met die harteloze zakkenvullers daar! Er zijn mensen in nood. Het is schandalig, wreed en ongelooflijk laag. Hoe laag kan je gaan :duivel:

Er heeft nog nooit iemand broederschap geclaimd met een dictatuur en haar ambtenaartjes :moe:..over smerige leugens gesproken!

Maarreh, dat heb je met regeringen die van buitenaf het handje boven het hoofd wordt gehouden in de zogenaamde bestrijding van het 'terrorisme'..

Anwaro
27-02-04, 23:19
Geplaatst door MizZzli
Er heeft nog nooit iemand broederschap geclaimd met een dictatuur en haar ambtenaartjes :moe:..over smerige leugens gesproken!

Maarreh, dat heb je met regeringen die van buitenaf het handje boven het hoofd wordt gehouden in de zogenaamde bestrijding van het 'terrorisme'..

exactly....

Ron Haleber
28-02-04, 07:52
Geplaatst door sadeeQQ
Banned! [Marruecos]

Hopelijk houdt admin Marruecos zich hier eens aan.

Je kunt natuurlijk niet van alle Marokkanen hier eisen dat ze zich zo netjes en "to the point" uiten als Orakel, Rabiah en Afrux.

Maar dan gaat het die anderen in elk geval om een zaak te verdedigen waar ze zich als een terriër in hebben vastgebeten. Die mensen komen dan soms onverwacht toch met een goede documentatie op de proppen... En Marokkanen hebben hier nu eenmaal een streepje voor - neem de code om heel netjes te spreken over Islam...

Bij S. gaat (ging?) het al meer dan een jaar lang in bijna alle gevallen om smerig schelden en gore stoten onder de gordel die niets met het topic te maken hadden...

Dat provoceert autochtonen enkel maar om zich ook onredelijk te gaan gedragen en zulke confrontaties moeten voorkomen worden.

Je kunt buitenstaanders dan ook niet meer naar zo'n topic op Maroc.NL verwijzen omdat ze een afschuw van Marokkanen krijgen als ze S. zijn bijdragen erbij op de koop toe moeten lezen...

Ook geef je jonge originele mensen als Dragon Khan de suggestie dat het hier toch maar een smeerboel is...

Al3arbi
28-02-04, 07:56
:moe:

jada
28-02-04, 08:14
Geplaatst door sadeeQQ
Kereltje, je bent hard op weg naar een ECHTE ban. Nog een zo'n denigrerende opmerking en je kan vertrekken. [Marruecos/Berbertje]

Volledig me eens. :duivels:

taouanza
28-02-04, 09:12
Geplaatst door 000NobelPrizes
:duivel:

Ik vind dit dus echt niet kunnen. Ik zal hier geen open deur intrappen over dat broederschap waar zo vaak over wordt geroepen, want dat blijkt dus voor de zoveelste keer een smerige leugen.

Als deze mensen niet bij machte zijn om hun fatsoen te bewaren in deze uiterst trieste omstandigheden, moeten ze deze taak maar overlaten aan medewerkers van het Rode Kruis of welke hulporganisatie dan ook.
Er zijn er voldoende die dit aankunnen. Weg met die harteloze zakkenvullers daar! Er zijn mensen in nood. Het is schandalig, wreed en ongelooflijk laag. Hoe laag kan je gaan :duivel:

Nee je trapt geen open duren in.Stel je voor dat je die gelegenheid voor zou laten gaan:mad:
Sinds wanneer zijn corrupte ambtenaren broeders in de islam??

taouanza
28-02-04, 09:13
Geplaatst door Afrux
BRT Nieuws:
-De hulp- konvooien worden door de militairen tegen gehouden


B & W:
-DE douane ambten eisen 20% invoer belasting over de hulp goederen

Met het oog op morgen (Radio Programma):
Een ooggetuige:
- yenni yetrayen kessin rehwayj trahen znuzan ten
De lokale bestuurders verkopen de hulp goederen i.p.v. ze uit te delen...
- Hoe erg kan een achterlijk land zakken??? I.p.v. hulp te sturen, sturen ze militairen die de hulp uit de hele wereld tegen houden...

Verschillende ooggetuigen die ik persoonlijk gesproken heb bevestigen het boven genoemde.. OOk mijn tante die 3 kinderen verloren heeft en op straat slaapt. Er gaan kinderen dood vanwege de honger en de kou.

Achterlijke land



:mad:

Afrux
28-02-04, 10:56
AD:

Kritiek op koning ^M6 neemt toe na de laks optreden van de overheid.
Hij heeft zijn bezoek al drie keer uitgesteld om de woede van het volk te ontlopen.

Een slachtoffer: We hebben de koning niet nodig, we hebben dekens en voedsel nodig, aldus een van de 30.000 daklozen..


Moskee;

In de preek van vrijdag is hard uitgehaald naar de overheid van Marokko. Ik heb respect voor de imams die deze zaak naar voren hebben gebracht. Bij alle moskeeen is ongeveer tussen de 3000 a 5000 duizend euro opgehaald.
Belhaj van de Islam moskee (Den Haag), we zullen het geld zelf overhandigen aan de slachtoffers of over maken aan een hulp organisatie, maar zullen het zeker niet geven een overheidsinstelling.


En dan zijn er mensne die beweren dat het gebied moelijk bereikbaar is. Dat komt in de eerste plaats door de slechte infrastructuur. De economische achterstelling van Imazighen komt al 30 jaar voor in de ver5klaringen van Amazigh organisaties. Maar buiten dat.. Het getroffen gebied ligt in een omtrek van 50 km van Lhusima. De afstand is al te voet in een half dag te overbruggen. Er zijn plaatsen zoals Imzouren die maar 3 minuten van het vliegveld liggen en toch geen hulp krijgen, omdat de hulpverleners niets mogen doen. Wel worden de goederen door lokale bestuurders te koop aan geboden...

Ik zou zeggen laat je stem horen, doe mee aan de demonstratie morgen in Den Haag (zie www.abin.nu)

Afrux
28-02-04, 11:02
'Marokko werkt hulpteams tegen'


Parool

Marsipulami
28-02-04, 11:48
Geplaatst door Afrux
-DE douane ambten eisen 20% invoer belasting over de hulp goederen.

Is niet zo uitzonderlijk hoor. Ik heb wel gehoord van hulpkonvooien die destijds naar ex-yougoslavië vertrokken, waar ook bijzonder zware invoertaksen op hulpgoederen werden geheven. Als er invoertaksen zijn dan moet men die wetgeving consequent doortrekken anders wordt alles wat ingevoerd wordt -zogezegd- 'hulpgoederen'.

Ik heb ook zo wel mijn vragen bij een heleboel hulpacties voor Marokko (en elders). Sommige inzamelacties leveren een heleboel voedingswaren op in blik die bijna of helemaal vervallen zijn. Dan zijn er de hoge transportkosten en vooral de vraag hoe je ter plaatse de goederen bij de juiste mensen krijgt op een gecoördineerde wijze.



-De lokale bestuurders verkopen de hulp goederen i.p.v. ze uit te delen...

Dit gebeurt volgens mij ook vaker. Als men moet betalen weet men zeker dat de goederen gaan naar de mensen die er werkelijk behoefte aan hebben. Met dat geld kan men dan andere dingen doen om de slachtoffers te helpen (noodhospitalen, medicijnen, noodwatervoorziening, generatoren, enz. ) Zomaar uitdelen levert het risico op dat dezelfde mensen en ook nog eens hun kinderen zich melden bij verschillende verdeelpunten en de gekregen goederen zelf gaan doorverkopen.



Het best wat men kan doen is volgens mij geld storten voor het rode kruis/ rode halve maan. Die hebben ervaring met zulke crisissituaties en kunnen heel snel hun hulp ter plekke gecoördineerd krijgen.

TonH
28-02-04, 15:56
Geplaatst door Goodnight
The King zou het toch 'coordineren'?
Zou hij nu ook medeplichtig zijn?

Ik lees net op ReliefWeb het volgende:


National Response

5. King Mohamed VI is due to visit the affected area shortly. The airport and roads in the area are expected to be closed all day due to the visit of the King. It is unclear to what extent the airport will be accessible on Sunday 29 February.
http://www.reliefweb.int/w/rwb.nsf/480fa8736b88bbc3c12564f6004c8ad5/225f744e3ccabd9a85256e4700687094?OpenDocument


:jammer:

taouanza
28-02-04, 16:30
Geplaatst door TonH
Ik lees net op ReliefWeb het volgende:



:jammer:

wat betekent dit?
Dat er geen hulp kan komen omdat de Koning komt?:verward:

Zeepaardje
28-02-04, 17:15
Ben het eens met Marsipulami: geld storten op giro van halve maan of rode kruis is het beste. Zij hebben de ervaring en de organisatie om de juiste hulp op de juiste plek te krijgen. En daar gaat het toch om?

Al Sawt
28-02-04, 21:38
Geplaatst door MizZzli
Er heeft nog nooit iemand broederschap geclaimd met een dictatuur en haar ambtenaartjes :moe:..over smerige leugens gesproken!
Nobelprizes,

Is een zelfingenomen individu met een misplaatse superioriteits gevoel.

Je kan er altijd van uitgaan, dat zij/hij altijd met leugens, aantijgingen en persoonlijke aanvallen discussie`s voert.

sjo
28-02-04, 22:01
Geplaatst door Zeepaardje
Ben het eens met Marsipulami: geld storten op giro van halve maan of rode kruis is het beste. Zij hebben de ervaring en de organisatie om de juiste hulp op de juiste plek te krijgen. En daar gaat het toch om?

ik sluit me geheel bij de vorige spreker aan. Goed zo Mars....

groeten
sjo

piano
29-02-04, 12:41
Ook ik heb gehoort dat er mensen op de hulpgoederen afkomen,die
zelf niet getroffen zijn door de aarbeving.
Ook het gewone volk doet zelf mee,net als de regering.
Je kan dan wel zeggen dat het arme mensen zijn die ook een graantje mee willen pikken,maar het klopt niet.
En ook ik zelf zet groote ?????? bij het inzamelings aktie van het geld,ik den nooit dat het bij die mensen terecht komt die het nodig hebben.
Het geld moet door een organisatie beheert worden die het daadwerkelijk kan besteden aan de getroffen mensen.

groeten

NIS
29-02-04, 14:25
Het is meer de bevolking, die daar woont dan de overheid. De extremistisch berggeiten maken hier lekker gebruik van. Stelletje opstokers..

Allah AlWatan AlMalik!

Julien
29-02-04, 14:37
Geplaatst door NIS
Het is meer de bevolking, die daar woont dan de overheid. De extremistisch berggeiten maken hier lekker gebruik van. Stelletje opstokers..

Allah AlWatan AlMalik!

van je landgenoten moet je het maar hebben :moe:

NIS
29-02-04, 14:46
Geplaatst door Julien
van je landgenoten moet je het maar hebben :moe:

Met die opmerkingen moet je naar de Rif gaan. Kijken of zij zo gesteld zijn op de rest van Marokko.

Check NL, 85% uit de Rif. Check de problemen in de rest van Europa onder de Marokkaanen. Contstateer, analyseer en trek uw conclusie.

Altijd maar de overheid de schuld geven. De overheid is de burger zelf! In Nederland hebben we daar heel erg veel kaas van gegeten. Altijd maar wijzen naar de ander en zelf heb je het nooit gedaan. Nee, wij Marokkaanen doen het zo goed in Nederland.. Sjiiit, laat me niet lachen.

Julien
29-02-04, 14:59
Geplaatst door NIS
Met die opmerkingen moet je naar de Rif gaan. Kijken of zij zo gesteld zijn op de rest van Marokko.

Check NL, 85% uit de Rif. Check de problemen in de rest van Europa onder de Marokkaanen. Contstateer, analyseer en trek uw conclusie.

Altijd maar de overheid de schuld geven. De overheid is de burger zelf! In Nederland hebben we daar heel erg veel kaas van gegeten. Altijd maar wijzen naar de ander en zelf heb je het nooit gedaan. Nee, wij Marokkaanen doen het zo goed in Nederland.. Sjiiit, laat me niet lachen.

hm dat kan best zo zijn, maar leren ze in marokko dan niet respect te hebben voor je landgenoten? ik mag de fransen in het noorden en het oosten ook niet, maar in tijden van natuurrampen sta je toch als 1 man achter je volk?

Afrux
29-02-04, 15:40
terwijl de mensne uit Nador en omgeving groot hulp acties op gang hebben gezet en gellukig zelf i.s.m. de civiele organisaties in Lhusima voor de verdeling zorgen. Is er vandaag een vrachtwagen in Oujda (honderden kilometers verder op) met hulp goederen opgedoken.

LNIS liever een berg geit dan een garabiseerde (een man zonder wortels), die in de drie eenheid gelooft = allah alwatan almalik, zoals Cheikh yasin dat noemt. Het ligt niet aan de bevolking maar degelijk aan de overheid. De bevo.lking heeft niets van de hulp gehad, noch de families van de slachtoffers, noch de 30000 daklozen...

Het ligt aan milaitairen en rqaids die tenten voor 100 euro per stuk verkopen.


De koning heeft toegegeven dat de overheid laks heeft opgetreden en dat hij nu actie zal nemen. Zij adviseur Zoulikha ---- heeft twee dagen geleden een ontmoeting met de civiele society in Lhusima gehad en heeft beloofd dat de hulp uit de handen van de overheid wordt genomen en dat de NOG's mee verder zullen gaan.

Dan dit nog:

De achterlijke Imam Fouz van assunna moskee in Den Haag heeft verklaard dat het de straf van god is. Wat een idioot, honderden doden, 30000 daklozen, ellende, .. en hij komt met zijn achterlijke verklaring.
De grrotste straf van god is dat deze achtyerlijk en vervloekte imams geboren worden.

Julien
29-02-04, 15:43
De Arabieren zijn toch ook niet de oorspronkelijke inwoners van Marokko? Ze zijn toch eigenlijk bezetters?

Afrux
29-02-04, 15:51
aga naar www.tawiza.nl en luister naar de verslagen van ooggetuige a yaghyur... eergisteren nog zijn verschillende vrachtwagens uit Melilla met hulp van de bevolking tegen gehouden omdat de douane eist dat ze aan de goederen aan de overheid om ze vervolgens te smokkelen naar Oujda of zo... want daar komen de meeste simi (militaire politie) naar Oujda.

De mensne hebben geweigerd..

Bij het tegengehouden van een Bus uit Temsaman met hulp van de bevolking omdat de politie weigerde ze toe te laten heeft men met messen moeten bedrijgen om alsnog de goederen te kunnen bezorgen.

De mensne zijn nu de goederen aan het smokkelen en pas bij aankomst in Alhoceima delen ze zelf de goederen

Afrux
01-03-04, 12:19
Marokkaanse soldaat verkracht jonge vrouw in het het getroffen gebied...

Zie Tawiza.nl

Lugh
01-03-04, 12:33
Geplaatst door Afrux
Marokkaanse soldaat verkracht jonge vrouw in het het getroffen gebied...

Zie Tawiza.nl
Hier zijn echt geen woorden voor!

Afrux
03-03-04, 11:49
De Marokkaanse ambassadeur ontkent.

De ambassadeur van Marokko in Nederland ontkent in een interview met de NPS radio de komst van een delegatie om een petitie aan te bieden.

De organisatie besloot om tientallen meters van de ambassade vandaan te stoppen, vanwege de gemeentelijke werkzaamheden die daar plaats vinden. Een delegatie van vier personen liep daarvandaan onder begeleiding van politieagenten naar de ambassade om de petitie aan te bieden. De deur bleef na drie keer bellen op slot, ondanks dat er personen zijn waargenomen in het gebouw. Bovendien was de ambassade op de hoogte gesteld van de demonstratie. De delegatie besloot om de petitie in de brievenbus achter te laten en zich weer bij de circa vierhonderd demonstranten aan te sluiten.

Syphax
03-03-04, 14:53
Geplaatst door Afrux
Marokkaanse soldaat verkracht jonge vrouw in het het getroffen gebied...

Zie Tawiza.nl
Ach, die Aradieren in 59 hebben zich daar ook nooit voor hoeven te verantwoorden, dus waarom niet de traditie in ere houden.

Allah (schandalig dat god in dit rijtje genoemd wordt), alwatan (waar iedereen wil maken dat ie wegkomt), al malik (die democratie boven alles verkiest....Not).

Ja de Arabieren zijn echt een zege voor ons allen...dacht ik gisteren ook toen ik de beelden zag van die massaslachting in Irak.

Afrux
03-03-04, 15:31
Brief aan de ambassadeur
Woensdag 3 maart 2004 - ROOSENDAAL – De Marokkaanse vereniging Bades in Roosendaal heeft de ambassadeur van Marokko in Den Haag een brief op poten gestuurd naar aanleiding van de trage hulpverlening na de aardbeving in Al Hoceima.

Na de ramp, ruim een week geleden, werden televisiebeelden getoond van buitenlandse hulpverleners die door slechte coördinatie van de lokale autoriteiten weinig konden uitrichten.

,,Dit heeft ertoe geleid dat de toestand van de overlevenden uitzichtloos is’’, stelt Bades, die de schuld daarvan volledig bij de Marokkaanse overheid neerlegt. Haar ‘nalatig’ en ‘laks’ optreden zou tot deze ‘wantoestanden’ hebben geleid.

De Marokkaanse ambassade wilde gisteren niet op de brief reageren.

Bades-voorzitter M. El Abdouni zet verder grote vraagtekens bij de geldinzameling voor de slachtoffers van de aardbeving, afgelopen vrijdag in de Marokkaanse moskee in Roosendaal. Daar waren volgens Abdouni vertegenwoordigers van het Marokkaanse consulaat in Den Bosch en de Banque Populaire, een grote bank in Marokko, aanwezig om de moskeegangers te bewegen het geld op een rekening van de bank te storten.

Abdouni twijfelt echter of dat geld daadwerkelijk bij de slachtoffers terecht zal komen. ,,In 1994 is er ook een aardbeving in Al Hoceima geweest en toen is veel van het geld niet aangekomen. Ik weet niet of dat nu wel het geval zal zijn.’’

In de moskee in Roosendaal werd 2200 euro onder de gelovigen opgehaald. Omdat veel gewone Marokkanen de autoriteiten in eigen land en dus ook het consulaat in Nederland wantrouwen, zal het geld vrijwel zeker niet op de bankrekening worden overgemaakt. ,,De mensen brengen het nog liever zelf. Dan weten ze zeker dat het aankomt’’, aldus Abdouni.

Bij het Marokkaanse consulaat in Den Bosch werd gisteren ontkend dat het zich zou inlaten met de geldinzameling. ,,Dat mogen wij niet eens’’, aldus een medewerker, die zijn naam niet wilde zeggen. Maar Abdouni is zeker van zijn zaak. ,,Absoluut zeker dat ze er waren.’’



Bron: BN/DeStem 03/03/’04