PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingdienst slaat 'moeilijke burgers' over



Orakel
28-02-04, 16:13
Belastingdienst slaat 'moeilijke burgers' over
28 februari 2004, 10:32:59

DEN HAAG (ANP) - De Belastingdienst ontziet groepen burgers bij wie belastinggelden moeilijk te innen zijn. Daardoor bestaan er lokale vrijstaten, waar de bewoners niet of nauwelijks belasting betalen.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigde zaterdag het beeld dat dagblad De Telegraaf heeft geschetst. ,,Kampjes en plekken van de Hells Angels, bijvoorbeeld, zijn niet alleen voor de Belastingdienst moeilijk te bereiken. Ook gemeenten en elektriciteitsbedrijven hebben moeite om daar te komen'', aldus de woordvoerder van Financiën, waar de Belastingdienst onder valt.

Staatssecretaris Wijn van Financiën laat momenteel uitzoeken of de fiscus mensen overslaat bij het innen van belastingen. De resultaten daarvan zullen over enkele weken bekend worden. Het onderzoek is ingesteld nadat bleek dat bewoners van het Limburgse woonwagenpark Vinkenslag jarenlang een laag tarief voor de inkomstenbelasting hebben betaald, omdat de fiscus niet in staat was om de financiële gegevens van de bewoners te controleren.

De Tweede Kamer heeft voor de praktijken bij de Vinkenslag en ook voor het vervolg geen goed woord over. De VVD noemt dit ,,fiscaal terrorisme''. Ook de PvdA, CDA en D66 vinden dat het niet kan. D66 en de PvdA vinden dat desnoods de politie ingeschakeld moet worden om de belastingambtenaren te begeleiden. Dat doet de politie in de Bijlmer bijvoorbeeld ook voor mensen van de woningbouwvereniging, aldus Tweede-Kamerlid Bussemaker van de PvdA.

Lugh
28-02-04, 16:17
Van die belastingambtenaren begrijp ik het wel, dat ze geen trek hebben in bedreigingen en intimidaties, maar van de overheid mogen we toch verwachten dat desnoods met de harde hand bij de a-sociale groepen ook belasting wordt geheven.

Orakel
28-02-04, 16:20
Geplaatst door Lugh
Van die belastingambtenaren begrijp ik het wel, dat ze geen trek hebben in bedreigingen en intimidaties, maar van de overheid mogen we toch verwachten dat desnoods met de harde hand bij de a-sociale groepen ook belasting wordt geheven.

Heb jij nou voor hufterig onderschrift?

lennart
29-02-04, 03:07
KPN is ook zo'n 'belastingvrijstaat'.

Ik vraag me af bij wie er meer te halen valt :boogjes:

Lugh
29-02-04, 08:55
Geplaatst door lennart
KPN is ook zo'n 'belastingvrijstaat'.

Ik vraag me af bij wie er meer te halen valt :boogjes:
Je begrijpt blijkbaar nog steeds niet dat er niets abnormaals is aan de belastingmeevaller van KPN en dat elk bedrijf zijn verliezen kan compenseren met de fiscus.

lennart
29-02-04, 18:22
de verliezen van de KPN waren virtueel.

De vergelijking tussen de Hells Angel en KPN gaat uitstekend op.

Lugh
29-02-04, 18:26
Geplaatst door lennart
de verliezen van de KPN waren virtueel.

De vergelijking tussen de Hells Angel en KPN gaat uitstekend op.
Die verliezen zijn net zo virtueel als bepaalde winsten uit het verleden waar wel belasting over is betaald. Heb je daar ook moeite mee?

lennart
29-02-04, 19:52
Geplaatst door Lugh
Die verliezen zijn net zo virtueel als bepaalde winsten uit het verleden waar wel belasting over is betaald. Heb je daar ook moeite mee?

Dat is onzin.. Je hebt het waarschijnlijk over de kapitaalgroei die in de boeken zijn geschreven door de virtuele waarde van kapitaal. Al dat kapitaal is echter met leningen betaald, en daar betaal je in Nederland als bedrijf geen belasting over.