PDA

Bekijk Volledige Versie : Is er misschien iets structureel mis met de opvoeding in Turkije?



Blade20
29-02-04, 15:06
In navolging van Wizdom

Turkse broers doden zus in ziekenhuis

Gepost door Rob (R@b) - zaterdag 28 februari 2004 @ 10:04 - Bron: Nieuw.nl

In Turkije heeft de politie een klopjacht geopend op twee broers die ervan verdacht worden hun 22-jarige zus in een ziekenhuis te hebben vermoord. De vrouw, die op de afdeling intensive care lag in een ziekenhuis te Istanbul, werd daar neergeschoten waarna ze overleed.

De vrouw lag op de intensive care omdat ze al eerder door één van haar broers onder vuur was genomen. Reden voor de moordpartij zou de geboorte van een kind van de ongehuwde vrouw zijn geweest.

Het slachtoffer, Guldunya Toren, raakte volgens de Turkse media zwanger bij een verkrachting door een familielid. Hierna was ze uit haar geboorteplaats Bitlis in het zuidoosten van Turkije naar Istanbul gevlucht, om te ontsnappen aan de woede van haar familie.

In Turkije worden elk jaar tientallen vrouwen slachtoffer van eerwraak door familieleden, omdat ze het blazoen van hun familie geschonden zouden hebben. Turkije verhoogde vorig jaar de straffen voor dergelijke praktijken.

bron: Fok! (http://frontpage.fok.nl/nieuws/38839)

Julien
29-02-04, 15:15
Wizdom en jij moeten samen de vieze Pim Fortuyn-bekken partij oprichten! :D

Blade20
29-02-04, 15:17
Geplaatst door Julien
Wizdom en jij moeten samen de vieze Pim Fortuyn-bekken partij oprichten! :D

Ach, ik betaal hem enkel terug met gelijke munt.

Zwarte Schaap
29-02-04, 15:34
Geplaatst door Blade20
Ach, ik betaal hem enkel terug met gelijke munt.

In Turkije worden elk jaar tientallen vrouwen slachtoffer van eerwraak door familieleden, omdat ze het blazoen van hun familie geschonden zouden hebben.

In Nederland vallen er er jaarlijks een tiental doden door de autochtone versie van eerwraak.


Twintig jaar cel voor meedogenloze moord

Zutphen - De 37-jarige André van O. uit Putten is gisteren veroordeeld tot twintig jaar celstraf wegens de moord op zijn 36-jarige echtgenote. Niet alleen heeft hij zijn vrouw beroofd van het leven, daarbovenop heeft Van O. zijn drie jonge kinderen moederloos gemaakt. Hij had geen enkel oog voor hun levensgeluk, oordeelde de rechtbank Zutphen gisteren.

De drie kinderen - die na de dood van hun moeder door familie van haar worden verzorgd - zullen altijd met de afschuwelijke waarheid moeten leven dat hun eigen vader de veroorzaker van het onnoemelijke leed is. ,,Dit zal voor de kinderen uiterst traumatiserend zijn,'' aldus de rechtbank. ,,De gevolgen zullen des te schrijnender zijn nu hun vader geen opening van zaken heeft willen geven over wat er precies is gebeurd.''

Opgevoed
Van O. moet zijn vrouw rond 3 mei vorig jaar van het leven hebben beroofd. Zij had hem in januari verlaten en had de kinderen toegewezen gekregen. Aan verschillende mensen in zijn omgeving had hij kenbaar gemaakt dat hij het 'nooit, maar dan ook nooit' zou toestaan dat de kinderen door hun moeder zouden worden opgevoed. Na de moord heeft hij haar begraven in de bossen bij Putten. In een kuil die hij vier weken daarvoor had gegraven. Een kuil die al door de politie was ontdekt en in de gaten werd gehouden.

De hoogste tijdelijke straf - na twintig jaar is er alleen nog levenslang - was twee weken geleden ook geëist door de officier van justitie. Want er was geen enkele straf verlagende omstandigheid aan te voeren voor Van O. Hij heeft geen aantoonbare psychische stoornis, dus moet hij de moord in zijn volle bewustzijn hebben gepleegd. Het is ook geen opwelling geweest, integendeel, hij had de moord maanden van tevoren bedacht en aan een kennis meegedeeld. André had hem om een vluchtige stof gevraagd waarmee hij zijn vrouw kon bedwelmen, om haar vervolgens de wurgen. Op het stoffelijk overschot van zijn vrouw zijn inderdaad wurgsporen aangetroffen, evenals meerdere steekwonden rond het hart.

Van O. heeft telkens ontkend. Na een aantal verhoren bij de politie beriep hij zich op zijn zwijgrecht. Na negen maanden zwijgen deed hij twee weken geleden wel zijn mond open tijdens de rechtszaak. Hij vertelde dat niet hij, maar de kennis aan wie hij de bedwelmende stof had gevraagd erachter zou zitten. De rechtbank gelooft echter niet in deze complottheorie. Er lagen genoeg bewijzen die Van O. als dader aanwezen. Zo was er kleding van Van O. gevonden met bloed van zijn vrouw eraan. Hij had die kleren ergens verstopt in zijn bedrijf, net als haar paspoort en mobiele telefoon. Bovendien is bloed van de vrouw aangetroffen in zijn auto. Daarbij komt dat Van O. een motief had - een gekrenkte ziel na de verlating - en geen alibi.


Bron: Rotterdams Dagblad 28/02/04

Julien
29-02-04, 15:41
en in Zimbabwe vallen er er jaarlijks een tiental doden door de Zimbabwiaanse versie van eerwraak. :moe:

Zwarte Schaap
29-02-04, 15:48
Geplaatst door Julien
en in Zimbabwe vallen er er jaarlijks een tiental doden door de Zimbabwiaanse versie van eerwraak. :moe: Ik blijf liever binnen de landsgrenzen.

Lugh
29-02-04, 15:58
Geplaatst door Blade20
Ach, ik betaal hem enkel terug met gelijke munt.
Kun je beter mee oppassen, ik trachtte vanochtend ook eens wat topics met "creatieve" koppen te maken, maar kreeg direct 8 strafpunten. Blijkbaar alleen toegestaan als je moslim bent dus. Hun topictitels, hoe absurd ook, blijven immers altijd ongemoeid.

Al Sawt
29-02-04, 16:32
Geplaatst door Lugh
Kun je beter mee oppassen, ik trachtte vanochtend ook eens wat topics met "creatieve" koppen te maken, maar kreeg direct 8 strafpunten. Blijkbaar alleen toegestaan als je moslim bent dus. Hun topictitels, hoe absurd ook, blijven immers altijd ongemoeid. Ik ken websites waar je alleen aan kan deelnemen, als je behoort tot een van hun..


Dus niet zitten te zeuren, dat moslims hier meer vrijheden hebben.

Lugh
29-02-04, 16:36
Geplaatst door Al Sawt
Ik ken websites waar je alleen aan kan deelnemen, als je behoort tot een van hun..


Dus niet zitten te zeuren, dat moslims hier meer vrijheden hebben.
Two wrong things don't make it right.

Al Sawt
29-02-04, 16:40
Geplaatst door Lugh
Two wrong things don't make it right. Geloof me.

Op Maroc.nl heb je meer vrijheid om je visie te etaleren, dan op een andere forum. Ongeacht je geloof of je visie

Lugh
29-02-04, 16:41
Geplaatst door Al Sawt
Geloof me.

Op Maroc.nl heb je meer vrijheid om je visie te etaleren, dan op een andere forum. Ongeacht je geloof of je visie
Ik geloof graag dat jij dat als moslim zijnde zo ervaart.