PDA

Bekijk Volledige Versie : Haïtiaanse president Aristide vlucht en vraagt politiek asiel in Marokko



Marsipulami
29-02-04, 15:31
Haïtiaanse president Aristide ontvlucht zijn land


16:10:14


ap
PORT-AU-PRINCE - De Haïtiaanse president Jean-Bertrand Aristide heeft zijn land verlaten. Hij is gevlucht naar de Dominicaanse Republiek, maar dat zou niet zijn eindbestemming zijn. Het zou mogelijk maar een tussenlanding zijn onderweg naar Zuid-Afrika. Ondertussen is de voorzitter van het Hooggerechtshof, Boniface Alexandre, ingezworen als tijdelijke president.

De voorzitter van het Hooggerechtshof, in dit geval is dat Boniface Alexandre, kan volgens de grondwet tijdelijk het bewind overnemen als de president zijn ambt niet meer kan waarnemen.

Hoe lang Alexandre nu aan het hoofd van het land zal blijven, is nog niet duidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de rebellen verschillende steden controleren en ook de hoofdstad Port-Au-Prince dreigen in te nemen. Het is dan ook geen wonder dat de Haïtiaanse president gevlucht is; hij geraakte steeds meer geïsoleerd. Het Witte Huis zei zaterdag dat Aristide zelf verantwoordelijkheid was voor de crisis in zijn land, en riep hem opnieuw op te overwegen om op te stappen. Ook Frankrijk en Canada riepen de president op om af te treden. Vrijdag liet Aristide nochtans nog weten dat aftreden voor hem geen optie was. Nu dat toch gebeurd is, zou hij volgens zijn adviseur Leslie Voltaire asiel willen aanvragen in Marokko, Taiwan of Panama.

29/02/2004 - afp

Julien
29-02-04, 15:32
Goede zaak!!

Nu maar hopen dat die Haitianen in vrede kunnen leven.

Blade20
29-02-04, 15:34
Mooi. :duim:

Ik heb echter mijn twijfels of er dit keer een goede regering komt. Voor zover ik weet hebben de Haitianen nog niet erg veel geluk gehad in het verleden. Veel goede bedoelingen, maar daar bleef het dan ook vaak bij.

Maar iedere kans is er één.

~Panthera~
29-02-04, 16:34
Dat had die zak dus ook ff eerder kunnen doen. :moe:
Wat een eikel! :fplet:

Al Sawt
29-02-04, 16:37
Ik vraag me af, waarom mensen tegen Aristide ageren?
Terwijl hij door een bende van moordenaars en door criminaliteit bij elkaar gedreven zooitje, verdreven is.

000NobelPrizes
29-02-04, 16:44
En nu maar hopen dat de Haitianen geen corrupte president voor hem krijgen.
Anders breekt over een jaar weer de pleuris uit.

000NobelPrizes
29-02-04, 16:46
Geplaatst door Al Sawt
Ik vraag me af, waarom mensen tegen Aristide ageren?
Terwijl hij door een bende van moordenaars en door criminaliteit bij elkaar gedreven zooitje, verdreven is.
Aristide is corrupt (heb je alleen al dat paleis gezien waar hij in woont? Schandalig) en heeft de oppositie bij de verkiezingen in 2000 geboycot, zodat hij aan de macht kon blijven. Dat kostte hem credits in het buitenland, en internationale betrekkingen zijn belangrijk voor een economie.

plexus
29-02-04, 16:53
Geplaatst door 000NobelPrizes
Aristide is corrupt (heb je alleen al dat paleis gezien waar hij in woont? Schandalig) en heeft de oppositie bij de verkiezingen in 2000 geboycot, zodat hij aan de macht kon blijven. Dat kostte hem credits in het buitenland, en internationale betrekkingen zijn belangrijk voor een economie.

en wie heeft deze corrupte ventje in 94 weer aan de macht geholpen...?

Marsipulami
29-02-04, 16:53
Hier nog wat achtergrondinformatie over Aristide

Aristide: van verafgode volksheld tot ontspoorde dictator

Van onze redacteur
Frans Vandeputte 28/02/2004

OOIT was Jean-Bertrand Aristide, onder het koosnaampje Titid, kind aan huis in de armste wijken van de Haïtiaanse hoofdstad. Hij was de ,,rode pastoor'' die, met gevaar voor eigen leven, het lef had om te preken tegen de corruptie, het machtsmisbruik en de doodseskaders van het regime van Baby Doc Duvalier en durfde op te komen voor de rechten van de verpauperde Haïtianen.


Nu is hij de president die zich koppig vastklampt aan de macht, verschanst leeft in een imposante residentie met twee zwembaden, zich enkel nog verplaatst per helikopter en beschuldigd wordt van de wanpraktijken waartegen hij vroeger streed. De voormalige volksheld en bevrijdingspriester is zelf verworden tot een dictator die, door de massale politieke en gewapende oppositie in eigen land en de toenemende internationale druk, tot hetzelfde scenario veroordeeld lijkt als Baby Doc: vluchten naar het buitenland.

Wanneer Jean-Bertrand Aristide op 18 juli 1953 in Port-Salut, een klein havenstadje in het zuidwesten van Haïti, wordt geboren, lijkt hij gedoemd tot een even anoniem en armtierig leven als zijn verwekker, een bescheiden landbouwer. Tot zijn vader, door andere boeren beschuldigd van zwarte magie, wordt vermoord. De amper drie maanden oude Jean-Bertrand verhuist samen met zijn moeder en zijn zusje naar de hoofdstad Port-au-Prince.

Terwijl moeder als straatverkoopster de eindjes aan elkaar probeert te knopen, krijgt de kleine Aristide onverhoopte onderwijskansen wanneer de kloosterorde van de salesianen zich over hem ontfermt. Jean-Bertrand blijkt een zeer slim kereltje te zijn en wordt als beste leerling van de klas richting seminarie, in Cap-Haïtien, gesluisd. De jonge seminarist studeert er theologie en psychologie.

Aristide junior ontpopt zich ook als een heuse talenknobbel. Naast het Creools en het Frans dat hij al beheerst, leert hij ook vlot Latijn, Grieks, Spaans, Italiaans en Engels spreken. Als hij in 1979 voor een extra bijbelstudie naar Israël vertrekt, leert hij ook nog Hebreeuws.

Terug in Haïti wordt Jean-Bertrand op 3 juli 1982 tot priester gewijd. In zijn preken trekt hij al snel hard van leer tegen de schrijnende armoede en de dictatuur van Jean-Claude Baby Doc Duvalier. Om ,,problemen'' met het regime te voorkomen, sturen zijn oversten Aristide naar Montreal om er verder psychologie te studeren. Wat de oversten niet weten is dat Jean-Bertrand zich in Canada ook grondig verdiept in de ,,bevrijdingstheologie''.

Terug in Haïti wordt Aristide in 1985 pastoor van de Sint-Jan-Bosco-kerk, gelegen in een van de allerarmste wijken van Port-au-Prince. Hij wordt al snel de voorman van ti-legliz, de meest radicale vleugel van de Haïtiaanse kerk, die de sociale revolutie predikt. Vanop de kansel veroordeelt Aristide het Amerikaanse imperialisme, ,,gevaarlijker dan aids'', en de Tontons Macoutes-doodseskaders van dictator Baby Doc. Net als sommige collega-adepten van de bevrijdingstheologie vindt Aristide ook dat ,,voor het goede doel'' gebruik van geweld kan.

Als doorn in het oog van het regime is Aristide het doelwit van minstens negen aanslagen. Op 11 september 1988 overleeft hij, in volle misviering, maar net een bloedige raid van de Tontons Macoutes. 13 gelovigen worden doodgeschoten, zijn kerk wordt in brand gestoken. Aristide duikt even onder.

Intussen is hij omwille van zijn radicale standpunten ook ,,het zwarte beest'' van de katholieke hiërarchie en het Vaticaan geworden. Onder druk van de pauselijke nuntius en een meerderheid van de Haïtiaanse bisschoppen, die Aristide beschuldigen van ,,aanstoken tot haat, gebruik van geweld en klassenstrijd'', wordt hij door de salesianen uitgestoten.

Aristide mag dan wel zijn orde en zijn parochie kwijt zijn, bij de verpauperde Haïtianen is hij populairder dan ooit. Zijn devies tout moun se moun (elke mens is een mens) wordt een strijdkreet. Onder hun massale druk stelt hij zich in 1990, op de valreep, kandidaat bij de presidentsverkiezingen. Zijn beweging Lavalas - een Creoolse variant van het Franse avalanche (lawine) - overspoelt letterlijk Haïti. Aristide haalt 67 procent van de stemmen.

De vreugde van de arme Haïtianen is van korte duur: een staatsgreep doet hun volksheld in '91 naar de VS vluchten. Diezelfde VS helpen Titid in 1994 opnieuw in het zadel. Maar die rentree is terzelfder tijd de start van zijn ,,ontsporing'' en het vastklampen aan de macht. Al kan Aristide in '96, bij het einde van zijn ambtstermijn, volgens de grondwet niet terugkeren, toch probeert hij dat te forceren. Als dat niet lukt, zet hij een stroman-president in: René Préval.

Aan de presidentsverkiezingen van 1990, waaraan hij wel opnieuw mag deelnemen, gaat ,,smerig'' partijpolitiek gekonkel vooraf met onder meer een breuk in de Lavalas-beweging. Aristide ,,wint'' die verkiezingen, maar in een sfeer van fraude en stemmenmanipulatie. Het niet respecteren van de democratische spelregels doet de internationale gemeenschap 500 miljoen dollar aan steun schrappen.

Intussen wordt Aristide ook beschuldigd van het uitbouwen van regime-vriendelijke privé-milities. Excuus van Aristide, die in 1994 het leger afschafte uit schrik voor nieuwe staatsgrepen: ,,De beloofde internationale steun voor de uitbouw van een plaatsvervangende politiemacht was veel te klein. Ik moest iets doen om de veiligheid in het land te helpen verzekeren.'' Dat die milities, waarvan er een luistert naar de naam Kannibalenlege', ook zijn politieke tegenstanders gewelddadig intimideren en actief betrokken zijn in de drugshandel, wil de president niet geweten hebben.

De moord op de leider van dat Kannibalenleger, Amiot Métayer, in september 2003, is de ultieme ontsporing van Aristides machtsdrang. Amiot Métayer, jarenlang een vertrouweling van de president, had laten verstaan een boekje te zullen opendoen over de zelfs voor hem te gortig wordende aanpak van zijn grote baas.

Jean-Bertrand Aristide, het kleine, frêle mannetje met de Mickey Mouse-oren, dat met zijn fijn snorretje, te grote bril en te groot ogende maatpakken eerder op een onschuldige verstrooide professor lijkt, blijkt geworden te zijn waarvoor een destijds omstreden CIA-rapport al waarschuwde: een man met een labiel karakter en een potentieel psychopaat.

Intussen heeft president Aristide, die ook de openbare media muilkorfde, nu zowat iedereen tegen zich: de intellectuelen en de studenten, de politieke oppositie, gewapende rebellen versterkt door teruggekeerde ex-militairen, een deel van zijn eigen milities én, na lang aarzelen en veel verbloemde diplomatieke taal, ook de internationale gemeenschap, de VS en Frankrijk op kop. En zelfs de arme Haïtianen, die onder Aristide alleen maar nóg armer werden, krijgen het steeds moeilijker om hun held te geloven.

Om alsnog een bloedbad te voorkomen, lijkt opstappen voor Aristide het enige alternatief. Hopelijk is polyglot Jean-Bertrand alsnog vatbaar voor de taal van de rede.



©Copyright De Standaard

~Panthera~
29-02-04, 16:53
Geplaatst door plexus
en wie heeft deze corrupte ventje in 94 weer aan de macht geholpen...?
-----------------


:stout: ????

Al Sawt
29-02-04, 17:02
Geplaatst door 000NobelPrizes
Aristide is corrupt (heb je alleen al dat paleis gezien waar hij in woont? Schandalig) en heeft de oppositie bij de verkiezingen in 2000 geboycot, zodat hij aan de macht kon blijven. Dat kostte hem credits in het buitenland, en internationale betrekkingen zijn belangrijk voor een economie. En heb je de alternatief gezien?
Als ik de keuze moet maken tussen een corrupte president of een bende moordenaars, dan zou ik weten wie ik zou kiezen.


En die Paleis dateert uit de tijd van de dictaturen van Duvalliers.

000NobelPrizes
29-02-04, 17:23
Geplaatst door Al Sawt
En heb je de alternatief gezien?
Als ik de keuze moet maken tussen een corrupte president of een bende moordenaars, dan zou ik weten wie ik zou kiezen.


En die Paleis dateert uit de tijd van de dictaturen van Duvalliers.
Het zure is dat je zoiets niet van tevoren kunt weten.
Aristide leek ooit een geschikte kandidaat, die oprecht strijd leverde tegen de schrijnende armoe.
Maar een land dat dusdanig in verval is geraakt, valt niet zomaar te herstellen. Dat Aristide daarbij ook nog eens zijn oorspronkelijke integriteit verloor en zich heeft ontpopt tot idioot, maakt hem geenszins tot een leider die een land als Haiti kan gebruiken.
Sjee, het is dat Holland zo vrij tiptop geregeld is, maar was een man als Balkenende premier geworden zo vlak na WO2, dan had hij wellicht die klus van de wederopbouw niet kunnen klaren. Zie je wat ik bedoel?

Orakel
29-02-04, 17:30
zo 29 feb 2004, 17:54
Marokko zal Aristide geen asiel verlenen
RABAT - Marokko zal Jean-Bertrand Aristide, die zondag afstand deed van het presidentschap van Haïti, geen asiel verlenen. Dat heeft het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zondag laten weten.

"Het koninkrijk Marokko is niet van plan positief te reageren op een eventueel verzoek om politiek asiel aan president Aristide in Marokko", zo citeerde het officiële persbureau MAP het ministerie. In de verklaring zegt Buitenlandse Zaken van Marokko overigens geen asielaanvraag uit Haïti te hebben ontvangen.

De Haïtiaanse consul in de Dominicaanse Republiek had na de aankomst van Aristide daar gezegd dat de ex-president zou doorreizen naar Marokko.

http://www.headliner.nl/headliner.php?c=nl&id=145161&abbr=telegraaf

plexus
29-02-04, 17:41
wat is het leven toch mooi & gevarieerd..de ene dag president en dag erop asielzoeker

Al Sawt
29-02-04, 17:44
Geplaatst door 000NobelPrizes
Het zure is dat je zoiets niet van tevoren kunt weten.
Aristide leek ooit een geschikte kandidaat, die oprecht strijd leverde tegen de schrijnende armoe.
Maar een land dat dusdanig in verval is geraakt, valt niet zomaar te herstellen. Dat Aristide daarbij ook nog eens zijn oorspronkelijke integriteit verloor en zich heeft ontpopt tot idioot, maakt hem geenszins tot een leider die een land als Haiti kan gebruiken.
Sjee, het is dat Holland zo vrij tiptop geregeld is, maar was een man als Balkenende premier geworden zo vlak na WO2, dan had hij wellicht die klus van de wederopbouw niet kunnen klaren. Zie je wat ik bedoel? Niet echt. Want jouw vergelijking met Nederland in post WO2 tijdperk, staat mank. Nederland had al voor de W02, democratische tradities en werdt na de WO2 bij gestaan door Amerika en Canada met financiele en politieke steun. En als VS en de internationale gemeenschap Aristide blijvend hadden gesteund en gecontroleerd, dan zou het stukke beter geweest zijn in Haiti.

Hoewel ik ongeveer weet je wat je bedoelt. Vind ik het eerder kwalijk dat een gekozen leider ( hoe corrupt ie ook is), de veld moet ruimen voor een bende van moordenaars.

000NobelPrizes
29-02-04, 17:52
Geplaatst door Al Sawt
Niet echt. Want jouw vergelijking met Nederland in post WO2 tijdperk, staat mank. Nederland had al voor de W02, democratische tradities en werdt na de WO2 bij gestaan door Amerika en Canada met financiele en politieke steun. En als VS en de internationale gemeenschap Aristide blijvend hadden gesteund en gecontroleerd, dan zou het stukke beter geweest zijn in Haiti.

Hoewel ik ongeveer weet je wat je bedoelt. Vind ik het eerder kwalijk dat een gekozen leider ( hoe corrupt ie ook is), de veld moet ruimen voor een bende van moordenaars.
Nu begrijp ik jou weer niet.
In dit geval acht jij actieve inmenging en controle vanuit de VS en de int. gemeenschap weer gunstig voor Haiti. Ik zie niet direct waarom dat in Haiti's geval positief zou zijn. Ja, IK begrijp wel dat het positief is, maar zulke intensieve westerse inmenging wordt over het algemeen niet positief beoordeeld, see?

Vergis je overigens niet in Nederland na WO2. Er was inderdaad al sprake van democratische tradities, maar het land was totaal tot snot geschoten, compleet berooid en getraumatiseerd door de oorlog.
Het is te danken aan de staatsmannen van toen, dat die de Marshall-hulp zo vruchtbaar hebben weten te gebruiken. De minister van Economische Zaken is later directeur geworden van de Wereldbank.
En uiteraard hielp het dat Nederland 1 land was met 1 volk, en iedereen er keihard tegenaan ging voor de wederopbouw.

Mark
29-02-04, 18:01
Aristide is in 1994 door Clinton aan de macht geholpen. De rechtse stroming in de Amerikaanse politiek vond hem niet pro-amerikaans genoeg en te links. Hij is nu dus door de huidige rechtse VS regering gewipt.

De volgende regering wordt een marionet van de VS.

Maar ik ben blij dat jullie blij zijn dat ie weg is :moe: