PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Nederlandgevoel



Orakel
29-02-04, 18:13
Het Nederlandgevoel

Is de Nederlandse vlag aan het vervagen? Is er nog iets over van de klompen, de tulpen en de nuchterheid? Hebben we een nationale cultuur? Of is die allang verdwenen? En als die cultuur er nog is, wordt hij bedreigd?

Geeft Nederland de zeggenschap over eigen land steeds meer uit handen? Het Nederlandse bedrijfsleven verliest zijn rood-wit-blauwe kleur, omdat steeds meer nationale bedrijven overgaan in buitenlandse handen. Gaat onze nationale trots in de uitverkoop?

Neemt Brussel de macht van Den Haag over? Of is het Washington? En hoe staat het met het binnenland? Is Nederland inmiddels niet verworden tot een verzameling van de meest uiteenlopende culturen die langs elkaar heen leven?

Hebben al deze culturen niet dominante gemeenschappelijke waarden nodig? Of kan iedereen gewoon zijn gang gaan?

http://www.kro.nl/reporter/home.asp

Leuke vragen uit de enquete:

'Het Nederlandgevoel' Deel I - Bedreigingen voor Nederland
Vraag 2.

Hieronder wordt een aantal mogelijke bedreigingen voor het voorbestaan van Nederland genoemd. Wij willen graag van u weten wat u als grootste bedreiging ziet voor Nederland.

De invloed van de Verenigde Staten
De invloed van de Europese Unie
Het ontbreken van een Nederlands leger dat ons land in oorlog kan verdedigen
Affaires in het Nederlandse bedrijfsleven
Affaires in het Nederlandse koningshuis
Gebrek aan goede politici die Nederland in het buitenland kunnen vertegenwoordigen
Falende integratie
Toestroom van immigranten
Verloedering van de Nederlandse taal
Falende opvoeding

In hoeverre bent u het (on)eens met de volgende stelling:

“Nederland heeft een eigen cultuur”. Bent u het daar…?
Helemaal mee eens
Grotendeels mee eens
Grotendeels mee oneens
Helemaal mee oneens
Weet niet / geen mening


Om Nederland als zelfstandige staat te behouden, ...
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen en deze
dwingend opleggen aan migranten
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen, die migranten
vrijwillig kunnen overnemen
... moet Nederland zijn bestaande cultuur dwingend opleggen aan
migranten
... moeten migranten de bestaande cultuur van Nederland vrijwillig
kunnen overnemen
Weet niet / geen mening

mark61
29-02-04, 18:21
Geplaatst door Orakel

1. De invloed van de Verenigde Staten
2. Falende opvoeding

“Nederland heeft een eigen cultuur”. Bent u het daar…?

Grotendeels mee oneens


Om Nederland als zelfstandige staat te behouden, ...
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen en deze
dwingend opleggen aan migranten
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen, die migranten
vrijwillig kunnen overnemen
... moet Nederland zijn bestaande cultuur dwingend opleggen aan
migranten
... moeten migranten de bestaande cultuur van Nederland vrijwillig
kunnen overnemen


Geen van vieren. Het 1 heeft werkelijk niets met het ander te maken. Kan het dommer? Wat een gelul.

Verder nog iets van uw dienst?

000NobelPrizes
29-02-04, 18:29
De invloed van de VS... ach. Het wordt ons niet door de strot geduwd.
Wie geen McDonald's wil eten, loopt de tent voorbij en kan een HEMA-rookworst halen. Wie geen US-film wil zien, kiest een andere uit welk land dan ook. Wie talkshows op TV stom vindt, zapt weg.
Volgens mij graast het merendeel van de mriganten ook mee van Nederland wat ze willen. Voor wat dat betreft is het westen nogal een supermarkt.

Dat van die opvoeding ben ik wel gedeeltelijk mee eens. Dat kind als middelpunt der aarde stellen, is voor zo'n mini-peuter ook niet altijd goed. Sommige kids groeien op met het gevoel dat de wereld ze iets verschuldigd is.

Orakel
29-02-04, 18:59
Geplaatst door mark61
Geplaatst door Orakel

1. De invloed van de Verenigde Staten
2. Falende opvoeding

“Nederland heeft een eigen cultuur”. Bent u het daar…?

Grotendeels mee oneens


Om Nederland als zelfstandige staat te behouden, ...
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen en deze
dwingend opleggen aan migranten
... moet Nederland een dominante cultuur ontwikkelen, die migranten
vrijwillig kunnen overnemen
... moet Nederland zijn bestaande cultuur dwingend opleggen aan
migranten
... moeten migranten de bestaande cultuur van Nederland vrijwillig
kunnen overnemen


Geen van vieren. Het 1 heeft werkelijk niets met het ander te maken. Kan het dommer? Wat een gelul.

Verder nog iets van uw dienst?

Kopje koffie?

Moet je zeggen dat ik wel bang ben voor de Europese Unie en de invloed daarvan. Als "Eén Europa" ook betekent dat er harmonisering van allerlei zaken moet plaatsvinden, dan is het b.v. gedaan met de hypotheekrenteaftrek.
Vrees ook dat er nog minder slagvaardig opgetreden zal worden dan er nu al in het poldermodel gebeurt.
Wat me bijstaat is het voorbeeld van de dode-hoek-spiegel op vrachtwagens die tig verkeersdoden zou kunnen voorkomen. Mocht in Nederland pas gebruikt worden als Europa er toestemming voor had gegeven.

Voor andere Nederlandse waarden als gelijkheid, gelijkberechting, solidariteit e.d. denk ik dat de grootste bedreiging uit het huidige politieke bestel komt.

mark61
29-02-04, 19:42
Geplaatst door Orakel
Kopje koffie?

Komt eraan. Wordt wel espresso.


Moet je zeggen dat ik wel bang ben voor de Europese Unie en de invloed daarvan. Als "Eén Europa" ook betekent dat er harmonisering van allerlei zaken moet plaatsvinden, dan is het b.v. gedaan met de hypotheekrenteaftrek.

Liever geen aftrek dan US Marines op het Scheveningse strand.


Voor andere Nederlandse waarden als gelijkheid, gelijkberechting, solidariteit e.d. denk ik dat de grootste bedreiging uit het huidige politieke bestel komt.

Psies. Van binnenuit dus. Van de blanke top der duinen welteverstaan.

Blade20
29-02-04, 20:01
Goed, dit gaat wat vreemd klinken.

Nederland zijn eigen cultuur staat voor ons eigen volk in de weg. Hoewel ik het wellicht niet meer zal meemaken zal een groot deel van Nederland onbewoonbaar worden in de redelijk nabije toekomst. (geologisch gezien maximaal 200 jaar)

Van Nederland als land zal, in de meest letterlijke bedoeling van het woord land niet veel meer van over blijven. Nederland wordt in zijn huidige positie al vaak overbrugt door grotere en sterkere landen. In de EU zijn dit bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Groot Brittanie.
In de toekomst als Nederland veelal letterlijk is weggespoeld zal de weinige invloed die Nederland op de wereld heeft ook zijn weggespoeld.
Voor de paar gebieden nederland zal het beter zijn als ze al wat hebben ingespeeld op de 'Europeese' cultuur. (wat dat ook mag zijn)
Die inspeling is waarschijnlijk nodig om een inlijving of annexatie van Duitsland en Belgie te vergemakkelijken.

het is vreemd, maar de situatie waar Nederland in zit is dan ook niet echt de norm te noemen.

Shirine101
29-02-04, 22:03
Blade02 en mark007, jullie zijn sukkels! :mad:

Nederland is een geweldig goed land en zal altijd blijven! Jullie zijn gewoon homo's!

Mark
29-02-04, 22:07
Geplaatst door Shirine101
Blade02 en mark007, jullie zijn sukkels! :mad:

Nederland is een geweldig goed land en zal altijd blijven! Jullie zijn gewoon homo's!

:hihi:

farao
29-02-04, 22:10
Nederland is een geweldig goed land



ze hebben veel soort kaas

Shirine101
29-02-04, 22:12
Geplaatst door farao
Nederland is een geweldig goed land



ze hebben veel soort kaas

Ik hou nou eenmaal van kaas!

~Panthera~
29-02-04, 22:17
Geplaatst door Shirine101
Ik hou nou eenmaal van kaas!
---------------

Ik ook; van geitenkaas met knoflook.
Veel knoflook. :hihi:

jans
29-02-04, 22:20
Nederland is een geweldig goed land en zal altijd blijven :hihi:

farao
29-02-04, 22:23
(#)
quote:
Geplaatst door Shirine101
Ik hou nou eenmaal van kaas!

---------------

Ik ook; van geitenkaas met knoflook.
Veel knoflook.




ik haat kaas met mosterd

~Panthera~
29-02-04, 22:27
Geplaatst door farao

ik haat kaas met mosterd
-------------

Kaas met mosterd goor ?? :schok:
ANEE, met heel veel HETE Franse Mosterd, daar waar de tranen
van in je ogen springen. :hihi:
Lekkel ! :p

farao
29-02-04, 22:32
Kaas met mosterd goor ??
ANEE, met heel veel HETE Franse Mosterd, daar waar de tranen
van in je ogen springen.
Lekkel !



op wit brood

~Panthera~
29-02-04, 22:34
Geplaatst door farao


op wit brood
---------------------

:handbang: :hihi:

Anwaro
29-02-04, 22:38
Geef mij maar pannenkoeken... met stroop... veel stroop.
:D

~Panthera~
29-02-04, 22:46
Geplaatst door Anwaro
Geef mij maar pannenkoeken... met stroop... veel stroop.
:D
--------------------

AAHAA.......een echte Hollander. :hihi:

Kaasje
29-02-04, 22:49
Volgens mij blijft nederland voorlopig ook nog wel bestaan. Mocht de zeespiegel te snel stijgen..........ach een woonboot is ook leuk. :knipoog:
Volgens mij zijn de meesten het wel met mij eens dat 600.000 turken en marokkanen meer dan zat is. Dus ik hoop wel dat de politiek de huwelijksimport gaat verbieden. Want ik heb geen zin om over 20 jaar in een islamitisch land te wonen.

~Panthera~
29-02-04, 22:53
Geplaatst door Kaasje
Volgens mij blijft nederland voorlopig ook nog wel bestaan. Mocht de zeespiegel te snel stijgen..........ach een woonboot is ook leuk. :knipoog:
Volgens mij zijn de meesten het wel met mij eens dat 600.000 turken en marokkanen meer dan zat is. Dus ik hoop wel dat de politiek de huwelijksimport gaat verbieden. Want ik heb geen zin om over 20 jaar in een islamitisch land te wonen.
------------


Dolma'tje ?? :hihi:

Marsipulami
29-02-04, 23:04
Het Nederlandgevoel

Huh ? Nederlandgevoel ? Ik zou me doodschamen als mensen me ervan zouden verdenken Hollander te zijn. :wat?!:

Kaasje
29-02-04, 23:10
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Nederlandgevoel ? Ik zou me doodschamen als mensen me ervan zouden verdenken Hollander te zijn. :wat?!:

Ja, maar als belg wordt nou eenmaal van je verwacht dat je kinderachtige ressentimenten jegens nederlanders koestert.

Marsipulami
29-02-04, 23:29
Geplaatst door Kaasje
Ja, maar als belg wordt nou eenmaal van je verwacht dat je kinderachtige ressentimenten jegens nederlanders koestert.

Ja wij Vlamingen vertolken de mening van de Europeanen over de narcistische mythe die de Hollanders voor zichzelf bedacht hadden en waarin ze zelfs geloofden. Nederland het gidsland waar drugs vrij verkocht kon worden en waar prostitutie een normaal beroep was, waar je je ouders mag afmaken met een euthanasiespuitje, enz. Nederlanders en Belgen verstaan elkaar wel omdat ze hetzelfde Europese dialect spreken. Gelukkig voor hen verstaan Nederlanders geen Frans of Duits want dat zou pas echt tot een existentiële crisis leiden.

000NobelPrizes
01-03-04, 00:04
Geplaatst door Marsipulami
Ja wij Vlamingen vertolken de mening van de Europeanen over de narcistische mythe die de Hollanders voor zichzelf bedacht hadden en waarin ze zelfs geloofden. Nederland het gidsland waar drugs vrij verkocht kon worden en waar prostitutie een normaal beroep was, waar je je ouders mag afmaken met een euthanasiespuitje, enz. Nederlanders en Belgen verstaan elkaar wel omdat ze hetzelfde Europese dialect spreken. Gelukkig voor hen verstaan Nederlanders geen Frans of Duits want dat zou pas echt tot een existentiële crisis leiden.

Belgie ligt alleen in de weg als wij Nederlanders naar Frankrijk willen. Gelukkig kunnen we bij jullie naar de plee.

Kaasje
01-03-04, 00:04
Geplaatst door Marsipulami
Ja wij Vlamingen vertolken de mening van de Europeanen over de narcistische mythe die de Hollanders voor zichzelf bedacht hadden en waarin ze zelfs geloofden. Nederland het gidsland waar drugs vrij verkocht kon worden en waar prostitutie een normaal beroep was, waar je je ouders mag afmaken met een euthanasiespuitje, enz. Nederlanders en Belgen verstaan elkaar wel omdat ze hetzelfde Europese dialect spreken. Gelukkig voor hen verstaan Nederlanders geen Frans of Duits want dat zou pas echt tot een existentiële crisis leiden.

Mythe? Ik dacht toch dat Belgie ook die kant op gang wat betreft het gedogen van wiet. En in Frankrijk is het ook niet meer zo erg als het ooit geweest is. Dus er zit op z'n minst een klein beetje waarheid in de term "gidsland", in die zin dat er genoeg landen zijn die ons beleid navolgen.
Grappig trouwens dat een Belg het heeft over een existentiele crisis. Ik ga daar nu niet over uitwijden, maar volgens mij weet je wel wat ik bedoel.
Het zou ook heel makkelijk zijn om op belgie en de belgen in te hakken, daar zijn genoeg aanknopingspunten voor. Maar eigenlijk voel ik alleen maar medelijden.

Julien
01-03-04, 00:05
Hebben Nederlanders een Nederlandgevoel dan? :D

000NobelPrizes
01-03-04, 00:07
Geplaatst door Julien
Hebben Nederlanders een Nederlandgevoel dan? :D

Natuurlijk. En zeker als die domme Belgen erover beginnen.

taouanza
01-03-04, 08:46
Geplaatst door 000NobelPrizes
Natuurlijk. En zeker als die domme Belgen erover beginnen.

Nou dan mag je die domme Belgen wel dankbaar zijn.:hihi:



Ik hou van kaas met tomaat of kaas met appelstroop.