PDA

Bekijk Volledige Versie : "Sociaal" Amsterdam betaalt vliegticket Marokko niet



Lugh
01-03-04, 11:16
Amsterdam betaalt vliegticket Marokko niet

Uitgegeven: 1 maart 2004 12:02

AMSTERDAM - Amsterdammers die van de bijstand moeten rondkomen, en familie in het aardbevingsgebied in Marokko hebben, mogen daar van de gemeente twee weken naar toe met behoud van uitkering. De Amsterdammers moeten in tegenstelling tot de Hagenaars en Rotterdammers het vliegticket zelf betalen. Dat maakte een woordvoerder van de gemeente maandag bekend.

Bijstandscliënten mogen per jaar vier weken in het buitenland doorbrengen. Wie langer weggaat wordt gekort op de uitkering. Deze twee weken worden niet van die vier weken afgetrokken, als mensen kunnen aantonen dat ze familie in het aardbevingsgebied hebben.

Als blijkt dat een huishouden door gemaakte reiskosten niet meer rond kan komen, dan kan dat gezin extra bijstand aanvragen. Dit wordt verstrekt in de vorm van een lening, aldus de gemeente Amsterdam.

Bijstand

In Rotterdam en Den Haag krijgen de mensen die op bijstandsniveau leven, en kunnen aantonen dat ze familie in het getroffen gebied in Marokko hebben, een vergoeding voor het vliegticket. In Rotterdam voor maximaal 500 euro en in Den Haag maximaal 450 euro.

observer
02-03-04, 23:02
in rotterdam wel echter niet iedereen gaat:


'Als ik nu naar Marokko ga, moet ik in de kou slapen'

Door Jikke Zijlstra

Een bezoekje brengen aan de sociale dienst, dat was het eerste wat de 64-jarige Marokkaanse, gepensioneerde bouwvakker uit Rotterdam gisterochtend deed. Om dat te bewijzen, wroet hij wat in zijn broekzak en tovert er een verfrommeld papiertje uit: nummer 054 staat er op.

Op internet, teletekst en in de krant had hij het nieuws over de vliegtickets naar Marokko gelezen. Daar wil hij graag gebruik van maken want zijn broer en schoonzus wonen al sinds de aardbeving in een tent. ,,Hun huis in Em Zouren is kapot. Ik bel ze drie keer per dag, en wil graag naar ze toe'', zegt de man in de hal van de Essalammoskkee. Die ligt tot de nok toe vol met tassen, koffers en vuilniszakken met kleren en dekens. Ingezameld door de ruim 800 leden van de moskee voor de overlevenden van de aardbeving.
Maar voor een ticket naar Marokko zegt de man nu geen geld te hebben. De Marokkaan en zijn vrouw moeten rondkomen van de bijstand en van een gedeeltelijke WAO-uitkering, dat komt neer op zo'n 1000 euro per maand. Dat de gemeente Rotterdam Marokkanen geld geeft om naar hun familie te vliegen, kwam dus erg goed uit.
Maar de blijdschap over de actie was van korte duur. Bij de sociale dienst kreeg hij te horen dat de tijd die hij naar zijn familie gaat, wordt afgetrokken van zijn vakantiedagen. ,,Hoewel in de krant stond dat we vier extra weken vakantie op mochten nemen'', zegt de Marokkaan pissig.
Daarom blijft hij nu thuis. ,,Ik heb in totaal vier weken vakantie. Die gebruik ik om 's zomers naar Marokko te gaan. Die periode kort ik niet in.''
Maar het gaat toch om een noodgeval, wat doen die paar weken er dan toe? Hij fronst z'n wenkbrauwen. ,,Ik wil graag naar mijn broer, maar niet als ik daarvoor m'n vier weken vakantie moet opofferen. Als ik nu ga, moet ik in de kou slapen. In de zomer kan ik lekker in de zon liggen. Dat is ook veel beter voor m'n gezondheid.''
Veel (tuurlijk) bezoekers van de Essalammoskee hebben familie wonen in het getroffen gebied. Eén van hen, H. Ahansas (55), schat hun aantal op ruim 100. Volgens hem is een deel van die groep halsoverkop naar Marokko gevlogen of zelfs gereden. ,,Maar de meesten moeten rondkomen van een uitkering'', zegt Ahansas, die zelf ook tot die groep behoort.
Hij houdt het daarom voorlopig bij vier keer daags bellen met zijn zus en nichten en neven in het Marokkaanse dorpje Tazoracht. Niet om z'n vakantiedagen, maar omdat hij nog geen tijd heeft gehad naar de sociale dienst te bellen. Ook hij wil dolgraag naar z'n familie. ,,Mijn zus en haar kinderen zijn zo bang sinds de aardbeving. Ze slapen in een zelfgemaakte tent. Hun huis staat nog overeind, maar ze durven er niet in door de vele naschokken. Zondag was er één van 4,1 op de schaal van Richter, en zonet ook weer een iets lichtere.''
Ahansas gaat dus snel bij de gemeente langs om te informeren of hij ook recht heeft op geld voor een ticket. ,,Maar ik ga pas als de bevingen weg zijn. Anders vind ik het zelf veel te eng.''

www.ad.nl

Marsipulami
02-03-04, 23:09
Geplaatst door Lugh
Amsterdam betaalt vliegticket Marokko niet

Uitgegeven: 1 maart 2004 12:02

AMSTERDAM - Amsterdammers die van de bijstand moeten rondkomen, en familie in het aardbevingsgebied in Marokko hebben, mogen daar van de gemeente twee weken naar toe met behoud van uitkering. De Amsterdammers moeten in tegenstelling tot de Hagenaars en Rotterdammers het vliegticket zelf betalen. Dat maakte een woordvoerder van de gemeente maandag bekend.

Bijstandscliënten mogen per jaar vier weken in het buitenland doorbrengen. Wie langer weggaat wordt gekort op de uitkering. Deze twee weken worden niet van die vier weken afgetrokken, als mensen kunnen aantonen dat ze familie in het aardbevingsgebied hebben.

Als blijkt dat een huishouden door gemaakte reiskosten niet meer rond kan komen, dan kan dat gezin extra bijstand aanvragen. Dit wordt verstrekt in de vorm van een lening, aldus de gemeente Amsterdam.

Bijstand

In Rotterdam en Den Haag krijgen de mensen die op bijstandsniveau leven, en kunnen aantonen dat ze familie in het getroffen gebied in Marokko hebben, een vergoeding voor het vliegticket. In Rotterdam voor maximaal 500 euro en in Den Haag maximaal 450 euro.

Ik zie niet in wat uitkeringsgerechtigde Marokkaanse Amsterdammers actueel kunnen gaan doen in al-hoeceima en omstreken. De gemeente Amsterdam heeft groot gelijk dat ze die reiskosten niet betaald. In plaats van ramptoerisme te organiseren zouden Den Haag en Rotterdam het geld voor die vliegtuigtickets beter overmaken aan een serieuze hulporganisatie in het gebied. Zodat de echte slachtoffers van de ramp er ook wat aan hebben.

850
03-03-04, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
Ik zie niet in wat uitkeringsgerechtigde Marokkaanse Amsterdammers actueel kunnen gaan doen in al-hoeceima en omstreken. De gemeente Amsterdam heeft groot gelijk dat ze die reiskosten niet betaald. In plaats van ramptoerisme te organiseren zouden Den Haag en Rotterdam het geld voor die vliegtuigtickets beter overmaken aan een serieuze hulporganisatie in het gebied. Zodat de echte slachtoffers van de ramp er ook wat aan hebben.

Laat die koning maar de vliegtickets dokken. Hij mag sowieso wel eens terug doen vor de marokanen hier in Nederland.
:o Iemand die gouden kranen in zn badkamer heeft in al zn vele paleizen kan makkelijk vliegtickets betalen.

NIS
03-03-04, 07:11
Geplaatst door 850
Laat die koning maar de vliegtickets dokken. Hij mag sowieso wel eens terug doen vor de marokanen hier in Nederland.
:o Iemand die gouden kranen in zn badkamer heeft in al zn vele paleizen kan makkelijk vliegtickets betalen.

Jij mag de koning niet he.. Ikke lekker wel! Hij doet het voortreffelijk.. :D

Lugh
03-03-04, 07:43
Geplaatst door Marsipulami
Ik zie niet in wat uitkeringsgerechtigde Marokkaanse Amsterdammers actueel kunnen gaan doen in al-hoeceima en omstreken. De gemeente Amsterdam heeft groot gelijk dat ze die reiskosten niet betaald. In plaats van ramptoerisme te organiseren zouden Den Haag en Rotterdam het geld voor die vliegtuigtickets beter overmaken aan een serieuze hulporganisatie in het gebied. Zodat de echte slachtoffers van de ramp er ook wat aan hebben.
Het geld komt uit de pot bijzondere bijstand en is dus niet bedoeld voor liefdadigheid aan burgers uit een andere gemeente, laat staan een ander land. De uitkeringsgerechtigden kunnen misschien niet veel doen, maar wel de mensen daar een hart onder de riem steken. Of zou jij geen behoefte hebben aan wat troost van je familie als je zoiets is overkomen?

taouanza
03-03-04, 09:21
Ik vind het wel vreemd dat een vriendelijk gebaar van de gemeente Den Haag opeens wordt gezien als een verplichting en dat het oneerlijk is voor de Amsterdammers.

Ma dier gair meytra bes.

Marsipulami
03-03-04, 09:30
Geplaatst door Lugh
De uitkeringsgerechtigden kunnen misschien niet veel doen, maar wel de mensen daar een hart onder de riem steken. Of zou jij geen behoefte hebben aan wat troost van je familie als je zoiets is overkomen?

Daar valt iets voor te zeggen. Maar aan condoleances als men geen dak boven zijn hoofd heeft, vanwege familieleden die een week later terugkeren naar Nederland terwijl men zelf in de modder blijft zitten, daar heeft men ook niet veel aan.

Dan is het nog beter dat men vliegtuigtickets in de andere richting betaald, namelijk dat slachtoffers van de aardbeving tijdelijk door hun familie in Nederland mogen opgevangen worden tot de situatie ginder is opgeklaard.

Of nog, het is beter benzinebons te betalen dat familieleden met de auto op bezoek kunnen gaan en hun imperiaal volladen met hulpgoederen voor hun familie.

Lugh
03-03-04, 09:48
Geplaatst door Marsipulami
Daar valt iets voor te zeggen. Maar aan condoleances als men geen dak boven zijn hoofd heeft, vanwege familieleden die een week later terugkeren naar Nederland terwijl men zelf in de modder blijft zitten, daar heeft men ook niet veel aan.

Dan is het nog beter dat men vliegtuigtickets in de andere richting betaald, namelijk dat slachtoffers van de aardbeving tijdelijk door hun familie in Nederland mogen opgevangen worden tot de situatie ginder is opgeklaard.

Of nog, het is beter benzinebons te betalen dat familieleden met de auto op bezoek kunnen gaan en hun imperiaal volladen met hulpgoederen voor hun familie.
Ik denk dat bijstandsgerechtigden die een auto + imperiaal met hulpgoederen kunnen betalen toch al niet in aanmerking kwamen voor het gratis vliegticket.

taouanza
03-03-04, 10:05
Geplaatst door NIS
Jij mag de koning niet he.. Ikke lekker wel! Hij doet het voortreffelijk.. :D

Vertel vertel :zozo:

850
03-03-04, 14:13
Geplaatst door NIS
Jij mag de koning niet he.. Ikke lekker wel! Hij doet het voortreffelijk.. :D

:ego: Het is n slappe gladjanus.

observer
04-03-04, 21:45
ik zag beelden dat een stel sukkels een rode loper geregeld hadden voor hem, mischien had hij door ze een pak slaag te geven een daad kunnen stellen

kan iemand hem de biografie van de thaise koning sturen

agjoer
04-03-04, 22:35
Ik vindt het toch triest dat men zo moeilijk doet over dit onderwerp terwijl de UWV voor miljoenen investeerd aan luxe om zo een kantoor te bouwen dat meer van een paleis wegheeft dan van een werkplek. :confused: vooral als je ziet over hoeveel euro het uiteindelijk gaat dat is een schijntje daar betaal je nog geen eens één wc ruimte voor met al die luxe.

Syphax
04-03-04, 22:49
Geplaatst door observer
ik zag beelden dat een stel sukkels een rode loper geregeld hadden voor hem, mischien had hij door ze een pak slaag te geven een daad kunnen stellen

kan iemand hem de biografie van de thaise koning sturen

Ik word vooral misselijk van dat handgekus ...tfoe..tfoe.
Hoop het nog mee te maken dat dat corrupte zooitje omvergelopen wordt.

agjoer
04-03-04, 23:09
Nou ik denk niet dat je die twee zaken onder een dakje kunt plaatsen omdat ze totaal van elkaar verschillen!!! dat er in beide gevallen geld over de toonbank gaat wil nog niet zeggen dat je ze over een kam kunt scheren!

agjoer
05-03-04, 00:06
en ik zeg dat alleen dat je appels niet met peren moet vergelijken

thekabel
05-03-04, 05:46
1. Tuurlijk zou ik als ik Marokkaan zou zijn geweest blij zijn met deze gift.
2. Ik ben geen Marokkaan.
3. Het is natuurlijk niet normaal dat een uitkerings instantie miljoenen uitgeeft.
4. Krijgen Marokkanen die zichzelf uit de naad werken ook twee weken bijzonder verlof?
4a. Krijgen Marokkanen die zichzelf uit de naad werken ook geld van de gemeente?
5. Altijd weer die underdog positie (sommige reacties hier).
6. Hebben Iranezen ook geld gehad van de gemeente?
6a. Hebben Turken geld gehad van de gemeente?

etc etc.
Er valt zoals gewoonlijk van alles te zeggen maar ook ik ben van mening dat de gemeente het geld niet had moeten geven. Erg lief maar onbewust WEER een druppel in de emmer die veel Nederlanders irriteren. Waarom? Ja, waarom eigenlijk. Misschien is het een trend om deze dagen te zeiken over Marokkanen. Misschien is het de aard van de Nederlander om overal over te zeiken.

Ik had het liever ook anders gezien maar het is nu eenmaal zo.
Alsnog voor deze hele situatie mijn condolences aan de Marokkanen, Turken, Iranezen en andere mensen die dagelijks te maken hebben en of krijgen met overleden familieleden en of verwoestingen.

Syphax
05-03-04, 17:42
Geplaatst door thekabel

6a. Hebben Turken geld gehad van de gemeente?

[/B]

Ja, dat hebben ze ja.
:argwaan:

thekabel
06-03-04, 06:04
Geplaatst door Syphax
Ja, dat hebben ze ja.
:argwaan:



Waarom hoor je daar zo weinig over dan?