PDA

Bekijk Volledige Versie : Politieagent opzettelijk doodgereden



Marsipulami
01-03-04, 15:35
Twee doden na opzettelijke aanrijding in Nieuwenrode


15:05:27

BRUSSEL - Bij een ongeval met vluchtmisdrijf in het Vlaams-Brabantse Nieuwenrode zijn vannacht twee doden gevallen. Eén van de slachtoffers is de bestuurder die de aanrijding veroorzaakte. Hij sukkelde in het water toen hij na zijn vlucht over een beek probeerde te springen.



Een BMW reed vannacht opzettelijk twee voetgangers, een man en een vrouw, aan. Beiden werden overgebracht naar het ziekenhuis, waar de man aan zijn verwondingen bezweek. De vrouw is in shock en kon nog niet verhoord worden.

De chauffeur die het ongeval veroorzaakt had, vluchtte na de aanrijding weg. Agenten vonden de bestuurder dood terug in een beek. Vermoed wordt dat de vluchtende chauffeur zwaar ten val kwam toen hij de beek trachtte over te springen en overleden is aan het contact met het koude water. Zijn lijk werd door duikers van de brandweer uit de beek gehaald.

Het parket van Brussel kwam na het ongeval ter plaatse. Dat het om een opzettelijke aanrijding -en dus doodslag- ging, moet onder andere blijken uit het feit dat het mannelijke slachtoffer meermaals werd overreden. Over het motief van de chauffeur is nog niets bekend. Wel is geweten dat de man die hij omverreed een federaal politieagent was bij de gerechtelijke diensten in Brussel.


01/03/2004 - belga

Marsipulami
02-03-04, 00:55
Politieagent tweemaal overreden, dader sterft daarna door onderkoeling in beek

NIEUWENRODE - ,,Hij zat op zijn knieën en probeerde overeind te krabbelen, maar het was te laat. De auto had al een aanloop genomen en reed plankgas op hem af. Die bestuurder heeft Patrick in koelen bloede vermoord.'' Buurvrouw Christel De Clerck was gisterochtend getuige van de moord op de 40-jarige Patrick B. in het Vlaams-Brabantse Nieuwenrode. De politieagent werd samen met zijn vriendin overreden door een man met wie hij even voordien op café ruzie had gemaakt. De dader zelf stierf tijdens zijn vlucht.



Het drama in Nieuwenrode speelde zich af rond 1.30 uur in de Paddegatstraat. Patrick B. was samen met zijn vriendin Barbara D'hondt (30) te voet op weg naar haar huis na een avondje stappen. Voor Barbara's voordeur kreeg het stel het aan de stok met de bestuurder van een grijze BMW.

Buurvrouw Christel De Clerck lag in bed. ,,Ik schrok wakker van het geroep op straat. Eerst bleef ik liggen - ik wilde me niet inlaten met die ruzie - maar toen ik een luide boenk hoorde, ben ik opgestaan. Wat ik zag, zal ik nooit vergeten. Een meisje lag bebloed tegen de gevel van onze buren. Ze tierde: ,,Arrête! Arrête! Een meter naast haar lag Patrick in de goot. Hij zat op zijn knieën en probeerde overeind te komen. Maar het was te laat, want onder mijn raam nam de BMW opnieuw een aanloop. Ik heb geroepen en getierd, maar de man gaf plankgas en reed op Patrick af. Die hief zijn hoofd op en sloeg zijn armen voor zich als om zich te beschermen. Hij heeft de dood recht in de ogen gekeken.''

Patrick B. werd enkele meters mee gesleurd onder de auto en bleef voor dood liggen. Jean-Paul D'hondt, de broer van Barbara, keek toe vanuit het raam: ,,Ik zag dat de dader stopte. Hij is dan nog eens achteruit over de vriend van mijn zus gereden. Daarna is hij weggereden.''

De doodrijder geraakte niet ver. Amper honderd meter verder reed hij met zijn BMW tegen een gevel aan. ,,Hij heeft geprobeerd om zich los te rijden, maar dat lukte niet. Hij is dan te voet gevlucht. We dachten dat hij weg was, maar dat was blijkbaar niet het geval'', zegt buurvrouw Bertha Braeckman.

De politie vond het lijk van de doodrijder in de vroege ochtend in de buurt van de BMW. De man was in een beek gesukkeld en daar gestorven aan onderkoeling. In zijn auto vonden de speurders cocaïne. De dader, een Afrikaan, stond bij het gerecht bekend als een drugsgebruiker.

Buurvrouw Bertha ontfermde zich nog voor de komst van de politie over de slachtoffers. ,,Ik heb het meisje een kussen en een deken gegeven. Ze kon haar benen niet meer bewegen, zei ze.''

,,Van de gewonde man ben ik afgebleven. Hij zag er verschrikkelijk uit. Ik geloof niet dat er een nog een bot heel was.''

Patrick B. stierf even later in het AZ van Jette. De man was een federaal politieagent die sinds de jaren tachtig instond voor de bewaking van de koninklijke domeinen.

De vriendin van Patrick B., Barbara D'Hondt, werd met een gebroken heup afgevoerd naar hetzelfde ziekenhuis in Jette. ,,Ze was in shock. Ik heb haar gevraagd wat er gebeurd was. Ze zei dat ze de dader niet kende'', zeg Christel De Clerck. ,,Blijkbaar had die Afrikaan haar eerder op de avond lastig gevallen op café en is Patrick tussenbeide gekomen. Toen ze op weg waren naar huis, heeft hij hen blijkbaar opgewacht en samen van de baan gereden.''

(paw)


02/03/2004 (paw)

©Copyright De Standaard