PDA

Bekijk Volledige Versie : De startpagina voor Belgen in Nederland



Marsipulami
01-03-04, 16:11
www.belgen.nl (http://www.belgen.nl)

Naam Ilse Appiah-Nti
Geboortejaar 1962
Beroep adm. medewerkster dus bediende
In Nederland sinds 1990
Komt van Dadizele (wvl)
Woont nu in Lelystad
Reden werk

Nederland is gááf!:
vond ik wel toen ik hier in 1990 kwam, woningbouwvereniging etc huisvesting goed geregeld tot ik zelf de huur moest betalen :-( , ik vond alles toen beter, na 14jr weet ik wel beter...
-ok wel goede wegen alleen te donker snachts...
-je moet je baas niet met U aanspreken

Nederland is érg!
- zekers slechte gezondheidszorg (werk nu zelf bij de GGD) en dure ziektekostenverzekeringen niet geholpen worden als je kind 2e graads verbrand is en het ziekenhuis zegt dat je de huisarts eerst moet bellen grrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
- tevens heeeeeeeeeel dure kinderopvang waardoor je toch weer in het zwarte circuit terecht komt.
- kinderen zitten nu op de basisschool en lopen wel achter met de neefjes in belgie (groep 3 en 5)
- nederlanders mopperen altijd maar durven niet te staken
- ben met een afrikaanse man in belgie zeggen ze meteen dat ze racist zijn in nederland zijn ze aardig maar achter je rug gaan ze roddelen... dus verborgen racisme tkwam er allemaal uit na de dood van fortuyn


Ik mis België voor
-inderdaad het verse brood op zondagmorgen,
-mn familie en vriendinnen waar ik nog dagelijks mee mail
- de diversiteit en ruimheid van de aldi daar hier nauwe vieze winkeltjes
- lekkere jupiler maar die hebben ze hier nu ook in lelystad, en devos lemmens mayo en tartare ook bij de jumbo voor de andere lelystedelingen !!!

Recentste diepzinnige gedachte
we gaan waarschijnlijk terug naar belgie, zodra ik een baan heb zijn we weer weg, na 14 jr holland.
ik ben wel veel mondiger geworden dat wel... zelf mijn familie schrok ervan ...lol

Meest hilarische NL-ervaring
na 14jr kreeg ik 2keer in dezelfde week de vraag van klanten, mevrouw bent u zeeuwse ??? ik zeg neen hoor westvlomink...
of aan de telefoon bent u surinaams of zuid afrikaans ????? euh neen vlaams ...
of sommige mensen ooooooooooooh je hoort helemaal niet dat je belg bent, ha dat was 14 jr geleden anders hoor !!!

Marsipulami
01-03-04, 16:21
Hahahaha wat een grappig bureaucratisch land is Nederland toch wel. Nou lees ik dat de Nederlandstalige Belgen ook een taalexamen Nederlands moeten afleggen als ze naturalisatie aanvragen. :lachu:

http://www.belgen.nl/erik/entries/000022.html

http://www.belgen.nl/erik/entries/000021.html

barfly
01-03-04, 16:28
"Waarom hebben Nederlanders rare familienamen?

Volgens sommigen is het gewoon gerechtigheid: in ruil voor de Belgenmoppen hebben wij ook iets gekregen om mee te lachen. Maar er zijn ook andere redenen.

Om te beginnen zijn Nederlandse familienamen jonger dan Vlaamse. Toen Nederlanders nog achterlijke boertjes waren, vormden wij de leidende cultuur in Europa. Vlaanderen was veel dichter bevolkt, met meer stedelingen. Bij ons was er dus vroeger nood aan een extra naam bij de voornaam. Dus toen bij ons een achternaam verplicht werd, had iedereen er al lang een. De Nederlanders hadden nog geen familienamen en moesten snel-snel iets uit hun duim zuigen.

Het waren de Fransen die ons in 1795 hebben verplicht om onze namen te registreren. In Nederland voerden ze die verplichting pas door in 1811. Dat lijkt geen groot verschil, maar in 1804 was de spelling – Siegenbeek ingevoerd. Onze Vlaamse namen zijn dus ouderwets gespeld en zitten vol met ae, ckx, uy en dergelijke. De Nederlanders werden in de nieuwe spelling geregistreerd en ogen modern. Meneer Claes heet in Nederland Klaas. In zo’n modern gespelde naam herkennen we de oorsprong veel gemakkelijker. Bij een meneer Haak stellen we ons iets voor, bij Haeck denken we nergens aan.

De herkenbaarheid van Nederlandse achternamen verhoogt nog doordat ze kort en krachtig zijn, terwijl wij er vaak lidwoorden aanhangen, of ze verbuigen. Wie in Nederland Ketel heet, die heet bij ons Vandeketel of Ketels. Al is er ook binnen Vlaanderen verschil: in het westen heten ze De Bakker en Desmedt, in Limburg Bekkers en Smets.
In Nederland en Vlaanderen zijn er achternamen die afkomstig zijn van een verwantschap (Janssens, Jans zoon), een beroep (Timmermans) of een herkomst (Van Tilburg). Maar Nederlanders hebben vaker namen die van een eigenschap afgeleid zijn: De Witte, maar ook Vroegop, Vroegrijk.

De leukste reden hebben we voor het laatst gehouden. Toen de Fransen in 1811 de verplichte registratie invoerden, dachten veel Nederlanders dat het weer zo’n bureaucratische pesterij was die vanzelf wel zou overwaaien. Dus vonden ze het wel leuk om burgerlijk verzet te plegen en de ambtenaar te laten opschrijven dat ze Dom heetten, Indewei, Kolder, Gladpootjes, Borst, Sukkel, Citroen of Dekwaadsteniet. En gelachen dat ze hebben!"



En gelachen dat ze hebben! :haha:

Leuke site :duim:

Maar dr zijn al meer dan 100.000 Belgen in Nederland straks willen ze nog overnemen? :(

Marsipulami
01-03-04, 16:41
Haha dit is ook grappig:

Recentste diepzinnige gedachte:

"bescheiden ollanders zijn soms net belgen met een spraakgebrek" :hihi:


http://www.belgen.nl/belgen/in_nederland/000142.html

barfly
01-03-04, 16:44
Reden economisch vluchteling :haha:

Timoesh
02-03-04, 07:10
Stelletjes Belgen :haha:

Masmedia
16-07-10, 14:20
Kandidaten en publiek gezocht voor De NL test!


In Nederland wonen 226 nationaliteiten, maar wat weten zij van elkaar? In september 2010 presenteert de NCRV een humoristische spelshow die volledig in het teken staat van de verschillende culturen in Nederland. In de NL Test 2010 komen vragen aan bod die je misschien niet meteen aan je buurman stelt, maar wel graag wilt weten!

Voor dit programma is tv-producent MasMedia op zoek naar extraverte, vrolijke Marokkanen, Belgen, Oostenrijkers, Brazilianen en Nederlanders met een minimum leeftijd van 18 jaar. Heb je een gezonde dosis zelfspot, weet je veel van je eigen cultuur en zou je het op willen nemen tegen andere culturen? Stuur dan een mailtje naar [email protected]! De opnames vinden plaats op zaterdag 4 september in De Lichtfabriek in Haarlem.

Uiteraard zijn er ook leuke prijzen te winnen. En natuurlijk ontvangt iedereen een klein Nederlands aandenken!

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Anne van Engelen via 035- 528 865 of [email protected].