PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse politicus schaamt zich voor integratiedebat.



Shaheed
02-03-04, 11:19
'Ik schaam mij voor integratiedebat'
van onze verslaggever Frank Poorthuis


DEN HAAG - Adri Duivesteijn heeft lang gezwegen. Maar nu houdt het kritische PvdA-Kamerlid zich niet meer in. 'Als de politiek op deze manier afglijdt, is het terecht dat het hoofddoekje een symbool van protest wordt.'



PvdA-Kamerlid Duivesteijn ergert zich aan niveau van debat in Kamer en in eigen partij


Het is mooi geweest, vindt Adri Duivesteijn. Genoeg gezwegen. Twee jaar was het PvdA-Kamerlid te druk met wonden likken en met een speurtocht naar zijn, leek het, verloren gegane idealen. Als adjudant van Ad Melkert maakte hij de val van de PvdA mee. Als gewoon Kamerlid onder Wouter Bos ziet hij nu vanuit de oppositie hoe een nieuwe wind door Nederland blaast.
Gedwongen integratie, een stop op immigratie, het tweede kabinet-Balkenende regeert met harde hand. Radeloos wordt Duivesteijn als hij het debat volgt .

'Waar is de zelfbeheersing? Wij als PvdA hebben fouten gemaakt. Oké, op sommige punten waren we te soft. Maar dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend. Zo bont hebben zelfs wij als sociaal-democraten het niet gemaakt. We zijn beland in het maakbaarheidsideaal van conservatief Nederland. Ze willen de straat, de school en het huis controleren. Hun houding is: wij autochtone Nederlanders willen dat die allochtonen zich disciplineren in die wereld van ons.'


'Het gaat hier om de loyaliteitsvraag naar de niet-westerse mens. Over oudkomers wordt gepraat op een manier alsof ze hier net zijn. Kinderen van 30, hier geboren, worden nu plotseling allochtoon genoemd. Het is zo generaliserend, diskwalificerend en stigmatiserend. Dit is integreren met het pistool in de rug. De analyses zijn van een platheid! VVD'er Wilders zegt over radicale moslims: ik lust ze rauw. Mirjam Sterk van het CDA: ze kunnen niet van twee walletjes eten.'

'Hoe is het mogelijk dat de politiek zich tot dit niveau verlaagt? Ik zit er middenin en ik vind dat ik er wat van moet zeggen. Ik schaam me voor de kwaliteit van dit debat.'

Het komt niet vaak voor dat een parlementariër zo tegen zijn collega's tekeergaat. Is het zo erg in de Kamer? Ja, vindt Duivesteijn. 'Een fatsoenlijk debat is niet meer mogelijk. Ik vond de commissie-Blok bemoedigend. Er werd in haar rapport Bruggen Bouwen eindelijk gekeken naar de feiten. Maar het rapport werd afgeschoten. Door CDA en VVD. Ook wij binnen de PvdA hebben het niet omarmd. En daarvoor is maar één dominante electorale reden: dit onderwerp laten we ons niet afnemen. De een komt met nog hardere maatregelen dan de ander. Het heeft niets van doen met wat aan de hand is.

'Politiek behoort mensen een kader te geven waarbinnen ze hun emotie kunnen ordenen. Maar in de Tweede Kamer is het debat versmald tot one-liners. One-liners zetten het denken stop, het zijn commercials. Als de politiek op deze manier afglijdt, is het terecht dat het hoofddoekje een symbool van protest wordt.'

Nu wordt het tijd voor een kritische tegenvraag. Waar is zijn eigen PvdA eigenlijk in dit debat? Duivesteijn erkent dat het in eigen kring stil is. En al snel gaat het over 'de diepe depressie waarin links en ikzelf na Fortuyn zijn beland'.

'Fortuyn heeft de mores veranderd, ook van de gevestigde orde. Links moralisme was van 1968 tot voor kort de dominante denkrichting. Die is in een klap weggevaagd. Daarvoor in de plaats kwam: zeg wat je denkt en voelt. Het leek wel alsof iedereen leegliep. Alle drempels waren weg, ook die van het fatsoen.

'Melkert had daar op geen enkele manier antwoord op, omdat hij zo'n enorme weerzin tegen het type Fortuyn had. Alles in de ring gooien, dat vond hij weerzinwekkend. De nederlaag van 6 maart 2001 en het drama daarna hebben links, Melkert, mij en anderen in een ideologische leegte gebracht. De vaste grond werd onder onze voeten weggeslagen. Ik heb lang rondgelopen met de vraag: ben ik nou echt achterlijk geweest? Is de multiculturele samenleving een achterlijk ideaal? Hebben we nou met zijn allen fout gezeten?'


Hebt u het antwoord al?

'Ja, ik geloof nog in de multiculturele samenleving. Er moet respect voor andere culturen zijn.'


Heeft de partij nog niet genoeg tijd gehad om een visie te ontwikkelen?

'Na de nederlaag van 2002 konden we met een inhoudelijkerevival beginnen. Maar nog voordat ons denken op gang was gekomen kwam de PvdA op eclatante wijze terug bij de verkiezingen van januari 2003. Dat verlamde alles.'


U bedoelt?

'Natuurlijk kregen we eerst een klap doordat we uiteindelijk toch niet gingen meeregeren. Maar door de gunstige peilingen nu is het debat in de PvdA er nog steeds nauwelijks. We koesteren de situatie waarin we zitten. We zitten gevangen in de peilingen, zoals we altijd gevangen hebben gezeten in de polls. Kok en Melkert ook al. We hebben jaren in de regering gezeten. Dan moet je beslissingen nemen en is er weinig tijd voor ontwikkeling op cruciale gebieden. Nu zitten we in de oppositie en is het ook een vacuüm.'


Dat klinkt als een degelijk verwijt naar uw partijgenoten.

'Dat ga ik niet zeggen. Iedereen wacht nu op de commissie-Patijn (eigen PvdA-commissie, red). Ik heb goede hoop dat daar iets verstandigs uitkomt. Ik vind dat de PvdA haar eigen idealen niet moet gaan verloochenen. De PvdA kan vertrouwen hebben in zijn eigen sociaal-democratische gedachtegoed en hoeft zich niet te schamen. Er moet een tegendruk ontstaan tegen die conservatieve hoofdstroom.'

mark61
02-03-04, 13:23
Geplaatst door theo1610
En ik schaam me voor NLse politici. :kotsen2:

??

Ja Adri, dat krijg je van meewaaien met de wind van de polls.

kspeciaal
02-03-04, 17:13
Klinkt mooi Adri, en steuntje in de rug die de "allochtoon"zeker" kan gebruiken, maar helaas te laat! De allochtoon doet allang niet meer mee aan de one night stands van de PvdA (en anderen)!
Ze zijn met de komst van de Fortuynisten in een hoek gedrukt, moesten incasseren, moesten overleven, hebben gekozen! goed of verkeerd laat ik in het midden. Maar Seggregatie was de onvermijdelijke keus!
Mensen val me niet aan! Als allochtoon, zeg ik dit niet met trots! maar ik constateer slechts een feit!

Maslov
02-03-04, 20:59
Adri is nog van de oude hap binnen de PvdA. Hij loopt ver achter de feiten aan.

Hij had eerder SAMEN met Paul Scheffer moeten zeggen dat de multi-culturele samenleving een multi-cultureel drama was geworden.

Orakel
02-03-04, 21:57
Geplaatst door Maslov
Adri is nog van de oude hap binnen de PvdA. Hij loopt ver achter de feiten aan.

Hij had eerder SAMEN met Paul Scheffer moeten zeggen dat de multi-culturele samenleving een multi-cultureel drama was geworden.

:lole: Wat een verschrikkelijk voorspelbare reactie. Morgen zullen ook de kranten bol staan van reacties van de vvd en het cda dat het links is geweest dat Nederland 30 lang in een culturele houdgreep heeft gehouden en geen recht van spreken meer heeft.

Maar vertel es, wat vind je nu van zijn opmerking dat het gedaan moet zijn met het dagelijks diskwalificeren van een bevolkingsgroep?
Toon es wat van die geroemde moraal....

TonH
02-03-04, 23:29
Geplaatst door Shaheed
Maar dit rechts-moralisme is belemmerend, beangstigend.... We zijn beland in het maakbaarheidsideaal van conservatief Nederland. Ze willen de straat, de school en het huis controleren. Hun houding is: wij autochtone Nederlanders willen dat die allochtonen zich disciplineren in die wereld van ons.'

'Het gaat hier om de loyaliteitsvraag naar de niet-westerse mens. Over oudkomers wordt gepraat op een manier alsof ze hier net zijn. Kinderen van 30, hier geboren, worden nu plotseling allochtoon genoemd. Het is zo generaliserend, diskwalificerend en stigmatiserend. Dit is integreren met het pistool in de rug. De analyses zijn van een platheid! VVD'er Wilders zegt over radicale moslims: ik lust ze rauw. Mirjam Sterk van het CDA: ze kunnen niet van twee walletjes eten.'


Dit is wat Femke Halsema enkele weken geleden op het Groen Links congres in Nijmegen ook zei. Duyvestijn is de eerst prominente PvdA-er die dat nu ook durft.

Een tweede nagel (van hopelijk nog veel meer) aan de morele doodskist van conservatief Nederland.


Geplaatst door theo1610
Allochtonen zijn toch geen incontinente mongooltjes met 2 linker handen en een klompvoet, of ben ik nu gek.......?

Daarom gaat het grootste deel van de subsidiepotten ook nog steeds naar autochtonen... :moe:

Zwarte Schaap
02-03-04, 23:42
Geplaatst door theo1610
Het trieste resultaat van enkele 10tallen miljarden subsidies voor het stimuleren van de zg eigen cultuur? Natuurlijk liever vandaag dan morgen stoppen met dat Jomanda achtige gedoe. Allochtonen zijn toch geen incontinente mongooltjes met 2 linker handen en een klompvoet, of ben ik nu gek.......?

Ik weet niet uit welke klei ze je vandaan getrokken hebben maar je staat te zwetsen waar je bij staat gozer. Dat beetje geld, en zeker geen 10tallen miljarden en ook niet bestemd om de eigen cultuur te stimuleren, bleef grotendeels aan de strijkstok hangen in de vorm van een soort verborgen subsidie om de hoger opgeleiden een baan te geven die er anders niet waren.

Orakel
02-03-04, 23:48
Geplaatst door theo1610
Het trieste resultaat van enkele 10tallen miljarden subsidies voor het stimuleren van de zg eigen cultuur? Natuurlijk liever vandaag dan morgen stoppen met dat Jomanda achtige gedoe. Allochtonen zijn toch geen incontinente mongooltjes met 2 linker handen en een klompvoet, of ben ik nu gek.......?

Nee, dat bedoel ik niet en Duyvenstijn ook niet.
Met diskwalificeren bedoel ik het dagelijks hameren op het anders, minderwaardig en problematisch zijn van mensen die hier al decennia wonen en hencategoriseren als Moslims, niet westerse migranten, allochtonen en meer van dat fraais.
Wat vind je daarvan?

En m.b.t. dat gezeur over subsidies; hoorde laatst ook een plaatselijke vvd-er zeggen dat "we" "ze" lang genoeg gepamperd en geknuffeld hebben. Weet niet over wie hij en jij het hebben, maar het gros heeft haar bezit en posite middels het laten van bloed, zweet en tranen verkregen.

Kleine toevoeging: hoe zou je het vinden als jij mijn nieuwe collega zou worden en ik je tijdens de kennismakingsronde door het bedrijf consequent als "mijn nieuwe Nederlandse kamergenoot" zou aanduiden?

Zwarte Schaap
03-03-04, 00:26
Geplaatst door theo1610
Muv de eerste regel ben ik het helemaal met je eens. (over een paar miljard meer of minder wil ik niet vallen) Men praat vaak over de eigen cultuur stimuleren en dat daar subsidies voor zijn, ik ben nu wel eens benieuwd welke subsidies dat zijn en hoeveel geld er jaarlijks daar aan wordt uitgegeven. Het is zo makkelijk om maar meteen 10tallen miljarden te gaan noemen terwijl je eigenlijk helemaal niets weet hoe dat nou in elkaar zit.

TonH
03-03-04, 00:32
Geplaatst door theo1610
Tsssss :( :(, een duidelijker voorbeeld van pot verwijt ketel situatie kan ik zo gauw niet bedenken.

Hoezo 'pot verwijt ketel'? Twee politici die hetzelfde zeggen?


Die zakkenvullers hebben zelf hun hele politieke leven niet anders gedaan, niets was te gek en het mocht ook nog wat kosten.

Zakkenvullers?
Wat hebben ze niet anders gedaan?
Wat was niet te gek en mocht wat kosten?


En kritiek op die infantiele en genante stemveefokkerij kreeg meteen en resoluut het stempel racisme en buitenlanderhaat. Veel is er daar dus niet veranderd ;)

Wat is in godsnaam "stemveefokkerij"? En waarom is dat infantiel?
Waar is niet veel aan veranderd?


Helaas bij de rest ook niet :( en krijgen we het ene na het andere onwelriekende breindode plan op ons bordje gesmeten.

Welke "rest"?
En van wie krijgen we welke breindode plannen, wat dat ook weze moge, gesmeten?


Je rijgt het ene cliché aan de andere holle frase. :moe:

papol
03-03-04, 06:29
Typerende reactie van oppositie. Verontwaardiging en waardeloos kritiek, en dan vooral anderen de schuld geven. PVDA streeft toch ook naar vrijheid van mening, nu word die mening ten toon gespreid, men zegt wat men denkt, is het weer niet goed.

De huidige politiek is mede een gevolg van de standpunten en ingezette beleid van diezelfde PVDA. Juist de arrogantie deed hen de das om. De huidige politiek is overigens niet beter en hebben meer tijd besteed aan onderlinge vetes dan aan echt beleid voeren.

Gr.P

NIS
03-03-04, 07:25
Politiek Den Haag heeft het alleen maar over allochtonen. Ze hebben van Pim geleerd, dat ze daarmee stemmen kunnen winnen :melig2:

En de normale burger Den Haag maar serieus nemen..

:zweep:

TonH
03-03-04, 10:02
Geplaatst door theo1610
Ben jij vorig jaar hier geland ofzo? :zweep:

Misschien dat je voor a.s. zondag nog een cliché-loos antwoord kunt formuleren. Tot dan ben ik lekker een paar daagjes weg. :zwaai: