PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdachte aanslagen Marokko in Nederlandse cel



Maslov
02-03-04, 21:17
Verdachte aanslagen Marokko in Nederlandse cel

Uitgegeven: 2 maart 2004 20:14

ROERMOND - De politie heeft op 27 januari in Limburg een Belg van Marokkaanse afkomst aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bomaanslagen in Marokko. Dat bevestigde het Openbaar Ministerie (OM) in Roermond dinsdag. Het is niet bekend of het gaat om de aanslagen in Casablanca.

De man kwam in beeld bij een verkeerscontrole. Toen bleek dat hij internationaal stond gesignaleerd. De man zit momenteel vast. De rechtbank in Roermond moet binnenkort beslissen over uitlevering aan Marokko.

Handlangers

De man is mogelijk betrokken geweest bij vijf zelfmoordaanslagen op 16 mei in Casablanca. Anonieme bronnen binnen de justitiële kringen in Marokko beweerden eerder dat de daders vermoedelijk hulp hebben gekregen van handlangers in Nederland en Belgïe. Bij de aanslagen op restaurants, een hotel en joodse doelen kwamen 45 mensen om het leven, onder wie twaalf daders.

De daders zouden zelf niet de kennis hebben gehad om de bommen te maken. Ze zouden handleidingen opgestuurd hebben gekregen van Marokkaanse handlangers in Nederland en België die in Afghanistan zouden zijn opgeleid.

Banden

In oktober werden in Nederland vijf mannen aangehouden op verdenking van het beramen van terroristische aanslagen. Dit vijftal, dat korte tijd later op vrije voeten kwam wegens gebrek aan bewijs, zou banden hebben gehad met een man die ook bij de aanslagen in Casablanca betrokken was.

Een Marokkaanse rechtbank veroordeelde vorig jaar september een Fransman tot levenslange gevangenisstraf voor zijn aandeel in de aanslagen. Tegen hem was de doodstraf geëist. Hij wordt beschouwd als de leider van een islamitische terreurcel die de aanslagen in Casablanca organiseerde en uitvoerde.

(c) ANP

Maslov
02-03-04, 21:18
Uitleveren aan Marokko? Ik ben tegen de doodstraf, maar ik neig ertoe om deze verdachte wel uit te leveren.

Blade20
02-03-04, 21:47
Wat zal hij dat leuk vinden. Comfortabel bed, goed eten een tv. En ook nog eens allemaal gratis, althans voor hem, de belastingbetaler moet er natuurlijk weer voor bloeden.

Als hij werkelijk schuldig is lever hem dan maar uit. Ik ben tegen de doodstraf, maar hier heeft die gast het gewoon veel te goed.

NIS
03-03-04, 07:05
Voor terrorisme heb je in Marokko de doodstraf. Volgens mij is dat het enige waar je daar de doodstraf voor krijgt. Maar ja, voor lieden zoals hij kan je alleen maar de doodstraf bedenken. Kill'm all! :kalasniko