PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulpgoederen verdwijnen



Afrux
03-03-04, 12:51
Trouw - Nederland, dinsdag 2 maart 2004


ROTTERDAM - ,,Zondagnacht is de wethouder van El Hoceima betrapt bij het verkopen van tenten. Zo diep zit de corruptie. De mensen hebben hem aangevallen en toen werd hij door de politie gearresteerd. Maar ik denk niet dat hij de binnenkant van een cel gezien heeft.''


Suleiman Hajji verwachtte een rampgebied aan te treffen in stad en provincie El Hoceima, het gebied dat vorig weekeinde door een aardbeving werd getroffen. Maar wat hij zag was eerder 'een slagveld'. De eerste dagen kon hij er geen woorden voor vinden.

De 20-jarige Berber, student in Haarlem, was halsoverkop naar het gebied gegaan om er zijn ooms en tantes te helpen, die in het zwaar getroffen dorp Imzouren wonen.

Van zijn familie leefde iedereen nog, maar anderen heeft hij geholpen om hun doden onder het puin vandaan te trekken. Vanaf dat moment was het wachten op eten, tenten en dekens. Die maar niet kwamen.

Volgens El Hajji is de oorzaak daarvan de corruptie in El Hoceima, en die is weer het gevolg van de desinteresse van de Marokkaanse overheid in de vooral door Berbers bewoonde streek. Tot de aardbeving de aandacht van de wereld trok: ,,Ik heb zelf gezien wat voor hulp er uit Rabat kwam: vrachtauto's vol gloednieuwe uniformen voor de politie. Echt hoor, de mensen zeiden het: wat lopen die er opeens knap bij.''

Als gevolg van die corruptie gingen veel hulpgoederen ook letterlijk de verkeerde kant op. ,,Je moet het je zo voorstellen: bij El Hoceima heb je een T-splitsing in de grote weg. Linksaf ga je naar het rampgebied, rechtsaf naar de grote steden. We zagen allemaal auto's rechtsaf gaan!''

Volgens Hajji is het dan ook heel goed als Marokkaanse organisaties hun eigen hulp organiseren en de tenten en dekens zelf gaan brengen. En die hulp zal niet als mosterd na de maaltijd komen: ,,In mijn eigen dorp is er nog steeds niets, de mensen slapen buiten omdat er geen tenten zijn, eten hebben ze ook niet. Dat de hulpverlening 'op gang is gekomen' klopt voor hen gewoon niet. En dan zegt zo'n Marokkaanse minister dat het komt omdat de wegen slecht zijn. Iedereen denkt dan natuurlijk: begrijpelijk, na zo'n aardbeving. Maar die wegen zijn nooit goed geweest.''

Her en der heeft El Hajji zich nog wat nuttig kunnen maken. Hij bracht een meisje uit zijn dorp naar het legerziekenhuis. ,,Als je dankzij je werk een EHBO-cursus hebt kunnen doen, ben je al heel wat.'' Maar hij merkte dat hij als buitenstaander voor de Marokkaanse autoriteiten niet erg welkom was. ,,Ze willen geen pottenkijkers. Ik heb ook meegemaakt hoe een Nederlandse arts, die als vrijwilligster in het ziekenhuis was komen werken, moest vertrekken. De vorst zou zich de ogen uit zijn kop moeten schamen.''


Trouw - Van onze verslaggever

taouanza
03-03-04, 13:25
Schandalig!:jammer:

Juwayriah
03-03-04, 13:29
Kan dit gewoon niet geloven!
Bah!


:jammer:

gibraltar
04-03-04, 00:02
daarom haat ik die beesten daar in marokko.
die gasten verkopen zelfs hun moeder voor geld.
en ik vrees dat al dat geld dat is verzameld lekker wordt verdeeld onder die ******lijers.kijk maar in de zomer als je op vakantie bent wat voor villa's er zijn gebouwd.en de armen die het nodig hebben kunnen creperen.als ik er alleen aan denk.dammn

Syphax
04-03-04, 00:25
Dit had ik al vernomen van famillie uit El Houceima.
Maar ach.....

Alaaf, el wieisermetmijnkameelvandoor, el magikevenduidelijkmakenwatermetukangebeurenalsuuwl aatstecentennietoverhandigt.

~Panthera~
04-03-04, 00:48
Geplaatst door Syphax

Alaaf, el wieisermetmijnkameelvandoor, el magikevenduidelijkmakenwatermetukangebeurenalsuuwl aatstecentennietoverhandigt.
---------------

AL Helemalindestemmingseeik ?? :stout:



Komt vast door Agadir. http://www.my-smileys.de/smileys_1/kaffeetrinker_2.gif

Syphax
04-03-04, 00:53
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

AL Helemalindestemmingseeik ?? :stout:



Komt vast door Agadir. http://www.my-smileys.de/smileys_1/kaffeetrinker_2.gif

Ik heb ook zo`n gitaar.....
Maar als ie goedgestemd is, dan heb ik er de hele avond plezier van. :wohaa:

~Panthera~
04-03-04, 00:56
Geplaatst door Syphax
Ik heb ook zo`n gitaar.....
Maar als ie goedgestemd is, dan heb ik er de hele avond plezier van. :wohaa:
--------------------


Geinig. :moe:



Agadir-syndroomhttp://www.my-smileys.de/smileys_1/kaffeetrinker_2.gif