PDA

Bekijk Volledige Versie : Al-Qaida beschouwt sjiieten als ongelovigen



Lugh
03-03-04, 17:32
Al-Qaida ontkent aanslagen op sjiieten

Een Arabische krant in Londen heeft woensdag een brief ontvangen waarin Al-Qaida ontkent iets te maken te hebben met de aanslagen tijdens een sjiitische gedenkdag in Irak. Al-Qaida geeft de Amerikanen de schuld.

We zeggen tegen de moslims dat wij niet schuldig zijn aan deze daad, staat in de brief, die de krant Al-Quds per e-mail ontving. De brief is gedateerd 2 maart en ondertekend door de Abu Hafs al-Masri Brigades, die een onderdeel van Al-Qaida zouden vormen.

Al-Qaida beschouwt sjiieten als ongelovigen, staat in de brief, maar zij zijn geen doelwit. Dat zijn de Amerikaanse kruisvaarders en hun knechten. Iraakse geestelijken en politici, zowel soennieten als sjiieten, hebben gezegd de hand van Al-Qaida te zien in de aanslagen in Bagdad en Karbala, waarbij volgens de laatste cijfers van de Iraakse bestuursraad 271 mensen zijn omgekomen. Het Amerikaanse leger spreekt van 117 doden.

Of de brief echt is, valt moeilijk te zeggen. Al-Qaida heeft wel vaker per brief de verantwoordelijkheid opgeëist voor een aanslag, maar ontkenningen zijn zeldzaam. De Abu Hafs al-Masri Brigades hebben de aanslagen op twee synagoges in Istanbul op 23 november opgeëist en de aanslag op het VN-hoofdkwartier in Bagdad.

De Iraakse politie en het Amerikaanse leger hebben vijftien mensen aangehouden in verband met de bloedige aanslagen van dinsdag op sjiitische heiligdommen. Onder de arrestanten bevinden zich vijf mensen die Farsi spreken, zei een woordvoerder van het Amerikaanse leger, suggererend dat het om Iraniërs gaat. De tien anderen zijn Irakezen. Een eerder bericht dat een zelfmoordterrorist in Bagdad op tijd werd gepakt, is incorrect gebleken, zei de legerwoordvoerder.

De sjiieten waren dinsdag bijeen ter gelegenheid van Ashoura, de belangrijkste gedenkdag van de sjiitische kalender. Naar schatting 100.000 Iraniërs waren voor Ashoura naar Irak gekomen. De aanslagen zijn gepleegd met zelfmoordterroristen en met explosieven die naar binnen zijn gebracht op houten karren. Sommige van de arrestanten zijn gezien met zulke karren.

In een woonwijk van Bagdad sloegen woensdag, op de eerste van drie dagen rouw na de aanslagen van dinsdag, drie raketten in. Een persoon kwam daarbij om het leven en een tweede raakte gewond. Een grote telefooncentrale raakte beschadigd. Het internationale telefoonverkeer vanuit Irak is daardoor grotendeels stil komen te liggen. Wie voor de beschieting verantwoordelijk is, is nog onduidelijk.

Het lijkt erop dat degenen achter de aanslagen van dinsdag meer bloedbaden wilden aanrichten. De autoriteiten meldden in Basra, in het zuiden van Irak, een aantal mensen te hebben aangehouden die zelfmoordaanslagen wilden plegen. In de noordelijke stad Kirkuk vond de politie een bom langs een weg waar een sjiitische processie zou passeren. De processie werd op last van de autoriteiten afgelast.

De ondertekening van de voorlopige grondwet is in verband met de aanslagen uitgesteld tot vrijdag, na afloop van de drie dagen nationale rouw die de Iraakse bestuursraad dinsdag afkondigde.

Blade20
03-03-04, 17:38
Het kenmerk van alle Megalomaniaken. Ze gaan delen van de groep die ze zeggen te vertegenwoordigen zien als vijanden om zo hun eigen falen te verklaren.

H.itler deed hetzelfde toen zijn tijd was gekomen. En deed daarvoor al hetzelfde om het falen van Duitsland in WO I te verklaren.
Al Qaida doet nu hetzelfde toepassen om zo zijn eigen falen van zich af te schuiven op anderen. Het ziet er naar uit dat Magere Hein zijn zeis aan het slijpen is om Al Qaida's laatste vonnis uit te spreken.

layaal
03-03-04, 17:40
SALAAM ALEIKOM IK BEN SJIT EN GELOOF ME IK MAG EVEN VEEL ALS JULLIE!NIET MEER EN NIET MINDER!WIJ BIDDEN OOK 5 KEER PER DAG!!MAARE HET KOMT OOK DAT HUN HEZBALLAH NIET MOGEN ENZ!TERWIJL IEDEREEN RESPECT VOOR SAID HASSAN NASRALLAH MOET HEBBEN!WANT WAT HIJ DOET KAN GEEN MENS NA DOEN ZELFS NIET DE ARABISCHE PRESIDENTEN!!!

MERYAM

taouanza
03-03-04, 17:46
Geplaatst door layaal
SALAAM ALEIKOM IK BEN SJIT EN GELOOF ME IK MAG EVEN VEEL ALS JULLIE!NIET MEER EN NIET MINDER!WIJ BIDDEN OOK 5 KEER PER DAG!!MAARE HET KOMT OOK DAT HUN HEZBALLAH NIET MOGEN ENZ!TERWIJL IEDEREEN RESPECT VOOR SAID HASSAN NASRALLAH MOET HEBBEN!WANT WAT HIJ DOET KAN GEEN MENS NA DOEN ZELFS NIET DE ARABISCHE PRESIDENTEN!!!

MERYAM


Oookyeeeeeeeee dan.:vreemd:

Blade20
03-03-04, 17:47
Geplaatst door taouanza
Oookyeeeeeeeee dan.:vreemd:

Tja, dat krijg je als de Caps Lock kapot is.

Lugh
03-03-04, 17:51
Geplaatst door layaal
SALAAM ALEIKOM IK BEN SJIT EN GELOOF ME IK MAG EVEN VEEL ALS JULLIE!NIET MEER EN NIET MINDER!WIJ BIDDEN OOK 5 KEER PER DAG!!MAARE HET KOMT OOK DAT HUN HEZBALLAH NIET MOGEN ENZ!TERWIJL IEDEREEN RESPECT VOOR SAID HASSAN NASRALLAH MOET HEBBEN!WANT WAT HIJ DOET KAN GEEN MENS NA DOEN ZELFS NIET DE ARABISCHE PRESIDENTEN!!!

MERYAM
Jammer meisje, je lijkt me echt heel aardig en lief, maar volgens Al Qaida en haar aanhangers ben je toch echt een ongelovige.

mark61
03-03-04, 17:55
Geplaatst door layaal
SALAAM ALEIKOM IK BEN SJIT EN GELOOF ME IK MAG EVEN VEEL ALS JULLIE!NIET MEER EN NIET MINDER!WIJ BIDDEN OOK 5 KEER PER DAG!!MAARE HET KOMT OOK DAT HUN HEZBALLAH NIET MOGEN ENZ!TERWIJL IEDEREEN RESPECT VOOR SAID HASSAN NASRALLAH MOET HEBBEN!WANT WAT HIJ DOET KAN GEEN MENS NA DOEN ZELFS NIET DE ARABISCHE PRESIDENTEN!!!

MERYAM

Kan je:

a) kleine letters
b) spaties
c) wat minder uitroeptekens

gebruiken? Leest wat makkelijker. :rolleyes:

lennart
03-03-04, 19:04
Een andere mogelijke dader kan de Mujahideen E-Kalq groep zijn. Deze groep is van oorsprong Iraans, maar wel tegen de Mullahs. Het is een marxistische groepering die nog steeds in Iraq actief en bewapend (http://www.aljazeerah.info/Opinion%20editorials/2003%20Opinion%20Editorials/May/20%20o/The%20future%20of%20the%20Mujahideen%20Khalq,%20Ma han%20Abedin.htm) is. Deze groepering heeft in 1991 actief meegewerkt met Saddam om de Shi'itische opstand neer te slaan (http://216.239.53.104/search?q=cache:q5IMSF-G29gJ:www.iwpr.net/archive/irq/irq_07_1_eng.txt+khalq+shia+1991+uprising&hl=en&ie=UTF-8[/url). De groep staat bovendien bekend als een groep die een operatie op grote schaal voor te bereiden. Zo hebben ze in 1992 in 13 landen de Iraanse ambassades aangevallen en in 1993 in Iran naar eigen zeggen op 13 plaatsen tegelijkertijd toegeslagen.

Mensen in de neoconservatieve bewegingn zoals Daniel Pipes (Daniel Pipes een van de
) en Richard Perle (http://www.sepideh-org.com/English/mko%20and%20news%20document/mko%20mar%202004-012%20richrd%20prrle%20suppurts%20mko.htm) hebben hun steun uitgesproken voor de MEK. Een official (http://www.iran-interlink.org/files/News/baltimoresun120903.htm) van het Amerikaanse departement van Buitenlandse zaken heeft bovendien in een interview gezegd dat er vanuit het Pentagon via een "rogue operation" (http://www.poorandokht.com/news/news_english_112.htm) de MEK wordt gesteund.

Het motief voor de MEK, indien ze deze aanslag hebben uitgevoerd, is de vinger naar Iran te wijzen. Vijf mensen die zijn opgepakt spreken Farsi.

barfly
03-03-04, 20:55
Lijkt me aannemelijker dat de Baath griezels deze aanslag hebben gepleegd. Stel je voor dat de sjiiten in opstand klomen tegen de bezetters? Dan hebben ze helemaal resultaat!

layaal
03-03-04, 22:00
jah ik zeg tog ook niet dat ze niet gelovig zijn, maar het is gewoon boolshit dat ze zeggen dat wij geen gelovige zijn!!allah maakt de regels niet hun!

Tomas
03-03-04, 22:06
Ik moet de eerste gelovige sjiit nog tegenkomen.

Blade20
03-03-04, 22:12
De meeste inwoners in Bagdad zijn ook kwaad en ontevreden over de Amerikanen, maar ze moeten de plegers van de aanslagen nog minder, ze kiezen waarschijnlijk een totaal andere weg. Niet die van de Amerikanen en ook niet die van de aanslagplegers (dus geen streng islamitische regering)

Rabi'ah.
03-03-04, 22:22
door Lugh

Jammer meisje, je lijkt me echt heel aardig en lief, maar volgens Al Qaida en haar aanhangers ben je toch echt een ongelovige.

Ja, en? Is dat relevant dan? Geloof is een strict persoonlijke zaak en iets tussen God en de mens hoor. Lees mijn onderschrift maar eens........ Zielig, dat soort sektariërs. Kunnen niet verder kijken dan hun eigen hokje. Jammer voor ze.

Groetjes,

Rabiah.

mark61
03-03-04, 22:24
Geplaatst door lennart
Een andere mogelijke dader kan de Mujahideen E-Kalq groep zijn. Het motief voor de MEK, indien ze deze aanslag hebben uitgevoerd, is de vinger naar Iran te wijzen. Vijf mensen die zijn opgepakt spreken Farsi.

Ik denk niet dat de Mujahedeen-e Khalq zo cynisch zijn. Het zijn misschien geen brave lui maar hebben wel een reputatie als Strijders van/voor het Volk hoog te houden. En let op je spelling. De -e hoort bij het eerste woord in de samenstelling. :roker: altijd wat te zeiken

fattimaz
03-03-04, 22:42
Volgens mij is dit een verdeel en heers spelletje van de Amerikanen.
Zij hebben dit spel al eerder gespeeld in diverse landen, zij zijn er uiteindelijk het meeste bij gebaat als moslims nu elkaar aan vallen. Hoop dat de moslims er niet in trappen. Een moslim is een moslim en het is aan Allah alleen om te oordelen wie een goede moslim is of niet.

Daviddavid
04-03-04, 10:51
Geplaatst door fattimaz
Volgens mij is dit een verdeel en heers spelletje van de Amerikanen.
Zij hebben dit spel al eerder gespeeld in diverse landen, zij zijn er uiteindelijk het meeste bij gebaat als moslims nu elkaar aan vallen. Hoop dat de moslims er niet in trappen. Een moslim is een moslim en het is aan Allah alleen om te oordelen wie een goede moslim is of niet.

tuurlijk liefje.

taouanza
04-03-04, 11:53
Geplaatst door fattimaz
Volgens mij is dit een verdeel en heers spelletje van de Amerikanen.
Zij hebben dit spel al eerder gespeeld in diverse landen, zij zijn er uiteindelijk het meeste bij gebaat als moslims nu elkaar aan vallen. Hoop dat de moslims er niet in trappen. Een moslim is een moslim en het is aan Allah alleen om te oordelen wie een goede moslim is of niet.


Juistem!:duim:

Lugh
04-03-04, 13:25
Misschien kunnen fattimaz en taouanza in hun oneindige wijsheid eens uitleggen waarom de Amerikanen profijt hebben bij een Iraakse burgeroorlog? Het lijkt me dat ze er momenteel zonder "verdeeldheid" ook niet echt een grote kluif aan hebben om de Iraakse bevolking onder de duim te houden. Maar ik kan me vergissen?

Goodnight
04-03-04, 13:36
Geplaatst door Lugh
Jammer meisje, je lijkt me echt heel aardig en lief, maar volgens Al Qaida en haar aanhangers ben je toch echt een ongelovige.

hoezo stoken?

Al eeuwen lang leven sjiten en soennieten samen ( net als khatolieken en christenen ook hun strubbelingen) en nu is het ineens zo dat men loopt te verklaren dat de soennieten de sjiietn als ongelovigen zien.


Goeie tactiek om verdeeldheid te brengen en vergroten in het middenoosten...

Goodnight
04-03-04, 13:40
Geplaatst door Lugh
Misschien kunnen fattimaz en taouanza in hun oneindige wijsheid eens uitleggen waarom de Amerikanen profijt hebben bij een Iraakse burgeroorlog? Het lijkt me dat ze er momenteel zonder "verdeeldheid" ook niet echt een grote kluif aan hebben om de Iraakse bevolking onder de duim te houden. Maar ik kan me vergissen?

Kan jij uitleggen waarom ze er geen profijt bij zouden hebben?

Ik sluit het niet uit in ieder geval.Niet dat ik er automatisch vanuit ga dat het ook zo is.Maar er zijn wel smerigere spelletjes gespeeld tijdens oorlogen.....

taouanza
04-03-04, 13:43
Geplaatst door Lugh
Misschien kunnen fattimaz en taouanza in hun oneindige wijsheid eens uitleggen waarom de Amerikanen profijt hebben bij een Iraakse burgeroorlog? Het lijkt me dat ze er momenteel zonder "verdeeldheid" ook niet echt een grote kluif aan hebben om de Iraakse bevolking onder de duim te houden. Maar ik kan me vergissen?


-Nou zolang de Irakezen het veels te druk hebben met elkaar vermoorden kunnen de Amerikanen zich ontfermen over de olie.:strik:
-Aangezien de Amerikanen 'vrijheid en democratie' willen brengen in heel Midden-Oosten hebben ze reden nodig om de andere landen te 'bevrijden'.
Dan kan Amerika alle centjes binnenhalen en kan Israel in alle 'vrijheid en democratie' lekker uitdijen.:strik:

Afrux
04-03-04, 13:47
Zij worden als de vierde vijand na Europe, Israel en usa gezien..

ik vraag me af dan wat de sonnieten die vaak begrip tonen voor Al qaida doen bij AEL (Abu Jahjah). Het is het een of het ander!!!!

Ik vind ook Abu Jahjah een rare shiet met zijn syptathie voor Al qaida dan...

Lugh
04-03-04, 14:29
Geplaatst door taouanza
-Nou zolang de Irakezen het veels te druk hebben met elkaar vermoorden kunnen de Amerikanen zich ontfermen over de olie.:strik:
-Aangezien de Amerikanen 'vrijheid en democratie' willen brengen in heel Midden-Oosten hebben ze reden nodig om de andere landen te 'bevrijden'.
Dan kan Amerika alle centjes binnenhalen en kan Israel in alle 'vrijheid en democratie' lekker uitdijen.:strik:
- Binnenlandse onrust levert alleen maar belemmeringen op voor de olie-export en betekent in geen geval dat Amerika dan ongemerkt via een achterdeurtje alle olie even kan wegsluizen.
- Wanneer de Iraakse bevrijding uitdraait op een burgeroorlog kan Amerika het juist wel vergeten om andere landen in het MO ook te democratiseren. Dat geeft ze eerder een reden om het NIET te doen.

taouanza
04-03-04, 14:48
Geplaatst door Lugh
- Binnenlandse onrust levert alleen maar belemmeringen op voor de olie-export en betekent in geen geval dat Amerika dan ongemerkt via een achterdeurtje alle olie even kan wegsluizen.
- Wanneer de Iraakse bevrijding uitdraait op een burgeroorlog kan Amerika het juist wel vergeten om andere landen in het MO ook te democratiseren. Dat geeft ze eerder een reden om het NIET te doen.


Aha dus Amerika heeft Irak aangevallen nadat ze succesvol een democratie in Afganistan hebben achtergelaten?

:moe:

mark61
04-03-04, 14:51
Geplaatst door taouanza
-Nou zolang de Irakezen het veels te druk hebben met elkaar vermoorden kunnen de Amerikanen zich ontfermen over de olie.:strik:
-Aangezien de Amerikanen 'vrijheid en democratie' willen brengen in heel Midden-Oosten hebben ze reden nodig om de andere landen te 'bevrijden'.
Dan kan Amerika alle centjes binnenhalen en kan Israel in alle 'vrijheid en democratie' lekker uitdijen.:strik:

Sorry, maar ik denk dat de Amerikanen er geen klap aan hebben, al dat bloedvergieten. Ze hadden het ook helemaal niet verwacht in hun naïviteit. Om lekker olie te kunnen jatten heb je een rustig land nodig met collaborerende inboorlingen. Als er elke dag overal bommen ontploffen (en olieinstallaties worden opgeblazen) schiet het niet op. Een elite die de wind eronder heeft omkopen, zoals in o.a. Saoedi-Arabië, werkt toch veel beter. Laat de locale dictatuur de meute eronder houden, dan kan jij je concentreren op de olie. In Irak werkte het ook geweldig, tot Saddam 'brutaal' werd.

Lugh
04-03-04, 15:00
Geplaatst door taouanza
Aha dus Amerika heeft Irak aangevallen nadat ze succesvol een democratie in Afganistan hebben achtergelaten?

:moe:
In Afghanistan is in elk geval niet door ingrijpen van de VS een burgeroorlog uitgebroken. Maar ik denk dat je toch niet zult begrijpen dat een bezetter niets heeft aan een burgeroorlog.

taouanza
04-03-04, 15:03
Geplaatst door mark61
Sorry, maar ik denk dat de Amerikanen er geen klap aan hebben, al dat bloedvergieten. Ze hadden het ook helemaal niet verwacht in hun naïviteit. Om lekker olie te kunnen jatten heb je een rustig land nodig met collaborerende inboorlingen. Als er elke dag overal bommen ontploffen (en olieinstallaties worden opgeblazen) schiet het niet op. Een elite die de wind eronder heeft omkopen, zoals in o.a. Saoedi-Arabië, werkt toch veel beter. Laat de locale dictatuur de meute eronder houden, dan kan jij je concentreren op de olie. In Irak werkte het ook geweldig, tot Saddam 'brutaal' werd.


He ik heb niet gezegd dat hun aanpak een slim was.:moe:

Ja het was heel slim wat ze in SA hebben gedaan zie 11/9.
But that didnt stop the Yankees, now did it?

taouanza
04-03-04, 15:05
Geplaatst door Lugh
In Afghanistan is in elk geval niet door ingrijpen van de VS een burgeroorlog uitgebroken. Maar ik denk dat je toch niet zult begrijpen dat een bezetter niets heeft aan een burgeroorlog.

Dat moet mij niet vertellen dat moet je de Amerikanen vertellen.Zij komen met die briljante ideeen.:moe:

mark61
04-03-04, 15:24
Geplaatst door taouanza
Ja het was heel slim wat ze in SA hebben gedaan zie 11/9.


Bedrijfsongeval. Waar gehakt wordt vallen spaanders. :hihi:

taouanza
04-03-04, 15:28
Geplaatst door mark61
Bedrijfsongeval. Waar gehakt wordt vallen spaanders. :hihi:

Ja en zo zien ze de toestand in Irak ook.Hoe noemen ze dat ook hupplepuphazard noemen ze dat toch.Bedrijfsrisico.

862959
04-03-04, 15:35
- Aandacht afleiden van het eigen Amerikaanse falen in Irak.

- Door zulke aanslagen wordt de aandacht van de bevolking afgeleid van de Amerikanen en gaan ze elkaar aanpakken.

mark61
04-03-04, 15:39
Geplaatst door taouanza
Ja en zo zien ze de toestand in Irak ook.Hoe noemen ze dat ook hupplepuphazard noemen ze dat toch.Bedrijfsrisico.

Occupational hazard? :hihi: kijk een Engelse woordspeling. Goed voor mijn ontwikkeling zo'n prikbord

taouanza
04-03-04, 15:45
Geplaatst door mark61
Occupational hazard? :hihi: kijk een Engelse woordspeling. Goed voor mijn ontwikkeling zo'n prikbord

Ik heb het een paar keer geprobeerd kwam er echt niet uit.:hihi:
Ik kan het wel heel goed zeggen met verschillende Amerikaanse accenten. :nerd:

lennart
04-03-04, 15:52
Geplaatst door mark61
Sorry, maar ik denk dat de Amerikanen er geen klap aan hebben, al dat bloedvergieten. Ze hadden het ook helemaal niet verwacht in hun naïviteit. Om lekker olie te kunnen jatten heb je een rustig land nodig met collaborerende inboorlingen. Als er elke dag overal bommen ontploffen (en olieinstallaties worden opgeblazen) schiet het niet op. Een elite die de wind eronder heeft omkopen, zoals in o.a. Saoedi-Arabië, werkt toch veel beter. Laat de locale dictatuur de meute eronder houden, dan kan jij je concentreren op de olie. In Irak werkte het ook geweldig, tot Saddam 'brutaal' werd.

Dat zie je toch verkeerd. In diverse kranten is door verschillende bronnen zoals de CFR al geopperd om Iraq op te delen in mini-staatjes. Een Koerdisch deel, een Shi'itisch deel en een Sunnitisch deel.

Het idee is dat deze mini-staatjes beter te controlleren zullen zijn en bovendien maakt een dergelijke etnische deling, het idee van ethnische zuiveringen in de koerdische en shi'itische delen die dan nodig zouden zijn salonfahig. Dit zou ook dus de deur openzetten voor de etnische zuivering van Israel. Een van de programmapunten van de neoconservatieven.

mark61
04-03-04, 16:00
Geplaatst door lennart
Dat zie je toch verkeerd. In diverse kranten is door verschillende bronnen zoals de CFR al geopperd om Iraq op te delen in mini-staatjes. Een Koerdisch deel, een Shi'itisch deel en een Sunnitisch deel.


Als plan B ja, omdat t zo niks wordt.


Het idee is dat deze mini-staatjes beter te controleren zullen zijn en bovendien maakt een dergelijke etnische deling, het idee van ethnische zuiveringen in de koerdische en shi'itische delen die dan nodig zouden zijn salonfahig. Dit zou ook dus de deur openzetten voor de etnische zuivering van Israel. Een van de programmapunten van de neoconservatieven.

Lijkt me hoogstens nog chaotischer. Eerst een paar jaar knokken om de grenzen vast te stellen, dan bevolking uitwisselen....pffff voordat er weer normaal olie uit de kraan komt ben je 10 jaar verder. Zou bovendien betekenen dat de soennieten (voor straf?) geen olie-inkomsten meer hebben. Olie komt toch uit Koerdistan en het zuiden?

Dat van Israel wil ik wel geloven. Maar over het algemeen zijn mensen, locals zowel als van buiten, zeer huiverig voor opdelen van staten. Ik heb ook nooit geloofd dat de Koerden echt een eigen staat willen, in Turkije of Irak. Veel te kwetsbaar, en in het Turkse geval straatarm. Ik zie Barzani / Talabani trouwens geen olie delen met andere Koerden. Want dan kunnen Syrië en Iran ook meteen op de schop. Wat een zootje wordt dat.

taouanza
04-03-04, 16:03
Geplaatst door mark61
Als plan B ja, omdat t zo niks wordt.



Lijkt me hoogstens nog chaotischer. Eerst een paar jaar knokken om de grenzen vast te stellen, dan bevolking uitwisselen....pffff voordat er weer normaal olie uit de kraan komt ben je 10 jaar verder. Zou bovendien betekenen dat de soennieten (voor straf?) geen olie-inkomsten meer hebben. Olie komt toch uit Koerdistan en het zuiden?

Dat van Israel wil ik wel geloven. Maar over het algemeen zijn mensen, locals zowel als van buiten, zeer huiverig voor opdelen van staten. Ik heb ook nooit geloofd dat de Koerden echt een eigen staat willen, in Turkije of Irak. Veel te kwetsbaar, en in het Turkse geval straatarm. Ik zie Barzani / Talabani trouwens geen olie delen met andere Koerden. Want dan kunnen Syrië en Iran ook meteen op de schop. Wat een zootje wordt dat.


Was het gezelliger in tijdens het Ottomaanse rijk, meneer de Turkoloog?:strik:

mark61
04-03-04, 16:06
Geplaatst door taouanza
Was het gezelliger in tijdens het Ottomaanse rijk, meneer de Turkoloog?:strik:

Daggut wel, mevrouw de reclamologe. Ik prefereer Osmaanse `Uthman heet in TR Osman.

Maar hoezo, wil jij die hap opsplitsen? Nog een paar miljoen doden erbij?

lennart
04-03-04, 16:22
Wat een zootje wordt dat.


Dat is het plan.

http://www.washingtonmonthly.com/features/2003/0304.marshall.html

We need to be more assertive," argues Max Boot, a senior fellow at the Council on Foreign Relations, "and stop letting all these two-bit dictators and rogue regimes push us around and stop being a patsy for our so-called allies, especially in Saudi Arabia." Hopefully, in Boot's view, laying down the law will be enough. But he envisions a worst-case scenario that would involve the United States "occupying the Saudi's oil fields and administering them as a trust for the people of the region."

What Boot is calling for, in other words, is the creation of a de facto American empire in the Middle East. In fact, there's a subset of neocons who believe that given our unparalleled power, empire is our destiny and we might as well embrace it.


Wat ook opvalt is dat het vooral het Westen is dat maar continu het heeft over de mogelijkheid van een burgeroorlog. Robert Fisk heeft daar gisteren nog iets over geschreven: http://www.informationclearinghouse.info/article5805.htm

taouanza
04-03-04, 16:25
Geplaatst door mark61
Daggut wel, mevrouw de reclamologe. Ik prefereer Osmaanse `Uthman heet in TR Osman.

Maar hoezo, wil jij die hap opsplitsen? Nog een paar miljoen doden erbij?

Nee toerlijk niet.Daar is de ellende mee begonnen.

mark61
04-03-04, 16:33
Geplaatst door lennart
Dat is het plan. What Boot is calling for, in other words, is the creation of a de facto American empire in the Middle East. In fact, there's a subset of neocons who believe that given our unparalleled power, empire is our destiny and we might as well embrace it.[/i]
[/url]

Malloten zijn er natuurlijk genoeg. Ik denk dat de VS net niet zo cynisch is. Maar ook al is t t wel, wat ik ook niet uitsluit, stel je Irak voor van voor de invasie, en zonder Saddam. Het is sowieso burgeroorlog-prone, nog zonder buitenlandse inmenging. Het is geen land, maar een Sykes-Picot bedenksel. Brrr.

mark61
04-03-04, 16:35
Geplaatst door taouanza
Nee toerlijk niet.Daar is de ellende mee begonnen.

Maarre, ik lijk een fan van het Osmaanse rijk? Mwah, wat betreft religieuze en etnische tolerantie misschien. Als geheel was het natuurlijk net zo wreed en net zo'n zootje als overal op de wereld in die tijd. Als ik het aanhaal gaat het me om het niet-nationalistische alternatief voor het hysterische nationalisme van de laatste eeuw. Das alles

taouanza
04-03-04, 16:37
Geplaatst door lennart
Dat is het plan.

http://www.washingtonmonthly.com/features/2003/0304.marshall.html

We need to be more assertive," argues Max Boot, a senior fellow at the Council on Foreign Relations, "and stop letting all these two-bit dictators and rogue regimes push us around and stop being a patsy for our so-called allies, especially in Saudi Arabia." Hopefully, in Boot's view, laying down the law will be enough. But he envisions a worst-case scenario that would involve the United States "occupying the Saudi's oil fields and administering them as a trust for the people of the region."

What Boot is calling for, in other words, is the creation of a de facto American empire in the Middle East. In fact, there's a subset of neocons who believe that given our unparalleled power, empire is our destiny and we might as well embrace it.


Wat ook opvalt is dat het vooral het Westen is dat maar continu het heeft over de mogelijkheid van een burgeroorlog. Robert Fisk heeft daar gisteren nog iets over geschreven: http://www.informationclearinghouse.info/article5805.htm

Weetje ik vind zulke dingen echt eng om te lezen:
Er wordt alleen naar de belangen van de Amerikanen gekeken,klaar!
Zo van het komt ons heel goed uit als we het daar voor het zeggen hebben.Wat ze daar van vinden is totaal niet belangrijk of men gaat ervanuit dat alles wat de Amerikanen doen fantastisch wordt gevonden door Ali met de pet.Alleen extremisten zijn er niet blij mee maar die hoef je ook niet blij te maken.Echt ziek!

lennart
04-03-04, 16:40
Geplaatst door mark61
Het is sowieso burgeroorlog-prone, nog zonder buitenlandse inmenging. Het is geen land, maar een Sykes-Picot bedenksel. Brrr.

Ik geloof er niets van, zie Fisk.

jaja
04-03-04, 16:52
Geplaatst door lennart
Dat is het plan.

http://www.washingtonmonthly.com/features/2003/0304.marshall.html

We need to be more assertive," argues Max Boot, a senior fellow at the Council on Foreign Relations, "and stop letting all these two-bit dictators and rogue regimes push us around and stop being a patsy for our so-called allies, especially in Saudi Arabia." Hopefully, in Boot's view, laying down the law will be enough. But he envisions a worst-case scenario that would involve the United States "occupying the Saudi's oil fields and administering them as a trust for the people of the region."

What Boot is calling for, in other words, is the creation of a de facto American empire in the Middle East. In fact, there's a subset of neocons who believe that given our unparalleled power, empire is our destiny and we might as well embrace it.


Wat ook opvalt is dat het vooral het Westen is dat maar continu het heeft over de mogelijkheid van een burgeroorlog. Robert Fisk heeft daar gisteren nog iets over geschreven: http://www.informationclearinghouse.info/article5805.htm Fisk begint al met onzin. Nooit burgeroorlog in Irak ?? Je meent het?? Eerst maar eens een geschiedenisboek kopen zou ik zeggen.
Nooit een onvertogen woord tussen sunni en Shi'ieten in Irak? 'k zou maar eens met wat irakezen gaan praten. Waarom hebben beide partijen milities? Vraag de leiders van die milities eens.
De schietpartijen tussen sunni en shi'ieten gaat al een poosje door .. en ze geven elkaar weldegelijk de schuld:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3383839.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3216359.stm

Als Fisk zo "goed" bekend is met Irak, dan vraag ik me toch af hoe betrouwbaar zijn analyse is ...
Het klinkt allemaal een beetje dat men een bepaalde kijk op de wereld, en vooral de regering Bush, heeft en daaraan vervolgens het wereldnieuws aanpast ... allemaal niet erg imponerend.

mark61
04-03-04, 16:58
Geplaatst door lennart
Ik geloof er niets van, zie Fisk.

Ik heb het gelezen. Maar het 1 sluit het ander niet uit. Waar geloof je eigenlijk niks van? Je denkt dat Irak een gezellig vreedzaam land is van zichzelf, alleen door buitenlanders versjteerd? Ik zou er niet op rekenen.

lennart
04-03-04, 17:19
Geplaatst door jaja
Als Fisk zo "goed" bekend is met Irak, dan vraag ik me toch af hoe betrouwbaar zijn analyse is ...
Het klinkt allemaal een beetje dat men een bepaalde kijk op de wereld, en vooral de regering Bush, heeft en daaraan vervolgens het wereldnieuws aanpast ... allemaal niet erg imponerend.

Haha... dat is werkelijk het enige wat jij kan doen, je denigrerend uitlaten over andere mensen. Triest figuur ben jij.

De reden dat er nu maar weinig aanslagne op Amerikanen worden uitgevoerd is omdat het MuHarram is. In deze maand mag er volgens de Islamistische leer geen Jihad worden gevoerd. De aanslagen in de "sunni" driehoek worden echter uitgevoerd door milities die bestaan uit zowel Sunni als Shi'iten.

lennart
04-03-04, 17:22
Geplaatst door mark61
Ik heb het gelezen. Maar het 1 sluit het ander niet uit. Waar geloof je eigenlijk niks van? Je denkt dat Irak een gezellig vreedzaam land is van zichzelf, alleen door buitenlanders versjteerd? Ik zou er niet op rekenen.

Ik geloof er niets van dat de verdeling Sunni en Shi'iet zoveel uit maakt in de Iraakse samenleving.

Men voelt zich vooral Iraqi, Arabier en lid van een stam.

mark61
04-03-04, 17:28
Geplaatst door lennart
Ik geloof er niets van dat de verdeling Sunni en Shi'iet zoveel uit maakt in de Iraakse samenleving.

Men voelt zich vooral Iraqi, Arabier en lid van een stam.

Saddam heeft er juist veel werk van gemaakt om de prille Iraakse identiteit te slopen door terug te grijpen op tribale verbanden. Of de Koerden en Turkmenen zich ook zo Arabisch voelen...

Maar ik zou graag hopen dat de meeste Iraqi's samen in 1 land willen blijven leven. Toch kan het niet worden uitgesloten dat de agent-provocateur een buitenlandse avonturier of binnenlandse zieker is. Het kan best dat sommige soennieten de sji`ieten als verraders zien. Wie kwam er ook al weer in opstand in '91? Zullen sommigen niet vergeten zijn.

lennart
04-03-04, 17:35
Geplaatst door mark61
Saddam heeft er juist veel werk van gemaakt om de prille Iraakse identiteit te slopen door terug te grijpen op tribale verbanden. Of de Koerden en Turkmenen zich ook zo Arabisch voelen...

We hadden het hierover een burgeroorlog tussen Shi'iten en Sunni. Een burgeroorlog tussen Turken en Koerden zit er dik in. Bovendien zullen de Arabieren het niet eens zijn wanneer ze uit hun huizen in Kirkuk worden verdreven door terugkerende Koerden. Overigens zover ik weet zitten er in Kirkuk zowel Shia als Sunni arabieren.


Maar ik zou graag hopen dat de meeste Iraqi's samen in 1 land willen blijven leven. Toch kan het niet worden uitgesloten dat de agent-provocateur een buitenlandse avonturier of binnenlandse zieker is. Het kan best dat sommige soennieten de sji`ieten als verraders zien. Wie kwam er ook al weer in opstand in '91? Zullen sommigen niet vergeten zijn.

Nee dat geloof ik ook niet. Saddam heeft het toen maar net gered dankzij de Republikeinse garde en de Mujahedeen-e Kalq die de opstand keihard hebben neergeslagen. Beide waren loyaal aan Saddam om geld en geen andere reden.

sjo
04-03-04, 18:51
Geplaatst door fattimaz
Een moslim is een moslim en het is aan Allah alleen om te oordelen wie een goede moslim is of niet.

Hij steekt ook al zijn vrije tijd er in om er 1 te vinden.

groeten
sjo

Blade20
04-03-04, 19:18
Er leeft hier de theorie op dat de VS achter deze aanslagen zit, waarom? Wat is hun motief, chaos? Wat willen ze daar mee, ze weten goed dat Olie binnenkort geen nut meer heeft. Macht in het MO? die kun je makkelijker met corruptie verwerven. het verzwakt houden? Dat zou een reden kunnen zijn, maar het MO heeft zich tot nu toe altijd zelf zwak gehouden.

Al Qaida zegt dat ze er niet achter zitten, maar in hun heb ik net zo min vertrouwen als de VS. Wellicht dat ze het wel hebben gedaan, maar achteraf spijt hebben gekregen omdat het niet het gewenste resultaat op de bevolking had.
Dan rijst de vraag in mij op, had Al Qaida met OBL en Mullah Omar aan de top dat niet vooruit kunnen zien? Normaal besteden die juist veel aandacht aan de menselijke psyche om ze zo te manipuleren met geweld. Er is echter een verklaring voor handen. Een verklaring die het plot van zowel de VS alsook die van AL Qaida kan verklaren.

Wellicht heeft de VS wel OBL en Mullah Omar en hebben de SJji'iten hun met de actie geholpen. (zij het met mankracht of met informatie)
Omdat de twee belangrijkste leden van AL Qaida's top plotseling weg zijn is het mogelijk dat de rest van de top wellicht overhaast met woede heeft gereageerd. En omdat Bush het geheim wil houden voor de latere dagen in de verkiezingsstrijd hoor je hun dan ook niet sterk reageren op de aanslagen tegen de Sji'iten, zij weten immers waarom de aanslagen werden gepleegd.

jaja
04-03-04, 22:14
Geplaatst door lennart
Haha... dat is werkelijk het enige wat jij kan doen, je denigrerend uitlaten over andere mensen. Triest figuur ben jij.

De reden dat er nu maar weinig aanslagne op Amerikanen worden uitgevoerd is omdat het MuHarram is. In deze maand mag er volgens de Islamistische leer geen Jihad worden gevoerd. De aanslagen in de "sunni" driehoek worden echter uitgevoerd door milities die bestaan uit zowel Sunni als Shi'iten. zieliger is dat jij het zelfs nodig hebt om het eerste deel van mijn bijdrage weg te laten om dit te kunnen zeggen ...:)