PDA

Bekijk Volledige Versie : lezing: Non-Violent Direct Action in Palestina



freya
04-03-04, 16:19
De Nederlands Arabische Kring, Afdeling Amsterdam presenteert

Dinsdagavond 9 maart 2004, 20.00u

Non-Violent Direct Action in Palestina
internationale solidariteit in de vuurlinie

Een lezing door

Marlous Veldt

Sinds het begin van de Al-Aqsa Intifada is de Palestijnse zaak voor met name jonge activisten een van de belangrijkste actieonderwerpen. Palestina is “in”, in activistenkringen. De meest directe vorm van solidariteit wordt getoond door honderden buitenlandse activisten die zich in Palestina met hun paspoort en hun lichaam verzetten tegen het Israëlische geweld. Samen met Palestijnen strijden zij voor het einde van de bezetting. Ze verwijderen wegversperringen, breken straatverboden open en zijn menselijke schilden tijdens Palestijnse demonstraties. Met hun vaak Amerikaanse en Europese burgerschap vormen zij een grote bedreiging voor de Israëlische staat, die de wereld wil doen geloven dat iedere vorm van Palestijns verzet terrorisme is.

Er zijn ook Israëlische direct action groepen. Anarchisten Tegen Muren, dienstweigeraars en andere organisaties verenigen honderden Israeli’s die zich actief en persoonlijk verzetten tegen het geweld dat de Israëlische staat uitoefent in hun naam. Samen met Palestijnen en internationals knippen ze hekken door en blokkeren de sloop van huizen. Ze confronteren de Israëlische maatschappij met het feit dat ook Israeli’s niet willen leven met de politiek van Israël.

Met videobeelden van acties zal Marlous Veldt een beeld schetsen van de internationale activisten in Palestina: hun doelen, hun strategieën en het resultaat van hun acties. Ter discussie staat de wenselijkheid van internationale en Israëlische deelname aan Palestijns verzet en de veranderingen die deze beweging teweeg kan brengen binnen de Israëlische en internationale politiek.


Marlous Veldt (28) studeerde Violence, Conflict and Development aan de School of Oriental and African Studies in Londen en Nieuwperzische Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Van oktober 2002 tot september 2003 woonde zij in Ramallah waar ze werkte voor Palestijnse nongouvermentele organisaties en deelnam aan internationale direct action tegen de bezetting.


Het Mozeshuis
Waterlooplein 205
1011 PG Amsterdam

Toegang €2,50
NAKleden gratis

mark61
04-03-04, 17:09
Wat mij het meest interesseert is wat de Palestijnen er zelf van vinden. Wel s op al-Jazeera gelezen dat ze worden gezien als goedbedoelende idioten. Maar ach, baat het niet dan schaadt het niet, zei de man er nog bij. Hoewel, dat ging over die officiële Deense waarnemers in Hebron geloof ik.

850
04-03-04, 17:50
Geplaatst door mark61
Wat mij het meest interesseert is wat de Palestijnen er zelf van vinden. Wel s op al-Jazeera gelezen dat ze worden gezien als goedbedoelende idioten. Maar ach, baat het niet dan schaadt het niet, zei de man er nog bij. Hoewel, dat ging over die officiële Deense waarnemers in Hebron geloof ik.

Over goedbedoelde idioten gesproken............N paar gasten van Legalize willen naar het hek om daar hun befaamde streetrave te laten paraderen....................... :maf3:

mark61
04-03-04, 18:04
Geplaatst door 850
Over goedbedoelde idioten gesproken............N paar gasten van Legalize willen naar het hek om daar hun befaamde streetrave te laten paraderen....................... :maf3:

Misschien gelijk de gay parade houden?

lennart
04-03-04, 18:06
Geplaatst door mark61
Misschien gelijk de gay parade houden?

Dat is pas in 2005.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost/JPArticle/ShowFull&cid=1066540919546&p=1008596981749

freya
04-03-04, 19:09
Geplaatst door mark61
Wat mij het meest interesseert is wat de Palestijnen er zelf van vinden. Wel s op al-Jazeera gelezen dat ze worden gezien als goedbedoelende idioten. Maar ach, baat het niet dan schaadt het niet, zei de man er nog bij. Hoewel, dat ging over die officiële Deense waarnemers in Hebron geloof ik.

De Palestijnen schijnen erg blij met deze mensen te zijn.
Zolang er westerlingen bij zijn wordt er niet geschoten nl en blijven de IDF soldaten zich redelijk netjes gedragen.
In de praktijk komt het erop neer dat westerse aktivisten zich aansluiten bij Palestijnse protesten.
Omdat Het IDF geen westerlingen duft te verwonden kunnen ze de bulldozers een tijdje tegenhouden, zodat de bewoners meer tijd hebben om zoveel mogelijk spullen in veiligheid te brengen bv.


Joods Israelische dames van middelbare leeftijd die toezicht komen houden bij de checkpoints worden ook op handen gedragen door de Palestijnen die ik in de afgelopen weken heb horen spreken.

mark61
04-03-04, 19:19
Geplaatst door freya
De Palestijnen schijnen erg blij met deze mensen te zijn.

Joods Israelische dames van middelbare leeftijd die toezicht komen houden bij de checkpoints worden ook op handen gedragen door de Palestijnen die ik in de afgelopen weken heb horen spreken.

Aha das mooi. Alleen verdwijnt er wel eens iemand onder een bulldozer of loopt tegen een kogel op dus. Misschien omdat ze er 'Palestijns' uitzien (zoals die soldaat zei die een journalist doodschoot - ik schiet niet op joden zei die toch?)

observer
04-03-04, 21:32
Marlous Veldt (28) studeerde Violence, Conflict and Development aan de School of Oriental and African Studies in Londen je kunt tegnwoordig ook alles studeren

jaja
04-03-04, 22:03
Geplaatst door mark61
Aha das mooi. Alleen verdwijnt er wel eens iemand onder een bulldozer of loopt tegen een kogel op dus. Misschien omdat ze er 'Palestijns' uitzien (zoals die soldaat zei die een journalist doodschoot - ik schiet niet op joden zei die toch?) al sinds de eerste intifadah zijn er palestijnse groepen die gekozen hebben voor geweldloos protest .. Het ging een tijdlang goed, maar omdat de geweldadige groepen veel meer de aandacht gekregen, ook in de palestijnse media, kwamen ze in de problemen. Voor israel was het ook mogelijk de groepen op een hoop te vegen met hamas en co.
Doodzonde. De impact van geweldloos verzet is veel groter dan het geweldadige verzet. Je moet alleen bereid zijn veel grotere risico's te lopen. Alleen omdat jij geweldloos bent, is de tegenpartij nog niet geweldloos. Alleen is de druk op de tegenpartij - in een wereld met veel media aandacht voor de regio - veel en veel groter.
Het vergt alleen veel meer moed dan geweldadig verzet.

mark61
04-03-04, 22:57
Geplaatst door jaja
Het vergt alleen veel meer moed dan geweldadig verzet.

Dat is een ding dat zeker is. En ik ben bang dat het ook op den duur niet succesvoller is.

freya
05-03-04, 08:18
Geplaatst door jaja
al sinds de eerste intifadah zijn er palestijnse groepen die gekozen hebben voor geweldloos protest .. Het ging een tijdlang goed, maar omdat de geweldadige groepen veel meer de aandacht gekregen, ook in de palestijnse media, kwamen ze in de problemen. Voor israel was het ook mogelijk de groepen op een hoop te vegen met hamas en co.
Doodzonde. De impact van geweldloos verzet is veel groter dan het geweldadige verzet. Je moet alleen bereid zijn veel grotere risico's te lopen. Alleen omdat jij geweldloos bent, is de tegenpartij nog niet geweldloos. Alleen is de druk op de tegenpartij - in een wereld met veel media aandacht voor de regio - veel en veel groter.
Het vergt alleen veel meer moed dan geweldadig verzet.

Jezelf opblazen vergt ook heel veel moed.

Maar ongewapend voor een buldozer gaan staan om hem tegen te houden vergt idd veel meer moed dan hem van een afstand beschieten.
Het vergt ook oneindig veel meer zelfbeheersing als die bulldozer jouw huis, met alles er nog in, komt platwalsen.

Toch is een buldozer opblazen veel effectiever dan hem alleen maar een paar uurtjes tegenhouden. Helaas hebben de Palestijnen daar de middelen niet voor, bovendien zou de wraakactie van Israel weer buitenproportioneel zijn.
Zo werkt onderdrukking :moe:

Ik denk dat beide vormen van verzet elkaar aanvullen

freya
05-03-04, 12:27
Waar is GJ nou toch ? :fpotver:

Ik had hem voor deze lezing uitgenodigd :duivels:

mark61
05-03-04, 12:33
Geplaatst door freya
Waar is GJ nou toch ? :fpotver:

Ik had hem voor deze lezing uitgenodigd :duivels:

Als t niet over geweld gaat istie niet geïnteresseerd.

freya
05-03-04, 12:36
Geplaatst door mark61
Als t niet over geweld gaat istie niet geïnteresseerd.

Maar waar is ie???

mark61
05-03-04, 12:39
Geplaatst door freya
Maar waar is ie???

Op schoolreisje naar Gaza? Nu het nog kan?

freya
05-03-04, 12:45
Geplaatst door mark61
Op schoolreisje naar Gaza? Nu het nog kan?

Met een bus denk je?

mark61
05-03-04, 12:48
Geplaatst door freya
Met een bus denk je?

Wel tochtig, 4000 km zonder ramen.

freya
05-03-04, 12:54
Geplaatst door mark61
Wel tochtig, 4000 km zonder ramen.

:hihi:

freya
05-03-04, 13:22
Geplaatst door 850
Over goedbedoelde idioten gesproken............N paar gasten van Legalize willen naar het hek om daar hun befaamde streetrave te laten paraderen....................... :maf3:

http://www.nrc.nl/images/muur400.jpg

Modieus protest bij afscheidingsmuur


JERUZALEM, 4 MAART. Vijf fotomodellen uit Parijs en Tel Aviv paradeerden gisteren in de nieuwe zomermode langs de afscheidingsmuur bij Al-Ezariyah, ten oosten van de Israëlische hoofdstad Jeruzalem.

De fotosessie was, volgens het Israëlische modehuis Comme-il-faut, een ,,statement'' waarbij ,,schoonheid, vrouwelijkheid en mode'' werden ingezet als wapen tegen ,,een muur van beledigingen, lelijkheid en vernederingen''.

Het idee voor de fotosessie kwam van studenten van de Jeruzalemse kunstacademie Bezalel.

http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1078380884589.html

Maarten
05-03-04, 13:44
Geplaatst door jaja
omdat de geweldadige groepen veel meer de aandacht gekregen, ook in de palestijnse media, kwamen ze in de problemen.

De bezetting dateert van 1967. De eerste aanslag was meen ik in 1994. Dat zijn 27 lange jaren..
Geen gewedloos protest in die tijden??..
En??.. Leverde dat wat op? :hihi:
En nou kom jij weer met een theorietje, dat het ligt aan die gewelddadige jongens?
En als die weg zijn, staat Israel dan te trappelen om Geneve uit te voeren? :hihi:
Jij bent echt een fantast.
Welluidende woorden, en erudiete verhandelingen zonder ooit tot de kern van de zaak te komen. Je kunt goed woordvoerder van de Israelische Ambassade of Balkenende zijn.
Jouw optiek is er een die never nooit niet tot een oplossing van wat dan ook in de zaak zal opleveren.

O ja.. je was voorstander van goed overleg en onderhandelingen of zoiets he? Het nederlandse Poldermodel, maar dan nu met David en Goliath aan éen tafel he? Balkenende idem.
Dat is precies wat ze op Al Jazeera "idioten" noemen vanwege de totale ontkenning van de aard van de israelische politiek. Kan ze geen ongelijk geven.
En onschuldig zijn die ontkenningen al lang niet meer. Ik noem dat medewerking aan misdaad. Weekje Westbank zou jou geen kwaad doen.

Maarten
05-03-04, 13:54
Geplaatst door freya
TOEPASSING VAN HET INTERNATIONAAL RECHT IS DE ENIGE WEG NAAR EEN RECHTVAARDIGE EN DUS DUURZAME VREDE IN PALESTINA!


Hup Freya!!

Laat je anders maar door jaja bij een cognacje en een open haardje haarfijn uitlegen, dat "Recht soms wel werkt", en "Soms niet", bla bla..
En neem dan alle tijd voor gevalletje zus, en uitwijdinkje zo, en je bent rond 23.00 uur in een klap van je eventuele slaapproblemen af, ook al ben je geen steek verder gekomen..



Als je dat vol houdt.. Ik niet.

mrz
05-03-04, 13:55
Het vergt ook oneindig veel meer zelfbeheersing als die bulldozer jouw huis, met alles er nog in, komt platwalsen.

Hmm, dan is daar volgens mij wel een ander woord voor freya. :cheefbek:

Maarten! :blij:

Maarten
05-03-04, 13:58
Geplaatst door freya
http://www.nrc.nl/images/muur400.jpg

Vijf fotomodellen uit Parijs en Tel Aviv paradeerden gisteren in de nieuwe zomermode

:hihi: Steekt leuk af tegen die permanente Wintermode van Sharon..

Waar wil die man zijn graf eigenlijk hebben?
Ik stel voor, onder een van die platen.


Kwestie van eentje op tijd omduwen..

Maarten
05-03-04, 14:09
Stel die platen zijn 2 meter breed, dan zijn er dat 500 per kilometer, en dus op 700 kilometer 350.000 platen.
Ik durf te wedden, dat het deel wat muur is, als eerste neergezet werd.
Toen kwamen die wraakzuchtige jongens er achter dat het geen doen was, en werd de rest hek.

Intussen houden ze verhalen, dat het enkel muur werd, waar dat noodzakelijk was i.v.m. beschietingen. Volgens mij moet je zo kunnen zien dat het niet waar is.
O ja.. bij Jeruzalem werd het ineens weer muur. Tuurlijk om Arabisch Jeruzalem te scheiden van de gevaarlijke Westbank.. :hihi:
Is er eigenlijk iets, waar die jongens niet over liegen?

jaja
05-03-04, 14:11
Geplaatst door Maarten
De bezetting dateert van 1967. De eerste aanslag was meen ik in 1994. Dat zijn 27 lange jaren..
Geen gewedloos protest in die tijden??..
En??.. Leverde dat wat op? :hihi:
En nou kom jij weer met een theorietje, dat het ligt aan die gewelddadige jongens?
En als die weg zijn, staat Israel dan te trappelen om Geneve uit te voeren? :hihi:
Jij bent echt een fantast.
Welluidende woorden, en erudiete verhandelingen zonder ooit tot de kern van de zaak te komen. Je kunt goed woordvoerder van de Israelische Ambassade of Balkenende zijn.
Jouw optiek is er een die never nooit niet tot een oplossing van wat dan ook in de zaak zal opleveren.

O ja.. je was voorstander van goed overleg en onderhandelingen of zoiets he? Het nederlandse Poldermodel, maar dan nu met David en Goliath aan éen tafel he? Balkenende idem.
Dat is precies wat ze op Al Jazeera "idioten" noemen vanwege de totale ontkenning van de aard van de israelische politiek. Kan ze geen ongelijk geven.
En onschuldig zijn die ontkenningen al lang niet meer. Ik noem dat medewerking aan misdaad. Weekje Westbank zou jou geen kwaad doen. wat een onzin. Conflict bestaat al veel langer.
Geweldadig verzet bestaat al veel langer.
Zowel geweldadig verzet als geweldloos verzet heeft de palestijnen niet de "overwinning" gegeven. Volgens jouw redenering werken beide dus niet en zou men zich er maar niet meer mee bezig moeten houden. (Grof gezegd, de periodes van zwaar geweldadig verzet (oorlog bijvoorbeeld) heeft de palestijnen alleen maar meer verliezen toegebracht ... dus volgens jou zou dat moeten beteken: geen palestijns geweld meer!!)
Of geldt de redenatie alleen voor geweldloos verzet. Als dat niet binnen 5 jaar wat oplevert, heeft het gefaald. Als geweld na 5 jaar niets heeft opgeleverd, dan valt er niets over te zeggen en moet men doorgaan. :nerd:

Ik heb geen idee wat jij onder geweldloos verzet verstaat - het lijkt er op dat je bedoelt "thuis zitten". Ik niet!! Ik denk meer in de lijnen van Gandhi ... en nee, dat hebben de palestijnen niet op grote schaal toegepast. Zeker niet op de schaal waarop geweld als verzetsvariant werd verkozen.

En de rest van je verhaal is het klassiek "ik heb gelijk en iedereen die dat niet gelooft is slecht en verantwoordelijk voor al het kwaad in de wereld. Want het maakt niet uit wat je zegt of denkt, je denkt niet wat ik, de Grote Maarten, denk, dus ben je gelijk aan de slechtste slechterik en denk en doe je precies hetzelfde als die man." Je hebt zwart, je hebt wit ... Maarten, tip: koop een kleurentelevisie!! :lekpuh:

plexus
05-03-04, 14:13
Geplaatst door Maarten


Waar wil die man zijn graf eigenlijk hebben?
Ik stel voor, onder een van die platen.


Kwestie van eentje op tijd omduwen..

:haha:

ik wil best duwen

freya
05-03-04, 14:15
Geplaatst door Maarten



Kwestie van eentje op tijd omduwen..

:D


Maarten! :)

mrz
05-03-04, 15:06
Hee, geen grappen meer over domino mensen... :o

Maarten
05-03-04, 16:27
Geplaatst door jaja
wat een onzin. Conflict bestaat al veel langer.
Geweldadig verzet bestaat al veel langer.
Zowel geweldadig verzet als geweldloos verzet heeft de palestijnen niet de "overwinning" gegeven. Volgens jouw redenering werken beide dus niet en zou men zich er maar niet meer mee bezig moeten houden. (Grof gezegd, de periodes van zwaar geweldadig verzet (oorlog bijvoorbeeld) heeft de palestijnen alleen maar meer verliezen toegebracht ... dus volgens jou zou dat moeten beteken: geen palestijns geweld meer!!)
Of geldt de redenatie alleen voor geweldloos verzet. Als dat niet binnen 5 jaar wat oplevert, heeft het gefaald. Als geweld na 5 jaar niets heeft opgeleverd, dan valt er niets over te zeggen en moet men doorgaan. :nerd:



Ik had wel gedacht, dat je met die dooddoener zou aankomen. Geweld is er immers al sinds de 30er jaren, nietwaar? Maar die schermutselingen zijn niet het geweld waar de Israelische Regering zich achter verschuilt, als verklaring voor het stagnerende vredesproces.
Onlangs legde Netanyahu bij NOVA nog eens uit, dat de Israeli’s pas sinds drie jaar in Nablus, Ramallah, Jenin enz zitten, vanwege het doelbewust georganiséerde geweld in Israel zelf! Dat gaat dus enkel over de 2e intifada, en organisaties als Hamas enz, en dan praat je dus over een paar jaar. Met wat goede wil kun je terug naar de eerste intifada van 1987, en hou je sinds 1967 nog steeds een gat van 20 jaar over, waarin helemaal NIETS een oplossing dichterbij bracht! Dus ook die relatieve geweldloosheid niet. En die 17 jaar na die eerste intifada? Hoeveel jaren daarvan was er zoveel geweld, dat die een bezetting rechtvaardigden? Niet veel he?
In die 36 jaar hebben de Israeli’s ongeveer elke kans tot uitstel aangegrepen, die ze maar konden vinden, en hebben vele miljarden in het gebied geinvesteerd. En dat deden ze met een openlijk geventileerde ideologie over de annexatie van de Westbank.
En dat doen ze tot op de dag van vandaag, ook al is het in mindere mate, en lijkt de ideologie zijn grenzen bereikt te hebben. Maar de kolonisten hoor je al over Burgeroorlog, als ontruimd gaat worden!

Intussen heeft jaja nog een theorietje over Palestijns geweld, dat de boel zou ophouden!
Dat is alleen maar zo, omdat het westen in die verhalen trapt, meer niet. Als dat westen zou zeggen: en nou is het afgelopen, en jullie krijgen nog een maandje, dan WAS het ook binnen een maandje bekeken! Zoals Ran Hacohen al schreef: als de Israeli’s vrede willen, dan kunnen ze die mórgen krijgen!
Maar die willen niet! Die willen het úiterste uit deze citroen knijpen! Ze hebben al lidmaatschap van de EU en de NAVO geeist voor hun medewerking, en dat kan voor hen van levensbelang zijn, en het maakt ze echt niet uit hoeveel Palestijnen ze daarvoor nog moeten afknallen, of hoeveel leugens ze daarvoor nog moeten verkopen! Poot stijf houden, zolang de VS dat nog steunen, dat is het énige wat telt!

Ik ga je niet nog een keer uitleggen hoeveel geweld Sharon na 911 heeft uitgelokt in tijden waarop de palestijnen nog relatief rustig waren. En ik hoef je ook niet te vertellen, dat Sharon zijn gang blijft gaan, zodra er nog een keer per 4 maanden een idioot is, die zichzelf opblaast.
Je voorstelling van zaken is dus ronduit belachelijk. Ik snap ook niet dat je die onzin hier blijft neerpennen. De enige reden waarom er nog geen vrede is, is omdat WIJ die lui blijven steunen!
Wij doen wel alsof we het Sharon erg moeilijk maken, maar intussen gaat álles gewoon door he? De handel,, de uitwisseling, de privileges, de betrekkingen, het doorgeven van de propaganda, enz enz.. Enne, zal mij benieuwen of Nederland tijdens zijn voorzitterschap werk gaat maken van die lidmaatschappen.
Nogmaals, als we hier nog een keer aanslagen krijgen, dan hebben we dat hélemaal aan onszelf te wijten!

PS: ik heb me helemaal niet uitgelaten over de vormen van verzet. Ik heb alleen gezegd, dat je idiote theorieen hebt over het Palestijnse geweld als oorzaak van het uitblijven van de vrede. O, ik weet natuurlijk ook wel hoe dat geweld nu werkt (vanwege die Srebrenica-achtige houding, of zoals je wilt Owen-achtige instelling van het Westen dus), maar jij ziet niet, dat de Israeli’s – als ze helemaal uitgespeeld zijn met hun provocaties – wel weer een andere manier vinden op de citroen leeg te knijpen. Wie gaat ze tegenhouden? Jij? Balkenende? Die gaat ze nog citroenen áanbieden!
Over twee jaar kun je Sharon horen betogen hoe belangrijk het is om die Westbank vol Nato-troepen te hebben. Ik schrijf je zo een scenario waarin Sharon er weer 5 jaar bij krijgt. Makkie met een vent als Bush, en Karremansen als jij en Balkenende.

Ik ben een echte Ghandi-man. Ik juich die geweldloze acties alleen maar toe. Die sterken de Palestijnen, en geven een duidelijk signaal, ook internationaal. Maar dat jij met Ghandi aan komt, dat pik ik absoluut niet. Dat werkt hier niet, en jij weet precies waarom, gezien het soort kennis dat jij hier etaleert. Ghandi zei, zoals overbekend: Wij zijn met velen, en als we gewoon niet meewerken, dan hebben de Engelsen geen schijn van kans. Die theorie heeft in het geval Israel geen schijn van kans.

Verwijt je het Nederlandse verzet trouwens ook, dat zij zich te weinig Ghandiaans opgesteld hebben? Schud jij je hoofd, als die jongens op 4 mei weer eens in het zonnetje gezet worden? Of reserveer je die Larie alleen voor palestijnen?

PS: De spellingscorrectie van Office XP geeft nog steeds geen juiste correctie als je het woord Palestijnen fout typt. Zegt je dat misschien wat??..
Right! Sinds Word95 heeft nog geen Nederlander het nodig gevonden om daar over te klagen!

Waar werk je trouwens? Israelische Ambassade? Buitenlandse zaken? Cidi?.. Rechtervleugel van D66?

Maarten
05-03-04, 16:35
Geplaatst door mrz
Hee, geen grappen meer over domino mensen... :o

Sharon is een echte domino-dondersteen. Zwart. Hulpeloosheid aan de kant waar hij naar ons toe grenst, en een kanon aan de kant van de Palestijnen. En éen duwtje, en zijn verhalen liggen om. Maar politici en media die kunen duwen zijn wonderwel afwezig.

mark61
05-03-04, 16:38
Yo! Maarten rules O.K.! :haha:

lennart
05-03-04, 16:43
Het geweld tussen 67 en 94 werd uitgevoerd door gewelddadige groeperingen in het buitenland. Geen Israeli die in de jaren 70 had bedacht dat ze ook met de Palestijnen die binnen "groot-Israel" woonden hadden kunnen onderhandelen. Israels mantra is altijd geweest wij onderhandelen niet met terroristen. En ondanks dat de meeste Palestijnen geen terroristen zijn, heeft Israel al die jaren gewijgerd te zoeken naar een oplossing. De enige oplossing die Israel kon bedenken was uitbreiden van Israel via de nederzettingen politiek, een politiek van uitbreiding. Het idee dat Israel genoeg land zal hebben nadat de Palestijnen zijn verjaagd uit de Israel, is dan ook een Chutzpah!

Dit alles weet jaja heel goed, maar hij is nu eenmaal niet iemand die zelf iets zegt, maar hij prefereert het om andere mensen af te zeiken, te denigreren of uit te lachen. Zonder overigens hiervoor goede argumenten te geven, op z'n hoogst geeft hij drogredenen. Extreem-rechtse mensen als jaja verspreiden continu hun haat, hun anti-islam, hun-anti-semitisme, door te komen met schijnheilige argumenten, waarvan iedereen weet dat ze niet stroken met de waarheid. Dat weet jaja allemaal heel goed.

Maarten
05-03-04, 18:14
Geplaatst door lennart
Het geweld tussen 67 en 94 werd uitgevoerd door gewelddadige groeperingen in het buitenland. Geen Israeli die in de jaren 70 had bedacht dat ze ook met de Palestijnen die binnen "groot-Israel" woonden hadden kunnen onderhandelen. Israels mantra is altijd geweest wij onderhandelen niet met terroristen. En ondanks dat de meeste Palestijnen geen terroristen zijn, heeft Israel al die jaren gewijgerd te zoeken naar een oplossing. De enige oplossing die Israel kon bedenken was uitbreiden van Israel via de nederzettingen politiek, een politiek van uitbreiding. Het idee dat Israel genoeg land zal hebben nadat de Palestijnen zijn verjaagd uit de Israel, is dan ook een Chutzpah!


Ik weet het maar al te goed. Rond 1978 begon me al op te vallen, dat die Israeli's er alles aan deden om de zaken op de lange baan te schuiven. Sindsdien heb ik ongeveer elke smoes de revue zien passeren. Als de internationale gemeenschap er niet was, dan werd er helemaal niet aan vrede gewerkt. Maar al sinds onheugelijke tijden weten ze de illusie te wekken, dat er nou eindelijk iets zal gaan gebeuren. En daar houden ze iedereen mee aan het lijntje. Gaat al bijna 30 jaar zo. En als de aandacht even weg is, worden er weer nederzettingen gebouwd.


Geplaatst door lennart

Dit alles weet jaja heel goed, maar hij is nu eenmaal niet iemand die zelf iets zegt, maar hij prefereert het om andere mensen af te zeiken, te denigreren of uit te lachen. Zonder overigens hiervoor goede argumenten te geven, op z'n hoogst geeft hij drogredenen. Extreem-rechtse mensen als jaja verspreiden continu hun haat, hun anti-islam, hun-anti-semitisme, door te komen met schijnheilige argumenten, waarvan iedereen weet dat ze niet stroken met de waarheid. Dat weet jaja allemaal heel goed.

Punt van jaja is, dat hij zijn uigangspunten niet laat zien. Heeft ze mogelijk ook niet, of denkt er niet over na. Hij is eigenlijk de "Mann ohne Eigenschaften", die wel leuk commentaar geeft, en wetenswaardigheden vertelt - vaak tot in detail - maar die niet begrijpt, dat hij geen fundament in zijn optiek kiest. Of die denkt, dat het niet opvalt dat hij dat niet doet. Of dat het niet nodig is.

Die hele kwestie Israel krijgt een beetje een "ondragelijke lichtheid van het bestaan"-karakter op die manier. Keuzeloosheid, alsof de hele zaak hem niet aangaat, maar wel interessant om mee te spelen. De hele zaak vraagt om moraal, maar daar hoor je hem nooit over. Beetje psychopatisch vind ik dat. Niet voor niets begon ik over een weekje Westbank. Maandje lijkt me nog heilzamer. Ramallah of Jenin.. Eens kijken of ie dan na een maandje ng tegen de mensen zegt, dat ze "minder agressief" moeten zijn, en verder maar moeten afwachten.

Ik denk niet, dat ie dat overleeft trouwens. :D Wordt waarshijnlijk afgeslacht door een kleinkind wiens opa al netjes afwachtte, en wiens pa al netjes afwachtte, en wiens kinderen nu iets minder netjes afwachten.. Kán zijn dat die man zich nu e-ven voorbij gaat.. Eventjes maar hoor. :D

mark61
07-03-04, 14:02
Geplaatst door Maarten
Punt van jaja is, dat hij zijn uigangspunten niet laat zien. Heeft ze mogelijk ook niet, of denkt er niet over na. Hij is eigenlijk de "Mann ohne Eigenschaften", :hihi:
die wel leuk commentaar geeft, en wetenswaardigheden vertelt - vaak tot in detail - maar die niet begrijpt, dat hij geen fundament in zijn optiek kiest. Of die denkt, dat het niet opvalt dat hij dat niet doet. Of dat het niet nodig is.

Ik ga voor de laatste optie.

Rabi'ah.
12-03-04, 16:22
Geplaatst door sabra
Mooi die muur he , ook die modellen natuurlijk.
Uiteraard rond jeruzalem afscheiding van de arabieren.
wat anders ( ook een beetje veiligheid ,leuk meegenomen.).
leve de muur,
prettig weekend.

Jij bent echt ziek :moe:. Dat je moge krijgen wat je anderen toewenst :moe:.


Groetjes,

Rabiah.