PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims kunnen van graf veranderen



Marsipulami
04-03-04, 19:21
Islamiet kan van rustplaats ruilen
Door Eric Groothedde


Donderdag 4 maart 2004 - BERGEN OP ZOOM – Islamieten die hun dierbaren op het rooms-katholieke kerkhof hebben begraven, kunnen een procedure starten om de overledenen op de islamitische begraafplaats te herbegraven. Dat - zegt A. Bayrak, voorzitter van de stichting Islamitische Begraafplaats.


Het gaat om islamieten die daar sinds 1976 begraven liggen. Toen was er nog geen islamitische begraafplaats in Bergen op Zoom. Om financiële redenen namen die mensen vaak een gedeeld graf. Dat wil zeggen dat er drie mensen, die niet specifiek een band met elkaar hebben, een graf delen. Als mensen anno 2004 hun dierbaren alsnog op de islamitische begraafplaats willen begraven, kunnen zij een verzoek indienen bij de stichting.

F. Geers, secretaris van de stichting Rooms-Katholieke Begraafplaats, is voorstander van die procedure. Hij benadrukt wel dat er voorwaarden gelden.

„Er wordt gekeken naar wie er het grafrecht betaald hebben. Want die personen hebben zeggenschap over het graf en moeten dus ook toestemming verlenen voor de operatie. Is dat allemaal in orde, dan wordt er een professionele uitvaartverzorger ingeschakeld.“

Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden, die voor rekening van de islamieten komen in dit geval. „Die professionele verzorging is erg belangrijk“, vervolgt Geers. „Want er geldt een aantal wetten. Het ongevraagd openbreken van een graf is grafschennis. Ook de begraafplaats mag dit niet doen.“

Dat er islamieten zijn begraven op het rooms-katholieke kerkhof lijkt misschien vreemd omdat er in 1976 ook al een algemene begraafplaats was.

Bayrak: „Die mensen wisten niet van het bestaan van de algemene begraafplaats af of dachten dat die andere begraafplaats ook rooms-katholiek was. De begrafenis wordt uitgevoerd door een begrafenisondernemer. Die werkt ook in opdracht en heeft dus waarschijnlijk ook niet stilgestaan bij de achtergrond van de overledene. Een geval van miscommunicatie denk ik.“

P. Mutsers, beheerder van zowel de rooms-katholieke als de islamitische begraafplaats, onderschrijft dat.

„Die mensen hebben er toen niet bij stilgestaan. En de rooms-katholieke begraafplaats is openbaar, dus iedereen mag daar begraven worden. Of je nou islamitisch of joods bent maakt niet uit. Wij vinden dat iedereen een eervolle begrafenis moet krijgen. Daarom werkt de stichting Rooms-Katholieke Begraafplaats ook mee aan de procedure.“

Vooralsnog is het moeilijk om na te gaan hoeveel islamitische mensen er op het rooms-katholieke kerkhof liggen. „Er liggen duizenden mensen begraven hier“, zegt Geers.

„Al de namen staan in de computer. Maar niet de achtergronden van de mensen. Het is dus een heel karwei om te achterhalen hoeveel mensen dat zijn, en of ze een procedure willen starten. Bovendien kan dat niet van de ene op de andere dag geregeld worden. Ik ga sowieso een gesprek aan met elke betrokkene. De mensen mogen altijd een verzoek tot herbegrafenis indienen. Dan proberen we alles te doen om voor alle partijen een respectvolle afwikkeling te bewerkstelligen.“ Miloud Boudadi op de islamitische begraafplaats. Hij is een procedure tot herbegrafenis van zijn in 1976 overleden broertje begonnen. Zijn broertje ligt nu nog op de rooms-katholieke begraafplaats. ‘De grond is van God, maar een islamiet hoort op een islamitische begraafplaats’.FOTO CON CLASQUIN

Blade20
04-03-04, 19:50
Nou, dat is dus weer een lekker fris werkje, na een jaar of 30 zullen de maden en wormen hun werk wel grondig hebben gedaan.

Ik vind al die begraafplaatsen maar onzin. In de huidige tijd nemen begraafplaatsen veel plaats in. Oude begraafplaatsen worden hergebruikt enzo. Er zullen met de huidige explosief groeiende bevolking een hoop problemen ontstaan met begraaafplaatsen en als iedere groepering dan ook nog eens zo kinderachtig moet doen om apart te worden begraven wordt het al helemaal te gek.

Wellicht kan het nog dienen als goede brandstof ofzo, dan doe je als dode ook nog eens een goede daad na je overlijden. :)

rafiq
04-03-04, 22:54
Maar jij bent ook geen moslim, Blade.

Moslims en Joden willen eeuwige grafrust gegarandeerd hebben. De dood neemt een speciale plaats in ons leven.

De Joden hadden in 1610 hun eerste begraafplaats gekocht en in 1614 was de eerste begravenis op die begraafplaats.

Insh allah gaan wij ook over tot het kopen van grond zodat de grond in Islamitische handen is zodat we moslims de gelegenheid kunnen geven om begraven te worden in het land dat ze sterven.

Marsipulami
04-03-04, 22:58
Geplaatst door rafiq
Insh allah gaan wij ook over tot het kopen van grond zodat de grond in Islamitische handen is zodat we moslims de gelegenheid kunnen geven om begraven te worden in het land dat ze sterven.


Hoe worden moslims op zee begraven ? Weet iemand daar iets over ? Worden die ook gewoon in het water gedropt ?

barfly
04-03-04, 23:11
Geplaatst door rafiq
Maar jij bent ook geen moslim, Blade.

Moslims en Joden willen eeuwige grafrust gegarandeerd hebben. De dood neemt een speciale plaats in ons leven.

De Joden hadden in 1610 hun eerste begraafplaats gekocht en in 1614 was de eerste begravenis op die begraafplaats.

Insh allah gaan wij ook over tot het kopen van grond zodat de grond in Islamitische handen is zodat we moslims de gelegenheid kunnen geven om begraven te worden in het land dat ze sterven.

Ik wil niet oneerbiedig zijn, maar wat is er mis met de woestijn in Marokko? Of heeft het met de leefomgeving te maken?

Marsipulami
04-03-04, 23:16
Geplaatst door barfly
Ik wil niet oneerbiedig zijn, maar wat is er mis met de woestijn in Marokko? Of heeft het met de leefomgeving te maken?

We kunnen al die toekomstige witte Nederlandse moslims toch niet allemaal in de sahara gaan begraven.

barfly
04-03-04, 23:40
Geplaatst door Marsipulami
We kunnen al die toekomstige witte Nederlandse moslims toch niet allemaal in de sahara gaan begraven.

Wrom niet?

Marsipulami
04-03-04, 23:51
Geplaatst door barfly
Wrom niet?

Hollanders zijn een sentimenteel volkje. Die bezoeken graag nog eens het graf van hun geliefde Hollandse moslimbroeders/zusters. Om even stil te staan bij de dood en te bidden voor hun broeder/zuster. Dat gaat zo moeilijk als men daarvoor vijfduizend kilometer moet reizen.

barfly
05-03-04, 00:05
Geplaatst door Marsipulami
Hollanders zijn een sentimenteel volkje. Die bezoeken graag nog eens het graf van hun geliefde Hollandse moslimbroeders/zusters. Om even stil te staan bij de dood en te bidden voor hun broeder/zuster. Dat gaat zo moeilijk als men daarvoor vijfduizend kilometer moet reizen.

Dat is een katholiek trekje denk ik. De meeste Nederlanders worden gecremeerd.

Marsipulami
05-03-04, 00:15
Geplaatst door barfly
Dat is een katholiek trekje denk ik. De meeste Nederlanders worden gecremeerd.

Dat is omdat crematies goedkoper uitvallen. Dat is een argument waar Hollanders wel gevoelig voor zijn. Maar ook bij crematies zijn er heel erg gelokaliseerde bewaarplaatsen van het stoffelijke overschot. Een lokale strooiweide,.oftewel wordt de urne in een muur geplaatst oftewel wordt ze thuis op de schouw gezet. Dus lokaties om te rouwen te over. Maar ik had het eigenlijk niet over Nederlanders tout court maar over moslimnederlanders, die laten zich niet cremeren omdat hun geloof dat verbiedt. Bovendien wensen ze een eeuwig graf dat niet wordt verwijderd na een aantal jaren.

piano
05-03-04, 13:08
wel fijn dat die mogelijkheid er is,alleen hoeveel nabestaanden zullen er gebruik van maken daar de rekening voor hen zelf is.

Al3arbi
05-03-04, 13:17
Sahara will do juz fine 4 me. Is `t btw niet toegestaan om in `n niet-moslim begraafplaats begraven te worden ofzo??

mark61
05-03-04, 13:47
Geplaatst door rafiq
Insh allah gaan wij ook over tot het kopen van grond zodat de grond in Islamitische handen is zodat we moslims de gelegenheid kunnen geven om begraven te worden in het land waarin ze sterven.

Waarom is dat nog niet zo? Toch niet alle moslims worden in het land van herkomst begraven? In Amsterdam is er voorzover ik weet een 'islamitische afdeling' op een algemene begraafplaats.

Al3arbi
05-03-04, 14:34
Geplaatst door mark61
Toch niet alle moslims worden in het land van herkomst begraven?


In Chastre (Marsland) `n begraafplaats gezien waar van alles doorelkaar ligt.

Eelke
05-03-04, 15:13
Geplaatst door Marsipulami
(...) Bovendien wensen ze een eeuwig graf dat niet wordt verwijderd na een aantal jaren.

Na zeg 50 tot 100 jaar is er niemand meer in leven die je gekend heeft. Het graf wordt dan dus ook door niemand meer bezocht. Waarom moet het graf dan nog steeds blijven bestaan en wat ga je doen als er geen ruimte meer is? Eens komt er een tijd dat alle ruimte op is, aangezien er steeds meer mensen op deze aarde rondlopen.

Groet, groet Eelke

Goodnight
05-03-04, 15:28
Geplaatst door barfly
Ik wil niet oneerbiedig zijn, maar wat is er mis met de woestijn in Marokko? Of heeft het met de leefomgeving te maken?

Als ik later dood ben wordt ik insa allah daar begraven, niets mis mee hoor.Oneindige vlaktes af en toe onderbroken door een boompje, een keer in de maand rijdt er een auto langs.Vliegtuigen komen helemaal niet voor in dat gebied.

Mijn nabestaanden hebben niets te maken met geld betalen of niet betalen.Ik hoef niet bang te zijn dat na 10 jaar mijn arme botjes opgegraven worden.

Heerlijk gewoon die ongekende oneindige woestijn!

Goodnight
05-03-04, 15:31
Geplaatst door Eelke
Na zeg 50 tot 100 jaar is er niemand meer in leven die je gekend heeft. Het graf wordt dan dus ook door niemand meer bezocht. Waarom moet het graf dan nog steeds blijven bestaan en wat ga je doen als er geen ruimte meer is? Eens komt er een tijd dat alle ruimte op is, aangezien er steeds meer mensen op deze aarde rondlopen.

Groet, groet Eelke

Eelke, de mens leeft al miljoenen jaren...voor zover ik weet bestaan er geen begraafplaatsen van miljoenen jaren geleden.U see de natuur doet haar werk.

waar ik vandaan kom kunnen ze nog wel eeuwen begraven komt gewoon geen einde aan die woestijn.Niemand wil er toch wonen dus ruimte zat hoor!

Goodnight
05-03-04, 15:33
Geplaatst door Eelke
Na zeg 50 tot 100 jaar is er niemand meer in leven die je gekend heeft. Het graf wordt dan dus ook door niemand meer bezocht. Waarom moet het graf dan nog steeds blijven bestaan en wat ga je doen als er geen ruimte meer is? Eens komt er een tijd dat alle ruimte op is, aangezien er steeds meer mensen op deze aarde rondlopen.

Groet, groet Eelke

owja, een van de redenen waarom we niet gecremeerd mogen worden is: op de dag des OOrdeels staan we namelijk allemaal op uit onze graven en crematie wordt geassocieerd met de hel :wink:

000NobelPrizes
05-03-04, 16:31
Klinkt als een scene uit Dawn of the Dead :cheefbek:

Goodnight
05-03-04, 22:00
Geplaatst door 000NobelPrizes
Klinkt als een scene uit Dawn of the Dead :cheefbek:

:cheefbek:

theemuts
05-03-04, 23:53
Het westen staat geen grond af aan westers viandige elementen :mad:

Blade20
06-03-04, 08:59
Geplaatst door Goodnight
owja, een van de redenen waarom we niet gecremeerd mogen worden is: op de dag des OOrdeels staan we namelijk allemaal op uit onze graven en crematie wordt geassocieerd met de hel :wink:

:)

Crematie is al bijna net zo oud als begraven. Bovendien is het een hyginischere manier aangezien je voorkomt dat het lichaam een bron van ziektekiemen wordt. (alhoewel een begraven lichaam weinig kwaad kan doen)

In de middeleeuwen werden de lichamen van mensen die overleden waren aan de zwarte dood in Europa gebruikt bij belegeringen om zo de bevolking in een stad te decimeren. Maar dat terzijde.

Ik denk niet dat de toestand van de ziel aan de staat van het lichaam is gekoppeld, dit aangezien een lichaam wat wordt begraven wegrot in de grond.

Goodnight
07-03-04, 03:44
Geplaatst door Blade20
:)

Crematie is al bijna net zo oud als begraven. Bovendien is het een hyginischere manier aangezien je voorkomt dat het lichaam een bron van ziektekiemen wordt. (alhoewel een begraven lichaam weinig kwaad kan doen)

In de middeleeuwen werden de lichamen van mensen die overleden waren aan de zwarte dood in Europa gebruikt bij belegeringen om zo de bevolking in een stad te decimeren. Maar dat terzijde.

Ik denk niet dat de toestand van de ziel aan de staat van het lichaam is gekoppeld, dit aangezien een lichaam wat wordt begraven wegrot in de grond.

Wij gelovigen geloven dus wel dat de ziel aan het lichaam gekoppeld is.Op de dag des oordeels staan we namelijk allemaal weer op en iedere lichaamsdeel zal zich moeten verantwoorden voor de daden die het heeft begaan.

Crematie is misschien hygienischer omdat het lichaam dan helemaal foetsie is en en er alleen hoopje as overblijft.Maar begraven hoeft niet per defenitie ziektes te veroorzaken.Moslims dienen daarom ook hun doden diezelfde dag dat iemand gestorven is te begraven.(wat praktisch onmogelijk is als je in het land van herkomst begraven wil worden)

Maar euhm...wat deden ze in de middeleeuwen met doden?