PDA

Bekijk Volledige Versie : 50 % wereldbevolking bereid te sterven voor God / Eén atheïst op drie bidt regelmatig



Marsipulami
04-03-04, 21:17
Onderzoek / Wat de wereld van God vindt

van onze redactie religie en filosofie
2004-03-01 - lezersreacties op dit artikel (36)

Religiositeit is, net als rijkdom, ongelijk verdeeld over de wereld. Maar de theorie 'hoe armer, hoe geloviger' gaat niet op. En: westerse landen zijn met hun secularisatie een uitzondering. Meer dan de helft van de wereldbevolking is bereid te sterven voor God.


Afgelopen weekeinde publiceerde de BBC cijfers over religie wereldwijd. Voor het onderzoek 'Wat de wereld van God vindt' werden 10000 burgers in tien landen ondervraagd.

De hoogste percentages gelovigen zitten in arme landen. Nigeria torent met 90 procent boven alle onderzochte landen uit, gevolgd door India, Indonesië en Libanon. De meeste mensen houden hún God (of 'hogere macht') voor de enig ware.

Maar ook in het rijkste onder de onderzochte landen, de Verenigde Staten, doet God het nog steeds goed. Onder aan de ranglijst staat Zuid-Korea, waar nog geen een op de drie burgers in God gelooft.

Nigerianen geloven niet alleen massaal in God, ze doen er ook veel aan. Volgens het onderzoek bezoeken ze bijna allemaal 'georganiseerde religieuze bijeenkomsten'. Russen zie je zelden in kerk, sjoel of moskee: daar gaat maar zeven procent geregeld naar een gebedshuis.

Het BBC-onderzoek werpt een aardig licht op het imago van religie. In het weinig godsdienstige Zuid-Korea heet volgens 84 procent van de ondervraagden religie 'een steun voor zwakke mensen' te zijn, een toevlucht voor verliezers. In het veel geloviger Libanon is dat totaal anders; daar denkt maar twee procent er zo over.

Maar wat is geloof, wat ongeloof? De grenzen daartussen, zo die al bestonden, vervagen. Wat doet namelijk elke derde zelfbenoemde atheïst? Die bidt af en toe. En, onopgehelderde uitkomst: zes procent gelooft in God.

Klassiek probleem: Gods almacht tegenover de ellende in de wereld. Zou, vroegen de Britten, God alle lijden kunnen voorkomen als hij wilde? Twee derde van de wereldbevolking antwoordt 'ja'. Met uitschieters in de gelovigste landen die, ironisch genoeg, veel ellende kennen.

De VS zijn, ondanks de hoge score van gelovigheid, niet helemaal Gods own country meer. Een op de vijf Amerikanen gelooft dat talkshow-gastvrouw Oprah Winfrey meer macht heeft dan God.

Hoever gaan gelovigen? vraagt 'Wat de wereld van God vindt' zich af. Zijn ze bereid om te sterven voor God?

Het grootste moslimland ter wereld, Indonesië, scoort mét het meest religieuze land Nigeria het hoogst, nog boven de 90 procent. Amerikanen zijn iets minder geneigd tot het ultieme offer voor God (71 procent). In Israël is nog geen 40 procent bereid voor God te sterven.

De Britse omroep onderzocht het eigen land uiteraard ook. Onder Britten is de sneuvelbereidheid voor het geloof gering (19 procent is wél bereid). Een kwart gaf te kennen dat de wereld er een stuk vreedzamer uit zou zien zonder geloof. Daar stemmen Israëliërs -Israël is veel minder religieus dan de VS- in vergelijkbare aantallen mee in.

Vier van de vijf wereldburgers denken dat je van religie een beter mens wordt.


http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1078120434695.html

Marsipulami
04-03-04, 21:28
En zeggen dat ik nog maar pas acht strafpunten heb gekregen van beheer omdat ik een artikeltje van een keurige moslim had geplaatst die bereid was te sterven voor God. :p

Nu blijkt dat de helft van de wereldbevolking hier niet mag komen prikken. :rambo:

Maslov
04-03-04, 22:46
Beter zinvol leven, dan zinloos doodgaan :knipoog:

Marsipulami
04-03-04, 22:56
Geplaatst door Maslov
Beter zinvol leven, dan zinloos doodgaan :knipoog:

De zin van het hiernumaals is onlosmakelijk verbonden met het hiernamaals. Zoniet is de dood de vernietiger van zin zowel aan deze als gene zijde van het leven.

mark61
04-03-04, 23:10
Geplaatst door Marsipulami
Onderzoek / Wat de wereld van God vindt

Onder aan de ranglijst staat Zuid-Korea, waar nog geen een op de drie burgers in God gelooft.


Heppie ook een onderzoek over wat God van de wereld vindt?

Weet je / die Britten dat er ook religies zonder God(sconcept) zijn?

Maslov
04-03-04, 23:17
Marsipulami, zolang ik niet geloof in een god, is sterven voor een god zinloos. Als jij mij bewijst dat god bestaat, en vraagt dat ik voor hem zou moeten strijden, ben ik je man :D

Marsipulami
04-03-04, 23:21
Geplaatst door mark61
Heppie ook een onderzoek over wat God van de wereld vindt?

Ja, volgens de laatste onderzoeken ergert die zich blauw, groen en geel over Zijn gelovigen.



Weet je / die Britten dat er ook religies zonder God(sconcept) zijn?

Ja de abrahamitische woestijngodsdiensten verbieden godsbeelden, zowel stenen, houten als mentale. De Boeddhisten horen daar eigenlijk ook een beetje bij. Over de hindoes weet ik niks.

Marsipulami
04-03-04, 23:24
Geplaatst door Maslov
Marsipulami, zolang ik niet geloof in een god, is sterven voor een god zinloos. Als jij mij bewijst dat god bestaat, en vraagt dat ik voor hem zou moeten strijden, ben ik je man :D

Bewijs jij nou maar eens eerst je eigen bestaan. Volgens mij droom jij je eigen existentie en zal je bij het wakker worden straks ontdekken dat je niet bestaat.

mark61
04-03-04, 23:48
Geplaatst door Marsipulami
Ja de abrahamitische woestijngodsdiensten verbieden godsbeelden, zowel stenen, houten als mentale. De Boeddhisten horen daar eigenlijk ook een beetje bij. Over de hindoes weet ik niks.

Das niet zo mooi. Is een tamelijk grote godsdienst. Dr zijn dr trouwens nog veel meer.

Alien1375
04-03-04, 23:50
Als al die mensen die voor hun god willen sterven, dat nu even gaan doen, zouden we een hoop minder gezeik op deze wereld hebben..... :roker:

Simon
05-03-04, 08:11
Hoe men een en ander gedefinieerd heeft wordt mij niet duidelijk. Een aanhanger van een religie is natuurlijk wat anders dan een aanhanger van God. En vooral in het westen heb je steeds minder aanhangers van één specifieke religie maar ik betwijfel of men minder in God gelooft. De invulling van wat woestijn nomaden of van een man in een jurk in het Vaticaan biedt in dit kader te weinig herkenning.

taouanza
05-03-04, 08:23
Geplaatst door Maslov
Beter zinvol leven, dan zinloos doodgaan :knipoog:

Maar dat weet je ook pas achteraf.:duivels:

Bofko
05-03-04, 09:21
Ik zou mezelf het liefst omschrijven als agnost (= niet wetend) . Als God bestaat is Hij zo groot dat ik hem niet kan kennen.
De zekerheid van het atheisme om ervan uit te gaan dat God niet bestaat is voor mij veel te pretentieus. Besef van nederigheid is zeer belangrijk.
In de praktijk belijd ik mijn 'geloof' dus niet en gedraag ik me als atheist. Ik maak gebruik van mijn ziel,mijn geweten en mijn hersens om de 'goede' en 'foute' zaken van elkaar te scheiden.