PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije levert vanaf 2006 water aan Israël in ruil voor wapens.



Zwarte Schaap
05-03-04, 09:14
Turkije levert vanaf 2006 water aan Israël

Van onze buitenlandredacteur Eric Outshoorn

AMSTERDAM - Turkije gaat vanaf 2006 water leveren aan Israël. Per jaar zal Turkije vanuit de zuidelijke havenstad Manavgat 50 duizend kubieke meter water in speciale tankers naar Israël verschepen. De overeenkomst is dinsdag in Jeruzalem getekend.

Beide landen hebben jarenlang onderhandeld. Turkije wil graag water leveren aan landen in het Midden-Oosten. Zo heeft Libië, dat langzaam uit zijn internationale isolement verlost raakt, ook al belangstelling getoond.

Waterleveranties leveren niet alleen welkome deviezen op, ook geven zij Turkije meer politiek gewicht in de regio. Met de voltooiing van het grootste stuwdammenproject in Zuidoost-Turkije komend jaar, heeft Ankara ook greep op de watertoevoer aan Syrië en Irak.

De overeenkomst heeft geen betrekking op het transport. Daarover wordt nog apart onderhandeld . Israël schat dat de waterleveranties jaarlijks tientallen miljoenen euro's kosten. Het zal deels met wapens betalen. Israëlische tegenstanders van het project vrezen niet alleen een groei van Israëls afhankelijkheid van andere landen. Zij vrezen ook de kosten. Turks water zal duurder uitvallen dan het water uit Israëls eigen ontziltingsinstallaties.

Daarom stemden twee ministers, Netanyahu en Sheetrit, tegen het voorstel. Premier Sharon is voorstander . Volgens Sharon zijn de betrekkingen met Turkije dermate waardevol, dat het onverstandig is de Turken voor het hoofd te stoten.

De hoeveelheid water die Turkije levert, is ongeveer 3 procent van Israëls behoefte.

Het transport van water met tankers is kostbaar, omdat het hoge eisen stelt aan de reinigingsmethoden voor de schepen. Daarom studeren de Turken ook op alternatieve transportmethoden zoals een pijplijn of gigantische kunststof zakken. Transport van waterzakken is op kleine schaal succesvol gebleken. Zo wordt het Griekse eiland Aegina deels bevoorraad met zakken .


Bron: De Volkskrant 05/03/04

taouanza
05-03-04, 09:16
Oke dus de Turken pikken water van Syrie en verkopen het aan Israel voor wapens.

Er wordt daar echt aan vrede gewerkt.:moe:

freya
05-03-04, 09:20
Turks water zal duurder uitvallen dan het water uit Israëls eigen ontziltingsinstallaties.

En ook een stuk duurder dan het water dat wordt gejat uit de bezette gebieden :moe:

Lugh
05-03-04, 09:57
Wederom over de schreef. [Marruecos]

Zwarte Schaap
05-03-04, 10:09
Geplaatst door Lugh
Is Turkije hierdoor een legitiem doel geworden voor de islamitische terreur?

Sinds wanneer is terrorisme legitiem?

Lugh
05-03-04, 10:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sinds wanneer is terrorisme legitiem?
Oja, je mag het geen terreur noemen. Lees het maar als: "Is Turkije nu ook een legitiem doel voor acties van de mujahiden?"

Zwarte Schaap
05-03-04, 10:18
Geplaatst door Lugh
Oja, je mag het geen terreur noemen. Lees het maar als: "Is Turkije nu ook een legitiem doel voor acties van de mujahiden?"

Mijn vraag blijft nog steeds staan: Sinds wanneer kan terrorisme legitiem zijn? Kun je me aangeven wanneer terrorisme legitiem is?

Lugh
05-03-04, 10:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn vraag blijft nog steeds staan: Sinds wanneer kan terrorisme legitiem zijn? Kun je me aangeven wanneer terrorisme legitiem is?
Dat is een discussie op zich, alleen al over wat terrorisme nu eigenlijk is kun je uren discussiëren zonder het eens te worden.

taouanza
05-03-04, 10:27
Geplaatst door Lugh
Dat is een discussie op zich, alleen al over wat terrorisme nu eigenlijk is kun je uren discussiëren zonder het eens te worden.

Ach does n poging.

Zwarte Schaap
05-03-04, 10:49
Geplaatst door Lugh
Dat is een discussie op zich, alleen al over wat terrorisme nu eigenlijk is kun je uren discussiëren zonder het eens te worden.

Doe dan niet zo dom met je stomme vragen als je de basis van je vraag niet eens kunt beantwoorden.

Joesoef
05-03-04, 11:05
Geplaatst door Lugh
Dat is een discussie op zich, alleen al over wat terrorisme nu eigenlijk is kun je uren discussiëren zonder het eens te worden.

Zit niet te fucken tovenaarsleerling. Anders zet ik je op je kop in je keteltje toverdrank.

Lugh
05-03-04, 11:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Doe dan niet zo dom met je stomme vragen als je de basis van je vraag niet eens kunt beantwoorden.
Ik kan het wel beantwoorden, maar het is een hele andere discussie. Speciaal voor jou had ik de vraag nog simpeler gesteld, maar toch nog te moeilijk?

mark61
05-03-04, 11:39
Geplaatst door freya
En ook een stuk duurder dan het water dat wordt gejat uit de bezette gebieden :moe:

Misschien bereiden ze zich voor op het verlies van die bronnen. Dan is t weer positief.

Overigens, in vervolg op onze klachten over gegoochel met cijfers: 1 supertanker kan al met gemak 50 miljoen liter (= 50.000 m3) verslepen. Dus gaat Turkije 1 tanker per jaar sturen? Een persoon in het westen verbruikt per dag veel meer dan 100 liter, dus Israel zal zo'n 600 miljoen liter per dag verbruiken. Dat is 219 miljard liter per jaar. Drie procent daarvan is 6,57 miljard liter. Is grofweg 130 tankers vol. Zou dat de deal zijn?

Dit water wordt gestolen van de Turkse Koerden, Syrië en Irak.

taouanza
05-03-04, 11:57
Geplaatst door mark61

Dit water wordt gestolen van de Turkse Koerden, Syrië en Irak.

Ik zeg toch ze zijn daar zoooooooooooo druk bezig met vrede.:moe:

mark61
05-03-04, 11:59
Geplaatst door taouanza
Ik zeg toch ze zijn daar zoooooooooooo druk bezig met vrede.:moe:

Nou al weer een islamitisch land waarmee Israel het zo goed kan vinden. Is het niet prachtig? :vreemd:

taouanza
05-03-04, 12:00
Geplaatst door mark61
Nou al weer een islamitisch land waarmee Israel het zo goed kan vinden. Is het niet prachtig? :vreemd:

Wordt er helemaal stil van.:moe:

freya
05-03-04, 12:12
Geplaatst door mark61
Nou al weer een islamitisch land waarmee Israel het zo goed kan vinden. Is het niet prachtig? :vreemd:

:argwaan: dacht dat Turkije seculier was

mark61
05-03-04, 12:15
Lees intussen ergens anders dat het om 50 miljoen m3 gaat. Lastig hè, cijfers. Geweldige journalistiek hebben we toch maar weer.

Turkish water deal signed

By Amiram Cohen

Israel yesterday signed an agreement in principle on importing water from Turkey, following four and a half years of negotiations.

Under the agreement, signed by Foreign Ministry director-general Yoav Biran and his Turkish counterpart, Ugur Ziyal, Israel will import 50 million cubic meters of water per year for a period of 20 years, for a total of one billion cubic meters. The imports will supply about 3 percent of the country's drinking water.(...)The most likely means of transport is a special 250,000-ton tanker ship.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/401428.html

Ow foutje, die 100 liter per dag is natuurlijk alleen nog maar de particuliere consumptie. Die landbouw slurpt natuurlijk water. Grote schepen, niet?

mark61
05-03-04, 12:20
Ff opgezocht:

The Gap in Water Consumption between Palestinians and Israelis

The discrimination in utilization of the resources shared by Israel and the Palestinian Authority is clearly seen in the figures on water consumption by the two populations. Per capita water consumption in the West Bank for domestic, urban, and industrial use is only 26 cubic meters a year, which translates into 70 liters per person per day.

There is a huge gap between Israeli and Palestinian consumption. The average Israeli consumes for domestic and urban use approximately 103 cubic meters a year, or 282 liters per person per day. In other words, per capita use in Israel is four times higher than in the Occupied Territories. To make a more precise comparison, by also taking into account industrial water consumption in Israel, per capita use per year reaches 128 cubic meters - 350 liters per person a day - or five times Palestinian per capita consumption.

The World Health Organization and the United States Agency for International Development recommend 100 liters of water per person per day as the minimum quantity for basic consumption. This amount includes, in addition to domestic use, consumption in hospitals, schools, businesses, and other public institutions.

http://www.btselem.org/English/Water/Consumption_Gap_eng.asp

Zo kom ik op 766 miljoen m3 per jaar. Drie procent is dan 23 miljoen m3. 50 miljoen is ruim 2 keer zo veel. Kan iemand het nog even uitleggen?

mark61
05-03-04, 12:22
Nederland: 128 liter per persoon per dag.

http://www.lenntech.com/waterverbruik.htm

mark61
05-03-04, 12:23
Geplaatst door freya
:argwaan: dacht dat Turkije seculier was

Hopen moslims wonen er. En kijk s naar de vlag. Voor Israel is het een islamitisch land. Voor de Arabieren ook.

freya
05-03-04, 12:35
Geplaatst door mark61
Ff opgezocht:

The Gap in Water Consumption between Palestinians and Israelis


The discrimination in utilization of the resources shared by Israel and the Palestinian Authority is clearly seen in the figures on water consumption by the two populations. Per capita water consumption in the West Bank for domestic, urban, and industrial use is only 26 cubic meters a year, which translates into 70 liters per person per day.

There is a huge gap between Israeli and Palestinian consumption. The average Israeli consumes for domestic and urban use approximately 103 cubic meters a year, or 282 liters per person per day. In other words, per capita use in Israel is four times higher than in the Occupied Territories. To make a more precise comparison, by also taking into account industrial water consumption in Israel, per capita use per year reaches 128 cubic meters - 350 liters per person a day - or five times Palestinian per capita consumption.

The World Health Organization and the United States Agency for International Development recommend 100 liters of water per person per day as the minimum quantity for basic consumption. This amount includes, in addition to domestic use, consumption in hospitals, schools, businesses, and other public institutions.

http://www.btselem.org/English/Water/Consumption_Gap_eng.asp

En een groot deel van het waterverbruik in de bezette gebieden gaat dan ook nog eens naar de illegale nederezettingen daar :moe:

Je weet wel die villawijken met zwembaden, waarvoor zulke diepe putten worden geslagen dat de minder diepe Palestijnse putten veel minder of helemaal geen water meer geven.
En Palestijnen krijgen geen toestemming om nieuwe putten te slaan :moe: :moe:

taouanza
05-03-04, 12:41
Geplaatst door freya
En een groot deel van het waterverbruik in de bezette gebieden gaat dan ook nog eens naar de illegale nederezettingen daar :moe:

Je weet wel die villawijken met zwembaden, waarvoor zulke diepe putten worden geslagen dat de minder diepe Palestijnse putten veel minder of helemaal geen water meer geven.
En Palestijnen krijgen geen toestemming om nieuwe putten te slaan :moe: :moe:

Daar hoor je GJ nooooooooooit over.:vreemd:
Wat vind Nafantiel ervan eigenlijk?

freya
05-03-04, 12:56
Geplaatst door taouanza
Daar hoor je GJ nooooooooooit over.:vreemd:
Wat vind Nafantiel ervan eigenlijk?

Ik heb nog nooit iemand van het CIDI over water horen praten :jammer:

mark61
05-03-04, 13:04
Geplaatst door freya
Ik heb nog nooit iemand van het CIDI over water horen praten :jammer:

Nee die Carmelavocado's komen uit de lucht vallen.

freya
05-03-04, 13:06
Geplaatst door mark61
Nee die Carmelavocado's komen uit de lucht vallen.

Net als manna :student:

mark61
05-03-04, 13:10
Geplaatst door freya
Net als manna :student:

Kwou het niet zeggen. :boer:

taouanza
05-03-04, 13:15
Geplaatst door freya
Ik heb nog nooit iemand van het CIDI over water horen praten :jammer:

Vreemd vind je niet?

freya
05-03-04, 13:24
Geplaatst door taouanza
Vreemd vind je niet?

:vreemd: het verbaast me niet :moe: :mad:

Zwarte Schaap
05-03-04, 20:38
Geplaatst door Lugh
Ik kan het wel beantwoorden, maar het is een hele andere discussie. Speciaal voor jou had ik de vraag nog simpeler gesteld, maar toch nog te moeilijk?

Als het een andere discussie is, wie heeft dan het terrorisme en de legimiteit aangesneden? Heb je zelf niet eens door dat jij die persoon bent. Nu je niet eens antwoord kunt geven op mijn simpele vraag speel je ineens de vermoorde onschuld.

Ik concludeer dat je het onderwerp terreur zelf erbij gehaald hebt en dat je geen antwoord durft te geven als men jouw de bal terug speelt.

~Panthera~
05-03-04, 22:54
Geplaatst door mark61
Kwou het niet zeggen. :boer:
----------------------

Maar je deed het wel. :moe:
Bijna...... :roken:

mark61
07-03-04, 14:19
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

Maar je deed het wel. :moe:
Bijna...... :roken:

I never mentioned the m-word.

~Panthera~
07-03-04, 15:06
Geplaatst door mark61
I never mentioned the m-word.
-----------

Nee, maar je WILDE het wel; beken het nou maar. :stomp:

mark61
07-03-04, 15:42
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Nee, maar je WILDE het wel; beken het nou maar. :stomp:

Zoals de waardin is vertrouwt ze haar gasten.

Julien
07-03-04, 15:51
nou, nou.. wat zullen jullie Marokkanen toch turkije haten nu!!

ze hebben een hoofddoekjesverbod,

en nu steunen ze ook nog israel.

Turken zijn misschien nog erger dan fransen! (in de redenatie van sommige prikkers hier)

Ik ben benieuwd wanneer sommige extremen hier de bomaanslagen in Turkije goed gaan praten!

joop.r
07-03-04, 21:35
Geplaatst door mark61
Hopen moslims wonen er. En kijk s naar de vlag. Voor Israel is het een islamitisch land. Voor de Arabieren ook.
JE bent nog dommer dan je uitstraalt

Al Sawt
07-03-04, 21:38
Geplaatst door joop.r
JE bent nog dommer dan je uitstraalt Na zoveel tijd weer teruggekeerd en dan met een zo`n reactie zijn rentree opluisteren.

Trouwens,

Hoe is het in Tel Aviv?

joop.r
07-03-04, 21:48
Geplaatst door Al Sawt
Na zoveel tijd weer teruggekeerd en dan met een zo`n reactie zijn rentree opluisteren.

Trouwens,

Hoe is het in Tel Aviv?
Heel goed en mooi weer

mark61
07-03-04, 22:45
Geplaatst door joop.r
JE bent nog dommer dan je uitstraalt

Aangenaam kennismaking. Vind je jezelf niet nog stommer? En onbeschoft?