PDA

Bekijk Volledige Versie : Treiterlijnen



Simon
05-03-04, 12:35
Brinkhorst: Geen klachten over treiterlijnen

Uitgegeven: 5 maart 2004 12:07

DEN HAAG - Minister Brinkhorst van Economische Zaken zegt dat het afgelopen is met klachten van slachtoffers van treiterlijnen. Eerder deze week zeiden woordvoerders van de fracties van CDA, PvdA en D66 in de Tweede Kamer dat een wettelijk verbod van de pesterijen via de telefoon noodzakelijk is.

De Tweede Kamer ergert zich al lang aan bedrijven die hun geld verdienen door in opdracht van hun klanten via de telefoon mensen te pesten, maar zag niet goed in hoe dat probleem aangepakt kon worden.

Brinkhorst beloofde daarop dat hij in een gesprek de bedrijven tot de orde zou roepen. Volgens CDA-Kamerlid Atsma heeft slechts een enkel bedrijf dat "moreel appel" opgevolgd.

Brinkhorst zegt dat het sinds zijn oproep wel degelijk is afgelopen met de klachten. Hij gaf de bedrijven te verstaan dat de overheid zich niet als zedenmeester dient op te stellen, maar wel uitwassen wil tegengaan. Onschuldige pesterijtjes moeten dus mogen, maar kwetsende telefoontjes niet.

Mensen kunnen de treiterlijnen vinden op internet en tegen betaling van 80 eurocent per minuut een onaangename boodschap laten overbrengen, terwijl de treiteraar meeluistert. Kwestende boodschappen als "je vrouw gaat vreemd" of "je moeder is ernstig ziek" komen voor.

Bofko
05-03-04, 12:49
"Bent u een hoerenloper druk dan toets 1"
"Houd u van homo-bashing druk dan toets 2"
---> Drukt Toets 1
"Ruikt u ook graag aan natte jassen druk dan toets 1"
---> Drukt toets 1
:regie: "Vuile vieze gore perverseling !!!"

En dit aanhoren kost maar 80 eurocent...

mark61
05-03-04, 12:53
Weer een verworvenheid van de westerse beschaving die die arme onderdrukte moslims mislopen.

Simon
05-03-04, 13:49
Ik vermoed dat de omzet van die lijnen flink gestegen is door de gratis publiciteit. Het mag van mij verboden worden en ik vind de reactie van Brinkhorst nogal vreemd. Wel een kabinet willen zijn voor normen en waarden maar geen overheid willen die zedenmeester speelt. Nou van mij hoeft dat ook niet altijd maar in dit geval ....

Hallo je beurs is stopgezet ....

http://www.treiterlijn.nl/

Maarten
05-03-04, 14:02
Het antwoord van de minister lijkt me een echt ambtelijk antwoord.
Misschien moet er gezocht worden naar een creatieve Officier van Justitie, die een proefproces wil beginnen.
Zou het gedrag kunnen vallen onder "Hinderlijk Volgen"? Een rechter zou kunnen beslissen, dat dit niet per se lijfelijk hoeft te zijn.
Dit soort proefprocessen zijn beslist niet ongebruikelijk. Maar je moet iemand vinden die het belang ervan inziet.
Het belang lijkt me groot: mensen worden rechtstreeks in de persoonlijke levenssfeer lastig gevallen.