PDA

Bekijk Volledige Versie : Voetbalidool mag geen homo zijn



Zwarte Schaap
06-03-04, 11:20
Voetbalidool mag geen homo zijn

Door Krijn Snuif

Al sinds hij wedstrijden fluit, is scheids-rechter John Blankenstein dé homofiel in de Nederlandse voetbalwereld. Ook nu nog, acht jaar nadat hij stopte.

Het wordt tijd voor een nieuw icoon, vindt hij. Maar vooralsnog heeft niemand zich gemeld. ,,Ik ben nu 20 jaar het role model voor de homo's in de voetballerij'', zegt Blankenstein. ,,Er komt maar geen nieuwe. En waarom niet? Wat heb je te verbergen? Als je er mee naar buiten komt, is iedereen twee weken lang opgewonden, maar gaat men daarna gewoon weer over tot de orde van de dag.''

De oud-arbiter was gisteren in het Olympisch Stadion een van de sprekers op een conferentie over homoseksualiteit in de sport. Hoewel homofilie in het normale leven eigenlijk geen taboe meer is, wil het op de sportvelden nog niet echt lukken met de acceptatie. In de voetbalstadions blijft het angstvallig stil rondom het onderwerp. Als het woord 'homo' al eens valt, is dat op de tribune en wordt meestal de scheidsrechter bedoeld. Of een tegenstander, of de supporters daarvan.

Blankenstein: ,,Iedereen denkt: we zeggen er niks over, dus het bestaat niet. De KNVB had ook een uitnodiging gekregen voor deze conferentie, maar is er niet. Het is geen issue, zeggen ze. Nou, kom dan op zijn minst uitleggen waarom het geen issue is.''

Natuurlijk lopen er homoseksuelen rond in de vaderlandse eredivisie, zegt Blankenstein. ,,Eén op de 15 mannen is een homo. Maar nee, nichten zouden niet van voetbal houden. Ze kunnen alleen kapper of balletdanser zijn, althans dat zijn de stigma's. Wat een onzin.''

Een paar maanden geleden verkondigde John de Bever dat 'hij meer van jongetjes houdt dan van meisjes'. De oud-zaalvoetbalinternational die op het veld nooit echt doorbrak deed die uitspraak ná zijn carrière.

Ook Wensley Ton, ex-speler van Helmond Sport, kwam in 1997 na zijn loopbaan met de waarheid naar buiten. In deze krant zei hij destijds: ,,Zodra voetballers bij elkaar zijn, wordt het plat en gaat het over vrouwen en wippen. Als jonge jongen voelde ik me daar onzeker bij. Daarom wilde ik niet dat mijn medespelers het te weten zouden komen. Acht uur per dag deed ik alsof.''

Blankenstein kan daar wel begrip voor opbrengen. ,,Je moet voetballers niet tegen hun zin uit de kast halen. Ze hebben te maken met hun bestuur, hun teamgenoten en het publiek. Bovendien, als je uit de kast komt, wordt het moeilijk een transfer naar Zuid- of Oost-Europa af te dwingen. Dan moet je wel erg goed zijn, wil je daar een contract krijgen.''

In ons land houdt de Nederlandse Culturele Sportbond zich bezig met minderheden in de sport. Voorzitter Leo Schoots geeft toe dat homoseksualiteit op het voetbalveld nog in de taboesfeer verkeert.

,,Er zijn wel homoseksuele voetballers, maar ze komen er niet voor uit. Niemand kent ze, ze kennen alleen elkaar. Het publiek in de stadions heeft een bepaald beeld bij een voetballer. Hij moet sterk zijn, een macho. Buiten het stadion hebben de supporters geen problemen met homoseksualiteit. Iedereen mag homo zijn, behalve hun voetbalidool.''


Bron: Het Algemeen Dagblad 06/03/04

Zwarte Schaap
06-03-04, 11:41
Nog drie spelers in cel na verkrachting

Van de negen spelers van Leicester City die donderdag in Spanje werden aangehouden op verdenking van seksueel misbruik van drie vrouwen, zijn er uiteindelijk drie door de politie achter slot en grendel gezet.

De overige zes mochten met de rest van de selectie huiswaarts keren. Het trio dat nog vastzit, zijn verdediger Frank Sinclair, aanvaller Paul Dickov en middenvelder Keith Gillspie. Zij houden vol onschuldig te zijn.

Volgens een justitiewoordvoerder zijn de drie slachtoffers van Afrikaanse afkomst. Het gaat om twee vrouwen uit Malawi en een uit Kenia. De laatste werkt op de ambassade van haar land in Duitsland en reisde op een diplomatiek paspoort.

Het drietal had dinsdag vlak voor hun vertrek vanaf het vliegveld van Alicante aangifte gedaan. De spelers, die in een trainingskamp in La Manga bij Carthagena zaten, zouden dronken hun hotelkamers zijn binnengevallen.

Bron: Het Algemeen Dagblad 06/03/04

Maslov
06-03-04, 17:34
DAT zouden homo's niet doen Zwart Schaap, dus leve de homo's