PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese Unie werkt aan Handboek voor Integratie van migranten



Zwarte Schaap
06-03-04, 13:02
Presentatie deze herfst

Brussel stelt handboek integratie op


Door onze Europaredactie


ROTTERDAM, 6 MAART. De Europese Unie werkt aan een Handboek voor Integratie van migranten. In het handboek worden normen en waarden geformuleerd als richtsnoer voor integratie. De presentatie van het handboek wordt deze herfst verwacht tijdens het Nederlandse voorzitterschap.

Dat melden bronnen bij de Europese Commissie en in verschillende Europese hoofdsteden. In het handboek worden richtsnoeren geformuleerd voor het opzetten van introductieprogramma's voor nieuwkomers, voor inburgerings- en taalcursussen. Ook zal in het handboek staan in hoeverre migranten moeten deelnemen aan het religieuze, politieke en culturele leven om van integratie in het nieuwe thuisland te kunnen spreken.
Op verschillende conferenties in Europese hoofdsteden (Kopenhagen, Lissabon en Londen) bespreken politici, beleidsambtenaren, academici en maatschappelijke organisaties welke richtlijnen in het Handboek voor Integratie moeten worden opgenomen. Ook worden de 'best practices' in diverse landen op het gebied van inburgeren met elkaar vergeleken en in het handboek verwerkt.

Het handboek is een initiatief van de Europese Raad van Regeringsleiders en werd tijdens het Deense voorzitterschap in 2002 ontwikkeld. Het eerste seminar is vorige maand in Kopenhagen georganiseerd. Als de drie conferenties zijn afgerond, zullen aanbevelingen worden geformuleerd voor de Europese regeringsleiders.

,,Het handboek moet zich beperken tot adviezen. We willen niet zover gaan dat de Europese Commissie de lidstaten gaat verplichten tot invoering van inburgerings- en integratieprogramma's'', zegt een ambtenaar die nauw bij het opstellen van het handboek betrokken is. Wel wordt gepoogd om op Europese schaal criteria vast te leggen waaraan migranten moeten voldoen om te integreren.

Intussen zijn acht lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland, bezig inburgeringscursussen verplicht te stellen voor migranten. Dat is nu nog een meerderheid, maar als de Unie na 1 mei 25 leden telt, een minderheid. ,,Van het Handboek voor Integratie moet ook een signaal uitgaan naar de nieuwe lidstaten'', zegt de ambtenaar. De normen en waarden in het oosten van Europa verschillen op diverse gebieden nogal van die in West-Europa, bijvoorbeeld op het gebied van discriminatie van homoseksuelen en joden.


Bron: NRC-Handelsblad 06/03/04

Orakel
06-03-04, 19:54
Misjgien kunnen ze onderstaande ook opnemen in het handboek. Erg nuttig.

Moderne manieren
door Beatrijs Ritsema
2004-03-06 - geef uw reactie op dit artikel

Beste Beatrijs,
Vanavond kwam ik thuis en vond ik voor mijn kamerdeur (ik woon in een studentenhuis) een briefje van mijn huisgenote en buurvrouw. Ze schreef dat ze 'superblij' was voor mij en mijn vriendin dat we elkaar gevonden hadden en samen zo gelukkig waren, maar dat ze zo ongeveer álles wat wij deden kon horen. De seks dus. Omdat haar bureau tegen onze gezamelijke muur staat, trilde dat mee, en zelfs de vloer. Ze eindigde met een verzoek om er wat meer rekening mee te houden dat het muurtje tussen onze twee kamers zo dun is.


Ik ben 21, heb sinds ruim een half jaar een vriendin en omdat zij in een andere stad woont, zie ik haar meestal alleen in de weekends en heel af en toe doordeweeks. De ene keer ga ik naar haar, de andere keer komt zij naar mij. Afwisselend bij de een en de ander zijn vinden wij prettig. Ik kan me voorstellen dat mijn buurmeisje zich aan ons stoort, maar ik zou niet weten wat ik eraan zou kunnen doen. Een cd'tje opzetten doen we al. We houden ons trouwens best enigszins in, maar ja, seks maakt gewoon geluid.

Hoe moet ik reageren op deze brief? Wat is redelijk? Zal ik haar terugschrijven of kan ik haar beter aanspreken?

Bonka bonka bonka

Beste Bonka bonka,

Ach ja, een bekend verschijnsel in studentenhuizen: gedwongen meeluisteren naar andermans seks. Uw buurmeisje is wel een beetje een zeur om zich aan deze toch betrekkelijk infrequente seks te storen. Na een weekend heeft ze weer twee weken rust. Ze zou er beter flauwe grappen over kunnen maken met andere huisgenoten.

Nu ja, ze heeft er een briefje over geschreven, dus dan moet u iets terug doen. Praat met haar en ga geen brieven terug schrijven (want dat maakt het allemaal onnodig zwaar). In een gesprek kunt u er ook makkelijker wat humor tegenaan gooien. U kunt haar hetzelfde zeggen als wat in uw brief staat. Dat u geen zin hebt om altijd naar uw vriendin toe te gaan en haar nooit bij u te kunnen ontvangen.
Dat u al muziek opzet en dat uw buurmeisje dat misschien ook maar moet doen, en dat zij haar bureau een centimeter of twee van de muur af zou kunnen halen, dan trilt dat niet meer mee, en dat u belooft rustig aan te doen, maar dat u haar niet kunt garanderen dat de activiteiten volkomen geruisloos zullen verlopen, en dat u het te ver vindt gaan om af te zien van seks met uw geliefde om redenen van gehorigheid.

En neem een doosje chocola of een flesje wijn voor haar mee ter compensatie van het auditieve ongerief. Zeg dat het u vreselijk spijt, maar dat u ook weer geen zin hebt om een hotelkamer te huren.

BiL@L
13-07-04, 20:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ook zal in het handboek staan in hoeverre migranten moeten deelnemen aan het religieuze, politieke en culturele leven om van integratie in het nieuwe thuisland te kunnen spreken.

Bron: NRC-Handelsblad 06/03/04

:confused: