PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorlichting vrouwen over nieuwe Marokkaanse wet



Orakel
06-03-04, 19:23
Voorlichting vrouwen over nieuwe Marokkaanse wet

AMSTERDAM (ANP) - Volgende week begint in Amsterdam een voorlichtingscampagne over het nieuwe familierecht in Marokko. Koning Mohammed VI presenteerde de wetswijziging in oktober. In januari stemde het parlement daar mee in. De nieuwe wet bevordert gelijkheid tussen man en vrouw.


Wat het nieuwe familierecht in Marokko voor vrouwen in Nederland betekent, komt tijdens een bijeenkomst in Amsterdam aan de orde. Daarna volgen voorlichtingsbijeenkomsten in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Almere, Lelystad, Beverwijk, Alkmaar, Den Bosch, Breda en Tilburg.

De campagne is een initiatief van een aantal vrouwenorganisaties. Zij willen de positie van Marokkaanse vrouwen in Nederland verbeteren. Met de nieuwe zogeheten Moudawana is de positie van mannen en vrouwen in Marokko meer gelijkgesteld. Zo is de leeftijd waarop meisjes mogen trouwen verhoogd van vijftien naar achttien jaar, dezelfde leeftijd waarop jongens mogen trouwen.

Scheiden

Ook is het voor een vrouw makkelijker en voor de man moeilijker geworden om te scheiden. In de nieuwe wetgeving moet daar altijd een rechter aan te pas komen die oordeelt op basis van argumenten van zowel de man als de vrouw. Tot voor kort kon een man in Marokko zijn vrouw simpelweg verstoten en dan was de scheiding een feit. Voor vrouwen was het daarentegen heel moeilijk om van hun man af te komen.

De bijeenkomst wordt aanstaande zaterdag geopend door de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb. Onder meer twee advocaten uit Marokko zullen een inleiding houden. De bijeenkomst is zowel in het Marokkaans als in het Nederlands

Stentor.nl

taouanza
06-03-04, 19:27
12 maart in de Rode Hoed in Amsterdam.Staat ook op de Kalender van maroc.nl.:duim:

Pytaghoras
07-03-04, 12:23
Geplaatst door Orakel
Voorlichting vrouwen over nieuwe Marokkaanse wet



De bijeenkomst wordt aanstaande zaterdag geopend door de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb. Onder meer twee advocaten uit Marokko zullen een inleiding houden. De bijeenkomst is zowel in het Marokkaans als in het Nederlands

Stentor.nl

Ik dacht dat Aboutaleb een Nederlandse wethouder is. Wat heeft hij met Marokkaanse wetten te maken?

Zwarte Schaap
07-03-04, 12:39
Geplaatst door Pytaghoras
Ik dacht dat Aboutaleb een Nederlandse wethouder is. Wat heeft hij met Marokkaanse wetten te maken?

Het schijnt dat ie ook taken van de minister van buitenlandse zaken opknapt. Het is een veelzijdige wethouder.



HC-fotograaf opgepakt in Marokko

AL HOCEIMA | Fotograaf Evert-Jan Daniels (35) is gistermiddag in de door de aardbeving getroffen havenstad Al Hoceima korte tijd opgepakt geweest door de plaatselijke politie.

Daniels was foto's aan het maken van het uitdelen van hulpgoederen aan de bevolking. Dat verliep nogal chaotisch en met veel machtsvertoon van de politie. Daniels wilde de grimmige sfeer vastleggen, maar zijn camera werd afgepakt en hij werd in een politiebusje naar het hoofdkantoor afgevoerd waar hij enige tijd heeft gezeten. De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb, die een privébezoek aflegt in het rampgebied, heeft dankzij zijn contacten bij de autoriteiten, Daniels snel weer vrij gekregen.

Bron: Haagsche Courant 04/03/04

taouanza
07-03-04, 17:10
Geplaatst door Pytaghoras
Ik dacht dat Aboutaleb een Nederlandse wethouder is. Wat heeft hij met Marokkaanse wetten te maken?

Heb je allebei je hersencellen moeten gebruiken om op deze vraag te komen?
:kotsen2:

taouanza
12-03-04, 22:03
Ik ben vandaag naar die converentie geweest.En er is geen bal verandert.Sommige dingen zijn juist ingewikkelder geworden voor Marokkaanse vrouwen in het buitenland.
Als de politiek werkelijk geinteresseert was in de verbetering van de postitie van de Marokkaanse vrouw hadden ze zich sterk gemaakt voor dit probleem. Duizenden Marokkaanse vrouwen zijn het slachtoffer van de Marokkaanse Mudawanah.Ze durven niet naar Marokko om hun familieleden te bezoeken uit angst om voor zichzelf of om hun kinderen te verliezen.Dat is de werkelijke vrijheidsberoving waar Marokkaanse vrouwen mee te maken hebben.
Zich druk maken om een hoofddoek die velen vrijwillig dragen bewijst maar weer hoe ver de politiek van de burger is verwijderd.

Deze kwestie is nooit een agendapunt geweest.Het is wel bekend maar niet interessant. Hoofddoek das pas interessant.

De hele tijd dat ik daar zat, zat ik me op te vreten over al die politici die hun mond vol hebben over de rechten van de moslima.De bevrijding van de moslima en wat doen ze voor de moslima?Niks.

Na vandaag walg ik nog meer van politici zoals Ayaan en consorten. Eer strijken voor de bevrijding van de moslima terwijl ze in werkelijkheid de mond gesnoerd wordt.

theemuts
12-03-04, 22:32
Taouanza, waar jij het nu over hebt gaat toch over de rechten van de vrouw in Marokko?

taouanza
12-03-04, 22:33
Geplaatst door theemuts
Taouanza, waar jij het nu over hebt gaat toch over de rechten van de vrouw in Marokko?

Nee Muts!

Joesoef
12-03-04, 23:17
Geplaatst door taouanza
Na vandaag walg ik nog meer van politici zoals Ayaan en consorten. Eer strijken voor de bevrijding van de moslima terwijl ze in werkelijkheid de mond gesnoerd wordt.

Ik geloof niet dat er hier veel mensen zijn die beseffen hoe waar dit citaat is Taouanza. Ik noem de door jou aangehaalde "strijders" maar even wanabee allochtonen met een mislukte kruistocht. Het is een ijsberg waar ze tegen strijden, wat ze zien daar vechten ze tegen (de hoofddoek) wat ze niet zien (de rechten voor de vrouw volgens westerse maatstaven) doet er niet toe. Het is dus gewoon eigen belang. Benieuwd wanneer deze titanic kapseist en naar de bodem zinkt.

taouanza
12-03-04, 23:22
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof niet dat er hier veel mensen zijn die beseffen hoe waar dit citaat is Taouanza.

Dat is de hele ellende Joesoef, ik heb het hier zovaak geprobeert maar het is aan dovenmans oren besteed.
Voor de meeste is het gewoon een welles nietesspelletje, sommige houden zelfs score bij.Ondertussen is die hele bevrijdingsmythe zout in de wonden van de moslima's met echte problemen.

Lugh
13-03-04, 07:41
Me dunkt is Nederland (en Europa) enkel bevoegd voor hun eigen wetten, niet voor de wetten in andere landen.

Nederland heeft geen enkel recht om zich te mengen met de wetsbepaling van andere landen.

Indien men wil strijden voor de rechten van de marokkaanse vrouw, dan moet dat bijgevolg in Marokko plaatsvinden, niet in Nederland.

taouanza
13-03-04, 07:45
Geplaatst door Lugh
Me dunkt is Nederland (en Europa) enkel bevoegd voor hun eigen wetten, niet voor de wetten in andere landen.

Nederland heeft geen enkel recht om zich te mengen met de wetsbepaling van andere landen.

Ach dat doen landen nooit he 'onderhandelen' over belangen van hun burgers?
Nederland kan Marokko niks verplichten maar ze kunnen wel onderhandelen. Maar dan moet Nederland het wel belangrijk vinden.Dan moet Nederland zich daadwerkelijk inzetten voor de bevrijding van de moslima.
En omdat Nederland dit niet doen of niet genoeg zegt mij alles over de werkelijke agenda van de 'bevrijders.'

Lugh
13-03-04, 07:52
Nieuw familierecht Marokko werkt ook hier problemen weg

BRUSSEL De ingrijpende hervorming van het Marokkaans familierecht, die dit weekeinde door het parlement aanvaard werd, heeft ook voor België belangrijke gevolgen. Ze moet normaal gesproken een einde maken aan toestanden van rechteloosheid van Marokkaanse of met Marokkanen gehuwde vrouwen in België. Tot de schrijnendste gevallen behoorden die van vrouwen die van hun kinderen beroofd werden omdat hun man met hen naar Marokko verdween.

De hervorming vormt een enorme stap vooruit voor de Marokkaanse vrouwen. Maar ze komt niet aan al hun eisen tegemoet. Zo bevat het nieuwe wetboek geen verbod op de veelwijverij en op de verstoting van de vrouw door haar echtgenoot. ,,Ik kan niet verbieden wat God heeft toegelaten'', zei koning Mohammed VI daarover. Maar beide worden nu sterk bemoeilijkt.

,,De Marokkaanse vrouwenorganisaties beseffen dat de koning toegevingen moest doen aan de meest conservatieve islamitische organisaties'', zegt Fauzaya Talhaoui, ex-kamerlid van Groen, die meewerkt aan een juridisch project van de Universiteit van Antwerpen over de hervorming van de moedawana, het islamitisch familierecht.

Maar de pluspunten van de hervorming, die de koning (39) tegen veel islamitische tegenstand wist door te drukken, zijn legio, zegt ze. ,,Om te beginnen staat de vrouw niet langer onder voogdij. Zelfs de hoogstgeplaatste vrouw in Marokko kon niet trouwen zonder dat een voogd (vader, oudste broer, oom) haar 'weggaf'. Bovendien is de huwelijksleeftijd van meisjes opgetrokken van vijftien naar achttien jaar, zoals voor de jongens. Dat is belangrijk. Meisjes van achttien zijn toch al mondiger om zich tegen een gedwongen huwelijk te verzetten.''

In het huwelijk moet de man voortaan het voogdijschap over de kinderen delen met de vrouw. Bij echtscheiding worden de kinderen aan de moeder toegewezen, tot ze veertien zijn. Daarna kunnen ze kiezen bij welke ouder ze willen wonen.

Belangrijk voor de Marokkanen in België is nog ,,dat een huwelijk voor de Belgische burgerlijke stand nu ook in Marokko zal erkend worden, als er twee moslim-getuigen zijn'', zegt Talhaoui.

Al die veranderingen brengen mee dat een vrouw niet langer zonder verhaal zal staan als haar man met de kinderen naar Marokko verdwijnt, zoals zo vaak gebeurd is.

Ook op een ander vlak verdwijnt een rechtsonzekerheid. Als een Marokkaanse man toch nog zijn vrouw verstoot, zal op de Marokkaanse akte ,,divorce'' staan, zegt Talhaoui. ,,Dat is belangrijk, want het Belgisch recht erkent de verstoting niet.'' Daardoor vielen verstoten vrouwen tussen alle stoelen. In Marokko werden ze als gescheiden beschouwd, in België nog als gehuwd, wat gevolgen had voor hun rechten op een verblijfsvergunning, uitkeringen enzovoort.

De verstoting wordt overigens veel moeilijker. ,,Het volstaat niet meer dat de man driemaal de formule uitspreekt. Hij zal voor de rechter moeten verschijnen en die rechter zal ook de vrouw horen, en beslissen of er gronden zijn en welke de rechten van de vrouw zijn.''

Ook de man die een tweede vrouw wil nemen, zal toestemming van de rechter moeten hebben, èn van zijn eerste vrouw.

Veelwijverij en verstoting zijn niet de enige religieus-archaïsche elementen van het nieuwe familierecht. Een Marokkaanse vrouw mag nog altijd niet met een christen of een jood trouwen. Trouwt een Marokkaanse hier met een niet-islamitische Belg dan wordt dat huwelijk in Marokko niet erkend en worden haar kinderen als buitenechtelijk beschouwd.

,,Maar die elementen kunnen in de toekomst veranderd worden'', zegt Talhaoui. ,,Het familierecht is nu een wet en heeft zijn sacraal karakter verloren. De vrouwen kunnen nu makkelijker voor nieuwe hervormingen ijveren.''

De impact van de nieuwe wet zal staan of vallen met de ernst waarmee hij toegepast wordt, zegt Talhaoui nog. ,,Er zijn drie zaken nodig: informatie en sensibilisering van de bevolking, familiale rechtbanken en niet-corrupte rechters.''

taouanza
13-03-04, 08:05
Het laatste woord is alles meegezegd.

Joesoef
13-03-04, 09:00
Geplaatst door Lugh
Indien men wil strijden voor de rechten van de marokkaanse vrouw, dan moet dat bijgevolg in Marokko plaatsvinden, niet in Nederland.


Het probleem alleen is dat Nederland doet voorkomen alsof ze het voor de Moslima opneemt door de houding tegen de onderdrukkende hoofddoek. Vervolgens gaat men allerlei samenwerkings verbanden aan om WAO gelden en het bezit van vakantie huisjes in Marokko aan te pakken, maar slaat de echtscheiding, erfrecht en het ontvoeren van kinderen over.

taouanza
13-03-04, 09:04
Geplaatst door Joesoef
Het probleem alleen is dat Nederland doet voorkomen alsof ze het voor de Moslima opneemt door de houding tegen de onderdrukkende hoofddoek. Vervolgens gaat men allerlei samenwerkings verbanden aan om WAO gelden en het bezit van vakantie huisjes in Marokko aan te pakken, maar slaat de echtscheiding, erfrecht en het ontvoeren van kinderen over.

Ik bedoel maar. :moe:

Lugh
13-03-04, 10:04
Geplaatst door Joesoef
Het probleem alleen is dat Nederland doet voorkomen alsof ze het voor de Moslima opneemt door de houding tegen de onderdrukkende hoofddoek. Vervolgens gaat men allerlei samenwerkings verbanden aan om WAO gelden en het bezit van vakantie huisjes in Marokko aan te pakken, maar slaat de echtscheiding, erfrecht en het ontvoeren van kinderen over.

- het gaat over het dragen van hoofddoek in bepaalde functies in NEDERLAND
- het gaat over NEDERLANDSE WAO gelden die misbruikt worden om in Marokko vakantiehuisjes te verwerven
- in NEDERLAND zijn echtscheiding, erfrecht wettelijk geregeld op een gelijke basis tussen mannen en vrouwen
- in NEDERLAND is het ontvoeren van kinderen verboden.

NEDERLAND heeft de authoriteit over de NEDERLANDSE wetten, niet over de Marokkaanse.

Lugh
13-03-04, 10:07
Dat het probleem niet zo eenvoudig is, bewijst het volgende:
Hier beoogt men het marokkaanse "recht" in te passen inhet Belgische "recht". (andersom is totaal onmogelijk van hier uit)


SENATOREN VREZEN UITHOLLING RECHTEN (MIGRANTEN)VROUW

Het wetsvoorstel over een nieuw wetboek internationaal privaatrecht (IPR) dat morgen in de Senaat besproken wordt, zet volgens verschillende senatoren de deur open voor de verstotingsprocedure waarbij een man eenzijdig een huwelijk kan ontbinden.

Volgens SP.A-senator Mimount Bousakla kan aldus een in België wonende Marokkaanse man in zijn land van herkomst naar de rechter stappen om de verstoting te laten homologeren. De verstotingsakte moet dan in België door een Belgische rechter worden erkend.

Bousakla: “Dit mag onder geen beding goedgekeurd worden. Over mijn lijk.” Het ontwerpwetboek stelt wel een aantal belangrijke voorwaarden voor de erkenning van de verstotingsakte: zo moet de vrouw aanwezig zijn op het moment dat de man in zijn land voor de rechtbank verschijnt.

Volgens Bousakla sluit deze voorwaarde misbruiken niet uit. “De aanwezigheid van de vrouw in de rechtbank garandeert nog niet dat de rechten van die vrouw op een adequate manier verdedigd worden.

Bovendien is bedrog schering en inslag bij de verstotingsprocedure.

Zo zijn er mannen die in plaats van hun vrouw een gesluierde vriendin mee naar de rechtbank nemen. Vaak worden echtgenotes ook misleid: onder het mom van de jaarlijkse vakantie worden ze naar Marokko gelokt, waar ze vervolgens onder dwang voor de rechtbank moeten verschijnen.” Bousakla begrijpt niet waarom haar collega’s in de senaatscommissie Justitie de mogelijkheid op verstoting nog niet uit de ontwerptekst hebben geschrapt. “De versto tingsprocedure is een vernedering voor de vrouw, in strijd met de mensenrechten. Hiertegen werd in Marokko al meerdere malen betoogd. Het zou dan ook onbegrijpelijk zijn als het Belgische parlement deze regeling wettelijk mogelijk maakt.” Het principe van de ‘verstoting’ vloeit voort uit de sharia, de fundamentalistische wet die in bepaalde moslimlanden wordt toegepast.

Volgens Bousakla is er vanuit een aantal Marokkaanse ambassades in Europa een lobbycampagne aan de gang om verstoting binnen de Belgische wet te houden. “Er wordt geschermd met het argument dat een verstoting eigenlijk niet meer is dan een feitelijke scheiding.

Maar dat klopt niet: het overgrote deel van de vrouwen ondergaat de verstotingsprocedure gedwongen.

Vergeet ook niet dat alleen mannen de verstoting mogen aanvragen.” Ook VLD-senator Luc Willems wil voorkomen dat het nieuwe IPR-wetboek de deur openzet voor de verstotingsprocedure. “Onder druk van een aantal mannelijke vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap wil justitieminister Laurette Onkelinx (PS) verstoting ook in de toekomst mogelijk maken. Maar zelfs onder bepaalde voorwaarden blijft deze rechtsfiguur voor ons totaal onaanvaardbaar.” Sarah D’Hond, deskundige op het kabinet-Onkelinx, zegt dat de ongerustheid ongegrond is. “Verstoting wordt onder de voorgestelde nieuwe regeling juist moeilijker. Verstoting kan bijvoorbeeld niet als een van beide partners Belg is, de Belgisch-Marokkaanse dubbelnationaliteit heeft of in België verblijft. Er is nog één achterpoortje: een in Frankrijk verblijvend echtpaar kan nog wel een Marokkaanse verstotingsakte door een Belgische rechter laten homologeren. Maar om ook dit te vermijden, werken we aan een amendement.” D’Hond zegt dat het ontwerpwetboek werd besproken met een delegatie van allochtone vrouwen, “die de regeling volledig ondersteunen”.

SP.A-senator Mimount Bousakla: ‘Over mijn lijk dat dit wordt goedgekeurd’

taouanza
13-03-04, 10:13
Geplaatst door Lugh
- het gaat over het dragen van hoofddoek in bepaalde functies in NEDERLAND
- het gaat over NEDERLANDSE WAO gelden die misbruikt worden om in Marokko vakantiehuisjes te verwerven
- in NEDERLAND zijn echtscheiding, erfrecht wettelijk geregeld op een gelijke basis tussen mannen en vrouwen
- in NEDERLAND is het ontvoeren van kinderen verboden.

NEDERLAND heeft de authoriteit over de NEDERLANDSE wetten, niet over de Marokkaanse.

Nederland hoort haar burgers te beschermen.
Wat denk je dat dringender is hoofddoek of het risico je kind en je vrijheid te verliezen.

Nogmaals Nederland kan Marokko niet dwingen maar kan onderhandelen.Zoals ze doen over export van tomaten enz.

Zwarte Schaap
13-03-04, 10:17
Geplaatst door Lugh
- het gaat over het dragen van hoofddoek in bepaalde functies in NEDERLAND
- het gaat over NEDERLANDSE WAO gelden die misbruikt worden om in Marokko vakantiehuisjes te verwerven
- in NEDERLAND zijn echtscheiding, erfrecht wettelijk geregeld op een gelijke basis tussen mannen en vrouwen
- in NEDERLAND is het ontvoeren van kinderen verboden.

NEDERLAND heeft de authoriteit over de NEDERLANDSE wetten, niet over de Marokkaanse.

-De zogenaamde uitkeringfraude heeft tot nu toe maar een kleine 140.000 euro opgeleverd. (het onderzoek alleen heeft meer gekost)

-In het geval van de hoofddoeken wordt zeer zeker hoofdzakelijk beargumenteerd dat het dient om de islamitische vrouw te ''bevrijden''.

-In MAROKKO mag je ook geen kinderen ontvoeren.

De vrouwen worden dus misbruikt om de Islam en de eigen gemeenschap in een constante negatieve daglicht te zetten.

Daarom noem ik deze Nederlanders HYPOCRIET. Ze doen alsof ze om de vrouwen geven maar het gaat ze alleen om NEDERLAND en het electoraat.

taouanza
13-03-04, 10:20
In MAROKKO mag je ook geen kinderen ontvoeren.


dus wel.:mad:

En Nederland steekt ook geen poot uit.

Zwarte Schaap
13-03-04, 10:25
Geplaatst door taouanza
dus wel.:mad:

En Nederland steekt ook geen poot uit.

NEE dus. De Marokkaanse wet staat ontvoering niet toe.

Lugh
13-03-04, 10:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
NEE dus. De Marokkaanse wet staat ontvoering niet toe.

Indien in marokko de kinderen per definitie aan de vader worden toegewezen nadat hij zijn vrouw verstoten heeft, dan heet het ginder natuurlijk niet ONTVOERING!

In heel deze problematiek kan je echter best gewoon de Nederlandse nationaliteit aanhouden, en gewoon huwen volgens Nederlands recht. Dan heb je al die marokkaanse toestanden niet nodig.

Ik vraag me trouwens af waarom sommige Nederlandse mosima's van marokkaanse origine het nog steeds zo leuk vinden om in Marokko - onder Marokkaanse familiewet - in het huwelijk te gaan treden! Je moet wel gek zijn!

Zwarte Schaap
13-03-04, 10:43
Geplaatst door Lugh
Indien in marokko de kinderen per definitie aan de vader worden toegewezen nadat hij zijn vrouw verstoten heeft, dan heet het ginder natuurlijk niet ONTVOERING!

In heel deze problematiek kan je echter best gewoon de Nederlandse nationaliteit aanhouden, en gewoon huwen volgens Nederlands recht. Dan heb je al die marokkaanse toestanden niet nodig.

Ik vraag me trouwens af waarom sommige Nederlandse mosima's van marokkaanse origine het nog steeds zo leuk vinden om in Marokko - onder Marokkaanse familiewet - in het huwelijk te gaan treden! Je moet wel gek zijn!

Daarom hoef je het geen ontvoering te noemen. Verstoting is zoiezo geen echtscheiding.

In Nederland heb je iets soortgelijks maar hier zijn dan de mannen vaker de pineut. Je kent de organisatie wel die zich dwaze vaders noemt.

Veel wetten zijn voor verbetering vatbaar zowel hier als daar maar door allerlei onzin uit te kramen om je eigen xenofobie/islamhaat te bevestigen is naar mijn mening dus een hypocriete meelevendheid.

Joesoef
13-03-04, 10:46
Geplaatst door Lugh
- het gaat over het dragen van hoofddoek in bepaalde functies in NEDERLAND
- het gaat over NEDERLANDSE WAO gelden die misbruikt worden om in Marokko vakantiehuisjes te verwerven
- in NEDERLAND zijn echtscheiding, erfrecht wettelijk geregeld op een gelijke basis tussen mannen en vrouwen
- in NEDERLAND is het ontvoeren van kinderen verboden.

NEDERLAND heeft de authoriteit over de NEDERLANDSE wetten, niet over de Marokkaanse.

- In het gunstige geval mag van de Nederlander een Moslima geen hoofdoekdragen bij een rechtspraak gerelateerde functie. het liefst verbied men het ook leraressen, verplegend personeel en alle balie functies.

- Dat is nog maar de vraag of het misbruik is men had er immers recht op en de schaal waarop het is gebeurt is minimaal. Wat about al die Nederlanders in België.

- In sommige andere landen dus niet, en voor een vrouw is het dan moeilijk om haar recht te halen daar.

- In de landen waar de kinderen naar toe zijn ontvoerd veelal niet en de politiek vind dat minder belangrijk dan wat spaarcentjes.


Het is hypocriet om de zeggen dat een hoofddoek de vrouw onderdrukt en je af te sluiten voor de rechten die een vrouw moet halen in plaats van ze te krijgen. Wat vanzelfsprekend lijkt hoeft nog niet zo te zijn.

Joesoef
13-03-04, 10:49
Geplaatst door Lugh
Indien in marokko de kinderen per definitie aan de vader worden toegewezen nadat hij zijn vrouw verstoten heeft, dan heet het ginder natuurlijk niet ONTVOERING!

In heel deze problematiek kan je echter best gewoon de Nederlandse nationaliteit aanhouden, en gewoon huwen volgens Nederlands recht. Dan heb je al die marokkaanse toestanden niet nodig.

Ik vraag me trouwens af waarom sommige Nederlandse mosima's van marokkaanse origine het nog steeds zo leuk vinden om in Marokko - onder Marokkaanse familiewet - in het huwelijk te gaan treden! Je moet wel gek zijn!


- Nee maar dat is het feitelijk wel.

- Omdat Marokko dat veelal niet erkend

- Maakt niet uit, valt allemaal onder internationaal recht. Dat is het probleem juist.

taouanza
13-03-04, 11:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom hoef je het geen ontvoering te noemen. Verstoting is zoiezo geen echtscheiding.




Ach ja geef het beestje een ander naam en klaar is kees.Als je kind kwijt ben maakt het echt niet uit of je het ontvoering noemt of niet.:mad:

Lugh
13-03-04, 11:37
Geplaatst door Joesoef
- In het gunstige geval mag van de Nederlander een Moslima geen hoofdoekdragen bij een rechtspraak gerelateerde functie. het liefst verbied men het ook leraressen, verplegend personeel en alle balie functies.

- Dat is nog maar de vraag of het misbruik is men had er immers recht op en de schaal waarop het is gebeurt is minimaal. Wat about al die Nederlanders in België.

- In sommige andere landen dus niet, en voor een vrouw is het dan moeilijk om haar recht te halen daar.

- In de landen waar de kinderen naar toe zijn ontvoerd veelal niet en de politiek vind dat minder belangrijk dan wat spaarcentjes.


Het is hypocriet om de zeggen dat een hoofddoek de vrouw onderdrukt en je af te sluiten voor de rechten die een vrouw moet halen in plaats van ze te krijgen. Wat vanzelfsprekend lijkt hoeft nog niet zo te zijn.

Tja, wat wil je nu?

Dat Nederland een invasie pleegt in Marokko om daar de Nederlandse Democratie aan de macht te helpen?

Joesoef
13-03-04, 11:43
Geplaatst door Lugh
Tja, wat wil je nu?

Dat Nederland een invasie pleegt in Marokko om daar de Nederlandse Democratie aan de macht te helpen?


Ik denk dat jij is wat minder aan de toverdrank moet lurken. Het gaat er om dat er Nederlandse politici zijn die de onderdrukte moslima te redden door een strijd te beginnen tegen de hoofddoek. Echter, de hoofddoek is niet de onderdrukkende opponent maar de discrepantie tussen de rechten voor de vrouw in Nederland en het land van herkomst.

Lugh
13-03-04, 11:51
Nederlandse Chinezen mogen in Nederland wel meer dan één kind hebben.

Is het nu aan Nederland om er in China voor te gaan zorgen dat de een-kind-regel wordt afgeschaft?

In Nederland mag men na een bepaalde periode geen abortus meer uitvoeren.
In China "aborteert" men tot zelfs na 6 maanden zwangerschap.

Moet Nederland daarom zijn abortuswetgeving aanpassen? Nee toch?

Indien Nederland wenst dat er in bepaalde functies een verbod op hoofddoeken komt, is dat een NEDERLANDSE aangelegenheid- net zoals het in Frankrijk een Franse aangelegenheid is - , geen Marokkaanse aangelegenheid.

taouanza
13-03-04, 12:01
Geplaatst door Lugh
Tja, wat wil je nu?

Dat Nederland een invasie pleegt in Marokko om daar de Nederlandse Democratie aan de macht te helpen?

Goh wat een democratische benadering.:verward:

taouanza
13-03-04, 12:05
Geplaatst door Lugh
Nederlandse Chinezen mogen in Nederland wel meer dan één kind hebben.

Is het nu aan Nederland om er in China voor te gaan zorgen dat de een-kind-regel wordt afgeschaft?

In Nederland mag men na een bepaalde periode geen abortus meer uitvoeren.
In China "aborteert" men tot zelfs na 6 maanden zwangerschap.

Moet Nederland daarom zijn abortuswetgeving aanpassen? Nee toch?

Indien Nederland wenst dat er in bepaalde functies een verbod op hoofddoeken komt, is dat een NEDERLANDSE aangelegenheid- net zoals het in Frankrijk een Franse aangelegenheid is - , geen Marokkaanse aangelegenheid.


Ik ben een Nederlands staatsburger.
Chinezen kunnen hier net zoveel kinderen hebben als ze zelf willen.

De CDA en VVD beweren voor de bevrijding van de moslima's te strijden.Ayaan hirsi Ali waagt zelfs haar leven hiervoor.Als puntje bij paaltje komt blijkt het allemaal loze praatjes te zijn.Een stok om tegen moslims te slaan.Want de werkelijke problemen van de moslima's schuift men van zich af.
Dus men gaat op dezelfde voet verder;Heb je een probleem zoek het uit met je cultuur.

Goodnight
13-03-04, 12:10
Lugh...laat ik het even zo stellen...
In Nederland heb je duverse vrouwen organisaties ( in Marokko ook overigens) die al jaaaaaaaaren strijden voor de rechten van de vrouw in Marokko.

Nederland heeft er in die zin WEL mee te maken omdat het gaat om mensen die IN NEDERLAND wonen en JAREN in een PENIBELE situatie leven.....

Dan kunnen ze zich wel druk maken om het hoofddoekje, ze doen maar lekker.Maar ze winnen nu niet belaad het vertouwen van vrouwen die al JAREN in een ROT SITUATIE leven snap je?

Als de politici echt zo van goede wil zijn en zo graag voor de rechten van de moslima's willen strijden zoals ze claimen te doen, dan zouden ze op ZIJN MINST kijken wat voor oplossingen er voor handen zijn...snap je?Ze heoeven Marokko niet binnen te vallen, noch de wetten daat te wijzigen.Maar politici hebben banden met elkaar, ook met die in Marokko en ze zouden daar wat meer aan mogen doen.
Ik meen me te herinneren dat er pas geleden een mijnheer in Thailand vast zat en dat iedereen zich druk maakte om het feit dat de Nederlandse regering niet veel voor die persoon deed, of voor de gevangenen in Marokko ( die na lang onderhandelen werden vrijgelaten, sommigen dan) terwijl het hier om drugssmokkelaars ging.
Dan kan de politiek opeens wel bemoeien met de wetten van andere landen?Ik geloof dat zelfs Trix een rol heeft gespeeld bij die gevangene in Thailand.....San je het nu of zal ik het even spellen....

Zwarte Schaap
13-03-04, 12:14
Geplaatst door Joesoef
Ik denk dat jij is wat minder aan de toverdrank moet lurken. Het gaat er om dat er Nederlandse politici zijn die de onderdrukte moslima te redden door een strijd te beginnen tegen de hoofddoek. Echter, de hoofddoek is niet de onderdrukkende opponent maar de discrepantie tussen de rechten voor de vrouw in Nederland en het land van herkomst.

Mooi gezegd. Het hoofdprobleem was dat een echtscheiding die hier door de Nederlandse rechter uitgesproken is niet erkend wordt in veel andere landen.

Als hirsi Ali bijvoorbeeld zoveel gaf om vrouwen die dat soort probleem hebben dan zou ze zich ingezet hebben om meer wederzijdse rechterlijke uitspraken van elkaar te accepteren. Wij hebben gezien waar haar inzet is geweest. De Islam criminaliseren.

Het is nu de Marokkaanse overheid zelf die dat zelfstandig gedaan heeft en echtscheidingen van buiten Marokko accepteert. (Ik wil natuurlijk de lobbywerk van veel vrouwenorganisaties in Marokko niet bagataliseren maar ermee aangeven dat het tot stand is gekomen is zonder de mensen die hier goede naam en sier willen maken met Allochtone vrouwen).

Zwarte Schaap
13-03-04, 12:20
Geplaatst door taouanza
Ach ja geef het beestje een ander naam en klaar is kees.Als je kind kwijt ben maakt het echt niet uit of je het ontvoering noemt of niet.:mad:

Ontvoering is iets anders. Er is een discrepatie tussen verschillende wetssystemen die door verdragen grotendeels opgeheven kan worden.

Veel mannen ervaren het automatisch toewijzen van de kinderen aan de vrouw ook als ontvoering. Dat is een subjectieve interpretatie, ik hou het liever op een juridische interpretatie zodat je voor deze juridsche probleem een juridische oplossing kunt vinden.

taouanza
13-03-04, 12:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mooi gezegd. Het hoofdprobleem was dat een echtscheiding die hier door de Nederlandse rechter uitgesproken is niet erkend wordt in veel andere landen.

Als hirsi Ali bijvoorbeeld zoveel gaf om vrouwen die dat soort probleem hebben dan zou ze zich ingezet hebben om meer wederzijdse rechterlijke uitspraken van elkaar te accepteren. Wij hebben gezien waar haar inzet is geweest. De Islam criminaliseren.

Het is nu de Marokkaanse overheid zelf die dat zelfstandig gedaan heeft en echtscheidingen van buiten Marokko accepteert. (Ik wil natuurlijk de lobbywerk van veel vrouwenorganisaties in Marokko niet bagataliseren maar ermee aangeven dat het tot stand is gekomen is zonder de mensen die hier goede naam en sier willen maken met Allochtone vrouwen).

Er valt absoluut geen eer te halen.De MVVN heeft duidelijk gemaakt dat ze alleen stonden in hun 20 jarige durende strijd voor rechten van de Marokkaanse vrouw.

Lugh
13-03-04, 13:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mooi gezegd. Het hoofdprobleem was dat een echtscheiding die hier door de Nederlandse rechter uitgesproken is niet erkend wordt in veel andere landen.

Als hirsi Ali bijvoorbeeld zoveel gaf om vrouwen die dat soort probleem hebben dan zou ze zich ingezet hebben om meer wederzijdse rechterlijke uitspraken van elkaar te accepteren. Wij hebben gezien waar haar inzet is geweest. De Islam criminaliseren.

Het is nu de Marokkaanse overheid zelf die dat zelfstandig gedaan heeft en echtscheidingen van buiten Marokko accepteert. (Ik wil natuurlijk de lobbywerk van veel vrouwenorganisaties in Marokko niet bagataliseren maar ermee aangeven dat het tot stand is gekomen is zonder de mensen die hier goede naam en sier willen maken met Allochtone vrouwen).

Dat bedoel ik nou toch net. Het is MAROKKO die zijn wetten moet aanpassen, Nederland heeft daar helemaal niets in de pap te brokken.

taouanza
13-03-04, 13:29
Geplaatst door Lugh
Dat bedoel ik nou toch net. Het is MAROKKO die zijn wetten moet aanpassen, Nederland heeft daar helemaal niets in de pap te brokken.

Nederland wil niks in de pap brokken.
Waarom bemoeit Nederland zich dan met drugsmokkelaars in Marokko?
Dat is toch ook de Marokkaanse wet?

Zwarte Schaap
13-03-04, 13:33
Geplaatst door Lugh
Dat bedoel ik nou toch net. Het is MAROKKO die zijn wetten moet aanpassen, Nederland heeft daar helemaal niets in de pap te brokken.

Het zou ook leuk zijn als je ook naar onze bedoeling zou luisteren. Dat de zogenaamde vrouwenvoorvechters zoals Hirsi ali geen cent om de vrouwen geven en alleen hun egoistische aspiraties en rechtsextremisten dienen.

Dutchguy
13-03-04, 13:49
Waarom horen we niets van de AEL hierover? Zouden zij hier niet een rol in kunnen spelen?

Goodnight
13-03-04, 14:18
Geplaatst door Dutchguy
Waarom horen we niets van de AEL hierover? Zouden zij hier niet een rol in kunnen spelen?

De AEL claimt niet voor de rechten van de vrouwen te strijden NederlandseJongen....

Wat opmerkelijk is is dat diegenen die dat WEL doen, hier geen of nauwelijks aandacht aan besteden.

Dat is het punt wat al verschillende prikkers hier duidelijk proberen te maken.Als er vrouwen zijn die juist die hulp nodig hebben dan zijn zij het wel.Veel vrouwen zitten noodgedwongen al jaren vast aan een man die nergens te bekennen is.Kan je het wel het probleem van de Marokkaanse regering maken, maar daar hebben die vrouwen niets aan.Die willen geholpen worden, maakt niet door wie als ze maar weer verder kunnen met hun leven.

Maar inplaats daarvan is het nu een discussie geworden wie daar wel en niet voor verantwoordelijk voor is.

Ik vind als er politici in Nederland zijn die extra aandacht willen besteden aan de moslim vrouw, zou ik zeggen: hier is je kans!!!