PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanavond 20.57 Tegenlicht



Julien
07-03-04, 18:00
Op Nederland3
--

Over Fransen van Marokkaanse afkomst in de prachtige stad Marseille.

Kijktip!

(en daarna Ali G. in da house :D ook een kijktip :D )

Julien
07-03-04, 18:15
----
Elk jaar slagen een paar honderd Marokkanen er in de haven van Marseille te bereiken. Ze beginnen hun oversteek in Casablanca, en verbergen zich gedurende de overtocht in vrachtschepen. Drie dagen nauwelijks te eten en te drinken. Maar zodra ze vrij rondlopen in de straten van Marseille is dat snel vergeten en zijn de jongeren vooral opgetogen ‘het Franse paradijs’ bereikt te hebben.
Maar de realiteit dringt zich ogenblikkelijk op. Straatgeweld, stelen, eerste arrest…de jongeren hebben weinig geduld, ze zijn gekomen om geld te verdienen voor hun achtergebleven families.

De Franse wet en ook internationale verdragen beschermen de jonge Marokkanen totdat zij achttien zijn. Ze kunnen tijdens hun minderjarigheid Frankrijk niet uitgezet worden. Maar wat gebeurt er als ze eenmaal achttien zijn? Wat gebeurt er als Frankrijk hen behandelt als volwassenen en hen uitzet naar Marokko? Wat blijft er over van de droom waarvoor zij hun leven hebben gegeven?

Meer dan een jaar volgde de regisseur enkele van deze illegale kinderen: Attik, Karim, Tarik, allemaal afkomstig uit dezelfde buurt van Casablanca. Hij deelde hun maaltijden in goedkope restaurants, de hotelkamers, hun gang naar de rechtzaal, de telefoontjes naar de familie, hun middagen op het strand….Hij ontmoette hun voogden Jamel, Wafa, Nia, belast met de verantwoordelijkheid voor de illegale kinderen. Deze voogden van de organisatie ‘Jeunes Errants’ en ook de Kinderbescherming volgen de jongeren dag in dag uit, met een eindeloos geduld. Zij helpen de jonge Marokkanen om de benodigde tijdelijke verblijfsvergunningen te bemachtigen, bieden hen aan Frans te leren, zorgen voor eventuele basiseducatie, het leren van een beroep….allemaal zaken om een toekomst op te bouwen, als elke andere tiener, maar voor hoe lang?

Regie: Bruno Ulmer
Productie: Mariska Schneider
Eindredactie: Roel van Broekhoven/Doke Romeijn/Hans Keller
---

http://www.restaurant-desarbognes.ch/images/marseille.jpg

lennart
07-03-04, 19:44
Ohja... die sloppenwijken is niet iets om trots op te zijn. Ik dacht dat Fransen altijd erg sociaal waren, totdat ik die wijken in zuid-frankrijk zag :(

ZbaqZbaq
07-03-04, 19:50
ik heb een keer in een docu gezien dat daar in een hele straat 1 wc werd gedeeld.

een soort publieke toilet.

en in de ochtend stonden ze er in de rij om hun pot te legen van de afgelopen ancht....gewoon erbarmelijk

Orakel
07-03-04, 20:54
Zo'n docu zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor criminele jongeren en andere risicojongeren.
Wat een misere.

MocroStyle
07-03-04, 20:56
Geplaatst door Orakel
Zo'n docu zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor criminele jongeren en andere risicojongeren.
Wat een misere.

het leert ons dat armoede veel ellende met zich meebrengt, misschien wel een docu voor ons allen, niet? :mad:

Dutchguy
07-03-04, 20:57
Pijnlijk ook dat die moeder van die jongen vond dat hij in Frankrijk moest blijven terwijl hij zich daar moederziel alleen voelde.

barfly
07-03-04, 21:02
Wat een typisch staaltje doffe ellende!

Toch wil ik 't wel van de positieve kant bekijken, sommige van die jongens hebben het redelijk op orde, hoe moeilijk dat ook is en hoe jong ze ook zijn. Dat is best een pluim waard onder de barre omstandigheden waar ze in zitten/zaten.

ZbaqZbaq
07-03-04, 21:06
Misschien wel goed, dat jongeren uit Houceima en Tanger nu kunnen zien dat het in Casablanca niet veel beter is gesteld met de jongeren als bij hun in het noorden.

Grappig ook dat de Franse hebzucht, post-kolonialetactiek en controle over de marokkaanse economie weer invloed heeft op eigen bodem.




















o ja...ik moet natuurlijk ook de hand in eigen boezem steken en zeggen dat wij gewoon een revolutie moeten beginnen in Marokko en de gehele arabische wereld.

barfly
07-03-04, 21:48
Ik vraag me af of een geavanceerde maatschappij zoals de EU tracht te zijn... Niet verplicht is aan zichzelf om aan haar grenzen te investeren.
Maw, Marokko zou als investeringsland moeten worden gezien net als de rest van N-Afrika.

Julien
07-03-04, 22:49
Mooie documentaire, maar wat een leed zeg. ik voelde echt medelijden met die kinderen.

Erg mooi van Frankrijk dat het deze kinderen een tehuis biedt. Ook erg frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko. Ze wonen liever familieloos in Frankrijk dan met familie in Marokko.

Orakel
07-03-04, 23:01
Geplaatst door MocroStyle
het leert ons dat armoede veel ellende met zich meebrengt, misschien wel een docu voor ons allen, niet? :mad:

Volgens mij lees je dingen die er niet staan. :hihi:

Toen ik de docu zag, moest ik denken aan een docu uit de VS die ik es gezien heb. Ging over criminele jongeren die als leerstraf een dag doobrachten in de gevangenis en daar ook als gevangenen behandeld werden. Ging er bruut aan toe en ze werden zelfs bedreigd door de inmates. Scheen wel te helpen, want ze waren gelijk van hun romantische beeld van de misdaad en de jail als status af.

Zo'n docu van Tegenlicht bevordert misschien ook wel het besef van wat we hier eigenlijk hebben en waar we voor moeten strijden. Zou niet verkeerd zijn voor een hoop criminele jongeren.
Zie het maar als beroepsdeformatie mijnerzijds. :wink:

850
07-03-04, 23:09
Geplaatst door Julien
Mooie documentaire, maar wat een leed zeg. ik voelde echt medelijden met die kinderen.

Erg mooi van Frankrijk dat het deze kinderen een tehuis biedt. Ook erg frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko. Ze wonen liever familieloos in Frankrijk dan met familie in Marokko.

Het gras vd buurman is altijd groener........
Die kids denken dat ze in Frankrijk betere perspectieven kunnen krijgen en hoop doet leven. In Marokko is hun leven al redelijk uitgestippeld:
Tot in de treure bij de familie wonen. Geen werk kunnen krijgen. Met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Geen vriendin kunnen krijgen want ze hebben geen baan en geen poen.
Verveling en uitzichtloosheid................
Kortom: Europa is zo slecht nog niet om het daar eens te proberen.

:fplet: Inderdaad goed dat Frankrijk de moeite neemt om die knaapjes op te vangen. Uiteraard heeft Frankrijk daar n reden voor want ze willen natuurlijk geen overload aan noord Afrikaanse criminelen hebben in hun achtertuin.

Simon
07-03-04, 23:22
Yo man die Ali G. was weer cool !

Simon
07-03-04, 23:33
Geplaatst door 850
Inderdaad goed dat Frankrijk de moeite neemt om die knaapjes op te vangen. Uiteraard heeft Frankrijk daar n reden voor want ze willen natuurlijk geen overload aan noord Afrikaanse criminelen hebben in hun achtertuin.

Nou ik begreep niks van die franse wetgeving. Waarom sturen ze die kids niet terug naar hun ouders? Het komt er nu op neer dat ze bewust gestuurd worden door hun ouders want die weten dat ze volgens de wet niet terug gestuurd mogen worden. Dan raakt meer dan de helft van die kids op het slechte pad en probeert zo wat geld bijeen te grabbelen. Het lijkt mij beter dat ze die ouders leren dat ze voor hun kinderen moeten zorgen. Dus terug naar Marokko met die kids!

mark61
07-03-04, 23:44
Er waren ook wezen bij. Die hadden sowieso niemand om naar terug te gaan.

850
07-03-04, 23:56
Geplaatst door Simon
Nou ik begreep niks van die franse wetgeving. Waarom sturen ze die kids niet terug naar hun ouders? Het komt er nu op neer dat ze bewust gestuurd worden door hun ouders want die weten dat ze volgens de wet niet terug gestuurd mogen worden. Dan raakt meer dan de helft van die kids op het slechte pad en probeert zo wat geld bijeen te grabbelen. Het lijkt mij beter dat ze die ouders leren dat ze voor hun kinderen moeten zorgen. Dus terug naar Marokko met die kids!

Ja het verbaast mij dat ze de wet niet aanpassen waardoor ze dan ook minderjarige terug kunnen sturen.
Ze oefende wel psychologische druk uit op de die jongens om weer terug te gaan maar ja, das lallen tegen n lantaarnpaal.

Noos
08-03-04, 00:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
Grappig ook dat de Franse hebzucht, post-kolonialetactiek en controle over de marokkaanse economie weer invloed heeft op eigen bodem.

Ja, erg grappig! :confused:

taouanza
08-03-04, 07:27
Geplaatst door ZbaqZbaq
Misschien wel goed, dat jongeren uit Houceima en Tanger nu kunnen zien dat het in Casablanca niet veel beter is gesteld met de jongeren als bij hun in het noorden.



Ik moest er toevallig ook aan denken.

taouanza
08-03-04, 07:53
Geplaatst door barfly
Ik vraag me af of een geavanceerde maatschappij zoals de EU tracht te zijn... Niet verplicht is aan zichzelf om aan haar grenzen te investeren.
Maw, Marokko zou als investeringsland moeten worden gezien net als de rest van N-Afrika.



http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=88342

MocroStyle
08-03-04, 09:37
Geplaatst door Orakel
Volgens mij lees je dingen die er niet staan. :hihi:

Toen ik de docu zag, moest ik denken aan een docu uit de VS die ik es gezien heb. Ging over criminele jongeren die als leerstraf een dag doobrachten in de gevangenis en daar ook als gevangenen behandeld werden. Ging er bruut aan toe en ze werden zelfs bedreigd door de inmates. Scheen wel te helpen, want ze waren gelijk van hun romantische beeld van de misdaad en de jail als status af.

Zo'n docu van Tegenlicht bevordert misschien ook wel het besef van wat we hier eigenlijk hebben en waar we voor moeten strijden. Zou niet verkeerd zijn voor een hoop criminele jongeren.
Zie het maar als beroepsdeformatie mijnerzijds. :wink:

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik ga nog een stapje verder. Ook wij als burgers van een uitbuitmaatschappij hebben de plicht armoede waar ook ter wereld te bestrijden. Uiteindelijk is het de uitzichtloosheid die deze jongeren doet vervallen in de criminaliteit.:jammer:

Julien
08-03-04, 09:40
Ook wij als burgers van een uitbuitmaatschappij

Ik neem aan dat je het dan over de Marokkaanse maatschappij hebt.

MocroStyle
08-03-04, 09:44
Geplaatst door Julien
Ik neem aan dat je het dan over de Marokkaanse maatschappij hebt.

ken je geschiedenis, vuile parasiet.

Julien
08-03-04, 09:50
Geplaatst door MocroStyle
ken je geschiedenis, vuile parasiet.

wat heeft de fucking geschiedenis hier nou mee te maken??

heb jij die documentaire wel gezien?

Al die kinderen willen zo graag weg uit Marokko omdat ze het een k.utland vinden, en wat doet Frankrijk?? Nee, ze schoppen hen niet het land uit maar HOUDT deze kinderen; geeft ze onderdak, onderwijs, kleding voeding (indirect zelfs wiet)

Met Frans belastinggeld!

En jij zegt met je vuile kop dat de Franse samenleving een uitbuitsamenleving is?? In Marokko kotsen ze op die kinderen. Waarom gaan ze anders weg denk je? Maar jij bent waarschijnlijk teveel verkaast dus je kan je er nix bij voorstellen.

MocroStyle
08-03-04, 10:02
Geplaatst door Julien
wat heeft de fucking geschiedenis hier nou mee te maken??

heb jij die documentaire wel gezien?

Al die kinderen willen zo graag weg uit Marokko omdat ze het een k.utland vinden, en wat doet Frankrijk?? Nee, ze schoppen hen niet het land uit maar HOUDT deze kinderen; geeft ze onderdak, onderwijs, kleding voeding (indirect zelfs wiet)

Met Frans belastinggeld!

En jij zegt met je vuile kop dat de Franse samenleving een uitbuitsamenleving is?? In Marokko kotsen ze op die kinderen. Waarom gaan ze anders weg denk je? Maar jij bent waarschijnlijk teveel verkaast dus je kan je er nix bij voorstellen.

Wat loop je nou te steigeren, zottekop. Die hele welvaart zoals jij die kent is voortgekomen uit jarenlange onderdrukking en uitbuiting van wat we nu noemen 3de wereldlanden. Nog steeds slaat Europa munt uit de goedkope arbeidskrachten in deze landen, maar owee als er allochtoon aan de grens staat.

Het wordt tijd om die welvaart te delen, door a. te investeren in deze landen of b. de economische vluchtelingen met open armen ontvangen.

salut, mon amie :fuckit2:

Yasmeen
08-03-04, 10:12
Het was een prachtige, aangrijpende documentaire... ergens aan het eind brachten ze ons terug naar de haven in casa. Je zag een paar jongens ergens hoog op een soort buis lopen... je ziet de monding van de buis, een groot gat, en die buis doet je denken aan een soort riool, of iniedergeval een afvoerbuis voor afval....en opeens zie je een armpje uit de monding van de buis steken...

Eenzaamheid troef...

Simon
08-03-04, 10:29
Geplaatst door mark61
Er waren ook wezen bij. Die hadden sowieso niemand om naar terug te gaan.

Als je die kinderen mag geloven ja ... maar dat zou ik niet altijd doen. En dan nog horen ze bij de kinderopvang in Marokko terecht te komen. Lijkt mij veel gezonder voor die kinderen.

taouanza
08-03-04, 10:38
Geplaatst door Simon
Als je die kinderen mag geloven ja ... maar dat zou ik niet altijd doen. En dan nog horen ze bij de kinderopvang in Marokko terecht te komen. Lijkt mij veel gezonder voor die kinderen.

Je zou toch denken dat een wees allang blij is als hij kleding kreeg ipv van een punt te maken dat hij ze zelf niet mocht uitkiezen. Als je niet kan waarderen wat je hebt maakt het volgens mij geen bal uit waar je bent.

Julien
08-03-04, 11:08
Geplaatst door MocroStyle
Wat loop je nou te steigeren, zottekop. Die hele welvaart zoals jij die kent is voortgekomen uit jarenlange onderdrukking en uitbuiting van wat we nu noemen 3de wereldlanden. Nog steeds slaat Europa munt uit de goedkope arbeidskrachten in deze landen, maar owee als er allochtoon aan de grens staat.

Het wordt tijd om die welvaart te delen, door a. te investeren in deze landen of b. de economische vluchtelingen met open armen ontvangen.

salut, mon amie :fuckit2:

Marokko verpest zelf het eigen land, dat heeft dus echt niks met Franse onderdrukking 100 jaar geleden te maken. Beetje zwak om daar nog steeds mee aan te komen. Dat de Marokkaanse regering niks doet voor haar bevolking, is een Marokkaans probleem.

Frankrijk helpt deze kinderen, dat kun je niet van Marokko zeggen.

MocroStyle
08-03-04, 11:49
Geplaatst door Julien
Marokko verpest zelf het eigen land, dat heeft dus echt niks met Franse onderdrukking 100 jaar geleden te maken. Beetje zwak om daar nog steeds mee aan te komen. Dat de Marokkaanse regering niks doet voor haar bevolking, is een Marokkaans probleem.

Frankrijk helpt deze kinderen, dat kun je niet van Marokko zeggen.

Marokko, Frankrijk, Nederland, Amerika..allemaal één pot nat. Niemand bekommert zich om het welzijn van de burgers in deze landen. Als het aan jou lag dan was Europa allang gestopt met ontwikkelingshulp, waarmee de jarenlange uitbuiting in de vorm van rijstpakketjes wordt goedgepraat.

armoede..eigen schuld dikke bult..toch Julien?

Julien
08-03-04, 12:06
Geplaatst door MocroStyle
Marokko, Frankrijk, Nederland, Amerika..allemaal één pot nat. Niemand bekommert zich om het welzijn van de burgers in deze landen. Als het aan jou lag dan was Europa allang gestopt met ontwikkelingshulp, waarmee de jarenlange uitbuiting in de vorm van rijstpakketjes wordt goedgepraat.

armoede..eigen schuld dikke bult..toch Julien?

Wat klets je nou man. ik vind het juist goed dat Frankrijk dit doet voor Marokkaanse kinderen!! Maar als jij begint over de westerse uitbuitingsamenleving, dan moet je wel eerst naar Marokko kijken. In Marokko worden deze kinderen aan hun lot overgelaten, maar in o.a. Frankrijk worden deze kinderen juist geholpen!

En dat gemekker over de kolonisatie; kijk, het is geen mooie geschiedenis, maar het heeft Frankrijk echt niet zoveel opgebracht hoor als jij denkt. Achteraf gezien was het misschien econmisch beter voor Frankrijk om geen Maghreb als kolonie te hebben gehad.

MocroStyle
08-03-04, 12:54
Geplaatst door Julien
Wat klets je nou man. ik vind het juist goed dat Frankrijk dit doet voor Marokkaanse kinderen!! Maar als jij begint over de westerse uitbuitingsamenleving, dan moet je wel eerst naar Marokko kijken. In Marokko worden deze kinderen aan hun lot overgelaten, maar in o.a. Frankrijk worden deze kinderen juist geholpen!

En dat gemekker over de kolonisatie; kijk, het is geen mooie geschiedenis, maar het heeft Frankrijk echt niet zoveel opgebracht hoor als jij denkt. Achteraf gezien was het misschien econmisch beter voor Frankrijk om geen Maghreb als kolonie te hebben gehad.

Hoor je mij dan met vol lof over Marokko praten? Ik zeg juist dat het er ook schort aan een menselijke behandeling van haar burgers. Waar is het Westen dat zich zo bekommert om het welzijn van deze burgers? Of krijgen we dat in de speech of the union te horen zodra duidelijk wordt dat de olie onder de Sahara zo gek nog niet is?

Het Westen kan goedkoop grondstoffen blijven importeren uit Afrika door de heersende armoede en de daarmee gepaard gaande (burger)oorlogen. Het gaat dus wel verder dan een onprettige geschiedenis van kolonisatie en onderdrukking. Zolang we als maatschappij dit in stand houden zal je mij niet horen klagen als er mensen bij de grenzen staan die ook graag willen meeprofiteren van hun natuurlijke grondstoffen en de welvaart die het met zich meebrengt.

MokroMike
08-03-04, 13:02
Geplaatst door Julien
Wat klets je nou man. ik vind het juist goed dat Frankrijk dit doet voor Marokkaanse kinderen!! Maar als jij begint over de westerse uitbuitingsamenleving, dan moet je wel eerst naar Marokko kijken. In Marokko worden deze kinderen aan hun lot overgelaten, maar in o.a. Frankrijk worden deze kinderen juist geholpen!

En dat gemekker over de kolonisatie; kijk, het is geen mooie geschiedenis, maar het heeft Frankrijk echt niet zoveel opgebracht hoor als jij denkt. Achteraf gezien was het misschien econmisch beter voor Frankrijk om geen Maghreb als kolonie te hebben gehad.


je hebt geen benul waar je over praat. Het zijn de Fransen die nog steeds de controle hebben over de marokkaanse economie en die ervoor zorgen dat hun slaaf MO6 aan de macht kan blijven en het volk kan terroriseren.

Zonder de Fransen had het marokkaanse volk het koningshuis allang platgebrand.

en dit geld zo'n beetje ook voor Tunesie en Algerije

Goodnight
08-03-04, 13:17
Geplaatst door Julien
Mooie documentaire, maar wat een leed zeg. ik voelde echt medelijden met die kinderen.

Erg mooi van Frankrijk dat het deze kinderen een tehuis biedt. Ook erg frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko. Ze wonen liever familieloos in Frankrijk dan met familie in Marokko.

Frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko?
Waar zou dat aan liggen denk je?
Niemand wil liever familieloos ergens wonen, tenzij je gedwongen wordt door omstandigheden waarin je leeft.

helaas ben ik pas halverwege de docu gaan kijken dus heb niet kunnen zien of ze ook hebben laten zien wat deze jongens zo'n beslissing laten nemen.

Goodnight
08-03-04, 13:18
Geplaatst door Orakel
Volgens mij lees je dingen die er niet staan. :hihi:

Toen ik de docu zag, moest ik denken aan een docu uit de VS die ik es gezien heb. Ging over criminele jongeren die als leerstraf een dag doobrachten in de gevangenis en daar ook als gevangenen behandeld werden. Ging er bruut aan toe en ze werden zelfs bedreigd door de inmates. Scheen wel te helpen, want ze waren gelijk van hun romantische beeld van de misdaad en de jail als status af.

Zo'n docu van Tegenlicht bevordert misschien ook wel het besef van wat we hier eigenlijk hebben en waar we voor moeten strijden. Zou niet verkeerd zijn voor een hoop criminele jongeren.
Zie het maar als beroepsdeformatie mijnerzijds. :wink:

heb je het opgenomen? :wink:

MocroStyle
08-03-04, 13:21
Geplaatst door Goodnight
Frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko?
Waar zou dat aan liggen denk je?
Niemand wil liever familieloos ergens wonen, tenzij je gedwongen wordt door omstandigheden waarin je leeft.

helaas ben ik pas halverwege de docu gaan kijken dus heb niet kunnen zien of ze ook hebben laten zien wat deze jongens zo'n beslissing laten nemen.

ik denk vooral uitzichtloosheid.

Goodnight
08-03-04, 13:22
Geplaatst door MocroStyle
Wat loop je nou te steigeren, zottekop. Die hele welvaart zoals jij die kent is voortgekomen uit jarenlange onderdrukking en uitbuiting van wat we nu noemen 3de wereldlanden. Nog steeds slaat Europa munt uit de goedkope arbeidskrachten in deze landen, maar owee als er allochtoon aan de grens staat.

Het wordt tijd om die welvaart te delen, door a. te investeren in deze landen of b. de economische vluchtelingen met open armen ontvangen.

salut, mon amie :fuckit2:

:duim:

Julien
08-03-04, 13:28
Geplaatst door MokroMike
je hebt geen benul waar je over praat. Het zijn de Fransen die nog steeds de controle hebben over de marokkaanse economie en die ervoor zorgen dat hun slaaf MO6 aan de macht kan blijven en het volk kan terroriseren.

Zonder de Fransen had het marokkaanse volk het koningshuis allang platgebrand.

en dit geld zo'n beetje ook voor Tunesie en Algerije

Bron??

Kletskoek, wat voor nut heeft Frankrijk om de Marokkaanse economie te beheersen?

Julien
08-03-04, 13:29
Geplaatst door Goodnight
Frappant hoe graag de Marokkanen weg willen uit Marokko?
Waar zou dat aan liggen denk je?
Niemand wil liever familieloos ergens wonen, tenzij je gedwongen wordt door omstandigheden waarin je leeft.

helaas ben ik pas halverwege de docu gaan kijken dus heb niet kunnen zien of ze ook hebben laten zien wat deze jongens zo'n beslissing laten nemen.

Daarom dus mooi dat deze kinderen opgevangen worden in Frankrijk.

Goodnight
08-03-04, 13:37
Geplaatst door Julien
Daarom dus mooi dat deze kinderen opgevangen worden in Frankrijk.

Heel leuk dat je Frankrijk wil propageren Julien.
Dat Frankrijk deze kinderen opvang is natuurlijk een heel mooi gegeven.
Maar ik denk dat men daar niet bij gebaat is, ik geloof ook niet dat het uit goedhartigheid is of medeleven met de Marokkaanse jeugd.

Waarom ik dat denk?
Ik blijf maar telkens denken aan het feit dat de regering verder niet veel schijnt te doen aan de gevaren die in die achterbuurten loeren.Ik denk dat ze daar maar eerst eens moeten beginnen.

Verder heeft niemand er wat aan dat er een 12 jarige jongetje moederziel alleen ronddwaalt in een vreemd land.

Ze hadden hem terug moeten sturen naar zijn moeder.
Verder zouden ze dan maar dat geld moeten steken in goede voorlichting zodat mensen in Marokko kunnen zien dat de ellende die ze opwacht in de achterbuurten van Marseille het niet waard is om je kind voor op te offeren.

Wat moet er van zo'n kind worden?Die beland in de prostitutie of drugshandel....

Dus snap wel dat je lofzang afsteekt voor je geliefde France, maar ik denk dat onder het vernisje veel rottigheid schuilt.

850
08-03-04, 13:37
Geplaatst door MocroStyle
ik denk vooral uitzichtloosheid.

Dat denk ik ook ja.......
En moeders die hun kroost er heen sturen om voor brood op de plank te zorgen.
Ik kreeg zelfs het vermoeden dat die ouders willen dat hun kids het criminele pad op gaan zodat ze des te sneller poen kunnen sturen naar Marokko.....

Julien
08-03-04, 13:44
Geplaatst door Goodnight
Heel leuk dat je Frankrijk wil propageren Julien.
Dat Frankrijk deze kinderen opvang is natuurlijk een heel mooi gegeven.
Maar ik denk dat men daar niet bij gebaat is, ik geloof ook niet dat het uit goedhartigheid is of medeleven met de Marokkaanse jeugd.

Waarom ik dat denk?
Ik blijf maar telkens denken aan het feit dat de regering verder niet veel schijnt te doen aan de gevaren die in die achterbuurten loeren.Ik denk dat ze daar maar eerst eens moeten beginnen.

Verder heeft niemand er wat aan dat er een 12 jarige jongetje moederziel alleen ronddwaalt in een vreemd land.

Ze hadden hem terug moeten sturen naar zijn moeder.
Verder zouden ze dan maar dat geld moeten steken in goede voorlichting zodat mensen in Marokko kunnen zien dat de ellende die ze opwacht in de achterbuurten van Marseille het niet waard is om je kind voor op te offeren.

Wat moet er van zo'n kind worden?Die beland in de prostitutie of drugshandel....

Dus snap wel dat je lofzang afsteekt voor je geliefde France, maar ik denk dat onder het vernisje veel rottigheid schuilt.

het is nou eenmaal nooit goed hé!
als Europa illegalen het land uittrapt zijn Europeanen maar een stelletje xenophoben, maar als Europeanen illegale kinderen opvangt zijn ze ook verkeerd bezig.

:moe:

De "favella's" in Parijs, Lyon en Marseille die vnl bevolkt worden door mensen uit de Maghreb zijn inderdaad een groot probleem, maar dat is het gevolg van de rechtse Franse politiek van de laatste tijd. Ook autochtone Fransen die arm zijn hebben het niet goed in Frankrijk. Frankrijk kent geen sociaal stelsel als in NL.. uitkeringen komen maar weinig voor in Fr.

Ik hoef geen lofzang af te stken voor France, maar ik wou er alleen maar op wijzen dat Marokko wel wat meer mag doen voor deze kinderen. Nu doet Frankrijk dat, en dat is erg goed.

mark61
08-03-04, 15:49
Geplaatst door Simon
Als je die kinderen mag geloven ja ... maar dat zou ik niet altijd doen. En dan nog horen ze bij de kinderopvang in Marokko terecht te komen. Lijkt mij veel gezonder voor die kinderen.

Er waren er twee die elkaar kenden uit het weeshuis waarin ze zaten. Lijkt me een beetje overdreven om dat in te studeren. Vooral als het toch niet uitmaakt voor hoe ze in Frankrijk behandeld worden. En blijkbaar vonden ze het niet leuk.

mark61
08-03-04, 15:53
Geplaatst door taouanza
Je zou toch denken dat een wees allang blij is als hij kleding kreeg ipv van een punt te maken dat hij ze zelf niet mocht uitkiezen. Als je niet kan waarderen wat je hebt maakt het volgens mij geen bal uit waar je bent.

Je geeft de definitie van een economische vluchteling. Veel mensen willen meer dan kleren aan hun lijf.

taouanza
08-03-04, 16:47
Geplaatst door mark61
Je geeft de definitie van een economische vluchteling. Veel mensen willen meer dan kleren aan hun lijf.

Inderdaad, maar ook in een normaal gezin ben je afhankelijk van je ouders tot je je eigen geld verdient.Ik koop ook kleding voor me dochter het liefst als ze er zelf niet bij is.:hihi:
Het bedrag waarvoor zij een trui koopt koop ik een heel outfit.

mark61
08-03-04, 17:09
Geplaatst door taouanza
Inderdaad, maar ook in een normaal gezin ben je afhankelijk van je ouders tot je je eigen geld verdient.Ik koop ook kleding voor me dochter het liefst als ze er zelf niet bij is.:hihi:
Het bedrag waarvoor zij een trui koopt koop ik een heel outfit.

Zo is t maar net. Maar het zijn dan ook kinderen.

taouanza
08-03-04, 17:11
Geplaatst door mark61
Zo is t maar net. Maar het zijn dan ook kinderen.

Maar mijn dochter is wel blij met wat ze krijgt.

000NobelPrizes
08-03-04, 17:13
Geplaatst door mark61
Er waren er twee die elkaar kenden uit het weeshuis waarin ze zaten. Lijkt me een beetje overdreven om dat in te studeren. Vooral als het toch niet uitmaakt voor hoe ze in Frankrijk behandeld worden. En blijkbaar vonden ze het niet leuk.
Het ligt vast ook aan hun verwachtingspatroon. Frankrijk geeft hen gratis onderdak, maaltijden, zakgeld, onderwijs en veel persoonlijke begeleiding. Als ze dan mopperen dat ze hun peperdure Nikes en trainingspakken niet zomaar mogen aanschaffen, heeft wellicht iemand hen het achterhaalde sprookje wijsgemaakt dat je in Europa de goudpotten op straat vindt, of iets dergelijks.

Ik ben het met Taouanza eens dat het opvallend was hoe ze zich beklaagden over de kleren die ze kregen. Nogal rare attitude.

En voor wat betreft de klagers over zelfzuchtig Frankrijk: die kids werden toch maar wel mooi opgevangen met alles erop en eraan. Dat kon je van die ene Marokkaanse oom van die jongen niet zeggen, want die heeft zich niet bepaald om zijn eigen neef bekommerd.

Rabi'ah.
08-03-04, 18:10
Wat zijn burgers van ex-koloniale landen toch altijd vol schuldbewuste zelfkritiek :moe: :moe::moe:. Zich zo bewust van wat ze de autochtone bevolking van de door hen overheerste landen hebben aangedaan :moe: :moe: :moe: Zich zo bewust van het feit dat ze onze landen (d.w.z. zowat alle landen in het M-O, Azië, Afrika en Zuid-Anerika), vaak tientallen jaren na de onafhankelijkheid hebben opgescheept met rassenconflicten, een waardeloze economie, minderwaardigheidscomplexen en een leeggeroofd land :moe: :moe: :moe:. Wat is Nederland zich er b.v. toch bewust van dat de periode van grote economische bloei onder de elite (de zg'. "Gouden Eeuw") gebouwd is op de onderdrukking, uitbuiting en vernederingen van hele volksstammen negers en Javanen :moe: :moe: :moe:. En dan vooral de mond vol hebben over de zogenaamde "Westerse beschaving". Wat, de Westerse beschaving van de slavernij, het kolonialisme, de holocaust, het zionisme, de eeuwenlange (en nog steeds voortdurende) onderdrukking van de vrouw, de Westerse beschaving van het standrechtelijk excecuteren van Hindoestaanse opstandelingen en het met gifgas vergassen van Marokkaanse vrijheidsstrijders? Die beschaving? In één woord: Walgelijk! Bah, ik ga bijna over mn nek zeg....... :kotsen2: :kotsen2: :kotsen2: En dan nog durven te zeggen dat "allochtonen ook eens hun hand in eigen boezem moeten steken". Geneesheer, genees uzelf! :mad: :mad: :mad:

Groetjes,

Rabiah.

mark61
08-03-04, 18:14
Geplaatst door taouanza
Maar mijn dochter is wel blij met wat ze krijgt.

Die heeft vast een betere moeder. Of überhaupt een moeder.

Julien
08-03-04, 18:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat zijn burgers van ex-koloniale landen toch altijd vol schuldbewuste zelfkritiek :moe: :moe::moe:. Zich zo bewust van wat ze de autochtone bevolking van de door hen overheerste landen hebben aangedaan :moe: :moe: :moe: Zich zo bewust van het feit dat ze onze landen (d.w.z. zowat alle landen in het M-O, Azië, Afrika en Zuid-Anerika), vaak tientallen jaren na de onafhankelijkheid hebben opgescheept met rassenconflicten, een waardeloze economie, minderwaardigheidscomplexen en een leeggeroofd land :moe: :moe: :moe:. Wat is Nederland zich er b.v. toch bewust van dat de periode van grote economische bloei onder de elite (de zg'. "Gouden Eeuw") gebouwd is op de onderdrukking, uitbuiting en vernederingen van hele volksstammen negers en Javanen :moe: :moe: :moe:. En dan vooral de mond vol hebben over de zogenaamde "Westerse beschaving". Wat, de Westerse beschaving van de slavernij, het kolonialisme, de holocaust, het zionisme, de eeuwenlange (en nog steeds voortdurende) onderdrukking van de vrouw, de Westerse beschaving van het standrechtelijk excecuteren van Hindoestaanse opstandelingen en het met gifgas vergassen van Marokkaanse vrijheidsstrijders? Die beschaving? In één woord: Walgelijk! Bah, ik ga bijna over mn nek zeg....... :kotsen2: :kotsen2: :kotsen2: En dan nog durven te zeggen dat "allochtonen ook eens hun hand in eigen boezem moeten steken". Geneesheer, genees uzelf! :mad: :mad: :mad:

Groetjes,

Rabiah.

Makkelijk he, de schuld altijd bij de ander leggen!!

Het is ook niet te veel gevraagd aan een land om voor je eigen kinderen te zorgen? Het westen is zo slecht, het niet-westen heeft natuurlijk absoluut geen bloedig verleden :moe:

Walgelijk deze gedachten :kotsen2: :kotsen2:

mark61
08-03-04, 18:18
Geplaatst door 000NobelPrizes
heeft wellicht iemand hen het achterhaalde sprookje wijsgemaakt dat je in Europa de goudpotten op straat vindt, of iets dergelijks.

Zeker. Die mythe waart nog steeds door de wereld. Je dacht toch niet dat de mensen die het 'gehaald' hebben de waarheid gaan vertellen?


Ik ben het met Taouanza eens dat het opvallend was hoe ze zich beklaagden over de kleren die ze kregen. Nogal rare attitude.

Jazeker. Het zijn dan ook typisch (heel kleine) kinderen. Waanzin dat 12-jarigen op stap gaan.


Dat kon je van die ene Marokkaanse oom van die jongen niet zeggen, want die heeft zich niet bepaald om zijn eigen neef bekommerd.

Het werd mij niet duidelijk wat daar gebeurde. Waarschijnlijk lijkt mij, dat de man hem in het gareel wilde krijgen: naar school, en verder thuis blijven om niet in de shit te komen. Zoiets wellicht. Nah daar had hij natuurlijk geen trek in.

000NobelPrizes
08-03-04, 18:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat zijn burgers van ex-koloniale landen toch altijd vol schuldbewuste zelfkritiek :moe: :moe::moe:. Zich zo bewust van wat ze de autochtone bevolking van de door hen overheerste landen hebben aangedaan :moe: :moe: :moe: Zich zo bewust van het feit dat ze onze landen (d.w.z. zowat alle landen in het M-O, Azië, Afrika en Zuid-Anerika), vaak tientallen jaren na de onafhankelijkheid hebben opgescheept met rassenconflicten, een waardeloze economie, minderwaardigheidscomplexen en een leeggeroofd land :moe: :moe: :moe:. Wat is Nederland zich er b.v. toch bewust van dat de periode van grote economische bloei onder de elite (de zg'. "Gouden Eeuw") gebouwd is op de onderdrukking, uitbuiting en vernederingen van hele volksstammen negers en Javanen :moe: :moe: :moe:. En dan vooral de mond vol hebben over de zogenaamde "Westerse beschaving". Wat, de Westerse beschaving van de slavernij, het kolonialisme, de holocaust, het zionisme, de eeuwenlange (en nog steeds voortdurende) onderdrukking van de vrouw, de Westerse beschaving van het standrechtelijk excecuteren van Hindoestaanse opstandelingen en het met gifgas vergassen van Marokkaanse vrijheidsstrijders? Die beschaving? In één woord: Walgelijk! Bah, ik ga bijna over mn nek zeg....... :kotsen2: :kotsen2: :kotsen2: En dan nog durven te zeggen dat "allochtonen ook eens hun hand in eigen boezem moeten steken". Geneesheer, genees uzelf! :mad: :mad: :mad:

Groetjes,

Rabiah.

Dat van die minderwaardigheidscomplexen ben ik roerend met je eens.

Voor de rest: ach, sommigen klampen zich nu eenmaal graag vast aan zelfbeklag.

Gelukkig hadden wij een verschillende attitude naar de Duitsers; anders hadden we nog steeds jammerend op braakliggend land gezeten, mopperend op wat die rotmoffen ons hebben aangedaan.

Julien
08-03-04, 18:21
Het werd mij niet duidelijk wat daar gebeurde. Waarschijnlijk lijkt mij, dat de man hem in het gareel wilde krijgen: naar school, en verder thuis blijven om niet in de shit te komen. Zoiets wellicht. Nah daar had hij natuurlijk geen trek in.

Beste Mark, als je opgelet had, had je gehoord dat deze achterlijke oom zijn neefje opsloot in een kamer en hem geen eten gaf.

Dit is nooit goed te praten. In Frankrijk stonden er gelukkig wel wat Fransen voor deze jongen klaar.
Erg ontroerend was het gesprek van de Marokkaanse Française die zijn ouders opbelde in Marokko.

000NobelPrizes
08-03-04, 18:26
Geplaatst door mark61
Zeker. Die mythe waart nog steeds door de wereld. Je dacht toch niet dat de mensen die het 'gehaald' hebben de waarheid gaan vertellen?

Het eind van de reportage: hij zat in Casa en wist nu van de hoed en de rand, maar wilde alsnog terug.


Jazeker. Het zijn dan ook typisch (heel kleine) kinderen. Waanzin dat 12-jarigen op stap gaan.

De jongste was 14. De rest 16 of 17. En oud genoeg om zelf op pad te gaan.


Het werd mij niet duidelijk wat daar gebeurde. Waarschijnlijk lijkt mij, dat de man hem in het gareel wilde krijgen: naar school, en verder thuis blijven om niet in de shit te komen. Zoiets wellicht. Nah daar had hij natuurlijk geen trek in.
Gewoon opvoeden bedoel je?
Tsja, het is inderdaad erg vervelend als je zoiets moet ondergaan.
Daarom had oomlief er bij voorbaat niet veel trek in: hij zag de bui al hangen, en vond het een veel beter idee om dat iemand anders in zijn maag te splitsen. Frankrijk bijvoorbeeld. En zo is de cirkel weer rond.

mark61
08-03-04, 18:27
Geplaatst door Julien
Beste Mark,(...) Marokkaanse Française die zijn ouders opbelde in Marokko.

Oh excusez moi. Zat ook maar met 1 oog te kijken. Maar ik dacht dat die jongen dat zelf zei, na veel aandringen en zwijgen. Zijn oom heb ik er niet over gehoord. Of anders kon ik het niet verstaan. Dus of het ook waar was weet ik niet. Jah ontroerend was het wel.

mark61
08-03-04, 18:30
Geplaatst door 000NobelPrizes
Het eind van de reportage: hij zat in Casa en wist nu van de hoed en de rand, maar wilde alsnog terug.

Jah. Dacht zeker toch dat het in F makkelijker is om het te gaan maken, op welke (il)legale manier dan ook. En dat is objectief gezien wrschl. ook zo.


Gewoon opvoeden bedoel je?

Jah dat dacht ik, maar volgens Julien is het niet waar.

taouanza
08-03-04, 18:32
Geplaatst door mark61
Die heeft vast een betere moeder. Of überhaupt een moeder.

Wat ik bedoelde te zeggen is je zo materialistisch ingesteld bent, ben je nergens tevreden.Elke keer komen er nieuwe nikes gucci's mobieltjes uit.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat zo'n 'vluchteling' tranen met tuiten huilde omdat ze geen topje mocht dragen.Nou dat hoeft mijn in Nederland opgegroeide dochter mij echt niet te flikken. OOK in het westen kan je niet alles krijgen wat je wilt.
En die kinderen wel dat idee hebben zullen nooit tevreden zijn.
Ze zijn behalve slachtoffer van armoede ook nog slachtoffer van hun illusies.

Tomas
08-03-04, 18:36
Geplaatst door taouanza

Nou dat hoeft mijn in Nederland opgegroeide dochter mij echt niet te flikken.

Het zou mij niks verbazen als jouw dochter politiek asiel in de vs zou aanvragen. En die van mij ook trouwens.

000NobelPrizes
08-03-04, 18:39
Geplaatst door mark61
[B]Jah. Dacht zeker toch dat het in F makkelijker is om het te gaan maken, op welke (il)legale manier dan ook. En dat is objectief gezien wrschl. ook zo.

Hij leek even op de goede weg, met zijn werkvergunning en baantje.
Dat hij even later in de bajes opdook, verbaasde me. Misschien was werken toch niet zo luisterrijk als hij gedacht had.

taouanza
08-03-04, 18:49
Geplaatst door Tomas
Het zou mij niks verbazen als jouw dochter politiek asiel in de vs zou aanvragen. En die van mij ook trouwens.

Ach, ik heb vorige week afgeprijste schoenen voor haar gekocht bij de Piet Kerkhof en ze is nog in de wolken over.

Smaak en geld zijn twee totaal verschillende dingen.:wink:

Tomas
08-03-04, 18:53
Geplaatst door taouanza
Ach, ik heb vorige week afgeprijste schoenen voor haar gekocht bij de Piet Kerkhof en ze is nog in de wolken over.

Smaak en geld zijn twee totaal verschillende dingen.:wink:

Ja, ik weet 't... Maar die van mij noemt mij tegenwoordig veels te vaak jongensnamen in haar verhalen. Daar krijg ik nou de kriebels van.

taouanza
08-03-04, 18:57
Geplaatst door Tomas
Ja, ik weet 't... Maar die van mij noemt mij tegenwoordig veels te vaak jongensnamen in haar verhalen. Daar krijg ik nou de kriebels van.

Ikke niet maar ik ben bijvoorbaat doodsbang.:eek:

Tomas
08-03-04, 19:00
Geplaatst door taouanza
Ikke niet maar ik ben bijvoorbaat doodsbang.:eek:

Met kriebels bedoel ik natuurlijk wel moordneigingen. 't is maar dat je 't weet.

taouanza
08-03-04, 19:01
Geplaatst door Tomas
Met kriebels bedoel ik natuurlijk wel moordneigingen. 't is maar dat je 't weet.

Kan ik ergens een grote broer voor haar kopen?:cheefbek:

Tomas
08-03-04, 19:05
Geplaatst door taouanza
Kan ik ergens een grote broer voor haar kopen?:cheefbek:

Waar haal je tegenwoordig nou nog een betrouwbare grote broer? Niet bij Piet Kerkhof, that's for sure.

taouanza
08-03-04, 19:08
Geplaatst door Tomas
Waar haal je tegenwoordig nou nog een betrouwbare grote broer? Niet bij Piet Kerkhof, that's for sure.


:haha:

Tomas
08-03-04, 19:11
Geplaatst door taouanza
:haha:

Ze lacht!! :)

Volgens Alcinogwat zit ik nou goed.

mark61
08-03-04, 19:17
Geplaatst door taouanza
Wat ik bedoelde te zeggen is je zo materialistisch ingesteld bent, ben je nergens tevreden.Elke keer komen er nieuwe nikes gucci's mobieltjes uit.

Ja dat is natuurlijk zo. Mensen zijn overal mensen. En kinderen al helemaal. Ik weet alleen niet waar de grens ligt tussen 'gerechtvaardigd' materialisme (dwz direct na de eerste levensbehoeften) en 'overdreven' materialisme. Iedereen streeft naar welvaart. Maar wanneer weet je dat het genoeg is, en hoe houd je er dan mee op? Das in NL in ieder geval problematisch. Zolang de omstandigheden een rem op je consumptie zetten is er geen probleem. Maar als die rem wegvalt...

Ik zou in ieder geval niet willen beweren dat het westen meer of minder materialistisch is dan de rest van de wereld. Stel me voor dat dat overal hetzelfde is. Given half a chance.

000NobelPrizes
08-03-04, 19:27
Geplaatst door mark61
Ja dat is natuurlijk zo. Mensen zijn overal mensen. En kinderen al helemaal. Ik weet alleen niet waar de grens ligt tussen 'gerechtvaardigd' materialisme (dwz direct na de eerste levensbehoeften) en 'overdreven' materialisme. Iedereen streeft naar welvaart. Maar wanneer weet je dat het genoeg is, en hoe houd je er dan mee op? Das in NL in ieder geval problematisch. Zolang de omstandigheden een rem op je consumptie zetten is er geen probleem. Maar als die rem wegvalt...

Ik zou in ieder geval niet willen beweren dat het westen meer of minder materialistisch is dan de rest van de wereld. Stel me voor dat dat overal hetzelfde is. Given half a chance.
Materialisme is de mens eigen. Maar normaal is het zo dat je, als je veel wilt, er veel voor doet.
Waar het om ging, was dat deze jongens dure Nikes wilden en trainingspakken, terwijl ze geen stuiver te makken hadden. Dan zou het toch logischer zijn dat ze dankbaar waren voor hetgeen ze kregen.

taouanza
08-03-04, 19:29
Geplaatst door Tomas
Ze lacht!! :)

Volgens Alcinogwat zit ik nou goed.

Doe niet zo raar ik moet altijd om jou lachen. :hihi:

taouanza
08-03-04, 19:31
Geplaatst door mark61
Ja dat is natuurlijk zo. Mensen zijn overal mensen. En kinderen al helemaal. Ik weet alleen niet waar de grens ligt tussen 'gerechtvaardigd' materialisme (dwz direct na de eerste levensbehoeften) en 'overdreven' materialisme. Iedereen streeft naar welvaart. Maar wanneer weet je dat het genoeg is, en hoe houd je er dan mee op? Das in NL in ieder geval problematisch. Zolang de omstandigheden een rem op je consumptie zetten is er geen probleem. Maar als die rem wegvalt...

Ik zou in ieder geval niet willen beweren dat het westen meer of minder materialistisch is dan de rest van de wereld. Stel me voor dat dat overal hetzelfde is. Given half a chance.

Ik vind het ook altijd wonderbaarlijk dat mensen met geld bruine boterhammen met kaas naar hun werk nemen. Als ik ergens in de buurt iets warms kan eten ga ik echt geen boterhammen meenemen.
Hollandse nuchterheid.:wink:

mark61
08-03-04, 19:36
Geplaatst door taouanza
Ik vind het ook altijd wonderbaarlijk dat mensen met geld bruine boterhammen met kaas naar hun werk nemen.

Cursus Hollanders voor gevorderden: Genieten is slecht! Erfzonde! In de oorlog hadden ze honger! Denk aan alle arme mensen in de wereld die honger hebben!

Ongeveer in die volgorde. Of is het gewoon gebrek aan culinaire interesse? Ik haat kaas.

000NobelPrizes
08-03-04, 19:40
Geplaatst door mark61
Cursus Hollanders voor gevorderden: Genieten is slecht! Erfzonde! In de oorlog hadden ze honger! Denk aan alle arme mensen in de wereld die honger hebben!

Ongeveer in die volgorde. Of is het gewoon gebrek aan culinaire interesse? Ik haat kaas.
Allemaal waar.
Sober zijn, hard werken, sparen.

PS: Ik ben dol op Stilton en Blue D'Auvergne.

mark61
08-03-04, 19:40
Geplaatst door 000NobelPrizes
Materialisme is de mens eigen. Maar normaal is het zo dat je, als je veel wilt, er veel voor doet.

Buiten het westen is het verband tussen het één en het ander vaak niet waar te nemen...


Waar het om ging, was dat deze jongens dure Nikes wilden en trainingspakken, terwijl ze geen stuiver te makken hadden. Dan zou het toch logischer zijn dat ze dankbaar waren voor hetgeen ze kregen.

...en in het algemeen voor kinderen al helemaal niet. Doelgerichtheid kan je ze niet ontzeggen. Voor die Nikes waren ze gekomen, goedschiks of kwaadschiks. Dankbaarheid is geloof ik voor christenen. :hihi: nee hoor tis tuig.

taouanza
08-03-04, 19:45
Geplaatst door mark61
...en in het algemeen voor kinderen al helemaal niet. Doelgerichtheid kan je ze niet ontzeggen. Voor die Nikes waren ze gekomen, goedschiks of kwaadschiks. Dankbaarheid is geloof ik voor christenen. :hihi: nee hoor tis tuig.

als mijn dochter een drama zou gaan maken om Nikes zou ik in de lach schieten.:haha:

mark61
08-03-04, 19:50
Geplaatst door taouanza
als mijn dochter een drama zou gaan maken om Nikes zou ik in de lach schieten.:haha:

Tis maar wat voor Doel je in het leven hebt... :roker:

taouanza
08-03-04, 19:52
Geplaatst door mark61
Tis maar wat voor Doel je in het leven hebt... :roker:

Ik zou willen dat ze uitblinkt qua school en persoonlijkheid en niet qua merkkleding.

000NobelPrizes
08-03-04, 19:56
Geplaatst door mark61
Tis maar wat voor Doel je in het leven hebt... :roker:
Of welk doel je meekrijgt.

mark61
08-03-04, 19:59
Geplaatst door taouanza
Ik zou willen dat ze uitblinkt qua school en persoonlijkheid en niet qua merkkleding.

Hoe Draagt Men Doel Over Op Kind Gebukt Onder Peer Pressure...

000NobelPrizes
08-03-04, 20:05
Geplaatst door mark61
Hoe Draagt Men Doel Over Op Kind Gebukt Onder Peer Pressure...
Zit je nu zeikerig te doen terwijl iemand probeert haar dochter goed op te voeden?

taouanza
08-03-04, 20:14
Geplaatst door mark61
Hoe Draagt Men Doel Over Op Kind Gebukt Onder Peer Pressure...

Niks gebukt, ze staat er boven. :ego:

mark61
08-03-04, 22:43
Geplaatst door 000NobelPrizes
Zit je nu zeikerig te doen terwijl iemand probeert haar dochter goed op te voeden?

Kon wel een probleem zijn. Maar kijk, tis al opgelost:


Niks gebukt, ze staat er boven.

Ik ben trots op haar.