PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamitische scholen weigeren autochtonen



ZbaqZbaq
07-03-04, 19:48
Ruimer toelatingsbeleid helpt zwarte school niet

door onze redacteur Hilbert Meijer

ROTTERDAM - Een ondoordacht plan, noemt Slob het voorstel dat prof.dr. Roel Kuiper twee weken geleden in het Nederlands Dagblad ontvouwde. Kuiper stelde voor reformatorische en gereformeerde scholen open te stellen voor maximaal tien procent achterstandsleerlingen, eventueel ook als zij niet vertrouwd zijn met het christelijk geloof. Dat zou een mooi gebaar zijn, vindt Kuiper, waarmee de christelijke scholen laten zien zich niet te willen ontrekken aan de zwarte-scholenproblematiek.



Maar voor scholen die daaraan beginnen, is het einde zoek, meent Slob, die donderdagavond in Rotterdam zitting had in een forum van de gereformeerde studentenvereniging VGSR. ,,Als je drie leerlingen toelaat, kun je de vierde niet meer weigeren.'' Op den duur gaat het mis met scholen die afwijken van een consistent toelatingsbeleid, vreest de onderwijswoordvoerder van de ChristenUnie.

SP-Kamerlid mw. F. Vergeer, niet bepaald voorstander van gesloten scholen omdat daar geen ontmoeting tussen culturen plaatsvindt, bevestigt die lezing. ,,Scholen die geen consequent toelatingsbeleid voeren, komen in de problemen.'' Bovendien is het zeer twijfelachtig of een opener toelatingsbeleid van reformatorische en gereformeerde scholen echt bijdraagt aan de oplossing van de problematiek op zwarte scholen, stelt de Rotterdamse onderwijsjurist prof.mr.dr. D. Mentink. Hooguit tien procent van alle scholen is 'gesloten' en het komt maar weinig voor dat bijzondere scholen allochtonen weigeren, weet hij. ,,Ik betwijfel of je met een verplichte toelating de segregatie in het onderwijs tegengaat.'' Dat is Slob uit het hart gegrepen. ,,Het is een non-discussie om een kleine groep scholen open te gooien. Je moet de problemen aanpakken waar ze liggen.''

Belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van zwarte scholen, is volgens de Onderwijsraad de samenstelling van de wijken, en niet de orthodoxe scholen die allochtone achterstandsleerlingen van niet-christelijke komaf weigeren. Er is sprake van een maatschappelijk probleem door falend huisvestingsbeleid. Dat moet worden aangepakt, vindt Slob. Daarnaast pleit hij ervoor dat zwarte scholen ruimhartig financieel ondersteund worden. Dat betekent wat hem betreft ook dat orthodoxe scholen niet al te veel op hun strepen gaan staan bij de verdeling van onderwijsgelden.

Die werkwijze is onderwijsjuridisch goed te verdedigen, weet prof. Mentink. Orthodoxe scholen staan sterk met artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd. Die vrijheid behelst een aanbiedingsrecht van onderwijs, niet het recht dat ouders hun kind naar elke school mogen sturen. Juist om die reden heeft SP-Kamerlid Vergeer bezwaar tegen artikel 23. ,,Als een school bepaalde kinderen mag weigeren, belemmert dit artikel juist de vrije schoolkeuze.''

Onzin, vindt Kamerlid Slob. ,,De vrijheid van onderwijs begint bij de mogelijkheid voor ouders een school te stichten. Daar vloeit uit voort dat ouders keuze hebben uit een groot aantal scholen.'' Het voorstel van de SP om de bekostiging van gesloten, orthodoxe scholen op termijn stop te zetten, kan de ChristenUnie niet volgen. ,,Deze scholen maken met hun toelatingsbeleid gebruik van een mogelijkheid die voortvloeit uit de Grondwet.''

Overigens signaleert Mentink na de 'witte vlucht' (Nederlandse ouders halen hun kinderen van zwarte scholen) in Rotterdam nu ook een 'zwarte vlucht': allochtone ouders willen niet dat hun kinderen op een school zitten zonder Nederlandse kinderen. Tramladingen vol allochtone leerlingen gaan nu naar scholen in 'witte' wijken. Geen verkeerde ontwikkeling, vindt SP'er Vergeer, die hamert op de ontmoeting op school tussen verschillende groepen. ,,Misschien lost zich het probleem zo op termijn vanzelf op.''
---------------------------------------------------------------------------

onvoorstelbaar dat de schuld van seggregratie wordt afgeschoven op minderheden terwijl het de autochtonen zijn die zo min mogelijk met minderheden willen samenleven.

Zeepaardje
08-03-04, 12:26
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ruimer toelatingsbeleid helpt zwarte school niet

Belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van zwarte scholen, is volgens de Onderwijsraad de samenstelling van de wijken, en niet de orthodoxe scholen die allochtone achterstandsleerlingen van niet-christelijke komaf weigeren. Er is sprake van een maatschappelijk probleem door falend huisvestingsbeleid. Dat moet worden aangepakt, vindt Slob.

,,De vrijheid van onderwijs begint bij de mogelijkheid voor ouders een school te stichten. Daar vloeit uit voort dat ouders keuze hebben uit een groot aantal scholen.'' Het voorstel van de SP om de bekostiging van gesloten, orthodoxe scholen op termijn stop te zetten, kan de ChristenUnie niet volgen. ,,Deze scholen maken met hun toelatingsbeleid gebruik van een mogelijkheid die voortvloeit uit de Grondwet.''

Overigens signaleert Mentink na de 'witte vlucht' (Nederlandse ouders halen hun kinderen van zwarte scholen) in Rotterdam nu ook een 'zwarte vlucht': allochtone ouders willen niet dat hun kinderen op een school zitten zonder Nederlandse kinderen. Tramladingen vol allochtone leerlingen gaan nu naar scholen in 'witte' wijken. Geen verkeerde ontwikkeling, vindt SP'er Vergeer, die hamert op de ontmoeting op school tussen verschillende groepen. ,,Misschien lost zich het probleem zo op termijn vanzelf op.''
---------------------------------------------------------------------------

onvoorstelbaar dat de schuld van seggregratie wordt afgeschoven op minderheden terwijl het de autochtonen zijn die zo min mogelijk met minderheden willen samenleven .

Onvoorstelbaar dat er zonder pardon zo generaliserend en ronduit gelogen wordt over autochtonen, terwijl de stelling zo krom is als een hoepel en de schuld legt bij mensen die hier helemaal NIETS aan kunnen doen. Nee, dat zou een kaaskop eens moeten doen: zich zo uitspreken over de marocs, krijg ie gelijk het hele forum over zich heen (als ie al niet gelijk gedeleete wordt).

Rabi'ah.
08-03-04, 17:42
Geplaatst door Zeepaardje
Onvoorstelbaar dat er zonder pardon zo generaliserend en ronduit gelogen wordt over autochtonen, terwijl de stelling zo krom is als een hoepel en de schuld legt bij mensen die hier helemaal NIETS aan kunnen doen. Nee, dat zou een kaaskop eens moeten doen: zich zo uitspreken over de marocs, krijg ie gelijk het hele forum over zich heen (als ie al niet gelijk gedeleete wordt).

Mag ik je er misschien vriendelijk aan herinneren dat het niet de allochtonen zijn die de buurt uit vluchten als er één wit gezin komt wonen? :moe: En wil je dat gaan ontkennen en zeggen dat het een leugen is? Kijk toch om je heen, daar is b.v. dat hele Almere op gebaseerd :moe: Maarja, toen kregen de allochtonen het ook beter, en ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig aardig wat Surinamers en Turken in Almere wonen........ :haha: :duivels: :p

Groetjes,

Rabiah.

Julien
08-03-04, 17:48
Geplaatst door Zeepaardje
Onvoorstelbaar dat er zonder pardon zo generaliserend en ronduit gelogen wordt over autochtonen, terwijl de stelling zo krom is als een hoepel en de schuld legt bij mensen die hier helemaal NIETS aan kunnen doen. Nee, dat zou een kaaskop eens moeten doen: zich zo uitspreken over de marocs, krijg ie gelijk het hele forum over zich heen (als ie al niet gelijk gedeleete wordt).

ja, da's de hypocrisie die velen niet vreemd is hier.

Blade20
08-03-04, 18:07
Hahahaha!!!

Ziehier, het begin van het einde van Christenlijke en Islamitische scholen. Ze werken ons atheisten precies in de hand. :haha:

Trouwens, ze hebben geen enkele kans, het weigeren van een bepaalde doelgroep is racistisch.

Lugh
09-03-04, 10:00
Geplaatst door Zeepaardje
Onvoorstelbaar dat er zonder pardon zo generaliserend en ronduit gelogen wordt over autochtonen, terwijl de stelling zo krom is als een hoepel en de schuld legt bij mensen die hier helemaal NIETS aan kunnen doen. Nee, dat zou een kaaskop eens moeten doen: zich zo uitspreken over de marocs, krijg ie gelijk het hele forum over zich heen (als ie al niet gelijk gedeleete wordt).
Dat is het bekende liedje hier.

MocroStyle
09-03-04, 10:09
Geplaatst door Lugh
Dat is het bekende liedje hier.

En ik zing met alle liefde mee :p

Moge jouw strafpunten snel uitgroeien tot het maximum en het je vertrek bespoedigen.

liefste
09-03-04, 10:19
Geplaatst door MocroStyle
En ik zing met alle liefde mee :p

Moge jouw strafpunten snel uitgroeien tot het maximum en het je vertrek bespoedigen.

haha

hoe kom je aan jou strafpunten?

MocroStyle
09-03-04, 10:32
Geplaatst door liefste
haha

hoe kom je aan jou strafpunten?

dat was de leeuw in mij :nerveus:

liefste
09-03-04, 10:35
Geplaatst door MocroStyle
dat was de leeuw in mij :nerveus:

Was?... za3ma

MocroStyle
09-03-04, 10:39
Geplaatst door liefste
Was?... za3ma

:fplet:

Lugh
09-03-04, 11:06
Geplaatst door MocroStyle
En ik zing met alle liefde mee :p

Moge jouw strafpunten snel uitgroeien tot het maximum en het je vertrek bespoedigen.
Insgelijks!

P.S. Een maximum aan strafpunten betekent geen vertrek maar nieuwe nick aanmaken.

Lugh
09-03-04, 11:07
Geplaatst door MocroStyle
dat was de leeuw in mij :nerveus:
correctie....de antisemiet in jou, volgens de uitleg bij de strafpunten.

MocroStyle
09-03-04, 11:23
Geplaatst door Lugh
Insgelijks!

P.S. Een maximum aan strafpunten betekent geen vertrek maar nieuwe nick aanmaken.

niet als ze je ip naar de verdoemenis verbannen. Of zijn ze nog niet zo ver hier.

En ik neem niet graag het woord anti-semiet in de mond, ik spreek liever van een kritisch geluid richting de Israelische politiek.

Lugh
09-03-04, 11:35
Geplaatst door MocroStyle
niet als ze je ip naar de verdoemenis verbannen. Of zijn ze nog niet zo ver hier.

En ik neem niet graag het woord anti-semiet in de mond, ik spreek liever van een kritisch geluid richting de Israelische politiek.
Je bent een groentje, een doorgewinterde prikker gebruikt proxy's.

MocroStyle
09-03-04, 11:41
Geplaatst door Lugh
Je bent een groentje, een doorgewinterde prikker gebruikt proxy's.

je stelt een lijstje op met ip adressen van proxy's en onbekende providers en je bant het hele zooitje. :wohaa:

Lugh
09-03-04, 11:46
Geplaatst door MocroStyle
je stelt een lijstje op met ip adressen van proxy's en onbekende providers en je bant het hele zooitje. :wohaa:
In theorie leuk bedacht, in praktijk onmogelijk :D

liefste
09-03-04, 11:48
Geplaatst door Lugh
Je bent een groentje, een doorgewinterde prikker gebruikt proxy's.
en wie mag jij dan wel niet wezen a afgelebberde blubberige vieze kikker :aftel:

TonH
09-03-04, 12:00
http://www.smilieportal.de/img/froehlich/2/47.gif
Geplaatst door liefste
en wie mag jij dan wel niet wezen a afgelebberde blubberige vieze kikker :aftel:

Da's schrikken hè, Lugh. :D

taouanza
09-03-04, 12:30
Geplaatst door liefste
en wie mag jij dan wel niet wezen a afgelebberde blubberige vieze kikker :aftel:


:haha:

MocroStyle
09-03-04, 12:41
Geplaatst door Lugh
In theorie leuk bedacht, in praktijk onmogelijk :D

ach, dat ip adres van jou vissen we wel uit je html header en dan sturen we een abuse brief richting jouw provider.

MocroStyle
09-03-04, 12:43
Geplaatst door liefste
en wie mag jij dan wel niet wezen a afgelebberde blubberige vieze kikker :aftel:

haha stoer, scheelt me heel wat werk dit :haha:

liefste
09-03-04, 12:56
Geplaatst door MocroStyle
haha stoer, scheelt me heel wat werk dit :haha: :moe:

Zeepaardje
11-03-04, 12:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Mag ik je er misschien vriendelijk aan herinneren dat het niet de allochtonen zijn die de buurt uit vluchten als er één wit gezin komt wonen? :moe: En wil je dat gaan ontkennen en zeggen dat het een leugen is? Kijk toch om je heen, daar is b.v. dat hele Almere op gebaseerd :moe: Maarja, toen kregen de allochtonen het ook beter, en ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig aardig wat Surinamers en Turken in Almere wonen........ :haha: :duivels: :p

Groetjes,

Rabiah.

Wat een grote flauwekul... Ik woon NIET in Almere (waar trouwens ook allochtonen wonen zoals je reeds zelf al zegt), ben nog nooit verhuist omdat er een "zwart" gezin in de buurt is komen wonen (integendeel, wij hebben als buurt juist een heel goed en gezellig contact met onze hindoestaanse, chinese en indonesische buren) en wens dus niet over 1 kam geschoren te worden met (een DEEL van) "de witte nederlandse bevolking" (whatever they may be). :terrorist

Wat ik wel uit eigen ervaring kan zeggen, is dat als er problemen zijn met buren, het wel opmerkelijk vaak gaat over marokkanen of antillianen en vrijwel nooit over andere bevolkingsgroepen. Enne....godsdienst heeft daar helemaal NIETS mee temaken. Antillianen zijn nl. vrijwel allemaal katholiek. Het is dus niet iets specifiek "islamitisch", maar wel antilliaans en marrokaans! :moe:

Als een kaaskop dergelijke dingen beweert krijgt ie het hele forum over zich heen, maar tegen de "discriminerende witte nederlanders" mag onbeperkt worden aangetrapt......hoe hypocriet!!!!! Oh nee, dat mag ik vast niet zeggen, dan ben ik zeker weer aan het discrimineren........ :moe: :moe: :moe:

Rabi'ah.
11-03-04, 14:24
Geplaatst door Lugh
Insgelijks!

P.S. Een maximum aan strafpunten betekent geen vertrek maar nieuwe nick aanmaken.

Daar ben jij wel het levende bewijs van, he Nefje/Circe/Dahlia/Queen Latifa/Mopa/Ahmad/Willy/Sampras/en God weet wat voor MPS-jes nog meer. :strik:

Groetjes,

Rabiah.

Lugh
11-03-04, 14:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Daar ben jij wel het levende bewijs van, he Nefje/Circe/Dahlia/Queen Latifa/Mopa/Ahmad/Willy/Sampras/en God weet wat voor MPS-jes nog meer. :strik:

Groetjes,

Rabiah.
Je ziet ze weer eens vliegen meid. Ben je soms zo van slag omdat je grote idool Nabil er niet is? Hij zit toch niet weer in de cel hoop ik?

Rabi'ah.
11-03-04, 20:43
Geplaatst door Lugh
Je ziet ze weer eens vliegen meid. Ben je soms zo van slag omdat je grote idool Nabil er niet is? Hij zit toch niet weer in de cel hoop ik?

Nefje, je kunt echt maar aan één ding denken he? :strik: Typisch geval van projectie, dit....... :moe:


Groetjes,

Rabiah.