PDA

Bekijk Volledige Versie : Helft van Marokkanen wil samenwonen vóóraf aan huwelijk. Jij óók???



Ron Haleber
09-03-04, 08:28
Helft van Marokkanen wil samenwonen vóór het huwelijk. Jij óók???


Het lijkt mij interessant met een enquête te bekijken of dit aantal "geïntegreerde"Marokkanen" ook op Maroc.NL te vinden is.


Naar mijn inschatting zijn de Marokkanen van Maroc.NL veel conservatiever dan de gemiddelde Marokkaanse Nederlander. Even kijken of dat ook waar is...?!



Ik vermeldde het onderstaande in mijn verslag over de discussie op De Balie:




Opvallend was het aantal van 50% Marokkanen dat Mohamed El Aissati noemde, die het verkiezen om voor het huwelijk met samenwonen ervaring op te doen...! :engel:




Een Marokkaanse noemde "samenwonen vóóraf" haraam (verboden volgens de islam).

Haraam of niet, toch legde onze voorzitter El Aissati - als zodanig aan het woord- duidelijk de nadruk op de Marokkaanse wens tot vóóraf samenwonen van precies 48%...! :love:

En onze voorzitter liet met géén woord zijn afkeuring daarover blijken. Integendeel het stond in zijn rij van tegen minister Verdonk gerichte argumenten dat integratie wel degelijk plaatsvindt...! Het ging Mohamed dus om meer dan om het constateren van zomaar een feit!


Ik was al erg verbaasd dat niemand over dit punt uit mijn verslag heenviel. Ook MO_NL reageert maar niet ondanks dat het erg nuttig zou zijn als hij zijn helder verhaal integraal op NVDD neerzet! Als research-medewerker van NOVA put hij het feit uit betrouwbare bron. :nerveus:


De vraag is, hoe plaats je zo'n "harame" (? :mad: ) opmerking uit mond van een 'Nederlander van Marokkaanse afkomst' - zoals hij zich verkiest te noemen - die toch als een voorbeeldig moslim door het leven gaat? Zouden moslima's er begrip voor moeten opbrengen? :fpotver:


Of raken ook de braafste moslims in dit land al te zeer verstrikt in het web van 'koefaar' dat de Nederlanders voor hen spinnen? :fpotver:


Dus dan maar snel weer terug naar de El Moumni's die streng aan het rechte pad vasthouden??? :huil2:




P.S. Het gaat mij echt niet om de persoon van Mohamed die als onze voorzitter aan het woord was en dit feit nog wel tegelijk met zijn grote dating-plannen voor deze site aan de orde stelde.

Als moslims als Aboutalib, Elatik of Harchaoui er positief mee op de proppen waren gekomen, had ik er even sterk melding van gemaakt...! :vlammen:

Ron Haleber

Lugh
09-03-04, 09:32
Jammer dat jouw bericht nu net moet samenvallen met actie van de Indonesische autoriteiten, Ron! Laten we hopen dat het onze moslims niet beïnvloedt.

Actie tegen ongehuwd samenwonen op Indonesisch eiland 09-03-2004


De autoriteiten op het Indonesische eiland Batam gaan optreden tegen ongehuwd samenwonende stellen. Dat heeft de Indonesische pers dinsdag gemeld.

De politie op Batam gaat vanaf volgende week invallen uitvoeren in huizen waarvan wordt vermoed dat er stellen 'hokken', zo meldt de krant The Jakarta Post. Stellen die worden gesnapt krijgen een boete van omgerekend bijna 500 euro en worden verplicht te trouwen. Een plaatselijke bestuurder, Azwan, zei tegen The Jakarta Post, dat Indonesië er anders dan westerse landen op zedelijk gebied strenge normen op nahoudt.

Batam heeft een bloeiende seksindustrie, waarin prostituees uit het hele land werken. De meeste klanten zijn mannen uit Singapore, die met de pont naar Batam oversteken.

taouanza
09-03-04, 09:42
Geplaatst door Lugh
Jammer dat jouw bericht nu net moet samenvallen met actie van de Indonesische autoriteiten, Ron! Laten we hopen dat het onze moslims niet beïnvloedt.

Actie tegen ongehuwd samenwonen op Indonesisch eiland 09-03-2004


De autoriteiten op het Indonesische eiland Batam gaan optreden tegen ongehuwd samenwonende stellen. Dat heeft de Indonesische pers dinsdag gemeld.

De politie op Batam gaat vanaf volgende week invallen uitvoeren in huizen waarvan wordt vermoed dat er stellen 'hokken', zo meldt de krant The Jakarta Post. Stellen die worden gesnapt krijgen een boete van omgerekend bijna 500 euro en worden verplicht te trouwen. Een plaatselijke bestuurder, Azwan, zei tegen The Jakarta Post, dat Indonesië er anders dan westerse landen op zedelijk gebied strenge normen op nahoudt.

Batam heeft een bloeiende seksindustrie, waarin prostituees uit het hele land werken. De meeste klanten zijn mannen uit Singapore, die met de pont naar Batam oversteken.

Lugh
09-03-04, 09:46
Geplaatst door taouanza
Batam heeft een bloeiende seksindustrie, waarin prostituees uit het hele land werken. De meeste klanten zijn mannen uit Singapore, die met de pont naar Batam oversteken.
Verbaast zulke hypocrisie onder moslims jou nog? Hier is het toch ook zo dat de islamitische jongens hun zussen/zusjes verbieden om er een vriendje op na te houden terwijl ze zelf op los wippen.

Al3arbi
09-03-04, 09:50
Het (niet)willen van iets en het Goed(af)keuren van iets zijn toch 2 verschillende dingen?

Ron Haleber
09-03-04, 10:02
Geplaatst door Lugh
Jammer dat jouw bericht nu net moet samenvallen met actie van de Indonesische autoriteiten, Ron! Laten we hopen dat het onze moslims niet beïnvloedt.



Het lijkt me een goed idee om een Maroc.NL fonds te openen voor serieus samenwonende moslim-stellen. :denk:

Van het aangroeiende legertje moderatoren kunnen er dan wat aangesteld worden als controleur om te beoordelen of het vóóraf samenwonen wel op een Marokkaans verantwoorde manier gebeurt en voor steun in aanmerling komt...! :D


Iets voor jou Al3arbi...?! :fplayer:

taouanza
09-03-04, 10:03
Geplaatst door Lugh
Verbaast zulke hypocrisie onder moslims jou nog? Hier is het toch ook zo dat de islamitische jongens hun zussen/zusjes verbieden om er een vriendje op na te houden terwijl ze zelf op los wippen.

Het verbaasd me niet dat de regering hier tegen wil optreden.

Al3arbi
09-03-04, 10:05
Geplaatst door Ron Haleber


Iets voor jou Al3arbi...?! :fplayer:


Iedereen doet maar raak, geen zin om me te mengen in het liefdesleven van anderen. Vanwaar de fascinatie?

Ron Haleber
09-03-04, 10:15
Geplaatst door Al3arbi
Iedereen doet maar raak, geen zin om me te mengen in het liefdesleven van anderen. Vanwaar de fascinatie?


Fascinatie, hoezo? :wat?!:

Om voor Bijstand in aanmerking te komen, stuurt de A'damse Sociale Dienst nu al honderden inspecteurs op pad om elke aanvraag te controleren - dus om onder meer liefdesleven (samenwonen) niet ongerechtvaardigd te subsidiëren - de helft van de aanvragen bleek onterecht! :koppel:


Om de ouders van onze Marokkanen gerust te stellen dat de "integratie" van hun kinderen ordentelijk verloopt, zou het een opluchting zijn als Al3arbies er hun fiat aangeven...

Ik heb nog nooit gemerkt dat zij zich niet in het liefdesleven van hun kinderen mengen. Vanwaar jouw voorgewende onwetendheid? ;)

Allochtonen zijn op dat gebied - eer en zo - nogal wantrouwend, weet je wel. Verstotingen, opvanghuizen kun je voorkomen - dus AHA in haar hemd zetten, wil je dat niet...?! :moeilijk: :fplet:

Al3arbi
09-03-04, 10:27
Geplaatst door Ron Haleber
Fascinatie, hoezo? :wat?!:

Om voor Bijstand in aanmerking te komen, stuurt de A'damse Sociale Dienst nu al honderden inspecteurs op pad om elke aanvraag te controleren - dus om onder meer liefdesleven (samenwonen) niet ongerechtvaardigd te subsidiëren - de helft van de aanvragen bleek onterecht! :koppel:


Om de ouders van onze Marokkanen gerust te stellen dat de "integratie" van hun kinderen ordentelijk verloopt, zou het een opluchting zijn als Al3arbies er hun fiat aangeven... Ik heb nog nooit gemerkt dat ze zich niet in het liefdesleven van hun kinderen mengen. Vanwaar jouw voorgewende onwetendheid? ;)

Allochtonen zijn op dat gebied - eer en zo - nogal wantrouwend, weet je wel...! :moeilijk: :fplet:


Vraag me gewoon af waarom het jou zo boeit? Opzoek naar iemand die wilt samenwonen?

Ron Haleber
09-03-04, 10:31
Geplaatst door Al3arbi
Vraag me gewoon af waarom het jou zo boeit? Opzoek naar iemand die wilt samenwonen?

Ik klus nog steeds bij als geestelijk raadsman met name voor Marokkanen. Dan struikel ik over dat soort problemen - vandaar boeit het mij. Ik los ze in samenwerking met imam Van Bommel op!


Maar jij ontwijkt het antwoord op mijn vraag - last van trauma's???

plexus
09-03-04, 11:04
Helft van Marokkanen wil samenwonen vóór het huwelijk. Jij óók???

gewoon verplichten maakt de discussie iets makkelijker :fplet:

Ron Haleber
09-03-04, 11:22
Geplaatst door plexus
gewoon verplichten maakt de discussie iets makkelijker :fplet:


Dat had je zaterdag in aansluiting van de Balie-lezing van de heer El Aissati aan minister Verdonk kunnen voorstellen!

Dan had ze er meteen kabinetsbeleid van gemaakt! :wohaa:


Balkenende zo bleek al, is een minor problem voor haar! :duivel:

En ze zat al te glunderen bij die door haar blijkbaar zeer op prijs gestelde lezing... :loog:

plexus
09-03-04, 11:29
Geplaatst door Ron Haleber

Dan had ze er meteen kabinetsbeleid van gemaakt! :wohaa:



dat geloof ik meteen


Balkenende zo bleek al, is een minor problem voor haar!


wat zei ze over jp...? :duivels:

Ron Haleber
09-03-04, 12:16
Geplaatst door plexus

wat zei ze over jp...? :duivels:

JP legde op haar bureau de officiële CDA-nota neer geschreven door de Rotterdamse CDA-wethouder Van der Tak...

Nu het volledig Roomse episcopaat ad limina in Rome zit hangt Simonis niet meer bij JP aan de lijn en laat hij Rotterdam de dienst uitmaken...

Al3arbi
09-03-04, 12:21
Geplaatst door Ron Haleber
Maar jij ontwijkt het antwoord op mijn vraag - last van trauma's???

Nee hoor, word heerlijk met rust gelaten..:)

sienia
09-03-04, 12:41
Samenwonen zonder te trouwen is zeker een brug te ver? :eek:

TonH
09-03-04, 12:53
Ik mis een optie:

Ik ben Nederlander en raad het Marokkanen sterk AF!


Niet dat ik daarvoor zou kiezen...

Ron Haleber
09-03-04, 13:24
Geplaatst door TonH
Ik mis een optie:

Ik ben Nederlander en raad het Marokkanen sterk AF!


Niet dat ik daarvoor zou kiezen...

Ton, dat item heb ik express weg gelaten - ook voor de moslim. Dat is nl niet relevant in dit kader. ik kan er nog wel 30 andere bij verzinnen...


Kijk bij enquetes moet je enkel en alleen de relevante vragen stellen. Tenslotte ben ik op een enquete gepromoveerd. Lees maar deze posting van me:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1213371#post1213371

TonH
09-03-04, 13:55
Geplaatst door Ron Haleber
Ton, dat item heb ik express weg gelaten - ook voor de moslim. Dat is nl niet relevant in dit kader. ik kan er nog wel 30 andere bij verzinnen...


Kijk bij enquetes moet je enkel en alleen de relevante vragen stellen. Tenslotte ben ik op een enquete gepromoveerd. Lees maar deze posting van me:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1213371#post1213371

Je vraagstelling is gericht op "de Marokkanen van Maroc.nl". Daarom had je de laatste optie weg moeten laten. Nu je dit niet hebt gedaan mist de door mij aangedragen optie.

BiL@L
09-03-04, 14:06
N E E

BiL@L
09-03-04, 14:08
O, en ik ben Moslim overigens...
:)

Anwaro
09-03-04, 14:13
Laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken.

TonH
09-03-04, 14:52
Geplaatst door Ron Haleber
Ton, dat item heb ik express weg gelaten - ook voor de moslim. Dat is nl niet relevant in dit kader. ik kan er nog wel 30 andere bij verzinnen...


Kijk bij enquetes moet je enkel en alleen de relevante vragen stellen. Tenslotte ben ik op een enquete gepromoveerd. Lees maar deze posting van me:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1213371#post1213371

Zie dat je die NL-optie eruit gehaald hebt!? Goed.

rafiq
09-03-04, 21:39
Ik zou het niet aanraden om te gaan samenwonen. Gewoon trouwen!

Beste Ron vindt imam v. Bommel dat dan goed?

Syphax
09-03-04, 21:54
Ik heb er niets op tegen, dat moet een ieder voor zichzelf uit maken.
Even los van het geloof...volgens mij verschilt het samenwonen weinig van `t trouwen.

midari
09-03-04, 22:00
dit hoort niet bij de islam wie dat goed keurt is geen moslim /

Syphax
09-03-04, 22:01
Geplaatst door midari
dit hoort niet bij de islam wie dat goed keurt is geen moslim /
Wat vind jij van trouwen met meerdere vrouwen?

Ron Haleber
09-03-04, 22:11
Geplaatst door TonH
Zie dat je die NL-optie eruit gehaald hebt!? Goed.



Je bent toch ook een irritant eigenwijs groentje op deze site... :student:

Kun je nu echt niet lezen wat onder alle enquêtes staat, ben je dus echt een anafabeet? :loog:

[Wijzig enquete (alleen moderators)] :stomp:

De heren moderatoren hebben dus mijn aan autochtonen gerichte optie weggehaald... Laat staan als ik jouw dom advies had opgevolgd... :watte?:

Je kunt zelf een enquête niet meer veranderen! :fpotver:


Omdat ik vind dat autochtonen er hier niet voor spek en bonen bijzitten, vond ik het nuttig dat ze liberale Marokkanen konden aanmoedigen met de optie: "Ik ben Nederlander en raad het Marokkanen sterk aan! "

Ik dacht dat het ook opgevat kon worden als een applausje voor de liberale MO_NL van onze kant...! :lole:


Jouw toevoeging "dat autochtonen samenwonen afkeuren" slaat nergens op. Dat gaat over heel iets anders...

En je kent de autochtone bezoekers van Maroc.NL toch wel... Die komen heus niet uit Spakenburg of Goeree Overvlakkee.. Jij bent zeker zoiets als wiskunde aan het studeren?



Maar niet erg hoor dat die autochtone optie is weggevallen... :giechel:

Alleen ben ik bang dat autochtonen zich nu voor moslim of Marokkaan gaan uitgeven en dat is niet te controleren... Daar denken die domme mods natuurlijk niet aan - snappen zij wat van enquêtes - die zijn nog nooit afgenomen in het Rifgebergte**... :fplet:


Nu maar hopen dat de uitslag niet gemanipuleerd wordt - bandiet Ton, je herinnert je de enquête van Mark nog wel... Ik hoop dat de rais daar zijn toestemming voor moet geven. :confused:

Ron.


** noot: Europeanen in het Rifgebergte laten zich van alles wijsmaken. Zo herinner ik me dat aan de Universiteit van Oujda na mijn lezing er een Brit aan de beurt kwam. Deze ingenieur had onderzoek naar landbouwgewassen gedaan en vond het zeer opmerkelijk dat de verbouw van de Nana-theeplanten er zo goed bijstond en zulke goede verdiensten opleverde...

Ik lag dubbel van het lachen, maar moest mijn gezicht strakhouden en beet op mijn lippen. De hooggeleerde Marokkaanse academici wilden wegens het hooghouden van de eer van de Rif de Brit natuurlijk niet uit de droom helpen. En zoals je weet op dat moment ben ik altijd solidair met Marokkanen en wil ze niet te kakken zetten... :mrt:

Ron Haleber
09-03-04, 22:53
Geplaatst door rafiq
Ik zou het niet aanraden om te gaan samenwonen. Gewoon trouwen!

Beste Ron vindt imam v. Bommel dat dan goed?


Beste Rafiq,

ik mag niet uit de school klappen. Volgens de imam is zijn boek over 'Islam liefde en seks' er al heel duidelijk over...

Maar stel je vraag maar n.a.v een concrete pijnlijke casus uit je praktijk biinnenkort op het dating-forum als hij als daar een soort (Libelle)vraagbaak optreedt. Je vraag zal wel door de vele filters van Angkor heenkomen! :engel:

Ron

Orakel
09-03-04, 23:33
[QUOTE]Geplaatst door Ron Haleber
[B]Helft van Marokkanen wil samenwonen vóór het huwelijk. Jij óók???

Dat ligt er aan. Met/op/in wie? Gaat het alleen om samenwonen of ook om uitwonen?
Moet er veel gepraat en gevoelig gedaan worden?

TonH
10-03-04, 01:16
Geplaatst door Ron Haleber
Je bent toch ook een irritant eigenwijs groentje op deze site... :student:

Kun je nu echt niet lezen wat onder alle enquêtes staat, ben je dus echt een anafabeet? :loog:

[Wijzig enquete (alleen moderators)] :stomp:

De heren moderatoren hebben dus mijn aan autochtonen gerichte optie weggehaald... Laat staan als ik jouw dom advies had opgevolgd... :watte?:

Je kunt zelf een enquête niet meer veranderen! :fpotver:


Omdat ik vind dat autochtonen er hier niet voor spek en bonen bijzitten, vond ik het nuttig dat ze liberale Marokkanen konden aanmoedigen met de optie: "Ik ben Nederlander en raad het Marokkanen sterk aan! "

Ik dacht dat het ook opgevat kon worden als een applausje voor de liberale MO_NL van onze kant...! :lole:


Jouw toevoeging "dat autochtonen samenwonen afkeuren" slaat nergens op. Dat gaat over heel iets anders...

En je kent de autochtone bezoekers van Maroc.NL toch wel... Die komen heus niet uit Spakenburg of Goeree Overvlakkee.. Jij bent zeker zoiets als wiskunde aan het studeren?



Maar niet erg hoor dat die autochtone optie is weggevallen... :giechel:

Alleen ben ik bang dat autochtonen zich nu voor moslim of Marokkaan gaan uitgeven en dat is niet te controleren... Daar denken die domme mods natuurlijk niet aan - snappen zij wat van enquêtes - die zijn nog nooit afgenomen in het Rifgebergte**... :fplet:


Nu maar hopen dat de uitslag niet gemanipuleerd wordt - bandiet Ton, je herinnert je de enquête van Mark nog wel... Ik hoop dat de rais daar zijn toestemming voor moet geven. :confused:

Ron.


** noot: Europeanen in het Rifgebergte laten zich van alles wijsmaken. Zo herinner ik me dat aan de Universiteit van Oujda na mijn lezing er een Brit aan de beurt kwam. Deze ingenieur had onderzoek naar landbouwgewassen gedaan en vond het zeer opmerkelijk dat de verbouw van de Nana-theeplanten er zo goed bijstond en zulke goede verdiensten opleverde...

Ik lag dubbel van het lachen, maar moest mijn gezicht strakhouden en beet op mijn lippen. De hooggeleerde Marokkaanse academici wilden wegens het hooghouden van de eer van de Rif de Brit natuurlijk niet uit de droom helpen. En zoals je weet op dat moment ben ik altijd solidair met Marokkanen en wil ze niet te kakken zetten... :mrt:

Kun je even in normale bewoordingen uitleggen waar dit allemaal op slaat?!

Of liever: Laat alsjeblieft maar.

mark61
10-03-04, 01:42
Wat dacht je van de optie niet trouwen en niet samenwonen?

Hansje
10-03-04, 09:10
Geplaatst door Anwaro
Laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken. :moe:
Ik vraag me af hoe je zou reageren als je een dochter mocht krijgen en ze later vrolijk thuiskomt met de boodschap, 'paps, ik wil samenwonen!'

Orakel
10-03-04, 22:58
Geplaatst door Ron Haleber
Helft van Marokkanen wil samenwonen vóór het huwelijk. Jij óók???


Het lijkt mij interessant met een enquête te bekijken of dit aantal "geïntegreerde"Marokkanen" ook op Maroc.NL te vinden is.

[

Wat mij veel interessanter lijkt, is te weten waarom mensen voor of tegen zijn.
Want de wens om samen te wonen voor het huwelijk kan aanvankelijk een hoop fricties tussen jongeren en ouders opleveren en het is de vraag of mensen die strijd aan willen gaan.

Ben ook benieuwd hoeveel er zijn die wel willen samenwonen, maar niet willen trouwen of op geen van beide opties zitten te wachten.

Zwarte Schaap
10-03-04, 23:03
Je kunt beter de vraag stellen of je je geloof achter je moet laten of niet?

En als je je geloof niet achter je wilt laten op welke hypocriete wijze ga je dit goed praten?

Syphax
11-03-04, 00:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt beter de vraag stellen of je je geloof achter je moet laten of niet?

En als je je geloof niet achter je wilt laten op welke hypocriete wijze ga je dit goed praten?

Daar heb je gelijk in ja.
Ik ben het geloof vele jaren geleden al kwijt geraakt.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik vooral schijnheiligheid bespeur bij mensen die claimen gelovig te zijn. Het ene prediken en het andere doen...je kent het wel.

~Panthera~
11-03-04, 01:23
Geplaatst door Syphax
Daar heb je gelijk in ja.
Ik ben het geloof vele jaren geleden al kwijt geraakt.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik vooral schijnheiligheid bespeur bij mensen die claimen gelovig te zijn. Het ene prediken en het andere doen...je kent het wel.
----------------------------

Hebben een hoop mensen last van. :moe:




Truste! http://www.mainzelahr.de/smile/muede/456.gif

Ron Haleber
11-03-04, 08:49
Geplaatst door Orakel
Wat mij veel interessanter lijkt, is te weten waarom mensen voor of tegen zijn.
Want de wens om samen te wonen voor het huwelijk kan aanvankelijk een hoop fricties tussen jongeren en ouders opleveren en het is de vraag of mensen die strijd aan willen gaan.

Ben ook benieuwd hoeveel er zijn die wel willen samenwonen, maar niet willen trouwen of op geen van beide opties zitten te wachten.

Collega-onderzoeker Orakel, dat lijkt me een goed onderwerp om als enquête hier neer te zetten.

Jij bent daarvoor de aangewezen persoon omdat je de motieven daarvoor het beste in kunt schatten...

Onderschat niet dat een relbelust Schaap je wel hinderlijk voor de voeten zal lopen!

Succes! Ron

Zwarte Schaap
11-03-04, 10:01
Geplaatst door Ron Haleber
Collega-onderzoeker Orakel, dat lijkt me een goed onderwerp om als enquête hier neer te zetten.

Jij bent daarvoor de aangewezen persoon omdat je de motieven daarvoor het beste in kunt schatten...

Onderschat niet dat een relbelust Schaap je wel hinderlijk voor de voeten zal lopen!

Succes! Ron

Het sexuele moraal van oudere autochtonen wordt zelfs verworpen door de autochtone jongeren.



Jongere traditioneler over relatie dan oudere

AMSTERDAM (ANP) - Jongeren denken traditioneler over relaties, seks en vreemdgaan dan hun ouders. Dat blijkt uit een grote enquete die marktonderzoeksbureau Trendbox donderdag heeft gepubliceerd.

Tweederde van de jongeren noemt seks en liefde onafscheidelijk. Hun ouders, de babyboomers die zijn opgegroeid tijdens de seksuele revolutie in de jaren zestig en zeventig, denken daarover liberaler.

,,Met het promiscue gedrag van de jeugd lijkt het wel mee te vallen. De jongere neemt een serieus standpunt in over liefde, seks en vreemdgaan'', concluderen de onderzoekers van Trendbox.

Jongeren zijn stellig in hun mening over vreemdgaan. Vier van de vijf jonge respondenten zegt zijn relaties te beëindigen als de partner het bed deelt met een ander. De groep ouderen die er hetzelfde over denkt is kleiner. Slechts 6 procent van de ondervraagde 16- tot 24-jarigen vindt dat een enkele keer vreemdgaan moet kunnen. De oudere generatie (44 tot 60 jaar) is daarin iets makkelijker.

De groep jongeren die veel waarde hecht aan een vaste relatie is in de afgelopen jaren gegroeid. In 2003 noemde ruim driekwart het belangrijk een levenspartner te hebben.

Trendbox stelt vast dat seks voor ouderen én jongeren ondanks het heersende idee een taboe blijft. Een zeer ruime meerderheid praat liever niet met anderen over seks, houdt gesprekken over dat onderwerp bij voorkeur in de slaapkamer en noemt het een persoonlijke aangelegenheid.

Het onderzoekbureau voert de trendanalyse Life & Living sinds 1990 uit. Voor het onderzoek heeft het tot op heden ruim 68.000 mensen ondervraagd.

Bron: Trouw 11/03/04

Ron Haleber
11-03-04, 10:37
Artikel geplaatst door Zwarte Schaap:

Jongere traditioneler over relatie dan oudere

AMSTERDAM (ANP) - Jongeren denken traditioneler over relaties, seks en vreemdgaan dan hun ouders. Dat blijkt uit een grote enquete die marktonderzoeksbureau Trendbox donderdag heeft gepubliceerd.

Tweederde van de jongeren noemt seks en liefde onafscheidelijk. Hun ouders, de babyboomers die zijn opgegroeid tijdens de seksuele revolutie in de jaren zestig en zeventig, denken daarover liberaler.

,,Met het promiscue gedrag van de jeugd lijkt het wel mee te vallen. De jongere neemt een serieus standpunt in over liefde, seks en vreemdgaan'', concluderen de onderzoekers van Trendbox.

Jongeren zijn stellig in hun mening over vreemdgaan. Vier van de vijf jonge respondenten zegt zijn relaties te beëindigen als de partner het bed deelt met een ander. De groep ouderen die er hetzelfde over denkt is kleiner. Slechts 6 procent van de ondervraagde 16- tot 24-jarigen vindt dat een enkele keer vreemdgaan moet kunnen. De oudere generatie (44 tot 60 jaar) is daarin iets makkelijker.

De groep jongeren die veel waarde hecht aan een vaste relatie is in de afgelopen jaren gegroeid. In 2003 noemde ruim driekwart het belangrijk een levenspartner te hebben.

Trendbox stelt vast dat seks voor ouderen én jongeren ondanks het heersende idee een taboe blijft. Een zeer ruime meerderheid praat liever niet met anderen over seks, houdt gesprekken over dat onderwerp bij voorkeur in de slaapkamer en noemt het een persoonlijke aangelegenheid.

Het onderzoekbureau voert de trendanalyse Life & Living sinds 1990 uit. Voor het onderzoek heeft het tot op heden ruim 68.000 mensen ondervraagd.

Bron: Trouw 11/03/04

------------------------------------------------

Bedankt ZS!

Het resultaat kan natuurlijk heel goed samengaan met het vóóraf samenwonen waar volgens goede bronnen MO_NL ook Marokkanen voor de helft als voorstander toe rekent.

Ik vind het daarbij toch vreemd dat uit al die vermelde reserves in het openbaar daar nooit iets van blijkt... En zeker uit wat de jeugd in de media te berde brengt vind ik dat niet terug...

In tegendeel - lees bv. de rubrieken in dat nieuwe jongeren homo-blad waarvan ik de naam niet weet maar jij juist wel en dat iets begon voor allochtonen!

Maar ja, mijn collega Orakel zal jouw bron wellicht beter kunnen plaatsen!

Zwarte Schaap
11-03-04, 10:44
Geplaatst door Ron Haleber

Bedankt ZS!

Het resultaat kan natuurlijk heel goed samengaan met het vóóraf samenwonen waar volgens goede bronnen MO_NL ook Marokkanen voor de helft als voorstander toe rekent.

Ik vind het daarbij toch vreemd dat uit al die vermelde reserves in het openbaar daar nooit iets van blijkt... En zeker uit wat de jeugd in de media te berde brengt vind ik dat niet terug...

In tegendeel - lees bv. de rubrieken in dat nieuwe jongeren homo-blad waarvan ik de naam niet weet maar jij juist wel en dat iets begon voor allochtonen!

Maar ja, mijn collega Orakel zal jouw bron wellicht beter kunnen plaatsen! Over welke homoblad praat je waarvan ik de naam wel zou kennen?

Kortom het gaat je dus alleen om de uitspraak van Mo_nl. Ik vermoed dat je hem publiekelijk onderuit wil halen.

De verwijderde kreet is nergens voor nodig.[Marruecos/beheer]

taouanza
11-03-04, 10:53
Dit lijkt mij ook een optie:Trouwen en dan een latrelatie.:)

Ron Haleber
11-03-04, 10:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Over welke homoblad praat je waarvan ik de naam wel zou kennen?

Kortom het gaat je dus alleen om de uitspraak van Mo_nl. Ik vermoed dat je hem publiekelijk onderuit wil halen.

(Valse nicht !)

ZS, deze en andere beledigende insinuaties accepteer ik niet meer van je - dat wist je. Ik ga op dit pb de eerste maanden absoluut niet meer met je in discussie!

Lugh
11-03-04, 11:02
Geplaatst door Ron Haleber
ZS, deze en andere beledigende insinuaties accepteer ik niet meer van je - dat wist je. Ik ga op dit pb de eerste maanden absoluut niet meer met je in discussie!
Groot gelijk Ron. Kijk uit voor de valse streken van dat schaap!

Zwarte Schaap
11-03-04, 11:02
Trendbox stelt vast dat seks voor ouderen én jongeren ondanks het heersende idee een taboe blijft. Een zeer ruime meerderheid praat liever niet met anderen over seks , houdt gesprekken over dat onderwerp bij voorkeur in de slaapkamer en noemt het een persoonlijke aangelegenheid.

Als je wilt integreren hou rekening met bovenstaande.

Zwarte Schaap
11-03-04, 11:11
Geplaatst door Ron Haleber
ZS, deze en andere beledigende insinuaties accepteer ik niet meer van je - dat wist je. Ik ga op dit pb de eerste maanden absoluut niet meer met je in discussie!

Als jij het vrijwel elke keer over de uitspraak van Mo_nl hebt dan moet je er niet raar van opkijken dat mij dat opvalt en ik daar vragen over heb en mijn vermoedens gewoon uit.

Voor de rest moet je niet al te kinderachtig doen als ik je een valse nicht noem. Als je nog steeds niet tegen een stootje kunt moet je zelf ook niets uitdelen. (je hebt mij al eerder een relnicht genoemd)

:ego:

Ron Haleber
11-03-04, 11:16
ZS die term gebruikte ik alleen als reply op een topic waar jij dat tevoren eerder meermalen gebruikte omdat ik iets zei wat jou helemaal niet zinde.

Viel je niet op: andere prikkers zijn het ook vaak niet met je eens... Ik keur het nog steeds absoluut af dat je Mark een keer fysiek begon te bedreigen! Schandalig!

Als je mijn motieven t.a.v. onze voorzitter wantrouwt, moet je aangeven waar jouw wantrouwen op berust maar niet gaan schelden!

Zwarte Schaap
11-03-04, 11:20
Geplaatst door Ron Haleber
Zs die term gebruikte ik alleen als reply op een topic waar jij dat tevoren eerder meermalen gebruikte omdat ik iets zei wat je niet zinde. Daarmee gaf je dus een verkeerde signaal af. In iedere geval ken jij ook taboes die je niet wilt doorbreken! Ik zal je daartoe niet verder dwingen en je keuze voor een tijdje respecteren !

Lugh
11-03-04, 11:43
Geplaatst door Ron Haleber
Viel je niet op: andere prikkers zijn het ook vaak niet met je eens... Ik keur het nog steeds absoluut af dat je Mark een keer fysiek begon te bedreigen! Schandalig!
Is dat echt gebeurd? Farid A. kreeg voor zo'n internetbedreiging een forse taakstraf + voorwaardelijke celstraf!

Ron Haleber
11-03-04, 12:05
Geplaatst door Lugh
Is dat echt gebeurd? Farid A. kreeg voor zo'n internetbedreiging een forse taakstraf + voorwaardelijke celstraf!

Het verschil is dat Mark hier altijd incognito zat. En Wilders een identificeerbare politicus op het Binnenhof is.

Ik prik onder eigen naam, ben dus makkelijk identificeerbaar.

Als ZS het mij dus op serieuze manier (dus niet als vage 'wens') zou flikken, zou ik direct aangifte doen bij de politie...!

Zwarte Schaap
11-03-04, 12:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Over welke homoblad praat je waarvan ik de naam wel zou kennen?

Kortom het gaat je dus alleen om de uitspraak van Mo_nl. Ik vermoed dat je hem publiekelijk onderuit wil halen.

De verwijderde kreet is nergens voor nodig.[Marruecos/beheer]

De verwijderde kreet was nodig om hem een gecontroleerde stoot onder de gordel te geven. Een sneer zoals men dat noemt.

Ik ben overigens wel een ervaring rijker: dat men liever over andermans taboes wil spreken dan over de eigen taboes. Die worden liever angstvallig verborgen gehouden. Ik leer veel hier.

mark61
11-03-04, 12:21
Geplaatst door taouanza
Dit lijkt mij ook een optie:Trouwen en dan een latrelatie.:)

Jah! zit ik ook over te denken...

Zwarte Schaap
11-03-04, 12:24
Geplaatst door Ron Haleber
Als ZS het mij dus op serieuze manier (dus niet als vage 'wens') zou flikken, zou ik direct aangifte doen bij de politie...!

De enige dreiging die ik hooguit voor je kan vormen zijn mijn argumenten. Als we in een dictatuur zouden leven waar je niet mag discusseren, dan zou je mischien naar de politie kunnen gaan.

taouanza
11-03-04, 12:25
Geplaatst door mark61
Jah! zit ik ook over te denken...

Ik moet je mijn excuses aanbieden eigenlijk. Deze topic bewijst maar weer hoe een zware belediging het is om met Ron vergelijken te worden.

Mijn nederigste excuses Mark :slaap:

mark61
11-03-04, 12:29
Geplaatst door taouanza
Ik moet je mijn excuses aanbieden eigenlijk. Deze topic bewijst maar weer hoe een zware belediging het is om met Ron vergelijken te worden.

Mijn nederigste excuses Mark :slaap:

Ik heb er ff op moeten wachten, en deze is somehow dubbelzinnig :vreemd:, maar vooruit dan maar.

taouanza
11-03-04, 12:31
Geplaatst door mark61
Ik heb er ff op moeten wachten, en deze is somehow dubbelzinnig :vreemd:, maar vooruit dan maar.


dubbelzinnig?! :wat?!:

mark61
11-03-04, 12:32
Geplaatst door taouanza
dubbelzinnig?! :wat?!:

driedubbelzinnig?

Zwarte Schaap
11-03-04, 12:35
Geplaatst door Lugh
Is dat echt gebeurd? Farid A. kreeg voor zo'n internetbedreiging een forse taakstraf + voorwaardelijke celstraf!

Laat ik je één zeggen, wat ron beweert is een leugen, dat kan ik hier 100 % garanderen. En ik Mark bedreigen?? Ron ziet ze echt vliegen !

Tjonge jonge zeg, wat een flauwekul ben ik in terecht gekomen !

taouanza
11-03-04, 12:35
Geplaatst door mark61
driedubbelzinnig?



:fpuh:

Diyaf
11-03-04, 12:40
Samenwonen voor het huwelijk is niet toegestaan in de Islam. Daarom keur ik het ook af.
Ik ben van mening dat je je partner ook goed kunt leren kennen, zonder dat je eerst samen gaat wonen. Als verloofden kun je met je verloofde uitgaan naar respect-volle plekken.
Met elkaar kunnen wandelen, naar bioscoop gaan, winkelen enz. enz.
Hierdoor kun je elkaar ook goed leren kennen.

Ik vind tevens dat wij "Marokkanen" moeten oppassen dat wij niet blindelings het Westen gaan na-apen.
Dit laatste dreigt nu wel te gebeuren met alle gevolgen van dien.

Via internet is het zeer makkelijk geworden voor mensen die de Islam haten en alle gelegenheden en mogelijkheden grijpen om de Islam en Moslims in een onzeker en moeilijke positie te brengen.

Homofielen (kunnen ook gewoon andere haters van de Islam en Moslims) die via Maroc.nl vragen de anderen te reageren over hun .......... voorkeuren en gewoonten en nog veel meer van dat soort onderwerpen die alleen bedoeld zijn om Islam en Moslims aan te vallen en in onzekerheid te brengen.

Als u met mij eens bent, dan wil ik u vragen hiervoor waakzaam te zijn.

Als u met mij niet eens bent, dan verzoek ik u mijn broeders met rust te laten en op zoek te gaan naar andere medium om uw boodschap te verspreiden en geen Maroc.nl hiervoor te gebruiken.

Dit is mijn reactie over de enquete "Samenwonen voor het huwelijk" en het is niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen.

mark61
11-03-04, 12:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Laat ik je één zeggen, wat ron beweert is een leugen, dat kan ik hier 100 % garanderen. En ik Mark bedreigen?? Ron ziet ze echt vliegen !

Tjonge jonge zeg, wat een flauwekul ben ik in terecht gekomen !

Maak je geen zorgen, ik zie je ook niet Mark achterna zitten...let it go...

mark61
11-03-04, 12:57
Geplaatst door Diyaf
Samenwonen voor het huwelijk is niet toegestaan in de Islam.

Weet je het zeker? Het gaat toch om 'zina'? Hoe zit het met samenwonen zonder 'verboden handelingen'?


Ik vind tevens dat wij "Marokkanen" moeten oppassen dat wij niet blindelings het Westen gaan na-apen.

Ik vind dat je weinig vertrouwen hebt in het beoordelingsvermogen, de weldenkendheid en zelfstandigheid van Nederlands-Marokkaanse jongeren.


Homofielen (kunnen ook gewoon andere haters van de Islam en Moslims zijn ) die via Maroc.nl vragen de anderen te reageren over hun .......... voorkeuren en gewoonten en nog veel meer van dat soort onderwerpen die alleen bedoeld zijn om Islam en Moslims aan te vallen en in onzekerheid te brengen.

Dus een homofiel is automatisch 'Islamhater'? Voor het overige: zie boven. Een beetje vertrouwen in de standvastigheid van je broeders en zusters...


Als u met mij eens bent, dan wil ik u vragen hiervoor waakzaam te zijn.

Wat bedoel je? Dat ik zelfcensuur moet gaan uitoefenen om hier te kunnen prikken, om te voorkomen dat ik iemand van het Sirat Mustaqim af lok? Respect lijkt mij wel voldoende. Of voelt iemand zich hier door mij aan het twijfelen gebracht? Over wat dan ook.

taouanza
11-03-04, 13:00
Geplaatst door mark61
Maak je geen zorgen, ik zie je ook niet Mark achterna zitten...let it go...

Hmmm ............de Hijschaap op rollerblades.........achter Mark......

:haha:

mark61
11-03-04, 13:04
Geplaatst door taouanza
Hmmm ............de Hijschaap op rollerblades.........achter Mark......

:haha:

Die had toch een BMW? Voor je het weet heb je een Platschaap.

:fpetaf: Ik ga.

Zwarte Schaap
11-03-04, 13:08
Geplaatst door mark61
Weet je het zeker? Het gaat toch om 'zina'? Hoe zit het met samenwonen zonder 'verboden handelingen'?

Het past en sluit niet aan bij de Islamitische opvoeding.

Ron Haleber
11-03-04, 13:16
Geplaatst door Marruecos
Als iedereen nou gewoon ff namens zichzelf spreekt dan scheelt dat behoorlijk in schijn-argumenten.[Marruecos/beheer] :wijs:

Stoken is niet toegestaan, Ronnie. Mark is een grote jongen en kan toch echt voor zichzelf opkomen.

Mijn dank Marruecos dat je tegenwoordig zo oplettend bent als daarnet - was ik niet van je gewend! :hihi:

Mij lijkt de sfeer op jouw pb tegenwoordig dan ook aanzienlijk verbeterd. As je schelden wist, komt dat de kwaliteit van de discussies alleen maar te goede en dat moet toch ons gemeenschappelijke doel zijn! :student:


Dat er tussen Mark - die heus erg boos was - en mij een duidelijk verschil bestaat heb ik hierboven al uitgelegd...


Succes met jullie oplettendheid en dus met onze site! :fpetaf:


P.S. Ik werd gebeld tijdens dit reply en nu zijn we dus weer een uur verder - ik kan wel als reactie op ZS die door hem gewraakte teksten hier neerzetten Maar dan zou ik juist gaan doen wat Marruecos me ernstig afraadt: de vuurtjes rond ZS stevig opstoken...

Zwarte Schaap
11-03-04, 17:09
Geplaatst door Ron Haleber
P.S. Ik werd gebeld tijdens dit reply en nu zijn we dus weer een uur verder - ik kan wel als reactie op ZS die door hem gewraakte teksten hier neerzetten Maar dan zou ik juist gaan doen wat Marruecos me ernstig afraadt: de vuurtjes rond ZS stevig opstoken...

Ik daag je uit om je beweringen te bewijzen anders blijf je in dit geval een leugenaar.

Orakel
11-03-04, 18:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt beter de vraag stellen of je je geloof achter je moet laten of niet?

En als je je geloof niet achter je wilt laten op welke hypocriete wijze ga je dit goed praten?

Nee, je hoeft je geloof niet achter te laten. Althans niet in mijn optiek.
De vraag waar je geloof laat, vind ik veel minder relevant dan de
psychische en sociale gevolgen van het in het geniep moeten samenwonen of van het niet kunnen verwezenlijken van de wens om ongehuwd samen te wonen als gevolg van sociale druk of religieuze plichten.
Naar mijn smaak komt het verzet tegen ongehuwd samenwonen ook niet eens zozeer voort uit religieuze overwegingen, maar veel meer uit sociale.
Wat moet de familie en/of omgeving er wel niet van denken, lijden we geen gezichtverlies, gaan ze in de moskee niet over ons praten?.
Als het wel om religieuze overwegingen gaat dan staat het natuurlijk
iedereen vrij om vanwege dat gegeven niet te gaan samenwonen.

Dat is bij meerdere religies zo. Binnen het Oeceumenische is het volgens mij zelfs zo dat mensen die ongehuwd hebben samengewoond daarna niet getrouwd kunnen of mogen worden (terwijl ik in een artikel van Van Bommel las dat er imams zijn die dat wel doen).
Verschil met Moslims (gechargeerd gesteld) is dat ze elkaar veel sterker in een sociaal-culturele houdgreep houden. Meerderen die misschien wel anders willen, maar niet durven.

Wat je dan dus krijgt, is een groep mensen die zichzelf niet durft te zijn,
de eigen idealen niet durft te realiseren, sociaal wenselijk gedrag moet
laten zien om de lieve vrede te bewaren en kritiek te vermijden.
Heb me wel es afgevraagd of het langdurig blootgesteld worden aan deze discrepanties niet mede debet is aan het aantal Marokkanen in de
psychiatrie.

Maar goed, het mag dan volgens het geloof niet toegestaan zijn om ongehuwd samen te wonen, gebeuren doet het toch wel. En omdat het een betrekkelijk nieuw fenomeen is, zal het ongetwijfeld problemen gaan opleveren en het is interessanter om te weten hoe je die problemen kunt tackelen dan te volhouden in wat geboden en verboden is.

Het aantal echtscheidingen onder Marokkanen neemt toe en als we de
versteende tradities volgen, betekent dat dat de gescheiden vrouwen niet meer aan de man komen.
We volgen in dat opzicht wel de trend, maar kunnen nog niet met de gevolgen omgaan.

Die gevolgen vind ik ernstiger en belangrijker voor een gezonde samenleving dan het op een starre en sektarische wijze omgaan met geloof. :fpiraat:

mark61
11-03-04, 19:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het past en sluit niet aan bij de Islamitische opvoeding.

Dat geloof ik zo. Maar het is wrschl. ook niet expliciet verboden gesteld. Je moet toegeven, het is een interessante suggestie. Ik dacht tenminste dat het algemene gevoelen is dat 'lichamelijke intimiteit' buiten het huwelijk verboden is. Maar 2 mensen mogen toch wel samen naar de bioscoop e.d.?

Lugh
11-03-04, 20:05
Geplaatst door mark61
Dat geloof ik zo. Maar het is wrschl. ook niet expliciet verboden gesteld. Je moet toegeven, het is een interessante suggestie. Ik dacht tenminste dat het algemene gevoelen is dat 'lichamelijke intimiteit' buiten het huwelijk verboden is. Maar 2 mensen mogen toch wel samen naar de bioscoop e.d.?
Films zijn sowieso vaak haram, en anders zou er ook nog een mahram bij moeten zijn.

Rabi'ah.
11-03-04, 22:02
Geplaatst door Lugh
Films zijn sowieso vaak haram, en anders zou er ook nog een mahram bij moeten zijn.

Allemaal sunni-nonsens waar 98,8 % van de moslims zich niets van aantrekt. :p

Groetjes,

Rabiah.

P.S.

:moe:

mark61
11-03-04, 22:06
Hé ouwe Koraniete? Wat dacht jij van proefsamenwonen voor het huwelijk indien daarbij geen verboden bezigheden plaatsvinden? Ik weet dat het gek is, maar een direct verbod is er ook niet denk ik.

Anwaro
11-03-04, 22:08
Geplaatst door Hansje
:moe:
Ik vraag me af hoe je zou reageren als je een dochter mocht krijgen en ze later vrolijk thuiskomt met de boodschap, 'paps, ik wil samenwonen!'

Dan stuur ik haar door naar haar mams ;) (net als evt zoons)

Ron Haleber
12-03-04, 12:54
Geplaatst door Orakel
Nee, je hoeft je geloof niet achter te laten. Althans niet in mijn optiek.
De vraag waar je geloof laat, vind ik veel minder relevant dan de
psychische en sociale gevolgen van het in het geniep moeten samenwonen of van het niet kunnen verwezenlijken van de wens om ongehuwd samen te wonen als gevolg van sociale druk of religieuze plichten.
Naar mijn smaak komt het verzet tegen ongehuwd samenwonen ook niet eens zozeer voort uit religieuze overwegingen, maar veel meer uit sociale.
Wat moet de familie en/of omgeving er wel niet van denken, lijden we geen gezichtverlies, gaan ze in de moskee niet over ons praten?.
Als het wel om religieuze overwegingen gaat dan staat het natuurlijk
iedereen vrij om vanwege dat gegeven niet te gaan samenwonen.

Dat is bij meerdere religies zo. Binnen het Oeceumenische is het volgens mij zelfs zo dat mensen die ongehuwd hebben samengewoond daarna niet getrouwd kunnen of mogen worden (terwijl ik in een artikel van Van Bommel las dat er imams zijn die dat wel doen).
Verschil met Moslims (gechargeerd gesteld) is dat ze elkaar veel sterker in een sociaal-culturele houdgreep houden. Meerderen die misschien wel anders willen, maar niet durven.

Wat je dan dus krijgt, is een groep mensen die zichzelf niet durft te zijn,
de eigen idealen niet durft te realiseren, sociaal wenselijk gedrag moet
laten zien om de lieve vrede te bewaren en kritiek te vermijden.
Heb me wel es afgevraagd of het langdurig blootgesteld worden aan deze discrepanties niet mede debet is aan het aantal Marokkanen in de
psychiatrie.

Maar goed, het mag dan volgens het geloof niet toegestaan zijn om ongehuwd samen te wonen, gebeuren doet het toch wel. En omdat het een betrekkelijk nieuw fenomeen is, zal het ongetwijfeld problemen gaan opleveren en het is interessanter om te weten hoe je die problemen kunt tackelen dan te volhouden in wat geboden en verboden is.

Het aantal echtscheidingen onder Marokkanen neemt toe en als we de
versteende tradities volgen, betekent dat dat de gescheiden vrouwen niet meer aan de man komen.
We volgen in dat opzicht wel de trend, maar kunnen nog niet met de gevolgen omgaan.

Die gevolgen vind ik ernstiger en belangrijker voor een gezonde samenleving dan het op een starre en sektarische wijze omgaan met geloof. :fpiraat:


Orakel spreekt hier zeer wijze woorden die ik hem nog nooit eerder in de mond heb horen nemen. :fpetaf:

Hij stelt hier dus m.i. dat je als oprecht gelovige er vertrouwen in moet hebben dat je de beslissingen in je leven dan ook als gelovige neemt... Zonder je het hoofd te breken over allerlei ge- en verboden.

Geloven = in de praktijk een goed leven leiden zonder allerlei kapstokken met teksten eraan te gebruiken. Het staat niet los van, of als iets aparts buiten het praktische leven. Mens durf te leven! - geldt ook voor moslims! :duim:

Je laat je leiden door de rede en het gevoel die je als gelovige bezit - als het ware door je intuïtie - als dat begrip iets betekent... Je bent nu eenmaal moslim of je bent het niet. Als je moslim bent, handel je er ook naar...

Je hoeft niet eerst allerlei teksten te gaan raadplegen en van sjeichs gaan opvragen op Islam Online om pas na veel getwijfel en dubben tot een beslissing te komen. En dan nog wel met een kwaad geweten dat je dwars blijft zitten...

En niemand die Orakel hier een jaar lang gevolgd heeft, zou toch durven beweren dat Orakel géén goede moslim is???

Imam Van Bommel kan het Orakel niet verbeteren! :stout:

Ik vind dezelfde vrijheid van spreken tegenwoordig terug bij Rabi`ah die ik gisteren antwoordde: "Ik sta echt verstomd over de wijze woorden die je waagt te spreken! De tijd dat je je met je zusters de oren liet wassen door mocroboys als Bil@l (bij het lezen van Nasr Abou Zeid) ligt nu wel erg ver achter je..." :lol:


Natuurlijk kun je je achteraf proberen te verantwoorden en van wat je doet een regel proberen te maken als je dat nodig vindt. Maar dan ben je bezig met de sport van theologische casuïstiek... :moe:

In wezen hadden de oude Grieken en Romeinen ook dat principe van "goed leven" vanuit praktische situaties zonder uitgebreide handboeken. Maar zij deden dat als "humanist". :verrassin


Ik interviewde laatst imam Van Bommel en geef een passage die daar over gaat en nog wel over de prikkers hier op Maroc.nl:

Ron : Maar hoe ga je dan met die prikkers om, om je betoog verstaanbaar te maken?

Abdulwahid: Nou ik ga het ze dan kwalijk nemen dat ze zich verschuilen achter de heiligheid van de koran. Je moet jezelf niet achter heilige teksten verschuilen, achter koran en hadith.

Ik zeg ze: probeer nu zelf maar eens te zeggen wat jij bent als product van de fabriek islam. Wie ben jij nou eigenlijk? Vertel dat nu maar eens en wees daar maar eerlijk in. Dat wordt dan wel moeilijk als je ze daartoe uitdaagt. Dan ontstaan er irritaties, er ontstaat over en weer een fors taalgebruik wat tegen het schelden aanzit.

Rabi'ah.
12-03-04, 17:30
Geplaatst door mark61
Hé ouwe Koraniete? Wat dacht jij van proefsamenwonen voor het huwelijk indien daarbij geen verboden bezigheden plaatsvinden? Ik weet dat het gek is, maar een direct verbod is er ook niet denk ik.

Eey ouwe Osmanen-freak :p :D :wink:. Tsja, wat zal ik zeggen? Seks buiten het huwelijk is absoluut haram, maar al dan niet gaan samenwonen (met al dan geen seks), blijft een persoonlijke keuze waar staat noch familie iets mee te maken heeft. Het is de persoonlijke verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie. Alhoewel het me wel erg moeilijk lijkt om samen te wonen zonder seks...........

Groetjes,

Rabiah.

mark61
12-03-04, 21:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Alhoewel het me wel erg moeilijk lijkt om samen te wonen zonder seks...........
Groetjes,

Rabiah.

Ik ken mensen die dat gedaan hebben. Beweren ze dan toch.

moshi

Gaazi
13-03-04, 13:08
Oh, uhh... waar is de optie " ik ben moslim en keur het af"? :loens:

Ron Haleber
13-03-04, 21:13
Geplaatst door Gaazi
Oh, uhh... waar is de optie " ik ben moslim en keur het af"? :loens:

Ja Gaazi, die optie valt voor mij te veel samen met "ik ben Amerikaan en keur het af". :loog:


George Bush is het namelijk gloeiend met je eens. Hij gaf vandaag nog ff $ 270 miljoen aan subsidie voor jouw lovenswaardig doel...! :handbang:


Advies: pik een graantje bij George Bush mee! George zal je aktie graag steunen! :ergleuk:



Goed Bush is wel geen mocroboy maar wat betreft seksuele normen en waarden zoals jij is er één verloren aan hem gegaan! :usa:

Ik heb ook nooit begrepen wat er wat dat betreft aan George mis is voor de mocro's...? kun jij het mij uitleggen??? :haha:

Bij voorbaat mijn dank! :maf2:

Goodnight
13-03-04, 21:34
Ronnieboy, waarom zoveel van die gekke gezichtjes....wordt er helemaal blind van....

Ron Haleber
13-03-04, 22:05
Geplaatst door Goodnight
Ronnieboy, waarom zoveel van die gekke gezichtjes....wordt er helemaal blind van....

Goodnight, ik deed het eerste jaar hier helemaal zonder.

Maar ik wil dat ik met name bij dames als taouanza - die vaak geeneens tekst gebruiken - niet al te zwaar op de hand overkom! Dat werkt zo deprimerend en het leven is hier al zo somber voor ze!

Maar goed, beloofd ik zal mijn leven beteren en Rabi`ah als gulden standaard nemen... Maar niet op het WSDB...!

Goodnight
13-03-04, 23:37
Geplaatst door Ron Haleber
Goodnight, ik deed het eerste jaar hier helemaal zonder.

Maar ik wil dat ik met name bij dames als taouanza - die vaak geeneens tekst gebruiken - niet al te zwaar op de hand overkom! Dat werkt zo deprimerend en het leven is hier al zo somber voor ze!

Maar goed, beloofd ik zal mijn leven beteren en Rabi`ah als gulden standaard nemen... Maar niet op het WSDB...!

Ow en ik dan? :ego:

Orakel
14-03-04, 02:57
Geplaatst door Ron Haleber


En niemand die Orakel hier een jaar lang gevolgd heeft, zou toch durven beweren dat Orakel géén goede moslim is???

Jawel, ik. Ik weet dat ik geen Moslim volgens het boekje ben, dat ik volgens de leer gezondig heb en volgens de leer nog steeds zondig.

Het gaat er bij mij echter niet in dat een Schepper gelovigen waardeert die alleen gelovig zijn uit angst voor het hellevuur en het goede niet uit eigener beweging geïnternaliseerd hebben.

Goed zijn en goed doen is naar mijn bescheiden mening niet afhankelijk van het feit of je wel of niet getrouwd samenwoont, wel of niet als maagd het huwelijk ingaat.

Het kan ook best zijn dat ik met dit verhaal meer bezig ben mezelf dan anderen te overtuigen, teneinde onder een religieus schuldencomplex uit te komen maar de visie voelt goed en wordt derhalve vooralsnog geprolongeerd.

Voor de rest hebben jij en Van Bommel het eigenlijk al verwoord.


Geloven = in de praktijk een goed leven leiden zonder allerlei kapstokken met teksten eraan te gebruiken. Het staat niet los van, of als iets aparts buiten het praktische leven. Mens durf te leven! - geldt ook voor moslims!

Je laat je leiden door de rede en het gevoel die je als gelovige bezit - als het ware door je intuïtie - als dat begrip iets betekent... Je bent nu eenmaal moslim of je bent het niet. Als je moslim bent, handel je er ook naar...

Je hoeft niet eerst allerlei teksten te gaan raadplegen en van sjeichs gaan opvragen op Islam Online om pas na veel getwijfel en dubben tot een beslissing te komen. En dan nog wel met een kwaad geweten dat je dwars blijft zitten...


Abdulwahid: Nou ik ga het ze dan kwalijk nemen dat ze zich verschuilen achter de heiligheid van de koran. Je moet jezelf niet achter heilige teksten verschuilen, achter koran en hadith.

Juliette
27-12-05, 09:35
Is dit topic zichzelf aan het uppen ofzo? :verward:

midari
27-12-05, 10:48
digene die vragen stellen over samenwonen lijk me niks te weten over islam ik raad hum om kennis te nemen in islam ,moslim mensen weten heuswel dat niet mag deze vraag komt niet uit een moslims mond , dat geloof ik niet .

Spitsboef
27-12-05, 10:58
Geplaatst door midari
digene die vragen stellen over samenwonen lijk me niks te weten over islam ik raad hum om kennis te nemen in islam ,moslim mensen weten heuswel dat niet mag deze vraag komt niet uit een moslims mond , dat geloof ik niet . :maf2:

Beni Touzien!

midari
27-12-05, 11:01
jaa zeker beni touzine wie zou zo reageren alleen beni tounie s

Spitsboef
27-12-05, 11:03
Geplaatst door midari
jaa zeker beni touzine wie zou zo reageren alleen beni tounie s :zwaai: Of niej, dorpGenoot!

midari
27-12-05, 11:08
zou kunnen wereld is zo klein

Dolle Fatima
27-12-05, 11:36
Verantwoord samenwonen zonder je Islam schade aan te doen bestaat niet. Hoe stel je je dat voor? De mahram van de vrouw is altijd aanwezig is het huis? Immers, man en vrouw mogen niet met elkaar alleen zijn als ze niet getrouwd zijn. Ook mag een man een vrouw die geen direcete famielie van hem is, niet zonder hoofddoek zien, dus gaat de vrouw 24 uur per dag met hoofddoek rondlopen of zo??? Als ze er niet mee wil slapen dan toch minstens 2 verschillende slaapkamers en de deur op slot.............



:auw2:

Na ja, als het zo doorgaat maak ik Joum al Qijama vast nog wel mee.

David
27-12-05, 11:38
Geplaatst door Dolle Fatima
Verantwoord samenwonen zonder je Islam schade aan te doen bestaat niet. Hoe stel je je dat voor? De mahram van de vrouw is altijd aanwezig is het huis? Immers, man en vrouw mogen niet met elkaar alleen zijn als ze niet getrouwd zijn. Ook mag een man een vrouw die geen direcete famielie van hem is, niet zonder hoofddoek zien, dus gaat de vrouw 24 uur per dag met hoofddoek rondlopen of zo??? Als ze er niet mee wil slapen dan toch minstens 2 verschillende slaapkamers en de deur op slot.............



:auw2:

Na ja, als het zo doorgaat maak ik Joum al Qijama vast nog wel mee.


En nou heb ik net een moslima aangenomen met wie ik elke werkdag alleen in een kantoor zit. Wat nu?

Dolle Fatima
27-12-05, 11:52
Geplaatst door David
En nou heb ik net een moslima aangenomen met wie ik elke werkdag alleen in een kantoor zit. Wat nu?


Nou als zij dat van te voren wist, zal ze wel besloten hebben dat ze die regel niet zo belangrijk vind.

David
27-12-05, 11:54
Geplaatst door Dolle Fatima
Nou als zij dat van te voren wist, zal ze wel besloten hebben dat ze die regel niet zo belangrijk vind.


Dat denk ik ook.

Joesoef
27-12-05, 12:02
Hoe zit dat nu met latrelaties tussen een niet Marokkaan en een berberse?

David
27-12-05, 12:04
Geplaatst door Joesoef
Hoe zit dat nu met latrelaties tussen een niet Marokkaan en een berberse?


Als ze maar leuk met elkaar zijn, toch?

Juliette
27-12-05, 12:18
Geplaatst door David
Als ze maar leuk met elkaar zijn, toch?

:schok: Leuk? Lijden! Dat moet het zijn. :fplet:

David
27-12-05, 12:27
Geplaatst door Juliette
:schok: Leuk? Lijden! Dat moet het zijn. :fplet:


Dat wordt het vanzelf in de meeste gevallen. Romannetjes eindigen niet voor niets aan het altaar.

Joesoef
27-12-05, 12:44
Geplaatst door David
Dat wordt het vanzelf in de meeste gevallen. Romannetjes eindigen niet voor niets aan het altaar.


:D Zal ik doorgeven aan mijn berberinnetje............

David
27-12-05, 12:45
Geplaatst door Joesoef
berberinnetje


Berberette.

Joesoef
27-12-05, 13:04
Geplaatst door David
Berberette. :rolleyes: Lijkt teveel op la tourette