PDA

Bekijk Volledige Versie : wat weet VERDONK van hoofdoekjes?!!



Yasmine73
09-03-04, 20:38
Verdonk beseft niet dat zij JUIST met haar discriminerende maatregelen vele, vaak allochtone, vrouwen het huis weer in schopt. Als je door de hoofdoek namelijk niet meer geaccepteerd wordt als werknemer, collega, commissielid etc. etc. worden vrouwen weer (financieel)afhankelijk van hun man, vader etc.
Is dit goed voor de emancipatie/inburgering van de allochtone vrouw waar Verdonk zich zogenaamd sterk voor maakt?!

Dus, Rita, probeer een ander smoesje en laat al die vrouwen die WEL sterk in hun schoenen staan, een eigen persoonlijkheid hebben en kiezen waar zij voor willen staan, in hun waarde!!

Trouwens welke maatregelen leg je de SGP op (geen vrouwen in de politiek). Mij dunkt dat dit dichter bij je staat dan de culturen waar je niets van weet c.q. wilt snappen.

Zondags geen hoedjes in de kerk i.v.m. de vele hoofdhuidklachten die huisartsten op de Veluwe melden??!

Geen lange zwarte rokken meer op de fiets i.v.m. de vele verkeersongevallen met rok-tussen-de spaken??
Of de vele meldingen van blaasontsteking bij meisjes op de Veluwe??

Ik ken vele vrouwen die NIET hiervoor hebben gekozen, moeite hebben met GEEN TV in huis, GEEN SOCIAAL leven buiten het familieleven, GEEN anticonceptie etc. etc. maar toch hierin mee moeten gaan van ouders, schoonouders etc.
Wat doet VERDONK hieraan, is het niet eigen volk eerst??!

Begrijp me goed, ik kan het prima vinden met mijn gereformeerde buren, hebben lange en zinnige discussies over onze gelofen, maar de argumenten van VERDONK raken kant nog wal!!!

Benedictus
09-03-04, 20:41
Ahum, (streng) gereformeerden zijn een uitstervend ras, terwijl het aantal moslims alleen maar toeneemd.

rafiq
09-03-04, 20:43
Verdonk is ook maar een praatpop die zo nu en dan iets moet zeggen wat strookt met het VVD beleid.

Al die rapporten die ze moet ontvangen als minister leest ze niet of haar adviseurs informeren haar slecht( diel ezen als het goed is wel elk rapport) als het WEL goed gaat met de moslima met hoofddoek.

Verwacht nou niks. Moslim meiden moeten zelf aan slag! En voor elkaar.

Yasmine73
09-03-04, 20:44
Geplaatst door Benedictus
Ahum, (streng) gereformeerden zijn een uitstervend ras, terwijl het aantal moslims alleen maar toeneemd.


... en dat is precies waar Verdonk en andere KORTZICHTIGEN bang voor zijn....

Maslov
09-03-04, 20:50
Verdonk beseft niet dat zij JUIST met haar discriminerende maatregelen vele, vaak allochtone, vrouwen het huis weer in schopt. Als je door de hoofdoek namelijk niet meer geaccepteerd wordt als werknemer, collega, commissielid etc. etc. worden vrouwen weer (financieel)afhankelijk van hun man, vader etc.

Ben ik niet met je eens Yasmine.

De meiden kiezen toch zelf voor het dragen van de hoofddoek? En als in bepaalde beroepen geen hoofddoek gedragen mogen worden, dan zijn de consequenties voor de persoon in kwestie, en niet voor een bewindsvrouw.

En in bijzondere en/of dwingende gevallen mag men de hoofddoek ook afdoen toch? De islam is een praktische en toepasbare religie toch? De profeet en Allah houden/hielden toch met alles rekening?

mrz
09-03-04, 20:50
Je europa staat een beetje uit het lood. :moe:

Benedictus
09-03-04, 20:53
Geplaatst door Yasmine73
... en dat is precies waar Verdonk en andere KORTZICHTIGEN bang voor zijn....

Jij vindt het kortzichtig als mensen het niet leuk vinden dat het aanvankelijk bescheiden aantal gastarbeiders is geexplodeerd naar 600.000? Zo'n bevolkingsexplosie is ongekend in de geschiedenis. Elk ander volk zou precies zo reageren. Denk je dat de Marokkanen en Turken anders zouden reageren als de situatie omgedraaid was? Dacht het niet.

Yasmine73
09-03-04, 21:02
Geplaatst door Benedictus
Jij vindt het kortzichtig als mensen het niet leuk vinden dat het aanvankelijk bescheiden aantal gastarbeiders is geexplodeerd naar 600.000? Zo'n bevolkingsexplosie is ongekend in de geschiedenis. Elk ander volk zou precies zo reageren. Denk je dat de Marokkanen en Turken anders zouden reageren als de situatie omgedraaid was? Dacht het niet.

er zijn genoeg andere landen waar de multiculti wel geaccepteerd wordt en waar alle inwoners vreedzaam naast en met elkaar kunnen leven. Waarom is het alleen Neerlands hot nieuws, de multiculturele ontwikkeling?
Waarom worden de positieve ontwikkelingen hiervan niet gezien?
Noem mij een land dat wel voor het overgrote deel uit originele inwoners bestaat?
Maar wat mij het meest raakt zijn al die kromme maatregelen en argumenten die politici aandragen om iets waar zij toch niets aan kunnen doen, in te dammen!

MocroStyle
09-03-04, 21:03
Geplaatst door Benedictus
Jij vindt het kortzichtig als mensen het niet leuk vinden dat het aanvankelijk bescheiden aantal gastarbeiders is geexplodeerd naar 600.000? Zo'n bevolkingsexplosie is ongekend in de geschiedenis. Elk ander volk zou precies zo reageren. Denk je dat de Marokkanen en Turken anders zouden reageren als de situatie omgedraaid was? Dacht het niet.

Het gaat om Nederlandse staatsburgers die de Islam aanhangen. Heeft verder niets met gastarbeiders te maken. Vertel je dat ook even aan de rest van het racistisch clubje bij jou thuis.

Yasmine73
09-03-04, 21:10
Geplaatst door Maslov
Ben ik niet met je eens Yasmine.

De meiden kiezen toch zelf voor het dragen van de hoofddoek? En als in bepaalde beroepen geen hoofddoek gedragen mogen worden, dan zijn de consequenties voor de persoon in kwestie, en niet voor een bewindsvrouw.

En in bijzondere en/of dwingende gevallen mag men de hoofddoek ook afdoen toch? De islam is een praktische en toepasbare religie toch? De profeet en Allah houden/hielden toch met alles rekening?

:confused: ik snap jouw reactie niet helemaal Maslov
Als Verdonk de lijn van Frankrijk wil volgen met haar hoofdoekjesverbod, waar blijven dan al die zelfstandige vrouwen die wel geemancipeerd zijn en volwaardige werknemers zijn -met hoofddoek! Dat houdt in of hoofdoek af of ontslag nemen.

Het is voor iedereen een feit dat de meeste werkgevers nog altijd voor een Nederlandse kandidaat kiezen dan voor een allochtone, en in tijden van economische malaise is dit alleen maar erger
Werkgevers krijgen nu door een wettelijk verbod alleen maar nog meer steun om maar geen allochtonen aan te hoeven nemen

piano
09-03-04, 21:12
[
En in bijzondere en/of dwingende gevallen mag men de hoofddoek ook afdoen toch? De islam is een praktische en toepasbare religie toch? De profeet en Allah houden/hielden toch met alles rekening? [/B][/QUOTE]

Dit is inderdaad zo,maar dat wil niet zeggen dat je dat moet afdwingen en dan zonder stoot of slag moet accepteren.
En dit soort opmerkingen helpen alleen de ongelovigen of die gene die een excusse nodig hebben om geen hoofddoek te dragen,om het te rechtvaardigen van het niet dragen van een hoofddoek.
Maar het is niet de hoofddoek die een probleem is,het is het geloof dat er mee samen gaat,want als de Joodse vrouwen ook ineens een hoofddoek gaan dragen inplaats van een pruik,dan is het een ander verhaal.
En waar blijft het recpect voor een ander en zijn geloof,of is dat alleen toe gestaan binnenshuis.

Yasmine73
09-03-04, 21:22
Geplaatst door piano
[
Maar het is niet de hoofddoek die een probleem is,het is het geloof dat er mee samen gaat,want als de Joodse vrouwen ook ineens een hoofddoek gaan dragen inplaats van een pruik,dan is het een ander verhaal.


and that´s the point!

Vroeger, toen de nonnen een burqa-achtig gewaad droegen, was dit een teken van reinheid, zorgzaamheid, integeriteit etc.
Pas geleden nog (vraag je oma!) bij de verpleegsters allemaal hoofddeksels
Hollywoodsterren met sjaals en hoeden: teken van luxe, chique etc.
Maar toen de islam zich in Nederland openbaarde was het land te klein?

Kijk toch eindelijk eens door die huidskleur en hoofdoek heen!

Maslov
09-03-04, 21:53
Dit is inderdaad zo,maar dat wil niet zeggen dat je dat moet afdwingen en dan zonder stoot of slag moet accepteren.

Nee hoeft ook niet. Je mag demonstreren, je mag op forums als deze je ongenoegen duidelijk maken, je kunt heel veel doen om ertegen in te gaan.

Echter als in het parlement een wet aangenomen wordt, waarbij men voor functie's in het openbare leven zoals bij rechtbank, politie, openbaar onderwijs en zorg geen doekje mag dragen, dan heb je geen andere keus dan je er bij neer te leggen.
En dan gaat de regel gewoon op dat in dwingende gevallen de hoofddoek afgelegd mag worden.

En als joodse vrouwen een hoofddoek zouden dragen inplaats van een pruik zou dat ook verboden worden, net zo hard. Maar die "als dan" vragen hebben zo weinig zin.

En ja het speelt ongelovigen zoals ik, en vrouwen binnen de islam die geen hoofddoek willen dragen in de kaart, maar daarom verzetten wij ons er ook tegen.

mark61
09-03-04, 22:59
Geplaatst door Benedictus
Jij vindt het kortzichtig als mensen het niet leuk vinden dat het aanvankelijk bescheiden aantal gastarbeiders is geexplodeerd naar 600.000? Zo'n bevolkingsexplosie is ongekend in de geschiedenis. Elk ander volk zou precies zo reageren. Denk je dat de Marokkanen en Turken anders zouden reageren als de situatie omgedraaid was? Dacht het niet.

A-ha nu komt de aap uit de mouw. Hoofddoekjes hebben er bij nader inzien geen flikker mee te maken. Dank voor je eerlijkheid.

Orakel
09-03-04, 23:12
Geplaatst door Benedictus
Jij vindt het kortzichtig als mensen het niet leuk vinden dat het aanvankelijk bescheiden aantal gastarbeiders is geexplodeerd naar 600.000? Zo'n bevolkingsexplosie is ongekend in de geschiedenis. Elk ander volk zou precies zo reageren. Denk je dat de Marokkanen en Turken anders zouden reageren als de situatie omgedraaid was? Dacht het niet.

Geëxplodeerd naar 600.000??? In 40 jaar tijd? Dat noem jij een explosie?
Je moet vaker van naam veranderen. Hoe verder je terug gaat in de historie, hoe meer je van je karakter prijs geeft.

En ik dacht het wel. Is het immers niet zo dat er nog altijd meer Nederlanders in het buitenland wonen, dan er buitenlanders in Nederland wonen?

Ongekend in de geschiedenis.. tsssss....ben je wel objectief als je voor de klas staat? 'khou me hart vast.

Las vandaag weer een leuk stukje van de Gristenen van het CDA die in hun integratienota voorstellen dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om een maximum aan het aantal migranten/allochtonen in hun gemeente te stellen.
De eerste de beste die me in real live nog an me kop komt zeuren over integratie, die keer ik binnenstebuiten. Dat noemt zich geciviliseerd. Gesyffiliseerd zullen ze bedoelen.

















:engel:

piano
10-03-04, 09:39
.

piano
10-03-04, 09:41
En ja het speelt ongelovigen zoals ik, en vrouwen binnen de islam die geen hoofddoek willen dragen in de kaart, maar daarom verzetten wij ons er ook tegen. [/B][/QUOTE]

En dat is jullie goed recht,maar daarom moeten vrouwen elkaar ondersteunen ongeacht of je het er mee eens bent of niet.
Het is niet zo dat er 2 kampen moeten ontstaan onder de vrouwen,ik vind dat de vrouwen elkaar moeten ondersteunen en begrip hebben voor elkaar,in plaats van elkaar verwijten wie het bij het rechte eind heeft of wie trotser is dan de ander.

Dus voor elkaar,met elkaar dan komen we er wel.

Goodnight
10-03-04, 09:47
Geplaatst door Maslov
.

Echter als in het parlement een wet aangenomen wordt, waarbij men voor functie's in het openbare leven zoals bij rechtbank, politie, openbaar onderwijs en zorg geen doekje mag dragen, dan heb je geen andere keus dan je er bij neer te leggen.


Dus geen klachten meer uiten over het ongehoorde beleid van Iran, het parlement heeft daar immers een wet aangenomen dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen.

Dus ze kunnen demonstreren wat ze willen, ertegen in gaan.de beslissing is immers gevallen.....

mag ik ff een teiltje om over te geven?

taouanza
10-03-04, 10:05
Mijn zusje mag niet eens in de Gamma werken met hoofddoek of in een schoenenwinkel.:moe:
Beinvloed een hoofddoek ook de kleur toiletpot mensen gaan kopen of niet?

Donna
10-03-04, 10:18
Geplaatst door piano

En dat is jullie goed recht,maar daarom moeten vrouwen elkaar ondersteunen ongeacht of je het er mee eens bent of niet.
Het is niet zo dat er 2 kampen moeten ontstaan onder de vrouwen,ik vind dat de vrouwen elkaar moeten ondersteunen en begrip hebben voor elkaar,in plaats van elkaar verwijten wie het bij het rechte eind heeft of wie trotser is dan de ander.

Dus voor elkaar,met elkaar dan komen we er wel.

:duim:

Vind ik ook..... Als Verdonck zich drukmaakt over vrouwen die verplicht een hoofddoek moeten dragen, dan zou ze dat aan moeten pakken en niet zelf exact hetzelfde gaan doen door de hoofddoek uit het openbare leven te willen verbannen. Het is hier Iran niet, het moet niet gekker worden! Keuzevrijheid is toch het belangrijkste element van emancipatie??

Maslov
10-03-04, 10:27
Dus geen klachten meer uiten over het ongehoorde beleid van Iran, het parlement heeft daar immers een wet aangenomen dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen.

Ik blijf klagen over de islamitische staat Iran, omdat daar de hoofddoek overal in het openbaar de hoofddoek gedragen MOET worden.
Evt. aan te nemen wetten hier, gaan alleen over een paar functies binnen door de overheid betaalde instellingen die neutraliteit MOETEN uitstralen.

Nogmaals de hoofddoek mag in dwingende situaties afgelegd worden. Als zo'n vrouw voor de klas staat, doek af, gaat ze buiten de school naar huis kan de doek weer op.

Goodnight
10-03-04, 10:34
Geplaatst door Maslov
Ik blijf klagen over de islamitische staat Iran, omdat daar de hoofddoek overal in het openbaar de hoofddoek gedragen MOET worden.
Evt. aan te nemen wetten hier, gaan alleen over een paar functies binnen door de overheid betaalde instellingen die neutraliteit MOETEN uitstralen.

Nogmaals de hoofddoek mag in dwingende situaties afgelegd worden. Als zo'n vrouw voor de klas staat, doek af, gaat ze buiten de school naar huis kan de doek weer op.

Blijf jij maar klagen over Iran.
Dat er mensen hier klagen over het feit dat ze voor een keuze gesteld worden: het geloof of de 'wetten' van de staat moet je dus ook niet verbazen.

Verder vind ik het hypocriet, want wat voor invloed heeft het doekje op het functioneren van een persoon.
Komt nog eens bij dat straks de grenzen tussen openbare functies en andere functies vager zal worden en werkgevers zich niet aan die 'wetten' zullen houden.

gevolg: straks als je gaat solliciteren je hoofddoekje af, maakt niet uit ook al solliciteer je voor labatorium of archiefmedewerkster.

En ga me niet vertellen dat dit niet het geval zal zijn,want werkgevers lappen momenteel toch al de regels aan hun laars, laat staan als er straks een vrijbrief hiervoor komt.

taouanza
10-03-04, 10:35
Geplaatst door Maslov
Ik blijf klagen over de islamitische staat Iran, omdat daar de hoofddoek overal in het openbaar de hoofddoek gedragen MOET worden.
Evt. aan te nemen wetten hier, gaan alleen over een paar functies binnen door de overheid betaalde instellingen die neutraliteit MOETEN uitstralen.

Nogmaals de hoofddoek mag in dwingende situaties afgelegd worden. Als zo'n vrouw voor de klas staat, doek af, gaat ze buiten de school naar huis kan de doek weer op.

Rot toch op man! :moe:

sienia
10-03-04, 11:11
Taouanza, behave! ;)

T komt er op neer dat de moslimvrouw moet emanciperen, maar zonder hoofddoek. Zo niet, dan hebben we voor haar geen plek op de arbeidsmarkt. Wat wil je nou??

Zwak argument trouwens mbt het afdoen van je hoofddoek als de staat dat wenst. Dat gaat alleen op voor levensbedreigende situaties.

Een appartementje in Marokko wordt steeds aantrekkelijker.

Maslov
10-03-04, 11:14
Verder vind ik het hypocriet, want wat voor invloed heeft het doekje op het functioneren van een persoon.

Het gaat niet om het functioneren of de capaciteiten. Het publiek heeft een bepaald idee over de rechterlijke macht en griffiers, over docenten in het openbaar onderwijs, over verpleegkundigen etc. De overheid heeft aan de Rechterlijke macht etc. een bepaalde uitstraling meegegeven door naast het bijzonder onderwijs, het 'staatsonderwijs. een bepaalde eigen imago gegeven, en daar hebben mensen dan ook recht op.
De mensen die daar willen werken zullen conform dat imago gekleed moeten gaan, omdat daar afspraken over liggen. Tot voor kort hoefde daar niet eens over gesproken te worden, maar nu vele meiden hun identiteit willen uitdragen steeds meer.

De overheid zal dan ook besluiten nemen op een democratische manier, om waar dat eerder niet nodig was nu wel wettelijke kledingeisen in genoemde beroepen gaan neerschrijven in wetten.
De overgrote meerderheid van het Nederlandse volk zal daar mee instemmen. Dan onstaat er een situatie van overmacht waardoor de maiden ontheven kunnen worden van hun "plicht" tot het dragen van de doek.

Maslov
10-03-04, 11:15
Taouanza, ik zeg toch ook niet tegen jou :"Rot toch op".

Als ik het niet met je eens ben zeg ik dat gewoon, maar ik wens niet dat je oprot hoor :zegniets:

taouanza
10-03-04, 11:16
Geplaatst door sienia
Taouanza, behave! ;)

T komt er op neer dat de moslimvrouw moet emanciperen, maar zonder hoofddoek. Zo niet, dan hebben we voor haar geen plek op de arbeidsmarkt. Wat wil je nou??

Zwak argument trouwens mbt het afdoen van je hoofddoek als de staat dat wenst. Dat gaat alleen op voor levensbedreigende situaties.

Een appartementje in Marokko wordt steeds aantrekkelijker.


Je moest eens weten hoe zwaar ik me zelf heb gecensureerd.:moe:

taouanza
10-03-04, 11:17
Geplaatst door Maslov
Taouanza, ik zeg toch ook niet tegen jou :"Rot toch op".

Als ik het niet met je eens ben zeg ik dat gewoon, maar ik wens niet dat je oprot hoor :zegniets:

Jij zegt veel ergere dingen maar je hebt het niet door.:moe:

Maslov
10-03-04, 11:20
Taouanza, het is toch prachtig dat jouw religie juist in dit soort gevallen jou toestaat wel carriëre te maken door de doek niet te hoeven dragen?

Juist voor dit soort gevallen heeft de profeet juist de ontsnappingsclausules ingebouwd!

En verder is zelfcensuur goed, als je er maar niet in stikt :wijs:

taouanza
10-03-04, 11:24
Geplaatst door Maslov


En verder is zelfcensuur goed, als je er maar niet in stikt :wijs:

don't flatter yourself.:moe:

Maslov
10-03-04, 11:28
Jij zegt veel ergere dingen maar je hebt het niet door.

Taouanza, als jij vindt dat ik erge dingen zeg, geef dan nu eens goede voorbeelden. Vooral als ze persoonlijk getint zijn naar anderen zoals jij dat doet/

taouanza
10-03-04, 11:36
Geplaatst door Maslov
Taouanza, als jij vindt dat ik erge dingen zeg, geef dan nu eens goede voorbeelden. Vooral als ze persoonlijk getint zijn naar anderen zoals jij dat doet/


:moe:

Goodnight
10-03-04, 11:40
Geplaatst door Maslov
Het gaat niet om het functioneren of de capaciteiten. Het publiek heeft een bepaald idee over de rechterlijke macht en griffiers, over docenten in het openbaar onderwijs, over verpleegkundigen etc. De overheid heeft aan de Rechterlijke macht etc. een bepaalde uitstraling meegegeven door naast het bijzonder onderwijs, het 'staatsonderwijs. een bepaalde eigen imago gegeven, en daar hebben mensen dan ook recht op.
De mensen die daar willen werken zullen conform dat imago gekleed moeten gaan, omdat daar afspraken over liggen. Tot voor kort hoefde daar niet eens over gesproken te worden, maar nu vele meiden hun identiteit willen uitdragen steeds meer.

De overheid zal dan ook besluiten nemen op een democratische manier, om waar dat eerder niet nodig was nu wel wettelijke kledingeisen in genoemde beroepen gaan neerschrijven in wetten.
De overgrote meerderheid van het Nederlandse volk zal daar mee instemmen. Dan onstaat er een situatie van overmacht waardoor de maiden ontheven kunnen worden van hun "plicht" tot het dragen van de doek.

je bent een meester in het ontwijken van bepaalde standpunten.

taouanza
10-03-04, 11:42
Geplaatst door Goodnight
je bent een meester in het ontwijken van bepaalde standpunten.

Het ergste vind ik, dat hij denkt dat we dat niet door hebben.

Is dit wel goed nederlands? :loens:

Goodnight
10-03-04, 11:45
Geplaatst door taouanza
Het ergste vind ik, dat hij denkt dat we dat niet door hebben.

Is dit wel goed nederlands? :loens:

het is verstaanbaar

denk ik...

Maslov
10-03-04, 11:48
Geef dan eens voorbeelden Goodnight, ik heb geen idee waar je het over hebt, volgens mij ben ik altijd zeer duidelijk, daarom roepen mijn uitingen soms ook heftige reakties uit lijkt mij.

Trouwens Taouanza beschuldigt mij ook al, maar kan ook niets hardmaken lijkt het. Insinueren is erg gemakkelijk.

taouanza
10-03-04, 11:52
Geplaatst door Maslov
Geef dan eens voorbeelden Goodnight, ik heb geen idee waar je het over hebt, volgens mij ben ik altijd zeer duidelijk, daarom roepen mijn uitingen soms ook heftige reakties uit lijkt mij.

Trouwens Taouanza beschuldigt mij ook al, maar kan ook niets hardmaken lijkt het. Insinueren is erg gemakkelijk.

Dat is wat ze volgens mij Oost-Indisch doof noemen.:moe:


Maar dat is jou probleem Maslov niet de mijne.

mark61
10-03-04, 12:11
Geplaatst door taouanza
Het ergste vind ik, dat hij denkt dat we dat niet door hebben.

Is dit wel goed nederlands? :loens:

Ja hoor, alleen moet die komma weg.

taouanza
10-03-04, 12:15
Geplaatst door mark61
Ja hoor, alleen moet die komma weg.

thanks :wink:

mark61
10-03-04, 12:24
Geplaatst door Maslov
Het gaat niet om het functioneren of de capaciteiten. Het publiek heeft een bepaald idee over de rechterlijke macht en griffiers, over docenten in het openbaar onderwijs, over verpleegkundigen etc.

Hoe weet jij dat? Heb je enquetes, cijfers? Hoeveel procent vindt wat?


De mensen die daar willen werken zullen conform dat imago gekleed moeten gaan, omdat daar afspraken over liggen. Tot voor kort hoefde daar niet eens over gesproken te worden, maar nu vele meiden hun identiteit willen uitdragen steeds meer.

Welke afspraken? Nogmaals: heb je daar cijfers van? Is er statistisch onderzoek gedaan naar hoofddoekfrequentie? Geloof je het zelf? Ik stel ertegenover dat steeds meer Hollanders jeuk krijgen van islam in het algemeen en hoofddoekjes in het bijzonder. Heb ik ook geen onderzoek naar gedaan, maar als je regelmatig een krant leest heb je het klimaat wel kunnen zien veranderen dacht ik zo. Om te beginnen na de beurscrash van 2000, en nog s in de versnelling na 9/11.


De overheid zal dan ook besluiten nemen op een democratische manier, om waar dat eerder niet nodig was nu wel wettelijke kledingeisen in genoemde beroepen gaan neerschrijven in wetten.

Ja ja, democratisch. Net zoals Hilter democratisch aan de macht kwam. Niet alles wat met meerderheid van stemmen wordt aangenomen is ook moreel juist, of zelfs maar in overeenstemming met de grondwet. In NL mag de rechter dat niet eens uitmaken, maar gelukkig in Europa wel.


De overgrote meerderheid van het Nederlandse volk zal daar mee instemmen.

Hoe weet jij dat zo goed? Hou toch op man, jij hebt bepaalde ideeën en beweert namens het gehele (blanke) volk te spreken. Zonder een spoor van bewijs. Namens mij spreek je alvast niet.


Dan onstaat er een situatie van overmacht waardoor de maiden ontheven kunnen worden van hun "plicht" tot het dragen van de doek.

Alleen een gelovige kan beslissen wat zijn of haar geloof al dan niet voorschrijft. Niet een buitenstaander. Of hij nou geïnformeerd is of niet. Bemoei je er niet mee. Ik geef toe dat ik het ook wel eens leuk vind om mensen op interne inconsistenties iin hun ideeën of geloof te 'betrappen', maar intussen respecteer ik hen en hun geloof even goed. Daar kan ik jou niet op betrappen.

Olive Yao
11-03-04, 16:15
Geplaatst door Donna
:duim:

Vind ik ook..... Als Verdonck zich drukmaakt over vrouwen die verplicht een hoofddoek moeten dragen, dan zou ze dat aan moeten pakken en niet zelf exact hetzelfde gaan doen door de hoofddoek uit het openbare leven te willen verbannen. Het is hier Iran niet, het moet niet gekker worden! Keuzevrijheid is toch het belangrijkste element van emancipatie??

Dat kan, maar het gaat niet alleen om emancipatie.
Je moet wel een hele extreme politica zijn als je "de hoofddoek uit het openbare leven wil verbannen".

Ik heb net wat franse rechtspraak over godsdienstige uitingen in het openbaar bekeken. NIET alleen van moslims, maar zo vanaf 1900, dus ook christenen. Op straat, in winkels, in het leger, op begraafplaatsen.
Ze proberen het genuanceerd te benaderen.

Dat moet ook wel, want je zit hier in een spanningsveld tussen verschillende rechten, beginselen, juridische gebieden (ook arbeidsrecht bijvoorbeeld).

Te ver gaande beperking van godsdienstvrijheid wordt door een nationale of internationale rechter gekraakt.
Kwestie van grenzen trekken dus.



Geplaatst door Goodnight
Blijf jij maar klagen over Iran.
Dat er mensen hier klagen over het feit dat ze voor een keuze gesteld worden: het geloof of de 'wetten' van de staat moet je dus ook niet verbazen.

Het verbaast me allerminst dat ze daarover klagen.
Maar daarom kan het nog wel terecht zijn dat ze bepaalde grenzen aan hun godsdienst moeten aanvaarden.


Verder vind ik het hypocriet, want wat voor invloed heeft het doekje op het functioneren van een persoon.

Als je met hypocriet bedoelt dan sommige werkgevers een hoofddoekje gebruiken als excuus om een arabische niet in dienst te nemen zul je soms wel gelijk hebben.
Maar dan nog gaat het hier in de eerste plaats om grenzen aan godsdiensten, en aan levens- en wereldbeschouwingen in het algemeen.


Komt nog eens bij dat straks de grenzen tussen openbare functies en andere functies vager zal worden en werkgevers zich niet aan die 'wetten' zullen houden.
Gevolg: straks als je gaat solliciteren je hoofddoekje af, maakt niet uit ook al solliciteer je voor labatorium of archiefmedewerkster.

Volgens franse rechtspraak over arbeidsrecht maakt het wel uit waar je solliciteert of werkt.



Geplaatst door mark61 (reactie op Maslov)
Hoe weet jij dat? Heb je enquetes, cijfers? Hoeveel procent vindt wat?

In het algemeen kun je het van twee kanten benaderen: redeneren vanuit beginselen, en kijken naar empirische feiten.
Wat empirische feiten betreft, wat dacht je van de Europese geschiedenis?


Welke afspraken? Nogmaals: heb je daar cijfers van? Is er statistisch onderzoek gedaan naar hoofddoekfrequentie? Geloof je het zelf? Ik stel ertegenover dat steeds meer Hollanders jeuk krijgen van islam in het algemeen en hoofddoekjes in het bijzonder. Heb ik ook geen onderzoek naar gedaan, maar als je regelmatig een krant leest heb je het klimaat wel kunnen zien veranderen dacht ik zo. Om te beginnen na de beurscrash van 2000, en nog s in de versnelling na 9/11.

De afspraken zijn uiteindelijk bepaalde Europese grondbeginselen.
Maslov heeft ongelijk dat daar “tot voor kort niet eens over gesproken hoefde te worden”. Er wordt juist al eeuwenlang heel veel over gesproken.

Ook denk ik, met jou ongetwijfeld, dat moslims gediscrimineerd worden. Ook dat is een kant van het verhaal.
Maar daaruit volgt niet dat elke strobreed in de weg van een moslim – of van zijn god – discriminatie is.


Ja ja, democratisch. Net zoals Hilter democratisch aan de macht kwam. Niet alles wat met meerderheid van stemmen wordt aangenomen is ook moreel juist, of zelfs maar in overeenstemming met de grondwet. In NL mag de rechter dat niet eens uitmaken, maar gelukkig in Europa wel.

Dat klopt. Maar dit algemene punt levert geen beslissend oordeel over het concrete punt dat hier aan de orde is.


Hoe weet jij dat zo goed? Hou toch op man, jij hebt bepaalde ideeën en beweert namens het gehele (blanke) volk te spreken. Zonder een spoor van bewijs. Namens mij spreek je alvast niet.

Ik weet het in ieder geval niet. De tijd zal het leren.


Alleen een gelovige kan beslissen wat zijn of haar geloof al dan niet voorschrijft. Niet een buitenstaander. Of hij nou geïnformeerd is of niet. Bemoei je er niet mee. Ik geef toe dat ik het ook wel eens leuk vind om mensen op interne inconsistenties iin hun ideeën of geloof te 'betrappen', maar intussen respecteer ik hen en hun geloof even goed. Daar kan ik jou niet op betrappen.

Ik dacht dat de god dat besliste ...

Het gaat niet om wat een geloof voorschrijft.
Het gaat om wat bepaalde beginselen voorschrijven aan een levens- en wereldbeschouwing.
De joods-christelijk-moslimse god is niet het ene absolute hoogste, ook in de werkelijke wereld.
Respect betekent niet dat je een gelovige en zijn god geen strobreed in de weg mag leggen.