PDA

Bekijk Volledige Versie : Blank is beter. Over de superioriteit van de Europese cultuur



Marsipulami
10-03-04, 09:17
Blank is beter

We mogen ons weer superieur voelen

Tom Naegels 21/02/2004

Paul Cliteur fulmineerde vorig weekend op deze pagina tegen het ,,decadente cultuurrelativisme''. Tom Naegels voelde zich aangesproken en reageert tegen het ,,zwart-witdenken''. Want relativisme betekent niet dat alles mag.


Het begon met Berlusconi en Pim Fortuyn, figuren die je met wat moeite nog kon weglachen. Maar sinds kort wint het idee ook bij minder excentrieke mensen veld. De westerse cultuur is superieur aan alle andere. We mogen onze waarden opleggen aan de rest van de wereld, want ze zijn gewoon beter. Humaner, toleranter, moderner, met de grootste garantie op geluk en vrijheid voor iedereen.

Afgelopen zaterdag verscheen in deze krant een voorpublicatie van Tegen de decadentie van Paul Cliteur, lid van de conservatieve Nederlandse Edmund Burke Stichting (DS 14-15 februari). Het was een aanval op een nihilistisch, verregaand cultuurrelativisme dat ertoe heeft geleid dat het Westen de poorten openzet voor barbaren met bedenkelijke tradities. We durven niet meer zeggen: dit zijn onze waarden, en als ze u niet aanstaan, pak uw boeltje. Het wordt tijd, vindt Cliteur, dat we daar opnieuw mee beginnen en, nu we toch bezig zijn, ook in de rest van de wereld de zegeningen van het Westen weer durven verdedigen.

Een boeiend stuk was het, zeker omdat het scherp stelt wat ook in België al maanden echoot in allerlei discussies, zoals die over de hoofddoek, het migrantenstemrecht of de verplichte inburgering. Kop van jut is het idee dat culturen gelijkwaardig zijn aan elkaar, en dat je moet oppassen om je eigen cultuur als norm te nemen. Noem dat idee multiculturalisme, of diversiteit, of cultuurrelativisme, feit is dat het de laatste jaren, en in versneld tempo sinds de aanslagen van 11 september 2001, aan aantrekkelijkheid verloren heeft. Immers, als je zegt dat alle waarden relatief zijn, dan kun je geen oordelen meer vellen. Hoe kun je vrouwenbesnijdenis veroordelen, als dat een cultuuruiting is als alle andere? Hoe kun je de holocaust, het moslimterrorisme, eremoorden of aanslagen op homo's verwerpen? Het cultuurrelativisme moet wel eindigen in nihilisme, in decadentie, in het verval van alles wat Europa groot gemaakt heeft.

Cliteur maakt een karikatuur. Net zoals het geloof in de eigen cultuur in zijn meest extreme vorm kan uitmonden in kolonialisme of genocide, zo kan relativisme, wanneer je het tot in het absurde doordenkt, inderdaad betekenen dat je uiteindelijk de ergste misdaden goedpraat. Het kán, maar ik ken niemand die dat doet. Cliteur ook niet. Hoewel hij twee kolommen lang jeremieert over een ontspoord relativisme, ,,de publieke religie van deze tijd'', dat werkelijk o-ve-ral aanwezig is en ,,alle intellectuelen in de greep houdt'', citeert hij er slechts één met naam en toenaam. Verder is het ,,men'' en ,,de intelligentsia'' en ,,je hoort het overal, aan de koffie, in de trein''. Zo kan ik het ook.

Het is vast leuk om de discussie over diversiteit zo zwart-wit voor te stellen. Alsof je als relativist geen enkele universele waarde erkent, en als universalist niets aanvaardt dat afwijkt. Uiteraard is het verschil minder extreem. Respect opbrengen voor andere gebruiken is uiteindelijk ook een universele waarde. Dus ja, aan al die dikdoenerige blanken die in elk interview verontwaardigd opstuiven ,,of we alsjeblieft nog mogen uitkomen voor onze eigen waarden, ja? Of we van de linkse kerk van politiek-correcte regelneven nog mogen zeggen wat we wél en wat niet aanvaarden in ons eigen land, ja?'': ja hoor, dat mag u zeker. Als ik de linkse kerk voldoende ken, dan is ze het zelfs voor een deel met u eens.

In de omgang met andere culturen, of met mensen die om een andere reden heel anders zijn dan jijzelf (zoals die man die op restaurant zijn hond mee aan tafel liet aanzitten, jezus!), zijn er volgens mij drie soorten verschillen (naast de zaken die je gemeen hebt natuurlijk). Er zijn er die niet door de beugel kunnen. Daar reken ik dan die gebruiken toe die mensen fysiek of mentaal schade berokkenen, zoals vrouwenbesnijdenis, steniging, eremoord, racistische agressie... Je zult niet veel westerlingen vinden die dat willen verdedigen. Er zijn verschillen die niemand iets kunnen schelen, of die we zelfs leuk vinden. Een felgekleurde jurk dragen, bijvoorbeeld, uitbundig zingen in de kerk of couscous eten. Enkel echte racisten nemen daar aanstoot aan.

De debatten over diversiteit gaan over het terrein tussen die twee uitersten, over die gebruiken die niet meteen de mensenrechten schenden, maar die irritatie opwekken, vervreemdend werken, die doen twijfelen: wordt hier een universele waarde geschonden of niet? Is dit onaanvaardbaar of gewoon irritant? Pronkgedrag van macho's, fluiten naar vrouwen, hoofddoeken, je veel religieuzer gedragen dan wij gewend zijn... Ik zou hier ook het dagelijkse westerse racisme onder klasseren. Uiteraard niet dat van gewelddadige neonazi's, wel dat van volksmensen die scheldend hun frustratie afreageren. Irritant, zeker, en beledigend, maar moet je het verbieden?

Het verschil tussen universalisten en relativisten gaat over hoeveel je aanvaardt in die ergerniszone. Universalisten willen dat tot een minimum beperken. Het gaat hen niet om persoonlijke ergernis, maar om een inbreuk op universele waarden. Zij vinden het achterlijk dat die Marokkaanse of Antilliaanse jongens zich zo aanstellen, zijn ze vrouw dan voelen ze zich erdoor vernederd, en ze beroepen zich op gelijkheid van de vrouw om dat gedrag aan banden te willen leggen. De scheiding van Kerk en Staat wordt dan weer opgevoerd om de hoofddoeken en dat hinderlijke allahu akbar-geroep tijdens betogingen in te dijken.

Relativisten geloven ook in de scheiding van Kerk en Staat en in de gelijkwaardigheid van de vrouw, en in ernstige gevallen zijn ze het met de universalisten eens dat die primeren. Alleen proberen ze hun persoonlijke ergernis los te koppelen van die universele waarden. Niet alles waar ik me aan stoor, schendt de grondvesten van de democratie. Als relativist heb ik, naast een aantal waarden waarvan ik geloof dat ze universeel zijn, ook persoonlijke waarden waar ikzelf naar probeer te leven, maar die ik niet aan anderen kan opleggen. Ik zal op straat nooit ,,heej poepke!'' roepen, ik zal me ergeren als een ander dat wel doet, maar het mág wel.

Als relativist geloof ik ook dat het in grote mate aan de betrokkenen zelf is om te beslissen in welke mate ze een gebruik aanvaarden. Als een vrouw verplicht wordt om een hoofddoek te dragen, dan moet ze de kans hebben om dat te weigeren. Maar wil ze die zelf dragen, kiest ze ervoor om thuis te blijven bij de kinderen, laat haar, zelfs al vind ik dat jammer en kan ik dat moeilijk begrijpen.

Cultuurrelativisme betekent voor mij: niet mijn persoonlijke waarden nemen als uitgangspunt, maar een afweging maken tussen een beperkt aantal universele waarden, en het recht van ieder om je te houden aan de tradities waar je je goed bij voelt, voor zolang je je daar goed bij voelt. Natuurlijk zijn er grensgevallen, natuurlijk bestaat er een debat. Dat is goed, dat is politiek. Maar dat geeft de pleitbezorgers van de westerse superioriteit niet het recht om het multiculturalisme af te schilderen als een ideologie die terrorisme en verminkingen goedkeurt.

Niet alleen maakt Cliteur een karikatuur van het multiculturalisme, hij gebruikt ook vreemde argumenten om de westerse superioriteit te bepleiten. De Europeanen (het is niet duidelijk of Amerikanen even knap zijn als wij) mogen zich de koploper van de beschaving noemen, want de bakermat van onze cultuur is gelegd in de klassieke Oudheid, bij de Grieken en Romeinen, en dat was een tijd van grote rijkdom en verfijning. Tel daar de traditie van het christendom bij, en Cliteur citeert instemmend de Brit Gilbert Murray, die in 1953 zei: ,,Ik heb het gevoel dat de westerse samenleving, met al haar fouten en vulgariteiten, geroepen is om de wereld te leiden, en wel dankzij de christelijke en Hellenistische erfenis.''

Ik neem aan dat Cliteur weet dat ook andere culturen zichzelf superieur vinden, en dat ze daar ongeveer dezelfde argumenten voor hebben: een geïdealiseerde herinnering aan een of meerdere bloeiperiodes, en enkele ideeën die ze universeel vinden. Los van het feit dat andere culturen inderdaad net zoals wij perioden van enorme bloei hebben gekend, is het een vreemde benadering van de geschiedenis van Europa. De momenten van glorie bewijzen dat we superieur zijn, de zwarte bladzijden worden verzwegen. Het antisemitisme, dat eeuwenlang de joden geteisterd heeft: geen belang. De kruistochten, de slavernij en het kolonialisme: niets mee te maken. Het nazisme: detail. Volgens Cliteur zijn de periodes van vrede, openheid en vrijheid typisch, de bekrompen periodes, de momenten van agressie en oorlog niet. Zo kan ik mijn cultuur ook superieur vinden.

Cliteur vraagt zich bij herhaling af hoe het komt dat een Europeaan niet meer open en bloot durft te zeggen dat zijn beschaving de beste ter wereld is. Volgens hem hebben de wereldoorlogen daarmee te maken. Hij vergeet de dekolonisatie. Het Europese superioriteitsgevoel had meer dan een eeuw op bijzonder arrogante wijze zijn hand overspeeld. De herinnering aan de wreedheden en het racisme, begaan in de naam van de universele westerse beschaving, leeft nog altijd voort in de ex-kolonies. Is het vreemd dat de kater zwaar was, en dat het meer dan een generatie geduurd heeft voor er weer mensen als Cliteur durfden opstaan die zeiden: eigenlijk zijn wij gewoon de beste? Is het te veel gevraagd om, zelfs al is het goed dat Europa weer vertrouwen heeft in haar eigen waarden, niettemin voorzichtig te blijven als we spreken over superioriteit? Dat Murray in 1953 de westerse beschaving de wereld zag leiden, hoeft niet te verbazen. In 1953 léidde ze (nog even) de wereld. Dat een kind van de kolonisatie het westerse leiderschap verdedigt lijkt me logisch. Dat Cliteur de uitspraak opnieuw opvoert, geeft te denken.

Sommige waarden kunnen superieur zijn aan andere, net zoals sommige periodes in de geschiedenis van een cultuur rijker kunnen zijn dan andere, maar dat wil niet zeggen dat de cultuur in zijn geheel superieur is, en nog minder dat de leden van die cultuur dat zijn. Want daar gaat het uiteindelijk toch om: hoe gedraag ik me tegenover mijn medemens, van waar hij ook komt? Sta ik daar als de reïncarnatie van Socrates en Voltaire, of gewoon als Tom? Zie ik in een Marokkaanse jongen de vleesgeworden Koran, of gewoon Mimoun? Ook dat is cultuurrelativisme: het belang relativeren dat cultuur heeft in het leven van een persoon. Natuurlijk leeft de geschiedenis van Europa ergens in mij verder, maar wat ik ermee doe, dat bepaal ik. Voor mensen uit andere culturen geldt hetzelfde.

Neem nog maar eens de hoofddoek. Sommige vrouwen dragen die omdat hen dat opgedrongen wordt, anderen uit eigen overtuiging. Van die laatste groep zijn er die het doen uit devotie, anderen uit protest tegen het Westen, nog anderen om verder te komen in de maatschappij, omdat ze zich beter voelen dan zonder of omdat ze het mooi vinden... De vrouwen die hem niét dragen kunnen dat doen uit protest tegen de islam, anderen zijn wel religieus maar zijn er nog niet klaar voor... Het gaat niet op om met de eeuwenoude koranteksten in de hand elke gehoofddoekte vrouw af te blaffen. Dat is een veel te statische, canonieke, visie op wat cultuur is. De belangrijke teksten en de bloeiperiodes uit het verleden leren je iets over de mens die zich moslim of westerling of boeddhist noemt, maar alleen persoonlijk contact geeft een volledig beeld.

Die benadering heeft nog een ander voordeel: een strategisch. Stel, ik ben een conservatieve oudere man van Arabische origine, en ik eis dat mijn vrouw buitenshuis een hoofddoek draagt. Paul Cliteur vindt dat ik daarmee moet ophouden. Hij begint te pronken met de Grieken en de Renaissance, sneert naar de Koran, noemt mijn opvattingen middeleeuws en roept: maar zie je dan niet, zwarte man, dat ik beter ben dan jij? Was ik die Arabier, ik zette die neokoloniaal mijn huis uit, en ik luisterde nooit meer naar een Europeaan. Opdracht mislukt. Mensen houden niet van opscheppers. Mensen krijgen niet graag het gevoel dat ze minderwaardig zijn. Wil je die man overtuigen, dan zul je hem met meer respect moeten benaderen, zonder daarom je eigen mening te laten varen.

Ik pleit niet voor een relativisme van de-mens-is-de-maat-van-alle-dingen, dat leidt tot normverval en kwellende twijfel. Ik pleit voor een zelfbewust relativisme, dat een zo beperkt mogelijk aantal basiswaarden hoog in het vaandel draagt, en binnen dat kader iedereen de kans biedt om uiting te geven aan cultuur, tradities en geloof. Het is vast leuk om, met de Griekse oudheid in de ene hand en een aantal rood onderlijnde passages uit de Koran in de andere, rond te toeteren dat we zoveel beter zijn dan al die anderen (enfin, eigenlijk alleen de moslims, want hoewel ook Japanners en Indiërs heel anders zijn, valt daar niemand over). Leuk, maar ook oneerlijk, irritant voor die anderen, en dus contraproductief.

Als we de ergerniszone willen verkleinen en sommige barbaarse gebruiken willen doen ophouden, dat we dan met zelfvertrouwen die ideeën uitleggen die voor ons fundamenteel zijn, bepaalde mensen en periodes uit onze geschiedenis tot voorbeeld nemen, oog hebben voor de goede ideeën en de bloeiperiodes van anderen, en respect hebben voor de individuen met wie we praten. Het zijn mensen die net als wij trots zijn op hun cultuur, die net als wij elk op een persoonlijke manier omgaan met wat zij beschouwen als hun gewoontes en tradities, en die net als wij op zoek zijn naar geluk, vrede en welvaart. Zolang ze niemand onderdrukken of wreedheden begaan, zie ik echt niet in waarom hun leven inferieur is aan het mijne.

Tom Naegels is schrijver en columnist.



©Copyright De Standaard

Immanuel
10-03-04, 10:49
Die zogenaamde cultuurrelativisten roepen wel dat zij ook universele waarden kennen.
Maar onder het mom van het cultuurrelativisme is bijna 30 jaar lang elke kritiek op de allochtonen als racisme afgedaan.

Zwarte Schaap
10-03-04, 11:33
Geplaatst door Immanuel
Die zogenaamde cultuurrelativisten roepen wel dat zij ook universele waarden kennen.
Maar onder het mom van het cultuurrelativisme is bijna 30 jaar lang elke kritiek op de allochtonen als racisme afgedaan.

Wat jij hierboven beweert is een absolute leugen.

Maslov
10-03-04, 11:41
Dat is geen leugen Zwart Schaap.

Verder is deze weergave van de Standaard niet juist. Ik heb de uitzending ook gezien waar hij deze collumn uitsprak.

Hij zei duidelijk dat met de westerse ogen gewoon gezegd mag worden dat de westerse cultur beter is dan de cultuur uit bijv. N. Afrika en het midden oosten.
Ik vind ook dat de west Europese cultuur beter is dan de Iraanse, de Jordaanse de Syrische, de Egyptische. Het is niet voor niets dat veel westerse zaken overgenomen wordt in die culturen.

Voor mij als westerling is dus de Westerse cultuur/wereld superieur aan de eerder genoemde. Dat iemand uit Iran dat wil bestrijden, dat is zijn/haar goed recht, die mag het best omgekeerd zien.

Al Sawt
10-03-04, 12:07
Geplaatst door Maslov
Dat is geen leugen Zwart Schaap.

Verder is deze weergave van de Standaard niet juist. Ik heb de uitzending ook gezien waar hij deze collumn uitsprak.

Hij zei duidelijk dat met de westerse ogen gewoon gezegd mag worden dat de westerse cultur beter is dan de cultuur uit bijv. N. Afrika en het midden oosten.
Ik vind ook dat de west Europese cultuur beter is dan de Iraanse, de Jordaanse de Syrische, de Egyptische. Het is niet voor niets dat veel westerse zaken overgenomen wordt in die culturen.

Voor mij als westerling is dus de Westerse cultuur/wereld superieur aan de eerder genoemde. Dat iemand uit Iran dat wil bestrijden, dat is zijn/haar goed recht, die mag het best omgekeerd zien.
Zeg gewoon gerust: "Westerse cultuur is superieur aan Islamitische cultuur". Inplaats het benoemen van afzonderlijke landen.

Maar wat is er superieur aan de Westerse cultuur?
Doel je op de democratische waarden en vrouwenrechten? Of doel je op de historische verschillen met andere culturen?

Pas als je de vragen hebt beantwoordt, dan ga ik pas met je in discussie.


Maar even dit: De Westerse cultuur is alles behalve superieur en geen enkel cultuur is superieur. Wie gelooft dat zijn cultuur superieur is, heeft een grote probleem met historische besef. En is bovendien besmet met een denkwijze, die heel dicht komt bij de fascisme.

Al Sawt
10-03-04, 12:14
Geplaatst door Immanuel
Die zogenaamde cultuurrelativisten roepen wel dat zij ook universele waarden kennen.
Maar onder het mom van het cultuurrelativisme is bijna 30 jaar lang elke kritiek op de allochtonen als racisme afgedaan. Kritiek is iets anders dan het roepen; dat mijn cultuur superieur is. Om vervolgens die gedachte tot een essentie verheffen, om de integratie van allochtonen na te jagen.

Marsipulami
10-03-04, 12:15
Geplaatst door Maslov
Dat is geen leugen Zwart Schaap.

Verder is deze weergave van de Standaard niet juist. Ik heb de uitzending ook gezien waar hij deze collumn uitsprak.



Het decadente cultuurrelativisme


14/02/2004

Het is taboe geworden om de eigen cultuur als norm te nemen, stelt Paul Cliteur vast. Nochtans kunnen we gerust een voorbeeld nemen aan de Grieken destijds, die terecht trots waren op hun beschaving. Die tegendraadse analyse schreef Cliteur in Tegen de decadentie. De democratische rechtstaat in verval. Een fragment. Paul Cliteur



Velen wijzen erop dat de Europese beschaving tegenwoordig in verval is. Volgens de Amerikaanse historici Jacques Barzun en John Lukacs staan we aan the End of an Age. Hier krijgt endism een onheilspellend karakter. Het eind is een tijd van ommekeer, een crisis die het onvermijdelijke verval inluidt. Misschien is dat juist. Maar dan alleen omdat velen tegenwoordig denken dat dit het geval is; omdat velen tegenwoordig twijfelen aan de grootheid van de Europese beschaving; omdat sprake is van een failure of nerve. Wat om zich heen grijpt is een mentaliteit van cultuurrelativisme dat bijna alle intellectuelen in de greep houdt. ,,Wie ben jij om mijn gedrag te beoordelen?'' ,,Wat geeft jou het recht om jouw maatstaven aan mij op te leggen?'' ,,Dat zeg jij!''

Hoe vaak hoor je dat niet? Nog couranter is het collectieve relativisme. Als je zegt dat je een bepaalde misstand in een ander land verwerpt, zegt men: ,,Ja, maar wie zijn wij om onze normen aan hen op te leggen? Is dat niet een beetje arrogant?''

Deze overtuiging is zo wijdverbreid dat men het relativisme wel de publieke religie van deze tijd zou kunnen noemen. Je moet tenslotte allemaal een ,,beetje kunnen relativeren'', is het niet? Als je niet meer kunt relativeren, dan gaat het serieus mis. Wát er dan misgaat wordt doorgaans niet verteld en behoeft ook niet verteld te worden, want bijval aan de relativeringsnorm geschiedt en passant, zoals met een opmerking over het weer. Als de buurman zegt: ,,Lekker weer vandaag, niet?'', word je ook niet geacht te antwoorden: ,,Hoe bedoel je? Ik vind het nogal koud.'' Je zegt: ,,Heerlijk'', en als je het er niet mee eens bent zwijg je. Zo zwijgen we ook als de relativeringsnorm wordt geventileerd. Elke dag gebeurt het. Aan de koffie, in de trein, in de krant, in de schoolboekjes en op radio en tv.

Vooral in groepsverband wordt de relativismenorm bevestigd. Wie een kritische opmerking maakt over een andere cultuur, krijgt te horen: ,,Dat zeggen wij, maar wie zijn wij? Wij mogen onze eigen, westerse, waarden toch niet opdringen aan andere culturen?'' De vraag is natuurlijk wat de relativist met zijn opmerkingen afwijst. Onder andere dit: absolute en universele morele standaards waarmee gedrag zou kunnen worden beoordeeld. Er zijn geen waarden en normen die absoluut gelden, dat wil zeggen: geen uitzonderingen kennen. Ook zijn er geen waarden en normen die universeel gelden, dat wil zeggen: geldig zijn voor alle mensen, alle culturen, alle maatschappijen.

Wie denkt dat sommige waarden en normen wél universele gelding hebben, heeft eenvoudigweg te weinig gereisd. Hij denkt dat de gewoonten van zijn dorpje in de hele wereld als dwingende moraal ervaren worden. Wie gelooft in absolute waarden en normen is een gevaarlijke ayatollah of een wereldvreemde gelovige. De ware wereldburger weet te relativeren. Hij is ruimdenkend en tolerant. De consequentie van het relativisme is ook dat niet één cultuur beter of superieur kan zijn aan een andere. Er is immers geen bovenculturele maatstaf op basis waarvan men een dergelijke superioriteit zou kunnen vaststellen. De liberaal-verlichte intelligentsia van de moderne tijd beschouwt het relativisme min of meer als vanzelfsprekend. Neem de volgende uitspraak van de journalist-intellectueel Marcel van Dam: ,,Wie bereid is over de grenzen van de eigen cultuur en de eigen generatie heen te kijken, moet tot de conclusie komen dat culturen nooit beter of slechter zijn dan andere culturen. In iedere cultuur heb je ploerten, heiligen en alles wat daartussen zit. En zelfs die uitspraak moet gerelativeerd worden omdat er geen absolute criteria zijn om af te meten of iemand een ploert is of een heilige.''

Wie het relativisme niet onderschrijft, omdat hij gelooft in universele waarden en normen, wordt meteen provincialisme en benauwdheid toegeschreven. Hij kan kennelijk de grenzen van de eigen cultuur en generatie niet overstijgen. Dat moet wel een erg geborneerd mens zijn. Als voornaamste argument voor het relativisme lijkt hier te worden opgevoerd dat, omdat er geen absolute criteria zijn om vast te stellen of iemand ploert of heilige is ook niet kan worden uitgemaakt wie dat is.

Maar het cultuurrelativisme kan niet anders dan in nihilisme eindigen, precies zoals gebeurde in de Griekse sofistiek. Als je zegt dat niet de mens als soort, maar elke individuele mens de maat van alle dingen is, waarom zou je dan nog met elkaar debatteren over morele zaken? Dat is allemaal zinloos. Moraal is dan tenslotte een zaak van opinie, en over smaak valt niet te twisten. In die positie heeft het ook geen enkele zin meer te zeggen: ,,Wat in nazi-Duitsland gebeurde was afschuwelijk'', immers: 's lands wijs, 's lands eer. We kunnen ook geen vrouwenbesnijdenis in Sudan afwijzen, want wie zijn wij om 'onze cultuur' aan hen als voorbeeld voor te houden? We kunnen ook de mores van jeugdbendes in het eigen land niet meer veroordelen, want die mores maken deel uit van die specifieke cultuur. En alle culturen zijn toch gelijk?

Mogen we Europees superioriteitsgevoel cultiveren?

Het superioriteitsgevoel dat de Grieken kenmerkte, hun onbekommerde geloof in universele waarden, was eens ook kenmerkend voor Europa. De Europese beschaving stond model voor de wereld en ook het materiaal dat door cultureel antropologen werd aangedragen over andere beschavingen, kon ons niet in ons cultureel superioriteitsgevoel schokken. In 1928 schreef de kunstcriticus Clive Bell dat antropologen nauwgezette studies hadden gemaakt van de leefwijze van barbaarse volkeren. Daaruit zou je kunnen leren wat beschaving niet is (,,These admirable anthropologists have made minute studies of the manners and beliefs of the most barbarous of these barbarous peoples; and it is from their studies that I hope to learn at least what civilization is not.'')

Maar dat is dan misschien wel de 'laatste' manifestatie van Europees superioriteitsgevoel. Daarna is het snel bergafwaarts gegaan met het Europees zelfbewustzijn. Ongetwijfeld hebben twee wereldoorlogen daaraan een belangrijke bijdrage geleverd. Opvallend is dat tegenwoordig zelfs het begrip 'beschaving' veel van zijn glans heeft verloren. Bij beschavingen denken we tegenwoordig aan iets opgeklopts, iets geaffecteerds, aan een pretentie die niet waargemaakt kan worden. Beschaving, poeh-poeh, dat klinkt gewichtig.

Zo impopulair als de notie 'beschaving' tegenwoordig is, zo populair is de notie 'cultuur'. Bij 'cultuur' gaan de harten sneller kloppen. Vooral wanneer het gaat om ieders eigen cultuur. Hier en daar wordt zelfs gesproken van een recht op die 'eigen cultuur'. Ik deel die opvatting niet. Er zijn verwerpelijke culturen. Nazi-Duitsland was geen beschaving, maar het was wel een cultuur. De mores van een straatbende in de sloppen van Los Angeles vormen een cultuur, ook al is men zo onbeschaafd door conflicten met stiletto's uit te vechten en vrouwen te verkrachten. Maar wie tegenwoordig nog gelooft in universele waarden en denkt dat deze wel degelijk binnen één specifieke cultuur, bijvoorbeeld de Europese, de beste verankering hebben gekregen, is duidelijk niet erg bij de tijd. Men moet dan wel een naïeveling of ongecultiveerd zijn, zoals de Italiaanse president Silvio Berlusconi. Hij zei: ,,We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, een systeem dat berust op welzijn, respect voor mensenrechten en respect voor religieuze rechten -- iets wat je niet hebt in islamitische landen.'' De Italiaanse premier zei ook dat het Westen zijn tradities van vrijheid, democratie en tolerantie moet blijven koesteren. ,,Dit zijn waarden waar we trots op moeten zijn, hoeveel kritiek op de huidige ontwikkelingen er ook is van de kant van de antiglobaliseringsgroepen.'' Maar het waren niet voornamelijk de antiglobaliseringsgroepen waar Berlusconi zich tegen afzette, het was de islam. Een deel van de islamitische wereld zou zijn blijven steken in het jaar 1400, zei hij. Er stak een storm van protest op. Prodi, voorzitter van de Europese commissie en landgenoot van Berlusconi, nam afstand van de Italiaanse premier. Hij pleitte voor een ,,humaan Europa, open voor alle tradities en alle godsdiensten.''

,,Voor alle tradities, mijnheer Prodi?'' is men geneigd te vragen. ,,Ook die van de Ku Klux Klan? De vrouwonvriendelijke traditie van het islamisme? Of het racisme van de nazi's? Is niet juist kenmerkend voor Europa dat het humaan wilde zijn? En vooronderstelt dat niet een norm? De norm dat men stelling neemt tegenover alle levensbeschouwingen en ideologieën die inhumaan zijn?

Het is misschien goed deze relativistische uitspraken van onze politieke leiders over onze cultuur eens te vergelijken met de wijze waarop de Griekse staatsman Pericles zijn tijd typeerde. Hij zegt (volgens Thucydides, die ons zijn rede heeft overgeleverd) dat Athene zich onderscheidt door de kwaliteit van haar politieke instituties. Het is een democratie. Bovendien heerst in Athene niet de willekeur van een machthebber, maar is het een staat onder de heerschappij van het recht. ,,Wij gehoorzamen aan hen die boven ons zijn gesteld, alsook aan de wetten'', zegt Pericles.

Hier is een staatsman aan het woord die nog gelooft in beschaving. Hij zegt niet: ,,Het maakt niet uit of je de Griekse beginselen onderschrijft of die van de barbaren, het is toch allemaal gelijk.'' Pericles voelt zich kennelijk uitstekend thuis bij een soort van superioriteitsdenken. Hij vindt het helemaal niet gevaarlijk maatstaven te hanteren waarmee een hoogstaande beschaving van een verwerpelijke kan worden onderscheiden. Een Griekenland dat open zou staan voor alle tradities en godsdiensten, zou hij decadent hebben gevonden. Dat is immers een cultuur die niet meer gelooft in zichzelf. Zo'n cultuur is voorbeschikt om ten onder te gaan. Hun leiders staan met de mond vol tanden wanneer de vraag wordt gesteld: ,,waarvoor worden wij, Europeanen, geacht te strijden?''

De grote vraag voor de toekomst is of Europa zich nog steeds kan laten bezielen door bepaalde idealen, en wat deze idealen zouden moeten zijn. De Britse classicus Gilbert Murray schreef in 1953 -- dus na ook de Tweede Wereldoorlog te hebben meegemaakt -- dat hij wel degelijk in zulke idealen geloofde. Hij zei het als volgt: ,,Ik heb het gevoel dat de westerse samenleving, met al haar fouten en vulgariteiten, en met alles dat deze kan leren van bepaalde oosterse naties, geroepen is om de wereld te leiden, en wel dankzij de Hellenistische en christelijke erfenis.'' Hij constateert dat er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd, zeker, maar: ,,Ik zie geen reden om eraan te twijfelen dat onze christelijke en Hellenistische beschaving zich op het juiste pad bevindt.''

Murray schrijft dat elke beschaving haar wortels in het verleden heeft. Zo heeft de westerse beschaving zijn wortels in Rome, Jeruzalem en Athene. Soms hebben we het over ,,christelijk'', een andere keer over ,,Helleens''. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen andere beschavingen invloed hebben gehad op de westerse. Maar die invloed is dan toch iets waarvan we ons nauwelijks meer bewust zijn. Als we daarvan hebben geleend, dan is het plagiaat geweest; we hebben iets overgenomen zonder bronvermelding. Ten aanzien van de Griekse en de joods-christelijke bronnen zijn we ons echter bewust dat we door die beschavingen zijn beïnvloed.

Daarbij moet overigens ook de Romeinse beschaving genoemd worden. De invloed daarvan is overal aanwezig. In ons rechtssysteem, in onze manier van het besturen van het land. Maar graven we dieper, zo zegt Murray, dan blijken die Romeinse opvattingen diepgaand schatplichtig te zijn aan de Griekse. Het Latijnse alfabet is eigenlijk Grieks. Ook het Romeins recht, dat zozeer zijn stempel op de Europese cultuur gedrukt heeft, is in oorsprong Grieks. Ook onze politieke opvattingen gaan in feite terug op de Griekse. Een Romeinse dichter heeft wel eens opgemerkt dat het door de Romeinen 'overwonnen Griekenland' in feite zijn overwinnaar gevangen heeft genomen. Ondanks het militaire overwicht van Rome was Athene cultureel superieur. Murray zegt: ,,Toen andere volkeren alleen nog maar wat konden mompelen, spraken de Grieken al gearticuleerd. Zij konden helder denken; zij konden ook dingen uitleggen en onderwijzen.''

Ook de al genoemde Clive Bell valt Murray bij in zijn waardering van de Grieken. Rome wordt over het algemeen gezien als een vaak ongeïnspireerde echo van de Griekse beschaving. Hij schuwt daarbij de volgende controversiële vergelijking niet. ,,Homerus en Sophocles schreven omdat zij iets te zeggen hadden. Voor Virgilius en Seneca was het al goed als zij iets konden zeggen.'' Dat lijkt mij overdreven, maar het is waar: de Grieken hadden een superieure cultuur.



©Copyright De Standaard

Julien
10-03-04, 12:52
De westerse cultuur is absoluut niet superieur aan andere culturen.
Wel zijn een aantal elementen uit de Westerse cultuur superieur, en worden ook niet voor niets overgenomen door andere culturen.

* democratie
* gelijkheid man/ vrouw
* vrijheid van meningsuiting
* scheiding kerk en staat
* eerlijke rechtspraak

Maar andere aspecten van de westerse cultuur vind ik inferieur aan bijvoorbeeld de Arabische cultuur; zo heeft de Arabische cultuur meer gastvrijheid, meer respect voor ouderen/ zieken.

Julien
10-03-04, 12:55
o ja, Al Sawt, voordat je met de bloedige europese geschiedenis gaat komen; deze superieure aspecten van het Westen zijn ontstaan gedurende de vele eeuwen bloedige geschiedenis in Europa. Zonder WO2 en WO1 hadden we waarschijnlijk nu niet zo lang in vrede en vrijheid geleefd in Europa.

Je hebt gelijk, Europa heeft een bloederigere geschiedenis dan het M-O.. maar Europa heeft zich wel verder ontwikkeld in de geschiedenis dan het M-O.. maar het is niet aan mij om de Westerse cultuur superieur te noemen.

ps: blank is beter.. dat is racisme en vind ik bullshit

Blade20
10-03-04, 12:58
Ik vindt dat dat gerust mag worden gezegd. Een radicaal Fundamentalistische Moslim zegt toch ook open en bloot dat zijn religie het beste is? Sterker nog AL Qaida doet het al met geweld implementeren.

Dus waarom hier niet. Wellicht als we met de volgende WO even de hele wereld naar zijn grootje schieten dat het dan ook in alle uithoeken in de wereld is doorgedrongen hoe idioot dergelijke ideen zijn.

Ik denk dat ik Incubus met megalomaniac maar weer even opzet. :handbang:

observer
10-03-04, 12:59
de westerse cultuur is superieur en perfect voor de westerse wereld

exporteren is niet niet nodig
importeren ook niet

mark61
10-03-04, 15:18
Geplaatst door Julien
De westerse cultuur is absoluut niet superieur aan andere culturen.
Wel zijn een aantal elementen uit de Westerse cultuur superieur, en worden ook niet voor niets overgenomen door andere culturen.

* democratie
* gelijkheid man/ vrouw
* vrijheid van meningsuiting
* scheiding kerk en staat
* eerlijke rechtspraak

Ja dat hapt altijd zo heerlijk weg, zo'n lijstje. Alsof het niet het verlanglijstje van de hele wereld is. Die idealen zijn misschien ooit voor het eerst in het westen geformuleerd, maar aan de uitvoering schort nog het 1 en ander, intern, en vooral ook extern. Hoe kan je cultuur superieur zijn als dat lekkers alleen voor jou is, en de rest van de wereld alleen klappen krijgt? Je wilde zeggen dat Afrika ook zo heeft genoten van dit menu van de westerse beschaving? Dat moet je die 1 miljoen dode Algerijnen s vertellen, om bij jou in de buurt te blijven. Maar troost je, de Fransen zijn waarachtig niet de enigen, de Hollanders kunnen dr ook wat van.

theemuts
10-03-04, 15:33
Hij zei duidelijk dat met de westerse ogen gewoon gezegd mag worden dat de westerse cultur beter is dan de cultuur uit bijv. N. Afrika en het midden oosten.

Ik denk dat de meeste mensen in het westen hun cultuur beter vinden als die in veel ontwikkelingslanden en islamitische landen. En terecht, op dit moment, zonder diep in de geschiedenis te gaan kijken is de relatieve individuele vrijheid, en het economische systeem veel beter hier dan daar.

Iemand die dat ontkent neemt de grote onvrijheid in betreffende culturen voor lief.
Tevens kennen de meeste Nederlanders die andere culturen niet erg goed, alleen van vakanties. Maar het goed kennen hoeft niet persé, ieder heeft zo een eigen referentiekader vanwaaruit hij/zij naar andere culturen kijkt.

Dutchguy
10-03-04, 15:58
Geplaatst door observer
de westerse cultuur is superieur en perfect voor de westerse wereld

exporteren is niet niet nodig
importeren ook niet

Ik ben het hier mee eens. De huidige cultuur die we nu hebben voldoet in mijn ogen uitstekend. Issues zul je altijd blijven houden en problemen doen zich in elke cultuur voor. Ik ben echter tevreden met de huidige cultuur. We hebben in Nederland een heleboel zaken prima voor elkaar.

Dat betekent echter nog niet dat je dit zou moeten exporteren naar andere werelddelen, daar gaat het vaak fout.

lennart
10-03-04, 16:09
Het is triest dat deze soort kritiek in een Belgische krant komt te staan! Waar is in Nederland het debat hierover?

Extreem-Rechts is de enige die het politieke woord voert en links kruipt in z'n schulp omdat links zogenaamd de oorzaak van alle problemen is.

Cultuursuperieuriteit is hetzelfde als rascisme, zie fukuyama of huntington die dezelde rascistische thesis lanceren als Cliteur, ze zeggen het wel niet expliciteit, maar ze bedoelen het wel, de Witte man heeft beschaving gebracht en niemand anders. Het is te ziekelijk voor woorden.

lennart
10-03-04, 16:16
Geplaatst door Dutchguy
Ik ben het hier mee eens. De huidige cultuur die we nu hebben voldoet in mijn ogen uitstekend. Issues zul je altijd blijven houden en problemen doen zich in elke cultuur voor. Ik ben echter tevreden met de huidige cultuur. We hebben in Nederland een heleboel zaken prima voor elkaar.

Dat betekent echter nog niet dat je dit zou moeten exporteren naar andere werelddelen, daar gaat het vaak fout.

Je vergeet, we leven in een open wereld. Landen zijn geschapen door mensen die denken er alleenrecht op te hebben, maar de grenzen bestaan bij gratie van de inwoners en de mensen die buiten de grenzen wonen. Je kan een cultuur niet limiteren tot een artificiele grens, noch kan je andere culturen buiten de grenzen grenzen houden, want cultuur is altijd afhankelijk van de uitwisseling van ideeen, ideeen over de toekomst, waar we heengaan met de wereld. Exporteren en importeren van culturen is essientieel, het is waar de mensheid mee is groot geworden.

Dutchguy
10-03-04, 16:19
Geplaatst door lennart
Je vergeet, we leven in een open wereld. Landen zijn geschapen door mensen die denken er alleenrecht op te hebben, maar de grenzen bestaan bij gratie van de inwoners en de mensen die buiten de grenzen wonen. Je kan een cultuur niet limiteren tot een artificiele grens, noch kan je andere culturen buiten de grenzen grenzen houden, want cultuur is altijd afhankelijk van de uitwisseling van ideeen, ideeen over de toekomst, waar we heengaan met de wereld. Exporteren en importeren van culturen is essientieel, het is waar de mensheid mee is groot geworden.

Dat klopt, maar dat is een natuurlijke gang van zaken. Wat ik bedoel is het opleggen van een cultuur, vaak uit politieke overwegingen.

Al Sawt
10-03-04, 17:36
Geplaatst door Julien

* democratie
* gelijkheid man/ vrouw
* vrijheid van meningsuiting
* scheiding kerk en staat
* eerlijke rechtspraak

Democratie: Is geen exlusieve Westerse element. Volgens de soenieten, dient de staatshoofd te worden gekozen. Ook is de staatshoofd aan handen en voeten vastgebonden, want hij kan niet zomaar afwijken van de Sharia en adviezen.
Trouwens: Landen als Malaysie, Japan, India, Libanon, Thailand, etc etc hebben een goed functionerende democratie.

gelijkheid man/ vrouw: In gebiedsdelen waar een sterke economische en intellecteule ontwikkeling bestaat, zal ook een sterke vrouwen emancipatie zijn. Een land als Marokko, mag sleutelen aan vrouwenrechten tot ze bij neervalt. Maar het zal geen resultaat boeken, als de economische, sociale en ontwikkelingsgraad niet worden verbeterd.

vrijheid van meningsuiting en eerlijke rechtspraak: Zijn wederom geen exlusieve Westerse elementen. Want vrijheid van meningsuiting en eerlijke rechtspraak, bestaan al sinds de opkomst van de Islam in de Arabische wereld. Die een belangrijke tradities vormen, in de Islamitische hierarchien. Helaas worden de tradities door onze corrupte despoten verkwanseld.

Scheiding kerk en staat: Tja. Wat moet ik hierop zeggen. Ik ben het inderdaad mee eens, dat dit een westerse element is. Want nergens ter wereld had een religie zoveel macht in staatszaken en de maatschappij, als Christendom in Europa. Want een godsdienst die een hierarchie en infrastructuur kent, vormt een factor van betekenis binnen een staat.

Tja Julien,

Je kan alles als westers bestempelen. Maar verlies de rest van de wereld niet uit het oog.

Al Sawt
10-03-04, 18:04
Geplaatst door Julien
o ja, Al Sawt, voordat je met de bloedige europese geschiedenis gaat komen; deze superieure aspecten van het Westen zijn ontstaan gedurende de vele eeuwen bloedige geschiedenis in Europa. Zonder WO2 en WO1 hadden we waarschijnlijk nu niet zo lang in vrede en vrijheid geleefd in Europa. Julien, je bent me voor.
Inderdaad zonder WO1 en 2, zouden dergelijke verworvenheiden in paar Europese landen bestaan. Juist de bloedige geschiedenis en nooit meer gedachte hebben ervoor gezorgd, dat W-Europa een stabiele en vredige condities kan schapen voor democratische waarde.

De politieke en sociale ellende in de Islamitische wereld, is niets anders dan een politieke ontwikkelingsfase binnen de Islamitische wereld.



Geplaatst door Julien
Je hebt gelijk, Europa heeft een bloederigere geschiedenis dan het M-O.. maar Europa heeft zich wel verder ontwikkeld in de geschiedenis dan het M-O.. maar het is niet aan mij om de Westerse cultuur superieur te noemen. Ik heb nergens over de bloederige geschiedenis van Europa gesproken. Maar bepaalde personen(ongeacht afkomst), die menen dat hun cultuur superieur isdienen de verleden beter te bestuderen.

En over de statische ontwikkelingen van MO in de afgelopen 2 eeuwen, dat is een heel ingewikkelde analyse. Een analyse waar je naar zaken als demografie, politieke verhoudingen en geografie moet bestuderen, inplaats van cultuur of godsdienst.


Geplaatst door Julien
ps: blank is beter.. dat is racisme en vind ik bullshit Wederom heb ik nergens de term racisme gebruikt. Wat ik wel heb gebruikt, is fascisme. Wie zijn cultuur of land beter vindt, is ook van mening dat het waardevol is en tegen de 'dreigingen' vanuit het buitenland moet beschermen.

En een andere kenmerk van fascistische denkwijze, is het zoeken naar een zondebok of een tegenpool van zijn 'beschermwaar'. Waar ie telkens tegen kan afzetten en met een waarschuwende vingertje naar kan wijzen. Uiteraard met een flinke dosis van historische miskennis en misplaatse arrogantie en superioriteits besef.

Blade20
10-03-04, 18:43
Al Swat als iets facisme is wil dat nog niet zeggen dat het ook racisme kan zijn.

Ik vindt de titel bijvoorbeeld ook racistisch.

Immanuel
10-03-04, 18:45
Geplaatst door Al Sawt
Democratie: Is geen exlusieve Westerse element. Volgens de soenieten, dient de staatshoofd te worden gekozen. Ook is de staatshoofd aan handen en voeten vastgebonden, want hij kan niet zomaar afwijken van de Sharia en adviezen.
Trouwens: Landen als Malaysie, Japan, India, Libanon, Thailand, etc etc hebben een goed functionerende democratie.

gelijkheid man/ vrouw: In gebiedsdelen waar een sterke economische en intellecteule ontwikkeling bestaat, zal ook een sterke vrouwen emancipatie zijn. Een land als Marokko, mag sleutelen aan vrouwenrechten tot ze bij neervalt. Maar het zal geen resultaat boeken, als de economische, sociale en ontwikkelingsgraad niet worden verbeterd.

vrijheid van meningsuiting en eerlijke rechtspraak: Zijn wederom geen exlusieve Westerse elementen. Want vrijheid van meningsuiting en eerlijke rechtspraak, bestaan al sinds de opkomst van de Islam in de Arabische wereld. Die een belangrijke tradities vormen, in de Islamitische hierarchien. Helaas worden de tradities door onze corrupte despoten verkwanseld.

Scheiding kerk en staat: Tja. Wat moet ik hierop zeggen. Ik ben het inderdaad mee eens, dat dit een westerse element is. Want nergens ter wereld had een religie zoveel macht in staatszaken en de maatschappij, als Christendom in Europa. Want een godsdienst die een hierarchie en infrastructuur kent, vormt een factor van betekenis binnen een staat.

Tja Julien,

Je kan alles als westers bestempelen. Maar verlies de rest van de wereld niet uit het oog.

Je moet wel verschil maken tussen besef en vewezenlijking. Het is waar dat in niet-westerse landen ook een besef is van de nastrevenswaardigheid van dingen als democratie, vrijheid van meningsuiting etc.
Maar voor dat besef koop je niet zoveel. Het belangrijkste is dat je die idealen ook verwezenlijkt. En als je het zo beziet, dan is het westen een oase van beschaving in een woestijn van barbarij.

Al Sawt
10-03-04, 19:14
Geplaatst door Immanuel
Je moet wel verschil maken tussen besef en vewezenlijking. Het is waar dat in niet-westerse landen ook een besef is van de nastrevenswaardigheid van dingen als democratie, vrijheid van meningsuiting etc.
Maar voor dat besef koop je niet zoveel. Het belangrijkste is dat je die idealen ook verwezenlijkt. En als je het zo beziet, dan is het westen een oase van beschaving in een woestijn van barbarij. Besef is de fundament voor toekomstige veranderingen. Je kan het misschien niet nu verwezenlijken, maar je moet niet vergeten dat verwezenlijking resultaat is van een proces. En dat kan soms tijdrovend en vol tegenslagen zitten. Vooral als je het over een proces hebt, die betrekking heeft tot een complete werelddeel.

Al Sawt
10-03-04, 19:17
Geplaatst door Blade20
Al Swat als iets facisme is wil dat nog niet zeggen dat het ook racisme kan zijn.

Ik vindt de titel bijvoorbeeld ook racistisch. Blade,

Nergens heb ik beweerd, dat er sprake is van racisme. Ik heb zelfs een scheidslijn aangegeven tussen racisme en fascistische denkwijze.

Wat betreft de titel, daar heb je gelijk in.

Blade20
10-03-04, 19:24
Geplaatst door Al Sawt
Blade,

Nergens heb ik beweerd, dat er sprake is van racisme. Ik heb zelfs een scheidslijn aangegeven tussen racisme en fascistische denkwijze.

Wat betreft de titel, daar heb je gelijk in.

Oké, dat was niet helemaal wat ik bedoel, maar ik kan me er wel in vinden.

liesel
10-03-04, 21:43
fuck toch dat superioriteitsdenken.
paul cliteur is zowiezo een eng mannetje met zijn ideeen over het aborteren van mensen als blijkt dat ze gehandicapt zijn. ieder mens heeft recht op leven.

observer
10-03-04, 22:29
Geplaatst door lennart
Het is triest dat deze soort kritiek in een Belgische krant komt te staan! Waar is in Nederland het debat hierover?

Extreem-Rechts is de enige die het politieke woord voert en links kruipt in z'n schulp omdat links zogenaamd de oorzaak van alle problemen is.

Cultuursuperieuriteit is hetzelfde als rascisme, zie fukuyama of huntington die dezelde rascistische thesis lanceren als Cliteur, ze zeggen het wel niet expliciteit, maar ze bedoelen het wel, de Witte man heeft beschaving gebracht en niemand anders. Het is te ziekelijk voor woorden.

je mist het punt iedereen vind zijn eigen cultuur beter

elke moslim hier zweert bij zijn islamitische cultuur
elke etcetc

als dat niet zo was dan zou iedereen bezig zijn zijn cultuur te veranderen

we konden vandaag nog lezen turkse vader"äls ze hier was opgevoed was het niet gebeurd maar in het westen ben je met 18 volwassen"

je ziet de wereld altijd vanuit je eigen visie

wat betreft rechts en links ja alleen rechts doet mee aan het debat

links (cremers, duivendak etc) is de druk bezig met roepen dat iedereen die deze discussie wil een enge rascist is

dat terwijl ze zelf medeverantwoordelijk zijn voor de discussie
en nu voor het gebrek aan discussie

liesel
10-03-04, 22:42
ik denk dat er ook mensen zijn die zeggen dat er geen cultuur beter is dan hun cultuur, die zeggen dat elke cultuur aan elkaar gelijk is. zeggen dat je eigen cultuur bete is dan die van een ander is gewoon fascisme in mijn ogen.

Al Sawt
11-03-04, 00:22
Geplaatst door liesel
ik denk dat er ook mensen zijn die zeggen dat er geen cultuur beter is dan hun cultuur, die zeggen dat elke cultuur aan elkaar gelijk is. zeggen dat je eigen cultuur bete is dan die van een ander is gewoon fascisme in mijn ogen. Volkomen mee eens.

Al Sawt
11-03-04, 00:24
Geplaatst door observer
je mist het punt iedereen vind zijn eigen cultuur beter

elke moslim hier zweert bij zijn islamitische cultuur
elke etcetc

als dat niet zo was dan zou iedereen bezig zijn zijn cultuur te veranderen

Een moslim moet zweren bij de leer van de Islam en niet bij de Islamitische cultuur, die niet eens bestaat.