PDA

Bekijk Volledige Versie : CIA berispte Bush en Cheney om leugens Irak



Zwarte Schaap
11-03-04, 09:36
CIA berispte Bush en Cheney om Irak

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

NEW YORK - CIA-directeur George Tenet heeft de Amerikaanse president Bush en vice-president Cheney gecorrigeerd omtrent inlichtingen over Irak. Informatie over Iraakse wapenprogramma's werd zeker driemaal verkeerd weergegeven, zei Tenet dinsdagmiddag voor een senaatscommissie.

Tenet meent echter niet dat de regering-Bush heeft gelogen over de dreiging van massavernietigingswapenes, zei hij tijdens een kritische ondervraging door vooral Democratische senatoren.

Beleidsmakers kunnen en mogen inlichtingen op hun eigen wijze interpreteren: 'Uiteindelijk nemen zij besluiten, en ze praten op een andere manier over dingen.'

Toch was het nodig om de regering drie keer op de vingers te tikken. De meest recente misstap was een interview begin januari, waarin Cheney verwees naar een memo over de banden tussen Saddam Hussein en terreurgroep Al Qa'ida. Dat beleidsbericht van Douglas Feith, een hoge medewerker van het Pentagon, was in oktober aan de Senaat gezonden, maar werd nadien ontkracht door de CIA en andere experts.

Het meningsverschil tussen de CIA en sommige 'haviken' op het Pentagon, die de oorlog tegen Irak aanmoedigden, gaat terug naar 2002. Tenet gaf het dispuut dinsdag toe, en zei dinsdag dat hij pas deze week hoorde over Cheney's verwijzing naar de notitie.

'Wanneer ik meende dat iemand inlichtingen verwrongen weergaf, zei ik er wat van', aldus Tenet. Hij zegde toe Cheney ook aan te spreken op de Feith-memo.

Ook na de State of the Union-toespraak van januari 2003 corrigeerde Tenet. Bush sprak toen de beroemde zestien woorden over Iraakse plannen om uranium in Afrika te kopen. Dat was een argument voor de aanval op Irak, maar de CIA wist dat de uranium-theorie niet klopte.

Op 22 januari dit jaar zei Cheney in een radio-interview voorts dat de opleggers die in Irak zijn gevonden, dienden als rijdende laboratoria om biologische wapens te produceren. Tenet heeft Cheney erop gewezen dat er 'geen consensus' bestaat over de trailers.

De CIA ligt sinds 11 september 2001 onder vuur vanwege gebrekkige inlichtingen rond de aanslagen op die dag, en rond de situatie in Irak. Tenet is verantwoordelijkheid voor de vertaling van specifieke inlichtingen naar zijn politieke bazen. De vraag voor de senatoren is wie schuld draagt voor 'slechte' inlichtingen: de spionnen en hun baas, Tenet, of de president en zijn rechterhand, Cheney.


Bron: De Volkskrant 11/03/04

Simon
11-03-04, 12:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
CIA berispte Bush en Cheney om Irak


Klinkt toch wel degelijk alsof hij Bush en Cheney van leugens beticht. Anders kan ik zijn woorden niet uitleggen.

KHALID bin WLD
11-03-04, 12:11
Salaam

Ik moest wel lachen toen ik het bericht las. Hebben we het over de zelfde George Tenet die door Bush werd beschermd toen hij werd bedolven onder het kritiek. Ik vraag mij werkelijk af wat de reden is voor zulke berichten, ik bedoel lanceert de pentagon deze om de onafhankelijkheid van de CIA te tonen of wat.

Tenet geeft kick zolang Bush hem daar niet de opfdracht voor heeft gegeven. Wist je trouwens dat na het aantreden van Tenet het CIA-gebouw is vernoemd naar de vader Bush.

Wa Salaam

Zwarte Schaap
11-03-04, 12:14
Geplaatst door Simon
Klinkt toch wel degelijk alsof hij Bush en Cheney van leugens beticht. Anders kan ik zijn woorden niet uitleggen. Daarom heb ik het wel in mijn titel genoemd.

lennart
11-03-04, 13:29
Zie ook dit lange stuk van Karen Kwiatkowski
http://www.salon.com/opinion/feature/2004/03/10/osp_moveon/

Zij is een insider van het OSP, de "inlichtingen"dienst die alle propaganda over Iraq en Saddam heeft vormgegeven.

Heel duidelijk op te maken is, dat de aanval op Iraq een ideologische aanval was en niets te maken had met de realiteit.

850
11-03-04, 13:56
Dit weten we toch al geruime tijd. Iedereen die meer dan 3 werkende hersencellen onder zn schedelpan heeft zitten weet dat er gelogen en gedraaid is.

lennart
11-03-04, 14:39
Geplaatst door 850
Dit weten we toch al geruime tijd. Iedereen die meer dan 3 werkende hersencellen onder zn schedelpan heeft zitten weet dat er gelogen en gedraaid is.

Der zijn mensen als Jaja die vinden dat de aanpak van de neocons, Bush en Blair volledig gebaseerd was op redelijke aannamen. Sterker nog, ik durf te wedden dat als je nu commentaar zou vragen aan bijv. de VVD of het CDA over de aanloop naar de oorlog dat zij zich van geen kwaad bewust zijn.

850
11-03-04, 14:57
Geplaatst door lennart
Sterker nog, ik durf te wedden dat als je nu commentaar zou vragen aan bijv. de VVD of het CDA over de aanloop naar de oorlog dat zij zich van geen kwaad bewust zijn.

Tuurlijk zijn ze zich van geen kwaad bewust. Ze zijn allang blij dat de Amerikanen eindelijk eens hebben huisgehouden in die regio. T werd toch hoog tijd dat die stelletje primitievelingen werden ontlast van hun super brute dictator. Vroeger werd met vuur en vlam het christendom opgedrongen aan den vreemde medemens en nu is het democratie dat door de strot gedouwd dient te worden. Wie niet horen wil moet maar voelen.
En al dat linkse schorem moet niet zo zeuren over misleidende info van geheime diensten, het gedraai van Bush en Blair en het ontbreken van chemisch wapentuig.

lennart
11-03-04, 15:03
Geplaatst door 850
Tuurlijk zijn ze zich van geen kwaad bewust. Ze zijn allang blij dat de Amerikanen eindelijk eens hebben huisgehouden in die regio. T werd toch hoog tijd dat die stelletje primitievelingen werden ontlast van hun super brute dictator. Vroeger werd met vuur en vlam het christendom opgedrongen aan den vreemde medemens en nu is het democratie dat door de strot gedouwd dient te worden. Wie niet horen wil moet maar voelen.
En al dat linkse tuig moet niet zo zeuren over misleidende info van geheime diensten, het gedraai van Bush en Blair en het ontbreken van chemisch wapentuig.


Ja zeg.. dat gemanipuleer met de waarheid moeten we maar voor lief houden. Ik heb het al zo vaak voor de oorlog geroepen, ik ben voor het afzetten van Saddam, maar laten we dat dan om de juiste redenen doen. Ik heb toen al gewaarschuwd dat de Neocons een zeer gevaarlijke beweging is en dat zij zeer gevaarlijke en autoritaire ideeen representeren van christelijke zionistisch rechts en van de militaire industrie. Ze manipuleren bovendien het beeld van de Arabische wereld dit met doel om nog meer landen in het midden-oosten te "democratiseren". Hoe serieus moet je hun "democratiseren" nemen, als ze over van alles en nog wat continu liegen, om nog maar niet te spreken over hoe ze omgaan met kritiek en hoe ze omgaan met mensen die kritiek leveren.

Daar zou men ook in Nederland, binnen de VVD en het CDA eens serieus over moeten nadenken en zich daartegen uitspreken. Zolang ze dat niet doen, kan ik ze niet meer serieus nemen.

850
11-03-04, 15:56
Geplaatst door lennart
Ik heb het al zo vaak voor de oorlog geroepen, ik ben voor het afzetten van Saddam, maar laten we dat dan om de juiste redenen doen. Ik heb toen al gewaarschuwd dat de Neocons een zeer gevaarlijke beweging is en dat zij zeer gevaarlijke en autoritaire ideeen representeren van christelijke zionistisch rechts en van de militaire industrie.

Miljoenen mensen zijn, voordat de oorlog begon, de straat op gegaan en hebben loud and clear gezegd dat ze geen oorlog willen. But who gives a shit wat het klootjesvolk denkt?!

Simon
11-03-04, 16:28
Geplaatst door KHALID bin WLD
Hebben we het over de zelfde George Tenet die door Bush werd beschermd toen hij werd bedolven onder het kritiek. Ik vraag mij werkelijk af wat de reden is voor zulke berichten, ik bedoel lanceert de pentagon deze om de onafhankelijkheid van de CIA te tonen of wat.


Mensen zijn best bevreesd hoe ze de geschiedenisboeken ingaan en de waarheid komt op termijn toch altijd bovendrijven. Ja dit misschien met uitzondering van mensen die zich boven alle wetmatigheden verheven achten. Maar zo iemand als Tenet kan een harde val maken als hij liegt en doet alsof de woorden van de US regering direct op feitelijkheden van zijn dienst gebaseerd zijn. Dus hij spreekt hier zeer waarschijnlijk gewoon de waarheid. Dat hij daarbij zegt dat de US regering niet "gelogen" heeft maar de feiten anders geinterpreteerd heeft is de minste loyaliteit die je jegens zijn baas mag verwachten. Verder kan hij niet gaan zonder af te treden.

mark61
11-03-04, 21:25
Als ik het goed begrijp bestaat de 'intelligence' van de CIA voor het grootste deel uit kletspraatjes van types als Chalabi met hun eigen agenda. Omdat de 'bronnen gevaar zouden lopen' weten we nu nog niet waar die info vandaan kwam. In ieder geval niet uit Irak zelf, want daar had de CIA geen informanten (meer), heb ik wel eens gelezen. Tenet is alvast aan het bijsturen voor wanneer dit later bekend wordt.