PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekeren

Goodnight
11-03-04, 21:19
Hallo mensen,

ik had een vraag en hoop op alleen serieuze reacties.

Weet iemand waar bijeenkomsten worden gehouden ter info over de Islam.Dit is bedoeld voor mensen die [nog] geen moslim zijn,maar daar wel interesse in tonen.

En weet iemand te vertellen hoe de bekering dient te verlopen?
Ik weet wel dat het enige wat men hoeft te doen is de sahada uitspreken in het bijzijn van 2 getuigen, maar dat lijkt me zo minimaal.
Mensen willen toch eerst goed voorgelicht worden voor ze zo'n grote stap nemen.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat tips kunnen geven, of daar zelf ervaringen mee hebben.

Alvast bedankt!

Soukeina
20-03-04, 22:56
Hallo G,

Ik weet niet in welke omgeving jij woont, maar ik denk wel dat je in Amsterdam in moskee etawheed(als ik het goed heb), op zondag bijeenkomsten hebt over islam. En als je geinterreseerd bent, in de islam dan kun je hoe dan ook gewoon binnen stappen envragen..geen probleem, in welk moskee dan ook. Zij vertellen je dan ook hoe de bekering gaat.

Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand zich bekeerdde tot de islam, en dat was zo mooi om mee te maken. hamdoeliALlah(dank aan Allah)

Dat meisje moest zich eerst ritueel wassen(de grote wassing), en toen kondigde de imaam aan dat zij zich wilde bekeren en vroeg of een van de vrouwen aan haar wilde vragen, of ze dit wel echt wilt(dus niet alleen vanwege een islamitische vriend ofzo)...zij zei dat ze er al lang aan zat te denken, en dat ze het heel graag wilde. Daarna moest een van de vrouwen de sahada opnoemen, zodat zij die na kon zeggen. En dat deed ze ....met volle tranen. Hierna kwam iedereen haar groeten, en verwelkomen haar tot de islaam tot onze oemma :wohaa:

Zo graag gedaan :)

denker
16-04-04, 19:32
Ben je een vrouw? Blijf dan weg uit dit vrouwvijandig geloof waar dagelijks miljoenen vrouwen onder lijden. In Iran kunnen ze niet wachten tot ze hun hoofddoeken en sluiers af kunnen doen. In Afghanistan kunnen vrouwen niet wachten tot ze weer kunnen bijdragen aan de samenleving met inzet van hun talenten en beroep. In Nederland worden moslima's in huis opgesloten en geslagen want dat mag van de koran. De blijf van mijn lijfhuizen zitten vol met moslima's. De feiten spreken voor zich. Hoe kun je daar iets voor voelen of voor iets wat er op lijkt? Wegblijven zou ik zeggen. En vergeet niet, als je er ooit van af wilt, dan ben je afvallig en mag je vermoord worden. Ik denk dat je je eenzaam voelt en ergens bij wilt horen. Laat je niet misleiden. Er zijn genoeg gezellige kerken waar veel jongeren komen en andere verenigingen. Maar begin hier niet aan. Straks ben je ook nog verplicht van je schoonfamilie eindeloos kinderen te baren en alleen maar te koken en te poetsen. Denk eens even na. Gebruik het verstand dat God je gegeven heeft. En toon je solidair met al die moslimvrouwen die geen keuze hebben en kom voor hen in actie. Ook dat kan in groepsverband en veel kerken en organisaties zoals Amnesty hebben jou inzet nodig. Maar misschien ben je wel een beetje dom of onnadenkend of ziende blind. Tja, dan is de islam echt iets voor jou. Zie www.mamacash.nl en e.a.

moslima17
16-04-04, 20:24
ZO TE LEZEN, WEET JE NIET VEEL VAN DE ISLAM AF!!!!

:mad:

Borat_S.
18-04-04, 18:49
volgens mij hoef je helemaal niet naar de moskee. als jij je gewoon houdt aan de vijf zuilen dan komt het allemaal dik in orde ! :)

justlooking
21-04-04, 23:25
Hoi bekeerling,

Als je hulp nodig hebt vraag het aan Allah (ook als je nog niet bekeerd ben)

En informatie over islam???????? Overal wel te krijgen.........maar met een zuiver hart en een juiste intentie kom je het verst!

succes in ieder geval!

F2509ISLAM
01-05-04, 23:02
hoi,

ten eerste is de islam absoluut niet vijand vrouwelijk. de islam is de eertse religie die de rechten van de vrouwen heeft gecreerd. Ik ben zelf moslim. De islam geeft me rust en voel me gelukkig en vrij. Dat je het argument gebruikt ( kijk hoeveel moslim vrouwen in blijf van mijn huis verblijven vindt ik zwak. Want als je eens wist hoe een man zijn vrouw of een vrouw zijn man moet behandelen volgens de islam, dan had je dit niet gezegd. E bovendien heb ik medelijden met sommige niet-moslim vrouwen. Ze werken voor hun leven, hebben geen tijd voor hun kinderen, hebben een huishouden enz. ze denken alleen maar aan welvaart en succes, de andere dingen zijn minder belangrijk.

TIP: eerst kennis opdoen van de islam en dan praten!
fatima

F2509ISLAM
hoi,

ten eerste is de islam absoluut niet vijand vrouwelijk. de islam is de eertse religie die de rechten van de vrouwen heeft gecreerd. Ik ben zelf moslim. De islam geeft me rust en voel me gelukkig en vrij. Dat je het argument gebruikt ( kijk hoeveel moslim vrouwen in blijf van mijn huis verblijven vindt ik zwak. Want als je eens wist hoe een man zijn vrouw of een vrouw zijn man moet behandelen volgens de islam, dan had je dit niet gezegd. E bovendien heb ik medelijden met sommige niet-moslim vrouwen. Ze werken voor hun leven, hebben geen tijd voor hun kinderen, hebben een huishouden enz. ze denken alleen maar aan welvaart en succes, de andere dingen zijn minder belangrijk.

fatima

F2509ISLAM
hoi,

fatima

F2509ISLAM
01-05-04, 23:03
hoi,

fatima

F2509ISLAM
hoi,

fatima

F2509ISLAM
hoi,

fatima

Bismillaah
07-05-04, 00:47
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Vrede zij met degene die de leiding volgen.

Ik wou even reageren op Goodnight, Geprezen zij Allah dat Hij je zover heeft mogen leiden op het Rechte pad en je ogen,oren en hart heeft geopend voor de Islam en dat je de zoetheid van dit prachtige Geloof mag proeven zoals hellaas vele de dag van vandaag niet zien
(moge Allah hen leiden op Zijn Rechte pad amin)

Om je te bekeren tot de Islam behoor je de sahadah uit te spreken dit betekend zoveel als getuigenis verklaring afleggen dit dient gedaan te worden door middel van je hart & tong ...ik zal het je met de wil van Allah een beetje proberen uit te leggen.

Om je te bekeren tot de Islam, behoor je te geloven dat er geen God is die het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah en dat Mohammed vrede en zegeningen zij met hem Zijn boodschapper is.
Dit dien je als aller eerst te geloven met je gehele hart en dit behoor je uit te spreken door in het arabisch dit te citeren: "asahadoe an laa ilaha ila Allah wa asahadoe ana moehammedoen rasoelloelah."
vertaling: "Ik getuig dat er geen God is die het recht heeft aanbeden te worden behalven Allah en ik getuig dat Mohammed zijn boodschapper is."

En over die 2 getuigen nodig hebben...hmm jah ik hoor het ook wel vaker maar ik heb daarover nog nooit bewijs gelezen uit de Koran of uit de soenna, ik bedoel Allah is genoeg als getuige Hij is Alziend! Het uitspreken van de sahadah of ieder andere vorm van aanbidding is iets tussen een dienaar en Allah en daar hoeft geen getuige bij te zijn.
Dus kun je de sahadah ook gewoon thuis uit spreken zonder dat er iemand van op de hoogte is.
Moge Allah me vergeven als ik dit mis heb amin.

vanaf dat moment kun je je met de wil van Allah jezelf moslima noemen en ben je dus een dienares van de Almachtige :)
Je voegt je dan bij de moslims toe en je bent dan een zuster in het Geloof...
En natuurlijk dien je niet alleen in dat te geloven maar in alles waarmee Allah is gekomen dat we kunnen terug vinden in de Edele Koran en te geloven in alhetgeen waarmee Mohammed vrede en zegeningen zij met hem is gekomen dat we terug kunnen vinden in zijn soenna (gewoontes)

Het is een verplichting om te geloven in de 6 pilaren van het geloof:
Geloof in Allah
Geloof in de engelen
Geloof in de boeken
Geloof in de profeten
Geloof in de dag des oordeels
Geloof in het lot
Zie voor meer info:
http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/aqidah/aqidah.html

Je vroeg nog waar er bijeenkomsten worden gehouden over de Islam dan verwijs ik je weer naar een site:
http://www.al-islaam.com/al-islaam/agenda/index.html

Moge Allah je verder leiden op Zijn Rechte pad en dit geld ook voor Denker... en voor ťťn ieder die de Weg van Allah niet bewandelen amin.

Meid ik hoop je gauw is te mogen verwelkomen in de Islam en je mijn zuster in het Geloof te mogen noemen.
Als je eventueel vragen/opmerkingen hebt met betrekking tot de Islam of daar buiten kun je me altijd mailen of me toevoegen op msn want misschien heb je wel een steuntje in de rug nodig iemand die je helpt om aan informatie te komen b.v :) ik hoop je gauw weer is te spreken misschien ooit op msn met de wil van Allah zal me leuk lijken! Want ik kom hier niet echt bepaald vaak op dit forum het is gewoon heel toevallig dat ik je reactie zo plotseling las Alle lof zij Allah!
M'n email-adres is [email protected]

Denker, ik raadt je aan om je kennis over de Islam te vergroten want dat blijkt duidelijk aan je reactie dat je er niet veel over weet maar alleen de leugens hoort/leest over de Islam in de media onder andere en Allah is Alwetend... http://www.al-islaam.com/index.shtml
Misschien heb je wat aan deze site die over de Islam spreekt met de duidelijke bewijzen en niet over vermoedens.

Groetjes een zuster in het Geloof.
Fouzia

dicksr
07-05-04, 16:33
Geplaatst door F2509ISLAM
hoi,

fatima

Tip: 1x inzenden is voldoende

dicksr

dicksr
07-05-04, 16:43
Geplaatst door Goodnight
Hallo mensen,

Weet iemand waar bijeenkomsten worden gehouden ter info over de Islam.Dit is bedoeld voor mensen die [nog] geen moslim zijn,maar daar wel interesse in tonen.

Ik weet wel dat het enige wat men hoeft te doen is de sahada uitspreken in het bijzijn van 2 getuigen, maar dat lijkt me zo minimaal.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat tips kunnen geven, of daar zelf ervaringen mee hebben.

Alvast bedankt!

Beste Goodnight,

Veel succes en wijsheid op je zoektocht, ik hoop dat je vindt wat je zoekt.

Ik kan niet nalaten een enkele ironische, maar wel serieuze aanbeveling te doen ondanks je oproep:

Een van de postings verwijst naar de ElTahweed moskee in Amsterdam. Vind ik een hele goede suggestie, neem daar meteen het boek "De Weg van de Moslim" mee en bestudeer dit goed.

Ik denk dat het allerbeste is om te kijken of je een aantal weken in een moslimgezin mag logeren, dan ontwikkel je wat gevoel voor de normen en waarden die zij hanteren. Staat dit je aan, lees eens serieus wat stukken uit de Koran, hier beschikbaar op de site. Staat het je nog steeds aan, ga naar een Islamklas en leer meer. Kies vervolgens en volg daarbij, nadat je je verstand hebt gevoed, je hart.

Vinden waarnaar je op zoek bent, vraagt dat je weet wat je zoekt.

dicksr

Scipio
18-05-04, 17:46
Beste Goodnight,

Ik denk dat de islam wel degelijk vrouwonvriendelijk is. Kijk gewoon eens om je hoe in alle moslimlanden vrouwen dom en afhankelijk worden gehouden. Misschien waren ze ooit vooruitstrevend, na 1500 jaar loopt de islam hopeloos achter op andere culturen. Sterkte!

peacefull
01-06-04, 11:53
Geplaatst door Scipio
Beste Goodnight,

Ik denk dat de islam wel degelijk vrouwonvriendelijk is. Kijk gewoon eens om je hoe in alle moslimlanden vrouwen dom en afhankelijk worden gehouden. Misschien waren ze ooit vooruitstrevend, na 1500 jaar loopt de islam hopeloos achter op andere culturen. Sterkte!

Beste Scipio,

Ik denk dat de Islam niet zo zeer vrouwonvriendelijk is, maar de moslims(de kleingelovigen, mensen die hun geloof nit /nauwlijks beleiden)maken er vrouwonvriendelijk geloof van.
Net zo goed als het geloof is goed , maar wat de msolims ervan maken staat niet in de Koran..(niet allemaal natuurlijk, maar de mensen in welk geloof dan ook willen zich niet aan God's

Beste as bekeerling.

Wat ik jou kan aanraden is: Lees veel, vraag aan meerdere mensen een mening, liefst aan een spiritueel leider(imaam, zuster die lezingen geeft)

De Islam is het mooiste geloof wat er is helemaal compleet..

groetjes Peacefull

Scipio
01-06-04, 14:18
Dat hoor ik zo vaak: de islam is een fantastisch geloof maar de moslims maken er een zootje van. Zo lust ik er nog wel een paar: het fascisme is een prachtige filosofie maar de fascisten hebben er een zootje van gemaakt. Ja doei! Feit blijft dat mensen die in een islamitische cultuur opgroeien hele andere dingen normaal vinden dan niet-islamieten. Zo is het volgens mij geen toeval dat alle moslimlanden corrupt, geweldadig en arm zijn. En dat 90% van de moslimjongeren een leerachterstand heeft. En dat het huiselijk geweld (mannen die hun vrouwen slaan) in de islamitische gezinnen de spuigaten uitloopt. Dat heeft allemaal te maken met wat normaal wordt gezien in de Islam. Daarom: doe jezelf een plezier en laat dat achterhaalde ideeŽngoed achter je.

Bismillaah
01-06-04, 16:13
Geplaatst door Scipio
Dat hoor ik zo vaak: de islam is een fantastisch geloof maar de moslims maken er een zootje van. Zo lust ik er nog wel een paar: het fascisme is een prachtige filosofie maar de fascisten hebben er een zootje van gemaakt. Ja doei! Feit blijft dat mensen die in een islamitische cultuur opgroeien hele andere dingen normaal vinden dan niet-islamieten. Zo is het volgens mij geen toeval dat alle moslimlanden corrupt, geweldadig en arm zijn. En dat 90% van de moslimjongeren een leerachterstand heeft. En dat het huiselijk geweld (mannen die hun vrouwen slaan) in de islamitische gezinnen de spuigaten uitloopt. Dat heeft allemaal te maken met wat normaal wordt gezien in de Islam. Daarom: doe jezelf een plezier en laat dat achterhaalde ideeŽngoed achter je.

-----------

In de naam van Allah, de Barmhartige de Genadevolle.
Vrede zij met degene die de leiding volgen.

Laten we nu eens kijken hoe de werkelijke Islam erover denkt, dit gaan we met de wil van Allah doen doormiddel van bewijzen uit de Qor-aan of uit de Soenna (handelingen,uitspraken,gewoontes,goedkeuringen van de profeet mohammed vrede en zegeningen van Allah zij met hem)

- Djarier ibn 'Abdoellah verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
"Wie niet genadig is voor de mensen, wordt niet begenadigd door Allah."
[Boekhaarie & Moeslim]

- Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
"Een gelovige man behoort een vrouw niet te haten. Als hij een eigenschap in haar haat, dan vind hij een andere (eigenschap) van haar waar hij tevreden is." Of hij zei "daarnaast" in plaats van "een andere".
[Moeslim]

- Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
"De beste gelovigen in het geloof zijn degenen met het beste karakter; en de beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen."
[Tirmidzie]

-----

Dit zijn een paar overleveringen die ik even snel kon terug vinden, ik verwijs je naar de volgende link: http://www.al-islaam.com/al-islaam/moslimvrouw/vrouwindeislam/vrouwvoordeislaam/voordeislaam.htm

En wat ik dus wou zeggen is dat het O zo belangerijk is om niet naar de mensen te kijken die beweren moslims te zijn maar naar de bronnen te kijken naar hetgeen dat ze beweren te volgen, zolang je dat doet zul je de waarheid zien!

- Zo is het volgens mij geen toeval dat alle moslimlanden corrupt, geweldadig en arm zijn. En dat 90% van de moslimjongeren een leerachterstand heeft. -

Ondanks alles voelen zij die de Islam hebben gevonden en zich hebben over gegeven aan Allah de Heer der werelden zich gelukkig omdat zij de waarheid en de liefde van Allah hebben gevonden dit in tegen stelling tot vele ongelovige die rijk zijn een goede cariere hebben. . . maar o wat een ongelukkig leven hebben vele van hen dit puur omdat zij het ware doel van hun bestaan niet hebben gevonden.

Moge Allah ons leiden op het Rechte pad amin
Groeten een zuster in het Geloof
Fouzia

peacefull
01-06-04, 17:05
Geplaatst door Scipio

Beste Scipio,

Is anders verkeerd? Lijkt mij niet.,, het is alleen anders, je moet het beste uit alles halen..
Zijn alle moslim landen corrupt kan wel zijn jah, maar wat dacht je van de westerse lande zijn die niet corrupt, is het jou bekend dat 60% van de Engelsen, nauwlijks een opleiding heeft genoten , alcoholist is en werkeloos.
Amerika hangt ook van corruptie aan elkaar , Cuba, Peru, Brazilie, China, Japan etc. etc overal heerst corruptie hier in de Islam landen overal!!

Huiselijk geweld komt inderdaad veel voor bij moslims maar net zo goed bij Nederlanders, spreek uit ervaring ..Ik vind dit dus nergens passend bij geen enkel mens met geen enkel geloof, je bent een sukkel als iemand z'n wil wil opleggen dmv geweld.

Weet wat het probleem is: cultuur
mensen noemen iets onder de noemer geloof(dit is bij alle geloven)terwijl het gewoon iemands eigen wil is of cultuur..

Dus neen ik houd mij gedachtegang niet voor me en verlaat hem ook niet , ik zie het geheel jij ook?

dicksr
01-06-04, 18:04
Geplaatst door peacefull
Beste Scipio,

Is anders verkeerd? Lijkt mij niet.,, het is alleen anders, je moet het beste uit alles halen..

Zijn alle moslim landen corrupt kan wel zijn jah, maar wat dacht je van de westerse lande zijn die niet corrupt,

De issue is hier te kijken naar het onderwerp en niet voortdurend naar de ander wijzen.

is het jou bekend dat 60% van de Engelsen, nauwlijks een opleiding heeft genoten , alcoholist is en werkeloos.

Get your facts straight!

Amerika hangt ook van corruptie aan elkaar

Maar daar heerst een politiek klimaat waarbinnen je daar wat aan mag en kan doen, zelfs een president democratisch afzetten.

Huiselijk geweld komt inderdaad veel voor bij moslims maar net zo goed bij Nederlanders, spreek uit ervaring .

Juist niet net zo goed bij Nederlanders, het gebeurt natuurlijk, maar gelukkig niet zo vaak en wordt niet als cultureel gebruik geaccepteerd!

Dus neen ik houd mij gedachtegang niet voor me en verlaat hem ook niet , ik zie het geheel jij ook?

Natuurlijk moet je je gedachten niet voor je houden en hoef je die niet te verlaten, maar vertel me niet dat je het geheel ziet als je schrijft wat hierboven staat, je kijkt door een sleutelgat en dan nog alleen dat van een ander.

Scipio
02-06-04, 12:47
Geplaatst door peacefull
Beste Scipio,

Zijn alle moslim landen corrupt kan wel zijn jah, maar wat dacht je van de westerse lande zijn die niet corrupt, is het jou bekend dat 60% van de Engelsen, nauwlijks een opleiding heeft genoten , alcoholist is en werkeloos.
Amerika hangt ook van corruptie aan elkaar , Cuba, Peru, Brazilie, China, Japan etc. etc overal heerst corruptie hier in de Islam landen overal!!
Dat is bewijsbaar onwaar. Wie heeft jou dit verteld? Waarom zouden mensen dit soort dingen tegen jou zeggen denk je?

Huiselijk geweld komt inderdaad veel voor bij moslims maar net zo goed bij Nederlanders, spreek uit ervaring ..Ik vind dit dus nergens passend bij geen enkel mens met geen enkel geloof, je bent een sukkel als iemand z'n wil wil opleggen dmv geweld.
Natuurlijk heb je overal huiselijk geweld, het probleem is dat het in moslimgezinnen veel en veel vaker voorkomt!

Weet wat het probleem is: cultuur
mensen noemen iets onder de noemer geloof(dit is bij alle geloven)terwijl het gewoon iemands eigen wil is of cultuur.
De islam heeft regels voor alle cultuuruitingen, geloof en cultuur zijn zeer sterk verstrengeld. De achterstelling van vrouwen is rechtsstreeks op de Koran gebaseerd.
Dus neen ik houd mij gedachtegang niet voor me en verlaat hem ook niet , ik zie het geheel jij ook? Nee, ik zie het geheel niet. Naar mijn idee is de islam niet gebaseerd op de waarheid maar op onderdrukking en gelijkschakeling. Men streeft naar een samenleving waarin iedereen hetzelfde eet, zegt, draagt en denkt. Maar het is jouw recht om dat anders te zien!

super ick
02-06-04, 19:39
Geplaatst door dicksr

Ooo Dick,

Wat heb je het weer goed verwoord. Heb het 3 keer gelzen maar vond het zonde nog wat toe te voegen. Alles is er mee gezegd.

peacefull
03-06-04, 17:02
hoi

Toch nog maar ff een reactie van mij..

Scipio, betreft UK: Ik heb laatst een programma gezien op de BBC waar dit gesteld werd, ze hebben laten zien dat het bar slecht is op het moment in de grote steden , veel werkelozen , veel drankmisbruik, kinderen nog stoppen met school, vandaar mij stelling over de UK..ik weet nooit 100% zeker of het waar is, maar toch...
Ik ben ook wel benieuwd wat je denkt dat ik ben moslim, Hollandse , Christen wat denk je ?
quote Scipio: Waarom zouden mensen dit soort dingen tegen jou zeggen denk je?
Wat bedoel je hiermee, dat ik geindoctrineerd ben of zo?

Betreft geweld: Komt veel voor in moslimgezinnen en inderdaad wordt vaak gezien als een cultureel iets, mijn inziens zijn het gewoon haantjes die vaak dom zijn en weinig weten en dan het eerste teken van onmacht is slaan, maar overal zijn er mensen die slaan...bij onmacht..
Beter praten of even weggaan om af te koelen..
Ik weet dat de blijf van mij lijfhuizen vol zitten met Islamitische vrouwen die werkelijk gevlucht zijn voor hun man omdat het gewoon een aggresieveling is..maar wederom is cultuur, en een behoorlijk foute interpertatie van de Koran.

Hetzelfde gebeurd nog steeds ook in het Christendom(Jodendom weet ik weinig tot niks vanaf wel natuurlijk een beetje Thora, maar ik persoonlijk geen Joodse mensen)
Er staat ergens bv een regeltje dat je als echtegenoot een vrouw mag slaan bij grote ongehoorzaamheid, maar aan de andere kant staat er ook dat je respect moet hebben voor elk levend wezen en dat je ze geen pijn mag doen.Je ziet het akn geinterperteerd worden hoe je wil..

Wat is jouw bewijs dat de mensen dit uit de Koran halen, ik bestudeer op het moment de Islam en ben geen onrechtvaardigheden tegen gekomen, maar dat is mijn interpertatie, ik ben echt benieuwd waar je dat vind in de Koran..

groetjes
ik moet nu stoppen ben op mij werk en kan niet langer mailen helaas...

ought_sara
08-06-04, 23:44
salaam, Ik ben zelf bekeerd tot de islam alhamdoullilah maar dat van die getuigen is niet helemaal correct.
Je kan het zelfs op je kamer doen als je wil in je eentje.
Maar als je je wil bekeren kan ik je doorverwijzen na een broeder wie da'wa doet met andere broeders en zusters.
Hun krijgen dagelijks bekeerlingen over de vloer, en ze krijgen dan ook een heel interessant kadootje.

super ick
09-06-04, 08:39
Geplaatst door ought_sara
salaam, Ik ben zelf bekeerd tot de islam alhamdoullilah maar dat van die getuigen is niet helemaal correct.
Je kan het zelfs op je kamer doen als je wil in je eentje.
Maar als je je wil bekeren kan ik je doorverwijzen na een broeder wie da'wa doet met andere broeders en zusters.
Hun krijgen dagelijks bekeerlingen over de vloer, en ze krijgen dan ook een heel interessant kadootje.

Er kwam zo maar een vraag in mij op. Misschien dat je die wil/kan beantwoorden voor een betere beeldvorming mijnderzijds?

Heb je een relatie met een Moslim?

islaamiclinks
10-06-04, 12:47
kijk op deze sites voor meer info over de Islaam:

www.islaamiclinks.tk
www.dewarereligie.tk

ibrahiem
10-06-04, 16:47
Geplaatst door Soukeina
Hallo G,

Ik weet niet in welke omgeving jij woont, maar ik denk wel dat je in Amsterdam in moskee etawheed(als ik het goed heb), op zondag bijeenkomsten hebt over islam. En als je geinterreseerd bent, in de islam dan kun je hoe dan ook gewoon binnen stappen envragen..geen probleem, in welk moskee dan ook. Zij vertellen je dan ook hoe de bekering gaat.

klopt elke zondag vanaf half 3 ongeveer (een tijdje na salaat Dohr).
maar je kan ook op een ander tijdstip gaan rond het gebed (dan is er altijd wel een imam) dus ongeveer om; 3.15 (niet ideaal), 13.40, 18.00, 22.00 en 0.00. Vraag naar imam Sami (die kan je ook goed helpen om te zorgen dat je verder begeleid word en heeft bij mij ook de shahada afgenomen.

p.s. luister niet naar de kritiek die mensen op el tawheed hebben het zijn echt heel aardige mensen en iedereen is welkom, veel geluk in de Islam

wa salam Ibrahiem

dicksr
10-06-04, 16:56
Geplaatst door ibrahiem

p.s. luister niet naar de kritiek die mensen op el tawheed hebben het zijn echt heel aardige mensen en iedereen is welkom, veel geluk in de Islam

wa salam Ibrahiem

Even voor de goede orde beste Ibrahiem,

De kritiek werd geuit op het instituut en uitspraken en uitgaven (in boekvorm) van het instituut. Of de mensen aardig zijn of niet is niet aan de orde en als zodanig ook niet gebruikt.

Voor een bekeerling is het natuurlijk wel van belang om te weten dat el taweed, gefinancierd door Saudi's, een moskee is die bijvoorbeeld vindt dat vrouwen geen auto mogen rijden. Nu lijkt dit een klein onbetekenend voorbeeld, maar als je zo over vrouwen denkt mb.t. autorijden, hoe denken ze dan over vrouwen bij echt belangrijke zaken?

Ik heb dan ook aanbevolen om juist naar el taweed te gaan en daar te bepalen of je je daarbij thuis voelt, zonder daar een oordeel over te vellen.

dicksr

ibrahiem
10-06-04, 17:08
Geplaatst door dicksr
Even voor de goede orde beste Ibrahiem,

De kritiek werd geuit op het instituut en uitspraken en uitgaven (in boekvorm) van het instituut. Of de mensen aardig zijn of niet is niet aan de orde en als zodanig ook niet gebruikt.

Voor een bekeerling is het natuurlijk wel van belang om te weten dat el taweed, gefinancierd door Saudi's, een moskee is die bijvoorbeeld vindt dat vrouwen geen auto mogen rijden. Nu lijkt dit een klein onbetekenend voorbeeld, maar als je zo over vrouwen denkt mb.t. autorijden, hoe denken ze dan over vrouwen bij echt belangrijke zaken?

Ik heb dan ook aanbevolen om juist naar el taweed te gaan en daar te bepalen of je je daarbij thuis voelt, zonder daar een oordeel over te vellen.

dicksr

met dat de mensen aardig zijn bedoel ik ook de Imams en de leiders van het instituut (de zogenaamde fundamentalistische saudi's) ik ken deze mensen wel en heb wel met hen gesproken in tegenstelling tot de politiek en de media die behalve de brief van meneer aboutaleb (die hij meteen zonder overleg in de krant liet zetten). Het boek de weg van de moslim is niet de mening van el tawheed, maar een vertaalde versie van een boek van een geleerde van een paar eeuwen geleden dat trouwens ook in de openbare bibliotheek en in de reguliere boekwinkels ligt.

wa salam Ibrahiem

dicksr
10-06-04, 17:21
Geplaatst door ibrahiem
met dat de mensen aardig zijn bedoel ik ook de Imams en de leiders van het instituut (de zogenaamde fundamentalistische saudi's) ik ken deze mensen wel en heb wel met hen gesproken in tegenstelling tot de politiek en de media die behalve de brief van meneer aboutaleb (die hij meteen zonder overleg in de krant liet zetten). Het boek de weg van de moslim is niet de mening van el tawheed, maar een vertaalde versie van een boek van een geleerde van een paar eeuwen geleden dat trouwens ook in de openbare bibliotheek en in de reguliere boekwinkels ligt.

wa salam Ibrahiem

Beste Ibrahiem,

In tegenstelling tot sommigen ben ik van mening dat het een ieder vrij staat te kiezen. Daarbij heb ik aangeraden om je keuze dan goed doordacht (goed geinformeerd) te maken. Ik herhaal dus:

dicksr

super ick
11-06-04, 15:56
Geplaatst door dicksr
Beste Ibrahiem,

In tegenstelling tot sommigen ben ik van mening dat het een ieder vrij staat te kiezen. Daarbij heb ik aangeraden om je keuze dan goed doordacht (goed geinformeerd) te maken. Ik herhaal dus:

dicksr

Wat is nu de reden dat Saudi een Moskee bekostigen/sponsoren hier in Nederland terwijl er om de hoek bij hen mensen zitten te springen om veel belangrijkere zaken?

Scipio
11-06-04, 16:59
Geplaatst door superdick
Wat is nu de reden dat Saudi een Moskee bekostigen/sponsoren hier in Nederland terwijl er om de hoek bij hen mensen zitten te springen om veel belangrijkere zaken?
Ach, superdick, ze zijn daar in die hoek werkelijk allemaal godsdienstwaanzinnig. Met het gemiddelde denkniveau in het M-O is het werkelijk triest gesteld. Het verschil tussen controleerbare feiten en oncontroleerbare opvattingen kennen ze niet. Het van buiten leren van de Koran wordt gezien als een intellectueel huzarenstukje. Armen en ongeletterden zijn ook nog eens veel geloviger dan onafhankelijke denkers. Dat maakt dat de Saoedi's liever korans uitdelen dan encyclopediŽn of praktijkboeken.

super ick
13-06-04, 09:42
Geplaatst door denker
Ben je een vrouw? Blijf dan weg uit dit vrouwvijandig geloof waar dagelijks miljoenen vrouwen onder lijden. In Iran kunnen ze niet wachten tot ze hun hoofddoeken en sluiers af kunnen doen. In Afghanistan kunnen vrouwen niet wachten tot ze weer kunnen bijdragen aan de samenleving met inzet van hun talenten en beroep. In Nederland worden moslima's in huis opgesloten en geslagen want dat mag van de koran. De blijf van mijn lijfhuizen zitten vol met moslima's. De feiten spreken voor zich. Hoe kun je daar iets voor voelen of voor iets wat er op lijkt? Wegblijven zou ik zeggen. En vergeet niet, als je er ooit van af wilt, dan ben je afvallig en mag je vermoord worden. Ik denk dat je je eenzaam voelt en ergens bij wilt horen. Laat je niet misleiden. Er zijn genoeg gezellige kerken waar veel jongeren komen en andere verenigingen. Maar begin hier niet aan. Straks ben je ook nog verplicht van je schoonfamilie eindeloos kinderen te baren en alleen maar te koken en te poetsen. Denk eens even na. Gebruik het verstand dat God je gegeven heeft. En toon je solidair met al die moslimvrouwen die geen keuze hebben en kom voor hen in actie. Ook dat kan in groepsverband en veel kerken en organisaties zoals Amnesty hebben jou inzet nodig. Maar misschien ben je wel een beetje dom of onnadenkend of ziende blind. Tja, dan is de islam echt iets voor jou. Zie www.mamacash.nl en e.a.

Is er sprake van de deze persoon naar Iran of Afganistan gaat?
Weet je dan al of het een vrouw of man is?
De wereld is helaas iets groter dan Nederland. Niet overal leven ze hetzelfde als jij. Verwarrend voor je?
De oordelen vliegen me om de oren in jouw stuk. Jij zit wel erg vast in je opvattingen.

Ik zie het zo:

Er zijn mensen die overal teksten bijzoeken en deze als leidraad nemen en bij anderen naar binnen trachtten te pompen. Het gaat hier om enkele en soms zelfs 1 zin. Zo wordt een geloof uit zijn verband getrokken. Ieder pikt eruit wat hem/haar het meeste aanstaat. Er ontstaan veel stromingen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Zo is al veel ellende aangericht.
Probeer het geloof te zien als een mooi groot schilderij (Nachtwacht?), Neem eens een beetje afstand en probeer het geheel te overzien zonder je op een hoekje te concentreren. Dan kan je met anderen, die het op dezelfde manier bekijken praten waarom zij het zo mooi vinden.
Ik heb met opzet het woord bijbel of koran niet genoemd. Ik vind nl. dat dit verhaal voor alle geloven opgaat.
Respect is de basis voor alles!

ibnu
26-06-04, 18:46
Geplaatst door Goodnight
Hallo mensen,

Alvast bedankt!

Voor wie dan ook.. als jij/jullie interesse hebben in Islam cursussen laat dat dan ff weten dmv een persoonlijk berichtje!
Dan stuur ik meer info.

Gr,
Ibnu

kultoom
18-07-04, 10:21
even een reactie op die denker.....In de kerk zou het beter zijn? hahaahahahaahahahahaahahah..ik ben zelf katholiek opgevoed.En kan iedereen die er ook maar aan denkt katholiek te worden aanraden hard weg te rennen...met jullie zoon van god.ze zijn niet goed wijs.ik ben door mijn ouders streng katholiek opgevoed,dus weet precies welk geloof nou beste is...is de vrouw alleen voor het poetesen en kinderen baren? komt alleen bij moslims voor zeker? bij jullie mag de vrouw niet thuis wachten tot de man thuiskomt van de hoeren? of tot de priester klaar is met hun kleine kinderen te misbruiken? :aftel:

kultoom
19-07-04, 15:02
wie zegt dat ik mezelf niet tot jezus heb bekeerd....? maar niet zoals jullie ,als de zoon van god...god(jezus)???????? wat bedoel je daar nou mee? is dat voor jou hetzelfde? Het koninkrijk van de duivel? die zit al naast je op je kerkbank...

kultoom
19-07-04, 15:29
:kotsen: even voor de duidelijkheid....IK BEN GEEN CHRISTEN alhamdoulileh niet. Ik was wel een christen,dus je hoeft me niet uit te leggen hoe het is om dat te zijn. ik ben bekeerd tot de islam....En ben elke dag blij dat Allah zijn licht over mij laat schijnen...en dat je zegt...ik wist niet dat je een christen was...denk je dat je als christen beter bent? hou je kinderen maar bij de kerk uit de buurt als je ze ooit krijgt(of al hebt) ze lopen groot gevaar om gemolestreerd te worden. dit is geen vooroordeel maar een feit. ik kom in mijn werk dagelijks mensen tegen die daar gemolestreerd zijn. :kotsen:

kultoom
19-07-04, 17:36
ben je marokkaan? was je altijd al christen? of ben je bekeerd?

dicksr
19-07-04, 17:44
Geplaatst door kultoom
:kotsen: even voor de duidelijkheid....IK BEN GEEN CHRISTEN alhamdoulileh niet. Ik was wel een christen,dus je hoeft me niet uit te leggen hoe het is om dat te zijn. ik ben bekeerd tot de islam....En ben elke dag blij dat Allah zijn licht over mij laat schijnen...en dat je zegt...ik wist niet dat je een christen was...denk je dat je als christen beter bent? hou je kinderen maar bij de kerk uit de buurt als je ze ooit krijgt(of al hebt) ze lopen groot gevaar om gemolestreerd te worden. dit is geen vooroordeel maar een feit. ik kom in mijn werk dagelijks mensen tegen die daar gemolestreerd zijn. :kotsen:

Vroeger ook gerookt zeker??

kultoom
19-07-04, 18:11
:blowen: ik wist niet dat deze discussie over roken ging.petje af voor jou,dat je me daar aan hebt herinnerd.

dicksr
19-07-04, 18:45
Je commentaren doen mij denken aan de wel rokende mensen die ik dagelijks tegenkom en 'gemolesteerd' worden of zijn door 'bekeerde' rokers. Net zo fanatiek, net zo generiek en inhoudloos. Een soort zelfbevestiging van de 'ommekeer' in hun leven.

dicksr

Ghiezzoe
19-07-04, 20:48
een vraag:

Heb jij de Bijbel en de Koran 1 keer HELEMAAL gelezen?

kultoom
19-07-04, 21:01
waar kom je ze tegen? ik kan nu veel antwoorden bedenken,maar laat ik netjes blijven.het is trouwens een site over islam..wat komen jullie hier doen met je gezeur over de kerk?

super ick
19-07-04, 21:27
Geplaatst door kultoom
waar kom je ze tegen? ik kan nu veel antwoorden bedenken,maar laat ik netjes blijven.het is trouwens een site over islam..wat komen jullie hier doen met je gezeur over de kerk?

Het is weer zover. De vraag wat de ander hier komt doen en zijn standpunten afdoen als gezeur. Deze site heet maroc-punt? NL toch?
Ik kon gewoon lid worden en heb sindsdien al redelijk wat opgestoken. Probeer eens open ste staan voor de denkbeelden en standpunten van een ander en hou het goede vast.
Zelfs een uurwerk dat stil staat heeft twee maal per 24 uur gelijk!

kultoom
20-07-04, 07:48
het is geen kwestie van daar hebben we het weer..ik kan ook zeggen,daar heb je ze weer .proberen mensen christen te laten worden...als ik christen ben bied hiju zijn excuus aan,als ik moslim ben niet.mooie zaak...wordt het nu een discussie over wie beter wordt. het is zeker maroc.nl,maar geen kerk.nl..

dicksr
20-07-04, 10:31
Geplaatst door 4-live
Het is niet mogelijk om als Christen te worden geboren, elk mens wordt in zonde geboren en deze weg van zonde wordt pas verlaten als je tot bekering komt, en Jezus accepteert als jou redder en verlosser.

Het geloven in God maakt je geen Christen, en ook een Christelijke achtergrond en of opvoeding doen dat niet voor je.

De duivel gelooft ook in God en hij is ook geen Christen.

Je zult zelf een keuze moeten maken voor hem, want hij heeft al reeds voor jou gekozen, toen hij zich zelf aan het kruis liet spijkeren...... dit deed hij uit zijn liefde voor jou (ons) zo dat wij door zijn bloed vergeving kunnen ontvangen voor onze zonden.

In de tijd van Jezus, was het de gewoonte dat als iemand had gezondigt dan moest hij een lam, een gijt, of iets anders van zijn vee offeren (slachten) en door dit te doen werden de zonden vergeven.

Jezus was het perfecte lam(offer) en hij nam onze plaats in aan het kruis, en stond op naar drie dagen.

ALLEMAAL worden we GELIJKWAARDIG geboren, het zijn de instituties die daar schuld - boete - vergeving aan toe voegen en daarmee mensen knechten(onderdrukken) binnen een zelf bedachte hierarchie.

Opvallend is dat in die knechting (onderdrukking) de instituten van Jodendom, Christendom en Islam elkaar het dichtst naderen in een gemeenschappelijk streven om het zelfstandig en individuele denken te onderdukken.

dicksr

dicksr
20-07-04, 11:01
Geplaatst door 4-live
Het feit dat u ongemerkt als slaaf gebonden door zonden door het leven gaat, zorgt dat U meer onderdrukt wordt dan iemand die is vrijgezet van al zijn zonden door Jezus de zoon van God.

Niet voor niets zei Jezus: "Laat de kinderen tot mij komen".

De "kinderen" , de onbedorvenen, zij die nog niet (toe door de besnijdenis) hun blik hadden laten vernauwen door een institutie waartoe zij 'moesten' behoren.
Het gaat om hen die de oogkleppen afdoen en verantwoordelijkheid nemen om het licht in zichzelf te vinden, "weer kind worden".

De pretentie om over het inzicht en de waarheid met betrekking tot mij te beschikken: "Het FEIT dat u ............enz" komt op mij over als een (te) grote broek die wordt aangetrokken.

Meningen met meningen vergelijken, geloof met geloof ..... allemaal prima, oordelen echter is niet aan U.

dicksr

super ick
20-07-04, 11:02
Geplaatst door kultoom
het is geen kwestie van daar hebben we het weer..ik kan ook zeggen,daar heb je ze weer .proberen mensen christen te laten worden...als ik christen ben bied hiju zijn excuus aan,als ik moslim ben niet.mooie zaak...wordt het nu een discussie over wie beter wordt. het is zeker maroc.nl,maar geen kerk.nl..

Waarom worden de Christenen er bij gehaald? Die vertegenwoordig ik niet hoor!
Als er eens een beetje kritiek komt hoef je toch niet altijd naar een ander te wijzen?

dicksr
21-07-04, 09:11
Geplaatst door 4-live
Jezus zij met het oog op het "geloof" van een kind, laat de kinderen tot mij komen, want wie niet gelooft als een kind, kan Gods koningkrijk niet zien.
En het heeft dus niks te maken met oogkleppen of institutie's maar het is meer gericht op het beredeneren en in twijfel trekken van de wonderen die God deed (doet).

Deze uitleg is aardig, maar niet kerkelijk. Immers de instituties zeggen:
R.K.: Een kind dat ongedoopt sterft, mag niet in gewijde grond begraven worden omdat het met zijn zondige (niet gedoopte) lichaampje de gewijde aarde zou ontheiligen.
Protestants: In zonde zijt gij geboren en in zonde zult gij sterven!

Vanuit die gedachte is de door u gegeven verklaring van de woorden dus niet te herkennen. Vanuit mijn mening zou moeten worden gelezen: Elk kind (dus niet de moeder) wordt onbevlekt ontvangen, d.w.z. zonder zonde. Elk kind komt ter wereld met een onaangetaste fundamentele goedheid, de Godsvonk. Kinderen zijn Gods erfgenamen, zij erven Zijn goedheid. Elk mens kan(daar moet je wel iets voor doen!) in zijn leven steeds weer terugkeren naar die fundamentele goedheid in zichzelf, naar het Koninkrijk dat in u is, om van die plaats te proeven en er voedsel en groei van te ontvangen.

In beide richtingen wordt uitgegaan van de erfzonde, want alleen vanuit de erfzonde kan de kerk, na boete, vergeving geven. Daarmee vestigt de kerk haar macht en belet (vaak met grof geweld) mensen om individueel en vrij te denken. Denken mag alleeen in de groep en beperkt binnen de door mensen gegeven dogma's, dat heet 'knechten'.

God is een God van orde (? ik hou het op een God van Liefde) en heeft daarom leiders (voorganger) aangesteld om zijn volk te leiden en te onderichten met zijn woord en dat gebeurd dus in de kerk.

Dat mensen theologie studeren en dominee worden of naar een semenarie gaan en priester worden zegt helemaal niets over een aanstelling door God, maar is een aanstlling door een instituut van mensen.

De bijbel spreekt er zelfs over om naar de kerk te gaan, zo staat gesreven verzuim de bijeenkomst met uw broeders niet!

De bijeenkomst met de broeders is vanuit mijn perspectief een bijeenkomst met hen die de weg naar het Licht zoken of al gevonden hebben. Dat voor broeders de kerk met zijn vernauwende dogma's moet worden gekozen staat nergens.

Het is een trend om onafhankelijk te zijn en je dus niet te binden aan een kerk of God, ( was dit maar zo, waar het om gaat is verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf en je niet te verschuilen achter de muren van de Tempel of de kerk en dus zelf die ontwikkeling en verantwoordelijkheid te dragen, Woekeren met je talent) want als een individu niet voor zich zelf kan bepalen wat goed of slecht voor hem of haar is dan is dat in hun ogen zwak, zij weten immers zelf wel wat het beste voor hen is,
de bijbel noemt dit eigenwijsheid, en de daar staat over geshreven,.... zie wie wijs is in eigen oog, is een dwaas (dit betekent dus dat als je de waarheid in pacht hebt, zonder die te begrijpen om die vervolgens aan anderen op te leggen, dan ben je een dwaas), .....maar ook de wijsheid van deze wereld (=kerk) is dwaasheid voor God.

Verder veroordeel ik U niet, maar U veroordeeld uw zelf. Alleen deze zin zegt al dat ik in uw ogen (naar uw oordeel) mijzelf veroordeel en dat oordeel is niet aan u. Alleen God kan ons oordelen, en dat zal ook zeker gebeuren als we na ons leven voor zijn troon komen te staan.

Jezus is de weg de waarheid en het leven. Helemaal mee eens, als je in staat bent die waarheid die in jezelf is te ontdekken

super ick
21-07-04, 10:07
Geplaatst door dicksr

Dickie, dickie,

De kern van ieder geloof is dat hun manier van geloven altijde beste is. Al zeggen de boeken anders, mensen voelen zich toch altijd beter omdat zij het bij het rechte eind hebben en jij niet.
Inhoudelijk discussieren heeft dus geen nut. Je krijgt toch nooit gelijk!
Vergeefse moeite dus.
Wel leuk overigens om jou in die rol te zien zweten. :melig:

MootjeAmien
21-07-04, 12:07
Ik wil ook bekeren... :rolleyes:

dicksr
21-07-04, 12:30
Geplaatst door superdick
Dickie, dickie,

De kern van ieder geloof is dat hun manier van geloven altijde beste is. Al zeggen de boeken anders, mensen voelen zich toch altijd beter omdat zij het bij het rechte eind hebben en jij niet.
Inhoudelijk discussieren heeft dus geen nut. Je krijgt toch nooit gelijk!
Vergeefse moeite dus.
Wel leuk overigens om jou in die rol te zien zweten. :melig:

Waarde superdick,

Gaan we badinerend worden ? :wink:

De comparitie met 4-live ga ik aan omdat het 'christelijke' spoor de verlichting heeft meegemaakt. Gelukkig heeft de ontwikkeling in het deel van de wereld waarin wij toevallig verkeren de dogmatische en fundamentele opvattingen van de kerk voor een belangrijk deel ontkracht. NAAST zijn opvatting leg ik derhalve de mijne. Feitelijke inconsequenties in uitleg (maar niet in bijbelteksten) bediscussieer ik.

Het boeiende aan de discussie vind ik, dat waar op deze site veel met de letterlijkheid van De Schrift (Koran en hadieths) wordt geargumenteerd, dit kennelijk ook en juist ook op deze site, met dezelfde fundamentele argumentatie rond de Bijbel gebeurt. En kennelijk zonder ruimte, waar de islamitische prikkers juist regelmatig verwijzen naar de ruimte die de Koran biedt aan andersgelovigen.

Mijn gelijk hoef ik in dit soort zaken niet te halen en ik doe het met genoegen, zweet kost dit niet, tenzij het (buiten) erg heet wordt.

dicksr

super ick
21-07-04, 14:37
Beste 4-live.
Gebruik de knop om te reageren bij het bericht waarop je reageert. Nu krijg ik mail dat jij genatwoord hebt op mijn bericht.
Log ik voor Jan met de korte achternaam in.

dicksr
21-07-04, 15:19
Geplaatst door 4-live
Rooms katholiek, dat is niet het evangelie waar Jezus over sprak, maar het is een occult zijspoor (dwaalleer) een voortvloesel uit het babeloniese rijk met allerlei regels en wetten, en daarom mochten de katholieken de bijbel ook niet lezen. = Alleen wat ik zeg is het juiste wat een ander zegt is niet waar omdat ik het zeg. Dat heet een OORDEEL! In dit geval zelfs een VEROORDELING met een kromme, historisch onjuiste verwijzing naar het rijk van Hammurabi

Het is idd zo dat mensen graag in alles hun invloed willen hebben en zelfs dat hun mening zou moeten worden overgenomen door bv. de bijbel, maar dat is ook de reden dat er zo veel meningen zijn over de bijbel, want als de bijbel bijvoorbeeld spreekt; .....Bedrink u niet aan de wijn waar in bandeloosheid is, (Maar bedrink u wel aan de wijn waarin liefde is??) dan zullen de mensen die dus graag alcohol drinken en het dus voor zich zelf gerechtvaardigd hebben altijd roepen dat de bijbel niet leterlijk moet worden genomen of dat de bijbel ook ander geinterpreteerd kan worden (Kan dat niet dan? Of bent U de wijsheid?) en zelf dat het komt om dat de bijbel zo vaak vertaald en herschreven is (is dat niet waar dan? op dit moment ziet weer een nieuwe vertaling het licht), en daarom niet correct is, maar infeite(OORDEEL) brengt Gods woord een overtuiging op hun leven en van hun zondige(OORDEEL) levensstijl, maar in plaats zich hier van te bekeren wordt Gods woord verdraaid (OORDEEL) om hun duidelijk te maken aan iedereen om hun heen dat hun leven wel in een lijn is met Gods woord.(Veronderstelling)

En dat mensen hun eigen God maken door te zeggen, (ik hou het op een God van liefde) alleen deze zin alleen al reflecteert het niet accepteeren van Gods woord en waarheid(OORDEEL), want natuurlijk is God een God van liefde, hij liet niet voor niks zijn enig geboren zoon aan het kruis sterven voor U en mij, maar hij is vooral een God van rechtvaardigheid (Rechtvaardig? Oh ja? Dit moet dan zeker in de context gezien worden van het rechtvaardig treffen van de mensheid met ziektes en oorlogen vanwege het zondige bestaan van de mensen?).

En als je mij repy's leest dan kun je daar nergens uihalen dat ik mijzelf beter voel of iets in die trant. Iemand die op de stoel van de (ver) OORDELAAR gaat zitten trekt een vrij grote broek aan t.o.v. zijn medemens (ehh... ja dat is ook een OORDEEL)

De bijbel zegt ook heel duidelijk....Niemand is rechtvaardig zelfs niet ťťn! (ik dus ook niet) En daarmee wordt in de letterlijke opvatting opnieuw de eigen verantwoordelijkheid van mensen om rechtvaardig te zijn overgedragen op een in mijn ogen verderfelijk instituut. Ook u neemt met deze woorden afscheid van uw rechtvaardigheid in onze comparitie, niemand is immers rechtvaardig.

Los van het bovenstaande zie ik tot mijn spijt geen inhoudelijke reactie van u op mijn voorgaande bericht.

Overigens (maar alleen uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van uw uithaal naar de RK-kerk), is het erg onbeschaamd om naar uw overtuiging te vragen?

dicksr

dicksr
21-07-04, 16:38
Geplaatst door 4-live

Inplaats van wat los en ongefundeerd kritiek te leveren.

Kijk beste man, ik begreep voortdurend dat u niet oordeelde, maar dat is hierbij dan uit de wereld, is in ieder geval duidelijk.

Inhoudelijk bent u niet ingegaan op- c.q. heeft u niet begrepen- wat ik geschreven heb. Overigens kritiek heb ik geleverd op feitelijke onjuistheden, niet op geloof of op de schrift, wel op de hantering daarvan, in het laatste geval heb ik de 'kritiek' weergegeven in comparitie (vegelijking) op zoek naar wat bindt i.p.v. wat uitsluit.

Het is vanzelfsprekend aan u daarop te reageren, dat niet te doen of om opheldering te vragen als u iets niet begrijpt.

Voor het overige:
Man, vader en grootvader
Inmiddels 20 jaar directeur van een middelgroot organisatie-adviesbureau.
Gnosticus

dicksr

super ick
21-07-04, 19:22
Geplaatst door dicksr
Waarde superdick,

Gaan we badinerend worden ? :wink:

De comparitie met 4-live ga ik aan omdat het 'christelijke' spoor de verlichting heeft meegemaakt. Gelukkig heeft de ontwikkeling in het deel van de wereld waarin wij toevallig verkeren de dogmatische en fundamentele opvattingen van de kerk voor een belangrijk deel ontkracht. NAAST zijn opvatting leg ik derhalve de mijne. Feitelijke inconsequenties in uitleg (maar niet in bijbelteksten) bediscussieer ik.

Het boeiende aan de discussie vind ik, dat waar op deze site veel met de letterlijkheid van De Schrift (Koran en hadieths) wordt geargumenteerd, dit kennelijk ook en juist ook op deze site, met dezelfde fundamentele argumentatie rond de Bijbel gebeurt. En kennelijk zonder ruimte, waar de islamitische prikkers juist regelmatig verwijzen naar de ruimte die de Koran biedt aan andersgelovigen.

Mijn gelijk hoef ik in dit soort zaken niet te halen en ik doe het met genoegen, zweet kost dit niet, tenzij het (buiten) erg heet wordt.

dicksr

Dan hoop ik dat je snel gaat zweten, heb ik ook wat meer zon. :)

Oja, over het letterlijk nemen van de Bijbel/Koran. Wist jij dat het wetenschappelijk bewezen onmogelijk is om conform het scheppingsverhaal, (Adam en Eva), in zo'n relatief kort tijdsbestek uit te groeien tot het huidige aantal aardbewoners?
Voor mij een extra reden niet de letter maar de geest van de boeken trachten te vatten. Ik weet zeker dat er dan ook minder onderling verschil is dan de die-hards beweren.

dicksr
22-07-04, 08:55
Geplaatst door 4-live
Er is gezegt wat gezegt moest worden, en alles wat ik gezegt heb is bijbels gefundeerd, dus daar valt niks aan toe te voegen, je strijd dus tegen Gods woord niet tegen mij.

Jezus heeft je lief, en daarom heeft hij zijn enig geboren zoon (Jezus) aan het kruis laten sterven, zo dat wij vergeving kunnen ontvangen, en we eeuwig leven bij God kunnen krijgen als we voor hem kiezen en dus tot bekering komen.

Succes

Hartelijk dank voor uw erudiete reactie.
En ook u wens ik succes.

dicksr

super ick
22-07-04, 10:39
Geplaatst door 4-live
Er is gezegt wat gezegt moest worden, en alles wat ik gezegt heb is bijbels gefundeerd, dus daar valt niks aan toe te voegen, je strijd dus tegen Gods woord niet tegen mij.

Jezus heeft je lief, en daarom heeft hij zijn enig geboren zoon (Jezus) aan het kruis laten sterven, zo dat wij vergeving kunnen ontvangen, en we eeuwig leven bij God kunnen krijgen als we voor hem kiezen en dus tot bekering komen.

Succes

Als je deze houding aanneemt laat je dus geen ruimte voor duscussie. Ik neem aan dat je daarvoor hier bent. Dicksr zijn reactie is dus eigenlijk de enige juiste.
Toch wil ik nog wel proberen inhoudelijk te reageren:
Bijbel gefundeerd: gefundeerd is een vervoeging van fundamentalisme. Best als je zelf vind dat je daarmee ge-asosieerd wilt worden. Zoniet gebruik dan een andere term.
Als je de bijbel letterlijk wilt nemen dan schiet m.i. je doel voorbij. In eerste plaats staan er dingen in die wetenschappelijk gezien onmogelijk zijn. (zoals b.v. het huidige aantal mensen op aarde i.c.m. het scheppingsverhaal. Het is wetenschappelijk bewezen dat die groei onmogelijk is in het genoemde tijdsbestek).
Probeer de geest van het boek te vatten i.p.v. de letter. God heeft jou niet voor niets uitgerust met een gigantisch denkvermogen. Anders had hij wel een schaap van jou gemaakt.