PDA

Bekijk Volledige Versie : Al Qaeda is een mythe



Marsipulami
12-03-04, 12:46
Toch ?

jada
12-03-04, 13:00
Geplaatst door Marsipulami
Toch ?

Ja, de bende van Nijvel ook, toch?

Marsipulami
12-03-04, 13:01
Geplaatst door jada
Ja, de bende van Nijvel ook, toch?

Nee die niet. Dat was realiteit.

jada
12-03-04, 13:07
Geplaatst door Marsipulami
Nee die niet. Dat was realiteit.

11 maart 2004 is ook realiteit.

Marsipulami
12-03-04, 13:12
Geplaatst door jada
11 maart 2004 is ook realiteit.

Ja die aanslagen in Madrid zijn ook een realiteit, maar Al Qaeda is een mythe volgens mij.

Bofko
12-03-04, 13:21
Geplaatst door Marsipulami
Toch ?

Je hebt dat al een paar keer eerder aangegeven. En ik ben het wel met je eens.Al Qaeda als organisatie stelt niets (meer) voor.
Maar als inspiratiebron (voor kleine groepen) wel natuurlijk.En die zijn veel moeilijker te bestrijden dan een organisatie. Laten we die cellen Al Kwada noemen.
Dus eigenlijk maakt het niet uit of het een mythe is of niet.
Of wel Mars ?

jada
12-03-04, 13:23
Geplaatst door Marsipulami
Ja die aanslagen in Madrid zijn ook een realiteit, maar Al Qaeda is een mythe volgens mij.

Ja volgens jou, maar daar trekt Al Qaeda zich echts niets van aan. :lachu:

Marsipulami
12-03-04, 13:30
Geplaatst door Bofko
Je hebt dat al een paar keer eerder aangegeven. En ik ben het wel met je eens.Al Qaeda als organisatie stelt niets (meer) voor.
Maar als inspiratiebron (voor kleine groepen) wel natuurlijk.En die zijn veel moeilijker te bestrijden dan een organisatie. Laten we die cellen Al Kwada noemen.
Dus eigenlijk maakt het niet uit of het een mythe is of niet.
Of wel Mars ?

Dat van die inspiratiebron klopt ook al niet. Vroeger zagen de VS overal communistische infiltranten telkens als men ergens ter wereld in opstand kwam tegen een dictator-zakkenvuller. Nu hebben de VS nieuwe mythische vijand nl. Al Qaeda.

Alle aanslagen waar moslims bij betrokken zijn heten tegenwoordig AL Qaeda.

mark61
12-03-04, 13:30
Maakt het wat uit hoe het heet of wie het is?

Marsipulami
12-03-04, 13:40
Geplaatst door mark61
Maakt het wat uit hoe het heet of wie het is?

Ja heel veel zelfs. Vecht je tegen een organisatie of vecht je tegen een bepaald soort gedachtengoed. Dat maakt een groot verschil. In het eerste geval helpt bommen gooien op elkaar in het tweede geval is dat eerder contraproductief.

jada
12-03-04, 13:41
Geplaatst door Marsipulami
Dat van die inspiratiebron klopt ook al niet. Vroeger zagen de VS overal communistische infiltranten telkens als men ergens ter wereld in opstand kwam tegen een dictator-zakkenvuller. Nu hebben de VS nieuwe mythische vijand nl. Al Qaeda.

Alle aanslagen waar moslims bij betrokken zijn heten tegenwoordig AL Qaeda.

Ik stel voor om Marsipulami president van het verscheurde land
Belgie te maken. In al zijn wijsheid, zal hij er vast toe besluiten om Belgie in te laten lijven bij Nederland. Amai zeker en vast. :)

plexus
12-03-04, 13:41
Geplaatst door mark61
Maakt het wat uit hoe het heet of wie het is?

helaas wel..

Marsipulami
12-03-04, 13:45
Geplaatst door jada
Ik stel voor om Marsipulami president van het verscheurde land
Belgie te maken. In al zijn wijsheid, zal hij er vast toe besluiten om Belgie in te laten lijven bij Nederland. Amai zeker en vast. :)

Bewijs jij nou maar eens dat Al Qaeda bestaat. Als ik morgen een trein laat ontsporen. Is dat dan Al Qaeda geweest of niet ? Wat zijn de criteria om op een aanslag het Al Qaeda label te mogen plakken ?

Bofko
12-03-04, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
Bewijs jij nou maar eens dat Al Qaeda bestaat. Als ik morgen een trein laat ontsporen. Is dat dan Al Qaeda geweest of niet ? Wat zijn de criteria om op een aanslag het Al Qaeda label te mogen plakken ?

Ok, dan plakken we ze het etiket 'Extremistische Moslimgroepering (MG) op. So what ? Of bestaan die ook niet.

jaja
12-03-04, 13:59
Geplaatst door Marsipulami
Nee die niet. Dat was realiteit. Hoe weet je dat? Bewijzen graag!! :maf3:

jada
12-03-04, 14:00
Geplaatst door Bofko
Ok, dan plakken we ze het etiket 'Extremistische Moslimgroepering (MG) op. So what ? Of bestaan die ook niet.

:haha:

jaja
12-03-04, 14:02
Geplaatst door Marsipulami
Ja heel veel zelfs. Vecht je tegen een organisatie of vecht je tegen een bepaald soort gedachtengoed. Dat maakt een groot verschil. In het eerste geval helpt bommen gooien op elkaar in het tweede geval is dat eerder contraproductief. Hoe denk je ooit gedachtengoed en organisatie te kunnen scheiden? De één kan niet bestaan zonder de ander en vice versa.

Marsipulami
12-03-04, 14:11
Geplaatst door Bofko
Ok, dan plakken we ze het etiket 'Extremistische Moslimgroepering (MG) op. So what ? Of bestaan die ook niet.

Nog niet goed. Het moet extremistische moslimgroeperingen (mv) zijn.

Het gaat om kleine snippergroepjes die om heel diverse redenen sterk afhankelijk van lokale omstandigheden denken geweld te mogen gebruiken. Dat is iets heel anders dan een internationaal georganiseerd netwerk van terroristen. Die snippergroepjes werken niet samen en zijn ook een gevaar voor elkaar.

Marsipulami
12-03-04, 14:15
Geplaatst door jaja
Hoe denk je ooit gedachtengoed en organisatie te kunnen scheiden? De één kan niet bestaan zonder de ander en vice versa.

Gedachtengoed kan ook bestaan zonder organisatie. Maar ook het gedachtengoed kan onderling heel erg verschillen. Het enige wat men gemeen heeft is dat men niet vies is van het gebruik van geweld.

mark61
12-03-04, 14:31
Geplaatst door Marsipulami
Ja heel veel zelfs. Vecht je tegen een organisatie of vecht je tegen een bepaald soort gedachtengoed. Dat maakt een groot verschil. In het eerste geval helpt bommen gooien op elkaar in het tweede geval is dat eerder contraproductief.

Het woord 'vechten' zou ik sowieso niet willen gebruiken. Dat gaat meteen naar 'war on terrorism' toe. Alsof er dan twee gelijksoortige en gelijkwaardige tegenstanders in een nauw omschreven kader tegenover elkaar staan. Dat is immers niet zo.

Ik denk dat je bepaalde individuen zoekt. Die zich geroepen voelen op deze manier hun vermeende idealen te trachten te realiseren. 'Gedachtengoed' is een slippery term. Wat de een niet tot geweld aanzet kan de ander wel daartoe aanzetten. En georganiseerd zullen ze wel zijn. Ik zie het productieve van bommen op elkaar gooien niet. Geweld breeds geweld. Zulke mensen moeten opgespoord en berecht, hoe moeilijk dat ook is. In het wilde weg hele landen gaan platgooien is contraproductief. Maar dat vond jij ook al dacht ik.

mark61
12-03-04, 14:33
Geplaatst door Marsipulami
Nog niet goed. Het moet extremistische moslimgroeperingen (mv) zijn.
Het gaat om kleine snippergroepjes die om heel diverse redenen sterk afhankelijk van lokale omstandigheden denken geweld te mogen gebruiken. Dat is iets heel anders dan een internationaal georganiseerd netwerk van terroristen. Die snippergroepjes werken niet samen en zijn ook een gevaar voor elkaar.

Ah ge bedoelt het zo? Jah dat denk ik ook.

Blade20
12-03-04, 14:34
Al Qaida bestaat, maar eenieder die denkt dat ze werkelijk uit de naam van Allah handelen, of dat ze uberhaupt wat geven om de Islam zit ernaast.

Sterker nog, Al Qaida is de ergste vijand van de Islam, nog erger als Israel of de VS.

Marsipulami
12-03-04, 14:43
Geplaatst door mark61
In het wilde weg hele landen gaan platgooien is contraproductief. Maar dat vond jij ook al dacht ik.

Heel juist en daarom heeft men de AL Qaeda mythe precies nodig om een legitimatie te hebben voor bombardementen.

In de beeldvorming heeft men alle terreurgroepjes aan elkaar gebreid tot één netwerk met de naam Al Qaeda. Dat niettegenstaande het feit dat die groepjes niets met elkaar te maken hadden of hebben. Zo kan men de publieke opinie wijsmaken dat men met een machtige vijand te doen heeft een nietsontziende terreurorganisatie met wereldwijde vertakkingen. Vervolgens heeft men voor OBL een topfunctie bedacht in dat (hierarchisch gestructureerd) netwerk. De hoofdzetel van de multinationale onderneming lag in Afghanistan. En ziedaar de smoes om een land te bombarderen is klaar. De publieke opinie volgt gedwee zijn leiders.

Al Qaeda is een gevaarlijke mythe en het is minstens zo belangrijk dat men die mythe bestrijdt dan de terreurdaden zelf. Het is een mythe die een spiraal van geweld legitimeert.

Bofko
12-03-04, 14:53
Geplaatst door Marsipulami
Nog niet goed. Het moet extremistische moslimgroeperingen (mv) zijn.

Het gaat om kleine snippergroepjes die om heel diverse redenen sterk afhankelijk van lokale omstandigheden denken geweld te mogen gebruiken. Dat is iets heel anders dan een internationaal georganiseerd netwerk van terroristen. Die snippergroepjes werken niet samen en zijn ook een gevaar voor elkaar.

We zijn het eens !!!! :)
Zie ook mijn eerste bericht in deze thread.
Nu wel goed ?
Ik gao hierop merge unne lekkere Belse friet vatte in 't frietkot in Poppel. :belgie:

jada
12-03-04, 14:58
Geplaatst door Bofko
We zijn het eens !!!! :)
Zie ook mijn eerste bericht in deze thread.
Nu wel goed ?
Ik gao hierop merge unne lekkere Belse friet vatte in 't frietkot in Poppel. :belgie:


:gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel:

jada
12-03-04, 15:04
Geplaatst door Bofko
We zijn het eens !!!! :)
Zie ook mijn eerste bericht in deze thread.
Nu wel goed ?
Ik gao hierop merge unne lekkere Belse friet vatte in 't frietkot in Poppel. :belgie:

Amai, ge zijt het pintske nog vergeten he. :belgie:

mark61
12-03-04, 15:07
Geplaatst door Marsipulami
Vervolgens heeft men voor OBL een topfunctie bedacht in dat (hierarchisch gestructureerd) netwerk. (...)Al Qaeda is een gevaarlijke mythe en het is minstens zo belangrijk dat men die mythe bestrijdt dan de terreurdaden zelf. Het is een mythe die een spiraal van geweld legitimeert.

Jah OBL als oppersjeik had ik ook nooit zo gezien. Maar het maakt 'ze' niet eens uit, want Saddam was ook vast en zeker (zeker en vast voor jou :hihi:) betrokken. Anders Qadhafi wel. Of eigenlijk elke Arabier of moslim die brutaal is ende protesteert.

Bofko
12-03-04, 15:23
Geplaatst door jada
Amai, ge zijt het pintske nog vergeten he. :belgie:

Allei . ginne flauwe zever, gij :D

000NobelPrizes
12-03-04, 15:52
FBI, CIA, Interpol, Mossad, AIVD, etc etc kunnen allemaal opdoeken.

Een Belg (!) heeft vanachter zijn PC-tje het raadsel Al Quaida opgelost.