PDA

Bekijk Volledige Versie : Zo op Nova, allochtonen zelf aan het woord: De schrille toon van het integratiedebat



Zwarte Schaap
13-03-04, 22:27
De schrille toon van het integratiedebat

De debatten over buitenlanders en over hun integratie worden steeds heftiger. Op straat, in de media, maar vooral ook in de politiek: in de Tweede Kamer.

De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst, de AIVD, waarschuwde deze week zelfs voor de toonhoogte van deze discussies, omdat daardoor allochtonen in de armen gedreven kunnen worden van radicaal-politieke moslimgroepen.

In NOVA een debat. Dit keer eens niet met de mensen die in het publieke debat voortdurend het hoogste woord voeren, maar met mensen over wie het allemaal gaat. Aan tafel zitten: Mbarka N`Bir, Olga Lghali, Solen Berk en Said Kasmi .

Goodnight
13-03-04, 23:05
Jammer pas op het laatst ingehaakt.Maar vond het goed wat ik hoorde...miste alleen wat pit maar goed ze deden het prima vond ik!

Fillastiene
13-03-04, 23:20
Geplaatst door Goodnight
Jammer pas op het laatst ingehaakt.Maar vond het goed wat ik hoorde...miste alleen wat pit maar goed ze deden het prima vond ik!

Ik vond het een discussie van niets. Zo duf en ik miste boosheid en passie.

Mattijs
13-03-04, 23:28
De enige Marokkaanse man in het gezelschap zei wel benaderd te zijn door religieuse fanaten, echter het zijn maar een paar tientallen die daar aan toe zouden geven. Maar zoals ik elders al zei, hoeveel zijn er nodig om een bom te plaatsen?

Verder werd door de JOVD man aangegeven dat de ällochtonen" ook eens de gerezen problemen, zoals die benadering door die fanaten, ook in eigen kring besproken zouden moeten worden.

Immanuel
13-03-04, 23:30
Viel me wel weer op dat ze weinig concrete voorbeelden konden noemen. Hoop gemekker om niks dus.

Goodnight
13-03-04, 23:33
Geplaatst door Fillastiene
Ik vond het een discussie van niets. Zo duf en ik miste boosheid en passie.

boosheid om wat?
Maar idd geen pit....voor de rest vond ik het ok...

MokroMike
14-03-04, 01:34
in het kort even het discours van de avond samenvatten:

ik wil ook graag nederlander zijn...bla bla bla......we zijn niet allemaal zo hoor...bla bla bla......sorry, dat er een paar stoute mensen in ons midden zijn...bla bla bla......



m.a.w. zo apologetisch als de pleuris.

theemuts
14-03-04, 01:42
Hoe zou ons aller Nabil het dan gedaan hebben voor al die camera's?

MokroMike
14-03-04, 01:56
Die zit alleen aan tafel met vrouwen als ze een burka dragen. Dus NOVA zat er niet in vanavond.

theemuts
14-03-04, 10:44
Geplaatst door MokroMike
Die zit alleen aan tafel met vrouwen als ze een burka dragen. Dus NOVA zat er niet in vanavond.
haha nabil, zeker om je gestolen laptops onder die burqa's te verbergen!

Tomas
14-03-04, 13:11
Geplaatst door Immanuel
Viel me wel weer op dat ze weinig concrete voorbeelden konden noemen. Hoop gemekker om niks dus.

Dat valt mij ook vaak op.

Maar om het gemekker om niks te noemen vind ik onzin, want er bestaat weldegelijk minachting onder de autochtonen. Als je er op let dan hoor je de opmerkingen en zogenaamde moppen heus wel.

Het bestaat maar wordt uitvergroot middels het gevoel. Ik heb zelf ook wel eens dat als ik opeens geholpen wordt in een winkel door een meisje met een hoofddoekje dat ik verrasd opkijk of iets te lang kijk. Het valt nu eenmaal op, om als jong meisje met een hoofddoek op te lopen in een winkel. Dat heeft zo zijn tijd nodig. En ik denk dan wel als ik mijn verbazing opmerk dat het meisje wel zal denken dat ik negatief over haar oordeel. Maarja. Om dan in een drukke winkel te zeggen: "het is niet wat je denkt!" is ook zo wat.

De nederlandse Moslimah vond ik dan ook wat hypocriet overkomen. Zij moet als Nederlandse weten dat je in het dagelijkse leven en op het werk vaak wordt vermeden als je je erg religieus uit. Dat geldt voor gereformeerden, jehova's en ook voor Moslims. Men vermijdt bepaalde onderwerpen, is wat onhandig in de omgang met dergelijke mensen en drukt zich altijd wat anders uit omdat dit vaak zo verlangd wordt. Ik mag b.v. niet vloeken van zulke mensen. Dat probeer ik dan ook te minderen in hun nabijheid. En ik maak wat minder grapjes. Als geboren en getogen Nederlander moet je dit toch weten? Dus als je dan zegt als je je zo gaat gedragen dat je opeens anders behandeld wordt en een beetje vermeden wordt, moet je niet zielig gaan doen. Daar kies je voor. Maar het is denk ik weleens meer om een slachtofferrol te kiezen opzoek naar de aandacht die je zo nodig hebt als mens.