PDA

Bekijk Volledige Versie : Al-Qa'ida eist aanslagen op in videoband



theemuts
14-03-04, 07:01
***************************************
Al-Qaeda eist in tape aanslagen op

***************************************
MADRID Het islamitische terreurnetwerk
al-Qaeda heeft in een videoband de
aanslagen in Madrid opgeëist.Dat heeft
minister Acebes van Binnenlandse Zaken
bekendgemaakt.Eerder wees hij de vinger
nog naar de afscheidingsbeweging ETA.

De man op de band zegt de militaire
zegsman van al-Qaeda in Europa te zijn.
De aanslagen zouden een vergelding zijn
voor de Spaanse samenwerking met de VS.
De man dreigde met meer aanslagen.

De videoband,gesproken in het Arabisch,
werd aangetroffen in de buurt van de
moskee in Madrid.Volgens Acebes moet
nog worden vastgesteld of de band
authentiek is.

Joesoef
14-03-04, 09:12
Al-Qaeda 'claims Madrid bombings'



A videotape has been found which suggests al-Qaeda was involved in Thursday's Madrid bombings, Spain's interior minister has said.
Angel Acebes said a man identifying himself as al-Qaeda's military spokesman in Europe claimed the attacks, which killed 200 people.

The minister says the authenticity of the videotape has not been verified.

But it has spurred anger among some Spaniards, who have begun voting in general elections.

Polls opened at 0900 local time (0800 GMT), with every indication that the turnout will be high.


You want life and we want death
'Abu Dujan al-Afgani'
'Al-Qaeda military spokesman in Europe'

This is the first time in the history of Spanish democracy that voters are going to the polls at a time of national mourning.

The BBC's Katya Adler in Madrid says most Spaniards regard the attack as an assault on democracy and say they will show their defiance by using their democratic right to vote.

Earlier on Saturday, Spanish authorities arrested five suspects in connection with the blasts.

The developments came as the first funerals for the victims of the bombings took place in the capital and across Spain.

Tip-off

In the video, a man speaking Arabic with a Moroccan accent says the attacks were revenge for Spain's "collaboration with the criminals Bush and his allies", the government said.


Spanish officials said the man called himself Abu Dujan al-Afgani, but the officials said the name was not known to the intelligence services.
Police found the video following an anonymous tip-off to a Madrid television station.

He mentions Iraq and Afghanistan in particular and says more blood will flow if the injustices do not end.

"You want life and we want death," he said in the tape.

The Spanish government backed the US-led invasion of Iraq last year despite widespread popular uncertainty about the war.

Protests

As news of the tape came on Saturday night people were already on the streets protesting against the government.


Thousands gathered outside the headquarters of the ruling Popular Party shouting "liars, liars" and "we want the truth".

BBC correspondents in Madrid say the protesters - mainly anti-war campaigners - feel Spanish leaders were too swift to blame the Basque separatist group Eta for the bombings and downplayed the theory that it might have been al-Qaeda.

But Mariano Rajoy, the ruling party's candidate to succeed Prime Minister Jose Maria Aznar, denounced the demonstrations as being in breach of election campaign rules and said unnamed political parties were behind them.

Opinion polls before the attacks suggested that the ruling Popular Party would win most votes but might not win a majority.

But the outcome is now impossible to predict, as the increasing indications that Islamic militants might be to blame for Thursday's attacks could cost the government votes.

Mr Aznar became known for his outspoken support for the US-led war in Iraq despite polls showing 90% opposition to it from the Spanish public.

'Extremist links'

Earlier on Saturday, Mr Acebes told a news conference three Moroccans and two Spaniards of Indian descent were being held for the attacks.

The suspects may have links with extremist Moroccan groups, the minister said, but it was still too early to confirm this.

Mr Acebes said the men were believed to be linked with the sale and falsification of a mobile phone and SIM card found by police near one of the bomb blasts on Thursday.

The phone was inside a bag containing one of the bombs which failed to explode.

Mr Acebes assured the Spanish public that all lines of investigation were still open and he reminded Spaniards it had only just begun.

The first funeral masses took place in the capital and other cities on Saturday.

Thousands of people turned up at cemeteries, funeral homes and religious services to mourn those killed.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/3509426.stm

Published: 2004/03/14 08:07:27 GMT

© BBC MMIV

taouanza
14-03-04, 09:38
:jammer:

Die alQaida is net zo snugger als de Amerikanen.

Mattijs
14-03-04, 10:23
Inderdaad erg stom. Zouden deze moslims niet doorhebben dat ze hun broeders en zusters in Europa in een zeer lastig parket brengen?

Dit heeft geheid weer invloed op de bejegening van hen in alle west Europese landen.
Het zijn nu dus echt moslims die moslims in problemen brengen. Evenals dat Jappan Jappanners in de VS in problemen bracht toen Pearl Harbour aangevallen werd.

Echt heel stom.

000NobelPrizes
14-03-04, 10:31
Geplaatst door Mattijs
Inderdaad erg stom. Zouden deze moslims niet doorhebben dat ze hun broeders en zusters in Europa in een zeer lastig parket brengen?


Dat is precies een van de reacties waar de terroristen op hopen. Verdeeldheid zaaien en een splijtzwam aanbrengen tussen moslims en westerlingen.

Trap er niet in. Een onheuse bejegening van moslims die verder overal buiten staan, zou degenen onder hen die daar gevoelig voor zijn, in de armen van de radicale islam drijven. Want de fundies zien de liberalisering van de westerse moslims met lede ogen aan, en beschouwen dat als 'verlies' van hun oorlog danwel doelstelling.
Het is een macaber gesol met zielen, amice.

Julien
14-03-04, 10:54
het is natuurlijk vreselijk dit, maar we moeten als Europa inderdaad niet in de val trappen van Al Qaida. 90% van de moslimgemeenschap heeft er geen enkele sympathie voor en het zou zeer slecht en gevaarlijk zijn, als dit tot meer moslimhaat leidt.

Maar daarnaast vind ik ook niet dat we moeten buigen voor terreur. Laat Spanje gewoon in Irak blijven, anders hebben de aanslagen een succes opgeleverd. En verander niet van buitenlands beleid, de aanslagen mogen nooit een succes worden voor Al Qaida!

Dx_
14-03-04, 11:21
Al-Qa'ida eist aanslagen op in videoband
ANP,AP


MADRID - Het islamitische terreurnetwerk al-Qa'ida heeft in een videoband de aanslagen in Madrid opgeëist. Dat heeft de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken Angel Acebes zondag gezegd.

De videoband, gesproken in het Arabisch door een man met een Marokkaans accent, werd na een anonieme tip aangetroffen in de buurt van de moskee in Madrid. De man op de band zegt de militaire zegsman van al-Qa'ida in Europa te zijn. De aanslagen zouden een vergelding zijn voor de Spaanse samenwerking met de Verenigde Staten. Hij dreigde met meer aanslagen 'als er geen einde wordt gemaakt aan het onrecht'.

Volgens Acebes moet nog worden vastgesteld of de band authentiek is. De identiteit van de man die op de tape te zien is nog niet vastgesteld. De minister heeft laten weten dat hij niet bekend is bij de veiligheidsdiensten of bij buitenlandse consulaten, zo meldt de Spaanse krant El Mundo.

Dx_
14-03-04, 11:39
het is natuurlijk vreselijk dit, maar we moeten als Europa inderdaad niet in de val trappen van Al Qaida. 90% van de moslimgemeenschap heeft er geen enkele sympathie voor en het zou zeer slecht en gevaarlijk zijn, als dit tot meer moslimhaat leidt.

Maar daarnaast vind ik ook niet dat we moeten buigen voor terreur. Laat Spanje gewoon in Irak blijven, anders hebben de aanslagen een succes opgeleverd. En verander niet van buitenlands beleid, de aanslagen mogen nooit een succes worden voor Al Qaida!

Inderdaad, alleen is het jammer dat er op dit moment een enorme hetze tegen de islam en moslims is in Europa, dat werk niet echt bevordelijk.

Dx_
14-03-04, 11:43
Als 90 % van alle oorlogen worden veroorzaakt door religie.
Zal het dan niet eens tijd worden dat deze vorm van primitief gedrag een halt wordt toegeroepen.

Lang leve het ongeloof!

Verbrand uw kepels, kruizen, sprookjesboeken en vliegende tapijten.

Dit is een zeer achterhaalde atheistischestelling. Kun je hier harde cijfers over geven ? Als we naar de laatste paar eeuwen kijken worden oorlogen meestal om hele andere redenen begonnen. Ik kan net zo goed roepen dat 90 procent van de oorlogen door religie wordt voorkomen. Dat snijdt ook geen hout.

000NobelPrizes
14-03-04, 12:00
Geplaatst door Julien
het is natuurlijk vreselijk dit, maar we moeten als Europa inderdaad niet in de val trappen van Al Qaida. 90% van de moslimgemeenschap heeft er geen enkele sympathie voor en het zou zeer slecht en gevaarlijk zijn, als dit tot meer moslimhaat leidt.

Precies.


Maar daarnaast vind ik ook niet dat we moeten buigen voor terreur. Laat Spanje gewoon in Irak blijven, anders hebben de aanslagen een succes opgeleverd. En verander niet van buitenlands beleid, de aanslagen mogen nooit een succes worden voor Al Qaida!
Zoals ik al eerder zei: die terroristen zijn zo ver heen in hun pathologische denkwijze, dat ze niet begrijpen dat ze een sterker verenigd Europa nu juist in de kaart spelen. En dan heb ik het over alle inwoners van Europa, dus ook de moslimgemeenschap.
De radicalen die de terreur aansturen, willen natuurlijk dat hun aan het westen verloren moslim-zielen (zoals zij dat zien dan) terugkeren - en als ze verdeeldheid kunnen zaaien, krijgen ze hun zin.
Het is up to us, then.

~Panthera~
14-03-04, 12:49
Geplaatst door 000NobelPrizes

Zoals ik al eerder zei: die terroristen zijn zo ver heen in hun pathologische denkwijze, dat ze niet begrijpen dat ze een sterker verenigd Europa nu juist in de kaart spelen. En dan heb ik het over alle inwoners van Europa, dus ook de moslimgemeenschap.
De radicalen die de terreur aansturen, willen natuurlijk dat hun aan het westen verloren moslim-zielen (zoals zij dat zien dan) terugkeren - en als ze verdeeldheid kunnen zaaien, krijgen ze hun zin.
Het is up to us, then.
-----------------

Nou, daar heb ik dan even helemaal GEEN vertrouwen in, gek he ? :moe:

Arvid
14-03-04, 13:00
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Nou, daar heb ik dan even helemaal GEEN vertrouwen in, gek he ? :moe:

Heel gek inderdaad. Waarom verhuis je niet als je het zo klote vindt in Nederland? Van jou lees ik niks anders dan kritiek kritiek kritiek kritiek maar zelf met alternatieven aankomen ho maar. Nee daar bouw je een samenleving mee op!

~Panthera~
14-03-04, 15:41
Geplaatst door Arvid
Heel gek inderdaad. Waarom verhuis je niet als je het zo klote vindt in Nederland? Van jou lees ik niks anders dan kritiek kritiek kritiek kritiek maar zelf met alternatieven aankomen ho maar. Nee daar bouw je een samenleving mee op!
--------------------------

Gelukkig heb ik aan jou helemaal geen verantwoording af te leggen, en met alternatieven hoef ik ook niet te komen, want in tegenstelling met jou denk ik nl niet dat ik heel belangrijk ben en iets hier in Nederland in de melk te brokkelen heb, en voor zover je het niet door hebt: je wordt door je eigen regering in de zijk genomen waar je bij staat.
En nee, met een samenleving met de mentaliteit van nu heb ik helemaal niets nee.
Voel ik me in het geheel niet mee verbonden. DIE vind ik een nitwitterige zijkende grijze massa, waarin ik blijkbaar het verbieden van Roodkapje OOK nog serieus moet nemen.
En verhuizen ? k zou niet weten waarom, ik betaal net zo veel belastinggeld als jij, dus de groeten! :zwaai:

Arvid
14-03-04, 22:37
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------

Gelukkig heb ik aan jou helemaal geen verantwoording af te leggen, en met alternatieven hoef ik ook niet te komen, want in tegenstelling met jou denk ik nl niet dat ik heel belangrijk ben en iets hier in Nederland in de melk te brokkelen heb, en voor zover je het niet door hebt: je wordt door je eigen regering in de zijk genomen waar je bij staat.
En nee, met een samenleving met de mentaliteit van nu heb ik helemaal niets nee.
Voel ik me in het geheel niet mee verbonden. DIE vind ik een nitwitterige zijkende grijze massa, waarin ik blijkbaar het verbieden van Roodkapje OOK nog serieus moet nemen.
En verhuizen ? k zou niet weten waarom, ik betaal net zo veel belastinggeld als jij, dus de groeten! :zwaai:

Jij hebt inderdaad niet veel in de melk te brokkelen maar dat zal wel aan jouw capaciteiten en zelfvertrouwen liggen, dat verschilt per mens blijkbaar. En ik word niet in de zeik (ei, let op je spelling) genomen door de regering, dat denk jij maar. Het eerste wat ik aanraad aan mensen is zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van de regering, dat kan je het minste gebeuren. De staat is nooit veel te vertrouwen, maar dat is in Nederland nog altijd VEEL beter geregeld dan in de rest van de wereld als je dat maar goed in je oren knoopt panthera'tje.

En ik ga later wel verhuizen, ik word toch wel miljonair dan peer ik 'm naar een rustiek heerlijk eiland! :)

PSyCHOBOy
15-03-04, 00:28
AL Qaida, moet eens kappen met onschuldige mensen op te blazen.
Ze zijn er verantwoordelijk voor dat moslim-haat in de wereld zo drastisch is toegenomen.

Voorbeeld: hier in nederland zie je dat mensen bij het woord "moslim" al denken aan al qaida en zijn terreur beweging.

Het Islam keurt het toch af dat er onschuldige mensen worden vermoord? Is het niet zo dat als je dat doet je eeuwig lang zult branden in hel?? Waarom schrikt Al qaida daar niet van af kan iemand me dat uitleggen?

~Panthera~
15-03-04, 00:36
Geplaatst door Arvid
En ik ga later wel verhuizen, ik word toch wel miljonair dan peer ik 'm naar een rustiek heerlijk eiland! :)
--------------------------------

Goed idee knul.

Syphax
15-03-04, 00:55
En ik ga later wel verhuizen, ik word toch wel miljonair dan peer ik 'm naar een rustiek heerlijk eiland
Ik mag voor je hopen dat dat gebeurt voor je 80 jaar bent.
Ik zie je al foeteren op de inheemse bevolking omdat ze geen rekening hebben gehouden met een rollator. :roken: