PDA

Bekijk Volledige Versie : column supervrouw

ukkie
15-03-04, 13:32
Supervrouw

Vrouwen moeten emanciperen. Maar ze moeten ook zeker niet hun rol als vrouw zijn verwaarlozen. Je bent en blijft immers vrouw. Hoe je het ook wendt of keert, die conservatieve gedachten zul je nooit volledig uit de maatschappij kunnen verbannen.

Gisteravond op de welbefaamde Nederland 3, was er weer eens zo'n "leuk" praatprogramma. Rossenmüller, die tegenwoordig voorzitter is van een commissie participatie van vrouwen van etnische minderheidsgroepen, was één van de uitgenodigden die meedeed aan de discussie. Ik kan er echt helemaal gek van worden van die mannen en van de overheid, die alles voor ons vrouwen beter denken te weten. Nou ging dit programma over etnische minderheden, omdat dit gewoonweg een hot item is. Een leuk begrip overigens om het woord Marokkaanse vrouwen te camoufleren, maar dat terzijde. Waar ik mij vooral tegen verzet en me enorm aan kan irriteren is het emancipatiegebeuren in zijn algemeenheid.

Want zeg nou zelf, wat willen die mannen en de overheid nou van ons? Als de vrouw degene is die de broek aan heeft, dan wordt er meteen gedacht dat de man door de vrouw onder de duim gehouden wordt. Waarom? Het is ook nooit goed, wat wij vrouwen ook doen. De overheid roept dat de vrouwen nog meer moeten emanciperen. Maar wat betekent dat eigenlijk. Wat wordt er nu van ons verwacht? Moeten we vijf dagen in de week gaan werken of meer, carrière maken en ons op dezelfde manier profileren als de man? Is dat nu wat ze van ons willen. Worden we als vrouw dan pas volledig geaccepteerd door de maatschappij?
Er wordt namelijk ook nog van ons verwacht dat we gaan trouwen (of niet), ( op ten duur) kinderen krijgen en wel degelijk voor het huishouden zorgen én aan het eind van een drukke werkdag wil je ook nog eens fatsoenlijk kunnen eten, wat de vrouw weer als taak op haar mag nemen.

Je moet een supervrouw zijn, wil je dit kunnen realiseren! Je moet én een goede baan hebben én zelfstandig kunnen zijn, maar tegelijkertijd moet je ook de goede huisvrouw zijn, die alles pico bello in orde heeft. Een smerig huis en kant en klare maaltijden, dat willen we eigenlijk toch ook niet.

Natuurlijk, ik vergeet te zeggen dat in deze moderne tijd, de man ook gewoon aan het huishouden meehelpt en voor het eten zorgt. Duidelijke afspraken maken, wordt het ook wel genoemd. Nou mooi niet, die poes pas. Uiteindelijk mag de vrouw er toch weer voor opdraaien. De mannen die willen je wel helpen, maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de vrouw. Dat is nou eenmaal door moeder natuur zo bepaalt. Mooi is dat.

Oh ja, ik moet natuurlijk niet vergeten te vermelden dat we ons ook nog eens moeten blijven ontplooien. Met andere woorden, we moeten fulltime werken, carrière maken, onze vrouwelijke taken vervullen, kinderen baren en opvoeden én daarnaast nog studeren of hoe je het ook wilt noemen. De overheid roept emanciperen, je man roept ik wil eten, op je werk verwachtten ze prestaties en niet te vergeten is er nog je biologische klok die doortikt en je moedergevoelens doen opkomen, waarvan het resultaat een kind is.

Ik vind wel dat er erg veel van een vrouw verwacht wordt. Ze moet hetzelfde werk doen als de man buitenshuis en behoudt daarnaast binnenshuis haar vrouwelijke verantwoordelijkheden, want daar heeft de overheid geen alternatieven voor. Kijk, dat wij, vrouwen, sneller een burn out kunnen oplopen en er op onze veertigste al als een pensioenrijp oud mens uitzien, moet de man dan maar voor lief nemen. Ik zal jullie mannen enerzijds en de overheid anderzijds eens een geheim verklappen: wij, vrouwen, zijn ook maar mens van vlees en bloed.

Ik vind dan ook dat iedereen maar eens moet ophouden met zeuren. Wij, vrouwen, weten wat we willen en doen wat we willen. Waar een wil is, is namelijk ook een weg. zolang we maar onze eigen bewuste keuzes kunnen maken! Daar hebben we echt geen beleid van de overheid voor nodig. En als die wil is, lekker thuiszitten en huisvrouw zijn, dan moeten jullie dat maar leren respecteren. Respect, dat is toch dé basis van een goede, leefbare maatschappij.

Sanae

zinnahanae
24-03-04, 12:42
[GLOW=red]jep groot gelijk
hahah nou mensen ik ben nieuw hier dus respect hé
jek

Imperatrice
08-04-04, 17:43
volgens mij overdrijf je wat..

lala_riffia
10-04-04, 21:06
ik vind dat iedereen die keus voor zich zelf moet maken niet :ninja2: :ninja2:

Amlou
11-04-04, 13:19
Assalamou Alikoum,

Persoonlijk denk ik dat je dergelijke discussie aan je voorbij moet laten gaan. Want let wel, het begrip "emancipatie" is ruim en vaag, anderzijds is de huidige discussie één gezien van uit het oogpunt van de Nederlandse waarden en normen.

Wat deze waarden en normen precies zijn is mij nog steeds niet helder. De gemiddelde Nederlander bestaat niet. Net zomin als de gemiddelde Marokkaan. Nederland kent vele subculturen en heeft nog bergen te verzetten in de eigen rurale christelijke gebieden, waar de vrouw ondergeschikt wordt gezien. Een fenomeen die door dat specifieke geloof wordt bepaald (Oude Testament). Een fenomeen dat we in de Islam officieel niet Kennen, daar de heilige Quran aan mannen en vrouwen gelijke eisen stelt. Ik schrijf bewust "officieel" daar de realiteit soms anders is. Er zijn altijd individuele gevallen, waarin een vrouw miskend wordt, ongeacht ethniciteit of religie.

Emancipatie vertaald als individuele vrijheid voor een vrouw is een universeel randstadverschijnsel. De kosten van levensonderhoud en de consumentengedrage bepaalt daar dat vrouwen en mannen moeten werken om in de gezamenlijke behoeften te kunnen voorzien."
Alles leuk en aardig, dan hebben we het nog niet eens over het feit dat vandaag de dag, in dit land, vrouwen nog steeds minder betaald krijgen dan mannen, in een gelijke functie.

Maar natuurlijk betekent emancipatie letterlijk ook dat je over de vrijheid beschikt om te kunnen zeggen: "Nee, ik wil geen baan buitenshuis, Nee, ik wil niet studeren, Ik wil thuisblijven om mijn gezin zorg te kunnen bieden". En laten we eerlijk zijn, dat is al een baan op zich.

-Amlou.

lala_riffia
12-04-04, 15:48
salaam oe aleikom .
ik wou even reageren op jou bericht en ik vind dat wat je zegt helemaal waar is een huisvrouw is veel werk ik wil dat later ook doen.
en ik wist niet eens dat ik in deze discusie groep was ik heb het volgens mij per ongeluk gedaan.
maar ik vond het leuk dat je raegeerde.
ik hoop dat ik nog iets van je te horen krijg.
mounia